MSI R6870 HAWK - Reviews

Specificaties 1GB GDDR5 • 2x DVI-I, HDMI, 2x m-DP - Bekijk alle specificaties

MSI R6870 HAWK Review

Core2Quad 10 januari 2012, laatste update op 25 januari 2012, 6.028 views

MSI R6870 HAWK

Pluspunten

• zeer snel
  • standaard overclockt?
  • twin frozr III koeler (en daarmee dus meteen warmte & geluid)

Minpunten

• de overklokprestaties vallen flink tegen, maar dat kan ook gewoon een "slechte" chip zijn tussen al de andere 6870's.

Drivers en compatibiliteit Score: 4

- Verbruik
- Uitleiding
- Reacties

Beste tweakers,

Hierbij de (eerste) "uitgebreide" review van de MSI R6870 Hawk.
Echt heeel uitgebreid (zoals je sommige hier ziet...) zal het niet worden,
Een beetje een samenvatting van goede/slechte punten,
Benchmarks van games komen er ook.
Helaas kan ik geen vergelijking maken aangezien ik geen kaarten meer heb om mee te vergelijken.. dus dit word een standalone benchmarkpotje.

Dus om hiermee te beginnen :

TODO's :
- Benchmarks (games)
- Verduidelijkend grafiekje
- Uitbreiden, ik heb geen tijd om het helemaal vandaag te schrijven.
- Typo's eruit halen.
- Nieuwe kast kopen en dan nieuwe resultaten van de temperaturen.
- Nieuwe kaart kopen en vergelijkingen plaatsen.
- Bij een vriend crossfire testen, en hierin plaatsen.

De reden van de aankoop is eigenlijk een lang verhaal, dus om een lang verhaal kort te maken:
Ik had eerst een 6870, van XFX (die review staat hier trouwens ook op tweakers),
maar die is jammergenoeg gestorven door een piekstroompje in het geheugen.
Daarna had ik dus een 6950 gekocht, maar eigenlijk na 2 maanden was ik over het algemeen gestopt met gamen en dus maar besloten om m'n 6950 te verkopen.
Dit gedaan hebbende had ik na een maand/2 maanden weer een enorme drang naar gamen,
dus heb ik deze maar eens aangeschaft ;)
En ik heb voor deze gekozen omdat ik niet teveel geld wou uitgeven aan een videokaart,
en deze kaart blijkbaar heel goedkoop stond voor wat hij presteert.

Foto's naar boven
Ik was (zoals meestal) veel te nieuwsgierig naar hoe de kaart presteerde dat ik 'geen tijd had' om de kaart eerst eens goed in de spotlights te zetten.. dus hier zijn dan al maar eens wat foto's van internet.

Voorkant/bovenkant doos:

Achterkant/onderkant doos :

Hier wat foto's van de kaart hemzelve :
De kaart kwam in een prachtige doos, waarvan er bovenaan de doos een luikje zit waarin je nog meer informatie kan zien, en ook de kaart zelf natuurlijk ;)
Mooie hawk koeler :P de fans steken iets uit! voor mensen met crossfire waarvan de PCI-E sloten dicht op elkaar zitten kan dit een probleem geven.

Hier kan je wel een beetje zien dat het een custom pcb is.

Zoals hier te zien is de bovenkant van de kaart, 3 meetpunten (om bv op leds aan te sluiten), maar die gebruik ik niet.
En dan als je goed kijkt, onder de rechtse fan zit het kleine switchje voor de fan van Silent naar Performance en omgekeerd te veranderen.
Klik hier om te kijken waar ik hem altijd op zet :) (hoort onder geluidsproductie vind ik, van daar..)

Accessoires naar boven

Dus, nu jullie de kaart gezien hebben, de doos, en ZELFS de accessoires ( :9 ) gaan we maar eens verder met de review.

Wat vind ik van de prestaties?naar boven
Zoals altijd vind ik de prestaties die AMD levert met zijn midrange kaarten incredible.
en met de lichte overklok (1 of 2 fps meer ofzo :P) is het natuurlijk nog beter.

Hier even de specs van mijn pc :
- Intel Core i7 920 (niet overclocked, wel met turbo en hyperthreading on)
- 6 gb 1066 mhz samsung(ja inderdaad.. 1066 T_T)
- 500 gb Western Digital Caviar Blue Sata2
- corsair hx750
- Er staat windows 7 ultimate 64-bit op :)

Benchmarks naar boven

Om maar eens te beginnen met de al wat oudere 3DMark Vantage benchmark,
Voor de mensen die het nog niet weten : dit is een DirectX10 benchmark,
die (probeert) alles uit je kaart te halen (want dat is wat we willen..).
De prestaties zijn over het algemeen goed te noemen,
17000 vind ik geen slechte score. Perfect voor gamen!
Update: na een overclock naar 980/1175 gingen de prestaties van 17100 naar 17500, niet echt noemenswaardige getallen aangezien de overclock ook niet verder gaat dan 980..
Update 2: Ik heb met een vriend van me, http://tweakers.net/gallery/390945, CFX voor een paar uur getest. Helaas kwam ik niet toe aan de games!
Ik heb er geen screenshot van, maar ik kreeg P21000 vantage punten, 23500 voor de GPU en 17500 voor de CPU.

Zoals ik al eerder zei kan ik helaas geen vergelijking maken met andere videokaarten, dus zal ik bij de games ook geen grafieken kunnen maken. Misschien later geen overklok/wel overklok ofzo.
Maar dat komt later dan wel ;) eerst even de gewone game resultaten :

hier staan ook meteen dan de graphic specs die ik gebruik bij alle games :
Resolutie : 1680x1050
alle settings op het maximum mogelijk
AA : zo veel mogelijk, 4x, 8x .. gewoon het maximum :)

Crysis Warhead naar boven
Dit was toendertijd de zwaarste game die je kon verkrijgen, en op alle forums stond waarschijnlijk wel ergens de vraag : "will my system run Crysis Warhead?".
Dus die verdiend hier zeker een plekje tussen de rest ;-)
Hier redelijk goede resultaten. Zeker genoeg om deftig mee te kunnen gamen..
Minimum fps : 29
Average fps : 42
Maximum fps : 61

Homefront naar boven
Een goede game waarvan de graphics toch wel goed mee zijn met deze tijd,
Aangezien er (bij mij, geen idee of dit anders is bij andere mensen..) een 60fps-lock opstaat lees ik niet meer dan :
Minimum fps : 49
Average fps : 60
Maximum fps : 60

S.T.A.L.K.E.R. : Clear Sky naar boven
En natuurlijk hoort Stalker Clear Sky hier ook nog bij ;-)
Er kwamen redelijk goede resultaten uit,
Minimum fps : 42
Average fps : 61
Maximum fps : 73

Batman Arkham Asylum naar boven
Batman Arkham Asylum, wie kent het spel nou niet! :)
Het spel waarin je Joker moet verslaan in het overnemen van Arkham met zijn superpeople-leger :P (zoals ik ze noem)
Hier heb ik helemaal niets op aan te merken, de kaart draait het vloeiend.
Minimum fps : 49
Average fps : 57
Maximum fps : 70

Battlefield Bad Company 2 naar boven
Battlefield Bad Company 2 is een spel, met toch best zware graphics.
Ze laten je kaart goed zweten, al kwam het bij mij echt wel heel goed uit (beter dan verwacht).
Minimum fps : 35
Average fps : 60
Maximum fps : 85

Call Of Duty - Black Ops naar boven
Call of duty Black Ops, is waarschijnlijk eens van de meest gekende shooters van het moment.
Daarom hoort deze hier toch ook wel tussen h :)
Een beetje tegenvallende prestaties (lagg in sp?)
Minimum fps : 29
Average fps : 45
Maximum fps : 60

Hier de games mooi in een mooi grafiekje :)

Noot: Dit zijn niet de volle namen, dus laat je niet misleiden door bv "Crysis". Het is Crysis Warhead, en niet Crysis 1!
Je ziet dat de overklok (van 930/1100 naar 980/1200) in sommige games echt geen zin heeft, zoals Cod BO.
De lagg blijft gewoon in Cod BO, jammer :(
Ochja, in andere games is het dan weer een serieuze verbetering.
Maar echt nodig heb ik 'm niet ;)

Vergelijking met 6970 naar boven

Zoals je ziet doet de 6870 het toch wel flink onder voor de 6970, maar dat is heel logisch, niet? :)

Geluid en warmte naar boven
Er komen later wel nog wat benchmarks en games bij, maar ik ga nu wel verder met het kopje geluid en warmte :P

De geluidsproductie valt opzich wel mee, omdat in idle ik hem niet hoor, en in games je hem wel kunt horen maar dan ben je te genconcentreerd op je game dus neen, dat stoort niet ;)
het is maar bij video's dat ik hem soms hoor. (fullscreen youtube enzo)

Over dat Silent/Performance switchje, ik zet hem dus altijd op Performance.
Want in idle hoor ik hem totaal niet boven mijn case uit (staat rechts van me) en tijdens het gamen ook niet want dan ben ik te geconcentreerd op het gamen.
Dus (voor mij) stoort het niet.
Misschien ook omdat ik met afterburner een fanprofiel heb opgesteld, geen idee :)
Maar voor mij stoort het niet.

De idle temperaturen zijn te aanvaarden, al had ik van deze high-end koeler wel iets meer verwacht.
Dus, idle :
Minimum : 37C
Average : 40C
Maximum : 44C

en op full load komt deze (zonder mijn eigen overklok dan) niet boven de 65C uit.

Dan met overklok ( 985/1175 ) :
Minimum : 76C
Average : 77C
Maximum : 78C

Ik wil nog even vermelden dat mijn kast een hele slechte airflow heeft, ik koop binnenkort een nieuwe kast aan en zal dan ook meteen de temperatuurtests herhalen.

UPDATE: naar boven
Ik heb ondertussen die nieuwe kast gekocht, en de temperaturen zijn FLINK gedaald!
Een overklok naar 980/1200 gaven mij deze temperaturen (met Furmark), op 100% fan speed:

Overklokken naar boven
En daarbij komen we dan ook meteen bij het overklokken terecht,
ik moet toegeven.. zelfs mijn XFX 6870 (met gewone 4+1 stroomfases) overclockte nog beter.
ik krijg deze gewoon niet op 1000 mhz, wat met mijn XFX versie heel gemakkelijk ging.
ook niet met een voltageverhoging, helemaal niets of deze krijgt artifacts...
Best wel irritant :/ ochja, ik gebruik de kaart ook niet om constant over te klokken! ;) het is maar eens proberen h. Ik laat hem anders altijd op 930/1050 draaien. (welke dus de standaard clocks zijn bij deze kaart).

Verbruik naar boven
Ik had graag iets over het verbruik gezegt, maar helaas heb ik niet zo'n stopcontactmetertje :/
Och wat, volgens HWI verbruikt deze minder dan een reference, wat overigens ook logisch is, want bv 2 fans op de helft van de snelheid/40% koelt even goed als 1 fan op z'n maximum.. en dat verbruikt minder ;-) (2 fans dus).
Maar of dat de lichte fabrieksoverklok kan rechtvaardigen, geen idee.

Bedankt voor het lezen van mijn review, en ik hoop dat ik hiermee een paar mensen over de streep getrokken heb ;)
Zoals ik al had gezegt bij TODO's, ga ik ook een nieuwe videokaart aankopen als vergelijking.

Bye :+

Foto's gebruikt van :
4Gamers.be
Kitguru.net

naar boven

Heb jij ook een MSI R6870 HAWK?

Nette Review hoor.

Ik heb 2 van deze schatjes in crossfire staan, en ze maken ckers kabaal als je de fans automatisch hebt ingesteld ook in silence mode.

Nadat ik 2x 120MM fans in het zijpaneel van me Bitfenix Core had geinstalleerd
kon ik de fans van de kaartjes vastzetten op 40% temps worden nu max 70 graden.
Eindelijk geen loeiende Twin Frozers meer.

Viel mij toch vies tegen die Twin Frozers, dacht toch echt dat ze stiller zouden zijn.

oooh Ja, MSI afterburner kan Battlefield Bad Compagnie laten crashen
iets met geheugen en Punkbuster volgens mij.

[Reactie gewijzigd door Amok op 14 juli 2011 14:59]

Haha bedankt! dat waardeer ik :)

En inderdaad, iedereen zij altijd een mooie temperatuur bij een mooie geluidsproductie, maar als je hem op auto zet gaat hij inderdaad veel herrie maken..
Wel 70C op de stock clocks? is ook best veel, ik haal 65C Maximum.
Misschien kijk jij naar de bovenste kaart? die is inderdaad wel een stukje warmer..

En ik heb msi afterburner en bc2 tesamen laten draaien en ik ondervind geen probleem hoor?
Amok

ik heb een vraag aan jou ik had er ook last van dat me twin frozr gingen loeien als een ziekte, maar dit kwam voornamelijk door dat ze niet genieg ruimte hadden er moet zker 5 cm tussen de kaarten zitten anders worden ze warm en gaan ze hard blazen om de gpus koel te houden.

nu heb ik een nieuw moederbord gekocht en heb ik 5 cm ongeveer tussen de kaarten en toen werden ze niet warmer dan 60 graden en de fans kwamen niet boven de 45 %
Zat er alleen maar een kort mini-HDMI naar HDMI adaptertje bij?
Het is geen hdmi, want er zit al een standaard hdmi aansluiting op de kaart,
het is een mini-displayport naar displayport :)
jammer dat je niet op 1080p gamet, had graag de benchmarks vergeleken met mijn r6850 cyclone @ core 1 ghz (had ik voor crysis 1 nodig:P)
goede review 3 sterretjes voor u.
Heeft deze kaart een custom PCB? (waarschijnlijk wel, maar toch)
Ja vind ik ook :/ mijn scherm -.-' maar ik vind het ook niet echt nodig, anders zou crysis warhead ook niet draaien :P
Wel, raar (en jammer..) genoeg krijg ik mijn 6870 dus NIET op 1000 mhz! :(
terwijl dat met mijn vorige 6870 wel kon, echt weird.
Uhm, ja hij heeft een custom pcb :P
de componenten zijn vervangen door hoge kwaliteits componenten (voor langere levensduur, en het kan dan tegen meer.. bv piekstroom enzo..)
en er zit een schakelaartje om de fan speed te switchen van silent -> performance en omgekeerd :)

Bedankt! maar er komen nog wel wat dingetjes bij hoor. Bv 3dmark11 komt er waarschijnlijk nog wel bij.
neem aan dat deze constant op silent staat?
Neen, eigenlijk niet :P hij staat constant op Performance.
Op idle hoor je hem sowieso niet, als hij nou op performance of silent staat.
En dat is voor mij van belang, ingame staat het volume gewoon te luid om hem te horen dus dan heb ik liever koeler dan stiller want ik hoor hem toch niet :P
40C idle lijkt me totaal geen probleem, het lijkt me eerder interessant of je de koeler kan horen als de kaart idle is?
Wel het is geen probleem, maar bv met de 6950 op idle (+ VF3000A erop ..) kreeg ik maar 27-33C..
Dat is dus wel een verschil :P
Maar hij is inderdaad wel muisstil.
Ik ga vanavond/morgen de review uitbreiden,
Ik moet nu weg.

Ik zal nog wat meer punten verduidelijken dan.

Bedankt voor je reactie! :)

Overigens jammer dat mensen al hebben gestemd terwijl de review nog lang niet af is :/

[Reactie gewijzigd door Core2Quad op 10 juli 2011 18:30]

En hoe zit dat met het geluids tijdens load? En er zit toch ook een soort fan-stand-knop op? zodat hij nog stiller is?
Wel, dat staat nou allemaal in de review beschreven :P
Die zit er inderdaad op, een schakelaartje om de fan op performance mode (100% denk ik.. nog niet uigeprobeert, ik doe het softwarematig) of op silent mode te zetten.

EDIT : kijk op de 4e foto van de videokaart zelf, daar staat onder de rechtse fan het switchje :)

[Reactie gewijzigd door Core2Quad op 10 juli 2011 20:33]

Als je niet wilt dat mensen stemmen als de review nog niet af is, zet hem dan in preview modus! Dan wordt hij nog niet gepost maar zie jij wel hoe hij eruit komt te zien.
Quote van 3 reacties boven je :
[quote=Core2Quad]"er was geen preview knop op dus kon ik 'm ook niet zomaar opslaan zonder dat iedereen 'm kon zien.."[/quote]
Helpt dit je? :)

edit: typo

Nvm, het is al opgelost :P ik vond het knopje niet ;-)

[Reactie gewijzigd door Core2Quad op 11 juli 2011 15:14]

ik heb deze kaart ook, idle is ie op 40 graden en full load met dirt 3 en crysis 2 blijft ie onder de 60 graden.
prestaties zijn ook geweldig van dit ding.
Inderdaad, ik heb helemaal geen spijt van de aankoop.
Natuurlijk komt hij bij mij wat warmer, maar ik heb ook een slechte airflow :)
Dat verandert binnen een poosje, ik ga een nieuwe kast aanschaffen met wat meer koelingsmogelijkheden.
ik heb de CM HAF 922. lekkere airflow en lekker veel ruimte binnenin.
Inderdaad, ik ga een Aerocool Strike-X kopen,
deze heeft al meer dan genoeg airflow voor mij, en nog genoeg mogelijkheden ook :)
(hij heeft al 3 fans meegeleverd, en 3 kan je er nog bij steken.. meer dan genoeg zo)
En het is ook gewoon een mooie kast voor die prijs :9
Heel goede review, ik ben zelf in het bezit van 2 HD6850's in CFX. De ene is van Sapphire en de andere van XFX. Iddle maakt die van XFX veel te veel herrie en is de temperatuur ongeveer 57C.
Wow, dat is best wel veel.
Voor idle, naar alle waarschijnlijkheid is dit de bovenste kaart?
Hmm. Misschien is een Zalman VF1000 LED de oplossing! :)

De review is overigens nog niet af hoor :9
Ten eerst leuk review, prettig om te lezen en bevat wat een gemiddelde gebruiker wilt weten.

nu even off-topic.. Kan iemand mij vertellen wat het grootste voordeel van 2 videokaarten? Buiten dat je meer schermen kan aansluiten..

Mij lijkt 1 goeie videokaart namelijk beter dan 2 minder goeie, aangezien er elke maand wel een dikkere goedkopere videokaart uitkomt is toch beter om 1 goeie te kopen en die te overclocke ipv gelijk ik weet niet hoeveel geld uitgeven aan 2 kaarten en er een maand later een losse komt wat beter is dan jou 2 samen? of zie ik dit verkeert...
Dankjewel, dat waardeer ik zeer :)

En neen dat heb je niet verkeerd, niet elke game ondersteunt 2 kaarten.. En als ze het doen bevatten sommige bugs (zoals Crysis games, het bekende flickering probleem)
1 kaart heeft vele voordelen, meestal minder verbruik, betere prestaties ingame.. Maar mindere benchmark-prestaties en dat is waar sommigen naar hongeren :)

Maar inderdaad, ik ben nu op zoek naar een betere videokaart en ik zou een 6870 CFX opstelling kunnen overwegen, maar omdat ik alle 3 de crysis games speel haal ik gewoon een snellere single-gpu kaart :)
mooie review :)

ik heb zelf de hd 6950 twin frozr 3 in crossfire en de bovenste kaart word ilde 48 graden (( zitten wel 2 schermen op allebij op 1080p)) maar ik hoor hem niet en als als ik drit 3 speel of benchemarks draai word die niet boven de 61 graden :) duss de temps zijn denk ik wel normaal te noemen. iig in idle
Dankje :P maar er komt wel nog wat bij.

Leuk :O zou ik ook wel willen (2 6950's :9)
ja, de idle en load temperaturen schelen niet veel? 12 graden maar (bij de bovenste dan)
Mooi :P
Jemig, die geresizde foto's maken een flink verschil zeg :p
good job!
Haha! :9 Bedankt :)
Het is lekkerder lezen met plaatjes die passen in de lay-out, vond ik zelf zo :P
Ik heb sinds vorige week ook de R6870 Hawk. Ben er erg tevreden mee! Ik draai eyefinity op 1 kaart 5760*1080. De kaart blijft onder load rond de 60graden bij 31 fps (mafia 2 bench alles op High zonder anti aliasing). Moet wel eerlijk toegeven dat de kaart dan wel hoorbaar is. Heb via Catalyst center 30% fanspeed gebruikt, je hoort de kaart dan niet maar dan loopt de game vast na een tijdje gamen met 3 schermen. Fanspeed op "auto" gaat prima, maar dan is de kaart wel hoorbaar.

[Reactie gewijzigd door mustang9 op 12 juli 2011 15:12]

Mooi! :) ik heb 'm 3 dagen geleden binnen gekregen.
Wow eyefinity, en het geeft nog redelijke framerates ook? :D
Mooi zo :)
Ja inderdaad, ik begin hem vanaf 42% te horen, maar het stoort niet.
In game hoor ik hem zeker niet ivm het volume van m'n speakers :P
Mooie revieuw, 4 sterren :D
Jammer dat deze kaart opeens 165 euro is terwijl die een tijdje terug voor 150 te krijgen was.
Inderdaad :/ ik heb er toen (een week geleden? geen idee) nog 156 euro voor betaald (zonder verzenden natuurlijk.)

En bedankt :D ben blij, ik had eerst een eindje 3 sterren en sinds vannacht zijn er dat 4 :D