Hoofdcategorieën
Device Settings
Canon EOS 5D Mark II + EF 24-105mm IS USM

Canon EOS 5D Mark II + EF 24-105mm IS USM review door vavoem

Lenskit met 21 megapixels
SKU: 2764B020, 2764B020AA, 2764B021, 2764B021AA, 2764B086, 2764B086AA, EAN: 4960999629506, 8714574529622, 8714574529639, 8714574571485, T.net ID: 223174, Prijs: 2.529,-

Review door vavoem, maandag 21 februari 2011 - views: 26.979

25K karma
Algemene beoordeling Score: 4 Featureset Score: 4
Ergonomie Score: 5 Snelheid en automatiek Score: 3
Beeldkwaliteit Score: 5 Bouwkwaliteit Score: 5
Batterijduur Score: 3 Uitbreidbaarheid Score: 5
Prijs Score: 3  
Gebruikt in combinatie met: Onder besturingssystemen:
  • Windows 7, Windows XP en Windows Vista
Ervaring met één exemplaar, sinds december 2008

Note:
Ik fotografeer hoofdzakelijk op de standen P, Tv, Av, M, Bulp, C1, C2 en C3. Live view en Creative Auto zijn voor mij niet zo interessant.

Ik heb de 5D Mark II vergeleken met diverse andere camera’s waaronder:
Digitale Canon EOS SLR: 7D 5D, 50D, 350D, 30D, 1Ds, 1Ds Mark III, 1D Mark III
Analoge Canon EOS SLR: 33, 5
Digitale Nikon SLR: D300, D200, D80, D3 en D700

Aanpassingen:
21-02-2011: Hardware update aangepast (ook voor europa)
07-12-2010: Hardware update
08-11-2010: nieuwe rubriek: Waar gebruik ik de 5D Mark II voor:
08-11-2010: nieuwe rubriek: Waarom ik gekozen heb voor de 5D Mark II
19-10-2010: Firmware update 2.0.8
29-06-2010: Aanvulling kopje batterij
25-05-2010: Firmware update Aanpassing aan kopje note
nieuwe rubriek "Review Lenzen:" 22-03-2010
Firmware update 18-03-2010 Update
Batterij gebruik aangepast 07-01-2010
nieuwe rubriek: Firmware 20-12-2009

Firmware:
Er blijken zich wederom probleempjes voor te doen in video mode. Verder nog wat dingen zie hier onder de lijst En verhoogt canon de firmware versie van 2.0.7 naar 2.0.8.

EOS 5D Mark II versie 2.0.8: Deze kan men hier downloaden.

This firmware update (Version 2.0.8) incorporates the following changes and fixes.

1.Fixes a phenomenon in which movies are not taken at the shooting mode registered in the user's settings if a shooting mode Aperture priority (or Shutter priority) is registered in any of the camera's user settings (C1, C2, C3) and the user attempts to shoot a movie.
2.Fixes a phenomenon in which the shutter will not release when pressing the shutter button when the auto power off function is set to "on".
3.Fixes a phenomenon in which overexposure occurs when shooting a Live View shooting simulation with the ISO speed set to L.
4.Fixes a phenomenon in which the settings of the Speedlite transmitter ST-E2 revert to the default settings when both the camera and the ST-E2 are set to auto power off.
5.Fixes a phenomenon in which the Macro Ring Lite (MR-14EX, MT-24EX) and slave flash do not sync while shooting wirelessly.

The Version 2.0.8 firmware being released this time is for cameras with firmware up to Version 2.0.7. If the camera's firmware is already Version 2.0.8, it is not necessary to update the firmware.

Hardware update
Er is een hardware modificatie voor de EOS 7D en 5D Mark II beschikbaar.
Het betreft de modus knop waarmee je kunt kiezen voor o.a. P, AV, TV, M etc. De grote aanpassing is dat een oude functie van de analoge EOS camera’s als de EOS33 terugkeert namelijk net als bij de 60D dat je eerst een knop moet indrukken voor dat je hem kunt draaien. I.p.v. het holletje nu in het midden van de knop komt daar nu een drukknop die je moet indrukken voordat je het instel wiel kunt draaien (zie plaatje).
http://www.robgalbraith.com/data/1/rec_imgs/4366_5dmarkii_dial.jpg
Dit voorkomt het per ongeluk veranderen van de stand waardoor hij per ongeluk op M staat of iets dergelijks. Zeer irritant vind ik dit persoonlijk vooral als je beweegt en snel pakken en schieten staat hij weer op Bulb, M of auto of iets anders. Dit overkomt me geregeld helemaal als ik snel wissel van body links of rechts (die ik aan mijn camera harnas heb hangen).
Eerst was deze update alleen beschikbaar in de USA, Canada en Japan voor $ 100.
Op nieuwe 7D en 5D2 camera’s blijft Canon helaas de oude versie monteren en blijft dit een modificatie service.

Bij Canons Techrepair kan men deze modificatie laten uitvoeren op de 5D voor ¤ 122,36. Dit is incl arbeidsloon behandelings kosten en BTW. Uiteraard neemt arbeids loon een grootdeel van de kosten voor zijn rekening de onderdelen kosten ongeveer het zelfde maar de arbeidskosten bij de 5D2 zijn hoger. Let wel als je hem opstuurt heb je altijd kosten aan je broek! Dus zie je na prijsopgave af van de aanpassing dan ben je toch iets van ¤ 65,- lichter Gek genoeg licht dit bedrag voor de 7D lager om hem on gerepareerd retour te krijgen.

Persoonlijk vind ik dit een grote verbetering en ben erg blij met de modificatie. Verwacht deze knop dus ook op de opvolger van de 7D (7D2) en 5D2 (5D3) en de 70D. De 600D en 1100D hebben deze knop niet gekregen maar op deze modellen heb je er ook bijna geen last van omdat hij aan de andere kant van de body zit en niet op de hoek. Ik heb daarom ook de waardering voor bediening verhoogd naar zeer goed.

De Canon EOS 5D Mark II:
http://www.digitalcameratracker.com/wp-content/uploads/2009/01/canon-5d-mark-ii.jpg
De 5D Mark II is geïntroduceerd op de Photo Kina 2008 en vervangt de ruim 3 jaar oude 5D.
Al jaren gaan de geruchten de ronde (sinds 2006) over deze opvolger en werd er druk over gespeculeerd wat zou het worden door het uitblijven van concurrentie was de 5D een lang leven beschoren. Op 17 september 2008 liet canon officieel weten wie en wat de opvolger van de 5D zou zijn. De beschikbaarheid na introductie is rampzalig slecht. Ik heb enkele maanden gewacht voor ik eindelijk een exemplaar had en dan niet eens via de dealer waar ik hem het eerst bij besteld had maar uiteindelijk via een tweede lijntje (ik heb dus niet op 1 paard gewed) . Mijn exemplaar is voor de Duitse markt bestemd maar wel met Nederlandse handleiding. Al met al is deze camera een enorme sprong voorwaarts t.o.v. zijn voorganger de 5D. De 5D had net zo goed 30Ds kunnen heten nu is het verschil tussen de 5Dm2 en de 50D iets groter geworden.

Mijn voorkeur had hier naar uit gegaan:
+16,7 Mpixel sensor (verbeterde 1Ds MKII versie) = 21Mpixel
-45 Punts AF = 9+6 gebleven
-6 FPS / 3 FPS (als XXD) = 3,9 FPS
=Sensor cleaning (als 400D/450D/40D/1D series)
=14 Bits Digic IV
=3” LCD met 966.000 punten
-LCD bescherm kap (alla Nikon) = niet beschikbaar
-Dynamic crop waardoor burs ook toe neemt met bijv. middelste 10/12Mpixel met 8fps = niet beschikbaar

(waarbij -niet, +beter, =gedaan)

(Ik weet dat hij met bovenstaande specs heel heel dicht tegen de 1Ds Mark III aan had gezeten maar dat zit hij nu ook en op een aantal punten zelfs beter dus het is tijd dat de 1Ds Mark IV komt om de huidige zeer geplaagde 1D serie te vernieuwen het is niet in het belang van Canon om nog verder door te modderen met de huidige 1D lijn wegens de vele recals op verschillende vlakken inmiddels oct 2009 is de 1D4 gekomen)

De echte Specs:
  • 21,1MP volbeeld CMOS sensor
  • DIGIC 4 processor
  • ISO bereik 100-6400 uitbreidbaar van 50 tot 25600
  • Full HD (1080, 30 bps) video registratie
  • Hoge resolutie 3,0” VGA LCD-scherm met Live View
  • 3,9 bps JPEG opnamen tot capaciteit van geheugenkaart is bereikt 13 RAW
  • 9-punts AF + 6 AF hulppunten
  • Body van magnesiumlegering stof en vocht werend
  • sluiter 150.000 cycli
Full frame:
Het grote voordeel van full frame is natuurlijk dat je groothoek lezen weer groothoek zijn. Dus 17mm is weer 17mm en geen 28mm. Je benut de lens weer zoals hij oorspronkelijk bedoeld was. Voor telewerk is het wel minder ik had graag een dynamische 1.6 crop functie op gehad (waar bij de RAW+JPG dus 8Mpixel bevat). Nu kun je dit dus ook naderhand doen met fotobewerking software en dan heb je nog een nette ruime 8Mpixel over. Als je dus dezelfde opname maak met dezelfde lens op dezelfde afstand als de 350D, 30D en dan met de 5D mark II dan levert dat nu bijna de zelfde resolutie bij dezelfde uitsnede. Er zit dus stiekem een 30D ingebakken :) Maar je zit dan wel met 13Mpixel overbodige ballast :'( .
http://www.digicamshop.nl/images/product/image.php?id=70939
Het berekenen van Fulframe naar crop en andersom: resolutie fullframe/crop/crop 21,1/1.6/1.6=8,24 (De resolutie kan soms wat afwijken daar niet altijd alle beschikbare pixels worden gebruikt) Canon heeft dus al de techniek om een ful frame te maken met 15,1*1.6*1.6=38.65Mpixel reeds in huis. Vermoedelijk laten ze deze nog wel even links liggen en gebruiken ze eerst de 12,1*1,6*1,6=30,9 Mpixel voor de volgende fullframe. Als opvolger voor de 1D3 de 21,1Mp of misschien de 10,1*1,6*1,6=25,8 om zo de D3x en A900 voorbij testreven en komt de 1Ds4 met de 30,9. (De toekomst zal het leren)

Review Lenzen:
Groothoek
Zie review Sigma 12-24 F4.5-5.6 HSM
Zie review Canon 24-105 F4 IS USM
Tele:
Zie test met 100-400L F4.5-56 IS USM

Gebruiksgemak, Menu en bouw kwaliteit:
Het menu is nu gelijk aan dat van de hele nieuwe EOS reeks. Qua opzet heeft dat veel overeenkomsten met dat uit mijn oude 350D maar dan een stuk gelikter. De knoppen zijn goed geplaatst en liggen in geen enkele opzicht in de weg de ISO knop zit nu op een betere plaats als voor heen al is het wel even wennen. De grote draai knop op de achterkant heb ik altijd aan staan en werkt prima en erg plezierig. Van de gewenste Custom functies (persoonlijke voorkeuren) zijn er 2 bijgekomen nu heb je er 3 een heel stuk beter dan alleen de C1 functie op de 5D.

http://a.img-dpreview.com/reviews/CanonEOS5DMarkII/Images/bodyinwhite.jpg
De body is robuust en kan tegen een stootje. Als je hem vast pakt heb je wat in je handen en voelt hij zeer solide aan beter dan de modellen eronder. De body is gemaakt van magnesium alloy.
http://a.img-dpreview.com/reviews/CanonEOS5DMarkII/Images/seals.jpg
Met de nieuwe maatregelen tegen stof ben ik heel erg blij vooral de bescherming tegen stof en vocht van buiten (de rode en groene lijntjes in het plaatje. Wat betreft de sensor cleaning nu maar hopen dat het in de praktijk ook voor minder ergernis zorgt. Sensor cleaning helpt wel wat maar het vuil blijft in het spiegelhuis aanwezig dus regelmatig vuil verwijderen blijft noodzakelijk. Tegen hardnekkig vuil helpt het systeem niet. Daar ik een breed scala aan lenzen heb en vaak wissel had ik vaak wel last van irritant stof dat is nu wel wat minder maar maak hem nog regelmatig schoon met diverse tools afhankelijk van de hardnekkigheid. Tot dus ver heb ik nog niks kunnen bespeuren. Ik verbaas me er nog steeds over dat er niet meer fabrikanten zijn die het zelfde doen als bij de Sigma SD14/15. Bij de Sigma zitten sluiter en sensor achter een afdicht glas. (zie plaatje)
http://www.imaginginfo.com/images/article/1223996020435_part3_2.jpg
Dit glazen filter wat buiten het scherpstel bereik ligt. staat vergenoeg weg. Hierdoor valt het licht langs de stof deeltjes en op de sensor . Het filter wordt ook niet staties, trekt dus niks aan en schoonmaken is nog veel makkelijker te doen en niet direct nodig. Als deze delen geheel stof en water dicht opgeborgen zouden zitten heb je er ook geen last van.

Batterij levensduur:
Na dat ik extra batterijen heb bemachtigd heb ik hier nu betere praktijk ervaring mee. En kom ik tot 800 a900 opnames max. Wellicht dat dit hoger uit kan pakken als je in een korte periode achter elkaar het aantal plaatjes schiet. Doormiddel van een Grip kun je dit verdubbelen of met 6 penlites (bijv 2700mAH) is dit dan meer dan toerijkend. Als je veel terug kijkt en live view gebruikt dan gaan ze uiteraard wat korter mee. In vergelijk met de 7D schiet ik ongeveer 200 tot 300 plaatjes minder op een volle lading.
http://www.digifotopro.nl/uploads/images/accumanagement.jpg
Nadeel en voordeel is dat de originele batterijen is dus dat ze een chip bevat die met de camera praat. Dit zorgt ervoor dat je met een third-party batterij geen batterij status kan zien. Het voordeel daarvan (orgineel) is wel erg prettig dat je uitgebreide info over de batterij status hebt. Je kunt al je batterijen registreren in de camera en zien hoeveel opnames zijn gemaakt en hoeveel capacitijd er over is. Bij third-party batterij stopt de camera er gewoon mee als de bat leeg is zonder waarschuwing. De Canon batterijen zijn ongeveer 3 keer zo duur als een third-party batterijen en dat is niet zo grappig en maakt het hebben van extra power kostbaar. Het totaal plaatje geeft dat ik de levensduur in de 5D II minder waardeer (voldoende tegen goed) als bij de 7D review. Dit licht niet zo zeer aan de batterij zelf maar meer aan de energie consumptie van de 5D II die kennelijk hoger is dan bij de krachtigere 7D met dual digic 4 processor.

Grip:
De optionele Grip is erg prettig om te hebben maar heeft lang niet de prettige grip als die van een 1D serie of de analoge broeders als een EOS 33 of EOS 5. Hij is voor veel handen te groot grof en vierkant. Maar het biedt wel meer comfort en gemak als zonder. Voor portretwerk en trouwreportages is het echt een aanrader. Nadeel er van is dat hij nog groter / lomper wordt als een 1D serie. De grip werkt met 1 of 2 LP-E6 7,2V 1800mA Batterijen of 6 oplaadbare 1.2V penlite accu’s die te samen een 7,2 volts batterij vormen. http://www.photoreview.com.au/reviews/digitalslr/5D-Mark-II_battery-grip.jpg
Er kan ook gewerkt worden met een WFT-E4/E4A Wireless Battery Grip deze is echter pittig aan de prijs. Hiermee kun je foto’s direct naar een FTP server versturen via WIFI (802.11 b/g) of een UTP kabel.

Flitsers:
Die heeft deze helaas weer niet. De Nikon D700 heeft deze wel. Zijn analoge voorganger had deze wel, je moet voor deze dus altijd een externe flitser gebruiken. Uiteraard is een externe beter dan een ingebouwde maar een ingebouwde kan toch soms verdraait handig wezen vooral als je niet altijd je hele uitrusting mee wilt zeulen en even wil in flitsen. Iets wat Canon ook nog van Nikon moet leren is de mogelijkheid je externe flitser draadloos aan te kunnen sturen zonder daarvoor een dure losse unit te hoeven kopen.

Zoeker:
De zoeker is groot en helder en lijkt zelfs beter als die van mij oude 5D al is dat marginaal. Als je een Crop gewend bent is een volbeeld DSLR zo i zo een stuk aangenamer. Jammer genoeg heeft hij nog steeds geen 100% zoeker. Alles staat er op wat je nodig hebt en is duidelijk te lezen. Wat erg fijn is is dat de ISO waarde nu continue inbeeld is. Verder kun je het matglas verwisselen helaas zijn deze net even anders als die van de 5D dus upgraders moeten een nieuwe aanschaffen. Ik moet dus ook een nieuwe kopen op de 5D gebruik ik veel het raster matglas (ee-D). Ook hier is Nikon weer de betere want deze kun je daar aan en uit zetten en hoef je niet te wisselen. Het voordeel van een wisselbaar matglas is dat je hem er uit kunt pakken en het stof er af kunt halen zonder dat dit elders in de body beland.

Beeldkwaliteit:
Natuurlijk is de fotograaf erg belangrijk maar uitgaande van de zelfde fotograaf en omstandigheden en lenzen: De geleverde kwaliteit is in mijn ogen veel beter dan mijn oude 350D of 30D ook als de 5D met gebruik van de zelfde lenzen. Ook als ik ze vergelijk met de 1Ds Mark III waar ik laatst wat test shots mee heb genomen lijkt de 5D Mark II het net iets beter te doen vooral in de hogere ISO waardes. Door de hoge resolutie en de naar verhouding nog steeds grote pixel oppervlak (vergelijkbaar met een 20/30D)heb je veel detail. Goed glas is hiervoor wel eerder vereist. Het dynamisch bereik is omhoog gegaan maar niet op het niveau als dat van NIKON (D300, D700 D3 en D3X).

Met de test shots heb ik het fenomeen black dots niet opgemerkt. Ook met het eigen exemplaar heb ik ze nog niet ontdekt door middel van firmware updates is dit zo i zo verholpen.

ISO verhouding:
De ISO ruis verhouding is zeer goed. Heel weinig ruis op hoge ISO waarden. Vooral de verlaging naar ISO 50 en standaard 6400 zijn erg prettig. H1 en H2 (12800 en 25600) zijn discutabel maar beter als menig compact bij ISO 200 en weinig licht. Opnames met 6400 zijn vergelijkbaar met de 5D op 3200 maar dan net even beter. Bij de hogere ISO waardes schoren de NIKON camera’s net even beter.

Auto Focus snelheid:
Redelijk en snel zeker i.c.m. de 70-200 F2.8 IS, zo op het eerste gezicht een stuk beter dan mijn oude 5D die hier slecht presteerde. Bij de 9 punts AF zijn de punten teveel geconcentreerd in het midden. Er missen punten aan de buitenste zijdes maar dat is ook niet gek met een aangepast crop AF.
http://www.kareldonk.com/karel/wp-content/uploads/2008/09/5dscreen2.jpg
Hoe het beter zou kunnen:
http://www.kareldonk.com/karel/wp-content/uploads/2008/09/5dscreen4.jpg
Het AF van de 1D serie gaat verder naar links, rechts, boven en onder handmatig scherp stellen zal bij potreten dus nog steeds schering en in slag zijn hoewel ik dat niet vind passen bij een 2000 euro plus body dan mag je toch best wat beters verwachten. In vergelijk met de concurrentie kan Canon dit niet maken. In een 1100 euro kostende Nikon D300 krijg je dit er wel gewoon bij. Al zou men er alleen al het AF (19 scherp stelpunten) systeem uit de 1D serie pakken zonder diens hulppunten of met zes hulp punten in het midden dan zou het al veel beter zijn. Canon kan hier niet tippen aan Nikon en dat is te merken aan de goede zaken die Nikon doet met o.a. de D300 en het almaar groeiende markt aandeel van Nikon t.o.v. Canon.

Alternatieven:
Een 5D of 1Ds MK I/II/III Nikon D3, D3X, D700 en de Sony A900 kortom eindelijk wat competitie in de markt. Tja een 5D zou ik nu niet meer kopen tenzij je hem voor een schijntje kunt krijgen. 4000 euro meer voor voornamelijk een beter AF en geïntegreerde grip zou ik ook niet doen. Wil je een goed AF en hogere FPS en is 12Mpixel genoeg koop dan 1 van de Nikons. Wil je hoge resolutie (Trouwreportages Potreten enz) dan is de 5D mark II erg interessant. Ik zie geen reden om 4000 euro meer te betalen voor een 1Ds Mark III was dat een paar honderd tot 1000 dan eerder. Als je kijkt naar de 1D Mark III en de 5Dm2 samen die je beide kunt kopen voor de prijs lager als van een 1Ds Mark III dan is de 1Ds heel dik over prijst deze zou niet meer mogen kosten dan 3500 a4000 euro. Nikon is erg goed bezig met zijn semi en pro lijn. Canon moet hier echt voor gaan oppassen en beter gaan kijken naar modellen als de D300 en D700. Vooral op AF en hoge ISo met weinig ruis is Nikon de betere. Nikon mist alleen meer betaalbare snel scherpstellende lenzen de keuze bij en voor Canon is veel groter. Als Nikon een 24-120 F4 VR USM had gehad en een 80-400 VR met snelle scherpstel motor. Dan had ik serieus overwogen om over te stappen naar een D300 en een D700. Nikon heeft nu alleen een hele goede tegenhanger voor mijn 70-200 F2.8 IS USM. De shots die ik nu mis door de mindere AF mis je met Nikon door de trage scherpstel motor. Een goede kennis van mij heeft niet voor niks zijn 80-400 verruilt voor de 200-400 F4 VR en baalt van zijn trage 18-200VR. Sony doet het ook erg goed maar mist ook nog een hoop glaswerk. En de andere glas maakers missen IS, VR lenzen en vooral lichtsterke tele primes.

Live view:
Live view is grappig en handig als je o.a. met converter werkt en handmatig scherp moet stellen. De AF is traag en gaat schokkerig. Ik kan me voor stellen dat het bij portretten ook makkelijk kan zijn of voor stillevens. Als je de WFT-E4/E4A zou gebruiken kun je het beeld zien op je pc en op afstand een plaatje schieten.
http://www.zigview.co.uk/images/24703cb3f094a5702ddcd1d9379138a9.jpg
Toch vind ik mijn zigview S2 een stuk handiger en vooral sneller werken door dat deze door de zoeker kijkt en de AF hierdoor veel sneller werkt en ik deze alle kanten op kan draaien en dergelijke.
http://dvice.com/pics/Zigview-S2-Digital-Viewfinder-2.jpg

Video mode:
Tja wat moet ik er van zeggen. Ik vind het een beta systeem wat nog niet af is. Waarom? AF werkt niet of slecht dus een object volgen is er niet bij of je moet zelf heel goed mee kunnen draaien voor het scherpstellen en vooral heel snel. Voor onderwerpen op afstand is dit een stuk makkelijker dan rond dartelende kinderen. Je kunt scherpstellen door op AF-on te drukken maar dat gaat schokkerig, zoekend en erg traag. Daarbij komt dat je overheersende bijgeluiden hebt van de USM motor die je normaal niet hoort en de beeld stabilisatie en heel heel veel audioruis, niet zo heel gek als de mic vlak bij de lens mount zit. Een externe Mic is dus echt noodzakelijk. Leuk als je wat wilt filmen wat niet verplaatst of langzaam of op grote afstand staat maar niet geschikt om je rond dartelende kinderen te filmen of zo.

De beeld kwaliteit is wel heel erg goed van niet snel verplaatsende objecten. Je kunt natuurlijk je diafraga dicht knijpen dan is het handmatig scherpstellen makkelijker te doen. Ik had hiervoor in de plaats liever een ander beter AF gezien dan dat uit een 299 kostende 400D met 6 hulppunten als toevoeging (lees 1D serie AF alla Nikon D700 of dat uit de 7D hoewel de punten dan nog te veel in het midden zitten) of het AF uit de 7D. Als productie camera kan het een goedkoop alternatief zijn maar de bediening is niet zo prettig als je hem als camcorder wil gebruiken. Inmiddels is er een firmware update uit die de mogelijkheden uitbreiden zoals handmatig tijdens het filmen belichting aanpassen. Voor wie er echt wat mee wil doen zijn er firmware hacks die o.a. de audio verbeteren die standaard echt dramatisch slecht is. En kun je in andere formaten filmen dan HD http://magiclantern.wikia...gic_Lantern_Firmware_Wiki

De 24-105L IS USM:
Deze lens lever goede resultaten op de 5D Mark II en de oude 5D. Voor de review zie de link hier onder.
http://tweakers.net/productreview/2279

Ontwikkelingen:
Ik verwacht dat de prijzen het komende jaar wel gaan dalen en dat de fabrikanten ook nog wel gaan komen met modellen van even boven de duizend euro en op den duur daaronder (Er is al sprake van een Sony DSLR boven en onder de A900 de a850 is inmiddels uit en staat in de schappen voor 1K8 dit zal nog wel gaan dalen richting 1K4/1K5). Kijk maar eens naar de prijs ontwikkeling van de instap en prosumer DSLR’s Canon zal op zijn beurt nog wel komen met een xxDs.

Waar gebruik ik de 5D Mark II voor:
Hoofdzakelijk Architectuur, Portret, trouwreportages en Landschap. En dan het meest in combinatie met de 24-105 F4 L IS USM, 70-200 F2.8 L IS USM en de 300mm F2.8 L IS USM.

Waarom ik gekozen heb voor de 5D Mark II:
Dat is eigenlijk niet zo moeilijk. Ik heb al een kapitaal aan L glas liggen dus moeten de voordelen van de andere merken wel heel goed zijn om deze investering overboord te gooien en bijv. naar Nikon te switchen. Ik ben uiterst te spreken over de kwaliteit en vooral de snelheid van Canon’s L lenzen hoewel ik graag nog wat tegenhangers zou zien voor Nikon glas als de 12-24 F4 of 200-400 F4 maar het is jaren anders om geweest dat de keuze in Canon glas beter (meer keuze vooral IS lenzen) was Nikon heeft hier een pittige inhaal slag gedaan en als antwoord daarop heeft canon aangekondigd alle top L primes te vernieuwen en naar de nieuwste standaard te brengen als het gaat om coatings en 4 stops IS ipv van de oude 2 stops. Achterblijver is de 100-400 die nodig een update moet hebben maar deze heeft geen Nikon tegen hanger en Sigma had tot voor kort geen HSM lenzen met OS in deze klasse. En het gemis aan de twee eerder genoemde. Als een D700 net zo goed zou werken als een EOS body op de L lenzen dan was het ivm de lagere ruis waardes en betere AF de D700 geworden. Nu vanwege mijn huidige lenzen park is dit niet voldoende om mijn L lenzen te verruilen voor Nikkor lenzen met de bijbehorende kapitaal vernietiging. Investeer je in dure lenzen dan ben je nu eenmaal getrouwd met een systeem en scheiden is dan een dure optie. Daarbij komt dat de recent vervangen 70-200 Nikkor niet goed presteerde op fullframe (ontworpen voor crop) en er tot voor kort geen alternatief was voor mijn 24-105 F4 L IS USM. En nikon dus geen goed tegenhanger voor mijn 100-400 L alleen een te trage 80-400 VR of een te zware 200-400 VR wat niet wenselijk is als je wat lichter wilt reizen. Het is altijd een compromis maar de 300mm F2.8 sleep ik ook niet altijd mee als ik niet weet extra bereik nodig te hebben of alleen licht moet reizen dan pak ik de lichte redelijk vlotte 100-400 mee alleen voor portret en trouwreportages blijft de 100-400 thuis.

Samengevat:
http://www.fotografie.nl/images/260/EOS_5D_Mark_II_w_EF_24_105m.jpg
Full frame is nu nog een markt voor de echte liefhebber die er wat euro’s extra voor overheeft, de semi pro en pro. Nog steeds is de prijs prestatie verhouding niet in verhouding maar ligt deze aanmerkelijk beter als bij zijn voorganger of een 1Ds Mark II/III. Je ziet dan ook veel pro's met een 5D(2). Qua resolutie en lage ISO de beste keuze op full frame gebied echter als het gaat om snelheid en full frame dan ben je beter af met een Nikon D700. Zou de 5D Mark II een Pro AF gehad hebben en niet een opzettelijk geknepen burst (5FPS kan de Digic IV aan) zou ik de prijs prestatie beter in balans vinden en kan hij beter op tegen de concurrentie. Hij zou dan de 1Ds Mark III wel evenaren maar die gaat er binnen kort toch wel uit. Al met al vind ik het wel een dijk van een camera die her en der nog wel wat gebreken heeft op technisch en prijs prestatie vlak. Qua beeld kwaliteit en resolutie een top camera. Vooral geschikt voor model, portretten en trouwreportages.

Foto's met EF100-400L F4-5.6 IS USM
1: 100% crop Krodillenbek
2: Verkleind plaatje Arend

Foto's met EF24-105 L F4 IS USM met EX 580II
Karnaval Puerto de la Cruce Tenerife
3: 100% crop 1/100 F7.1 ISO200 105mm
4: grote 14% 1/200 F10 ISO200 40mm
Negatieve eigenschappen:

AF te gecentreerd
AF snelheid niet op niveau van Nikon
Niet geschikt voor actie (koop een D700/D300)
Dynamisch bereik niet op niveau van Nikon
Geen ingebouwde flitser
Geen 100% zoeker
Video mode verkeerd in beta

Positieve eigenschappen:

Resolutie
Full frame
Heldere 98% zoeker
3”LCD
Water en stof werende body
Sensor cleaning
Robuustheid
14 Bits Digic IV
Hogere dynamisch bereik


Reacties

«  1  2  3  »

Uitgebreide review, netjes!

Hoe kom je trouwens tot je vergelijking met de Nikons? De ruis prestaties bijvoorbeeld zijn in tests op dpreview beter dan de D700. Ook je opmerking over 'dan moet je maar Nikon' kopen is nogal vreemd. Dat zou opgaan als je deze 5DMk2 als startersbody koopt. Het is redelijk zinloos om al je lenzen ook te vervangen als je de body niets vindt.

Ik ben met je eens dat er geen spectaculaire dingen inzitten die de Mk1 zo populair maakte. Als ze de HD video eruit hadden gehaald en meer AF erin, had het een betere keuze geweest. Toch denk ik dat het 1DsMk3 kwaliteit brengt, maar dan veel betaalbaarder (de 40D kwam al dicht in de buurt).

[Reactie gewijzigd door Haaguit op maandag 29 december 2008 16:45]


Hij heeft 9 plus 6 ik had liever de 45punts AF gezien zo als Nikon ook in het (semi) pro (met pro prijs) segment er een pro AF in zou stoppen.

de lijst waar je het over hebt is volgens mij:

Mijn voorkeur had hier naar uit gegaan:
+16,7 Mpixel sensor (verbeterde 1Ds MKII versie)
-45 Punts AF
-6 FPS / 3 FPS (als XXD)
=Sensor cleaning (als 400D/450D/40D/1D series)
=14 Bits Digic IV
=3” LCD met 966.000 punten
-LCD bescherm kap (alla Nikon)
-Dynamic crop waardoor burs ook toe neemt met bijv middelste 10/12Mpixel met 8fps

(waarbij -niet, +beter, =gedaan)

Dit was mijn wish list sommige punten zijn gelijk aan en sommige onder verwachting en sommige boven. Ik zal er het werkelijke achter zetten.

Erg nette review, waarvoor hulde, zo zie ik ze graag :)

Ik ben zelf in het bezit van de D300 en de AF module die erin zit (net als in de hogere modellen) is werkelijk subliem. Vooral de 51 punts met 3D tracking werkt erg goed.

Er staat 45 in je lijstje, maar dat moet 51 punts zijn :)

-51-point Multi-CAM 3500DX
-15 cross-type sensors

Ik zal deze camera soon zelf nog reviewen voor fotoapparatuur, ik ben benieuwd!

Veel schietplezier!

Staat je niet blind op getalletjes. Die 45 punten en 9 + 6 punten kun je niet rechtstreeks vergelijken.

Die 9 punten zijn cross AF punten. Dus zou je al dubbel moeten rekenen om het te vergelijken met die 45 enkele punten.

Ik heb liever cross AF punten dan alles in 1 richting!

Het probleem is namelijk dat met die 9 AF punten en 6 hulp punten je gewoonweg geen ruimte meer hebt om er nog meer punten in te stoppen.

Als je alle punten in dezelfde orientatie zet heb je die ruimte wel, en kun je naar 45.


En die LCD bescherm kap is een fraai staaltje Nikon marketing waar je in getrapt bent.
1. Die bescherm kap heb je niet nodig, want dat LCD schermpje heeft een hele sterke beschermlaag. (juist omdat er geen kap op zit)
2. Mocht je 'm toch ooit beschadigen dan kan je voor een prikkie die beschermlaag zelf vervangen.

m.a.w. je wilt een oplossing voor een probleem dat er helemaal niets is.

Ik snap het kritiekpunt van de AF niet zo goed; ik heb altijd mijn AF-selectie vast staan op het middelste punt en stel éérst scherp op mijn onderwerp en ga dan pas kaderen...

Dat werkt uitstekend en je hebt lekker geen 45 AF-punten nodig maar slechts 1... en de 5DmkII heeft er zelfs 9! Dus ik zie niet waarom dit een punt van kritiek is...

Zo focus ik ook, maar dat is maar een enkele manier van werken.

Bij continous focus met 3D tracking is het echter onmisbaar (Continous Servo in Canon taal als ik me niet vergis).

Nikon heeft in de nieuwere modellen 51 AF punten met 15 cross sensors, die allen t/m f/5.6 werken. Bij Canon zijn er minder cross sensors en ze werken allemaal op groot diafragma (f/2.8) en dat neemt heel snel af zodra je op kleiner diafragma werkt (precieze cijfers weet ik helaas niet)

2.8 sensors nemen nu eenmaal veel ruimte in.
Je loopt tegen het probleem aan dat je stomweg niet voldoende ruimte hebt om meer sensors te plaatsen.

Je hebt dus de keuze om veel sensors in één orientatie te hebben. (onwenselijk)
Of dus een kleiner aantal cross sensors in 5.6
Of nog minder cross sensors maar in 2.8 mode.

Juist mensen die een full frame camera kopen, hebben behoefte aan sensors die op 2.8 werken. (waarom koop je anders een full-frame?)

Du moment dat je je bezig gaat houden met compositie en dingen zoals AI Focus, dan heb je die andere echt wel nodig :).

Moeten het wel 2.8 sensors zijn anders heb je er meestal nog niets aan.

Fijn met een 5.6 sensor een 2.8 diafragma gebruiken. Weet je zeker dat het meerendeel van je fotos niet juist scherp gesteld zijn.

Bij AI focus is meer sensors handig, maar dat is dan meestal voor actie fotografie met een tele lens. En dat is niet bepaald waar de 5D MkII voor bedoeld is.

Hmm...Nikon's 70-200VR f.28 , die dé tegenhanger van de 70-200L 2.8IS moet zijn, is zeker en helaas voor de Nikon FX bezitters niet beter op FF.

Het probleem van deze lens is dat hij op FX camera's vignetting laat zien. Dat doe ik liever zelf in PS/LR dan dat de camera het voor me doet.

Nikon heeft dus nog geen tegenhanger helaas, iets waar ze mijns inziens gezien de vele klachten hieromtrent al eerder mee moest komen. Tot op heden hebben ze dat nog niet gedaan en is de Canon op dat gebied nog een stuk beter :)

De FF lens 14-24, daar heeft Canon nog geen tegenhanger voor, dat is eigenlijk de enige lens waar nog geen antwoord op is gekomen :) De beide 24-70's zijn redelijk vergelijkbaar, als je naar een basisbereik kijkt:

14-40mm:
Nikon: 14-24 f/2.8 Canon: 17-40L f/4 óf de flarende 16-35 f/2.8

24-70mm:

Beide 27-70 f/2.8

70-200mm: Nikon 70-200VR f/2.8 met zijn vignetting probleempje,
Canon: 70-200L f/2.8, 70-200L f/2.8IS, 70-200L f/4, 70-200L f/4IS

@ Woelders

Deze methode is leuk maar werkt niet goed voor groothoek lenzen. En al helemaal niet voor actie foto's. Voor Model en Portret gebruik ik deze methode ook wegens gebrek aan beter. Ik verwacht enkel wel voor een bedrag als dit wat beters als een work around. Daar ik ook graag natuur fotografie doe en dat bijvoorkeur met de body die het meeste detail levert. Dan is een snel en accuraat AF systeem op een body van 2K euro + waarbij ik het onderwerp niet de hele tijd met 1 AF punt wil volgen toch best gewenst. Het voorspelende trekking vermogen van een 45punts AF is door de extra bunten veel en veel beter. En dat geld voor veel meer snelle actie fotografie.

Als ik naast iemand sta waarbij het om een onverwachte snelle actie gaat waarbij je niet de preciese locatie vooraf kunt bepalen of voorspellen met een Nikon D300, D3, D700 of een 1D Mark II/III met een snelle lens als een 70-200 F2.8 USM dan is het daarmee gewoon pats boom raak met deze 9/10 kan zo de vuilnis bak in.

Nikon bied een body van 1100 euro met z'n AF Canon vanaf 3100 euro waarbij de Nikon niet onderdoet voor de veel hoger geplaatse Canon. Ik heb dan liever z’n AF dan live view of video mode of een iets lagere resolutie. En mag je dat voor z’n prijs dat dan niet verwachten? Ik wil graag iedere body voor ieder doel max in kunnen zetten en niet alleen voor statische of langzaam bewegende objecten en een andere voor actie. De prijs is er ook naar alles boven de 1000 euro moet ik wat van verwachten kunnen anders kun je net zo goed een 300 euro kostende 400D nemen. Je koopt ook geen Maserati (Maserati = 5D 1D = Ferrari) met een 1.0 Fiat panda motor voor de looks ook al komt hij daar mee ook vooruit. En als het nou niet bestond of er geen beter was maar dat is niet het geval.

Het voorspelende trekking vermogen van een 45punts AF is door de extra bunten veel en veel beter. En dat geld voor veel meer snelle actie fotografie.
Als je een 5DII gekocht hebt voor snelle actie fotografie, dan heb je gewoon de verkeerde camera gekocht.

Het ding is niet voor die doelgroep ontworpen, en als je 'm daar dan wel voor wilt gebruiken, dan zul je teleurgesteld worden.

Voor actie fotografie is een D700 inderdaad beter geschikt.
Maar een portret fotograaf zal bij de D700 weer teleurgesteld worden dat die 51 AF punten allemaal 5.6 zijn, terwijl hij nou juist 2.8 punten nodig heeft. En dat de cross AF punten allemaal in het midden zitten, terwijl hij voor de compositie nou juist een paar cross AF punten nodig heeft op de bekende 1/3 punten.

Tenzij er een camera komt die een verwisselbaar AF systeem heeft, zul je altijd hier tegenaan blijven lopen.
En als het nou niet bestond of er geen beter was maar dat is niet het geval.
Vertel maar welke camera er dan 51AF punten op 2.8 heeft, en dan bovendien cross AF punten op die plekken die voor compositie van belang zijn. Oh ja, en dan ook nog betaalbaar.

Je zit naar een klasse cameras te kijken, waarbij mensen een body kopen specifiek voor een bepaald doel. Je zult dus zien dat ze bv een 5DII hebben voor portret werk en een 50D voor actiewerk.
Als je een 5DII koopt met de verwachting dat het een allrounder is, dan zul je teleurgesteld worden. (wat je zo te lezen ook bent met al je continue opmerkingen dat Nikon beter is)

Overigens zit je mbt tot Dynamisch bereik daar aantoonbaar erg fout.
Kijk hier maar eens: http://www.dxomark.com/in...nd2)/Nikon/(brand3)/Nikon

Je moet dan even op dynamic range klikken en dan vervolgens onder dat balkje op print ipv screen. Dan krijg je de eerlijkste vergelijking.
Zoals je dan zult zien is een 5DII gewoon gelijk aan een D700, terwijl een D300 alleen op ISO 100 goed is, maar verder gewoon beroerd is tov de D700 en 5DII
Nou kijken de meeste reviewers niet verder dan dynamic range bij ISO100, dus dit belangrijke feit zul je zelden in reviews tegen komen.
(laatste keer dat ik ISO100 gebruikt heb kan ik me niet meer herinneren. Meestal ISO400 en soms een enkele keer ISO200)

uitgebreide review, maar on a personal note: gebruik eens een spellingscontrole en lees hem nog eens goed na, veel zinnen kloppen niet echt en veel spellingsfouten.

(niet offensive bedoeld, maar ik irriteer me daar enorm aan)

[Reactie gewijzigd door polthemol op maandag 29 december 2008 19:28]


Je ergert je ergens aan, of iets irriteert je.
Maar je hebt gelijk, zo heet bulp geen bulp, maar bulb.

Verder mooie review

"Nog steeds is de prijs prestatie verhouding niet in verhouding maar ligt deze aanmerkelijk beter als bij zijn voorganger of een 1Ds Mark II/III. Qua resolutie en lage ISO de beste keuze op full frame gebied echter als het gaat om snelheid en hoge ISO waarden dan ben je beter af met een Nikon D700. Zou de 5D Mark II een Pro AF gehad hebben en 5FPS (wat de Digic IV aan kan) zou ik de prijs prestatie beter in balans vinden."


Sorry, hoor maar deze conclussie slaat als een tang op een varken!
Dan is de D3x van Nikon net zo'n buitenbeentje ten opzichte van de D700 als de 5D MKII is ten opzichte van de 1DS MKIII

De camera die jij beschrijft als beter in prijs/prestatie (pro AF en minimaal 5 frames per sec) is de 1D MK IV. Bovendien een pro AF voor de 5D MKII is absoluut niet noodzakelijk. De vergelijking met Canon loopt op wel meer punten spaak. Zo is de ruis zeker niet minder als die van Nikon. Bovendien vergelijk je een 21 MP camera met een 12 MP camera, dus nogal logisch dat de ruis bij die 12 MP camera een stuk minder is....

Maar goed objectief reviewen is een kunst die je naar mijn mening nog niet machtig bent....

"Dan is de D3x van Nikon net zo'n buitenbeentje ten opzichte van de D700 als de 5D MKII is ten opzichte van de 1DS MKIII"

En dat is deze dan ook! Nikon heeft hem qua prijs tegen de 1Ds MK III gezet. En dat is niet zo vreemd zou ik ook doen eerst voor een zo hoog mogelijke prijs slijten en dan kan de prijs altijd nog omlaag. Sla er maar eens een willekeurig fotoblad op na dan zul je zien dat ook zij alle camera’s boven de 2000 euro te duur voor de prestaties vinden ook al worden ze hoog gewaardeerd qua prestaties.

Het is niet voor niks dat de verkoop van de 30D en de 50D tegen vallen en dat Nikon de afgelopen jaren enorm veel markt aandeel heeft gewonen. Dit hebben ze te danken aan goedkope instappers en een hele goede D200 en D300 verkoop. Ook de 40D viel tegen qua verkoop maar deed het beter dan de andere twee in deze markt was de 20D voor Canon de best verkopende camera maar daar hebben ze nu niks aan. Kijk maar eens naar de D300 en de 50D op alle fronten is de Nikon beter. Dat wil niet zeggen dat de 50D slecht is maar de D300 gewoon beter en meer bied voor je geld.

Feit is, in algemene termen gesproken, dat Canon van z'n luie reet af moet komen en weer moet gaan innoveren. De achterstand van Nikon heeft gezorgd voor vooruitgang op gebied van bijvoorbeeld ruis en kleur, waar Canon in een zeker gevoel van triomf maar matig vooruit ging. Nikon zocht de gaten in de markt die Canon liet liggen en heeft nu Canon bij de meeste camera's voorbij gestreefd. Zelfs bij de SB-900 en 580EX II zien we het terug. De eerste heeft in gebruiksgemak (snelheid) veel vooruitgang geboekt, terwijl de Canonvariant nog steeds relatief langzaam bediend wordt.

Het is alleen nog maar een kwestie van tijd voor dit doordringt in de markt en de naam van Canon er één van Nikon wordt. Canon moet weer aan de slag. Als ze net zo hard kunnen ontwikkelen als ze beweren, kunnen ze de strijd weer spannend maken. Ik vind het stiekem wel leuk om meuk te gebruiken die niet in alles door Nikon voorbij wordt gestreefd.

Mooie review, naar over de accu duur ben ik niet helemaal mee eens.

Ik heb afgelopen weekend 1100 foto's in raw geschoten en had nog 10% over. Als je gaat filmen dan vraag je wel om problemen.
«  1  2  3  »
Inlog formulier

Je moet inloggen om te kunnen reageren. Als je nog geen account hebt kan je je hier registreren.

Onveilig slotje Gebruik regulier loginformulier om in te loggen via beveiligde verbinding.

Reactie formulier
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011