Canon EF 24-105mm f/4L IS USM Review

vavoem 6 april 2010, laatste update op 6 april 2010, 38.148 views

Canon EF 24-105mm f/4L IS USM

Pluspunten

• Bereik 24-105 (4.4x)
  • IS (image stabilisatie)
  • USM stelt echt razend snel scherp en is muis stil.
  • Stof dicht en water werend. (Alle nieuwere lenzen uit L-serie na 2000)
  • Solide behuizing.
  • Vast Diafragma over geheelbereik.
  • Heerlijke portret lens

Minpunten

• Pittige prijs maar daar krijg je dan ook wel wat voor.
  • Scherpte in de hoeken bij landschappen en architectuur op 24mm.

AF-snelheid Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 4
Note:
Deze lens review is volledig herzien en op nieuw gemaakt. Waar de oude review gebaseerd was op mijn eerste 24-105 i.c.m. 30D en 350D. Is deze de nieuwe versie die ik in de kit met de 5DII heb aangeschaft. Ik hoop dan ook dat deze review een betere waarding van jullie zal krijgen.

De 24-105 F4 L IS USM:
Deze lens heeft een mooi groothoek van 24mm tot begin tele op 105mm. Voor analoge SLR’s en Full frame DSLR is dit een prachtig bereik alles wat je nodig hebt als allround lens. Door dit bereik is het een mooie walk-around lens voor het dagelijkse werk zoals portretten, architectuur, landschap, natuur en de grotere dieren. Voor mensen met een 5D(2) of 1Ds reeks is dit een van de handigste kwaliteitslenzen op de markt. Voor 1,6 crop factor camera als een (xx)x0D is het wel mooi maar mis je het creatieve groothoek deel. Je krijgt dan een bereik van 38-168mm en dat is een mooie standaard tot tele bereik voor diversendoeleinde maar je mist het echte groothoek gedeelte. Ik gebruik voor extremere groothoek effecten op de 5D2 een Canon 17-35 F2.8 en leen wel eens de 12-24 EX van Sigma. Als je geen full frame of analoge (D)SLR wilt gebruiken en je wil extreme groothoek effecten is het verstandig een 12-24 of een 10-2x lens er bij te kopen voor het echte groothoek werk.

Met het IS systeem (image stabilisatie) win je 3 stops. Je kunt nog uit de hand schieten met 1/10 max 1/8 seconde zonder bewegingsonscherpte (mits het object niet beweegt natuurlijk). Het is daardoor een ideaal systeem in omgevingen waar weinig licht is. Dat wil niet zeggen dat je het bij voldoende licht uitmoet zetten want je kunt ook hierdoor bijv. je sluiter terug draaien en een kleiner diafragma (groter F getal) kiezen waardoor je meer scherpte diepte in je foto kunt brengen. Ook als je dit niet doet levert het in details een net even strakker resultaat.

De Markt/competitie:
Deze lens is eigenlijk de enige in zijn soort zoals zo veel CANON lenzen snel, lichtsterk over het hele bereik en beeld gestabiliseerd. Weinig fabrikanten hebben tegenhangers die de zelfde componenten bevatten als IS USM en een gelijk diafragma over het hele bereik. Je ziet wel steeds meer gestabiliseerde lenzen verschijnen. Je zou de 24-70 F2.8 lenzen als alternatief kunnen zien maar deze hebben geen IS en hebben iets minder bereik. Canons 24-70 is behoorlijk groter en zwaarder.
Nikon heeft als tegenhanger een een 24-120 VR maar die kan zich verder niet meten aan de 24-105. Deze mist een gelijk blijvend diafragma en is minder van bouw en niet beschermt tegen de elementen.

Bouw:
Het mooie van de nieuwe generatie L-series is dat deze objectieven stof en water werend zijn waar door deze jongens in allerlei slechte weersomstandigheden gebruikt kunnen worden. Dit wil niet zeggen dat ze waterdicht zijn en je er mee kunt zwemmen maar een flinke plens bui kun je wel hebben. Om dit helemaal sluitend te krijgen moet eigenlijk ook eendergerlijke body gebruikt worden zoals de analoge en digitale 1 series, de 5D Mark II en de 7D. Canon adviseert wel voor een optimale vocht en stof wering gebruik te maken van bijv. een UV filter.
De behuizing is van sterk licht gewicht materiaal vervaardigd. Nadeel van de totale constructie is dat de zoom niet inwendig is net als bij de 70-200 lenzen van Canon. (Er zijn gevallen bekend waar bij de fotograaf met de 70-200 op een 1D serie te water zijn geraakt en snel er weer uitwaren en zij gewoon door konden schieten deze vlieger gaat niet op voor de niet interne zoomers). Dit heeft echter wel als voordeel dat de lens hierdoor relatief compact en licht is. De lens is voorzien van een Super UD (ultra-low dispersion) glass element en meerdere asferische lenselementen. UD is om secundaire chromatische aberraties te elimineren. De asferische lenselementen corrigeren sferische aberraties.

Ik gebruik de 24-105 zelf op een EOS 5D Mark II, 5D, 7D en analoge EOS 33, EOS 5
Ik heb de 24-105 gebruikt op een EOS 350D, 30D en 1D3. (Deze body's heb ik verkocht)

USM:
De USM motor is razend snel en muis stil. Van alle objectieven die ik heb is de 24-105 niet de snelste, hij moet zijn F2.8 USM broeders voor zich dulden maar wint het van de Sigma 150 F2.8 HSM. Canons USM is een van de stilste en snelste hoewel Sigma's HSM rap is is Canons USM gewoon sneller ook sneller dan de vergelijkbare Nikon varianten waar ik mee geschoten heb.

Als ik de scherpstelling vergelijk met de volgende objectieven.:
Canon EF 50mm 1.8 II (traag)
Canon EFS 18-55 (Exit) (traag)
Sigma 28-300 (Exit) (traag)
Sigma 17-35 EX HSM (Exit )
Sigma 50-500 EX HSM (Exit)
Sigma 150 F2.8 EX HSM Macro
Canon EF 100-400 L HSM
Canon EF 17-35 L F2.8 USM
Canon EF 70-200 L F2.8 IS HSM

De eerst genoemde het traagst en maakt het meeste geluid en de laatste twee het snelste. De 70-200 L USM F2.8 is de aller snelste en een stuk rapper ook.

Chromatische aberratie:
Daar heb ik soms wel een klein beetje last van maar in RAW is dit vrij gemakkelijk met canons DPP weg te halen. In de test shots die ik laatst heb gemaakt met de Sigma 12-24 EX heb ik hier veel minder last van.

Vervorming:
Tja dat is nu net wat ik mooi vind aan deze lens. Het groot hoek effect op 24mm. Ik heb verder geen storende vervormingen waar genomen.

Vignettering:
Deze is me niet negatief opgevallen maar vind ik vaak ook niet storend geeft wat dramatischere look aan beelden. Komt wellicht ook omdat de 5D2 en 7D deze lens automatische herkent en correcties uitvoert.

Lens flare:
Hier heb je nauwelijks last van als je de licht bronnen maar goed uit beeld houd maar zelfs dan nog vind ik het niet echt een probleem. De eerste versie die ik had had hier wel last van maar is hiervoor naar Canon geweest en gerepareerd.

5D2: EX 12-24 F4.5-5.6 HSM versus 17-35L F2.8 en 24-105L IS USM :

Conclusie:
Een erg fijne lens met een heerlijk full frame bereik van 24-105mm met prima resultaten.
Kijk eens voor lab test in het laastse nummer september 2009 van chip foto-video waar deze lens ook erg goed uit de bus komt op een crop body. Het enige echte alternatief is canon 24-70 F2.8 L USM. Maar zal dat pas echt zijn als ook deze stabilisatie krijgt. Mensen die tussen deze twee twijfelen zullen moeten kiezen tussen 1 F stop winst in het glas of 3 F stops stabilisatie of het verschil in tele bereik. Er zijn diverse pro’s die alleen met de 24-105 of juist met de 24-70 schieten maar er zijn er ook diverse die ze beide gebruiken afhankelijk van de situatie. Maar als allrounder mijn voorkeur uit naar de 24-105. Als de 24-70 II IS mee gaat krijgen dan zal ik mijn voorkeur wellicht herzien.

Plaatjes:
5D Mark 2 24-105
1. Volbeeld verkleind F9 1/250sec ISO 100 @50mm

5D met de eerste 24-105
2. Volbeeld verkleind F7.1 1/160sec ISO 50 @55mm
3. Volbeeld verkleind F14 1/40sec ISO 100 @24mm

Heb jij ook een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Dit objectief is helemaal niet stof en waterdicht, alleen een paar van de dure 2.8 objectieven zijn dat. Dat is dus niet elke L en alleen (inderdaad) icm een 1 serie camera.
Het klopt dat niet elke Canon L objectief per definitie een bayonet seal heeft. Toevallig heeft de EF 24-105 F4L IS USM dit wel. Enkele (oudere) L objectieven hebben geen seal. Zo heeft bijv. de EF 70-200 F4L USM geen seal, maar de EF70-200 F4L IS USM weer wel.
Hij is stof en water werend. en in combinatie met alle 1 series zowel digitaal als annaloog. Dus meer als een cam.

Citaat van www.CANON.nl

"L-serie kwaliteit
De EF 24-105mm f/4L IS USM is voorzien van Canon precisie-optica die aan de hoogste industrienormen voldoet.

De L-serie voor professionals is Canons vlaggeschip en combineert perfecte beeldprestaties en unieke hanteerbaarheid met een stof- en vochtbestendige constructie."

Let met name even op kenmerken van de L-serie.

En daarom zit er misschien ook een rubber afdichtings ring op bij de fatting. :*)
Deze heb ik nog nodig.... en dan...
is mij verzameling compleet!
nu nog even ergens 1000 euries vinden... :(
Fascinerend dat mensen zand in hun objectief stoppen en als het dan kapot gaat er het predikaat waardeloos aanhangen. Mijn ervaring met zand is, dat de lens een aantal weken flink heeft gekraakt totdat al het zand was verpulverd. Nu werkt hij nog steeds perfect en geeft geen vlekken op de foto's. Ik had de lens eigenlijk al afgeschreven. Het zand dat er bij mij inzat was van het type fijnzand uit de woestijnen in de USA, waartegen geen enkele bescherming werkt. Dat dringt overal doorheen.
Wat ik jammer vind is dat je nogal negatief bent over vrijwel alle eigenschappen van deze lens (beoordeling 'voldoende'), maar daarvan vind ik niets terug in je review. Je concludeert vervolgens dat het een erg fijne lens is. Dat vind ik dan niet kloppen.

Ik heb hem zelf ook, en ik zie ook wel wat chromatische aberratie. Als enig vergelijkingsmateriaal heb ik volgens mij de Canon 28-85 mm die ik tijdens een vakantie heb gebruikt. Bij mijn weten vertoonde die lens aanzienlijk meer aberratie dan de 24-105. Ik weet natuurlijk niet wat 'normaal' is, maar volgens mij valt het hard mee. Misschien kun je daar meer over zeggen?
waardeloos objectief. met name de stofdichtheid wordt helemaal niet gehaald,de mijne is al weggeweest omdat er iets kraste binnen in de lens bij het manueel focussen en de scherpte valt gewoon tegen bij 24mm. heb hem gelukkig weer verkocht tezamen met m'n 40D,nu maar sparen voor een Nikon D700 :9
Ik gebruik deze samen met een 40D. Moet zeggen dat ie mooi scherp is en fantastische kleuren geeft. Echt veel beter dan bijvoorbeeld een Sigma 17-70. Alhoewel dat een fantastisch startersobjectief is met een veel betere kwaliteit dan de Canon 17-85 bijvoorbeeld.

Ik kan iedereen die 24-105 aanraden. Zeker als je ook plannen hebt om later over te stappen naar de FF of 1D(s) serie.
Goeie allround zoomlens. Niet zo idioot groot als de 24-70 F2.8, die zeker met zonnekap veel te groot is voor een walkarround zoom. Een ideaal bereik, je kunt met deze zoom en een 5d alle kanten op, als je licht wilt reizen. Prachtig van kleur en contrast. Ik heb m nu 4 jaar en de zoom begint wat last te krijgen van zoom kruipen, vervelend voor een walk arround. Ik zal m eens wegbrengen en m wat strakker laten zetten. Verder een dikke aanrader, ik vind het dé standaardzoom voor FF.
Zeer nette uitgebreide review!

De prijs is tegenwoordig nauwelijks een echte minpunt. Inmiddels zit hij rond de 800 euro nieuw!
Deze week bij de MM actie, ik heb deze lens voor 740 euro. prijs MM zoetermeer 869 euro ging 120 euro af.

Reviews, zoals deze hebben mij de doorslag gegeven om deze lens te kopen.
Ik heb hem net, dus ervaringen kan ik nog niet delen, wel de prijs.

[Reactie gewijzigd door q4ogizmo op 6 juni 2011 23:00]

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8