Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 45, views: 13.058 •

Dell heeft tijdens de IDF een tablet aangekondigd die zal draaien op Windows 8.1. Het gaat om een 8"-model dat in de markt wordt gezet voor zowel zakelijke gebruikers als consumenten. In de behuizing draait Intels nieuwe Bay Trail-processor.

De tablet werd tijdens een presentatie op de IDF onthuld door Dell-topman Neil Hand, zo meldt The Verge. Het 8"-model heeft een resolutie van 1920x1080 pixels en in de behuizing draait de onlangs aangekondigde Bay Trail-soc van Intel, al werd niet duidelijk om welke variant het precies gaat. Ook duidelijk is dat er een hdmi-poort aanwezig en een microsdkaartslot is. Verder stelt Dell op 2 oktober meer bekend te willen maken over de nieuwe Venue-tablet; mogelijk worden dan ook prijzen en de releasedatum bekend.

Dell baseert de Venue-tablet op het nieuwe Windows 8.1, dat in de komende tijd op meer tablets zal verschijnen. Daarbij stelt het bedrijf dat de Venue voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers is bedoeld, hoewel niet duidelijk is hoe dit onderscheid in de praktijk uitgewerkt wordt.

Eerder verschenen er al geruchten dat Dell een dergelijke tablet uit wil brengen. Ook kwamen toen geluiden naar buiten dat er een 10,6"-variant moeten verschijnen, maar deze is door de fabrikant nog niet aangekondigd. Wel heeft een topman van Dell gezegd dat er dit jaar meerdere tablets uit moeten komen.

Dell heeft vooralsnog weinig succes op de tabletmarkt geboekt. In het verleden heeft het bedrijf enkele modellen uitgebracht die weinig zijn verkocht. Momenteel probeert Dell het met name met hybrides, die zowel als tablet als laptop kunnen fungeren, zoals de XPS 12.

Dell Venue-tablet Dell Venue-tablet Dell Venue-tablet

Reacties (45)

In het formaat met de Note en Tab zitten, dan zullen ze ook flink met de prijs mee moeten gaan.

Zet dit ding wederom 500+ neer, zal het niet veel verder komen dan hun vorig tablet 'succes' .
Volgens Paul Thurrott gaat dit ding rond de 300 dollar kosten.
En zo te zien met Windows 8 Pro ipv RT. Dan is het voor die prijs echt een koopje.
Geen Windows 8 Pro, maar gewoon Windows 8.
Kleine naamsverwarring.

Het is gewoon Windows 8, geen Pro versie.

(het is de Surface Pro die Windows 8 draait).
Google verkoopt de 7 inch nexus met 1920x1200 voor rond de 250 euro.
Als dell deze 8 inch met 1920x1080 voor rond de 300 of 350 euro kan aanbieden is het een leuk ding.

Wordt hij duurder zal het geen succes, c.q groot succes worden.
Voor die 50 euro krijg je wel een volwaardig OS en Office. ;) En miljoenen aan software.
De Note 3 is ook >700 euro.
Note 3 is een 5.7 (of 5.8?) telefoon.

De Note 8.0 of Tab3 zijn net over de 300 euro.
De Note 8.0 is nog niet eens half zo snel, je moet dit ding vergelijken met Tegra 4, Snapdragon 800 of Exynos 5420 devices.
Dat denk ik ook. Maar voor 300 zal hier wel een kleine markt voor zijn. Als deze Atom een stuk beter presteert dan de vorige generaties heb je hier wel een leuk ding aan. Al je software, het meeste dan, gewoon op de bank kunnen draaien ;)
Wat ik me afvraag, is 8" niet te klein om nog fatsoenlijk met je vingers het bureaublad en bijvoorbeeld een verkenner te kunnen bedienen? Je hebt vermoedelijk al bijna een pennetje nodig.
Uiteraard is dit ook afhankelijk van de resolutie, maar ik zat laatst op een Panasonic Windows 8 toughpad met een resolutie van 1920x1080 op 10", maar dat was zonder pennetje niet echt te doen. En dan is deze Dell zelfs nog kleiner met dezelfde resolutie.

Verder denk ik om een marktaandeel te kunnen krijgen, de prijs zeker rond de 300 euro moet blijven en zeker niet hoger.

[Reactie gewijzigd door hars73 op 13 september 2013 09:45]

Ik vind deze foto ook vrij ongelukkig, de standaard interface voor tablets in Windows 8.1 is toch het start scherm en de modern UI (welke veel beter te bedienen zijn met je vingers, ook op 8" lijkt me).
Klopt wat die foto's betreft, niet handig gekozen. Maar aan de andere kant zul je in de praktijk misschien toch nog vaak applicaties draaien die gewoon de standaard 'oude' Windows interface hebben en dus toch 'priegelig' bedient moeten worden. Nieuwe Windows 8 apps en het Windows startscherm zijn uiteraard wel goed te bedienen, ook op 8 inch.
Als je normale desktop applicaties gaat draaien, zal je dat waarschijnlijk ook willen doen met "normale" bediening (muis+toetsenbord). Het hoeft natuurlijk niet, maar dan is het zeker wel priegelen.
Wat ik me afvraag, is 8" niet te klein om nog fatsoenlijk met je vingers het bureaublad en bijvoorbeeld een verkenner te kunnen bedienen? Je hebt vermoedelijk al bijna een pennetje nodig.
Uiteraard is dit ook afhankelijk van de resolutie, maar ik zat laatst op een Panasonic Windows 8 toughpad met een resolutie van 1920x1080 op 10", maar dat was zonder pennetje niet echt te doen. En dan is deze Dell zelfs nog kleiner met dezelfde resolutie.

Verder denk ik om een marktaandeel te kunnen krijgen, de prijs zeker rond de 300 euro moet blijven en zeker niet hoger.
Het ligt er natuurlijk aan wat je ermee gaat doen. Indien je het gebruikt als volwaardig laptop vervanger heb je denk ik zeker een punt. Ikzelf, en ik denk vele anderen, gebruik een tablet aanvullend op mijn laptop. Dus met name 'consumeren', voor privť doeleinden, en zakelijk gebruiken door een presentatie erop te zetten en makkelijk het apparaat mee te kunnen nemen. Het formaat vind ik dan juist mooi. Momenteel heb ik een 7" tablet. best lekker, maar iets groter zou fijn zijn. 8" is dan heel prettig, makkelijk meenemen en groot genoeg voor het incidentele 'werk' dat je er echt op doet, wanneer een laptop meezeulen niet gewenst is.

Die prijs is natuurlijk een belangrijke factor. Zeker wanneer hij naast een laptop wordt gebruikt. Rond 300 euro vind ik best redelijk voor het gemak wat je ervoor terugkrijgt. Kost ie (fors) meer, dan is het simpelweg teveel geld om naast een fijne laptop uit te geven voor een beetje gebruiksgemak. Dan kies ik liever een iPad mini of een nog vriendelijker geprijsd Android device.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Edddd op 13 september 2013 10:01]

Daarvoor heb je ook sneltoetsen. Maar dat zal wel nog onhandiger zijn.
Dit is ook een van de redenen dat ik zeg dat een tablet voor 99% bedoeld is voor consumeren, niet voor werken.
Volgens mij bied 8.1 retina display support waardoor alles beter gaat werken en waarschijnlijk die 8" dan wel groot genoeg is. Momenteel is alles ook gewoon te klein op m'n Surface Pro en volgens mij gaat 8.1 hier verandering in brengen.
Je bedoelt scaling ;) Dat retina verhaal is gewoon 2x kleiner zetten. Breedte en hoogte door 2. Niks speciaals aan.

Inderdaad biedt Windows 8.1, naast al scaling in de Modern UI/Metro interface in Windows 8, nu ook goede scaling (dus op basis van meerdere factoren waaronder op basis van vectors) in de desktop interface. 125% ziet er nu ook goed uit.
De enige afzwakking, en dat geld voor alle schermen, is door de nu eenmaal vaste native resolutie van een scherm.
Het idee is dat je in 'tablet mode' niet veel buiten de Modern UI komt, en pas als je hem docked met keyboard/muis de desktop in gaat.
8" is groot genoeg als touchpad. Hang er een toetsenbord en 24" monitor aan en het is prima. Op het 24" scherm de desktop en op het 8" scherm het metro 'modern' startvenster.
Ik ben erg benieuwd naar deze tablet, feit dat het 1080p is en niet 720p zoals de Tohisba Encore geeft het direct een grote plus!

Toch wil ik eerst wat serieuze test resultaten naar de mogelijkheden in de praktijk van Windows 8 op Bay Trail.
en allemaal op basis van die intel atom..... geef de consument toch de keuze en bouw ook een op basis van AMD APU, OEM zorgen er gewoon voor dat de markt kapot gaat.
Is er wel een fatsoenlijk presterende APU die in een 8" tablet past, qua stroomverbruik?

Er is keuze genoeg qua hardware, er zijn nu tablets op basis van de Snapdragon 600/800, Exynos 5 en Tegra 4 op de markt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 september 2013 11:25]

Is er wel een fatsoenlijk presterende APU die in een 8" tablet past, qua stroomverbruik?
De AMD Temash is snel genoeg met zijn cpu, in tegenstelling tot de Atom en de meeste ARM-socs ook snel genoeg met zijn gpu en ook nog eens behoorrlijk zuinig, al zullen van die anderen er zuinigere bij zijn.
Er is nog geen enkele review verschenen van Bay Trail tablets, dus dat ze volgens jou brak presteren zuig je uit je duim.
Goed, goed, ik had er geen linkje bij gedaan, omdat ik er vanuit ga dat iederen hier wel redelijk is geinformeerd. Excusues hiervoor. Er is dus al wel een review van de Toshiba Encore met win8.1 en Bay Trail. Niks uit duim gezogen dus. Anyway check eerst ff Google voordat je mensne zo gaat beschuldigen, en vervolgens zorgt dat een wezenlijk en interessant commentaar weggemod wordt.

Hierbij review van de Toshiba encore:

Toshiba's 8-inch Windows 8.1 tablet is another weak attempt to match the iPad mini

http://www.theverge.com/2...ndows-8-1-tablet-hands-on

[Reactie gewijzigd door zap8 op 13 september 2013 14:32]

Unoptimized GPU drivers.... non final hardware... Dus je ziet hier niet echt de volledige snelheid van het apparaat. Wacht even de reviews van de uiteindelijke hardware af voordat je een product gaat bashen.
?? De Toshiba Encore is nog niet eens uit, er is alleen een vroeg prototype op een beurs gespot - hoe weet je of die brak presteert? De Bay Trail tests op Anandtech laten redelijk indrukwekkende performance zien.

(edit: die link is een pre-productie prototype?)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 september 2013 14:42]

Fanboy alert mode de kritiek maar down en mod Win8 fan maar weer up

Hierbij review van de Toshiba encore:

Toshiba's 8-inch Windows 8.1 tablet is another weak attempt to match the iPad mini

http://www.theverge.com/2...ndows-8-1-tablet-hands-on

ps boven@Dreamword yep is naar een demo juist, maar moet hij over anderhalve maand verschijve, dus lijkt me niet echt een vroeg prototype.

Verder mee eens dat prestaties van de Bay Trail redelijk goed lijken, alleen is Win 8.1 daar voor geoptimalisseerd... dat is nu juist de vraag en ook mijn slotsom: Windows Software ontwikkeling gaat (momenteel) gewoon te traag tov de concurrentie. Onbegrijpelijk voor mij dat zo'n reactie weggemod wordt.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 13 september 2013 15:28]

While Bay Trail promises better performance for Atom processors, on the model I got to use the device was less than usable. Toshiba assures me that the unit isn't final and that driver optimizations and even slight hardware tweaks will be made before it ships. It certainly needs these as the usual speed of Windows 8 animations was noticeably slow. It was hard to tell whether this was down to the Bay Trail CPU or the GPU, but I suspect the lack of optimized graphics drivers was to blame.
Leuk dat je een artikel tweemaal linkt, maar alleen de titel lijkt te lezen.
Een laag geklokte single core met geÔntegreerde moederbord graphics (wanneer deze geŁpdate drivers heeft) kan nog vloeiend door Metro bewegen, dus er valt van performance nog niets te zeggen.
Volgens deze link 1280 x 800 met een adviesprijs van $ 299
Met een 16:10 ipv 16:9 scherm dus.
http://microsoft-news.com...-tablet-images-and-specs/

Wat is nu de correcte info?
Na wat zoeken heb ik deze video gevonden. Dit is een close-up van de Dell Venue 8" en de specificaties worden verder bevestigd.

- Dunner dan 9mm
- Lichter dan 400 gram

- HDMI
- Micro USB
- WiFi
- LTE mogelijkheid
- Keyboards
- Cases
- WiDi
- NFC
- Full HD 8" scherm
- Bay Trail Atom processor

- 5.0 megapixel camera op de achterkant
- Achterkant heeft extra grip
- Wereldwijd beschikbaar (op verschillende datums)

Ziet er erg gelikt uit. De bezels zijn relatief dun voor een 8" tablet. Dunner dan 9mm met volledige Windows 8 ervaring. Lichter dan 400 gram is ook mooi. De Toshiba Encore is 10,68mm en 479 gram. Dikkere bezels, resolutie 1280x800 dus een stuk lager.

Ik ben erg benieuwd naar de prijs maar op dit moment staat hij zeker op nummer 1 op m'n lijstje van 8" Windows 8 tablets. Als ik kijk naar de concurrentie neem ik aan dat het zo'n 350$/350§ wordt.
Ik lees weer hele andere specs van deze tablet:


-This 8-inch tablet will run on Intel Atom “Bay Trail” processor
-1280 x 800 IPS display
-Battery life of 10+ hours
- .88 pounds in weight
-thickness of .35 inches
-Will come in variety of colors
-The main selling point is its price: $299
-As expected, the display will support 10-point multitouch, and surprisingly pen as well
-Dell is expected to release it with optional accessories such as wireless keyboard
Capacitive Active stylus, Bluetooth wireless keyboard with stand and more

[Reactie gewijzigd door vali op 13 september 2013 11:13]

Als deze tablet 88 pounds in weight gaat zijn dan ga je denk ik een bodybuilder moeten zijn om hem fatsoenlijk te gebruiken. :+
Had perongelijk het puntje weggehaald :P 88 pounds lijkt mij tamelijk veel haha. Voor de rest ziet het eruit dat het een erg mooie tablet gaat worden. Mag wel eens tijd worden dat er concurrenten voor de galaxy note gaan verschijnen.

[Reactie gewijzigd door vali op 13 september 2013 11:15]

De atom gaat het hem niet doen. Dit wordt de zoveelste Win8 tablet die het niet is. Zie testen van Toshiba Encore. Win8.1 heeft nog veel meer optimalsaties nodig. Het doet allemaal een beetje denken aan het begin van Android tablets, alleen die stonden alleen tegenover Apple's iOS. Nu heb je Android en iOS en daarmee moet Win8 op tablets concurreren. MS moet het tempo opschroeven van updates en optimalisaties willen ze nog een stuk van de tablet markt pakken. Beste strategoe zou zijn een surface mini het superspecs en voor een mini prijs, zoals google doet met Nexus 7.
Kan je ook een posted maken zonder je mening erin te gebruiken? Waarom zou deze tablet het slecht doen? Niet iedereen zoekt een tablet om zware applicaties te gebruiken.
Win8.1 heeft nog veel meer optimalisaties nodig. Het doet allemaal een beetje denken aan het begin van Android tablets, alleen die stonden alleen tegenover Apple's iOS.
Welke optimalisaties heb jij dan nog nodig ? Ik draai zonder problemen applicaties van mijn desktop zonder lag of slechte scaling op mijn surface RT. Tevens heb ik dit ook getest op de Acer W3 en hier ervaarde ik ook geen problemen.

Wees eens blij dat er meer tablet met Windows 8.1 op de markt komen. Zo heeft de consument meer keuze en worden de prijzen steeds goedkoper. Iemand die een 8inch tablet zoekt met Capacitive Active stylus en geen Android OS wilt, is dit nog steeds een goede keuze. Tevens is de gratis Office 2013 echt een mooie toevoeging. Ben nog steeds geen office pakket op android/ios tegengekomen die dezelfde functionaliteiten biedt.
Kan je ook een posted maken zonder je mening erin te gebruiken? Waarom zou deze tablet het slecht doen?
Omdat je iets bijv iets stukken goedkoper kan krijgen dan Win8 tablet
Welke optimalisaties heb jij dan nog nodig ? Ik draai zonder problemen applicaties van mijn desktop zonder lag of slechte scaling op mijn surface RT. Tevens heb ik dit ook getest op de Acer W3 en hier ervaarde ik ook geen problemen.
Dit is een Win8 tablet en geen RT. Draait andere processor en andere versie van Windows
Wees eens blij dat er meer tablet met Windows 8.1 op de markt komen. Zo heeft de consument meer keuze en worden de prijzen steeds goedkoper. Iemand die een 8inch tablet zoekt met Capacitive Active stylus en geen Android OS wilt, is dit nog steeds een goede keuze. Tevens is de gratis Office 2013 echt een mooie toevoeging. Ben nog steeds geen office pakket op android/ios tegengekomen die dezelfde functionaliteiten biedt.
Zoals ik boven al zeg zie ik gewoon het liefst een lekker werkende Win8 (niet RT) tablet die ook werkelijk alles lekker draait. Wat uit verhaal op de Verge opmaak dat over de Toshiba Encore met Baytrail gaat, liep de boel niet denderend. Office op tablet zie ik niet zo het nut voor, maar goed dat is mijn mening. Maar wat ik boven al zij kom met een goedkoop geprijsde MS Surface mini tablet en het kan interssant worden.
Verdiep je eerst eens in de materie voordat je zulke uitspraken maakt... Alle Metro apps draaien in een virtuele omgeving en daardoor maakt het geen bal uit of het op ARM of x86 draait. Dat is ook de reden waarom ze perfect draaien op mijn surface RT met ARM chip, op mijn pc met een i7 cpu en op de Acer w3 met een x86 Atom cpu. Processen hebben hier echt helemaal niks mee te maken.
While Bay Trail promises better performance for Atom processors, on the model I got to use the device was less than usable. Toshiba assures me that the unit isn't final and that driver optimizations and even slight hardware tweaks will be made before it ships. It certainly needs these as the usual speed of Windows 8 animations was noticeably slow. It was hard to tell whether this was down to the Bay Trail CPU or the GPU, but I suspect the lack of optimized graphics drivers was to blame.
Jij haalt jou hele conclusie uit deze tekst? De tablet is nog niet uit en de tablet wordt daar als demo model gebruikt of te wel de gene die in de winkel komt wordt nog aan gewerkt.

Dat jij een tablet zoekt dat meer dan alleen basic gebruik, zijn er genoeg i3 en i5 tablets te vinden. Tevens zijn er genoeg medestudenten om mij heen die wel graag office gebruiken op hun tablet, iedere keer een 2,5 KG laptop mee naar school nemen voor alleen een hoorcollege is nou niet echt ideaal.

[Reactie gewijzigd door vali op 13 september 2013 19:54]

@zap8 Dus je hebt niet eens ervaring en hebt een mening op basis van wat je gelezen hebt? Je hoeft je ipad niet te steeds te verdedigen. Nu al wordt een ipad op heel veel vlakken gevloerd.
Het enige wat mist t.o.v. een ipad zijn nog meer apps. De UI is al heel veel geoptimaliseerd. Dat zou je ook weten als je Windows 8 vanaf het begin op een tablet had gehad.
En met Windows 8 kun je apps snapped draaien dus meerdere tegelijkertijd op het scherm, meerdere user accounts enz. Allemaal wat een ipad nog steeds niet heeft.

Een goede indicatie van optimalisatie is ook dat een Tegra 3 tablet met Windows of Android. Inderdaad: dat loopt beter op een Windows tablet. De optimalisaties zijn er dus zeker al.

Als Apple zou ik me, mede gezien de ontwikkelingen bij Intel, zorgen gaan maken. De verkopen worden nu al door de mini gekanabaliseerd.

Je ziet het ook aan het aandeel apple. Wil maar niet boven de 500 komen en is nota bene dik gedaald na de aankondiging van gisteren.

Het ENIGE wat een groter aandeel Windows 8 tablet nodig heeft, is een lagere prijs. Zoals met deze Dell Venue lijkt te zijn. Je ziet en merkt ook dat de Surface RT 1 beter verkoopt met de aangepaste prijs.

[Reactie gewijzigd door Prutser1996 op 13 september 2013 13:53]

Sorry hoor maar na je laatste argument haalde je je verhaal toch weer wat onderuit. Het is nu wel algemeen bekend dat de perceptie van de beursmannetjes nauwelijks iets met de de werkelijkheid te maken heeft LAAT staan met de kwaliteit van concurrerende producten.
Het is wachten op succes. Zodra Windows 8.1 voldoende grote volumes draait op zowel de professionele als consumentenmarkt zal het aantal 'metro' apps wel toenemen waardoor het 'kleine' scherm en minder nadeel wordt. Dat zal wel nog even duren, maar mits een interessante prijs kan het snel gaan. :-) De W8 markt wordt warempel interessant!
Er zijn al ruim 100k metro apps en met 8.1 komen er paar grote namen erbij.