Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 11, views: 9.329 •

Amazon zou van plan zijn om nog dit jaar een eigen Android-console op de markt te brengen. Net als bij Ouya wordt de console waarschijnlijk geleverd met een eigen controller. De console kan met de Android-games overweg die Amazon nu al verkoopt voor de Kindle Fire.

Een anonieme bron tipte het Amerikaanse Game Informer over de console van Amazon. De webwinkel zou van plan zijn om de eigen console nog dit jaar op de markt te brengen, mogelijk zelfs al voor Black Friday, de dag eind november waarop in de VS traditiegetrouw de meeste kerstaankopen gedaan worden. Veel details weet de bron niet over de console te melden. Er zou wel een eigen controller bij de console meegeleverd worden en het apparaat zou overweg kunnen met de Android-games die Amazon nu al te koop aanbiedt voor de eigen Kindle Fire-tablet.

Amazon gaat met een eigen Android-console onder andere concurreren met Ouya, de spelcomputer die sinds een maand leverbaar is. Julie Uhrman, directeur van het gelijknamige bedrijf achter de Ouya, bekende twee weken geleden dat de verkoop van games nog op gang moet komen. De meerderheid van de Ouya-bezitters houdt het bij de gratis speelbare gamedemo's. Slechts 27 procent van de consolebezitters heeft een game gekocht. Uhrman noemde dat cijfer echter 'beter dan verwacht'.

Amazon is niet de enige partij die met de Ouya wil concurreren. Ook MadCatz werkt aan een Android-console, net als BlueStacks en PlayJam.

Reacties (11)

De markt van android-consoles wordt onderhand overspoeld. Ik snap niet zo goed waarom mensen hiervoor kiezen naast hun tablet/telefoon.

Er is uiteraard de toevoeging van een controller, maar daar staat wel tegenover dat de hardwarespecifieke eisen die elke android-console stelt er voor zorgt dat de markt alleen nog maar verder versnippert.
daarbij kan je met een paar sony controllers ook een dualshock 3 controller aansluiten mocht je met een controller willen spelen.

daarentegen als je geen smart tv heb heb je wel de mogelijkheden die je met android hebt op een groot scherm
Daarvoor heb ik dus een odroid u2 gekocht, met een xbox controller. Ik blijf toch een tweaker. de community ervoor wordt steeds groter en je kan er nog een aantal dingen meer mee.

hij is alles bij elkaar misschien iets duurder, maargoed ik heb nu een tv met een odroid (mijn manier van smart tv), waar ik een aantal emulators op heb staan om te kunnen gamen, en verder heb ik alle elementen van een smart tv gecombineerd met android. Ideaal dus.
En hoe goed ze het ook allemaal proberen, het lukt ze haast geen van alle. Zelfs de Ouya is niet goed gelukt. De verkopen van de spellen zijn zeer beneden maat wat het voor ontwikkelaars niet interesant maakt, de reacties zijn overwegend zeer gematigd. En de prijs van de console is in verhouding tot bijvoorbeeld een XBox 360 / PS3 veel te hoog.
Op de korte termijn is er versnippering, maar op de lange termijn zullen er slechts een paar overblijven of er komen standaarden waardoor games na 1 aanschaf op de verschillende consoles gespeeld kunnen worden. Door de huidige concurrentie zullen de verschillende consoles met innovaties en/of kortingen moeten komen om voorsprong te krijgen wat uiteindelijk alleen maar positief is voor de gebruikers.

Ouya was er als een van de eerste bij met een grote toekomst-visie voor een nieuwe console generatie en absoluut mijn complimenten daarvoor. Helaas is hun uitwerking (deels ook door slechte communicatie) niet zo goed geweest, maar dat geeft ruimte voor alternatieve consoles op basis van hetzelfde principe - dedicated game-consoles gebaseerd op mobile-hardware voor lagere kosten en inspelen op een enorme beschilbaarheid van mobile games die met slechts beperkte moeite geport kunnen worden.

Het is vergelijkbaar hoe Google met Android dmv een open-source en low-cost mobile OS de markt van iOS probeerde over te nemen sinds 2007 en wat inmiddels ook grotendeels gelukt is. Nu lijkt het erop dat verschillende bedrijven met behulp van Android de console markt van Xbox en PS. Het is een langzaam proces, maar met het open-source karakter en write-once-run-everywhere principe van Android geef ik ze toch een goede kans.
Het is een langzaam proces, maar met het open-source karakter en write-once-run-everywhere principe van Android geef ik ze toch een goede kans.
Je hele verhaal is opzich mooi en correct maar om het bovenstaande moest ik toch wel even lachen.

Wat jij zegt zie ik niet terug in de dagelijke praktijk, Android moet elke keer gereed gemaakt worden voor elk toestel en daarna weer voor elke telco, dus daar gaat het al niet op. (vandaar ook alle klachten over de slechte support bij de meeste fabrikanten en telco's)

Vervolgens heb je de Apps die erop draaien, die werken niet altijd op alle devices binnen eenzelfde categorie, en dan heb ik het niet over dat de App niet draait op een 4 jaar oude device maar dat niet alle apps het niet altijd op op devices die in hetzelfde jaar zijn uitgekomen.
Ik krijg hier een beetje dezelfde lucht van als die je pre-'83 in console-land had - vrijwel elk bedrijf, van media-boer tot electronica-concern en van uitgever tot cornflake-fabrikant had wel een "game"afdeling. En we hebben gezien hoe dat afliep.
Nu gaat dus everyone and his grandma een android-console bouwen. En dat terwijl er nog steeds serieuze vraagtekens zijn bij het lange-termijn succes van de Ouya - momenteel lijkt het ding vooral populair te zijn als mediaspeler, maar de games verkopen voor geen meter. Bovendien zijn er maar weinig namen die ik nu voorbij heb zien komen die ook echt iets met games doen, ik geloof dat alleen PlayJam ook echt games maakt. Zal wel een doorslaand succes worden dus. |:(
Het verschil met die Z80/M68000 kastjes van toen is dat je toen een zelfgemaakt stukje software rechtsstreeks op de hardware kon uitvoeren. Die dingen brachten nieuwe technische mogelijkheden naar de huiskamer.
Nu is het alleen maar een slap aftreksel van een (mini-) PC beperkt tot de wereld van Google. De toegang tot de hardware is dichtgespijkerd, want je kan 'alles' met apps.

Overigens heb ik dezelfde verwachtingen ervan: er komt teveel en uiteindelijk vind niemand er nog wat aan. Buiten dat staat de concurrentie met echte computers van dezelfde afmetingen om de hoek. Ik zou best een honderd of twee meer willen betalen voor een Windows 8-bakje en ik vermoed dat we die ook snel gaan zien.

[Reactie gewijzigd door blorf op 9 augustus 2013 12:01]

Het lijkt me ook als game-developer vrij lastig met die wildgroei aan consoles.
Bij een Xbox of PS weet je EXACT wat de hardware-specs zijn. En ook de Xbox en PS schelen onderling niet veel. Je kunt dus mooi een game ontwikkelen die het maximale uit de console haalt.

Bij Android-games heb je het probleem dat er zo veel verschillende devices zijn, met totaal verschillende resoluties, CPUs, GPUs, geheugen etc.
Voor casual gaming is dat niet erg... Iets als Angry Birds heeft niet veel hardware nodig.
Maar als je wat meer richting de conventionele console-games gaat, wat voor hardware moet je dan targeten? Als je te hoog inzet, zijn er te weinig devices... Dus zul je meer voor een lowest-common-denominator gaan, waardoor de games dan weer minder geavanceerd worden... En dan hoeven mensen ook weer geen high-end Android console te kopen. Dus ja...

Bij PC-games heb je dat natuurlijk ook een beetje, maar daar bouwt men dan verschillende detail-niveaus in etc. Nadeel daarvan is dat de games veel groter worden (ook low-end PCs krijgen gewoon alle high-end content mee geinstalleerd). En dat is voor low-end devices weer niet handig, want die hebben niet zoveel storage, en het downloaden wordt er ook niet beter op.

Ik zie nog niet echt hoe dit business model gaat werken.
Ik zie nog niet echt hoe dit business model gaat werken.
Ik denk dat amazon met een paar variaties uitkomt en dan devvers uitnodigt om daarvoor te devven. En dat de rest van de wereld of beter of slechter is dan de amazon standaard. Samsung heeft teveel variaties om iets te kunnen betekenen.
Ik denk dat amazon met een paar variaties uitkomt
Laat ze het alsjeblieft bij 1 variant houden! (Hooguit met meer of minder storage, maar liefst gewoon met USB storage of SD cards oid)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013