Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 116 reacties, 14.811 views •

Ondanks het grotere marktaandeel van Android blijft de App Store volgens analisten de best verdienende applicatiewinkel. Driekwart van de omzet uit applicatiewinkels komt voor rekening van de App Store, hoewel er meer wordt gedownload uit de Play Store.

App StoreVolgens analisten van onderzoeksbureau Canalys ging 74 procent van de totale omzet van de applicatiewinkels naar de App Store van Apple, oftewel circa 1,6 miljard dollar. Google haalde daarentegen slechts 18 procent van de omzet binnen. Alle applicatiewinkels samen behaalden een omzet van 2,2 miljard dollar, schrijft Reuters.

Cijfers van statistiekenbureau App Annie bevestigen dat de App Store nog steeds groter is; de omzet van de App Store is volgens dat bedrijf 2,6 keer zo groot als die van de Play Store. App Annie noemt geen specifieke bedragen. Volgens Canalys wordt er wel vaker gedownload uit de Play Store: 51 procent van de downloads gaat volgens Canalys via de applicatiewinkel van Google.

Reacties (116)

Reactiefilter:-11160112+186+211+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
@heggico' @Mr.Monk, ik was op onderzoek eigenlijk om te kijken hoeveel procent gratis apps er te downloaden valt en de procent van de te betalen apps er te downloaden valt, maar jammer genoeg heb ik dat nog niet kunnen vinden als iemand een bron heeft waar dat in staat link aub, maar wat ik wel heb ontdekt is dat 51% wereldwijd er gedownload is uit de Google play store tegen over 49% IOS store, waarvan 25% van alle uitgaven aan apps tot Google play store behoren, wat natuurlijk zwaar opweegt tegen over de 75% van IOS store.

Nu heel even antwoord op jullie vraag of de winstmarge ligt aan het aantall gratis apps dat er in de google play store valt te downloaden, volgens deze bron niet.
De creditcard-verplichting is nog steeds de meest belangrijke reden waarom men in Nederland geen apps koopt via de Google Play Store. Google is er nog steeds niet in geslaagd om het betalingssysteem zo aan te passen dat er meerdere mogelijkheden zijn om je geld daar uit te geven. Er zijn gesprekken geweest met PayPal, maar die zijn op niets uitgelopen mede omdat Google natuurlijk ook zijn eigen product Google Wallet naar voren wil schuiven. In een aantal landen kun je al apps kopen in de Google Play Store en betalen via je rekening van je provider, maar dit is in Nederland nog niet actief.
Bron: http://www.androidworld.n...mt-uit-google-play-store/

Hoop dat ik hiermee jullie vragen heb beantwoord.

Ik zag dat de bron niet werkte. heb hem werkend gemaakt mijn excuses hiervoor.

[Reactie gewijzigd door pcdeboer op 22 april 2013 09:39]

In Nederland is het mischien ongewoon om Creditcards te hebben maar in de rest van de wereld niet. Apple ondersteund ook geen PayPal en ook geen iDeal dus schijnbaar is het daar geen belemmering.

Dan zou het verschil hoogstends kunnen ontstaan door de Apple wel pre-pay cards ondersteund (wereldwijd) en Google niet (ondersteund wel maar niet wereldwijd)
Van alle app-stores bij elkaar zal Windows Phone, Windows 8, Blackberry en anderen ook wel wat afsnoepen, dus precies 100% zullen ze beiden niet halen.

Overigens doet Windows Phone het met app-verkopen ook niet slecht dacht ik (als je even bedenkt dat het platform kleiner is). Mede door Paypal en betalen met je telefoonrekening.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 april 2013 11:03]

Mensen die het enkel maar steken op creditcards leven in een disillusie. Ik denk niet dat Google cards opeens zal zorgen voor een boost in die store. Trouwens je hebt ook prepaid creditcards wat nagenoeg hetzelfde is

Ben zelf app ontwikkelaar voor beide platformen en kan je zeggen dat ook een van de redenen gewoon is dat de kwaliteit van de apps op Android een pak lager is dan op de iOS en dat omwille van diverse redenen.

* Fragmentatie
* Slechtere ontwikkel tools en documentatie (emulator, documentatie die gewoon niet klopt, ...)
* Bugs die soms tenen krullend zijn en die maar open blijven
* Userbase die vooral op oudere android versies blijft zitten.

Die lagere kwaliteit straalt ook af op de rest van de store waardoor je als gebruiker minder geneigd bent om uw portefeuille open te trekken. Als ik soms de vergelijking maak tussen wat ik voor 4 euro krijg op Android en iOS is het verschil echt navenant.

Ik verkies het liefst te experimenten op Android omdat het zelf meer open is, maar in consument mode neem ik toch vaker een iOS apparaat in de hand als ik apps koop.
Ik ben ook app-developer voor het Android platform.

Fragmentatie valt echt wel mee. Zeker als je de support libraries van Google gebruikt. Dan kun je zelfs fragments (honeycomb en hoger) gebruiken op bijvoorbeeld Gingerbread. Als app developer hoef je je echt niet meer te richten op 2.3 of lager (echt niet doen ook). 2.3.3 en hoger is meer dan voldoende. Honeycomb kun je eventueel ook negeren (er is maar n honeycomb device volgens mij, dat geen update naar ICS kreeg).

Dat rest dus alleen 2.3.3, 4.0.4, 4.1.2 en 4.2.2. 3 van de 4 versies komen sterk overeen. En voor de ontbrekende API's kun je (meestal) dus de support libraries gebruiken. Helaas zijn er nog steeds fabrikanten die 2.3.3 telefoons verkopen (dus niet altijd schuld userbase).

Met de tenenkrommende bugs ben ik het met je eens :). Met de kwaliteit van de apps ben ik het ook met je eens. Er zitten pareltjes tussen, maar ook echt mindere apps.

Met iOS geen ervaring, dus ook geen mening. Ik kan me wel voorstellen dat door het abbo wat betaald moet worden voorkomen wordt dat "iedereen" maar een appje maakt en deze online zet. Voors en tegens. Maar goed, geen ervaring.
Dat rest dus alleen 2.3.3, 4.0.4, 4.1.2 en 4.2.2. 3 van de 4 versies komen sterk overeen.
Naast OS fragmentatie is er ook nog de hardware CPU/GPU fragmentatie, die laatste is m.n. een probleem voor game developers.

Ik ben het eens met simplicidad dat de ontwikkel omgeving voor iOS stukken beter is.
m.n. De iOS emulator verkort de edit/compile/debug cyclus enorm.
Ik kan me wel voorstellen dat door het abbo wat betaald moet worden voorkomen wordt dat "iedereen" maar een appje maakt en deze online zet.
Dat weet ik wel zeker.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 22 april 2013 12:33]

Dat vind ik niet verwonderlijk. Bij Android kun je op verschillende manieren aan apps komen, niet alleen via de Play store. Daarnaast zijn bij Android gelukkig veel apps gratis, terwijl dat bij iOS in mindere mate is - maar is de kwaliteit soms ook beter. Wanneer je daarbij op telt dat de App Store gebruikt moet worden om apps te krijgen (behalve bij een jailbrack) en daar veel van betaald is kun je op een hand tellen dat er dan meer omzet wordt gedraaid. Als laatste heeft Apple ook nog een weid verspreide distributie met iTunes kaartjes en App Store kaartjes die men op veel plaatjes kan kopen. Bij Android kan men alleen via creditcards betalen of een virtueel alternatief. Met de App store kan men zelfs gewoon zijn bankrekening eraan koppelen (of dat verantwoord is, is een andere vraag). Kortom, de App Store heeft op veel punten meer keuzes en mogelijkheden naast het gesloten karakter dat dit resulteert in een hogere omzet en uiteindelijk winst.
Wanneer men bij Android via de telefoonrekening kan betalen en/of der meerdere manieren van betalen komen zal Android inlopen.
Bij de AppStore is het net meer mogelijk om je bankrekening te koppelen. Dit was 'vroeger' wel mogelijk via Click&Buy (ik gebruik het zelf ook nog), maar het was zo'n omslachtig proces om te activeren dat Apple er mee gestopt is.

Dus vanaf nu kun je alleen nog maar je Creditcard of iTunes-kaarten gebruiken. Dat is maar 1 extra betaalmogelijkheid t.o.v. de PlayStore, maar wel 1 die voor veel mensen heel toegankelijk is.

In plaats van te stellen dat Google makkelijkere betaalmethoden moet introduceren kun je jezelf ook de vraag stellen of het misschien niet te makkelijk is om bij Android 'illegale' apps te installeren.

Het gevolg hiervan is dat ontwikkelaars dan maar 'gratis' apps gaan maken met irritante advertenties erin om toch nog geld te kunnen verdienen.

Dus heeft de Google Play store meer gratis apps met advertenties omdat advertenties meer opleveren of omdat betaalde apps weinig opleveren?? Lijkt me een leuke onderzoeksvraag voor een student marketing (oid).
In plaats van te stellen dat Google makkelijkere betaalmethoden moet introduceren kun je jezelf ook de vraag stellen of het misschien niet te makkelijk is om bij Android 'illegale' apps te installeren.
Daarmee zeg je dus dat android geslotener moet worden, dat zou zeker niet mijn voorkeur hebben want daarmee geef je een hoop vrijheid weg.

Daarnaast zijn er wel mogelijkheden om apps te beveiligen tegen illegaal gebruik, het is aan de ontwikkelaar om dat te implementeren.
Daarmee zeg je dus dat android geslotener moet worden, dat zou zeker niet mijn voorkeur hebben want daarmee geef je een hoop vrijheid weg.
Nee, dat zeg ik niet.

Je tweede zin zegt al dat er mogelijkheden zijn om beter te beveiligen, maar dat dit aan de ontwikkelaar is. Nu zit ik zelf niet zo in de app-ontwikkeling, maar Google kan ook betere tools beschikbaar stellen om het voor ontwikkelaars makkelijker te maken om ze te beveiligen.

Er zijn echt wel mogelijkheden om plagiaat van apps (wat ook veel gebeurt op Android) en illegale apps tegen te gaan zonder het systeem geslotener te maken, bv door te gaan werken met always-online checks (wat imo op smartphones makkelijker is dan computers). Ik zeg niet dat dit beter is voor de consument, maar het zou voor ontwikkelaars wel een stuk prettiger zijn.
Bij de AppStore is het net meer mogelijk om je bankrekening te koppelen.
Vreemd, ik maak zelf geen gebruik van Click&Buy maar de optie is bij mij nog steeds beschikbaar!
Dus vanaf nu kun je alleen nog maar je Creditcard of iTunes-kaarten gebruiken.
Voor wie geen credikaart heeft is er nog een mogelijkheid.
Iemand anders met een creditkaart (b.v. de ouders) kunnen een tegoed (zelfs periodiek) storten op het iTunes account van iemand anders (b.v. de kinderen)

[Reactie gewijzigd door Carbon op 22 april 2013 12:28]

Ik snap niet waarom Google niet Paypal of iDeal ondersteunt?
Dat zou zoveel mensen meer apps laten kopen.
iDeal is alleen Nederlandse markt en dat vinden ze blijkbaar te klein. PayPal is de grote concurrent voor Google Wallet dus dat 'kunnen' ze niet erbij toestaan.

Zonde is het zeker ieder geval, zelf heb ik een creditcard en twijfel of ik er een prepaid creditcard voor aangeschaft zou hebben. Simpelweg kaarten in de supermarkt verkopen zou al een flinke boost kunnen geven denk ik.
iDeal is niet te klein. Het is te duur. Het kost 50 cent tot 1 euro per transactie en dan heb je dus f een verhoging van de prijs f een kleiner aandeel.

Betalen via je telefoonrekening zou dan al wat handiger zijn imo, maar het is de vraag of de providers daar allemaal in meegaan. In feite moeten die dan aardig wat voorschieten voordat het op de rekening betaald wordt.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 april 2013 11:00]

Bitcoins dan, kost niks volgens mij.
Moet je wel als developer de prijs van je apps vier keer per dag wijzigen.
Bijzondere vergelijking. Appstore = betalen , en in de play store in het meeste gewoon gratis te downloaden, dan kan ik me voorstellen dat apple meer omzet haalt.
Of de conclusie is dat Appstore gebruikers meer bereid zijn om te betalen voor applicaties dan Android gebruikers.

Of de conclusie is dat het makkelijker is om in de Appstore te betalen dan in de Playstore.

Of de conclusie is dat het makkelijk is om betaalde applicaties 'gratis' te downloaden is voor Android waardoor de verkopen beneden peil blijven t.o.v. de Appstore.

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 22 april 2013 09:08]

Dat zijn geen conclusies, dat zijn hypotheses.

De enige conclusies die je kunt trekken zijn:

- iOS gebruikers downloaden meer apps per toestel (immers, minder gebruikers, maar wel meer downloads, zie bron voor gedetailleerdere info).

- iOS gebruikers betalen per gebruiker meer voor apps dan PlayStore gebruikers

Hoe en waarom dit komt is nog nooit echt aangetoond.

Het zou kunnen zijn omdat het voor iOS gebruikers wereldwijd makkelijker is om te betalen als je geen creditcard hebt.
Het zou ook kunnen zijn dat iOS gebruikers makkelijker geld uitgeven.
Het zou ook kunnen zijn dat Android gebruikers hun 'smartphone' als 'dumbphone' gebruiken om alleen te bellen/sms'en/whatsappen en dus geen apps downloaden.
Of dat ze meer geld verdienen via advertenties in gratis apps.

Maar dat zijn gen conclusies die je uit dit onderzoek kunt trekken, maar hypotheses gebaseerd op jou gedachten.
De enige conclusies die je kunt trekken zijn:

- iOS gebruikers downloaden meer apps per toestel (immers, minder gebruikers, maar wel meer downloads, zie bron voor gedetailleerdere info).
Zelfs die conclusie kan je niet trekken. Aangezien we niet precies de gebruikers aantallen weten, de verwachting is dat er meer Android gebruikers zijn dan iOS, maar ik kom nergens tegen hoeveel precies (aantal verkochte devices is ook niet helemaal accuraat).

De Google Play store doet ongeveer 90% van de downloads die de Apple app store doet, maar in het geval van iOS kan alleen de Apple app store dat en in het geval van Android doet de Gooogle Play store slechts 51% van de downloads. Effectief heb je dus 76% meer downloads voor Android volgens deze gegevens. De vraag is dus hoeveel gebruikers voor elk platform...
Het zou ook kunnen zijn dat Android gebruikers hun 'smartphone' als 'dumbphone' gebruiken om alleen te bellen/sms'en/whatsappen en dus geen apps downloaden.
Om dat statement te onderschrijven, is webtraffic per OS misschien wel interessant. De nieuwste cijfers (van vier dagen geleden) kun je hier vinden.

Ondanks het kleinere marktaandeel genereren de iOS-gebruikers meer traffic dan Android-consumenten: respectievelijk 44,53 versus 31,26 procent :)
Ondanks het kleinere marktaandeel genereren de iOS-gebruikers meer traffic dan Android-consumenten:
Dat zou ook te maken kunnen hebben met het feit dat het veel makkelijker is om zelf content op een Andoid telefoon te zetten dan een iPhone. Wat ik met mijn Android telefoon thuis met een kabeltje of draadloos via mijn thuisnetwerk direct van mijn computer kan halen zou ik met een iPhone al snel met dropbox of email via internet moeten doen.
Het zou ook kunnen zijn dat Android gebruikers hun 'smartphone' als 'dumbphone' gebruiken om alleen te bellen/sms'en/whatsappen en dus geen apps downloaden.
Nou zeker niet allemaal (zoals je het wel min of meer beschrijft), maar die zijn er zeker, en zorgen inderdaad dat de gemiddelden flink naar beneden gehaald worden...
Het zou ook kunnen zijn dat Android gebruikers hun 'smartphone' als 'dumbphone' gebruiken om alleen te bellen/sms'en/whatsappen en dus geen apps downloaden.
Afgezien van het feit dat WhatsApp al 1 app vereist: Een andere hypothese is dat Android minder apps nodig heeft om te kunnen functioneren zoals de klant wil.

Leuke hobby, hypotheses bedenken en mensen trollen ;)
Of de conclusie is dat Appstore gebruikers meer bereid zijn om te betalen voor applicaties dan Android gebruikers.
Of de hypothese is dat Apple-gebruikers zich veel makkelijker laten uitmelken en minder bewust met hun financien omgaan (geld verkwisten) dan gierige Android-cheapskaters.
Ondanks het kleinere marktaandeel genereren de iOS-gebruikers meer traffic dan Android-consumenten:
Dat gaat over hoeveel advertenties ze bekijken, hypothese zou ook kunnen zijn dat Android gebruikers beter ads kunnen blokkeren, of juist de webpagina's bezoeken waar minder advertenties op staan, of dat Opera & co juist veel adverteren op pagina's waar meer Apple gebruikers naar toe gaan.
Of de conclusie dat App ontwikkelaars voor Android meer zien in ads en hun app dus een gratis app aanbieden ipv een betaalde...

Vergeet niet dat dit artikel niks zegt over het hoogste inkomen, maar de hoogste/meeste verkopen, en laat inkomen nou uit meerdere bronnen te halen zijn :)
Totale omzet. Dat lijkt me wel een verband te hebben met de hoogte van het inkomen. Daar zitten waarschijnlijk advertentieinkomsten van beide platformen bij in.
Ik verkoop zelf een app op zowel de play store als de app store. Op de app store gaan de verkopen duidelijk een stuk beter. De appstore heeft gemiddeld 7 tot 8 keer zoveel verkopen in mijn geval.
En wat is jouw app? ^^
Totale omzet. Dat lijkt me wel een verband te hebben met de hoogte van het inkomen. Daar zitten waarschijnlijk advertentieinkomsten van beide platformen bij in.
Nope. Er wordt zeer specifiek gezegd "omzet van de winkel". Daar zitten, in ieder geval bij de Play Store aangezien daar geen centraal afgedwongen advertentie systeem is, geen advertentie inkomsten in.
Alleen vallen advertenties niet onder de omzet van de market, want die genereert die omzet niet, dat doen de apps in de market.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 april 2013 10:14]

Dat je voor Android geen andere betaalmethoden hebt dan de creditcard speelt ook wel mee denk ik. Ook dat je geen apps kunt 'schenken' vanaf een ander device zal meespelen.
Dit is voor mij de grootste reden waarom ik geen apps koop in de Play store. Ik heb geen creditcard en die wil ik ook niet. Zolang google geen fatsoenlijke betaalmogelijkheden ondersteund ga ik ook nooit iets kopen in de Play store.

In de Appstore op mijn iPad koop ik regelmatig apps omdat ik daar gewoon kan betalen met clickandbuy en geen creditcard nodig heb.
Je hebt ook virtuele prepaid creditcards zoals V3cash, wat houd je tegen?
Waarschijnlijk de moeite die je moet doen om zo'n ding te krijgen! Je koopt 'm met iDeal, betaalt 10 euro borg, laadt op met iDeal, en je tegoed (je zuur verdiende geld, in vertrouwen afgegeven aan bv Visa) kan verlopen!
Teveel rompslomp? Zou jij bij een restaurant gaan eten waar je alleen met Chipknip mocht betalen? Of schoenen gaan kopen in een winkel waar ze alleen Wallie kaarten accepteren? Dacht het niet.

Totdat Google klantvriendelijker wordt en meer betaalmogelijkheden biedt ga ik daar niets kopen.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 22 april 2013 14:56]

Of het is gewoon goedkoper om gratis apps op android aan te bieden waardoor A ontwikkelaars die er niet hun brood mee moeten verdienen geen geld voor hoeven eisen om alleen al de koste van het uitbrengen van de app terug te verdienen en B is het hierdoor makkelijker om een gratis concurrent van een betaalde app te maken.
of de conclusie is gewoon, dat je itunes kaartjes tegenwoordig gewoon in iedere supermarkt kunt kopen. Wat al veel makkelijker is.
of de conclusie is dat in de app store veel apps gewoon 30 euro kosten waar in de play store zelden apps boven de 3 euro te vinden zijn
Volgens mij heb jij dan nooit in de App Store gekeken. De prijzen zijn meestal, 0,89 , 1,79 , etc etc. En natuurlijk zijn er ook enkele uitschieters, maar die heb je ook gewoon in de Play Store
in de playstore heb je zelden gn onbetaald alternatief...
In de playstore is 2.99 een uitschieter, in de appstore 14.99
De playstore is ook waardeloos ingericht qua betaalmethoden. Het is volledig gefocust op Amerika, wat betreft creditcardgebruik etc. Google had allang iDeal kunnen incorporeren bijvoorbeeld, om tegemoet te komen aan de standaard die hier lokaal gebruikt word.
Je bedoeld gefocust op de wereld? In ieder ontwikkeld land ter wereld is het gemeengoed om met CC te betalen, behalve in Nederland.

Een CC in Nederland is meestal gewoon een debet card die hetzelfde als je pinpas werkt. Je leent niets en betaald geen rente. Ook kost zo'n CC geen drol, zijn je aankopen beveiligd en meestal verzekerd.

Ik begrijp werkelijk waar die aversie tegen credit cards. niet.
Uit je reactie maak ik op dat je vindt dat Nederland achter loopt omdat het hebben van een creditcard hier niet gemeen goed is.

Het is juist het tegendeel. In Nederland liepen de banken al tientallen jaren zover voor, dat een creditcard hier niet nodig was en is.
In Nederland kun je beperkt rood staan op je bankrekening, dus meer uitgeven dan je banksaldo. In de VS is dat in de meeste gevallen onmogelijk. Om het gat tussen moment van geld uitgeven en geld ontvangen te overbruggen heb je in de VS dus een creditcard nodig en in Nederland niet.
Hetzelfde gold voor cheques. In de VS kan het uitschrijven van een cheque voor 1 cent meer dan er op je bankrekening staat je een strafblad opleveren voor cheque-fraude. Nederland had Euro-cheques en Giro-cheques, die voor fl. 300 en fl. 200 gegarandeerd waren. In Nederland kon je dus een cheque uitschrijven terwijl je in de VS een creditcard nodig had.
In Nederland heb je acceptgiro's en automatische incasso's, in de VS moet dat via een creditcard.
Op het eerste gezicht is het in de VS dus simpeler, je doet alles met je creditcard. Maar voor dat gemak moet grof betaald worden. Je mag zeggen over banken wat je wilt, maar ze houden de kosten beperkt. De rente voor roodstaan op een bankrekening is een fractie van de rente die op een creditcard berekend wordt wanneer je ook het krediet daarvan gaat gebruiken. De transactiekosten (voor winkeliers/ bedrijven) voor een acceptgiro, automatische incasso of andere betaling zijn een schijntje vergeleken met de transactiekosten van een creditcardbetaling.

Maar dit zou slechts een onverschilligheid voor creditcards verklaren. De aversie ertegen snap ik zelf ook niet.
Dank voor de interessante invalshoek. Ongetwijfeld klopt je redenering, maar wederom houd ik mijn punt overeind: debet cards zijn in Nederland goedkoop verkrijgbaar en werken praktisch hetzelfde als een pinpas. Het veiligheidsrisico is bij normaal gebruik klein, dus ik zie nog steeds het probleem niet.
"De rente voor roodstaan op een bankrekening is een fractie van de rente die op een creditcard berekend wordt wanneer je ook het krediet daarvan gaat gebruiken."

Rood staan bij ING kost 15%
Rente op ANWB Visacard: 15%
I stand corrected.
het is alleen jammer dat de kosten per ideal transactie nogal hoog liggen, waardoor voor kleine bedragen, de creditcard een stuk aantrekkelijker is
Ik begrijp werkelijk waar die aversie tegen credit cards. niet.
Fraude gevoeligheid?
Een CC in Nederland is meestal gewoon een debet card die hetzelfde als je pinpas werkt.
Dan is het dus geen Credit Card ;) Bij een credit card wordt er krediet aan jou verleend. Kortom schuld.
In de volksmond is het dan ook een credit card. In sommige landen vraagt men "debet or credit?" bij het afrekenen. Aan de kaart is het niet te zien.

Maar goed, dan noemen we het een debet card, jij je zin. Mijn plunt blijft overeind: debet cards zijn goedkoop, veilig en betrouwbaar. De hele wereld gebruikt ze.
Wat een onzin, een creditcard kan je zonder of met rente nemen.

Aan het eind van de maand het volledige openstaande bedrag aflossen zonder rente, of zelf kiezen wanneer je aflost en dan betaal je over die periode rente.

Ik heb zelf de eerste optie, zo moe van mensen hier die maar wat roepen.
Je bedoeld gefocust op de wereld? In ieder ontwikkeld land ter wereld is het gemeengoed om met CC te betalen, behalve in Nederland.

Een CC in Nederland is meestal gewoon een debet card die hetzelfde als je pinpas werkt. Je leent niets en betaald geen rente. Ook kost zo'n CC geen drol, zijn je aankopen beveiligd en meestal verzekerd.

Ik begrijp werkelijk waar die aversie tegen credit cards. niet.
Nee het probleem is je kan niet kiezen dat is het probleem, als je met iDeal wil betalen kan dat niet want je krijgt niet de keuze, of dat ze een deal makken met PayPal (ebay) zo dat je met PayPal kan betalen, er zijn HEEL veel winkels die NIET bij ebay horen en waar je gewoon met PayPal kan betalen.

Je hoort gewoon de keuze te krijgen, Creditcard, iDeal, PayPal, of overboeking, maar die krijg je niet, Google zecht nu gewoon geen Creditcard dan heb je pech, en dan kunnen ze van mij ook gewoon de boom in, dan hou ik het lekker bij Gratis of download ik het via Blackmark Alpa.
Zover ik weet ondersteund niemand iDeal, het is een specifiek systeem voor Nederland, terwijl de wereld over het algemeen credit cards en Paypal gebruikt.

Dat was dan ook mijn punt: iedereen gebruikt wereldwijd credit cards, behalve Nederlanders. De rest van de wereld heeft ook geen keus maar gebruikt probleemloos credit cards. Behalve Nederlanders, als enigst ontwikkeld land.

En ik vroeg me af waarom. Een debet card is goedkoop, veilig, en werkt perfect.
Ik ben heel erg blij dat je in Nederland, met 4 verschillenden manieren kan betalen, dan heb je keuze, en dat heb je zoals jij het zegt in andere landen niet.

Ik heb liever keuzes dan dat een systeem door je strot geduwd wordt, en dat vind ik en een hele hoop mensen juist zo mooi en goed aan Nederland.
Supernews is een Amerikaans bedrijf waar je met iDeal kan betalen.
Beetje suf dat dit op -1 wordt gemod. Het is geen waardeoordeel, mensen! Het zal gewoon een valide stellingen knnen zijn (conclusies kun je het nauwelijks noemen, gezien het aantal verschillende verklaringen die er tot nu toe al gepost zijn). Eentje zonder bewijs, maar dat zijn de rest van de geposte "conclusies" ook.

En ik zou wel durven stellen dat het gemiddelde inkomen van alle Apple gebruikers hoger ligt dan het gemiddelde inkomen van alle Android gebruikers, om het simpele feit dat Android een veel breder marktsegment aanspreekt - budget iPhones en iPads zijn er nou eenmaal niet echt. Het zegt verder geen zak over een willekeurige Android gebruiker, en er zullen best wel wat mensen zijn die weinig verdienen en toch een Apple device hebben.

@chimino: op hen is mijn laatste zin van toepassing. Of vind jij N=10 serieus een representatieve steekproef voor de gehele populatie? Ik verwijs je naar de link van Carbon voor je eigen ongelijk.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 april 2013 14:43]

Het zal gewoon een valide stellingen knnen zijn
Ik moest meteen aan het volgende artikel (naar aanleiding van een onderzoek) denken:

Are iPhone users richer & better-educated than Android users?
Ik vermoed eigenlijk voornamelijk de hypothese van dat er onvoldoende betaalmogelijkheden zijn in Play store. Als het mogelijk was om met paypal of maestro te betalen was ik allang bezig met een collectie apps te kopen.

Helaas is dit niet het geval. Ik word zelf afgeschrikt van credit cards, want ik heb het gevoel dat ik met zo'n kaart snel het overzicht verlies (en dus mijn controle). Bovendien is de beveiliging van credit cards in zulke slechte staat dat ik het niet wil riskeren.

Prepaid credit cards zijn dan wel een optie, maar ten eerste gaat dit waarschijnlijk extra kosten en ten tweede moet ik dan eerst wachten tot deze geleverd word.

Voor de ipad van men vriendin (hoewel ik persoonlijk niet voor apple ben) heb ik echter wel al apps kunnen kopen aangezien ik gewoon in de supermarkt waardebonnen kan kopen voor iTunes.

Dit laatste vind ik ook nog een haalbare optie.

Maar tenzij er waardebonnen in de supermarkt of ondersteuning voor maestro of paypal komen, koop ik niks van play store. Jammer voor Google, maar dat is de situatie.

[Reactie gewijzigd door Moonsurfer_1 op 22 april 2013 12:20]

Prepaid credit cards zijn dan wel een optie, maar ten eerste gaat dit waarschijnlijk extra kosten en ten tweede moet ik dan eerst wachten tot deze geleverd word.
Die tweede reden vind ik echt geen geldige reden. Een CreditCard moet je ook aanvragen. Bovendien is het weinig moeite, heb je het in een paar dagen binnen en hoeft het slechts 1 keer.
Bovendien vind je het blijkbaar niet teveel moeite om speciaal waardebonnen aan te schaffen in de supermarkt. Lijkt mij meer werk dan ff vanachter je pc een formuliertje invullen.
Voor de ipad van men vriendin (hoewel ik persoonlijk niet voor apple ben) heb ik echter wel al apps kunnen kopen aangezien ik gewoon in de supermarkt waardebonnen kan kopen voor iTunes.
Of veel Android smartphones worden niet als smartphone gebruikt.
Of dat komt puur door de mogelijkheid om een prepayd itunes kaartje te kopen...
Zodra android die kaartjes in de winkels hebben liggen zal dat veranderen.

Veel apple gebruikers kopen een itunes (zo heet dat toch?) Kaartje om whatsapp te kopen. Overig tegoed gaat ook wel op aan andere apps.. of ze dat ook zouden doen wanneer die apps gewoon gratis waren? Moa nee

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 22 april 2013 21:29]

Hebben zij (Apple gebruikers) een keus dan? Jailbreaken en dan kijken of je gratis de softwear kan krijgen met alle risico's van dien?

OT: Geen wonder dat Apple een beter werkend business model hebben voor war betreft App store. Ik ben geen Apple fan maar ik geef het eerlijk toe - zij weten hoe ze het beste kunnen profiteren van applicaties en zij beseffen dat de devices niet het einde van het verhaal zijn. Per saldo kan je meer aan de applicaties verdienen dan aan de device zelf.

[Reactie gewijzigd door jumbojus op 22 april 2013 10:11]

Ik denk dat software piraterij op mobiele platformen nog wel meevalt, games zullen daar nog het meest last van hebben, maar voor de meeste andere soorten apps zijn vaak gratis alternatieven. Op Android is het kinderlijk eenvoudig om warez apps te installeren, ik weet ook waar ik ze zou kunnen halen, maar ik heb er momenteel geen enkele genstalleerd staan.

Het grote verschil zal hem wel zitten in de betaalmogelijkheden. Bij Apple gaat dat met iTunes-kaarten en andere alternatieven die ik niet ken (ben Belg), bij Google zit je vast zonder kredietkaart. Aangezien veel smartphonegebruikers zo geen kaart hebben, zullen ze daar niets aan verkopen. Maar ik denk dat het Google toch meer om de advertentie-inkomsten is te doen dan om apps verkopen.
Uhm, dat zou ik niet te hard roepen. De Google Play store mag dan niet zoveel omzet halen als de Appstore, maar al die vrije apps genereren wel reclameinkomsten. Angry Birds zit d'r vol mee. Ik denk dat als je dat mee gaat rekenen de inkomsten van de Appstore ineens in het niets vallen.

Hoe dit in de Appstore zit weet ik niet, ik bezit geen apparaat met iOS. :)

[Reactie gewijzigd door KoploperMau op 22 april 2013 09:44]

Angry Birds zit d'r vol mee. Ik denk dat als je dat mee gaat rekenen de inkomsten van de Appstore ineens in het niets vallen.
Nope!

Je vergeet dat veel 'gratis' iOS apps ook gebruik maken van Google AdMob.

Hoeveel?

Zie: Google Makes More From iPhones Than it Does From Android

Dat artikel is weliswaar een jaar oud maar gezien de download trend van beide stores zal daar weinig zijn veranderd.
Hoe dit in de Appstore zit weet ik niet, ik bezit geen apparaat met iOS.
Tip! Op het internet kun je vinden hoe o.a. de AppStore werkt, maw daar heb je echt geen iOS apparaat nodig ;)

[Reactie gewijzigd door Carbon op 22 april 2013 11:22]

Er staan ook genoeg gratis Apps in de App Store ;)
Om je vervolgens in-app aankopen te laten doen omdat 95% van de functionaliteit niet beschikbaar is.

Ik heb beide platformen thuis in de vorm van een iPad en een Android telefoon en vind de kwaliteit van de apps op iPad stuk voor stuk heel erg hoog en daar betaal je voor. Als je een gratis app hebt dan is zoals ik zei de meeste informatie pas beschikbaar na een in-app aankoop. De app die gratis is, is slechts een teaser tot het kopen van uitbreidingen. Ik snap het wel, maar een gratis app is dan toch niet heel erg gratis meer als je het echt wil gebruiken.

Op Android zijn de apps vaak minder mooi maar gratis is bijna altijd wel echt gratis. Je hebt hooguit een bannertje in het scherm maar dat stoort me niet heel erg. Wat je als gebruiker prettiger/beter vind is persoonlijk. Beiden hebben zo hun voor- en nadelen.
Bijzondere vergelijking. Appstore = betalen , en in de play store in het meeste gewoon gratis te downloaden, dan kan ik me voorstellen dat apple meer omzet haalt.
Ik verbaas me over de uitdrukking "gewoon gratis", ik zie hem hier vaker voorbij komen.
De bakker bakt zijn brood niet voor niks en elektricteit en water zijn ook niet "gewoon gratis".

Waarom zouden apps dat wel moeten zijn?
Uhm mijn app is wel degelijk gewoon gratis, geen reclame, geen kosten en ja het heeft mij wel wat gekost (tijd vooral, en een nexus 7 :P) maar aan gebruikers vraag ik helemaal niks :)

Dus ja gratis bestaat nog wel degelijk...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 april 2013 10:30]

Je gaat niet echt in op zijn punt, en dat is het woordje "gewoon". Het gaat er niet om dat het bestaat, maar dat mensen het blijkelijk als vanzelfsprekend beschouwen.
Dus apps die in de Appstore 1,79 kosten zijn op Android gratis met banners?
in de appstore kun je ook gewoon gratis versies downloaden.
Ik hoor dat toch wel vaak dat in de app store bijna alles betaald is en in de play store bijna alles gratis, maar ik herken dat helemaal niet. Ik heb een iPad en een android telefoon gehad dus ik heb in beide stores gekeken. In beide is er veel gratis en veel betaalde apps. Ik geloof niet dat er echt veel verschil is.
Het is inderdaad een kromme vergelijking, voor de iPhone is er in principe maar een application store waar je als klant terecht kunt, terwijl er bij Android diverse alternatieven zijn (bijv. Google Play, Amazon, de eigen application store van de fabrikant van de telefoon, en nog een hoop dubieuze alternatieven)
Het feit dat in de Play store meer gratis apps zijn, heeft natuurlijk niets te maken waarom Apple meer omzet zou halen. Pas als de verhouding beschikbare/aangeschafte en gratis/betaalde apps meegenomen zou worden, zou je hier iets zinnigs over kunnen zeggen. In de trend van, dat Android gebruikers liever de gratis variant met ads zou hebben dan Apple gebruikers.
Ook het feit dat voor Apple de iTunes vouchers al langere tijd op grote schaal beschikbaar zijn (en voor Google Play pas sinds kort) telt hiermee, omdat een groot deel niet zijn bank gegevens aan Google wil overdragen, of dit nu een prepaid credit card is of niet.
Maw. een kort door de bocht onderzoek, waar je eigenlijk geen conclusie uit zou mogen halen
De apps die voor normale bedragen in de app store staan, zjn echt niet gratis in de play store. Hoogstens een versie met in-app purchases of een versie met reclame (zoals in het begin met Angry Birds. Dat op android meer apps gratis zijn is gewoon niet waar als je ook echt naar de app kijkt.

Daarnaast zijn er gewoon hele goeie kwaliteits apps in de app store die niet in de play store staan, die ook wat meer kosten dan de gemiddelde app, maar dit zeker waard zijn.
@Mr.Monk : Een aantal verschillen tussen Apple en Google :

- iOS is het populairst in Amerika. Daar vrijwel iedere Amerikaan over verschillende creditcards beschikt is de dremper lager om apps te kopen.

- Android is het populairst in Europa. Wij hebben het echter niet zo met creditcards en veel alternatieven zijn er niet om te betalen. Dit werpt een barricade op.

- Apple werkt het actief tegen om apps buiten de App Store op je iOS apparaat te installeren. Hiervoor is een jailbreak vereist. Daardoor stellen ze hun omzet redelijk veilig.

- Android laat de installatie van niet-ondertekende apps toe mits deze optie is aangevinkt.

- Apple vereist een creditcard voor registratie en toegang tot de App Store.

- Android laat je zonder verdere registratie gebruik maken van de Play Store.

Bovendien verschillen iOS en Android-gebruikers als dag en nacht. Het zijn twee heel verschillende groepen mensen die op hun beurt weer heel anders tegen het kopen van apps aankijken. iOS gebruikers zijn over het algemeen eerder bereid om voor apps te betalen.

Ik heb nog nooit voor een app betaalt. Het internetbankieren gaat via de officile app van de Rabobank en ik heb Whatsapp (die om een of andere gekke reden aangeeft dat deze onbeperkt geldig is). Om nou een dure creditcard aan te gaan schaffen om dergelijke flutbedragen mee te betalen ... nee sorry, daar ga ik toch echt niet aan beginnen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 22 april 2013 23:26]

Ik ben wel benieuwd hoe veel Google (addmob) verdient aan de Play store in vergelijking met de apps store.. (en dan bedoel ik die van apple.. ;-) ) Aan reclame inkomsten van dat bij Google (mobiel) veel hoger liggen dan bij de concurrenten lijkt me..
Ik ben wel benieuwd hoe veel Google (addmob) verdient aan de Play store in vergelijking met de apps store.. (en dan bedoel ik die van apple.. ;-) )
Google Makes More From iPhones Than it Does From Android
Dit is geconcludeerd na het bekijken van de winst, maar Apple vraagt veel meer marge dan Google, dus dit klopt volgens mij niet. Daarnaast is Android vrijer en spreekt het meer hobbyisten aan waardoor er veel apps gratis ontstaan.
Toch zijn er meer android-toestellen verkocht. Ik denk dat daarbij ook wel meeweegt dat Apple voor de high-end markt gaat waar men meer geld heeft en dus een groter budget om bv applicaties aan te schaffen. En ik heb bv mijn moeder nooit een applicatie zien aanschaffen, dus het ligt ook wel een beetje aan het type gebruiker wat er dus mee werkt.
Dit is geconcludeerd na het bekijken van de winst,
Nee, er is gekeken naar de omzet.
maar Apple vraagt veel meer marge dan Google,
Nope! Beide vragen 30%
uit mijn ervaring zeg ik dit dat ik eerder apps koop voor de ipad dan voor mijn android omdat het via de apple gewoon gekoppeld staat via clickandbuy , en dus gewoon van me rekening word afgeschreven.
Maar met de android is het alleen via de credit card.
Als google dit nou eens zou gaan veranderen, zou het verkoop via play store omhoog gaan.
Geen Creditcard hebben is, naar mijn mening, beetje ouderwets. Tenzij je een verstokte Nederlander bent die nooit in het buitenland (buiten de EU that is) op vakantie gaat (denk bijvoorbeeld aan Cuba).

Credit card kan (zonder gespreid terug betalen) erg goedkoop/gratis zijn. Even los van dat je met een creditcard wel veilig aankopen kan doen, omdat het risico bij de creditcard maatschappij ligt.
Ik las dat je zelf app-developer bent voor het Android platform. Ik weet niet of dit slechts voor de hobby is, of je dat je dit doet om een inkomen uit te genereren, maar zeker als het laatste het geval is, dan is het toch wat ''laks'' om maar te stellen dat iedereen die gn creditcard heeft, ouderwets is. Zeker in NL heeft namelijk niet iedereen een creditcard.

Juist dan wil je dat de Store waarvoor je ontwikkelt zoveel mogelijk (goede!) betaalmogelijkheden biedt, zodat mensen meer en makkelijker kunnen kopen. Je wilt immers toch brood op de plank hebben. Wanneer google bijvoorbeeld Paypal zou omarmen als betaalmethode, weet ik wel zeker dat dit een positieve invloed zal hebben op de omzet van de Play Store, alsmede op de inkomsten van developers. En dat is dan een win-win situatie die ook weer meer developers zal lokken en uiteindelijk kan leiden tot een hogere kwaliteit apps.

[Reactie gewijzigd door Jantje88 op 22 april 2013 12:17]

Vind je het gek, Google is nog steeds zo dom om geen ondersteuning te bieden om via telefoonrekening/tegoedkaarten apps te betalen.

In Nederland heeft of wilt bijna niemand een creditcard en worden er dus veel betaalde apps illegaal gedownload.

Ik ben zelf ook Android Developer met een aantal apps en ik heb vaak van vrienden te horen gekregen van "ik heb geen creditcard, dus kan je app niet kopen".

Ik probeer ze dan uit te leggen dat ze een prepaid creditcard kunnen aanschaffen (3vCard), maar dat willen ze niet. Tja, je moet er minimaal 20 euro op zetten en het kost 2 euro extra.

Als Google dus haar betaalmogelijkheden uitbreidt, worden er meer apps gekocht en is er dus meer omzet voor zowel Google als de Developers.
De drempel om illegaal dingen toe te voegen is ook lager, waardoor de drang om dan een prepaid creditcard aan te schaffen ook lager is.

Ik vraag me af of het met meer betalingsmiddelen veel gaat veranderen. Al moet ik ook zeggen dat ik het opvallend vind hoe veel games geen probeerversie hebben. Iets wat je op iOS en WP8 wel veel vaker ziet.
App ontwikkelaars verdienen bij Android meer aan de reclame inkomsten denk ik.
App ontwikkelaars verdienen bij iOS meer aan de verkoop van hun App.

Google verdient ook aan de reclame inkomsten, en aan het feit dat veel mensen een Android device kopen "omdat er zoveel gratis apps voor te krijgen zijn".
Apple verdient voornamelijk aan de verkoop van Apps (percentage), en aan het feit dat veel mensen een iOS device kopen omdat de apps van hoge kwaliteit zijn, gecontroleerd door Apple en veelal reclame vrij.

Apple en Google zijn beide succesvol met hun formules, en de ontwikkelaars pakken met beide formules hun graadje mee.
App ontwikkelaars verdienen bij Android meer aan de reclame inkomsten denk ik.
Nee! Veel iOS apps maken ook gebruik van Google AdMob.
Google verdient zelfs meer aan iOS apps dan aan Android Apps.
App ontwikkelaars verdienen bij iOS meer aan de verkoop van hun App.
Bij gelijke prijstelling zijn opbrengsten per verkochte app gelijk, het verschil zit 'm in het hogere verkoopvolume van de Apple AppStore
Ik ben erg nieuwsgierig naar de AdSense/AdWords inkomen voor Google n.a.v. ads in applicaties. Bij Apple vallen die bij de omzet, bij Google er buiten. Maar eigenlijk moet je dergelijke inkomsten wel bij de Play Store inkomsten optellen. Of advertentie inkomsten bij Apple er uit halen natuurlijk.
Ik ben erg nieuwsgierig naar de AdSense/AdWords inkomen voor Google n.a.v. ads in applicaties. Bij Apple vallen die bij de omzet, bij Google er buiten.
Heel veel iOS apps maken net als Android apps gebruik van Google AdMob, die omzet is ook niet meegenomen!
Het is ook geen geheim dat Google meer verdient aan iOS dan aan Android.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 22 april 2013 12:27]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True