Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 137 reacties

Afgelopen kwartaal werden voor het eerst meer apps uit Googles Play Store gedownload dan uit Apple's App Store. Toch levert de downloadwinkel van Apple nog flink meer geld op: in totaal genereert de App Store 2,3 keer zoveel omzet als de Play Store.

Dat blijkt uit een rapport van statistiekenbureau App Annie. In het tweede kwartaal werden ongeveer tien procent meer apps gedownload uit Googles winkel in vergelijking met die van Apple. Dat is voor het eerst: vorig kwartaal liep de Play Store nog tien procent achter volgens App Annie. Gebruikers uit de Verenigde Staten zorgen voor het grootste aandeel in beide shops, gevolgd door China en Japan voor de App Store; Zuid Korea en India staan op de tweede en derde plaats voor de Play Store.

Ondanks de forse groei in het aantal downloads, wordt in de App Store nog steeds 2,3 keer zoveel geld omgezet als met de Play Store. In beide downloadwinkels scoren games het beste: bij de Play Store zijn die goed voor 80 procent van de omzet, bij de App Store voor 75 procent.

Play Store vs App Store
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (137)

Deze webpagina geeft wel aan dat het niet ALTIJD zo hoeft te zijn:

http://games.greggman.com/game/android-vs-ios-game-myths/
Sowieso valt er (volgens mij) niet zoveel geld te verdienen met apps.
Ja, misschien de top 100 apps, maar daarna gaat het snel bergafwaarts, en mag je als ontwikkelaar blij zijn als je je investering eruit krijgt.

Hopelijk kan iemand het tegendeel bewijzen, maar dit is het idee dat ik ervan heb.
Er wordt heel veel geld mee verdiend. In de tientallen miljarden per jaar.
http://blogs.wsj.com/digi...sing-numbers-behind-apps/
+2? corrigeer die tientallen miljarden eens voor het aantal apps, en dan heb je de kosten er nog niet eens vanaf gehaald. Gemiddeld is dat echt belachelijk weinig, en niet "heel veel geld".
Je kan er best wel mee verdienen, ik heb zelfs een aantal apps waaruit nu al aardig wat geld komt en ik heb contact met anderen(indie developers) die in een week meer verdienen dan je in loondienst in een maand ontvangt. Er zitten er tussen met 30k inkomsten(in dollars, dat dan weer wel) per maand en vrij weinig overhead. Dat vind ik best een aardig bedrag.

De truc is voornamelijk goed inzicht in de markt hebben en goed weten te marketen, die skills zijn om geld te verdienen aan apps belangrijker dan daadwerkelijk goed kunnen coden, uitzonderingen daar gelaten. En dat is waar het bij de meeste ontwikkelaars aan schort.
Ja succesverhalen zijn er natuurlijk altijd. Her probleem is dat dat nu juist de verhalen zijn die je overal hoort. Waar het mij om gaat is juist wat de *gemiddelde* app developer (die natuurlijk wel een beetje zijn best doet) verdient.
En ik ben ook wel benieuwd naar de indirecte inkomsten, uit reclame.

Google heeft er misschien wel belang bij dat er veel gratis apps in Google play staan, zodat hun core business (advertenties verkopen) een nog groter belang krijgt
Android heeft een tig keer groter marktaandeel dan ios en het zou logisch moeten zijn dat er meer android apps gedownload worden dan ios. Dat dat pas nu het geval is verbaasd me.

Kun je dan tot de conclusie komen dat ios gebruikers naar verhouding meer apps downloaden en er dus ook meer voor betalen.
Ook niet te vergeten dat wat gebaseerd is op mijn eigen ervaring is dat er met de google play wallet via CC moet worden betaald. Apple heeft dat met clickandbuy een stuk beter. Als datzelfde voor Android beschikbaar was had ik zelf ook voor velen euro's uitgegeven.
En je kunt naar de winkel een een itunes kaart halen. Dat is toch voor mij de belangrijkste reden.
Dat kun je toch ook doen om een Google Play card te gaan halen...

[Reactie gewijzigd door Ken G op 2 augustus 2013 09:28]

Gebruik anders je eigen link en je ziet dat ze niet in Nederland te koop zijn

of jij gaat altijd even naar de winkel in Amerika om zo'n kaart te kopen?
ik gebruik gewoon PP25, moet je wel wat handigheid krijgen in de chinese site, maar dan is het ook gratis 8-)
hier zit wel de iPad, iPod touch, etc. bij in. Vooral op tablet gebied is het verschil nog aanzienlijk, hoewel dat snel aan het veranderen is.

Verder over het verdienmodel: Angry birds als zeer populair spel, is gratis op Android, maar showt advertenties. Voor iOs moet je betalen. Als je de reclame-inkomsten meetelt, is het misschien een heel ander verhaal.
Wat angry birds betreft. Op IOS kan je kiezen, of de gratis versie met advertenties of de betaalde versie zonder advertenties.
Interessant. Met dat model is het spel begonnen op Android. Schijnbaar was dat een werkend model. Goed dat ze die keuze ook overlaten aan iOS gebruikers.

[Reactie gewijzigd door TagDaze op 2 augustus 2013 13:04]

Hoezo is het op tablet gebied nog aanzienlijk? Eerder in het voordeel van Android ja.

Op tablet gebied is de iPad van 47,2% marktaandeel naar 28,3% gedaald, terwijl tablets met Android van 51% naar 67% is gestegen.

http://www.nu.nl/tech/353...erde-van-tabletmarkt.html

nieuws: 'Aantal verkochte Android-tablets bijna verdubbeld in jaar tijd'
Je neemt de statistieken van alleen het afgelopen kwartaal en presenteert het als absolute totale verkopen. Het marktaandeel van de iPad is veruit het grootst van alle tablets.

De iPad heeft cumulatief inmiddels 150+ miljoen stuks verkocht, de rest komt nog niet eens in de buurt, als we het althans over de meetbare statistieken hebben. Dat is namelijk lastig te bepalen zonder data van Google. Misschien komen ze met een jaar in de buurt cumulatief.
http://www.zdnet.com/appl...ipad-stumbles-7000018463/
Neen, je komt tot de conclusie dat er heel wat android telefoons gekocht worden die vaak niet sterk genoeg zijn om bepaalde games te draaien (vb temple run). Je hebt android phones die al over de toonbanken gaan voor 50 euro, en die worden dus ook snel vervangen door een ander, of die persoon belt enkel met hun telefoon. En dan heb je iPhone users die toch redelijk wat uitgeven aan een iPhone en er zodoende ook stukken meer mee doen, zoals apps downloaden en bespelen.

Verder kan ik als iOS developer en android developer zeggen dat het een hel is om te werken voor android wanneer je de gemakkelijkheid gewend bent van Objective-c, en das een grote reden waarom iOS het blijft goed doen, en waarom de app ook steeds eerst uitkomt op iPhone, en dan pas op android. ;)
Dat is natuurlijk uw eigen mening. Er zijn natuurlijk ook veel mensen die een dure Iphone kopen om er dan enkel mee te bellen ;-)

Met Android heb je gewoon veel meer keuze qua telefoons en dus specificaties. Als je een nieuwe telefoon nodig hebt kun je perfect eentje kiezen die voor jou geschikt is. Wil je enkel bellen; koop er 1 van 50¤. Wil je er de laatste games op spelen; koop er 1 van 500¤ enz... Terwijl bij Iphone je maar 1 keuze hebt.
Wat ik ook niet snap is dat deze conclusie door App Annie gemaakt kan worden, want Apple geeft geen verkoop cijfers van Apps weg en App Annie kan ze alleen weten als een ontwikkelaar zich registreerd bij hun.

Bij de Play store is het makkelijker om deze info te krijgen. Dus hoe weten ze nu de aantallen? Want je hebt gewoon niet alle informatie.
App Annie heeft een belachelijk groot aantal geregistreerde developers en 90% van de top 100 ios-publishers waar ze alle data van kunnen uitlezen.

De gaten die ze dan over houden, zijn gemakkelijk in te vullen door de het vergelijken met behulp van de top-lijsten. Hebben zij bijvoorbeeld data van de nummer 1,2,3 en 5 in de top grossing lijst, dan is nummer 4 uitrekenen niet zo moeilijk meer ;)
Bij de Play store is het makkelijker om deze info te krijgen. Dus hoe weten ze nu de aantallen? Want je hebt gewoon niet alle informatie.
Meer dan 100 tot 200 downloads of 1.000.000+ downloads krijg je bij Google/Android ook niet te weten, dus niks meer dan globale stats ;)
Is altijd nog meer dan bij de App Store :) maar het ging meer om het princiepe, kan het inderdaad ook omdraaien.
Deze webpagina geeft wel aan dat het niet ALTIJD zo hoeft te zijn:

http://games.greggman.com/game/android-vs-ios-game-myths/
Wow, een heel aantal 'mythes' weerlegt op basis van 1 enkele app, Wind-up Knight.
Goede lectuur, maar ook niet meer dan dat.
Aan je reactie kun je zien dat je de link niet gelezen hebt.
interessant artikel, bedankt voor de link!
Eind 2012 was het verschil in omzet nog 3,5x in het voordeel van ios, een half jaar later is dat al afgenomen tot 2,3x.
Het is dus niet ondenkbaar dat, gezien de stijging van de omzet in de play store elk kwartaal, binnen een jaar het verschil we eens nul kan zijn, of de andere kant op gaat.
Na marktaandeel is dan ook de app aankoop in handen van google/android. Alleen omzet op hardware gebied niet, maar dat is ook het doel (van google) niet. Marktaandeel en users in het ecosysteem "opsluiten" (door app verkopen) levert google een goudmijn op...
Andersom is ook waar: Net als bij PC's en laptops zet Apple er niet op in om de meeste stuks te verkopen. Ze mikken (ook vroeger al) juist op de kapitaalkrachtigere consument, wat in financieel opzicht goed voor ze uitpakt, al blijft het op die manier altijd een minderheid in OS-en-land.
Voor mij is het de logica dat Google Play geen paypal ondersteund. no way dat ik een creditcard aanschaf speciaal voor apps te kopen.
Precies hetzelfde hier. Ik heb een aantal Apps gekocht (o.a. Launcher Pro) door deze direct van de eigenaar te kopen via PayPal. Ik heb geen credit card en hoef er ook geen. Als een kleine webshop iDeal kan accepteren dan kan Google dat ook.

@wootah @MacPoedel: http://hcd-1.imgbox.com/a...F9KIqjd-fptw&e=1375387049 Waar een wil is...

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 1 augustus 2013 21:13]

Precies hetzelfde hier. Ik heb een aantal Apps gekocht (o.a. Launcher Pro) door deze direct van de eigenaar te kopen via PayPal. Ik heb geen credit card en hoef er ook geen. Als een kleine webshop iDeal kan accepteren dan kan Google dat ook.

@wootah @MacPoedel: http://hcd-1.imgbox.com/a...F9KIqjd-fptw&e=1375387049 Waar een wil is...
Sommige mensen hebben geen TV en hoeven er ook geen, maar klagen tenminste niet dat ze GTST moeten missen, besides alsof er zoveel webshops buiten de Benelux zijn die iDeal gebruiken... 8)7

"iDEAL is een Nederlandse standaard voor het verrichten van internetbetalingen en is eigendom van Currence, de exploitant van betaalmiddelen zoals PIN en Chipknip."
Bron: [url]wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/IDEAL[/url]

Nederland: +/- 17 miljoen inwoners waarvan ongeveer 70% een android apparaat heeft ( ruwweg 12 miljoen devices in omloop )
Wereld: +/- 7 miljard inwoners, waarvan ongeveer 1/7e een android apparaat heeft ( bijna 1 miljard devices in omloop)

Je spreekt dus over een aandeel van een procent van de wereldmarkt die evt. gebruik zou kunnen maken van iDeal op android devices, met nadruk op zou kunnen: er zitten ook een boel mensen tussen die hoe dan ook weigeren te betalen voor apps. Klinkt mij niet echt als een relevante markt vanuit Google's point of view.

Don't get me wrong, ik zou iDealen als een mother op mijn foon zouden ze 't supporten, maar ik snap dat ze 't vooralsnog nt doen. Omdat ik voor mijn reizen toch al een creditcard nodig had,
heb ik een pre-paid cc aangeschaft ( waar ik dan wel weer met iDeal geld op moet zetten :+), onlangs in een verveelde bui gekoppeld aan mijn google acc en mijn eerste app ooit gekocht. Frankly weet ik nt wat me al die jaren had weerhouden :+
Zijn we daar weer met iDeal? Dat bestaat alleen in Nederland, het mag duidelijk zijn dat Google nogal op de US gericht is. Het zou leuk zijn moest er voor de volledige EU een oplossing komt (Google Wallet kaarten), voordat we beginnen te denken aan een betaalmethode die maar door één landje gebruikt wordt.
3C creditcard ?

een visakaart, met prepaidtegoed van 20 tot 150¤
Op alle plekken in te zetten online, als je er met CC kan betalen.

Ik betaal er mee op iTunes en market, en elfs bij Bol.com en de usenet-provider.

maar zolang men kortzichtig is, zal men mogen klagen
ik wou ook een 3c CC aanschaffen, maar dat is gewoon oplichterij, om 20euro op die kaart te zetten moet je 25euro betalen.
Dan neem je bijvoorbeeld Wirecard. Kost ¤ 1 om geld op de prepaid kaart te zetten met een minimum van ¤ 10 (inclusief de euro kosten)
Verder is het gebruik voor de Play Store gratis.
Als de alternatieve betalingswijze voor Google belangrijk zou zijn, dan zou er al vrij snel ondersteuning voor iDeal zijn geweest. Ookal is het alleen voor NL. Want met maar 1 alternatief waren ze dan voor een heel land klaar, terwijl sommige andere landen meer nodig zouden hebben.

Android is voor Google een belangrijke kanaal voor hun belangrijkste inkomstenbron: reclame tonen.
Enkel CC ondersteunen zal ervoor zorgen dat een significant aantal mensen geen aankopen kunnen doen en ontwikkelaars hiermee rekening moeten houden. Die zien dan reclame als vervanger.

Apple is geen reclame bedrijf, maar pakt een percentage van de verkopen. Dus hun zorgen wel voor zoveel betaal mogelijkheden. Maar ook daar groeit de interesse in reclame tonen.
Mja, helaasch is paypal concurrentie voor google wallet. IDeal is eigenlijk veel te klein voor google, ze bereiken er maar 1 land mee. Probleem is eigenlijk dat Nederland veel pin passen heeft, de rest van de wereld gebruikt volgens mij veel vaker een credit card.

Ik wilde echter wel een paar apps kopen in de play store. Ik heb daarom een pre-paid creditcard aangeschaft. Daar kun je wat geld opzetten met IDeal en zo overal betalen :)
Je hebt geen lening structuur, de kaart is niet aan je bank gelinked, en je kan veel beter bijhouden hoe veel geld je uit geeft :)
Voor mij was dat een acceptabele oplossing.

Gelukkig hebben veel apps gewoon reclame om toch inkomsten binnen te harken. Die hadden ze eigenlijk ook even moeten opnemen in dit onderzoek.
Gelukkig hebben veel apps gewoon reclame om toch inkomsten binnen te harken. Die hadden ze eigenlijk ook even moeten opnemen in dit onderzoek.
Hoezo gelukkig? Ik wordt echt moe van al die reclame overal tegenwoordig, en betaal liever een keer een euro dan iedere keer nutteloze banners m'n schermruimte te laten verspillen.

[edit]
Ohja, en nog iets... die pinpassen zijn geen Nederlands product. Dat zijn Maestro kaarten en kun je over de hele wereld mee terecht. In India en Japan werkte het in ieder geval ook. Soms moet je wel zoeken naar een automaat die het ondersteund maar het wordt zeker niet alleen in Nederland gebruikt.

[Reactie gewijzigd door kozue op 2 augustus 2013 09:37]

De Play store zal dat nooit ondersteunen, gezien het niet met tegoeden werkt zou je per bestelling dus 99 cent moeten betalen alleen al voor het gebruik van iDeal ;)

Enige wat wel mogelijk is is dat Google Wallet Paypal en/of iDeal zou ondersteunen...
Wat heeft Paypal nou perse met een CC te maken?
he-le-maal niets :) maar wel fijn dat je m'n reactie dan niet goed gelezen hebt.
Of het is niet duidelijk:

JA ik wil dat Google Play gaat werken met PayPal.
NEE ik wil nooit of te nimmer een creditcard.
Ontwikkelaars zijn ook niet dom, die snappen dat mensen voor Apple producten makkelijker geld uitgeven, dan voor Android. Waarom is Angry Birds gratis voor Android en bij Apple mag je betalen?
Dat is dus ook dikke onzin. Het is niet zozeer dat mensen voor 'Apple producten' (dat is dus ook zoon drollenmythe, de massa Apple gebruikers koopt het niet voor het logo of de naam, maar gewoon om dat ze het makkelijker vinden dan Android) meer geld willen uitgeven, maar het is wel zo dat door dat mensen geld willen uitgeven om iets te krijgen wat ze gewoon willen, dat ze dus ook uitgeven voor apps die ze gewoon willen. Geef je zo'n gebruiker een Android toestel waar ze net zo blij mee kunnen zijn, dan geven ze daar net zo veel aan uit.

Daarnaast is het voor Android toestellen veel gebruikelijker om custom roms, roots, hacks en gehackte apps te gebruiken. Als je gewoon willekeurige gebruikers aanspreekt binnen een bepaalde leeftijdsgroep, dan zijn het aantal gebruikers dat hacks gebruikt onder de Android gebruikers veel hoger. Dat is niet beter of slechter, maar wel een indicatie voor wat mensen bereid zijn te doen om maar niet te hoeven betalen. Wat de reden er achter is maakt niet uit, want het feit blijft dat je dan niet betaalt voor iets wat je dan wel hebt. (Stel dat je toestel bijvoorbeeld na 1 jaar niet meer ondersteund wordt en Apps dus niet meer voor jouw OS versie te gebruiken zijn, dan zet je er een custom rom op, fake je je toestel type en dan werkt het wel. Een gebruiker die er geld aan zou uitgeven koopt gewoon een nieuw toestel, die heeft geen zin in speciale verrichtingen, en wil gewoon iets wat supported is door de fabrikant.)

Bovendien weten ontwikkelaars ook wel dat je voor bepaalde mensen andere modellen moeten hanteren. Bij Android users moet je vaak geld zien weg te trekken via ads of grove datamining, terwijl je op iOS gewoon dezelfde apps betaald hebt, om dat mensen toch geen zin hebben om te jailbreaken en gekraakte versies te gebruiken. Ja, ad-supported apps en apps die gewoon wel data proberen te minen zijn er ook, maar niet in hetzelfde model als in bijv. de Play store.

Het is dus een beetje geld zien te verdienen aan gebruikers versus gewoon een prijs op je app zetten en gebruikers laten betalen. Dat is hoe je het het beste tegen elkaar kan zetten.
Vergis je niet in de kracht van het "just works" imago van apple. Ik werk met veel mensen die via het werk goedkoop (komend nog vaak van een oude blackberry) een smartphone mogen aanschaffen en ik hoor vaak dat als ze een iphone aanschaffen, ze dit doen omdat "apple zo makkelijk is".
Nu klopt dat ook wel (maar naar mijn mening niet makkelijker dan WP/android), maar op dat punt weten ze dat niet, dat denken ze.
Veel mensen gaan dus wel voor het merk/logo, vanwege het imago. Daarnaast gaan in mijn beroepsgroep ook genoeg mensen echt puur voor het logo (om vervolgens er alleen in windows op te werken), maar dat is (hoop ik) niet representatief voor de gehele groep gebruikers en slechts een exces binnen mijn groep collega's.
Inderdaad, kom ik ook vaak tegen, mensen die niet naar andere merken kijken omdat apple toch goed genoeg is en ze geen zin hebben om verder te kijken, omdat apple toch werkt. Het is ook goed en het werkt ook goed alleen dat doen de concurenten ook, maar dan hebben ze al een apple gekocht en willen ze er niet meer vanaf.
Vorige week was angry birds gratis op iOS nu is Bad Piggies gratis, en dit is al de zoveelste keer. Gewoon gedult hebben, alles komt wel een keer gratis voorbij.
Vorige week was angry birds gratis op iOS nu is Bad Piggies gratis, en dit is al de zoveelste keer. Gewoon gedult hebben, alles komt wel een keer gratis voorbij.
Hun FB account volgen, en een app zoals Appfire instelleren.
Dagelijk komen er (tijdelijk) gratis apps en games voorbij, ik betaal zo nu en dan wat voor een app, maar ik denk dat 90% via Appsfire komt
Omdat Rovio waarschijnlijk voor het platform Android een berekening heeft laten maken en daaruit gekomen is dat het beter is een add-supported versie die gratis is aan te bieden, dan net als op iOS een versie zonder ads tegen een lichte vergoeding. Waarschijnlijk levert deze manier ze meer op op Android, omdat anders slechts weinig mensen het spel zouden kopen voor Android, itt iOS.
Of omdat de concurentie op android ook gratis is en ze dan maar beter mee kunnen gaan, en daarmee veel met reclame kunnen verdienen. Als de concurentie op de appstore wel betaald is en ze berekend hebben dat ze daar met een betaalde app meer kunnen verdienen zullen ze daar ook wel bij meegaan.
Het grote verschil is het aantal betaalde apps. Zo wou ik een DLNA client installeren op mijn iPad voor streaming via een NAS. Op Android bestaan er een vijftal apps die allen gratis zijn, bovendien werkt alles perfect op de "beste" goedkoopste app.

Op de iPad daarentegen zijn er geen gratis apps te vinden die DLNA support bieden, je moet onmiddellijk naar betaalde apps gaan om films te kunnen streamen.

Dit is maar één van de vele voorbeelden waar het simpelweg duurder is om dezelfde functionaliteit te bekomen in de AppStore. Dit komt volgens mij omdat men bij Android veel meer gericht is op gratis apps dan betaalde apps. Uiteindelijk komt het de consument alleen maar ten goede als hij voor elke functionaliteit een gratis app heeft (al dan niet met reclame) en zelf kan beslissen of hij een betaalde versie wenst.

Uiteindelijk is dit mede het gevolg van de prijsklasse waarin je zit in de AppStore. De goedkoopste iPhone is rond de 600 ¤. De goedkoopste Android telefoon rond de 150 ¤. (Al moet ik zeggen dat voor vele functionaliteiten ik liever de Android aps gebruik dan de iPad/iPhone apps, met een aantal uitzonderingen natuurlijk).

Dit is natuurlijk niet de enige reden waarom de Play Store minder opbrengt, maar ik ben er van overtuigd dat dit zeker één van de redenen is.

[Reactie gewijzigd door H-Cim op 1 augustus 2013 17:05]

Volgens mij speelt het ook mee dat het voor developers geld kost om een app in de app store te krijgen van Apple, terwijl dat voor de Play store van Google gratis is (als ik tenminste goed ben ingelicht)

Als het je geld kost om iets te publishen, denk ik ook dat je minder geneigd bent om iets gratis aan te bieden.
Dat is inderdaad een goed punt, zelf niet van op de hoogte dat er een verschil voor devs is op onderscheiden platformen.
Volgens mij ben je gewoon een percentage van de opbrengst kwijt aan de AppStore. Jij krijgt wat en Apple krijgt wat (zij stellen immers iOS en de winkel ter beschikking).

Bij Android.... geen idee hoe het werkt. Die advertenties in een app komen van Google toch? Of kan een app aanbieder zelf ook hier invloed op uitoefenen?

En wie krijgt dan de opbrengsten van de reclame bij de Play Store? Ik kan me voorstellen dat een populaire app heel interessant is voor Google. Zo interessant dat ze ook bereid zijn om de aanbieder van de app wat toe te schuiven van de opbrengsten. Anyone?
Uiteindelijk komt het de consument alleen maar ten goede als hij voor elke functionaliteit een gratis app heeft (al dan niet met reclame) en zelf kan beslissen of hij een betaalde versie wenst.
Dat beslist de developer van die Applicatie zelf. Er zijn tal van Applicaties gratis te vinden in de AppStore, die bijvoorbeeld reclame laten zien of beperkte mogelijkheden hebben, die ook een betaalde variant hebben waarbij dit allemaal vrijgegeven wordt.
De developer van die Applicatie beslist dat inderdaad zelf. Echter is een developer niet blind; als er 5 gratis varianten zijn zal hij zijn app niet aan 5 ¤ gaan prijzen tenzij hij extra functionaliteiten biedt. Bovendien zal hij ook een gratis versie met advertenties uitbrengen wanneer andere devs dit doen.

Ik heb zowel iOS toestellen als Android toestellen en mijn ervaring leert mij dat het véél eenvoudiger is om met gratis apps rond te komen op een Android toestel dan op een iOS toestel. Dus ergens zal dit er ook wel voor zorgen dat er hierdoor minder rechtstreekse winst is op de Google Play Store (nu er eenmaal meer gratis apps met advertenties zijn).

PS : Ik spreek enkel uit ervaring; voor mijn gebruik kom ik meer gratis apps tegen op de Android store, ik heb echter geen idee of dit voor iedereen zo is/in het algemeen zo is.

[Reactie gewijzigd door H-Cim op 1 augustus 2013 17:12]

Op de iPad daarentegen zijn er geen gratis apps te vinden die DLNA support bieden, je moet onmiddellijk naar betaalde apps gaan om films te kunnen streamen.
Zucht... Het kan misschien aan jezelfs liggen?

type 'dlna' in de app store, en je krijgt dit:

Media:connect
smartstor
imediashare
sync:stream
ArkMC
CineXPlayer
GoodPlayer
Yxplayer

Er staan er letterlijk tientallen in! 80% ervan zijn gratis.

Ik gebruik al jaren Media Link Player op mijn iPad om van mijn Synology te streamen.
Ik heb geprobeerd een mkv met ondertitels af te spelen via mijn NAS en geen enkele van de top 3 slaagde er in met de gratis versie. Er bestaan apps maar al deze apps werken niet naar behoren in hun gratis veriant; zo moet je bij een bepaalde app "addons" installeren (waarvoor je moet betalen) om MKV's af te spelen.

Het loutere feit dat er apps bestaan betekend niet dat ze daadwerkelijk doen wat ze moeten doen. (Al is mijn post achteraf gezien nogal misleidend).
Probeer Plex eens en Plex/Web? Gratis browseralternatief, werkt perfect.

Ook op Android trouwens.

De apps zijn wel niet gratis - op geen van beide platformen.

[Reactie gewijzigd door bramvandeperre op 1 augustus 2013 21:10]

[...]

Uiteindelijk is dit mede het gevolg van de prijsklasse waarin je zit in de AppStore. De goedkoopste iPhone is rond de 600 ¤. De goedkoopste Android telefoon rond de 150 ¤. (Al moet ik zeggen dat voor vele functionaliteiten ik liever de Android aps gebruik dan de iPad/iPhone apps, met een aantal uitzonderingen natuurlijk).

Dit is natuurlijk niet de enige reden waarom de Play Store minder opbrengt, maar ik ben er van overtuigd dat dit zeker één van de redenen is.
Waar betaal je anno 2013 nog 600 euro voor een Iphone 4 of 4S :X Ik bedoel ik heb zelfs al 2e handse iphone 5's gezien voor minder :P

I do get the point, Apple maakt momenteel enkel high end phones zonder midrange of budget tier, dus mensen die zo'n ding kopen zullen sowieso meer geld ter beschikking hebben.
Tja ik had ook niet anders verwacht. Niet alleen de apple producten zijn gewoon duur en hoog geprijst ook de makers van de apps weten dat ze meer in een 'niche'market werken.. De gemiddelde apple gebruiker heeft meer geld te besteden en past zijn prijzen daarop aan..
Kost een bepaalde app 1,99 in de google play store, diezelfde app zal bij Apple 2,99 of 3,99 kosten..
Waarom zou de hardware een hoge prijs (en marges) hebben maar de software niet!?
Het type gebruiker is immers hetzelfde!
Het is denk ik eerder dat apps al duur zijn voor de iphone en goedkoper/gratis voor android, als alle vergelijkbare apps 3 euro kosten bij de appstore en 1,50 euro op de playstore zal een developer de ios app 3 euro laten kosten en 1,50 euro voor android op de playstore. Dat apple gebruikers veel meer te besteden hebben klopt volgens mij niet ook helemaal, er zijn genoeg mensen die ook dure high-end android smartphones hebbben en de meest mensen kunnen wel een paar euro betalen, en als ze dat niet kunnen zouden ze ook geen smartphone hebben :) (ze kunnen dan ook een goedkope android smartphone hebben maar er zijn ook meer android gebruikers).
De gemiddelde apple gebruiker heeft meer geld te besteden en past zijn prijzen daarop aan..
Kost een bepaalde app 1,99 in de google play store, diezelfde app zal bij Apple 2,99 of 3,99 kosten..
Kun je deze beweringen ook staven? Lijkt mij namelijk stug dat (bijvoorbeeld) al die tieners met een iPod touch meer te besteden hebben dan de gemiddelde 30-er met een Galaxy S4.
Kost een bepaalde app 1,99 in de google play store, diezelfde app zal bij Apple 2,99 of 3,99 kosten..
Daar heb je vast weinig bewijzen van want de meeste apps die in beide stores te koop zijn hebben prijzen die ongeveer gelijk zijn.
Berichtje voor Google:

@Google, that's what you'll get when you won't support PayPal or Phone Bill payment. Supporting that will increase the sales. Most Dutch people don't have or want a creditcard. And that's not only in the Netherlands.
Jij bent even vergeten hoe ziek veel ze verdienen met ads zeker :D

Het is simpel, maak het je gebruikers moeilijk te betalen, dan is het rendabeler voor de developers om een gratis versie te maken met ads, en laat Google aan ads nou heel veel verdienen :)
Waarom zorgen ze dan dat in veel landen google play kaarten komen? ze verdienen inderdaad ziek veel met ads maar als een app 1,99 euro kost en ze krijgen 30% dan verdient google toch wel weer 60 cent en ik denk dat dat wel wat meer is dan ze zouden verdienen dan wanneer de app gratis zou zijn en via de ads.
Met ads verkoopt Google 1 advertentie!
Het kost ze - wat - 1 cent aan de ontwikkelaar? Maar ze verkopen het aan hun klanten voor - wat - 20 cent?
Dat keer 365 dagen, en wie weet hoeveel jaar.
En jij denkt dat 1 keer 30% per verkoop daar tegenop kan?
Je kunt ook switchen naar WP., die hebben het makkelijkste systeem, je betaald via je provider. Probleem alleen zou kunnen zijn dat je het overzicht kwijt raakt en een forse rekening krijgt, maar daar ben je zelf bij.
Jammer dat er geen WP getallen bij staan, maar ja, de markt is ook veel kleiner. De inkomsten zouden echter wel interessant kunnen zijn.
Als ik zo even snel Google lijkt het erop dat dat in NL alleen als Vodafone klant kan. Alleen het makkelijkste systeem als je een abbo bij Vodafone hebt dus. Volgens die redenatie kan Google ook best het makkelijkste systeem hebben voor iedereen met een creditcard.
http://msdn.microsoft.com...p/jj215902(v=vs.105).aspx

T-Mobile en Vodafone in NL, meer dan 30 wereldwijd (das meer dan google nu doet)
Er zijn in ons land toch rond de 6 miljoen creditcards in omloop. Nu zijn er zat mensen met twee cc's, maar dan nog zijn er dus heel wat mensen met een cc. Daarnaast kun je tegenwoordig heel makkelijk een virtuele cc aanvragen tegen lage kosten.
Aan de andere kant kun je natuurlijk wel een prepaid credit card gebruiken ( te koop bij primera )

Paypal zou ook wel handig zijn als het werd ondersteunt.
Ideal is ook niet alles als de app je niet bevalt kun je niet storneren ( wet kopen op afstand )
als de app je niet bevalt, kan je binnen 15 minuten op "refund" drukken

dan komt je geld gewoon terug op je CC.
Uit eigen ervaring. Onze iOS apps brengen een factor 100 meer op dan Android apps.

Onze apps staan in de onderwijs categorie.
Ik kan er ook over meepraten. De omzetcijfers voor Android tov. iOS zijn misschien voor de makers van Angry Birds en Cut the Rope wel zoals in dit nieuwsbericht weergegeven, maar als je een kleinere developer bent zit je al snel op een factor 100.

[Reactie gewijzigd door Xeanor op 1 augustus 2013 21:10]

Ik vind dit heel logische dat Apple met de appstore meer verdient dan google met de play store.
De meeste apps in de play store zijn gratis maar je krijgt er wel reclame bij. In de appstore van Apple zijn er meer apps betalend maar dan heb je wel geen reclame.
Ook moet je in de appstore van Apple niet verplicht een Visa kaart hebben. Je kan gebruik maken van cadeaukaarten die je koopt in een winkel en dan het geld oplaad op je account. Bij Google moet je een Visa hebben (Ik weet geen alternatief) tenzij je in Amerika woont kan je gebruik maken van cadeaubonnen die je kan kopen. Maar aangezien je die dus bijna nergens kunt kopen (uitgezonder Amerika) is het in de play store verplicht om je visa kaart te linken aan je google account.
Niet iedereen ziet dit zitten om zijn visa kaart aan een google account te koppelen en er zijn ook veel mensen die niet eens een visa kaart hebben.
Daarom vind ik dit een logisch gevolg dat de play store een kleiner inkomen heeft dan de appstore.

Ik raad aan Google aan dat ze er iets aan doen. Dat je veel gemakkijker iets kunt kopen door bijvoorbeeld de cadeaubonnen in alle landen te verkopen. Ze kunnen desnoods beginnen met ze op internet te verkopen en later in winkels.
veel gratis apps zijn ook trail versie's zoals angry birds
Hoe worden de downloads geteld? Op mijn iPhone download een app meestal maar 1 keer. Dit omdat het met updates en via iTunes vrijwel altijd goed bewaard blijft. Bij Android echter download ik regelmatig apps opnieuw - om uiteenlopende redenen.
Elke update is een download.

En niet zo fantastisch zoals Rovio dat wil laten geloven ... 60 miljoen keer gedownload ....
Ja, het zijn véél downloads, maar per update verdubbeld dat aantal weer, zelf minor update's
Daar wil ik wel een bron van zien.
Ik verwacht dat er wel een algoritme in zit, dat hebben ze volgens mij op Youtube ook.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True