Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

HTC gaat zijn nieuwe Android-topmodel One op 2 april uitbrengen in Nederland. Dat heeft de smartphonemaker bekendgemaakt. De One werd onlangs aangekondigd en beschikt over een 1080p-scherm en de nieuwe Snapdragon 600-soc.

Woordvoerster namens HTC Chantal Schepers laat weten dat de HTC One op 2 april in de Nederlandse winkels moet liggen. Dat is enkele weken later dan eerder aangekondigd; hij had over een week moeten uitkomen, maar wegens onbekende redenen is de release uitgesteld. Inmiddels kan de One al bij verscheidene winkels worden voorbesteld voor een prijs die gemiddeld iets hoger ligt dan 650 euro. Eerder had HTC de adviesprijs al op 699 euro vastgesteld.

HTC geeft geen reden voor de uitgestelde release, maar er gingen eerder deze week al geruchten dat er problemen zouden zijn met de productie van de Ultrapixel-camera, meldde Focus Taiwan. Daardoor zou HTC komende maanden maximaal slechts 1,2 miljoen exemplaren van de telefoon kunnen maken. De informatie komt van een analist en niet rechtstreeks van HTC of leveranciers van de fabrikant, waardoor het met een korreltje zout moet worden genomen.

Sommige mensen die de One hadden voorbesteld in Duitsland kregen vrijdag de telefoon al geleverd, zo bleek op diverse fora. Veel Nederlandse webwinkels zijn ook nu nog onterecht optimistisch: zij zeggen volgende week te leveren. Ook veel geïnteresseerden op GoT hopen waarschijnlijk tevergeefs op een levering volgende week.

HTC kondigde zijn vlaggenschip One kort voor de start van het Mobile World Congress aan. Het toestel beschikt over een 1080p-scherm met een diagonaal van 4,7" en draait op een Qualcomm Snapdragon 600-soc. De camera wordt door HTC aangeduid als Ultrapixel omdat de pixels op de sensor groter zijn dan bij concurrerende toestellen, hoewel de resolutie veel lager ligt; de foto's van de One hebben een resolutie van iets boven vier megapixels. Er is 2GB ram en 32GB of 64GB opslaggeheugen. De software is gebaseerd op Android 4.1.2 met daarover de nieuwe Sense 5.0-schil.

HTC One

Reacties (86)

Reactiefilter:-186072+146+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Als Apple liefhebber vind ik dit een geweldige telefoon (qua looks en specs). Als Apple niet gaat innoveren met de iPhone 6 en iOS 7, ben ik 'bang' dat ik overstap op deze telefoon of de opvolger ervan. iOS loop zo hopeloos achter als je kijkt naar deze HTC met Android. Een jaar geleden zou ik dit soort dingen niet snel zeggen, maar het gaat wel deze kant op.

De first poster wordt wel volledig naar beneden gemodd, maar hij heeft wel ergens een punt, in hoeverre je het een punt kunt noemen. Iedereen klaagt steen en been dat Apple zo duur is, maar nu hoor je niemand.. Zodra Apple een nieuw product plaatst gaan 80% van de posts over dat het te duur is hier op Tweakers. Maar nu heeft niemand de 'ballen' om het te zeggen. Laatst ook bij de review van die nieuwe tablet van Samsung, bijna net zo duur als de iPad Retina, maar in alle opzichten een mindere tablet (accuduur dramatisch, de helft lagere resolutie, mindere benchmarks etc.) Okee, je zou de tablet kunnen kiezen omwille het ecosysteem, maar toch. Toch hoor je niemand hierover, zegt wel veel over de haat jegens Apple van de meeste posters hier op Tweakers IMHO. Jammer!
Uhhm iets duur vinden is een mening. Deze telefoon is niet duur, als je kijkt naar wat je krijgt qua specs, dan is juist de iPhone 5 duur.
Er staat hierboven toch gewoon een hele discussie over de prijs van het toestel hoor

Reviews nemen de prijs ook altijd in overweging. Apple krijgt veel aandacht voor de prijs omdat ze bijzondere prijzen vragen voor hun producten. Sterker nog een hogere prijs is onderdeel van hun productervaring. De waarde van gebruiksvriendelijke software is veel subjectiever dan de waarde van hardware, maar Apple is duur. Misschien is dat het waard, maar dat is een andere discussie.
Je denkt dat de iPhone 6 en iOS 7 niet innovatief is. maar Is dit toestel dan wel innovatief? Er is gewoon geen echte innovatie meer in deze markt. Het is meer evolutie dan revolutie, de toestellen worden langzaam aan beter en beter. De One, maar ook de Xperia Z is een heel andere klasse dan de Android toestellen die tot nu toe uitegbracht zijn. Maar ik zie sinds de iPhone 1 nog maar weinig innovatie maar des te meer evolutie.
Bedoel je niet sinds de Handspring Visor? (palmpilot+gsm module)
iOS loopt helemaal niet hopeloos achter. iOS loopt op veel gebieden zelfs voor. Natuurlijk, sommige dingen zijn in Android beter dan iOS en visa versa, maar hopeloos achterlopen doet iOS absoluut niet.
Jawel iOS loopt wél hopeloos achter. Apple innoveert al jaren niet meer. Kijk naar iOS 1 en naar iOS6, het verschil is nagenoeg nihil. Apple maakt prachtige producten, hun mobiele OS loopt gigantisch soepel en snel, maar mist enorm veel gebruikelijke functies die concurrentie al jaren heeft. Mocht Apple zijn succes willen behouden, dan zullen ze iOS gigantisch moeten gaan uitbreiden, want het schiet te kort op ontelbaar veel fronten.
iOS loopt op veel gebieden voor? Noem er een paar betekenisvolle, dan.

Probeer eens op iOS een goed toetsenbord te vinden. Oh, je kan m niet vervangen? Een filemanager dan? Snelle toegang tot de settings? Ook al niet?
Denk dat deze telefoon in Nederland erg goed gaat verkopen, aangezien in het verleden HTC's met open armen ontvangen werden bij de mensen. Een krachtige (dure) telefoon icm een abonnement is acceptabel voor de meeste mensen, maar om hem los te gaan kopen 8)7
Ik vraag het mij af, HTC werd door de Tweakers in eerste instantie goed ontvangen en juist die hebben ze in de steek gelaten. Denk hierbij aan de gelockte bootloaders, domweg aggresieve houding tov cu stom roms (htcruu), trage/onduidelijke/wel belooft niet gekregen update cycle en de verbloating van Android. Het zal mij iig niet over de streep halen terwijl ik het een mooi toestel vind.
De meeste mensen hebben geen behoefte aan de tweaks die jij wilt uithalen.
Beetje arrogant van jou om te eisen dat ze voor jou en een zeer kleine groep die wel zitten experimenteren met bootloaders , custom roms en andere tweaks alles uit de kast moeten trekken. Telefoonboeren willen veel verkopen aan de gewone man en zo min mogelijk support calls op moeten lossen. Dan is het normaal dat ze alles dichttimmeren, of wij dat nou leuk vinden of niet.
Zijn andere merken dan zoveel beter? Zo ja, dan kies je dat merk toch maar moet je niet zeuren over dat de HTC een mooier toestel is : dat is hij nog steeds alleen jij wilt een mooi toestel verbouwen tot iets waar het niet voor bedoeld is door de fabrikant. De koper heeft keuze genoeg uit andere toestellen (veelal minder mooi maar goedkoper).

Voor wat betreft de update cycle missers, dat ben ik met je eens: het "inruil" plan voor toestel dat uiteindelijk toch niet werd voorzien van nieuwere Android was zelfs niet eens aantrekkelijk... en dat zal ze klanten hebben gekost.
Met die leaseconstructies van tegenwoordig is het denk ik aantrekkelijker om hem los te kopen
"die leaseconstructies van tegenwoordig", zijn er überhaupt andere providers dan Hi die dat doen? Als je goed zoekt kun je vrijwel altijd voor dezelfde prijs of nog goedkoper dan Hi's leasecontract iets vinden.
Alleen Tmobile en Vodafone hebben geen lease constructie :p
heb je de prijzen van abbonementen voor deze telefoon gezien? rond 900 euro voor 2 jaar is het goedkoopst, waarbij je 200 mb ofzo krijgt. laat staan een 4g verbinding.

ik moet wel zeggen dat dit een pracht telefoon is, al wacht ik wel tot de prijs (misschien) een beetje is gezakt.
Klopt, volgens mij is T-Mobile wel relatief goedkoop en goed qua internet etc , moet je even naar dat ismart abonnement kijken. Ik kan nu even geen link plaatsen..
Telefoon ziet er goed uit, ik ben benieuwd naar de benchmarks t.a.v. de iPhone 5; aangezien de prijs behoorlijk in de buurt komt...
De iPhone 5 is een klein jaar ouder, dus ik denk dat je er gerust van uit kan gaan dat deze op alle fronten beter scoort
De lat betreft de performance van de iPhone 5 ligt redelijk hoog, zeker voor een toestel dat al bijna een jaar op de markt is:

http://www.zdnet.com/benchmarking-the-iphone-5-7000006045/

Ik denk dat de HTC One X ongeveer vergelijkbaar zal scoren. Bovendien komt Apple vanzelfsprekend met de iPhone 5s binnen enkele maanden, dus of het uit maakt is nog maar de vraag. Daarnaast zeggen die benchmarks niet bijster veel wanneer het aankomt op smartphones. Specs maken niet veel uit, het gaat uiteindelijk om de gebruikerservaring.
Volgens mij kloppen je feiten niet helemaal.
Bovendien moet je niet de One X aanhalen, da's een ouder toestel waar een verbeterde versie One X + al weer een dik half jaar op de markt is.
Dit toestel heet ONE, zonder X of X+.
Verwarrend? Ja.. de naam is niet handig gekozen van HTC vind ik.

iPhone 5 .. tja op papier misschien een mooie performance, in de praktijk belandde hij bij mij na een dag weer op de toonbank van de winkel en heb ik mijn geld terug gevraagd.
Een jaar? Je bedoelt een half jaar zeker.
Het is niet omdat de iphone 300 euro meer kost dan andere smartphones, dat deze ook veel hoger scoort in de benchmark ;)
De levertijd van T-Mobile is nog later 10-15 April. (bron sms van T-Mobile)
Ik denk dat die het save willen spelen, als tenminste de medewerkster vanmiddag gelijk had dat het niet om een branded toestel ging.
Ik hoop het, wel een beste tegenslag voor HTC, mocht de S4 'beter' worden verliezen ze veel klanten..
Omdat er 1 iemand een ' verkeerd exemplaar' kreeg. trekken jullie gelijk dit als conclusie: Die exemplaren waren echter niet allemaal in orde: ...

niet helemaal eerlijk toch?

Me broer heeft de htc one besteld, kreeg vandaag bericht dat het eerste week april word. zeer benieuwd naar deze telefoon persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door Rokz op 8 maart 2013 21:35]

precies, tweakers neemt het op in een artikel op basis van 1 reactie op xda...
Onbegrijpelijk.

[Reactie gewijzigd door Kees_frl op 8 maart 2013 23:08]

Ik denk dat het allemaal nog wel meevalt. De HTC early bird actie loopt maar t/m 26 maart dus het zou raar zijn dat die pas 2 april uit komt!

Betreffende actie:
http://www.htcmedialinkhd.nl/home/

[Reactie gewijzigd door jellever op 8 maart 2013 21:47]

Maar toen ze de actie bedachten zou de releasedatum nog op 15 maart liggen.. Denk dat ze de actie wel doorschuiven.

Anyway, kan niet wachten :*)
Je hoeft toch alleen maar een Pre-Order te doen. Dus al duurt het daarna nog maanden het bewijsje heb je al.
Nee, want je moet ook (naast een foto van je aankoopbewijs) het IMEI vd telefoon invoeren ... iets wat pas kan als je de eigenlijke telefoon daadwerkelijk in je bezit hebt.
De camera wordt door HTC aangeduid als Ultrapixel omdat de pixels op de sensor groter zijn dan bij concurrerende toestellen, hoewel de resolutie veel lager ligt; de foto's van de One hebben een resolutie van iets boven vier megapixels.
Ligt het nou aan mij of staat dit hier verkeerd? Bij een lagere resolutie en een even grote sensor is het toch niet meer dan logisch dat de pixels groter zijn?
Er zal vast iets anders aan de hand zijn, maar deze tekst is raar...

Als dit overigens betekent dat de lichtgevoeligheid een stuk beter is dan hulde aan HTC! Al die megapixels heb je toch helemaal niks aan. Vooral niet als je foto's naar 25% moet resizen voordat het een klein beetje ergens op begint te lijken (als je in wat slechter licht fotografeert).

edit @M.M: Ja, meende al zoiets gelezen te hebben, maar ik bedoelde meer dat de logica van die tekst raar is. 'Hoewel' lijkt een tegenstelling aan te geven maar die is er niet, het is juist logisch. Er wordt verder helemaal niet ingegaan op waarom het dan wel opmerkelijk is dat die pixels zoveel groter zijn.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 9 maart 2013 09:37]

Nee, hoor. De tekst klopt.

HTC heeft een sensor toegepast waarbij elke pixel gevoelig is voor elk van de drie basiskleuren. Gebruikelijk is een sensor waarbij een pixel gevoelig is voor één van de drie basiskleuren.

De kleurgevoelige elementen liggen bij de sensor die HTC hier toepast onder elkaar in plaats van naast elkaar.

Je zou kunnen zeggen dat bij een standaard sensor de kleurinformatie van een punt in het uiteindelijke bestand middels een rekenvoorschrift wordt bepaald uit een aantal sensor-pixels, terwijl in het geval van de sensor die HTC toepast, deze kleurinformatie gewoon uit een sensor-pixel wordt uitgelezen.

Vanwege het feit dat het licht door een aantal kleurgevoelige lagen moet heendringen, weet ik niet of de lichtgevoeligheid nu zoveel beter zal zijn.

De kleurdefinitie zal beter zijn omdat bij de bepaling van de uiteindelijke kleur er geen rekenvoorschrift aan te pas komt.
Ik snap wel wat je bedoelde, @M.M. pikt er echter iets anders uit dat je in twijfel had kunnen trekken maar feitelijk heel logisch is.
Het woord "hoewel" zou je beter kunnen vervangen door "terwijl" in de zin.
Dan is de tegenstrijdigheid weg en klopt het volgens mij wel.
Ik hoop dat het meevalt voor degene die hem besteld hebben. Het moet gezegd worden, het is een mooi toestel met goede specs maar als er al problemen zijn voor de daadwerkelijke launch, dan houd ik mijn hart vast.
Wat mij betreft een mooie telefoon om te zien, echter wel aan de stevige kant kwa prijs. Aan de andere kant, het is veel geld, maar je gaat ook niet snel een telefoon van die kwaliteit zien met een veel lagere prijs. De Sony Xperia Z is namelijk ook nog zo'n ~¤630,-

@tunestwo,
Volgens mij is de adviesprijs van ¤699 voor de 32gb versie, de prijs ligt in ieder geval al iets lager, zie pricewatch ;)
Mooi die tiles in een Android interface!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True