Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 233, views: 32.011 •

Nokia heeft in de laatste maanden van 2012 4,4 miljoen Lumia-smartphones verkocht. Daarmee is de verkoop van zijn Windows Phone-smartphones voor het eerst die van zijn Symbian-toestellen voorbijgestreefd. De Finse fabrikant verkocht in totaal 6,6 miljoen smartphones.

Nokia noemt de verkoop van Lumia's en de resultaten over het algemeen 'beter dan verwacht', al had de fabrikant de lat voor zichzelf niet hoog gelegd. Omdat Microsoft-ceo Steve Ballmer onlangs zei dat er in de afgelopen feestdagen vijf keer meer Windows Phones zijn verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar, dachten sommige fans dat er in totaal meer dan tien miljoen Windows Phone-toestellen zouden zijn verkocht. Dat lijkt met deze cijfers niet meer aan de orde; de verkopen moeten komen van Nokia en in mindere mate van HTC. Samsung had vorig jaar nog geen Windows Phone 8-toestel op de markt.

Met een totaal aantal verkochte smartphones van 6,6 miljoen ligt het marktaandeel van Nokia vermoedelijk rond 3,5 of 4 procent. Hoewel nog lang niet alle kwartaalcijfers zijn gepubliceerd, is het aannemelijk dat het aantal verkochte smartphones wereldwijd richting 200 miljoen ging afgelopen kwartaal. Samsung en Apple waren in het afgelopen kwartaal hoogstwaarschijnlijk marktleider, maar kwartaalcijfers en schattingen van meer analisten zullen dat moeten uitwijzen.

Nokia bracht in het afgelopen kwartaal met de Lumia 920 en 820 nieuwe toestellen met Windows Phone 8 uit. Deze smartphones zijn nog niet in de Nederlandse winkels te vinden; de release in Nederland is vermoedelijk komende week. Oudere toestellen van Nokia, zoals de Lumia 800 en 900, waren in het afgelopen kwartaal voor lagere prijzen te koop dan voorheen.

De Finse fabrikant verkocht meer Lumia's dan ooit tevoren, maar het verschil is niet groot; in het voorjaar verscheepte de mobieltjesmaker 4 miljoen Lumia's. Dat zakte na de aankondiging van Windows Phone 8 naar 1,9 miljoen; toestellen met Windows Phone 7.5 krijgen geen update. Nokia verkocht in totaal in de afgelopen maanden 86,3 miljoen telefoons, waarvan 9,3 miljoen Asha-telefoons, die door sommige marktdeskundigen als 'smartphone' worden aangeduid.

Verkoop Nokia-smartphones afgelopen jaren

Reacties (233)

Reactiefilter:-12330221+1187+217+31
Je kan lachen om de ellende bij Nokia, maar het lullige is natuurlijk dat je een vergelijkbaar grafiekje voor Sony(-Ericsson), Motorola, RIM, HTC, Panasonic, etc kan laten zien. Op het moment lijkt buiten de Chinese budget merken niemand tegen de stoomtrein van Apple+Samsung bestand.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 januari 2013 16:18]

Het plaatje wordt nog schrikbarende als je ziet wat er qua winstmarges overblijft voor deze bedrijven. info hier. Info is al iets ouder, maar geeft nog altijd de realiteit weer. Niet alleen vreten ze de markt op, maar gaan er met bijna alle winst vandoor.

[Reactie gewijzigd door FIFO op 10 januari 2013 16:21]

Vindt niemand het opvallend dat de dalende trend tegelijk met het laten vallen van Maemo/MeeGo is?
Nokia heeft vanaf 2005 telefoons met Maemo verkocht, en nooit veel meer dan 100.000 per jaar dus tsja - wat zegt dat?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 januari 2013 17:02]

Dat is knap, want de eerste Maemo telefoon is de n900, uit 2009, dacht ik. Maemo bestaat inderdaad wel al langer, maar die apparaten hadden geen bel functie.

Nas T merkt het inderdaad wel scherp op dat hun marktaandeel sindsdien veel rapper omlaag is gegaan dan dat je zou verwachten. Dat is wel te verklaren, want ze hebben na die aankondiging amper wat uitgebracht. De N9 was/is een prachtig toestel maar lastig te verkrijgen in veel landen, en bovendien later uitgebracht dan dat het klaar was. Waarschijnlijk omdat de Lumia's anders maar een aftreksel zouden zijn hiervan. De eerste Lumia's moesten zich eerst maar eens bewijzen dat MS nu wel een goede OS heeft itt Windows mobile.
Nee, ze staan hier waarschijnlijk ook niet voor niets tussen haakjes. Aandeel zal wel verwaarloosbaar zijn.
Ja, als je bedenkt dat Samsung alleen al 30 milioen Galaxy S3's verkocht heeft... (nov 2012)
ja het is een mooie manier van heel slecht nieuws brengen. De kop zou ook kunnen luiden "Nokia verkoopt 5 keer zo weinig smartphones als voor overstap naar Windows". Sinds Symbian en Maemo zijn verlaten wordt er steeds minder verkocht. Je moet wel heel erg van Windows Mobile of van Nokia houden om dit soort positieve koppen te plaatsen. Beetje categorie: "De boeken die niet meer leverbaar zijn, worden minder verkocht dan de winkeldochters".
Die kop zou dan ook niet kloppen. De tegenvallende verkopen komen overduidelijk niet doordat de Windows telefoons zo slecht lopen, maar doordat niemand Symbian telefoons meer koopt. Ze zitten nog steeds in het gamma.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 januari 2013 17:43]

Het zou realistischer klinken:

Nokia's symbian verkopen dalen onder de Lumia verkopen!


Het is niet zo heel raar dat windows phone 'meer' verkoopt dat symbian. Geen hond koopt meer symbian toestellen ...

Je ziet wel dat het aantal nokia verkopen 'zeer zeer licht' gestegen is in q3 -> q4, maar denk dat te wijten is aan de kerst inkopen. q4 -> q1 zal interessant zijn ... (als al die telefoons weer retour gaan :p)
Ik heb oktober 2012 anders nog een Nokia Pureview 808 met Symbian gekocht.
ik ben dan ook geen hond...
ja het is een mooie manier van heel slecht nieuws brengen.
En toch had het op mij meer het effect: "oei". In de zin van "oei, verkopen ze nu naast weinig Windows Phones ook maar weinig andere meer".

En te zien aan de grafiek was dat ook het juiste gedacht. De verkopen zijn blijkbaar in Q4 '12 wat gestegen, maar de markt is ook stijgende (dacht ik) en het marktaandeel zal dus niet bepaald een merkelijke stijging tonen...
Zijn in die cijfers ontwikkelingskosten meegerekend?
Met een nieuwe launch van een heel nieuw iets zal er eerst een break-even point bereikt moeten worden vóór er winst op gemaakt kan worden.
Het kan dus best zijn dat Nokia eerst 10 miljoen WP8 phones moet verkopen voor het echt winst gaat maken.
Microsoft heeft WP8 ontwikkeld, dus aan die ontwikkelingskosten betaalt Nokia geen cent. De hardware moeten ze toch wel ontwikkelen, los van welk OS ze erop draaien.

(edit: daar schrijft Nokia dus niet op af, dat is gewoon een lopende kostenpost per verkocht toestel, het break-even risico ligt bij Microsoft)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 januari 2013 18:01]

Natuurlijk betaald Nokia wel mee aan R&D kosten, indirect zitten die kosten gewoon in licentie verwerkt naast de winst voor MS.

Maar verwacht niet al te veel kosten van R&D kosten, zal paar dollar zijn per toestel zijn, op de BOM lijst van iPad stond dacht in 2 dollar nog wat.
En vergeet niet dat bij de oorspronkelijke deal Nokia geld van MS toe kreeg om maar Windows telefoons te gaan maken.
Het is wel dubbel zuur voor Nokia dat de consument bij een keuze tussen Nokia, Samsung en HTC massaal voor Nokia kiest. Dit is gebleken uit de Windows Phone verkopen.

Nokia had dus meer dan dan bestand geweest tegen Samsung (en waarschijnlijk Apple). Ze hebben goede technologie in huis en hun fabricage is zeer efficient.

De bias voor Windows Phone doet ze simpelweg de das om.

Aan deze cijfers wordt een positieve twist gegeven, maar eigenlijk is het om te huilen. Ze maken nu al anderhalf jaar Lumia phones en het marktaandeel is bedroevend. Dit kwartaal klinkt misschien aardig, maar het is net wat je ervan verwacht. Met ruim 4 miljoen Lumia's scoor je gelijk met 2012 Q2: een kwartaal zonder feestdagen.

Het is flink omhoog ten opzichte van Q3, maar in dat kwartaal hadden ze helemaal niets te bieden: het Windows Phone 7 platform werd uitgerangeerd door Microsoft.

Ze vermelden nu ook maar de Asha telefoons bij de smartphones om nog maar wat marktaandeel te scoren. Overigens doen die het wel goed.

Ik hoop niet dat het te laat is, maar ik had graag gezien hoe Nokia het gedaan had met een platform als Android. Ze zouden mij als klant gehad hebben. Of met een eigen platform waarmee ze zich hadden kunnen onderscheiden als MeeGo.

De cijfers vertellen dat Windows Phone weinig toekomst heeft. Misschien dat ze er met alleen Asha en dumbphones ook komen.
De cijfers zeggen niks over Windows Phone in het algemeen. Ze zeggen meer iets over hoezeer mensen die achter de kudde aanlopen richting Apple en Samsung en vooral voor die eerst is dat gewoon maar vanwege het logo. Niemand die er bij nadenkt of dat echt de beste smartphone is voor het geld dat ze er voor over hebben...
Jij mag het een kudde noemen, ik vind Android gewoon lekker werken en koop daarom een Android telefoon. En in dat land heerst Samsung nu eenmaal.

Snirpsnirps opmerking is volkomen terecht dat als Nokia ook Android aan zou bieden, ze waarschijnlijk een flink deel van Samsungs stuk van de taart naar zich toe hadden getrokken. En dat je met Android wel degelijk onbeschoft veel winst kunt maken laten de winstcijfers van de Koreanen wel zien.

Ben heel bang dat Nokia op het verkeerde paard heeft gewed ;( .
@Loller1: in de kudde aanlopen richting Appel en Samsung? Nee hoor, Nokia had een fantastisch platform met Maemo, werkte heerlijk en voor mij voelde overstappen naar de iPhone een stap terug. Maar ik moest wel, omdat Nokia de maemo gebruikers liet vallen als een baksteen. Verstandsverbijstering was dat wellicht, maar Nokia is gewoon vergeten een goede smartphone te maken. Vreemd want ze hadden op alle fronten een voorsprong. Met hun communicators en met de N900 en met hun marktaandeel. Als ze dan na een paar jaar met een marginaal mobiel OS aan komen kakken heeft iedereen zijn nieuwe voorkeuren al bepaald. En dan ga je niet weer terug overstappen. Zonde, maar dat heeft niks met een kudde te maken. Behalve met de kudde op het hoofdkantoor van Nokia. |:(
Ik kan maar 1 dingen zeggen: Met het paard van Troje heeft Microsoft op een slinkse manier Nokia binnen gevallen zonder te te hoeven kopen.

Veel medewerkers vonden het maar niks. En idd Maemo liep op vele punten voor op de rest. Maar waarom ze er niks mee deden? Ik weet het nog niet!! En er is ook nooit een verklaring voor geweest.

Ik had wel een Nokia gekocht als de N9 was door ontwikkeld of als er Android op stond. Ik ga nu voor Sony.
Daar waren wel redenen voor, vooral de support van ontwikkelaars en de providers. samen met een gebrek aan ballen bij management en algehele incompetentie bij de top. Tja, en dan inderdaad de idioot van MS... die dan in verhouding nog niet eens zo idioot is, dus laat je hem de laatste nagels in de doodskist slaan... game over.
Het marktaandeel van Nokia liep al hard terug voordat ze overstapten naar WP.
Feit is dat ze nu een competatieve telefoon hebben uitgebracht. Menig gebruiker stapt over van Android en Apple naar de Lumia 920. Dan doen ze toch iets goed. Het is ook niet voor niets dat in de voorverkopen de lumia 920 het beter doet dan de Iphone5. En dat wereldwijd de telefoons niet aan te slepen zijn. Als je bedenkt dat de Lumia 920 (en 820-610) nog maar in een beperkt aantal landen gereleased zijn en ze toch al zo'n marktaandeel hebben dan is het juist knap. De komende tijd worden ze in meer landen gereleased wat dus alleen nog maar meer momentum zal geven.
Opboksen tegen de aantallen van de Samsung G3 kunnen ze nog niet en ik denk dat ze reeel genoeg zijn om te weten dat dat op de korte termijn er nog niet inzit, idem voor de Iphone 5, maar dat het marktaandeel groeit staat vast. Zelfs sept-nov steeg het aandeel in europa en toen was er nog geen lumia 920 te krijgen (http://wmpoweruser.com/eu...-europe-than-usa-growing/). Ok in amerika gaat het naar beneden, maar daar kwam mogelijk door het wachten op WP8, wat daar gegarandeerd eerder gereleased zou worden.
Ik ben benieuwd naar de marktaandeel cijfers van maart en later, als de nokia lumia modellen in de hele wereld (incl china en india) verkrijgbaar zijn!

EDIT:
nog een artikel wat toch aangeeft dat WP het niet slecht doet:http://wmpoweruser.com/wi...tter-than-expected-sales/

[Reactie gewijzigd door M_O op 11 januari 2013 13:47]

Nokia kan zich als als Android fabrikant niet onderscheiden. Steeds weer wordt aangehaald "Nokia had voor Android moeten kiezen", maar denk je écht dat deze toestellen meer dan 4.4 miljoen keer zouden verkopen? Als zelfs HTC - die een paar jaar geleden dé marktleider was in Android telefoons - niet kan opboksen tegen Samsung, waarom zou Nokia dit wel kunnen?

Windows Phone was voor Nokia de enige juiste keuze. Ze kunnen zich nu onderscheiden van andere fabrikanten, iets dat ze al door heel hun geschiedenis hebben gedaan. Met Android waren ze alweer de zoveelste vis in de zee, in een markt waar het verschrikkelijk moeilijk is om te groeien. Je kan argumenteren dat dit ook zo is voor Windows Phone, en je hebt volledig gelijk, maar nu kan Nokia tenminste zijn eigen ding doen en domineren in een nieuwe markt. Nokia is voor Windows Phone wat Samsung is voor Android, en dat is de beste keuze die ze hebben kunnen maken.

Als je denkt dat Windows Phone weinig toekomst heeft moet je de cijfers nog eens opnieuw bekijken. Als consumenten niet tevreden waren zou de verkoop al vanaf het eerste Windows Phone kwartaal blijven dalen. Aldi deed in België deze week een actie waar het de Lumia 800 verkocht. In zo goed als alle vestigingen was deze vóór maandagmiddag uitverkocht :)

Er is wel degelijk interesse in Windows Phone, alleen moeten ze naamsbekendheid krijgen onder de gewone mens zodat ze dit nieuwe OS ook overwegen in plaats van "by default" voor een Android telefoon te gaan (van de fabrikant met de meeste naamsbekendheid, Samsung)

[Reactie gewijzigd door HuRRaCaNe op 10 januari 2013 16:43]

Dat artikel is bijna een jaar oud. In termen van Windows Phone-jaren is dit zo goed als prehistorie. Ondertussen is het platform veel meer gegroeid en heeft het veel meer naamsbekendheid.

Natuurlijk zouden ze makkelijker verkopen, omdat iedereen naar een Android telefoon zoekt. Dan is het makkelijk om een hypothetische Nokia in hun handen te duwen en te zeggen dat ze die moeten kopen, maar voor hetzelfde geld is deze hypothetische Nokia ook een HTC of een Samsung.

Windows Phone is goed bezig met een goede reputatie te bouwen. De verkoop van Lumia telefoons zal niet naar beneden gaan, tenzij Nokia een serieuze design-flater begaat :D
Grappig, dus WP8 is volgend jaar ook prehistorie? Dan is alles weer op WP9 gericht en kunnen de huidige gebruikers updaten naar WP8,8 en dan houdt de ondersteuning op?

Geen fabrikant kan personaliseren buiten de app store. Je zit altijd aan die tiles vast.
Microsoft heeft met de komst van WP8 minstens 1,5 jaar support beloofd. In hun major-release cyclus is dit dus tot WP9.5.

WP8 werkt simpelweg niet op de 7.5-generatie van WIndows Phones. En al zou het wél werken, dan zou de gebruikerservaring verschrikkelijk zijn. WP8 was een serieuze architecturale verandering, terwijl WP9 dit niet zal zijn (vermits de kernel en de architectuur nu toch goed zit).
Het is alleen jammer dat Microsoft de WM6 gebruikers nooit een update gaf naar WP7, en vervolgens de WP7 geen upgrade naar WP8. Ik snap dat het een grote verandering is onder de motorkap maar dit zorgt er wel voor dat mensen wel even wat beter opletten.
WM6 was ook wel heeel erg oud, net zo oud als XP geloof ik :P. WP7 gebruikers krijgen wel een gratis upgrade naar WP7.8 dus ze worden niet helemaal in de steek gelaten.
Vergeet niet dat Windows Phone 7 uit november 2010 komt, (niet in NL maar wel de wereldwijde release) waarvoor er begin 2013 dus nog een nieuwe update uitkomt.

Dat betekent een cyclus van 2,5 jaar waarin het platform nog updates ontvangt. De gemiddelde android telefoon krijgt maximaal een jaar de nieuwste versies van het OS. Al met al lijkt me dat een redelijke score.

Zelfs Apple houd na een jaar of 2 a 3 op met de software updates voor oudere iOS devices.
En dat vond ik echt een naaier actie van Microsoft. Gewoon die info achterhouden. Bij Android zijn ze gewoon open en zeggen ze gewoon: Nee dit gaat niet gebeuren klaar. Maar Microsoft is bang voor hun reputatie..
Bij android zijn ze gewoon open en zeggen ze nee?? Dan let jij blijkbaar de laatste 3 jaar niet op. Bij het android platform is het helemaal niet duidelijk of je wel een update krijgt of niet, dit komt omdat het niet van Google af komt, maar de fabrikant. Als je telefoon meer dan een jaar oud is, is het altijd afwachten of je een update krijgt en vaak wordt het beloofd na een half jaar (nadat het op het nieuwste toestel is uitgekomen). Als je nu bijvoorbeeld kijkt hoeveel android toestellen er op 4.1 draaien is dit met geluk misschien 10%, 4.2 zullen we het maar niet over hebben.

Van 7.5 naar 7.8 is wel degelijk een flinke update. Kijk voor de grap eens op deze website. Mijn omnia 7 is alweer 2 jaar oud en krijgt nog steeds netjes de updates van Microsoft en als je afvraagd of 7.8 de laatste is, er zullen er nog vele voor dit platform volgen. Wp7.x is hierdoor nog lang niet dood verklaard.

Word jij eigenlijk niet moe van jezelf iedere keer maar zo afgegeven op Microsoft producten? Je doet het niet alleen hier, maar ook vollop bij de forums.

[Reactie gewijzigd door vali op 10 januari 2013 21:51]

Flinke update nog steeds geen rotation lock... Zo flink is die update niet als je Android updates gewend bent waar veel meer gebeurt.
Ik kan mij nog herinneren dat de HD2 (WP6.5) ook WP8 kan draaien. Dat WP8 niet op WP7 telefoons kan is gewoon een leugen. Link
Ik denk dat dat ook wel kan maar niet dat het een goede langzamere single cores een erg goede gebruikerservaring geeft.

Net zoals de IPhone 3GS qua performance zowat vermoord werd door de upgrade naar iOS5
Nokia kan zich als als Android fabrikant niet onderscheiden
Dat mantra is ooit door Elop geintroduceert en ik blijf het maar horen zonder enige onderbouwing. Hij wilde per se voor Windows gaan, en dat snap ik gezien zijn achtergrond prima.

Misschien is het wel leuk om kritisch naar de bewering te kijken.
  • Windows Phone is in vergelijking met Android ongelofelijk restrictief voor de hardware. De resolutie, de gebruikte chips, het aantal knoppen, etc etc. Android wordt zelfs met rijstkokers meegeleverd. Onderscheiden in hardware? Punt voor Android.
  • Voor de software geldt hetzelfde. Open source en wordt in de praktijk vaak aangepast voor specifieke doeleinden. Punt voor Android.
  • Ook de gebruikersinterface is binnen Android zeer aanpasbaar. Binnen Windows zit je aan de tiles vast en bij Android worden (helaas) allerlei schillen toegepast. Punt voor Android
  • Branding: Wederom biedt Microsoft minder mogelijkheden voor onderscheid. Van Windows-knop tot de Windows-market.
Ik denk dat de cijfers ook wel uitgewezen hebben dat Windows (nog) niet de juiste keuze was. Al had Nokia zich niet kunnen onderscheiden en gewoon generieke Android devices had gemaakt, zouden ze nog zo'n 25% van de markt pakken.

Dat zouden het afgelopen kwartaal 25 miljoen klanten geweest zijn, in plaats van 4 miljoen. Klanten die meer van je diensten kunnen afnemen en die later weer terug komen voor een opvolger.

Overigens heb ik hierboven al betoogd dat Nokia waarschijnlijk een grotere rol zou kunnen spelen dan 25% van de markt.

Ik gaf Android trouwens ook niet als enige optie (hoewel het een goede zou zijn). Zelfs vol inzetten op Asha had ze nog meer opgeleverd. MeeGo en Symbian voortijdig dood verklaren was ook niet slim. Hoewel ik moet toegeven dat het mij verbaast dat er nog steeds mensen Symbian kopen. Zonder marketing en ondanks dat het al dood verklaard is.

edit: @ MrSleeves en Gamy en (in mindere mate) HuRRaCaNe hieronder:
Jullie kritiek is niet fair. Ik doe geen vergelijkende analyse tussen Android en Windows Phone en zo presenteer ik het niet. Ik ga in op het argument van Elop voor de keuze van Windows: namelijk het onderscheidend vermogen.

Dat is hetgene dat ik tegen het licht hou en volgens mij was ik daar vrij helder in. Als je vervolgens aankomt met "gebruikerservaring", "compatibiliteit van devices" of "efficientie van resources" heb je vast ergens een punt, maar zeker niet in relatie tot wat ik zeg.

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 11 januari 2013 08:31]

Het aspect wat vaak vergeten wordt is de hele kaarten business van Nokia. Daar ligt ook het pijpunt bij de keuze tussen Android en Windows Phone.

Zou Nokia voor Android gekozen hebben dan hadden ze de kaarten van Google moeten afnemen. Nu met Windows Phone draaien alle WP telefoons de kaarten van Nokia en is ook Bing maps 'powered by Nokia'.

Dan zijn er nog een aantal deals die mogelijkerwijs via MS tot stand gekomen zijn met een aantal grote bedrijven die nu ook de kaarten afnemen van Nokia. Nu kun je je afvragen wat het voordeel hier dan van is. Nokia haalt ontzettend veel data binnen op deze manier en weet zo de kaarten branche uit te bouwen.

Elop zei onlangs nog dat Nokia de 'Where company' moest zijn, ofwel de kaarten business en alles wat daarbij hoort wordt gezien als een belangrijke business unit voor Nokia.
"Zou Nokia voor Android gekozen hebben dan hadden ze de kaarten van Google moeten afnemen"

Volgens mij is nu juist het pluspunt van Android dat dit dus niet hoeft. Je hebt toch alle vrijheid om je eigen map-applicatie mee te leveren?
Het verhaal ging dat dat dus niet kon, dit wordt deels onderschreven door Motorola ane Skyhook.

http://www.engadget.com/2...-our-location-service-de/

Erbij leveren als extra applicatie zou misschien mogen, maar Nokia wou juist haar eigen service als primair en enige service op mogelijke Nokia Androids hebben.
Maar lijkt me dat je bij WP toch ook met Bing Maps opgescheept zit? Ik ken Nokia tegenwoordig niet goed genoeg meer, maar ik kan me voorstellen dat er zowel Bing Maps als Nokia Maps meegeleverd zijn.
Dat is de grap nu juist. Door de deal die gesloten is met Microsoft levert Nokia de kaarten en navigatie. Het is dus 'Bing Maps powered by Nokia' en de Nokia-navigatie app is ook de enige navigatie-app die ik op mijn Lumia 800 standaard geïnstalleerd heb.
Dus nee, Nokia zit niet met allerlei Microsoft apps opgescheept die ze niet willen. Daarom is dit voor Nokia ook een goede deal.
Chinese Android phones (ook de grote merken zoals Huawei met topmodellen) hebben vaak geen enkele Google App erop staan, dus ook geen Maps, dus daar zet ik vraagtekens bij.
@Thaspraya
De Huawei G300 heeft wel degelijk Google apps voorgeïnstaleerd o.a.: Maps, en Navigatie(wat dat ook mogen zijn heb allebei nooit gebruikt)

Offtopic
De G300 is singlecore en draait android als een zonnetje!! Ben er blij mee!

[Reactie gewijzigd door BUR op 11 januari 2013 09:47]

Volgens mij is nu juist het pluspunt van Android dat dit dus niet hoeft. Je hebt toch alle vrijheid om je eigen map-applicatie mee te leveren?
Je hebt android en je hebt Googles android platform.
Je kunt alleen android nemen en bijvoorbeeld een eigen store opzetten. denk aan de Amazon Kindle
Als je op je telefoon of tablet echter zaken als de Google store wilt dan krijg je de hele Google mikmak. En daar betalen de fabrikanten bovendien ook een licentie aan Google voor per device.
Jup. Maar dan mag je nog wel je eigen kaarten app erop zetten. Net zoals Samsung zijn eigen app store erop zet naast google play.
Dat mag. Maar je mag niet de standaard Google Maps verwijderen en daar gaat het in deze discussie om.
Hoewel ik overigens niet akkoord ga met een aantal van je punten, heb je toch het idee van "onderscheiden" een beetje mis begrepen.

Met Android kan je je niet onderscheiden. HTC probeert het met hun Sense, maar het lukt ze niet. Op hardware kan je je ook niet onderscheiden, want er zijn een miljard toestellen met alle combinaties van hardware. Restricties op hardware zijn trouwens niet even slecht omdat het woord "restrictie" er in voor komt. Windows Phone acht de gebruikerservaring erg hoog. Iets dat bij veel android telefoons toch niet echt super hoog ligt. Er zijn veel goede Android telefoons, maar je moet toegeven dat er voor elke goede twee keer zo veel slechte zijn die je eigenlijk niet wil kopen.

Nuja, goed, met Windows Phone doet Nokia hun eigen ding. Met android zijn ze (om mezelf te quoten) de zoveelste vis in de oververzadigde zee.
Ik moet toch zeggen dat nokia een grotere kans in de android-zee maakt dan HTC. Vooral hun naambekendheid hebben ze nog mee, ik verbaas mij nog geregeld hoe weinig mensen (non-tweakers en consoorten) HTC kennen. Als ik mijn HTC desire toon, is de vraag nog vaak, "Is dat een samsung?". Bij de naam HTC volgt gewoon een blanke staar recht voor zich uit.

Maarja, nokia probeert nooit, jaren krampachtig proberen vast te houden aan hun eigen OS wat relatief weinig mensen kennen. En tja, een smartphone kopen doet een mens maar eens om de zoveel jaren. En nieuwkomers spelen toch liever op zeker aangezien een smartphone veel kost. (+ velen hun dumbphones vaak maar rond de 50 euro was, dan is het 10-voudige een gigantisch bedrag in verhouding)
Je hebt volkomen gelijk dat niet elk Android device dezelfde - laten we het netjes zeggen - goede gebruiks-experience geeft.

Maar punt is dat er Android toestellen worden aangeboden in een prijsrange van zeg 50 tot 800 euro, en werkelijk alles ertussen in. Bij de tablets is het precies zo, voor elke combinatie van budget/verwachtingspatroon zijn er zelfs meerdere oplossingen. Gevolg is dat de totale afzet van Android devices de afgelopen 1,5 jaar werkelijk geëxplodeerd is, evenals het marktaandeel van dit OS.

De troef die MS heeft/denkt te hebben, is de koppeling met Windows 8, en de gehoopte doorbraak van beide systemen in het bedrijfsleven. Maar daar kleven 2 bezwaren aan. Ten eerste wordt Windows 8 momenteel met net zoveel scepsis ontvangen als Vista destijds (irrelevant of dat correct is), ten tweede zal het nog minstens 2 jaar duren voordat Windows 8 een platform van betekenis in het bedrijfsleven zal worden. En dat is een heel lange periode om een mobiel OS in leven te houden.
Ik ben het niet echt eens met de punten die je aan Android toekent. Veel zaken zijn gewoon heel subjectief:
1. Restrictief voor de hardware: wel prettig voor ontwikkelaars. Android is wat dat betreft een drama (vraag maar aan de NOS, die hebben wel een mooie slide met alle verschillende hardware die ondersteunt moet worden). Qua restrictie zitten ze gewoon tussen Android en Apple in. Eerder gelijkspel

2. Dergelijke aanpassingen kunnen er ook voor zorgen dat bepaalde apps niet meer kunnen draaien, omdat er te veel custom code is gebruikt. En wanneer is dit echt belangrijk? HTC, Nokia en Samsung hebben allemaal hun eigen Apps dus daar is wel degelijk onderscheid. Ook eerder een gelijkspel

3. Van alle ecosystemen vind ik de Metro interface wel met stip de beste en het mooist aanpasbaar, zeker met de huidige 3 verschillende maten, kan je het zo gek maken als je wilt; maar het blijft strak. En bij Android heb je ook restricties; alsof je icoontjes bij Android niet op een raster zet. Zeker een punt voor WP (of je hebt er gewoon niet serieus naar gekeken).

4. Branding: Ik zie hier niet zo'n probleem. Over je Windows knop: bij Android zien ze er allemaal anders uit? Waarom hoor ik dit nooit over PC/laptops met een windows knop...

Microsoft heeft gewoon gekozen voor een combinatie van Android en Apple: het softwaresysteem van Apple met het hardwaresysteem van Android. In wezen niet heel veel anders dan de PC/laptop wereld en Windows.
ja, super, op het wiph platform kunnen ze zich onderscheiden want niemand maakt of koopt die dingen. En als dat zou veranderen is dat voordeel weg want iedereen kan wiph phones maken. stupide argument dus - zeker daar je je met MeeGo NOG VEEL MEER kan onderscheiden EN dat gaat niet weg als het populair wordt. nogmaals, dom argument.
Kijk jij maar eens op http://mycolorscreen.com/, 99% van de inzendingen is Android. Er zijn zoveel ontzettend mooie manieren om je homescreens aan te passen. Wanneer normale mensen dit kunnen, kan Nokia zeer zeker een juweel van een skin maken.

Wat kun je bij WP? Tiles groter maken, verplaatsen en een ander kleurtje geven? Volgens mij houdt het dan hard op. Jouw derde punt, vooral de laatste zin: '(of je hebt er gewoon niet serieus naar gekeken)' is dus, mijns inziens, grote onzin en waarom je er +2 op hebt gekregen is mij dan ook een raadsel. Android is gewoon het beste te customizen, voor zowel bedrijven als particulieren. Je kunt niet van Android houden vanwege vele redenen en dat is prima, maar dit punt kun je niet negeren of verwerpen.
@ snirpsnirp

Dus we zullen even 2 toestellen vergelijken

* enkel de "nadelen" van wp aanhalen*

kijk android wint.

ik heb geen zin om te discusiëren en veel voordelen aan te halen
maar een van het grootste voordeel van wp is toch wel de efficiëntie van het OS
"oude" hardware is enorm vlot op wp en dat blijft ook zo. Android is niet zo vlot en dat moet opgelost worden met een betere CPU. Dat vind ik toch wel een groot voordeel van wp.
dat is de vooruitgang dat we willen

[Reactie gewijzigd door Gamy op 10 januari 2013 20:46]

Die 'efficientie' is gewoon omdat het os zo beperkt is -weinig tot geen multitasking, weinig features in de standaard apps etc. Je kunt van Symbian hetzelfde zeggen maaar dat maakt dat ook niet het os van de toekomst...
Daar sla je inderdaad de spijker op z'n kop: alle onderscheidende features die Nokia kan toepassen op Windows Phone kunnen bij Android beter. Nokia zou zelfs een geheel eigen, totaal afwijkende schil kunnen toepassen waardoor Android niet meer herkenbaar is. Dat verhaal over onderscheid van Elop is dan ook onzin. En inderdaad gezien zijn achtergrond totaal verklaarbaar.

Maar waarom dan steeds dat dikke lulverhaal volhouden denk ik dan.. Daar tuinen mensen toch niet werkelijk meer in?
Dat "dikke lulverhaal" heeft heel Nokia om zeep geholpen. Natuurlijk houdt 'ie dat vol, want toegeven dat het een verkeerde beslissing was zou gelijk staan aan toegeven dat 'ie persoonlijk verantwoordelijk is voor de neergang van het bedrijf.

Kijk maar goed naar deze grafiek:

http://communities-domina...7c8833017d3f784e63970c-pi

Na zo'n gigantische blunder kom je niet meer weg met een "foutje, bedankt". Vergelijk het met de kapitein van de titanic*. Je weet dat je eraan gaat, maar er is geen andere optie meer dan aan het roer blijven staan.

*) Enige verschil met die analogie is dat de kapitein van de titanic er waarschijnlijk niet veel aan kon doen, terwijl Elop met open ogen de kliffen op vaart.
en dan de groei cijfers van afgelopen jaar:http://wmpoweruser.com/wi...tter-than-expected-sales/
Misschien was Elop nog niet zo heel achterlijk... Ik kenniemand die van WP overstapt naar Ios of Android,maar inmiddels wel mensen die nu alsnog naar WP overstappen. Misschien waren de toestellen of de marketing voor WP7 niet goed genoeg,maar met WP8 begint het er toch op te lijken. En sommigen vinden het eco-systeem verhaal onzin, maar ik denk dat over een paar jaar Android het moeilijk gaat krijgen...
Waarom zou Android het moeilijk krijgen dan? Geef eens een goed argument?

Daarnaast zie je duidelijk in dit grafiek ook dat Maemo/MeeGo en de laatste mobieltjes "voor" de Lumia 800 wel zeker weer meer en meer verkochten. Toen Windows Phone er helemaal door gedrukt werd vielen de verkopen echt in elkaar. En dat is in vele grafieken te zien. Tevens in deze van tweakers en die van arendjr.

Het is gewoon een feit dat toen Elop de rest stopzette Nokia van Groei aan verkopen, nokia naar een daling bracht. Misschien was het nodig voor een omzetting van het bedrijf... maar die daling startte wel degelijk door Elop.

De N9 werd beter ontvangen door tech websites dan de Lumia 800. En om een reden.. MeeGo werkte gewoon veel beter als WP.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 11 januari 2013 17:56]

Ze kunnen met Windows Phone zich juist niet onderscheiden. Alle WP toestellen trekken enorm hard op elkaar, daar waar je bij Android telefoon van alle soorten wel iets vindt. Meego was een ok OS maar niet goed genoeg, met Android hadden ze veel meer kunnen doen.

En rara, de lumia 800 is nog altijd een goede telefoon, goede grootte en gewoon spotgoedkoop in de Aldi. Normaal dat het verkoopt als broodjes, maar winst halen doen ze (Nokia) er niet op, het zorgt gewoon voor meer marktaandeel en public awareness in de hoop dat de mensen blijven terugkomen.
Je vergeet mogelijk dat er ongelofelijke leveringsproblemen zijn bij Nokia. Als je de topics van diverse WP toestellen bekijkt, dan merk je dat er vrijwel nergens een toestel te verkrijgen is. In Duitsland zijn ze echt een aantal weken gewoon niet op voorraad geweest. Dus mogelijk zijn het maar effectief 4 weken aan verkoop geweest. Ook in Nederland is er al een achterstand.

Ze hebben het gewoon verkeerd aangepakt met de 920 en het lukt ze niet om het maar om te zetten naar een positief gebeuren. Vooralsnog zijn er overal leveringsproblemen en waren er best veel bugs bij de launch. Niet iets wat je van Nokia zou verwachten. Hopelijk doen ze het eind dit jaar wat beter
Dat valt allemaal wel mee. M'n vriendin heeft haar toestel vandaag binnen zoals beloofd. Qua bugs valt het ook wel mee. Elke telefoon kan bugs bevatten, het is enkel belangrijk hoe snel ze deze fixen. Ook dit hebben ze snel gedaan. Beetje storm in een glas water wat mij betreft.
Nokia kan ook niet meer de aantallen produceren als eerst. Ze moesten om kapitaal te genereren eerst de vorige serie uitverkopen en durven het ook niet aan om een grote batch te maken mocht de vraag uiteindelijk tegenvallen. Gecontroleerde schaarste is ook een selling point. Mensen denken dan dat het ontzettend populair is. Een oude Apple tactiek.
Jah, dat krijg je als je enkel hardware afneemt van andere OEM fabrikanten. Alleen Apple heeft genoeg macht om dit af te dwingen zodat hun leveranciers ook daadwerkelijk leveren.. of al hun winst vervaagd.

Nokia is nu veel te klein om zulke zaken af te dwingen bij OEM fabrikanten als Samsung, LG en andere leveranciers uit Azie. En hun zien natuurlijk ook niet dat Nokia terugkomt in de wereldje wat nu gedomineerd wordt door Aziatische merken.
Het is maar net hoe je het bekijkt. Om te huilen vind ik persoonlijk een veel te sterke uitspraak, je moet wel alles in perspectief bekijken natuurlijk:

- Volledig verzadigde markt (iOS en Android, Apple en Samsung)
- Pas 2 jaar in de run (Symbian werd bewust afgebouwd, telt niet mee)
- Win7/8 ook pas kort in de run, dus relatief klein ecosysteem


Ze maken, ondanks dit alles, toch een groei door. Je kunt en mag het niet vergelijken met Apple of Samsung omdat vrijwel iedere bepalende groeifactor ongelijk is, in het nadeel van Nokia. Dat ze ondanks alles toch weer (langzaam) marktaandeel (terug)winnen, plus het feit dat Windows Phone 8 nu toch echt een heel serieuze en populaire concurrent heeft in de vorm van de HTC Phone 8X, vind ik eerder een applausje waard.

Dat ze het maar door mogen zetten...
Het is maar de vraag of ze met Android (of MeeGo) het beter gedaan hebben.

Mensen vergeten dat Nokia in financieel heel zwaar weer zit en al enige jaren zit. Het ontwikkelen en onderhouden van Symbian koste miljarden. En daarbij komt ook nog eens de kosten van het maken van firmware voor chipsets.

Samsung en HTC (de enige twee winstgevende Android fabrikanten) geven een bizar groot deel van hun R&D budget uit aan het aaanpassen van stock-Android. Nokia kan zich dit simpelweg niet veroorloven. Het bedrijf maakt te weinig winst en heeft teveel schulden.

Bij de keuze voor Windows Phone werd dit ook aangegeven.men wilde de R&D kosten dratisch verlagen. Nu hoeft men 'enkel' de firmware voor hun toestellen te maken en een beperkte R&D investeringen in zaken als Nokia Drive en andere aanpassingen van Windows Phone.

De val van Nokia is in gang gezet voordat men op Windows Phone overstapte. Was het niet vanwege hun vroegere kasgeld, de winst van NSN (netwerkapparatuur) en voroal leenvermogen was Nokia al kopje onder geweest. Die overstap was een noodsprong, maar wel nodig.
Deed men het niet zou men ook tenonder gegaan zijn, net zoals eigenlijk alle andere fabrikanten. Immers de lijst met mobiele chip-set- en telefoonmakers die de afgelopen 5 jaar verdwenen zijn is enorm.

De eerste stap van Nokai is weer winstgevend worden (eerst operationele winst, en dan cashflow) en pas dan kan men nadenken over herveroveren van marktaandeel.
Dankjewel!

Eindelijk een zinvolle en doordachte reactie. Persoonlijk wordt ik een beetje moe van alle "Windows Phone 8 is de ondergang" en "Met Android was de wereld veel mooier geweest" (no offense, iedereen zijn mening) reacties. Men vergeet blijkbaar altijd dat Nokia op een punt aangekomen was dat zij volledig opnieuw moesten beginnen. Het bedrijf draaide grote sommen verlies, had geen future-proof portfolio en zag haar martkaandeel logischerwijs daarom dalen. (Die daling in de grafiek is overigens ook logisch als je een nieuw systeem en strategie aankondigt, niet opzienbarend).

Nokia was laat met het adopteren van nieuwe technieken en innoveren op het mobiele platform, waar anderen dit wel deden. Waarom? Symbian was alles, en inflexibel. Maar ook simpele zaken als de organisatie, die logge kar was helemaal niet ingericht op snelle veranderingen en adoptie van nieuwe technieken.

Daar ligt dan ook het probleem, en dat moet als eerste opgelost worden. Niet het besturingssysteem, dat is voor Nokia nu irrelevant. Eerst organisatorische groei, en groei in liquide middelen. Daarna doorpakken op productinnovatie en proberen marktaandeel terug te winnen.

Nu aangekomen bij product: dat lijken ze best aardig in de smiezen te hebben. Zo zie je ook aan de piek op Lumia sales, en positieve buzz rondom aankondiging Lumia 800 toentertijd en nu de 920. Wellicht veel bugs, maar de interesse is er zeker! Nokia leeft nog wel onder de mens. Qua hardware kunnen ze het nog steeds (of weer).

Nu moet alleen nog blijken dat de keuze voor Windows Phone een goede is geweest. De Lumia 800 kon daar geen uitsluitsel over geven, Windows Phone 7.5 kon gewoon echt niet tegen android op en was zelfs voor Windows zelf een tijdelijke situatie (= niet optimaal dus). Hoewel ik het altijd met plezier gebruikte, er waren gewoon issues qua gebruiksgemak etc. Windows Phone 8 en de nieuwe lineup Lumia's is de eerste range die dat kan gaan bewijzen. Als Nokia nu de term 'Excellente executie' maar even in acht neemt... Die bugs kunnen echt niet meer in 2013.

Overigens is Nokia nooit echt briljant geweest op het hogere spectrum smartphones. Er zijn redelijke tijden geweest met de N71 (draak van een ding) en de N8, N9 en consorten, maar nooit echt enorme hits. Nokia doet het juist goed op het midden en lagere segment (Asha, anyone), daar zit ook de base die vertrouwd op de degelijkheid en minder poespas. En dat is ook de base die ze nu vooral zijn kwijtgeraakt aan Samsung. Ik denk namelijk dat Nokia meer last heeft van Samsung dan Apple.. Nokia en Windows Phone zijn juist daar een erg interessante package, veel voor weinig! Kijk bijvoorbeeld naar de aangekondigde Lumia 620:

http://www.engadget.com/2012/12/05/nokia-lumia-620/

Ik heb er geen twijfels over dat die zeker gaat knokken voor marktaandeel van bijvoorbeeld de Samsung Galaxy Advance, Ace, en dergelijken. Toestellen die het allemaal in de GFK nog best goed doen, er is nu namelijk geen alternatief (wat Huawei zichzelf ook wijsmaakt). Eigenlijk zou die 620 nog 5 tientjes goedkoper moeten zijn, heb je meteen een dijk van een prepaid optie.

[Reactie gewijzigd door UTADDICT op 11 januari 2013 11:42]

Nooit briljant geweest op het hogere spectrum ? Sorry maar ken jij de N95 niet? Dat was toen helemaal de bom. Ik kon tenminste Office bestanden vanuit mijn mail openen zoals Excel. Dat kon mijn klasgenoot met de eerste iPhone allemaal niet. Functioneel blies de N95 de eerste iPhone helemaal weg!!!! Samen met de geweldige speakers en Camera die mooie foto's maakte.
Bij een overstap naar android zouden ze mij als klant verliezen. Overigens betreur ik de overstap naar microsoft ook, naar mijn mening is Symbian het beste mobiele besturingssysteem wat er nu is. Het laat qua standaard functionaliteit, stabiliteit, ondersteuning en bediening naar mijn mening Android en WP mijlenver achter zich.

Om maar niet te spreken van de behoorlijke voorsprong die Nokia heeft op zo'n beetje alle componenten in een toestel. Ik heb al behoorlijk wat toestellen versleten, maar de camera's/speakers/schermen/wifi/3G modules/bouwkwaliteit en de rest van de hardware is een flinke tree hoger dan de rest.

Maar goed, dat blijft ook deels een mening. De smartphonemarkt is kudde gedrag ten top, en de vorm is belangrijker geworden dan de inhoud.
Kan jouw reactie alleen maar onderschrijven. Naast Windows Phone had Nokia ook voor Android moeten kiezen. En als iedereen weer zegt "dan hadden ze zich niet kunnen onderscheiden van de andere Android fabrikanten" daar ben ik het niet mee eens. Er zijn genoeg dingen waar Nokia in uitblinkt zoals bouwkwaliteit, gesprekskwaliteit, gps,...

Maar ik vrees dat ze niet onder het contract met Microsoft uitkunnen. Microsoft heeft Nokia veel geld toegestopt en zal niet toelaten dat Nokia Android telefoons gaat maken. Stephen Elop(ex-Microsoft) heeft hier een vuile rol ingespeeld.
Dat is de keerzijde van een vrije handels markt, als je niet in de trend meegaat en niet naar je klanten luisterd wordt je afgestraft, en Nokia heel hard in dit geval, ze hadden inderdaad ook android's op de markt moeten gooien i.p.v. aansluiten bij het rechtbank gevecht van appie en sammie. De merken die meerdere besturingsystemen op de markt gooien komen er wel bovenop, voor de rest vrees ik het ergste
Jaren altijd Nokia gehad maar na de N97, was Nokia geen keuze meer.
Het lijkt bovendien met het bedrijf Nokia ook wel aardig te gaan! Meer winst in het vierde kwartaal en het aandeel knalt ook omhoog (240% stijging t.o. een half jaar geleden).

http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2013/02/winst-voor-nokia.xml

[Reactie gewijzigd door Miuccia op 10 januari 2013 16:20]

Probeer het blauwe gedeelte van de grafiek weg te denken, en je ziet (m.n. in de laatste maanden) een enorme verkoopstijging.

Natuurlijk is het niet hetzelfde niveau als 1 jaar, 2 jaar of vijf jaar terug, maar er is wel een lichte stijging waarneembaar. Daarnaast is het niet bekend hoeveel winst de Lumia lijn in het laatje brengt t.a.v. de Symbian/Meego lijn. Concreet zegt deze grafiek niet zo heel veel, behalve dat de verkoop van S/M volledig is ingestort, en de Lumia lijn de laatste tijd redelijk aantrekt.
Het rode gedeelte van Q4 is ongeveer niveau Q2. Dat het in Q3 is gehalveerd komt door WP8. Met een knaller als de Xperia Z en de nog aan te kondigen S4 en de line-up van HTC wordt het een zwaar jaar voor Nokia.

Win8 wordt op dezelfde wijze 'weggegeven' als de Lumia 800. De Lumia was bij bv Belcompany nog maar 170 euro + 50 euro cashback + xx bedrag voor je oude telefoon. Effectief was de Lumia dus 120 euro. Op die manier kan je wel sales genereren, maar dat is niet echt houdbaar. Win8 is 30 euro voor een upgrade i.p.v. ~100 euro van de windows 7 upgrade. Alles wijst erop dat ze zwaar kortingen verlenen om mensen naar het WP ecosysteem te krijgen. Daarentegen verbaast mij dan ook de prijs van de 920, want die heeft nou niet echt een vriendelijke prijs om mensen over de hobbel van een OS-wijziging heen te helpen.
Meer winst in het vierde kwartaal
De winstcijfers zijn nog niet bekend!
Van meer winst is al helemaal geen sprake want Nokia lijdt al een aantal kwartalen verlies.
en het aandeel knalt ook omhoog (240% stijging t.o. een half jaar geleden).
Het aandeel is niet 240% maar 108% gestegen

Nokia Corporation (NOK)
Het ligt er aan hoe je het bekijkt (en welke koers je hanteert)
Nokia stond op 17 juli op $ 1,69 en staat vandaag 10 januari op $ 4, 375.
(ten tijde van schrijven, nu, 18.11 uur CET op $ 4,48)


4,375/1,69 = 2,5887 = gestegen naar 258,87 % van het originele aandeel ( = originele prijs + winst)

De winst op een aandeel van $ 1,69 is (4,375-1,69)/1,69 = (4,375/1,69) -1 = 1,5887x ofwel 158,87%

Het is dus inderdaad niet gestegen met 258,87 % (= winst) maar naar 258,87 % (= originele prijs + winst)

Dat Nokia in de lift zit sinds de introductie van WP8 toestellen lijkt me wel duidelijk.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 10 januari 2013 18:18]

Poeh poeh, lijkt me ook lastig als je bijna alleen maar WIndows toestellen gaat maken...

Het eens zo grote Nokia nog maar op 3,5 tot 4 procent?!
Wow, dat hele Symbian, Meego en Windows idee was aardig, maar blijkbaar zijn ze toch de plank gronding mis aan het slaan.
Daar kan je je nog aardig in vergissen. Volgens mij produceert Nokia nog heel veel Symbian toestelling om te verkopen in Azië (vooral die budget telefoons als de 1110 / 2610 enz)
In Azie is Symbian nog een ontzettend veelvuldig gebruikt systeem.

Als je kijkt naar de chart van enige tijd geleden op Tweakers (nieuws: IDC: driekwart verkochte smartphones draait Android is dit nog een behoorlijk blok
Onzin, Android is keihard Symbian hun Aziatische markt aan het opsnoepen. Omdat ze meer voor minder geld kunnen leveren. Tevens in Zuid Amerika gaat Android er keihard met het marktaandeel vandoor.
Als je in St. Petersburg met de metro gaat en rondloop op middelbare scholen dan is 60% van alle telefoons die je ziet Symbian (meestal ^3 of S60v5)

Daar is het dus ook nog heel groot.
Over 5 jaar kun je wellicht hetzelfde zeggen over Android. Ik zie dat nog wel keihard ingehaald worden door Windows, wat een veel volwassener OS is.
Volledig met je eens. Ik werk bij een Telco in Engeland en al mijn collega's stappen massaal over naar de WP8 telefoons. De 920 en 820 doen het hier binnen het bedrijf beter dan de iPhone 5 en de SIII. M'n persoonlijke telefoon is nu nog een iPhone en zakelijk zit ik op een Nokia 610. Zodra die eruit gaan wordt het volledig WP8.

Waar ik eerst nog dacht dat de 920 te groot en te zwaar zou zijn ben ik na er een tijdje mee gespeeld te hebben helemaal om. Onvoorstelbaar fijn toestel en IOS heeft voor mij inmiddels helemaal afgedaan nu ik WP8 in actie heb gezien.

*edit* op aangeven van watercoolertje hieronder WM naar WP veranderd

[Reactie gewijzigd door Hageltje op 10 januari 2013 16:38]

Zucht heb je nu 2 versies na de laatste WM (namelijk 6) nog steeds niet door dat het nieuwe OS WP is oftewel Windows Phone ipv Windows Mobile...

@Facedown, waarom zouden die Android fabrikanten dan ineens zo instorten immers verkopen ze bijna allemaal ook WP8 dus als mensen daarheen verhuizen is dat niet per definitie slecht hoor voor hun :)

Dat is nou juist het voordeel van je niet op 1 OS richten wat Nokia dus doet en waar dus vanuit verschillende hoeken (imho terecht) commentaar op is...
Zucht heb je nu 2 versies na de laatste WM (aanmelijk 6) nog steeds niet door dat het nieuwe OS WP is oftewel Windows Phone ipv WInodws Mobile...
Zucht. Windows Mobile 6, Windows Phone 7, het is gewoon Windows voor Mobile Phones. Die M of P maakt niet het verschil. Het kenmerkende verschil is dat Microsoft vanaf versie 7 iets werkelijk vernieuwends in de markt heeft gezet.
Als werknemer bij een Telco zou je toch moeten weten dat het niet WM8 is maar WP8?
Over 5 jaar kun je wellicht hetzelfde zeggen over Android. Ik zie dat nog wel keihard ingehaald worden door Windows, wat een veel volwassener OS is.
Volwassener ? Op de desktop ja maar op de smartphone ?? Laat me niet lachen....
Het gaat de komende jaren zeker een belangrijke rol spelen naast Android en iOS maar die laatste twee zijn toch echt volwassener.
Misschien een beetje snel gezegd, de Win Phone 8 telefoons zijn net uit en moeten in menig landen nog uitgebracht worden. Ik verwacht dat het Windows Phone concept een hele sterke basis heeft, zeker met de Win8 apparatuur die komende jaren zeer breed geïmplementeerd zullen worden (PC's, Tablets, ultrabooks). Reken er maar op dat veel mensen voor Windows gaan wanneer dit wat aangroeit, puur omdat ze hier al vertrouwd mee zijn.

Kortweg... Ik denk dat je nog wat vroeg conclusies trekt
Misschien een beetje snel gezegd, de Win Phone 8 telefoons zijn net uit en moeten in menig landen nog uitgebracht worden

Toen ik in december met mijn knalgele HTC 8X (met Portico update) de Vodafone store binnen liep had ik veel bekijks ... van de Vodafone medewerkers zelf. :)

Enerzijds leuk, maar anderzijds een teken van hoe onbekend WP8 dus nog is.

En de 920 komt pas eind deze maand uit begreep ik.
WP heeft met WP7 tijd genoeg gehad om bekendheid op te bouwen maar heeft daarin gefaald. En hoewel technisch niet juist geformuleerd is WP8 ook maar een upgrade voor de gemiddelde consument. Ik zie niet wat WP8 voor deze groep toevoegd om nu opeens een verkoop knaller te worden.
Yup, jammer voor Nokia dat daar de afgelopen decenia fout op fout gestapeld is bij het uitdenken van strategiën. Gelukkig zien ze de Finnen het zelf nog wel positief, gezien de opmerking dat de verkoop beter loopt dan verwacht. Hoewel ik denk dat ze diep van binnen toch helemaal niet zo blij zijn.

[Reactie gewijzigd door rwa66 op 10 januari 2013 16:22]

Het gaat hier alleen om smartphones. Nokia verkoopt nog steeds bergen (tientallen miljoenen) aan budget Symbian-telefoons in gebieden als Azie en Afrika.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 10 januari 2013 16:36]

Tientallen miljoenen?
smartphones zijn maar "een" deel van de mobiele telefoons, Nokia heeft niet meer z'n 35% marktaandeel van vroeger, maar deze zomer zaten ze nog op 23%
dat is nog altijd bijna een kwart van de markt
...weliswaar in aantallen
want op 1 iPhone maakt Apple waarschijnlijk meer winst dan Nokia op 100 basistoestellen
Ja, ruim meer dan 50 miljoen per jaar dus inderdaad tientallen miljoenen.

Zijn echter geen Symbian toestellen, maar S40 (en nog simplere) gebaseerde non-smartphones.
Dit zijn de cijfers van Q4 2012
- Mobile Phones net sales of approximately EUR 2.5 billion, with total volumes of 79.6 million units of which 9.3 million units were Asha full touch smartphones

- Smart Devices net sales of approximately EUR 1.2 billion, with total volumes of 6.6 million units of which 4.4 million units were Nokia Lumia smartphones.

- Total smartphone volumes of 15.9 million units composed of 9.3 million Asha full touch smartphones, 4.4 million Lumia smartphones and 2.2 million Symbian smartphones.
Dat valt op moment wel mee. De 920 is zeker geen slechte telefoon.
Dat valt op moment wel mee. De 920 is zeker geen slechte telefoon.
Behalve als je een goede accuduur gewend bent van je oude Nokia. :/

Ik ben benieuwd. Als Windows Phone 8 populairder begint te worden, dan zal Nokia wel het populairste merk worden die dit OS levert. Net als BlackBerry zet Nokia in op een enkel, niet super populair OS. Het wordt een spannend 2013 voor beide partijen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 januari 2013 16:21]

Of gewend bent dat je oude telefoon ongehavend achterblijft als je er een atoombom op laat vallen. Stuk gingen ze ook bijna niet. Ik denk dat dat bij Nokia het probleem is; vroeger hadden ze een bepaalde naam en reputatie, maar die is een stuk lastiger terug te winnen in de smartphone wereld, waar Nokia's vroegere sterke punten bijna niet te repliceren zijn. Wat ook niet helpt is dat hun OS redelijk nieuwe is. In de smartphone wereld blijken mensen niet snel over te stappen naar het onbekende, zowel gebruikers als developers, wat snel voor kip-en-ei-verhalen zorgt. A ontwikkelt niet voor de telefoon omdat niemand het gebruikt, en B wil de telefoon niet omdat A er niet voor ontwikkelt. Android had ooit hetzelfde probleem, maar dat is ondertussen een ver verleden. Voor de zin van traditie hoop ik dat ze het hoofd boven water houden, ook al zijn ze in de huidige smartphone-georienteerde markt niet meer wat ze geweest zijn. Nokia heeft gewoon een speciaal plekje in ons hart.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 10 januari 2013 16:30]

Sterk zijn we Nokia smartphones anders ook hoor. Ooit al eens geprobeerd om een nagel in een plank te slaand en hem vervolgens langs de andere kant met de spitse kant er terug uit, met het scherm naar de nagel gedraaid? Veel schade zal je niet hebben.
Om je accu argument wat te verduidelijken:

Oude nokia's draaiden op vooral symbian, dit had een VEEL zuinigere kernel dan windows phone. Neemt niet weg dat de accu's in de windows phone toestellen ronduit beroerd zijn met het aantal bugs die er zijn/waren. De lumia 920 van mijn vader viel na de eerste dag gewoon 3 keer uit met 70% accuspanning over.
Oude nokia's draaiden op vooral symbian, dit had een VEEL zuinigere kernel dan windows phone.
Daar zou ik de bron wel eens van willen zien, want als je de Nokia 801T en Lumia 710 telefoons bekijkt, heeft de WP7 telefoon een (ietsje) betere accuduur dan de Symbian telefoon, ondanks zijn snellere cpu, betere scherm en evengrote (1300 mAh) accu.

Ook in de oude tijd waren Symbian telefoons niet schokkend veel zuiniger dan WM telefoons. Symbian had zeker zijn sterke punten, maar geweldige zuinigheid was er niet echt 1 van.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 januari 2013 17:20]

Oude nokia's draaiden op vooral symbian, dit had een VEEL zuinigere kernel dan windows phone

Het is veel fundamenteler. In de eerste generatie S60 toestellen ging de applicatieprocessor gewoon uit (nou ja, zeer diepe slaapstand). De modemchip ontwaakte de chip dan weer.

Echter bij modern telefoons kan dat niet omdat diezelfde telefoon ook geacht wordt om de X tijd te kijken naar updates, email binnen te halen, etc.

De laatste generatie Symbian toestellen plaatsen de applicatieprocessor dan ook niet meer uit. Maar omdat het toestellen zijn met kleinere schermen en lagere kloksnelheden viel de schade nog wel mee. Ook staat tot en met Symbian 3/Anna de data connection standaard uit.

Echter iOS, Android en WP hebben de applicatieprocessor en data normaal wel altijd aan staan. Welliswaar via slimme powermanagement trucs gaat de kloksnelheid omlaag, worden cores uitgeschakelt en taken gegroupeerd etc, maar dat kost wel energie vgl met de hele chip vrijwel uit kunnen zetten. En die steeds grotere schermen slurpen ook energie.

Symbian met een 4.7" scherm, data altijd aan, een dual core chip op 1400MHz ipv single op 600MHz en met 1GB geheugen vereist ook een grotere batterij.

En dat is dan gelijk het laatste punt. Batterijen zijn dure componenten en daar wordt vaak op bezuinigd. Je kunt zoals in de Droid Razor Maxx gewoon een 3000mA battery duwen, maar dat heft wel gevolgen voor het prijskaartje/de winstmarge.
Ik vind het toch wel een prestatie van Nokia, binnen twee jaar (ruim) 20 miljoen verkochte toestellen minder. Dat is een afname van 10 miljoen toestellen per jaar.

Ongelofelijk. Harder kun je bijna niet vallen.
Ongelofelijk. Harder kun je bijna niet vallen.
RIM, Palm...
Misschien vallen Apple en de Android-fabrikanten wel net zo hard binnen nu en een paar jaar?
Wat maakt dat uit, feit is wel, hoe hoger je gaat, hoe lager je kan vallen, kijk maar naar RIM. En wees gerust, vroeg of laat zullen ook Apple en Samsung (en Android in het algemeen) ook op zijn bek gaan.
Allemaal leuk en aardig dat nokia "slechte" resultaten heeft maar, ik verwacht dat nokia met hun uitstekende toestellen ( windows phone ) markt terug gaat pakken! Wij hebben zakelijk de lumnia 710, die opgevolgt gaat worden door de 720 en dit is ECHT een verademing tegenover android. Gewoon top toestellen!

De 710 heeft een snellere gebruikerservaring dan mijn prive iphone 4s en dat voor 200! euro.

[Reactie gewijzigd door Xenophoben op 10 januari 2013 16:18]

Lumia 720? volgens mij beschik jij over informatie die verder nog niemand heeft...
Hij doelt waarschijnlijk op de 620. Die komt wel binnenkort uit http://www.nokia.com/gb-en/products/phone/lumia620/
hoezo?
iedereen weet toch dat Nokia de volledige lijn gaat vernieuwen, dus voor elke reeks (5-6-7-8-9) komt er een x20 model uit
Er is nog een high end toestel op komst volgens vele geruchten die "high end"-er zou zijn dan de 920, dus misschien komt er ook nog een 10xx serie bij.
dus

Tijdens de Nokia Capital Market dag op 11 februari 2011 maakt de CEO van Nokia, Stephen Elop, bekend dat Nokia Windows Phone 7 zal gaan hanteren als haar primaire besturingssysteem voor mobiele telefoons. Symbian zal - voor haar topmodellen - worden uitgefaseerd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Symbian.


als je bijna geen Symbian phones maakt, tja dan verkopen ze 'minder'

edit:

mensen kopen een nokia (als bekend merk), niet special omdat er windows opstaat.

[Reactie gewijzigd door Trinitronic op 10 januari 2013 16:26]

Ik ben benieuwd hoe deze grafiek er uit zal zien als de lumia 920 daadwerkelijk overal te koop is. Windows Phone is bij de gemiddelde tweaker toch wel erg bekend. Maar bij de meeste consumenten toch nog nooit met eigen ogen aanschouwd.

Ik hoop toch dat de rode lijn straks nog meer gaat stijgen. Kwa apps mis ik weinig tot niks op mijn WP8 telefoon. Maar navigatie is nog wel een puntje (klopt, ik de lumia 920 niet) en het lijkt erop dat HTC en Samsung de Nokia software niet gaan "kopen" van Nokia.
Moet zeggen dat ik ze in het openbaar vervoer (onderweg naar & van mn werk) al vrijwel dagelijks zie, nog niet zo vaak als de sammy s3 en de iphone familie. (5 hier een daar gespot, meeste lopen nog met een 4 rond) maar toch, ook niet weinig ofzo.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 10 januari 2013 16:23]

Als je de "tweakers" over hebt gehaald volgt de massa ook, het zijn tenslotte de bezoekers van dit soort sites die het andere mensen aanraden, en zo verspreid het zich wel vanzelf.
Ga eens naar XDA. En kijk eens welk OS geliefd is onder de tweaker.. Een open of een gesloten OS? Geen moeilijke vraag om te beantwoorden.

Maar de tweaker overhalen hoeft nog niet zo te zijn dat de massa dat ook doet. De echte tweaker is gek op mogelijkheden en zijn favo OS is linux. De massa echter vindt dit nog niks...
En waarom toch maken ze niet ook Android toestellen!? Waarom je lot verbinden aan dat van WP?!

Dit is gewoonweg dom!
Omdat ze een visie en een strategie hebben? Of denk jij het even beter te weten dan het hele management van Nokia bij elkaar? Beetje arrogant, nietwaar? :D

Nokia is een van de weinige fabrikanten die nu Windows phones maakt, en dat geeft ze een heel sterke marktpositie, in tegenstelling tot de honderden fabrikanten die elkaar op de Android-markts proberen af te maken tegen ielige marges.

Ik vind het wel een sterke strategie van Nokia, zeker gezien het Windows 8 OS in vrijwel alle opzichten beter is dan IOS en Android bij elkaar. Enige nadeel is de nog redelijk lege Windows app store, maar dat komt op termijn vanzelf goed.
Ik heb zelf een iphone 4 maar als ik nu zou moeten kiezen zou ik zeker voor een W8 phone gaan.

[Reactie gewijzigd door FaceDown op 10 januari 2013 16:23]

Omdat ze een visie en een strategie hebben? Of denk jij het even beter te weten dan het hele management van Nokia bij elkaar? Beetje arrogant, nietwaar?
...
zeker gezien het Windows 8 OS in vrijwel alle opzichten beter is dan IOS en Android bij elkaar.
Dat is jou mening, of denk jij het even voor iedereen te kunnen vertellen? Beetje arrogant, niet?
- Betere security
- Betere updatetechnologie
- Integratie met Active Directory
- Beter ecosysteem
- Integratie met andere systemen, programma's en de cloud werkt out-of-the-box zonder allerlei vage apps te hoeven installeren

Het is niet alleen mijn mening, het is allemaal redelijk meetbaar. En ik heb zelf niet eens een W8 phone :D
Wel heb ik ervaring met ipads, Android tablets en nu een Windows 8 hybrid, en ik kan je vertellen dat de Windows 8 hybrid met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Deze rent serieus rondjes om de nieuwste ipad en alle bekende Android tablets bij elkaar. Temeer omdat de hybrid in feite een ultrabook is in een tablet-jasje. Een mogelijkheid die Android en IOS nooit zullen hebben.

[Reactie gewijzigd door FaceDown op 10 januari 2013 16:41]

- Integratie met Active Directory
Wut

We hebben het over Windows Phone, niet over het desktop/tablet OS.
Je kan mij arrogant vinden maar het management van Nokia heeft in ieder geval iets fout gedaan als we naar de afname van marktaandeel kijken!

Succesnummer Samsung maakt toch ook gewoon WP telefoons..

De onderliggende hardware is prima geschikt om zowel WP als Android te draaien..

Het wedden op één paard kan de juiste strategie zijn maar iedereen weet dat wedden op meer paarden minder risico's met zich mee brengt!
uiteraard hebben ze bij Nokia vanalles fout gedaan
ze hebben veel te traag gereageerd waardoor ze Symbian te lang hebben laten liggen (beetje zoals IE6 tov Firefox)
indien Symbian Belle 2 jaar vroeger was uitgekomen, had het er heel anders uitgezien
ondertussen was Symbian verbrandt voor de high end, Meego bleek te ingewikkeld/duur en zo zijn ze bij WP uitgekomen (wat ook interessant is door de steun van MS)

de N9 is een prachtig project, maar kost tegelijk verschrikkelijk veel geld omdat die ene smartphone nog geen fractie heeft terugbetaald van het ontwikkelbudget
indien Symbian Belle 2 jaar vroeger was uitgekomen, had het er heel anders uitgezien
Tsja, als als...als een OS niet klaar is, dan is het niet klaar.

Als Nokia Android had gekocht in 2005...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 januari 2013 18:36]

Catfish, Nokia heeft ook niet gewild dat de N9 een eerlijke kans kreeg. Ze hebben het toestel maar in een geselecteerd aantal markten laten uitbrengen en vooral niet hun best gedaan om het toestel onder de aandacht te brengen. Ondanks dat zijn de verkoopaantallen van de N9 goed. Het toestel heeft meer dan 2 miljoen keren verkocht. Men heeft wel degelijk aan de N9 verdient, maar heeft geen moeite gedaan om het toestel wereldwijd uit te brengen.
Je refereert vast aan de 80/20 regel.

Voor Nokia zou dat in kunnen houden dat 20% van hun flagship-WP8-modellen afkomt en de overige 80% van andere WP modellen, waaronder WP 7.5/7.8 en WP8.
Dat alle modellen WP draaien is eerder een pre als een con, gezien de rest huiverig is om WP 8 modellen te leveren.(die hebben vaak/soms maar 1 model)
Heb je eenmaal de markt overtuigd/ben je dominant dan heeft de rest een achterstand die vaak moeilijk in te halen is, helemaal gezien MS samen werkt met Nokia en ook die andere producenten licenties af moeten nemen bij Nokia.

Dat is de gok die Nokia genomen heeft en wat zich nu heel langzaam uit begint te betalen....
Ook ik zit met smart te wachten op my first Nokia. ;)

Wat betreft fout van het management; Als jij je eigen besturingsysteem hebt dan wil je dat liever zo houden, Nokia was marktleider, om daarnaast Android te gaan leveren was dan ook misschien de doodsteek geweest van Symbian destijds en hadden ze nu ook Androids tegen minimale winstmarges geleverd.
Je kunt ze dus verwijten te laat ingestapt te zijn op een draaiende markt, het getuigt ook van ballen om achter je eigen product te blijven staan, en eenmaal als blijkt dat je de Android-boot gemist hebt te kiezen voor iets geheel nieuws, te weten één platform voor alle devices en welke overal simpel mee synct.
De consument wil toch uiteindelijk gemak en alles overal tegelijk, zonder toestanden en poespas.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 10 januari 2013 19:13]

Heb jij serieus nog vertrouwen in het management en de lange termijnvisie van Nokia dan? De door Elop beloofde verbetering is keer op keer bijgesteld en nu komt men met deze cijfers. Hoeveel bewijs voor mismanagement heb je nog nodig?

Ze zijn destijds met het afschieten van MeeGo geweldig dom geweest, want ze hadden een vrijwel perfect OS in handen dat door elke gebruiker enorm werd gewaardeerd. Nokia had destijds het lef moeten hebben om opnieuw, net zoals met Symbian gedaan is, een compleet eigen OS neer te zetten. Daar hadden ze de middelen die ze nog hadden, volledig op moeten inzetten. Ze hadden destijds nog de waardering van de Nokia fanbase (die erg groot was) en mensen kenden het oude, goede Nokia nog. Dat is steeds minder geworden vanwege de radiostilte in het afgelopen jaar en de 'halve' releases van de eerste Lumias.

Symbian was niet sexy meer, MeeGo was het wel, en Windows Phone is nooit sexy geweest en zal het ook nooit worden, simpelweg omdat het Windows is en te 'gewoon'. Ook Win8 is totaal niet sexy, hoe graag MS dat ook wil.

Desondanks overweeg ik wel een Lumia 620. De Lumia's zijn goede toestellen en ik heb geen behoefte aan een sexy gadget maar wel aan een robuust en goed werkend toestel. Reden genoeg om Android te verlaten - maar ik betwijfel sterk of de massa dit ook doet.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 10 januari 2013 16:55]

...Heb jij serieus nog vertrouwen in het management en de lange termijnvisie van Nokia dan? De door Elop beloofde verbetering is keer op keer bijgesteld en nu komt men met deze cijfers. Hoeveel bewijs voor mismanagement heb je nog nodig? ...
Heb je enig idee hoe groot de reorganisatie is die Nokia ondergaat?

Anders gezegd: Heeft het zin om een lange termijnsvisie te beoordelen op een paar korte termijnscijfers?

Het is leuk om Meamo op te hemelen, maar Meamo is niet bij het grof vuil gezet omdat de gebruikers het enorm waardeerden. Dat had een totaal andere achtere achtergrond.

Voor alle duidelijkheid, het "mismanagement" bij Nokia vond plaats in de periode voorafgaand aan de aanstelling van Elop. Een leuke les van "de wet van de remmende voorsprong".
Vayra, ik ben het helemaal met je eens. Als je bekijkt hoe de N9 destijds werd ontvangen dan kan je maar 1 ding concluderen: Nokia heeft echt een blunder gemaakt om MeeGo dood te verklaren.

Maar over een tijdje heb je een alternatief: ex-MeeGo mensen die bij Nokia werkzaam zijn geweest hebben Jolla opgestart en zij gaan Sailfish, wat een doorontwikkeling is van MeeGo, uitbrengen samen met hun eigen hardware.
Uhm

Steve Balmer = ex-Microsoft die een Microsoft product pusht bij Nokia. Eerdere berichten waren al dat MS een dedicated hardware fabrikant zocht. Als je rondgoogled dan kom je een hoop artikelen tegen dat een hoop R&D bij Nokia is geslachtofferd en mensen de laan uitgestuurd zijn die niet in het WP-only verhaal geloofden.

Nokia krijgt ook een shitload met geld van MS om maar niet met andere systemen te gaan werken (>1 miljard/jaar). Dat ze een veelvoud aan omzet mislopen nemen ze even voor lief.

Nee, Balmer is het slechtste wat Nokia kon overkomen. Met MeeGo hadden ze wellicht een goede Android concurrent gehad, maar daar is ook het mes ingezet. Het is smartphone casino, alles op rood...

Ik hoor juist veel mensen in mijn omgeving: "als Nokia nou hiervan een Android toestel maakte..."
tsja je kan zeggen wat je wilt maar nokia zit wel weer in de lift.
met android was dat waarschijnlijk nooit gebeurd want tegen samsung kunnen ze nu niet op zelfs htc die voor een paar jaar geleden de grootste android fabrikant was heeft een flinke deuk op gelopen.
daar was nokia never meer boven op gekomen waarschijnlij. en zonder het ms geld hadden ze ook niet echt veel kunnen doen .
De switch naar Android heeft Sony-Ericsson, Panasonic, HTC, Motorola, etc anders ook niet heel veel centen opgebracht.
HTC mag toch echt wel uit die rij die heeft er heel veel aan verdient, dat het op dit moment minder gaat is waar, maar neemt niet weg dat ze daarvoor recordwinst na recordwinst haalde met Android...

En dat die recordwinst niks is vergeleken met Apple/Samsung is gewoon omdat HTC een klein bedrijf is vergeleken met die 2 reuzen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 januari 2013 16:30]

en Sony mag ook uit dat rijtje. Na een periode kwakkelen zijn ze weer op de weg terug qua hardware die zich met de top kan meten en software. Winst zullen ze nog niet niet maken, maar qua verkoopaantallen doen ze het goed.
Wat hadden ze anders moeten doen?
S-E is weer Sony en die heeft net een paar prachttoestellen aangekondigd
Panasonic is uit Europa weg
HTC is op zoek naar zijn identiteit na eerdere successen en is zich gaan richten op randzaken (Beats audio e.d.) die als USP voor de klant niet belangrijk zijn. Daarentegen hebben ze praktische dingen verwijderd (verwisselbare accu, SD slot) bij sommige toestellen.
Motorola is vooral VS en inmiddels eigendom van Google.

Dus ja, of dat nu aan Android ligt? Ze begonnen allemaal met dezelfde kansen. Hetzelfde als Nokia die het vroeger goed deed.
Microsoft zocht een partner om de markt van mobiele OS'en te betreden, Nokia zocht een manier om hun zinkende schip te redden.

Laten we eerlijk zijn, zitten we te wachten op nog een Android fabrikant ? Zie HTC zelfs de huidige hebben het zwaar.
Dit is niet dom, dit is slim, behalve Samsung is er geen enkele andere fabrikant die een aanzienlijk succes heeft gehaald uit Android, dus waarom zou Nokia de zoveelste willen zijn. Android had misschien hun faillissement betekend, en Nokia heb ik liever nog enkele tientallen jaren in de markt.
Mooizo, Nokia is goed bezig! Het begin van WP was moeilijk, maar nu met toptoestellen als de Lumia 920 zie ik het wel goedkomen. Nu die app store nog een beetje vullen en de oude klanten komen weer terug.