Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 51, views: 13.102 •

Microsofts Larry Hryb maakt bekend dat de consolebouwer veertig nieuwe Xbox Live-apps vrijgeeft. Daarbij zit een SkyDrive-app, waarmee foto's en video's in de cloud kunnen worden opgeslagen. Nederlandse gamers krijgen apps voor Livesport.tv, SBS en Ziggo.

Hryb, die bij Microsoft als director of programming werkt aan de Xbox Live-dienst, maakt via zijn blog bekend dat er veertig nieuwe apps verschijnen voor de onlinedienst van Microsoft. Een deel van de apps verschijnt al deze week, de rest verschijnt in het komende halfjaar. Het grootste deel van de apps is van bedrijven die enkel in Noord-Amerika actief zijn. Voor de Nederlandse en Belgische consument verschijnt echter ook een aantal apps. Een deel daarvan was al aangekondigd. Zo was al bekend dat er deze week apps gaan verschijnen voor RTL XL, Eredivisie Live en Pathé Thuis. Uit de lijst van Hryb blijkt echter dat ook Livesport.tv, SBS en Ziggo apps voor Xbox Live hebben gemaakt. Wanneer die beschikbaar zijn, is niet bekend.

Daarnaast heeft Microsoft zelf een app gemaakt voor SkyDrive, de cloudopslagdienst van de consolebouwer. Daarmee kunnen foto's en films die vanaf een Windows-pc zijn opgeslagen, teruggekeken worden via Xbox Live. Bestanden kunnen ook via SmartGlass naar SkyDrive geüpload worden en daarna via Xbox Live worden bekeken.

SkyDrive komt naar Xbox 360

Reacties (51)

Goede ontwikkeling! Ze zijn goed bezig het apps assortiment uit te breiden, en het is vooral goed dat Nederlandse bedrijven dit ook niet aan zich voorbij laten gaan en dat de nederlandse "gamer" dus niet vergeten wordt :)
Ik vind het goed om te zien dat Xbox zo aan het uitbreiden is om een meer allesomvattend systeem te worden.

[Reactie gewijzigd door joostverkaik op 11 december 2012 13:15]

Ik ben benieuwd of ik voor alle uitzendingen bij RtlXL moet betalen (naast het gold abo). Hoewel veel via de website wel gratis is moet ik voor het terugkijken via RTLGemist op tv ineens wel betalen.
Nee dit is gratis, ik heb vorige week al gebruik gemaakt van RTLgemist op mijn Xbox.
Ook met zaken als GTST? Mijn vriendin wou laatst GTST terug kijken, dit deed ze eerst via de decoder van Ziggo, kosten: ¤ 1,50. Toen dacht ze, laat ik het via de 'Home' menu doen van de TV zelf, daar ontbrak GTST ineens in de RTL-XL app.

Uiteindelijk heeft ze de iPad erbij gepakt om daar GTST op te kijken via de RTL-XL app, en vervolgens dat weer via AirPlay afspelen op de Apple TV om het toch op TV te kijken. (Ja m'n vriendin is best vindingrijk) Dus ik zou er maar niet te snel vanuit gaan dat het gratis is/blijft.
GTST moet je al heel snel voor betalen. Dit is altijd al zo geweest... soms kun je net 1 aflevering terug kijken (paar dagen) en daarna is het ook afgelopen.
Dan kun je dus beter wie rtlxl.nl kijken, want daar kun je zo ver terug als je wilt.
Wel een beetje krom dat er bij verschillende manieren app of website verschillende prijzen aan vast zitten.
En Pathe Thuis? Is die ook gratis? Ik hoop dat ze een overeenkomst hebben omdat ik niet extra wil betalen. Gelukkig zijn XBL gold 12 maanden kaarten niet zo duur maar ik hoef geen extra kosten =P
De app is gratis, de films natuurlijk niet.
Haha relax. Mijn xbox gaat dus taken overnemen van het ziggo kastje. Oa gemist is leuk om dat via je xbox te doen iets wat ik nu weleens via de laptop moet doen. Xbox hangt altijd aan de tv dus nu zonder extra gedoe met kabels gemist kijken.

Zeer leuk dit soort apps voor de xbox :D
De Ziggo app voor de Xbox zal een Xbox Live GOLD account vereisen, getuige de opmerking van de Ziggo medewerk(st)er op Facebook.
Hi Jermaine, je moet wel lid zijn van Xbox Live Gold om de App te kunnen gebruiken. Gr.
:/
Ja logische, voor bijna alle online diensten is al jaren gold nodig. Maar wat kost gold, 40¤ per jaar¿ Daar lig ikniet wakker van.
Het hele lijstje met Nederlandse apps:
  • Eredivisie Live
  • Karaoke
  • Livesports.tv
  • Pathe Thuis
  • RTL
  • SBS (gemist?)
  • Skydrive
  • Ziggo (gemist?)
Mogelijk ook:
  • CrunchyRoll
  • Deezer
  • Machinima
Van deze lijst staat nog niet vast of het ook in Nederland komt, alleen dat het merendeel van de Xbox Live landen, deze apps krijgen.

In ieder geval mooi om te zien dat ze hier toch mee bezig zijn. Maakt Xbox als mediacenter toch weer wat interessanter.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 11 december 2012 13:18]

Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd wat die Ziggo app in gaat houden. Als ik daarmee hetzelfde kan als de interactieve decoder (muv live TV kijken, maar bv wel de live kanalen van de android of iDevice app) dan zou dat xbox nog wel eens een heel handige 'decoder' kunnen worden voor de 2e televisie.
Gezien het feit dat Ziggo een nieuwe OnDemand portal aan het testen is die volledig via de cloud werkt, denk ik dat ze daarmee gaan integreren.

Kan over de nieuwe portal verder niet veel zeggen, heb er een NDA voor getekend.
Maar deze wordt door settopboxen benaderd via een ingebouwde browser. Vandaar dat ook oudere ontvangers met een netwerkaansluiting na een firmware update ineens interactive tv aankunnen (de hele interface draait in de cloud en de ontvanger gebruikt vermoedelijk de webkit om hem te benaderen).


edit: Anders gooien ze het zelf ff op twitter..screenshot: https://twitter.com/Ziggo...78557386669711361/photo/1

Blijkbaar eerst alleen live tv kijken. Hoop overigens dat dit ook buiten het Ziggo netwerk gaat werken en dat ze hierna de tablet versie zo snel mogelijk aanpassen zodat ook ik, met alleen het TV extra en 3 extra pakketten, live tv kan kijken op de iPad zonder Ziggo Internet verbinding.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 11 december 2012 23:07]

Precies, nu blijf je hangen op 3 smartcards.
Gaaf dat in Engeland Sainburry's met een app komt, ik zie mogelijkheden voor een Albert Hein of Bol.com...
Ik ben benieuwd of je voor deze apps persé een gold abonnement moet hebben, want als dat het geval is schiet ik er weinig mee op (ik heb geen gold omdat ik toch nooit online game). En ik ga geen gold abonnement nemen om apps te gebruiken die in principe via een ander platform gewoon gratis zijn, en voor het gemak dat het in xbox zit heb ik geen geld voor over.

[Reactie gewijzigd door wustenveld op 11 december 2012 13:20]

Ik ben bang dat het wel het geval zal zijn. Volgens mij is voor Smartglass een gold abo ook een vereiste.
Daar kan ik niets over vinden, alleen dat specifieke apps welke Smartglass ondersteunen gelimiteerd zijn aan Gold.

In andere woorden: De site zegt er niets over, terwijl dat normaal wel zo is als het Gold vereist.

http://support.xbox.com/e...my-xbox-live-requirements
Je kan het op verschillende manieren opvatten als ik de website bekijk op http://www.xbox.com/nl-NL/smartglass. Daar staat in de kleine letters onderin:

*Internet en compatibele apparaten vereist, mogelijk worden kosten in rekening gebracht door uw provider. Xbox LIVE Smart Glass is beschikbaar bij bepaalde games en Xbox LIVE Gold-content (apart verkrijgbaar).

Dus wellicht is het alleen vereist als je meer wilt doen dan alleen je Xbox dashboard besturen.
Nee hoor, ik heb Xbox Silver (dus de gratis versie) en kan gewoon mijn iPad gebruiken om mijn xbox te besturen. Tis eigenlijk gewoon een veredeld tweede scherm. Als je gamet zie je gewoon nog je xbox dashboard op je ipad.
Voor al deze apps is GOLD lidmaatschap nodig.
Xbox LIVE Gold subscription and/or additional subscriptions/fees may be required. Kinect functionality available with select Xbox LIVE content and varies by feature and country.
Bron
MAY be required. Niet verplicht.

Maar aangezien het meeste toch het streamen van diensten betreft, ga ik er wel vanuit. Of het moet bij de prijs inbegrepen zijn. Of misschien een aparte prijs voor silver-houders
Quotederdyquote:

http://www.xbox.com/en-US/LIVE/Features-and-Apps

"CinemaNow: Xbox LIVE Gold membership required.

Dailymotion: Xbox LIVE Gold membership required.

MSN with MSNBC.com: Xbox LIVE Gold membership required."


etc. etc.

Alles wat ze aanbieden lijkt Gold nodig te hebben.

-- Edit: Nederlandse info!

"App requirements

To use the RTL XL app, you need the following:

An Xbox LIVE Gold membership
At least 75 megabytes (MBs) of available space"

[Reactie gewijzigd door Kokswijk op 11 december 2012 13:48]

Altijd weer een vertrouwd gevoel dat UPC niet bij de nieuwste ontwikkelingen betrokken is.
heeft UPC belang bij hun eigen Horizon kastjes en dat ze daarom dit nog niet doen ? Of zou het juist goed voor UPC zijn om Horizon ook op de XBOX aan te bieden ? Op Tablets (IOS) doen ze het ook uiteindelijk.
Tijd dat Sony nu ook eens iets gaat doen voor de PS3 en Bravia TV's mbt RTL XL en Ziggo dingen. Laat behoorlijk op zich wachten daar :(
Sony loopt al jaren achter op die gebieden. Helaas.

Waar samsung ondersteuning en innovatie voorop heeft staan ziet Sony liever dat de markt doet wat zij graag willen.

Een mooi voorbeeld is MKV en x264 ondersteuning. Deze zie je standaard bij een Samsung maar niet bij een Sony*.

Jammer. Er zal wel geen / weinig geld mee te verdienen zijn.
Dezelfde reden waarom Xbox geen MKV's ondersteund vermoed ik.

*voetnootje is dat dit over TV's gaat van anderhalf jaar oud en ik heb geen andere merken getest.
Ik heb een LG 42" tv die 1080p mkv ondersteunt met .srt subs. Maar de Sony die ik boven heb (BX300) staan ondersteunt alleen SD resoluties en zeker geen MKV en .srt subs. Hetzelfde liedje met de PS3 met z'n Cinavia crap en geen mkv ondersteuning.

Heb toen een Eminent 7180 gekocht voor boven en vorige week een WiiU die beneden staat en de PS3 verkocht. "It only does everything my ass!!!!"

[ontopic]Jammer dat je er een Gold abbo voor nodig hebt. Ik denk dat de meeste mensen dan gewoon hun laptop of tablet pakken om uitzending/rtl gemist te kijken.

[Reactie gewijzigd door SS_Trunks op 11 december 2012 14:06]

Zou het niet zijn omdat Sony ook in de filmindustrie zit en MKV veelal gebruikt wordt voor illegale content?
Dat zal vast een reden zijn. Maar Sony staat er ook bekend om om hun eigen standaarden door te willen drukken: ATRAC3 (encoding van de minidisc) en het eeuwige gepush van de memory stick in hun apparaten (telefoons, camera's, computers).

Voor mij ook gelijk de belangrijkste reden om nooit Sony te kopen.
Samsung en ondersteuning voorop lopend?

Samsung heeft de afgelopen 3 jaar elk jaar een nieuwe SmartTV platform geintroduceerd waarbij de oude (dus van de net 1 jaar oude generratie) qua ondersteuning direct werd stopgezet.

Samsung gaat dus wel hard, maar ik zou niet rekenen op een lange ondersteuning van het SmartTV platform. Waarschijnlijk heeft de volgende generatie weer een totaal andere interface en krijgen de net een jaar oude tv's geen upgrade naar het nieuwe platform.
Zo is dat. Samsung is een sell and forget bedrijf. Ik heb een C model uit 2010. Browser? Nee hoor, dat kan de hardware van de TV niet aan. Xbox360 (nog zo'n component ding) uit 1900 of iets later ... en ja hoor, een browser. RTL-XL .... nee hoor, beginnen we niet aan, alleen de nieuwste modellen. Xbox360 ... en hoppa, daar is RTL-XL al.

Kijk, de Samsung Tv is voor mij ondertussen niet veel meer dan een monitor. Brakke Twitter app, brakke Facebook app ... 80.000 onzinspelletjes en Skype ... zonder ringtoon. Alleen een popupscherm .... kijk je ff niet, dan mis je een gesprek.

Kortom, ik ben blij met mijn oude Xbox360 (koop binnenkort wel een nieuwe) want het gaat nu ineens snel met zeer interessante apps.
Het is dat ik de controller van de Playstation 3 fijner vind, maar wat is Microsoft toch goed bezig met al die updates die iets toevoegen aan de XBOX, in tegenstelling tot SONY die alleen maar functies weghaalt.
Oftewel, we krijgen straks gewoon een "normale" app store bij de Xbox? Met daarin nu misschien alleen nog RTL Gemist, maar straks ook Nu.nl en Tweakers app?
Het begint tijd te worden voor Microsoft om de nieuwe Xbox uit te brengen, hoeven ontwikkelaars nog maar 1 app te maken welke op Windows 8, 8RT, Phone 8 en Xbox 8 (in de vorm van 'oneindig') draait. Hebben ze straks toch een schitterend eco-systeem gecreëerd, indrukwekkend!
Maar geen:

- Xbox rewards
- Xbox live indiegames
- Goed werkende taalinstellingen voor als je alles in het engels wilt hebben.
- Uitzendinggemist
- Zelf indelen van tiles zoals in Windows 8 of Windows phone.
- Ondersteuning van alle reguliere media bestanden (.mkv etc).
- Serieuze aanbiedingen zoals regelmatig op Steam.

En wel:

- Reclames voor dingen als deodorant en sportschoenen...

Kortom ze kunnen nog zeer gemakkelijk veel dingen verbeteren aan deze matige betaalde service.

[Reactie gewijzigd door laminaatplaat op 11 december 2012 14:31]

Maar geen:

- Xbox rewards
Tjah, kijk daar MS Nederland maar even voor aan.
- Xbox live indiegames
Licentieprobleem
- Goed werkende taalinstellingen voor als je alles in het engels wilt hebben.
Is een bug van nieuwe dash, maar is het echt zo hinderlijk?
- Uitzendinggemist
Wel vrijwel alle alternatieven daarvan, maar misschien is dit voor de NOS een trigger om er ook voor te ontwikkelen? Lijkt me niet moeilijk aangezien ze ook al een Win8 app hebben. Dat kun je echter MS niet verwijten
- Zelf indelen van tiles zoals in Windows 8 of Windows phone.
Je kunt al wel pinnen, maar zo'n ramp vind ik dat nou ook niet. Lijkt me met de huidige besturing best wel een enorme klus om dat in te delen + gebruiksvriendelijk genoeg te houden
- Ondersteuning van alle reguliere media bestanden (.mkv etc).
Óf het is een beperking van de hardware/software óf het is een bewuste keuze. Voor zover ik weet, is er geen enkele internetaanbieder die legaal mkv's laat downloaden. Maar goed, hoeveel mediaspelers kunnen dat nou eigenlijk? Misschien dat er een 3rd party mediaspeler aankomt die het wel kan? Ik mis het iig niet
- Serieuze aanbiedingen zoals regelmatig op Steam.
Er zijn elke week wel aanbiedingen, maar Steam is wat dat betreft ook wel een uitzondering op internet. Het is niet anders dan de winkels voor Android/iOS/Windows 8/Windows Phone nu, maar er zijn zeker wel aanbiedingen.

En wel:

- Reclames voor dingen als deodorant en sportschoenen...
Die slechts een enkele tile is, niet hinderlijk als je normaal met je console aan het werk gaat en het is nou nog niet bepaald maandverband. Als je automatisch je games opstart bij opstarten van console, merk je er al niets van. Zolang er nog gewoon de focus is op content/games, vind ik het geen probleem.

Kortom ze kunnen nog zeer gemakkelijk veel dingen verbeteren aan deze matige betaalde service.
De service is wat dat betreft prima. Patches en downloads gaan lekker snel (en zijn doorgaans niet zo groot als de verplichte blokken die je op de PS3 moet binnenharken), xbox party systeem met voice chat is gewoon erg fijn en werkt stukken beter dan de PS3 variant, dashboard functioneert prima en is imo sneller en logischer dan de PS3 variant, het online gedeelte is een stuk betrouwbaarder en heeft stukken minder downtime (laatst ook weer 8 uur PSN offline) plus er zijn nu best veel apps verkrijgbaar.

Je kunt klagen wat je wilt, maar deze nieuwe apps zijn geen verkeerde toevoeging.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 11 december 2012 15:22]

Klopt, ben daarom ook fan van de 360, maar hij heeft wel groot gelijk. Vooral het gebrek aan reward program, indiegames en degelijke taalinstellingen zijn ronduit storend.
Storend vind ik wat ver gaan. Jammer wel.
Het is wel degelijk storend en ik zal je de reden hiervoor even schetsen.

Bij de recente game Halo 4 maar ook bij de game Pure is de taal van het spel 100% NL en niet te veranderen in-game als je land instelling op Nederland staat. Wil je het in het Engels hebben moet je dit dus op bijvoorbeeld VK of VS zetten, als mensen dan echter naar je gamertag kijken denken ze dat je Engels of Amerikaans bent. Daarbij komt nog dat je ook nog een taal setting hebt, Nederlands of Engels dus bijvoorbeeld. Deze heeft echter totaal geen invloed op het bovengenoemde probleem. Als laatste heeft met de laatste dashboard update het veranderen van je land/taal instellingen nog maar deels invloed op hoe je dashboard eruit ziet qua taal: deels Nederlands, deels Engels :S. De xbox wordt langzamerhand vernederlandst, daar zit niet iedereen op te wachten... Zeker niet als je dan dit soort Nederlands krijgt voorgeschoteld: http://i.imgur.com/BQ2wq.jpg

Gewoon slecht dus en storend.

[Reactie gewijzigd door laminaatplaat op 11 december 2012 20:10]