Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 139, views: 21.926 •

Nokia heeft zijn smartphoneverkopen opnieuw zien dalen. Het aantal verkochte Lumia's met Windows Phone, die de redding moeten vormen van het bedrijf, daalde in de aanloop naar de release van Windows Phone 8 van 4 miljoen naar 2,9 miljoen exemplaren.

De daling in verkochte Lumia's komt niet onverwacht; in het kwartaal van juli tot en met september was al bekend dat Windows Phone 8 zou komen en dat huidige telefoons geen upgrade krijgen. Nokia heeft de prijzen van enkele van zijn modellen daarom verlaagd, wat de verkopen wellicht nog heeft opgekrikt.

Nokia draaide een operationeel verlies van 576 miljoen euro, lager dan in vorige kwartalen. Het gaat al enkele jaren minder goed met Nokia; de verkopen dalen, terwijl ook al kwartalen op rij verlies wordt geleden van honderden miljoenen euro's. De fabrikant had verwacht dat de verkopen van Symbian-toestellen langer zouden doorlopen, maar die stortten in de afgelopen anderhalf jaar juist in.

Directeur Elop hoopt op verbetering met de release van Windows Phone 8-toestellen dit najaar, zoals de Lumia 920 en 820. Die komen in november uit. De eerste resultaten van die toestellen zijn te verwachten in de kwartaalcijfers van het vierde kwartaal, die eind januari 2013 bekend worden gemaakt.

Verkopen Nokia-smartphones Q3 2012

Reacties (139)

Reactiefilter:-11390135+1103+23+30
Opzich niet heel raar dat het daalt, over enkele dagen/ weken komen de nieuwe lumia's eraan.

Apple doet dat dan weer beter, aankondigen en gelijk binnen een korte periode op de markt, nu weet iedereen al maanden dat er wat nieuws aankomt, moesten ze dan toch verlengen of een nieuwe aanschaffen dan wachten ze even.

Ik doe dat zelf ook, ben terug naar een nokia 6310 in afwachting van de Lumia 920.
Apple doet dat dan weer beter, aankondigen en gelijk binnen een korte periode op de markt
HŤ? Apple komt toch juist elk jaar in september met 'iets nieuws', en laat dat al maanden van tevoren 'buzzen'?
Ja, ok, ik zal het anders stellen.

Als Apple het aankondigt dan is het er ook, op dat moment.

De nieuwe lumia's is ook een buzz rond, maar meer of het ding Łberhaupt wel geleverd wordt en wanneer. ene gerucht spreekt over 26 oktober, andere weer over eerste week november weer een ander gerucht zegt Q1 2013 in Europa.

het blijft allemaal wat vaag en dat vind ik persoonlijk jammer, ik sta te springen om die nieuwe lumia te proberen in de shop ( en wellicht gelijk aan te schaffen )

Mijn vrouw heeft sinds een week of 2 de lumia 800 en wil er niet meer vanaf het zijn imho ook geen slechte toestellen.
Ik kon ergens een Lumia 900 goedkoop op de kop tikken enkele maanden, wat ik heb gedaan omdat mijn HTC Sensation de geeft begon te geven en om eerlijk te zijn. Ondanks dat de hardware van de Lumia 900 slechter is dan die van de Sensation heb ik nog geen moment terug verlangt naar Android. Kortom... idd prima toestel!

Ik wacht dan ook met smart op de 920! Als mijn ervaringen en verwachtingen een beetje stroken wordt het een top toestel!
Volgens Vodafone en Mediamarkt Duitsland is de Lumia 920 op 1 november daar te koop. Op 4 november zijn de Lumia 820 en 920 te koop in Amerika bij AT&T. Dezelfde tijd zijn ze ook te koop in ItaliŽ, Frankrijk en Groot BrittanniŽ. Nederland zal wat later de telefoons krijgen.
De Mediamarkt in Duitsland heeft de datums al weer aangepast naar 15 november. Het blijft gewoon nog even afwachten wanneer ze naar Nederland komen. Ik denk dat 29 oktober wel meer duidelijk wordt.
Er is helemaal geen 'buzz' rond de nieuwe Lumia's. Alleen hier binnen de tech-wereld zitten mensen er al maanden op te wachten, maar spreek een willekeurig iemand aan op straat en de kans is groot dat ze niet weten wat een Lumia is.
Probeer nu eens hetzelfde met de iPhone 5...

Ik kijk ook uit naar de nieuwe Lumia's, puur omdat ik benieuwd ben naar de camera. Ik heb sinds kort een iPhone 5 en vooral het formaat en gewicht v/d 920 zijn voor mij echt een no-no. Maar ik kan niets anders dan enthousiast zijn over een camera met OIS in een smartphone.

Het punt is niet dat het 'geen slechte toestellen zijn', het tegenovergestelde zelfs, het zijn prima toestellen, maar mensen kennen het product niet en er is geen hype omheen. Dus ze willen 'gewoon' een Galaxy of een iPhone.

Daarnaast ben ik er nog steeds van overtuigd dat het een slechte keus is geweest om de merknaam 'Windows' te gebruiken. Het roept bij veel gewone consumenten vaker een negatieve emotionele reactie op dan een positieve. Ik ben van mening dat ze beter een compleet nieuwe brandname hadden kunnen bedenken (bv. Metro) maar helaas...
Ik heb inmiddels al een aantal enthousiaste Lumia gebruikers gesproken en ook het feit dat Nokia met nieuwe toestellen komt is wel bekend. Niet zozeer als de iPhone, maar toch...

Windows kan wellicht een negatieve associatie hebben, maar ik denk dat sinds Windows 7 de crashes en bugs toch minder prominent naar voren komen. Ook merk ik dat de associatie van Microsoft = Evil ook minder wordt.

Het Hype-gehalte in de media rondom iPhone en Galaxy bereikt inderdaad absurde niveaus en dat is voor alle andere fabrikanten een probleem. Nokia heeft wel nog steeds een waardevolle merknaam die wordt geassocieerd met kwaliteitsproducten (voor het overgrote deel dan; er waren ook een aantal hele slechte telefoons in de periode 2008-2010). Op basis van die merknaam kunnen ze echt wel weer wat opbouwen, maar niet meer op het niveau van dominantie dat ze tot 2008 hadden. Ik denk ook niet dat iemand dat nog verwacht.
Ik, en velen met mij zijn al sinds XP tevreden over de stabiliteit van Windows. Windows Vista voldeed niet aan de verwachtingen maar dat is wat mij betreft goed gemaakt met Windows 7 die wel nieuwe UI features bood en weer stabieler was dan XP.

Een telefoon met het label Windows zal voor velen een sterke associatie oproepen denk ik. Zeker als Windows 8 ook aanslaat, en dat zal het zeker bij de gemiddelde gebruiker. Dus een Windows Phone er bij is een logischere stap dan Android voor deze mainstream gebruikers.

Natuurlijk heeft Apple met haar iPhone en jarenlange hit te pakken die ook nog eens de Mac en Macbook bij vele huis, tuin en keuken gebruikers heeft binnengeloodst maar ik ken vele nieuwe Mac 'gebruikers' die gewoon Windows op zijn of haar appeltje heeft geinstalleerd...
Je hebt opzich wel gelijk ja.

Doordat Apple iets aankondigt en zeer kort erna ook gaat verkopen blijft het product heel hot, omdat de aankondiging kort ervoor is geweest.

Als je (zoals Nokia) eerst nog een maand (of langer) wacht is het al lang niet meer zo hot onder de mensen.)\
Waarschijnlijk hebben Nokia, Samsung en HTC hun WP8 toestellen begin september aangekondigd om alvast voor de aankondiging van de iPhone 5 het publiek bewust te maken. Lanceren kon toen nog niet, omdat WP8 nog niet officieel is gelanceerd.

De vraag is hoe snel na 29 oktober de WP8 toestellen beschikbaar komen.
Het is natuurlijk niet Apple die loopt te buzzen ;) Zoals ook eerder gepost werd, hebben ze gewoon het " 'we zeggen dat het er is' en dan is het er ook"-item goed voor elkaar. Dat is niet iets Apple-specifieks, want er zijn zo veel bedrijven die dat hebben. Wat denk ik bedoeld wordt, is dat Nokia geen harde datums zet, of dat wel doet, maar ze niet haalt. Dat is nogal dodelijk voor je betrouwbaarheid lijkt me. Wat andere fabrikanten doen (HTC deed dat dacht ik), is natuurlijk ook niet altijd goed: toestellen snel leveren, en dan later de software bijwerken om dat het nog niet af was en daardoor niet functioneerde.
Apple heeft het grote voordeel dat iedereen wacht op hub nieuwste product, terwijl niemand meer naar Nokia kijkt.
Daarom heeft Nokia ervoor gekozen om al snel veel informatie te geven zodat mensen weten dat Nokia ook met goede nieuwe smartphones gaat komen En ze nokia niet vergeten.

Ik ken een paar mensen die wachten met de aankoop van iphone 5 of galaxy s3 omdat ze eerst willen zien hoe de nieuwe nokia toestellen het gaan doen
Ik ken een paar mensen die wachten met de aankoop van iphone 5 of galaxy s3 omdat ze eerst willen zien hoe de nieuwe nokia toestellen het gaan doen
Een vriendin van me werkt bij Telenor, en is een van de mensen die nieuwe telefoons uit test.

Heb de iPhone 5, Lumia 920 en de S III samen met haar thuis vergeleken, en moet zeggen dat WP7.5 dat ik zelf heb een straatlengte voorsprong heeft op de rest qua gebruiks gemak, en WP8 dat alleen maar heeft verlengt.

Zelf heb ik een Lumia 900 en ga zeker niet upgraden naar een nieuwe telefoon, daar met WP7.8 nagenoeg alle verbeteringen van WP8 ook naar de oudere telefoons komen, en ik denk dat de 900 die ik nu heb nog zeker nog wel 2~3 jaar langer mee gaat, daar hij alles lekker snel doet wat ik van een telefoon verwacht.

Zou ik nu een beslissing moeten nemen, dan zou ik wel op de 920 wachten, daar het scherm en de camera zeker een stap vooruit zijn, ik kon vooral de hogere resolutie en grote van het scherm zeker waarderen.

* player-x is eigenlijk best verbaast waarom WP niet een grotere markt aandeel heeft, daar in en naar zijn eigen ervaring WP 7.5 het beste mobile OS is dat er op het moment op de markt is.
Ik denk omdat er vrij weinig toestellen mee zijn uitgekomen. Daarbij kwam Nokia vrij laat, dus misschien dat WP8 totaal anders is.
Apple doet het juist niet beter. Kijk al die fouten die de iphone 5 nu vertoont. Ombuigen, gele plekken en who knows more.

Dat komt doordat ze alles te snel willen. Nokia daar in tegen wacht totdat ze alles goed hebben uitgezocht.

Toch jammer van Nokia dat ze weer dalen. De WP telefoons zijn erg gebruiksvriendelijk. Ik denk dat als de wp8 phones uitkomen dat ze dan weer in de lucht gaan. Ik ken veel mensen die wachten met een telefoon tot dat de nieuwe x20's uitkomen van Nokia.
Maar het resultaat telt: Apple verkoopt wel toestellen, en Nokia blijft te lang in R&D hangen waardoor ze momentum missen.
Apple doet het juist niet beter. Kijk al die fouten die de iphone 5 nu vertoont. Ombuigen, gele plekken en who knows more.

Dat komt doordat ze alles te snel willen. Nokia daar in tegen wacht totdat ze alles goed hebben uitgezocht.

Toch jammer van Nokia dat ze weer dalen. De WP telefoons zijn erg gebruiksvriendelijk. Ik denk dat als de wp8 phones uitkomen dat ze dan weer in de lucht gaan. Ik ken veel mensen die wachten met een telefoon tot dat de nieuwe x20's uitkomen van Nokia.
Mja maar je moet ook niet zolang wachten dat je naam als weer is vergeten. 10 jaar geleden scheelde het niet veel of meer dan de helft van de mensen had een nokia(of een derivaat als Sendo)...nu weet bijna niemand meer wat nokia is/was. Ze hebben te lang geteerd op de markt zoals deze was en niet genoeg geinnoveerd om mee te kunnen komen in de smartphone markt. De weinige goede initiatieven die er waren(meego), werden vroegtijdig stopgezet omdat ze hun ivoren toren als (overigens voormalig)marktleider niet uitwilden komen

Mja, dan heb je weinig keus dan helemaal opnieuw te beginnen...
Dat komt doordat ze alles te snel willen. Nokia daar in tegen wacht totdat ze alles goed hebben uitgezocht.
Neem me niet kwalijk hoor maar volgens mij waren een aantal Symbian toestellen behoorlijk onstabiel.....
Apple doet het juist niet beter. Kijk al die fouten die de iphone 5 nu vertoont. Ombuigen, gele plekken en who knows more.

Dat komt doordat ze alles te snel willen. Nokia daar in tegen wacht totdat ze alles goed hebben uitgezocht.

Toch jammer van Nokia dat ze weer dalen. De WP telefoons zijn erg gebruiksvriendelijk. Ik denk dat als de wp8 phones uitkomen dat ze dan weer in de lucht gaan. Ik ken veel mensen die wachten met een telefoon tot dat de nieuwe x20's uitkomen van Nokia.

-edit: ik zie dat mijn reactie er 2 keer staat. Kreeg 1ste keer Artikel niet gevonden. foutje van tweakers.net 7?

[Reactie gewijzigd door kevinwalter op 18 oktober 2012 13:56]

Heeft niets te maken met wachten tot het heel goed is uitgezocht. Nokia begint gewoon ver voordat ze het product af hebben al naar buiten dat het ding komt.

Die Lumia 800 en 900 zaten ook vol met problemen die in de eerste maanden nog opgelost moesten worden. Nokia gaf zelfs $100 terug en korting op het apparaat omdat het zo slecht werkte de eerste tijd.
Opzich niet heel raar dat het daalt, over enkele dagen/ weken komen de nieuwe lumia's eraan.
Niettemin. WP7.5 willen ze ook graag verkopen. Ze stoppen daar niet mee. De minor upgrade WP7.8 kom er nog aan. Nokia wist niet uit de problemen te komen met WP7 wat wel de bedoeling was. Ik heb er nog geen vertrouwen in dat WP8 wel een financieel succes voor Nokia gaat worden.
Ik heb er wel vertrouwen in, want bij WP7 zat vooral iedereen naar de Specs te kijken. WP7 had niet veel nodig om gewoon soepel te draaien. De telefoons zagen er goed uit, maar daarnaast was het niet echt veel bijzonders(behalve dat er wp7.5 op stond).

De opkomende WP8 toestellen zijn wel bijzonder, met de camera software, met het scherm en niet te vergeten draadloos laden. Dat laatste is niet een must voor een telefoon maar zeker wel een leuke toevoeging. Daarnaast draaien de telefoons op WP8 wat vele verbeteringen heeft ten opzichte van WP7
Ben het er helemaal mee eens, er worden nou zoveel verbeteringen in WP 8 toegevoegt:

- HD panelen ondersteuning.
- Multi-core processoren.
- Meer openheid met de live titles (ook al zit dit ook in 7.8).
Wat is daar zo speciaal aan dan?
Apple doet dat dan weer beter, aankondigen en gelijk binnen een korte periode op de markt, nu weet iedereen al maanden dat er wat nieuws aankomt, moesten ze dan toch verlengen of een nieuwe aanschaffen dan wachten ze even.
Dat klopt niet, iedereen wist allang dat de iPhone 5 eraan kwam, daardoor heeft Apple het laatste kwartaal zijn groei ook zien afnemen, dus wat dat betreft is er geen verschil met Nokia:
http://www.techzine.nl/nieuws/30848/groei-apple-neemt-af-in-afwachting-nieuwe-iphone.html
Bij Nokia zijn het vooral de Symbian klanten die wachten of overstappen op een ander merk.
Ben bang dat nokia de slag gewoon al gemist heeft. Een overstap naar windows phone betekent voor heel veel mensen een grote overstap van een bestaand ecosysteem (android of apple) naar een nieuw ecosysteem. Ik vind de 920 qua specs prima maar ik heb gewoon geen zin om alles over te hevelen naar het microsoft ecosysteem.

Als android gebruiker worden fotos automatisch opgeslagen in de cloud. Mail van Gmail. Documenten in google docs. Alle gekochte apps zitten in de playstore (en zijn cross android devices te gebruiken).

Dan kan de telefoon nog zo mooi zijn, zonder functioneel ecosysteem is het dan gewoon een dood ding. Office is voor privegebruik niet meer belangrijk genoeg om over te stappen naar WP.
Behalve in de cloud wil je ze toch graag op je toestel hebben, dus ik betwijfel een beetje of dat een argument is. Het windows-ecosysteem moet nog opgebouwd worden, maar als ze een set goede apps standaard leveren of beschikbaar hebben dan is zeker de helft van de potentieele klanten al tevreden. Lang niet iedereen koopt een smartphone om tientallen of honderden apps te installeren.
Dan heeft iedereen de boot gemist want Sony, HTC, Motorola, en LG doen het ook alleemaal niet goed.

Enige uitzondering is Samsung en Apple

[Reactie gewijzigd door Atilim87 op 18 oktober 2012 14:17]

Maar die doen het allemaal niet zo slecht als Nokia.

Die Android fabrikanten maken meeatal een (kleine) winst of een heel klein verlies. Nokia draait mega verliezen. Denk dat dat dus wel even een verschilletje is.
--Als android gebruiker worden fotos automatisch opgeslagen in de cloud. Mail van Gmail. Documenten in google docs. Alle gekochte apps zitten in de playstore (en zijn cross android devices te gebruiken)--

Met WP8 kun je de boel wel gemakkelijk koppelen aan Skydrive, waardoor je ook al je documenten weer in de Cloud hebt staan. Voor apps is het nog wel wat lastiger voor WP8. Ik hoop dat ze daarvoor net als bij de Windows 8 app store ook je apps koppelen aan je live profiel.

Verder werkt WP8 wel erg prettig op de Lumia 800. Ik zit ook met smart te wachten op de 920.
Ik denk dat het punt hier is dat nu of uiteindelijk W8 dat ook allemaal kan, maar dat is geen argument om te switchen. Om mensen te verleiden te switchen moet je iets fundamenteels beter doen, niet het "ook kunnen".
Bij Windows Phone kan je je foto's automatisch laten uploaden naar Skydrive, waar je ook documenten naar kunt opslaan (je hebt keuze tussen skydrive of lokaal op de telefoon.

WP heeft echt wel een ecosysteem hoor, alleen als je nu androidgebruiker bent zal je uiteraard van ecosysteem moeten wisselen bij overstap naar WP.
Ben het met je eens dat nokia te laat is geweest.
Maar als je het hebt over ecosysteem waar hebben we het eigenlijk over?
Heb gister een windowsphone (lumia 800) aangeschaft voor mijn moeder en klaar gemaakt voor gebruik. Kon het niet alleen niet laten om hem even uit te proberen. Tot mijn grote verbazing werd ik helemaal overdonderd door de intergratie betreft importeren van data (Facebook gmail spotify). Eigenlijk had ik binnen enkele minuten alle benodigde gegevens op de telefoon staan!
Via de cloud ben je tegenwoordig binnen mum van tijd geÔntegreerd.

PS; Wat een geniaal systeem windowsphone! Gebruik ruim 3 Jaar iPhone maar denk eraan mijn 4s te verkopen en te gaan voor een lumia 920.
Windows Phone heeft al die features ook. Documenten kunnen worden opgeslagen in de cloud (zowel op Skydrive of met een Office 365 account), foto's kunnen geupload worden naar Skydrive. Mail zit er uiteraard ook in. Het hele ecosysteem bestaat al veel langer, maar met Windows Phone (7 en later) en Windows 8 krijgt het een veel betere integratie met elkaar.
Apps zijn op verschillende devices te gebruiken want deze zijn aan je account gekoppeld en niet je toestel (gelukkig). Er zullen ook apps beschikbaar komen die zowel op je desktop als je tablet als je smartphone zullen werken.
Allemaal dus geen goede redenen om niet over te stappen :) wat wel een goede reden is is als je veel geld hebt uitgegeven in de playstore of de appstore, je kan namelijk de licenties van deze gekochte apps niet overzetten naar een ander platform. In mijn ogen nog een groot gemis (Ik heb ook software die met dezelfde licentie zowel op OSx als Windows draait, kijk maar naar sommige Steam games).
Nou dat weet ik zo net niet, want als je bedenkt dat toch bijna iedereen ooit in zijn leven een hotmail account heeft gehad of gebruikt die nog steeds is dat je ecosysteem. Net zoals Google dat heeft gedaan met Gmail.
Als ik kijk naar de bekendheid en populariteit van de 920, denk ik dat ze mogelijk wel een positief resultaat kunnen laten zien. Het wordt lastig, maar als WP8 nog wat leuke dingen gaat bieden (gezien de enorme geheimhouding), dan zie ik het positief in.

Ben zelf erg blij met mn Omnia 7 en ga dan ook zeker bij het platform blijven.

Opvallend vind ik zelf wel dat het verlies wel minder is dan de vorige maanden. Komt dat omdat ze de meeste klappen wel te boven zijn of omdat ze heel hard hebben gesnoeid?
Ze hebben heel flink gesnoeid. Niet gek wanneer je verkopen zo sterk teruglopen. Dan is het (helaas) onmogelijk om nog zoveel monden te voeden. Zie link:
"Opvallend is ook de mededeling dat Nokia aan het eind van het derde kwartaal ongeveer 38.000 medewerkers telde. Dat zijn er zo'n 15.500 minder dan een jaar geleden en alleen het afgelopen kwartaal werde al 5.300 banen geschrapt."
Alleen door het overhevelen van Symbian naar Accenture scheelde al 3000 banen op de loonlijst van Nokia.

http://newsroom.accenture...splay.cfm?article_id=5191
Je bent ook gewoon gek als je nu nog honderden euros voor een telefoon ophoest die over 1-2 maanden ouderwets is qua besturingsysteem.
Ouderwets is misschien overdreven. De kern blijft nog grotendeels hetzelfde, maar er zijn gewoon wat meer mogelijkheden. Het is niet dat de store in 1 klap waardeloos is.

Je gaat het op den duur wel merken, maar het is nog even wachten wat 7.8 allemaal gaat toevoegen aan 7.5.

De stap van Android 2.3 naar 3 of 4 is wat dat betreft al een stuk groter omdat daar ook de interface qua look&feel onder handen is genomen.

Een iPhone 4 is nu toch ook nog niet waardeloos? Iets vergelijkbaars is ook met WP7.

De poweruser zal het merken, maar de casual user (zoals mijn moeder) niet.
Nou als ik mensen hoor hoe erg ze zitten te springen om een nieuwe Android versie of zitten te huilen als die niet voor hun telefoon uit komt dan weet ik dit zo net nog niet.

Volgensmij is de enige reden waarom de iPhone 4 nog zijn waarde heeft behouden min of meer omdat de iPhone 5 gewoon een grote flop is, alleen die-hard Apple fans stonden er voor in de rij. Zeker na al die negatieve publiciteit denk ik dat er nog veel mensen zijn die liever een iPhone 4 hebben :)

Het is gewoon een snel ontwikkelende markt waar iedereen graag het nieuwste heeft, dit was met de PC markt ook heel lang zo waar mensen zaten te twijfelen of ze een videokaart zouden kopen of als ze een maand zouden wachten de opvolger zouden kopen.
Negatieve publiciteit over de iPhone 5???

Volgens tweakers.net was dit nog de beste telefoon van dit moment, alleen de prijs was hoog, maar hij was wel het beste.
Het probleem met WP7.8 is dat de software voor WP8 er niet op gaat draaien. Alle nieuwe apps zullen dus voor WP8 ontwikkelt gaan worden en dan sta je met WP7.8 dus met nog legere handen dan je nu al staat.
De Symbianverkopen stortten wellicht in omdat in elk geval de wat luxere toestellen zoals de E6, lastig te krijgen waren. Ik moest eerder dit jaar al moeite doen om er een te vinden, en dat is alleen nog maar lastiger geworden.

En tsja... Als de distributeurs en wederverkopers toestellen niet inkopen, zullen ze ook wel niet verkocht worden. Had de een of andere winkelketen de E6 ingezet als alternatief voor klanten die hun blackberry zat waren, dan was alleen al voor dat model de verkoop flink gestegen.
De Symbianverkopen stortten wellicht in omdat in elk geval de wat luxere toestellen zoals de E6, lastig te krijgen waren. Ik moest eerder dit jaar al moeite doen om er een te vinden, en dat is alleen nog maar lastiger geworden.
Ik denk dat het regionaal instort, maar dat het wereldwijd wel meevalt. Symbian is nog erg populair in bepaalde gebieden buiten Europa.

Het moment van de waarheid voor Nokia en deels voor Windows Phone 8 komt met de Lumia 920 en 820. Als die toestellen niet doorbreken wordt de kans groter dat Nokia helemaal uit smartphoneland verdwijnt.
Nou, ik denk vooral dat ze ingestort zijn, omdat Nokia had aangekondigd er mee op te houden. Dat zorgde voor twee effecten: kopers associeren het met "oud" en "end of life", en developers hebben geen enkele behoefte om te gaan of blijven ontwikkelen voor een "burning platform" (aldus Elop). Waarom zou je investeren in een platform wat afgestoten gaat worden? Daardoor komen er dus ook geen interessante apps meer naar Symbian.

Nokia heeft door de vele koerswijzigingen gewoon veel geloofwaardigheid bij de developers verloren. Wellicht dat ze een nieuwe groep aan zich kunnen binden om voor WP te ontwikkelen, maar ik heb er een hard hoofd in. Nokia is zowat de enige leverancier op dit moment van WP toestellen. Wil je je als developer echt binden aan een bedrijf als Nokia op dit moment?
Je hoeft je niet te binden. Waar is de tijd gebleven dat een app voor 3 of meer platformen gemaakt werd? Als je me nu vraagt voor welke apps dat geldt kan ik alleen een handjevol IM-apps opnoemen zoals Whatsapp, ICQ en ebuddy.
Leek me toch wel verwacht? Ik ben nog verbaasd dat ze 2.9 miljoen Lumia's hebben verkocht. Netto cash is prima (3.6 miljard) daarmee zitten ze het nog wel een tijdje uit. Ben benieuwd wat de 820 en 920 doen!
Het feit dat ze verlies draaien zal ze toch wel pijn doen. Hoeveel je ook binnen krijgt. Het gaat er nog om hoeveel ze nog achter de hand hebben. Als ze straks geen telefoons kunnen produceren of assets moeten verkopen om aan marketing te kunnen doen, dan is het natuurlijk wel dramatisch.
met 3,6 miljard op de bank moet dat nog wel goedkomen. Maar voor hoe lang? Feit is dat in de smartphone business die aantallen omhoog moeten. 2.9 miljoen is onacceptabel voor Q4.
"De daling in verkochte Lumia's komt niet onverwacht; in het kwartaal van juli tot en met september was al bekend dat Windows Phone 8 zou komen en dat huidige telefoons geen upgrade krijgen. Nokia heeft de prijzen van enkele van zijn modellen daarom verlaagd, wat de verkopen wellicht nog heeft opgekrikt."

Dat is denk ik een beetje het probleem. Zelfs mijn moeder, die zo technisch is als de aardappel van ome Harris had al d'r twijfels. 'Waarom zou ik die Lumia nemen als ik WP8 daar niet op kan draaien?'

Ik kan daarentegen niet wachten tot ik van m'n iPhone over kan gaan naar de Lumia :D Ik vind Symbian onhandig, WP7 heel goed. En de hardware van Nokia is ook gewoon degelijk. Perfecte combo lijkt me :)

+ Ik wil apps ontwikkelen voor WP, leuk platform om voor te devven :)
Same idea here. Ik heb nu een Lumia 800 en uitermate tevreden, maar nu krijg ik 7.8 dadelijk.. Wellicht is het de oplossing, maar dat is afwachten. Als ik er mee kan doen wat ik wil, dan ga ik niet weer een nieuwe telefoon kopen...

Nokia MOEST wel met een fatsoenlijke WP phone uitkomen om te laten zien dat het ook anders kan. Ik ben nog steeds hartstikke tevreden met deze phone..

Of mijn vriendin moet hem al willen, dan pak ik een andere :9
Waarom is WP een leuk platform om voor te devven? Ik dacht dat de grenzen rondom MS-land nogal 'hostile' waren en interactie daarom nooit echt goed gewerkt heeft of zal werken... Het punt met mobiele telefoons is dat ze moeten samenwerken.
Vooral vanwege XAML.

Enneum, je moet eerst eens XAML bekijken voor je kritiek hebt qua interactie ;)
Ik dacht dat de grenzen rondom MS-land nogal 'hostile' waren en interactie daarom nooit echt goed gewerkt heeft of zal werken.
Dat heb je verkeerd gedacht.
Zeker in WP8 krijgen ontwikkelaar nog veel meer toegang tot nog veel meer API's
Je moeder zal er denk ik weinig van merken. Bellen, SMS, whatsapp en andere simpele applicaties zijn al voor WP7 te krijgen en daar zal ook nog wel wat bij gaan komen (totdat het marktaandeel niet meer interessant genoeg is). Mocht je twijfelen of de 820/920 en andere WP8 toestellen te duur vinden, dan kun je nog wel een goedkope 610 of 710 aanschaffen. Desnoods om het een jaartje mee uit te houden om daarna de 2e/3e generatie WP8 te nemen.
Een groot probleem is gewoon dag Nokia haar geld zet op een OS wat op veel fronten minder aantrekkelijk is dan Android en iOS. Het marktaandeel is marginaal en veel mensen zijn inmiddels gewend aan Android en iOS, WP biedt geen duidelijke voordelen ten opzichte van die twee giganten.

Nokia trekt aan twee halfdode paarden, lastig.
Niet helemaal mee eens, WP7 ligt tussen iOS en Android in. Het heeft de gebruiksvriendelijkheid van iOS en de customizability van Android.

Het publiek moet alleen nog interested raken en de stap durven zetten. Veel noemen het ook nog steeds Windows Mobile :(
Als ex-gebruiker kan ik je vermelden dat het niet alleen maar de gebruikers zijn die de overstap moeten zetten, maar ook de fabrikanten. Als je als gebruiker 4-12 maanden langer moeten wachten op software dat gemeengoed is geworden bij IOS en Android, dan ben je het wachten beu en dan ga je weer terug of je stapt over naar een ander OS.
Met het verschil dat zowel Android als iOS zeer gebruiksvriendelijk zijn en WP7 ongeveer zo customizable is als iOS. Er is op het homescreen iets meer mogelijk en daarin lijkt het inderdaad wat meer op Android.
WP7 is gewoon niet zo'n bijzonder OS. Het is ongeveer net zo bijzonder als de grote twee en kan zich daaraan prima meten. Als WP7 groot was geworden ipv iOS of Android had het niemand verbaasd, maar omdat er nu al twee OSen zijn die de hele markt bedienen voegt WP7 daar gewoon niet zo veel meer aan toe.

Met de introductie van WP7 hadden ze nog momentum op Android vooral wat betreft vloeiendheid, toen hadden ze marktaandeel moeten pakken. Sinds (de brede adoptatie van) ICS is dat voordeel er echter niet meer en zitten Windows Phones vast in een markt die alles al te bieden heeft en WP zelf niets heeft dat onderscheidend genoeg is.

[Reactie gewijzigd door Morphix op 18 oktober 2012 13:28]

Niet helemaal mee eens, WP7 ligt tussen iOS en Android in. Het heeft de gebruiksvriendelijkheid van iOS en de customizability van Android.
WP7 customizability, waar :? Er valt heel weinig te customizen aan WP7
Het hele 'blocks' verhaal van WP7, pinnen.. Dat soort dingen. Dat is imo customizability genoeg.

Ik ben niet zo'n persoon die eerst 7 stappen wil/moet doorlopen voordat er eindelijk iets gedaan wordt.
Je hebt bij iOS toch ook nummertjes op je icoontjes staan? Zoveel scheelt dat nou ook weer niet met de beperkte functionaliteit van die tiles.
Ik denk dat je beter kunt kijken naar de compatibility van Android (er is veel mogelijk met het WP8 platform) dan de customizability. Die is namelijk vrij klein.

Wat je ook met Android kunt vergelijken is dat er dus meerdere fabrikanten bezig zijn waardoor de toestellen straks wat sneller in prijs zullen dalen en dat er dus verschillen in toestellen zijn wbt hardware en looks

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 18 oktober 2012 14:48]

Geef windows phone 8 en Nokia een kans.
Heb je er al 1 in je handen gehad ? Ik wel.
Het kan zeker iets worden.

Ikzelf heb al jaren iPhone , maar ik zie mezelf liever overschakelen naar WP8 dan android.
De gehele GUI bevalt me meer dan IOS/android.

Die hele daling van de verkoop komt door 1 ding

De huidige lumia 800 en 900 hebben een single core en kunnen niet verder upgraden naar windows 8.
Dus je zit met toestellen die softwarematig niet verder kunnen upgraden , dus "verouderd".
Hoewel je nu met WP 7.8 al serieus goed onder de voeten kan.

De meeste mensen zitten nu te wachten op de dual core lumia's , met windows 8
Die komen volgende maand .
Leuk, maar op welk vlak is WP nou beter dan Android en iOS?

Android: veel functionaliteit, goed ecosysteem, beschikbaar voor budgetmodellen tot topmodellen
iOS: zeer gebruisvriendelijk, veel functionaliteit, perfect agestemd op de hardware

WP8 overtreft Android en iOS eigenlijk op geen van deze punten. Dat is echt een probleem hoor, ik kan geen enkele reden bedenken waarom iemand een WP-toestel zou moeten verkiezen boven een iPhone of Android toestel.
Ik denk dat ze vooral gaan voor de consument die niet zoveel wil en toch geen iPhone wil betalen.

Al zie je dan dat Nokia voor de 920 met adviesprijzen van iPhone proporties komt. Rond de 450 zou beter zijn. Dat kosten de Android versies van de HTX 8X en Samsung SATIV ook (One X en SIII). En dan wellicht nog wat lager omdat je een minder krachtig OS meelevert.
Helemaal mee eens. Mijn moeder heeft een HTC One X en de vader een Nokia Lumia 800. Dit is net als appels met peren vergelijken maar als ik naar de HTC kijk dan wil ik toch echt die. Android ziet er gelikter uit en is gebruiksvriendelijk.

Ik durf er mn geld op te zetten dat als Nokia android phones gaat maken a'la Lumia dat ze in de roos schieten. Echter, deze telefoons moeten dan offcourse wel iets minder Windows uiterlijk hebben/worden...
Maar dat is natuurlijk wel sterk afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Ik vind Android er eerder rommelig uitzien dan gelikt.

[Reactie gewijzigd door ChillinR op 18 oktober 2012 14:13]

niets zo saai als IOS - op elke pagina rijen wegens het ontbreken van widgets
Nokia heeft zelf gewoon de ontwerpen gemaakt van de Lumia's(N9). Het is dan ook gewoon geen windows uiterlijk maar gewoon van nokia. De kleuren in de telefoons dat is nog een eigenschap waarmee nokia zich kon onderscheiden (wat nu voorbij is aangezien HTC ook kleur gaat gebruiken).
Ook sterk afhankelijk van de schil die er gedraaid wordt, waardoor je Android moeilijk kunt generaliseren. Wat je volgens mij nu zegt is dat je HTC Sense mooier vindt dan WP7.5. Stock Android is volgens mij ook niet zo boeiend om te zien.
NŠ mijn Lumia 800 dacht ik ergens (in mijn kleine teen) een behoefte te hebben naar de Lumia 920...
Toch weet ik nog steeds niet of ik daar goed aan doe.
Ik zou dan twee jaar aan een toestel vastzitten waarvan de fabrikant verlies lijd en het nog niet zeker is of het OS nou een doorslaand succes word.

Ik twijfel dus nog...
Als we allemaal op basis van dezelfde argumenten gaan beslissen dan kan een fabrikant die zijn best doet iets leuks en innovatiefs in de markt te zetten zijn werkzaamheden wel stoppen en er gelijk de stekker uittrekken.

Juist kopen. Doen!
Als je die grafiek zo ziet, ziet dat er niet best uit voor Nokia.
Nog steeds is het grootste gedeelte van de verkoop telefoons met Symbian,
En dit OS willen ze afdanken...

Met telefoons als de Lumia 920 en 820 zou je er wel weer bovenop moeten kunnen komen.
Maar wel erg jammer dat ze dan in de VS zo'n exclusieve deal sluiten met ťťn provider.
Gelukkig is pas bekend geworden dat dit voor de Lumia 920 maar 6 maanden geld.
Zo krijgen veel Amerikanen niet eens de kans om deze telefoon te kiezen tenzij ze van provider willen wisselen. (want het is ook nog niet zeker of hij wel in de winkel te koop zal zijn)

Hopelijk komt hij wel snel naar Nederland want ik zou de Lumia 920 maar wat graag kopen.
Aan de telefoon zal het niet liggen met zo'n goede camera en vrij goede specs.
Ik hoor van veel vrienden dat ze ook best wel een Windows Phone zouden willen,
Maar niemand gaat zo'n ding kopen als je weet dat over een half jaar WP8 uitkomt,
en het maar de vraag is of je een upgrade zal krijgen.
Waardoor geen van deze vrienden het afgelopen half jaar een WP toestel gekocht.
Dit zal vast ook bij meer mensen geweest zijn en zal niet bepaald goed geweest zijn voor de verkoop.

Apple doet het op dit punt gewoon beter door altijd ook de nieuwe iOS naar de oude toestellen te brengen. Het maakt de gewone consument helemaal niet uit of dat nou niet kan omdat je de kernel wil vervangen.. Zij zien gewoon dat ze met deze telefoon straks de apps van over een half jaar niet meer kunnen draaien.
Die Symbian dingen zijn eigenlijk min of meer normale telefoons met een numeriek pad en voro 100 euro oid. Het is sowieso al bezopen dat die dingen worden geteld als smartphones. Ja, je kan er op zo'n klein prutsschermpje een app op draaien, maar dat is toch wel een extreem andere orde dan wat je normaal onder een smartphone verwacht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Mobiele netwerken Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Games Besturingssystemen Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013