Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 78, views: 20.628 •

Het bedrijf AdhereTech heeft een pillendoos ontwikkeld die is voorzien van een registratiesysteem waardoor er gekeken kan worden of de patiŽnt zijn medicijnen wel inneemt. De vinding moet zorgen dat patiŽnten op tijd hun medicijnen innemen.

De pillendoos heeft een doorsnee uiterlijk maar is door AdhereTech voorzien van vergelijkbare technologie als in touchscreens: er zijn sensoren verwerkt in de behuizing van het pillendoosje. Daardoor kan tot op 1ml nauwkeurig worden bepaald hoeveel medicijnen er nog in zitten. De informatie kan vervolgens via een 3g-verbinding naar de behandelende artsen worden doorgestuurd. Vervolgens kan vanaf de server een bericht naar de patiënt worden gestuurd, bijvoorbeeld in het geval de patiënt een pil is vergeten in te nemen.

De technologie moet ervoor zorgen dat meer patiënten zich aan het behandelplan van de dokter houden. In bijna elke medische tak neemt een bepaald percentage van de patiënten zijn medicijnen onvoldoende in, waarbij in sommige gevallen het percentage non-adherence op kan lopen tot rond de 50 procent. Hierdoor gaat veel geld verloren, omdat de medicijnen wel verstrekt zijn maar niet worden gebruikt. Overigens is het met het systeem voor wetenschappers ook gemakkelijker om medicijninname te onderzoeken.

AdhereTech pillendoos

Reacties (78)

Maar, ik kan als patient toch gewoon de pil er uithalen en hem dan niet innemen? Of zeg ik nou iets geks.
Klopt, volgens mij is dit systeem meer gericht op patienten die het domweg vergeten om ze in te nemen.
Mja, dat is volgens mij veel simpeler en goedkoper op te lossen.
Mijn opa had gewoon een pillendoos met een alarm, eenmaal ingesteld ging ie vervelend piepen totdat het medicijn was ingenomen.
Aan de voorkant van de doos stond groot de tijd en welke dag het was, dit werkte vrij goed voor mijn ietwat demente opa :)

edit, blijkbaar nog niet eens zo gek, je kan ze makkelijk vinden na een korte google opdracht: http://ehbo.twenga.nl/automatische-pillendoos.html
Moet er dan persť 3G en dat soort onzin in? :?

[Reactie gewijzigd door wootah op 8 oktober 2012 21:05]

wat dacht je van: gewoon, omdat het kan :D
Het gaat juist om kosten besparing in de zorg (50% van de medicijnen worden niet gebruikt en willen ze tegen gaan). En dan ga je dementerende patienten een dure pillendoos met 3g abbo vergoeden zeker?

edit:typo

[Reactie gewijzigd door Fealine op 9 oktober 2012 07:52]

het is wel makkelijk dat je gewoon een smsje krijgt ipv zo'n iritant gepiep. m'n mobiel heb ik toch altijd bij me =).

wat dacht je van linken aan een planner die echt altijd berichtjes stuurt. voor de ultieme luie mens O-)
mijn opa heeft geen gsm en ook geen planner :p
Het verschil is dat deze doos het kan melden als ie niet wordt opengemaakt.
Mja, dat is volgens mij veel simpeler en goedkoper op te lossen.
Klopt. Het kan goedkoper met oa . Pills on the Go en er zijn nog vele andere beschikbaar voor Android.Deze app houdt ook je voorraad bij en geeft aan wanneer je moet bijvullen.Een goede toepassing voor je Android device.

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 9 oktober 2012 12:37]

Zo zijn er al meerdere systemen voor dit. Het frootste nadeel blijft: dit systeem is bedoelt voor mensen die het vergeten, mensen vergeten dat ze de pillen moeten pakken, ook wanneer er een alarm of wat dan ook afgaat weten ze niet meer wat ze moeten doen. Zoals de pica.. DIt is al meerdere keren heel doordacht getest door oa de thuiszorg en apothekers en patienten maar 1 grote flop puur doordat de patient niet weet wat te doen. Waarom hun het in 2013 opnieuw gaan proberen... Economie?
Ach weet je, men maakt zich zorgen over de kosten van niet gebruikte medicijnen. Maar hoe meer oudjes af en toe of best wel regelmatig hun pillen vergeten in te nemen, hoe eerder ze sterven, hoe goedkoper het is op termijn.

Dat klinkt ziek. Vergeef me de pun. Maar het is wel zo. Helaas ben ik nooit bang om zieke dingen te zeggen die andere liever voor zich houden. Zo zijn de meeste mensen hier redelijk jong en betalen 20% van hun salaris aan een pensioenfonds, dat dat geld ogenblikkelijk uitkeert aan gepensioneerden, allemaal met hun eigen medische status, zal ik maar zeggen. Straks komen er nog meer ouderen, met nog emer klachten, nog meer zorgkosten.
Beoordeel me dus niet te snel op wat ik schrijf. Op de dag dat je zelf met pensioen gaat is er geen geld of een schijn bedragje. Maak van jezelf geen hypocriet want als je zelf 70 bent dan geef je me gelijk.

Punt is, we moeten mensen laten sterven. We dienen niet te willen mensen praktisch te dwingen zo veel mogelijk en zo lang mogelijk alle leven er uit te laten persen als een soort bevalling aan het eind van de rit. Het is niet eerlijk en de moraal is bedenkelijk. De rij moet doorschuiven en zich niet ophopen bij de exit. Jullie jongeren worden uitgebuit en op jullie wordt de wissel getrokken met vooruitwerkende kracht. Jullie geld wordt gaat nu in de pillendoos en als je zelf oud bent wordt die doos niet helemaal meer gevuld. Weinig of geen pensioen, geen geld voor zorg zoals we die nu aan ouderen toekennen.

Wezenlijke vragen en gedachten over de samenleving zie je zelden. Er is een taboe op. Ik ken geen taboes.

[Reactie gewijzigd door Vendar op 9 oktober 2012 10:16]

Inderdaad! Dat was mijn eerste reactie bij het lezen van de titel.

Eigenlijk hetzelfde als; Diefstal in parkeergarage X zal afnemen, men heeft camera's opgehangen...
Laten we voorop stellen dat een persoon die dit soort toepassingen nodig heeft, geestelijk gezond is en het advies van de dokter opvolgt en dus mee wil werken aan de behandeling. Het apparaat is gewoon bedoeld om meer regelmaat aan te brengen in het toenemen van medicatie bij mensen die het (vaak) vergeten.

Als een persoon echt niet wil meewerken aan een behandeling, dan kun je doen wat je wilt. Maar weinig maatregelen zullen daarentegen succesvol zijn. Het apparaatje is hiervoor dus ook niet geschikt ;)
Bal0n wordt gedownmod naar off-topic, maar hij maakt een cruciaal punt.

Het is fraai om voorop te stellen dat een persoon bij zijn volle verstand is, het advies van ons dokters opvolgt en wilt meewerken aan zijn behandeling. Echter, dat is vaak niet wat er in de praktijk gaande is. Ten dele waarschijnlijk omdat patiŽnten sterk geneigd zijn om mij als arts tevreden te stellen, maar deels liegen ze je ook glashard voor.

Zo is het 'vrij normaal' om een patiŽnt welk je zojuist buiten heb zien staan paffen vervolgens in de spreekkamer hoort zeggen dat hij het afgelopen jaar gestopt is met roken.

PatiŽnten zijn wat dat betreft jammerlijk genoeg niet altijd even goed te vertrouwen. En smokkelen ook flink. Opgenomen patiŽnten bijvoorbeeld willen nog wel eens pillen weggooien, in nachtkastjes verstoppen, etc.

Dit laatste is vergelijkbaar met het pakken van pillen uit de pillendoos en vervolgens simpelweg in de prullenbak laten verdwijnen.

Voor patiŽnten welk simpelweg pillen vergeten in te nemen, zeggen apotheek gegevens vaak al boekdelen. Indien ik bijvoorbeeld een recept uitschrijf voor 3x daags 2 tabletten voor 6 weken per keer. En zo'n patiŽnt na 10 weken zijn 2e recept af komt halen, weet je voldoende. Deze patiŽnt vergeet nog wel eens een pilletje hier en daar.

Persoonlijk denk ik dan ook dat er veel meer waarde zal zitten in het nationaliseren van apotheek gegevens dan het gebruik van dit soort doosjes voor in de dagelijkse praktijk. Monitoring van dit soort problemen vanuit de huisarts geneeskunde en indien toepasbaar wijkhulp inzetten om deze mensen te assisteren met hun medicatie. Mensen welk het tenslotte oprecht vergeten zullen het niet snel beter gaan herinneren enkel doordat artsen er bericht van krijgen.

Wat betreft de nodeloze kosten, ťťnmaal verstrekt is verstrekt in de westerse wereld. Pillen welk niet gebruikt worden, ongeacht wat voor reden van patiŽnt, zullen verloren blijven. Apotheken nemen ze niet terug aan. Persoonlijk denk ik dat het dan ook veel belangrijker is wat betreft de kosten te drukken om generieke middelen voor te schrijven waar mogelijk, en geen idiote hoeveelheden voor te schrijven maar een realistische inschatting. Het kost evenveel tijd qua schrijven, maar betekend het verschil tussen een recept van 1 euro of 90 euro bij wijze van spreken.


@amn: het zijn zeker niet alle patiŽnten, maar er zitten er wel veel tussen. Ik denk wel dat dat soort dingen sterk regio gebonden zijn. En vertrouwensband is een probleem, welk mogelijk deels mee speelt met het feit dat patiŽnten er niet open en eerlijk over zijn. Ik ben een relatief jonge arts, geen eigen poli maar een assistenten poli, waardoor patiŽnten vrijwel iedere keer weer een nieuw gezicht voorbij zien komen.

Wat betreft simpelweg vergeten zijn denk ik zeer zeker dat daar een belangrijk aandeel ligt, maar denk ik niet dat dit systeem daartoe de oplossing is. Dit soort pillendozen zullen er niet goedkoper op worden namelijk. Terwijl apothekers al vaak goed bijhouden met wat voor frequentie patiŽnten hun medicatie afhalen en dezelfde inzichten kunnen geven. Als oudere er actie op ondernemen, zal zo'n potje ook niet direct voor zorgen. Een SMS systeem, wekker systeem, etc kun je allereerst nog proberen, maar daarbij zijn resultaten ook tegenvallend.

Goed geregelde wijkzorg daarentegen kan dit soort mensen vaak een zeer goede uitkomst bieden. Daar heb je geen high-tech pillendoosjes voor nodig.

[Reactie gewijzigd door psychodude op 9 oktober 2012 08:29]

Alzheimer patiŽnten hebben moeite met consistente inname (en dosering).

[Reactie gewijzigd door analog_ op 8 oktober 2012 23:59]

Vergeten ook wat het alarm betekent. Is getest
Je voorbeelden zijn begrijpelijk, maar het is net alsof meer patienten expres 'liegen/weigeren' om niet in te nemen, dan er simpelweg 'het vergeten' zijn, terwijl ze wel willen innemen. Is dat echt DE praktijk, of jouw praktijk? Hoe zeker ben je van dit 'bedrog'? En wat doe je dan om weer een vertrouwensband te krijgen (en hoe typeer je dan die vertrouwensband? )?

[Reactie gewijzigd door amn op 9 oktober 2012 00:48]

Maareh, zo'n systeem als dit hier bestaat al een tijdje en wordt ook al in het veld gebruikt...

Met als toppunt van controle de Maleisen en Chinesen die er video oproepen bij zetten met enige willekeur (of niet) waarbij ze de patient vervolgens vragen voor de camera het middel in te nemen. (vooral in infectieziekten bestrijding - om resistentie en transmissie te stoppen)

Ook voor suiker / dialyse patiŽnten en mensen die geestelijk achteruit gaan hebben ze al units waar baxter-rollen (voorverpakte portie medicijnen) in gaan die vervolgens middels een signaal melden wanneer medicatie moet worden ingenomen en per 3G doorgeeft of de medicatie is uitgenomen. (en deze slikt de resterende zakjes weer in zodat het duidelijk is wat er gemist is en op welk tijdstip indien de patient erover liegt)

Hier moet de wijkassistenten er ook weer op uit en kan de patient dus ondervraagd worden, maar inderdaad, verspilling ga je er niet mee tegen uiteindelijk.

Het issue van de grote voorraden bij patienten thuis, wat ook nog eens gevaar oplevert, is echter wel verholpen. Het moment dat een middel in een gesloten systeem verpakt zit, zou het eventueel teruggenomen kunnen worden. (Ook al is dat totaal niet realistisch te verwachten dat dat ook zal gebeuren momenteel, maar goed)

Generiek dus goedkoper is natuurlijk deels een oplossing om kosten te besparen, maar aan de andere kant maak je daar de investering in nieuwe, betere middelen voor de industrie wel weer mee kapot. Naast dat er zo nu en dan voor inferieure middelen wordt gekozen. (hoewel nieuwer / duurder natuurlijk niet standaard beter is, dat is wel weer vaak genoeg gebleken).
Persoonlijk denk ik dan ook dat er veel meer waarde zal zitten in het nationaliseren van apotheek gegevens dan het gebruik van dit soort doosjes voor in de dagelijkse praktijk. Monitoring van dit soort problemen vanuit de huisarts geneeskunde en indien toepasbaar wijkhulp inzetten om deze mensen te assisteren met hun medicatie. Mensen welk het tenslotte oprecht vergeten zullen het niet snel beter gaan herinneren enkel doordat artsen er bericht van krijgen
Ik weet niet of nationalisering nodig is. Probleem is dat wanneer je op op grote schaal therapietrouw gaat verifieren, je nogal zit met het privacy issue. Daarnaast is er nauwelijks geld beschikbaar voor zulke dingen. De apothekers die ik ken (o.a. oprichter van de LAREB) weten wat voor berg informatie ze hebben, echter is er nauwelijks tijd en geld beschikbaar om daar iets te doen.

Een andere hoek is natuurlijk een module in bouwen de Arts/Apotheker informatie systemen zoals medicom/pharmacom e.d., alleen de features zijn nogal vraag gestuurd en zijn de meeste apothekers/artsen vrij huiverig voor verandering en kosten.
Dat kan inderdaad, maar er zijn ook veel patiŽnten die gewoonweg hun medicijnen vergeten in te nemen. Bij deze groep patiŽnten is het wel mogelijk de medication adherence op deze manier te verbeteren.

Ik vind het overigens een raar statement dat er veel geld verloren zou gaan doordat er medicijnen worden verstrekt maar niet worden gebruikt.
Door deze techniek is het niet zo dat er ineens minder medicijnen voorgeschreven hoeven te worden, artsen zullen dit niet veranderen (en dus zullen de kosten gelijk blijven). Het lijkt mij dat door betere medication adherence er een kortere behandeling zal zijn, wat uiteindelijk scheelt in kosten.
Het zou ook kunnen zijn, dat artsen meer medicijnen voorschriven omdat elke keer blijkt dat een patient een bepaalde waarde niet haalt (ik ben medisch een leek, dus val me daar niet op aan).
Dan zou het dus kunnen zijn, dat er te veel wordt voorgeschreven en dat dit op ťťn patient niet zoveel bespaard, maar bij alle patienten gezamelijk het behoorlijk aan kan tikken.
Dat is precies wat ik ook dacht, het enige dat dit toevoegt is dat big brother nu mee kan kijken of jij wel doet wat de doctor zegt. Maar er is "nog" geen mogelijkheid om ook te controleren of jij de pil wel inneemt. Voor het zelfde geld verkoop je de pil aan iemand anders of voer je het ding aan je hond dat is niet te controleren.

Ik zou wat dat betreft liever een oplossing zien die simpel weg de optie om niet in te nemen weg zou nemen. Een mogelijkheid om simpel weg een mechanisme te gebruiken dat de doctor toe laat op te geven dat je iedere x uur een bepaalde dosis van dit of dat goedje nodig hebt waarna je die dosis netjes krijgt zonder dat jij er bewust iets voor hoeft te doen.
Je kunt nog steeds weigeren de medicatie aan te nemen maar je kunt niet langer de medicatie vergeten of vroegtijdig stoppen. Het zou bijvoorbeeld antibiotica een heleboel langer effectief houden dan nu het geval is. De andere kant is dat dit natuurlijk vraagt om misbruik door mensen die niet het beste met je voor hebben.
Heh. Of je stoot het doosje om waardoor alle pillen eruit vallen, en dan gaat er ergens een alarm af met de melding dat je mogelijk zelfmoord wil plegen :+
Maar, ik kan als patient toch gewoon de pil er uithalen en hem dan niet innemen? Of zeg ik nou iets geks.
In zoverre dat iemand die medicatie nodig heeft de medicatie gewoon inneemt, zeker de oudere patient, die vaak TEveel, of verkeerd inneemt.
Het gaat in dit geval over het "vergeten" in te nemen van medicatie. Daar kan ik me wle iets bij voorstellen. Ik vergeet ook weleens iets.Er zijn mensen die op veel verschillende tijden op een dag een of meerdere pillen moeten innemen.
http://www.pw.nl/dossiers/therapietrouw
Als een patient een pil die hij nodig heeft NIET inneemt. Dan is er denk ik iets anders mis.Maar dat is niet aan de orde. Die koopt ook geen pillen timer(app) want hij neemt ze niet in. Nutteloos dus.

Ik heb ook een aantal pillen. Als ik die niet inneem zal het erg slecht met me gaan. Ik neem het risico dus niet.

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 9 oktober 2012 12:54]

Mijn eerste gedachte.
Het zal enkel registreren of de doos is opengemaakt, en niet of daadwerkelijk de pil is genomen.

Echter staat in het artikel dat het is zodat de pil niet **vergeten** wordt.
Dat doet het dus wel, de gehele wand van het potje is 'touchscreen', waardoor het potje tot op 1 ml nauwkeurig zijn inhoud kan berekenen. Staat ook in het artikel.
Mijn eerste gedachte.
Het zal enkel registreren of de doos is opengemaakt, en niet of daadwerkelijk de pil is genomen.

Echter staat in het artikel dat het is zodat de pil niet **vergeten** wordt.
Staat toch duidelijk dat de pot kan waarnemen hoeveel er nog inzit, of pot nu open of dicht is gebleven maakt niks uit voor deze techniek. ;)

Edit/
Het weet dus of er voor die dag pil uit is gehaald of niet, of die in de mond is verdween weten ze niet, maar als je de pot open maakt en weer dicht zonder pil eruit te nemen zal deze techniek nog steeds weten dat er geen pil is ingenomen. Zijn zat patenten die vergeetachtig zijn en dit kan bijdragen, is maar 1 stapje wat gecontroleerd word maar beter iets dan helemaal geen controle .

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 8 oktober 2012 20:01]

Om er nog zekerder van te zijn dat de medicijnen worden toegediend zou je voor een geautomatiseerde intraveneuze oplossing moeten kiezen.
Misschien een betere optie de pillendoos.
"genomen" kan ook betekenen "de persoon deze inneemt" en DAT kan die mooie touchscreen pot niet weten

watiser mis met een doosje met alle weekdagen erop waar de pillen inzitten en een alarm op een bepaald tijdstip
Klinkt goed, aangezien toch veel mensen (jong en oud) hun dagelijkse pilletjes vergeten.

Bij de werking van het concept heb ik toch wel wat vraagtekens. Communicatie via 3g, verbinding met de arts en een notificatie via je smartphone (mbv de API) is echt erg ver gezocht om dit probleem op te lossen. Het lijkt alsof de ontwerpers hun idee kracht willen bij zetten door extra features.

Het lijkt me beter als ze dit betaalbaar gaan aanbieden en in een eenvoudige vorm. Een bliepje om de zoveel tijd is misschien wel voldoende genoeg om de meeste mensen te herinneren. Bovendien ben je minder afhankelijk van een heel notificatiesysteem via het internet.
"Het lijkt alsof de ontwerpers hun idee kracht willen bij zetten door extra features. "

Dan moet het in ieder geval een doorslaand succes worden bij de tweakers....
Dit is makkelijk voor dementerende mensen, kunnen ze hun pillen niet vergeten in te nemen.
Als er nu gelijk een lampje op het deksel zit, welke pillen moeten worden ingenomen, en de rest van de deksels bijv. opslot blijven zitten is dat natuurlijk ideaal. Nooit meer teveel, of de verkeerde pillen nemen.
Grappig, ik ben net met een project bezig, waar een pillenstrip (blister) voorzien is van sensoren en een RFID chip, die weer in verbinding staan met een gsm (NFC). Beetje gelijkaardig idee :). Voordeel daarvan is dat je verschillende pillen voor verschillende dagen erin kan steken, en je geen batterij nodig hebt.

En het punt is vooral voor mensen die hun pillen vergeten, als je ze doelmatig niet inneemt, zijn er altijd mogelijkheden. Dit kan ook perfect gekoppeld worden aan bvb reminders op een smartphone, afhankelijk van of je de desbetreffende pil al genomen hebt of niet :).

Probleem dat ik bij deze technologie wel zie is batterijduur, daar wordt niets van gezegd....

[Reactie gewijzigd door Carrein op 8 oktober 2012 20:00]

Dan is er een ander systeem dat evengoed werkt, en veel goedkoper is. Gezien bij een klant van ons. Zij ontblisteren alle medicijnen, en verpakken deze in plastic zakjes voor elke dag op basis van de pillen die ze moeten nemen. Er staat op elke zakje een naam en de datum van inname.

Zij zijn zelf apothekers en nemen dan ook alle verantwoordelijkheid hiervoor op, en zodoende kunnen ze de pillen ook verdelen in het rusthuis door iemand die niet apotheker is.

Het moet niet altijd "it" gerelateerd opgelost worden.

[Reactie gewijzigd door tc982 op 8 oktober 2012 20:43]

Maar voor mensen die nog geen plek in een rusthuis hebben, omdat er gewoonweg geen plek voor ze zijn, en last hebben van dementie is deze it-gerelateerde oplossing verrekte handig. De thuiszorg komt een keer per dag, pakt de blister uit en legt het klaar op een schoteltje en zegt erbij: Om twee uur innemen hoor! Dat wordt vergeten natuurlijk. Daarnaast om medicatie vergiftiging te voorkomen worden medicijnen ook over drie dagdelen verspreid. Dus dat blisteren is gewoonweg een verouderde oplossing, en werkt alleen als je in staat bent het zelf te controleren, of zoals je al zegt in een rusthuis zit.
Als apotheker zou ik hier graag even op willen antwoorden. Jij bedoelt ongetwijfeld het Baxter systeem.

Het 'nadeel' van dit Baxter systeem t.o.v. deze 'uitvinding' is dat deze uitvinding je er op kan wijzen dat het niet adequaat of op tijd is ingenomen en, nog belangrijker, het systeem kan worden uitgelezen door de arts en met name de apotheker zodat hij/zij de therapie trouw kan controleren.

Dit is met name van belang bij patiŽnten waarbij het vermoeden bestaat dat, bijvoorbeeld, zijn bloeddruk niet verlaagd wordt na gebruik (lees: uitgifte) van zijn of haar bloeddrukverlagers. Therapie ontrouw houdt dus in dat de patiŽnt het middel netjes afhaalt maar niet op de juiste manier of op het juiste moment inneemt. Hierdoor wordt er, bijvoorbeeld in het geval van bloeddruk verlagers, geen verlaagde bloeddruk gevonden. De apotheker/arts weet dan eigenlijk nooit waar dat dan aan ligt terwijl het helaas heel vaak door de therapie ontrouw komt.

Ik vind dit persoonlijk als apotheker helemaal niet zo een grote 'uitvinding' (buiten het 'IT'-gedeelte) om, aangezien er inderdaad (zoals in de overige comments al een paar keer staat beschreven) veel goedkopere en reeds bestaande middelen zijn die ook op dezelfde manier werken. Een voorbeeld is inderdaad "de alarmerende pillendoos" die een alarm kan laten afgaan wanneer iemand zijn of haar pillen vergeet.

De doelgroep voor deze apparaten is uiteraard de vergetende/demente patiŽnt, en niet zozeer de patiŽnt die zijn of haar pillen niet wilt innemen. Dat sommige patiŽnten niet hun pillen willen innemen, doe je weinig aan. Autonomie is ten slotte een mooi ethisch beginsel.
Ik denk dat dit een fantastische uitvinding is voor de dementerende bejaarde die door vergeetachtigheid de medicijninname niet altijd goed doet. Mijn moeder komt nog regelmatig gespannen thuis omdat blijkt dat haar oude moeder al dagen haar pillen niet genomen heeft, of juist te veel pillen slikt omdat ze vergeten is dat ze de dagelijkse dosis al ingenomen heeft. Als zulke incidenten met deze technologie teruggedrongen kunnen worden, ben ik er helemaal voor.
Zonder pillen was ik misschien allang dood geweest. Met mij nog vele anderen. Denk dus na voordat je reageert waarbij je zo te zien ook meer aandacht mag besteden aan eventuele spelfouten.

Verder: goede zaak! Zeer zeker voor (dementerende) ouderen!
Inderdaad, je kunt beter helemaal geen pillen meer slikken. Gewoon goed voor jezelf zorgen, gezond eten, en luisteren naar je lichaam, dan word je altijd vanzelf beter. Sterker nog, dan word je nooit meer ziek _/-\o_
http://en.wikipedia.org/wiki/Artemether
http://en.wikipedia.org/wiki/Zidovudine
http://en.wikipedia.org/wiki/Penicillin

of wat dacht je van deze?

http://en.wikipedia.org/wiki/Pegylated_interferon_alfa-2a

of deze:

http://en.wikipedia.org/wiki/Imatinib

of misschien deze?

http://en.wikipedia.org/wiki/Morning_after_pill

Je hebt vast gelijk hoor. Er zit veel symptoombestrijding tussen. Zoals paracetamol, fuoxetine, diazepam en methyfenidaat. Maar ja, wat wil je doen. Koortsige pijnlijders, gedeprimeerden, angsthazen en hyperactieve medemens aan zijn lot overlaten zolang we geen echt genezend medicijn hebbhen? Ik heb je alvast geen alternatief horen noemen....
Deze uitvinding is misschien wel een Bug Fix, Misschien wel een vorm populatie controle, Misschien doen wij het ons zelf wel aan allemaal.

Wat ik bedoel en ik denk DingieM ook;
'onderzoek naar' of 'bewust worden van' de oorzaak zou beter zijn.

De GGD over dementie:
http://www.ggzcentraal.nl...tie/oorzaken-van-dementie

individuele kwetsbaarheid
Mensen met hoge bloeddruk, aderverkalking, suikerziekte type 2, en mensen die roken hebben een grotere kans op Alzheimer en vasculaire dementie.
Dit zijn trouwens ook de risico's van hart en vaatziekten.
Hoge bloeddruk speelt lang voor de dementie is begonnen een rol, want mensen met Alzheimer hebben juist een lage bloeddruk.
Stop eens met dierlijke vetten en vlees eten ben je al goed op weg..
Mensen met bepaalde hartritme-stoornissen, verhoogd gehalte van bepaalde stollingsfactoren in het bloed, teveel vet eten en een gestoorde cholestrol-huishouding lopen ook meer risico.


Wat wij eten draagt een hoop bij aan veel van deze problemen.
Stoppen met dierlijke vetten en vlees?

Beschermende factoren
Bepaalde medicijnen (waaronder aspirine) zouden het ontstaan van dementie remmen.
Ook bepaalde hormonen lijken een gunstige invloed te hebben. Zeker is dit nog niet.
Veel sociale contacten, en dingen doen die de geest bezighouden, hebben vermoedelijk een gunstige invloed.
Veel bewegen en het drinken van koffie en wijn lijkt gunstig uit te werken.


Koop je aspirine, verzorgingsproducten met afval stoffen, visje van de markt, burgertje van de Mac, zo een klein snavelloos krokant balletje kip van de KFC, Kilo Knallers woei!
Allemaal stress vlees/spier, rijk aan hormonen, antibiotica en een hoop stoffen waar niet bewust van zijn?

Leuke uitvinding, maar ik zal er alles aan doen om zoiets nooit nodig te hebben.
(voor zover dat nog kan.)

[Reactie gewijzigd door dna_fatrabbit op 8 oktober 2012 22:22]

Dat moet je vooral doen als je denkt dat het voor jou het beste is, maar sommige dingen in het leven heb je nou eenmaal niet zelf in de hand.

Natuurlijk worden er onderzoeken gedaan naar de oorzaken van ziekten. Tot die tijd worden medicijnen gebruikt om te overleven.

Voorbeeldje: mensen met kanker (en misschien met nog wel meerdere aandoeningen tegelijkertijd) krijgen medicijnen. Moet je dan ook maar meteen stoppen met medicijnen?

Of in mijn geval: ik ben 24, heb een ziekte waarbij organen van binnen (kunnen) worden vernietigd en slik daarbij al een jaar redelijk zware medicijnen. Oorzaak? Al jaren onbekend, maar dit jaar hebben onderzoekers "ontdekt dat nano-deeltjes misschien wel de oorzaak kunnen zijn." Kortom: ze zitten dus vrijwel overal. Moet ik mezelf nu dan ook opsluiten als het werkelijk zo is dat die dingen de oorzaak zijn?

Er wordt dus wel degelijk gekeken naar oorzaken van ziekten (continue zelfs), maar daar gaan dan gewoon jaren overheen en tot die tijd is het gebruik van medicijnen een tijdelijke uitkomst. Zo'n pillendoos alleen maar een mooi begin. Niet alleen voor ouderen, maar ook als je zoveel medicijnen hebt waarbij je een klein pilletje makkelijk over het hoofd ziet ;)
Zeker heeft niet iedereen een keuze.. daarom zeg ook ik, zal er alles aan doen (voor zover dat nog kan)

Stom en klein voorbeeldje http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.1434017
Ik begrijp de nieuwswaarde niet. Vader van een vriend van me heeft al zeker tien jaar een succesvol bedrijf met precies een dergelijk apparaat.
"Precies een dergelijk apparaat"

Niet bedoeld als persoonlijk aanval, maar die zin alleen al is in tegenspraak met zichzelf. Er zijn idd wel een aantal van dergelijke systemen op de markt, maar er zijn er maar weinig die vrij op de markt verspreid mogen worden. Ik ken ze uiteraard niet allemaal, maar ken nog geen 10 jaar oud systeem wat hetzelfde doet...

Welk bedrijf is het als ik vragen mag?
De naam weet ik niet, kan zo ook niet op naam zoeken aangezien het om een stiefvader gaat en ik de achternaam niet weet ;)

Ik snap dat er meer van dergelijke systemen bestaan, logisch ook natuurlijk. Daarom ook de eerste zin, de nieuwswaarde begrijp ik niet. Voor zover ik kan weet gaat dat alleen maar om de behuizing.

Ik weet trouwens ook niet wat je precies bedoelt met vrij verspreid, ik zit totaal niet in de medische wereld. Ik weet wel dat het apparaat waar ik het over heb via een telefoonlijn verbonden is met een centrale. Op ingestelde tijden laat het apparaat de dosis pillen vallen op een schaaltje. Als deze niet binnen een bepaalde tijd weggehaald worden gaat er een signaal naar de centrale waarbij iemand (dokters/assistenten/telefonistes, geen idee) de patiŽnt kan bellen om te informeren. Misschien zegt het je wat, succes :)