Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 165, views: 30.334 •

Een aankomende versie van Android krijgt hoogstwaarschijnlijk de mogelijkheid om verschillende gebruikersprofielen aan te maken. Elk profiel zou dan zijn eigen apps en instellingen hebben. De broncode van Android is al deels aangepast hiervoor.

Android logoDe aankomende ondersteuning voor gebruikersprofielen werd ontdekt door de website Android Police, die verschillende verwijzingen naar de nieuwe functionaliteit in de broncode van Android vond. Het blijkt nu dat Google al meer dan een jaar met aanpassingen aan Android bezig is die het gebruik van verschillende accounts mogelijk moet maken. Sinds april 2011 zijn er verschillende commits gedaan aan de broncode waarvan de bijgaande commentaren duidelijk verwijzingen naar verschillende gebruikersaccounts.

Op 14 april 2011 is er bijvoorbeeld code toegevoegd die ervoor zorgt dat applicaties hun instellingen niet in de centrale map '/data/data' opslaan maar in de map '/data/user/0'. Het laatste getal is dan voor elke gebruiker verschillend. Het commentaar bij de wijzigingen spreekt over de mogelijkheid om gebruikers toe te voegen en verwijderen en over de manier waarop applicaties aan accounts gekoppeld worden. Deze manier van data opslaan is al in gebruik bij de meest recente versie van Android; Jelly Bean.

De titel van de toevoeging die op 4 mei 2011 gedaan is, spreekt boekdelen: Multi-user - 1st major checkin. Hierbij wordt gesproken over wisselen tussen profielen via het menu dat verschijnt als de aan/uit-knop lang ingedrukt wordt. De meest recente aanpassing aan de broncode op dit gebied werd gedaan op 28 maart van dit jaar, en heeft betrekking op het lockscreen; elke gebruiker zal zelf kunnen bepalen hoe een toestel of tablet ontgrendeld dient te worden.

Google heeft nog niet over de nieuwe functionaliteit gepraat en het is dan ook niet duidelijk in welke versie van Android het geheel werkend moet zijn.

Reacties (165)

Reactiefilter:-11650153+189+29+30
Dat is een mooie toevoeging!
Dat is een mooie toevoeging!
Ik vind het een zeer late toevoeging. Afgezien van het feit dat Android initieel op smartphones werd gebruikt, kan je ook voor deze devices al beargumenteren dat je best een extra profiel nodig had om je zoontje lekker Angry Birds te kunnen laten spelen zonder koppeling met, bijvoorbeeld, het adresboek of de GSM-kaart.

Zeker in de tijd van roaming, allerlei devices & syncs, vind ik dus dat het toevoegen van een "multi user option" erg verlaat in de hele branch van Android.
Volgens mij valt je zoontje niet in de originele doelgroep die Google voor ogen had bij het ontwikkelen van een mobiel platform, maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

In mijn ogen zijn de meeste zaken die hiervoor zijn gedaan stukken belangrijker. Meerdere profielen op een smartphone kan nog wel handig zijn voor switchen tussen zakelijk en privé, maar ik mis 't niet echt. Echt handig wordt het pas op een tablet. Daar is het haast vanzelfsprekend dat die door meerdere mensen wordt gebruikt.
Want Apple, Nokia en BlackBerry hebben dat wél reeds jaren op hun toestellen zitten? :z
En dus kopieer jij het gedrag van anderen... ?!?!!? Patentschending op zijn best :Y)

Dat Apple,Nokia en BB niet innoveren wilt niet zeggen dat Google dit ook maar moet laten.

Juist als Google zijnde lijkt het me handig om specifiek te weten welke applicaties door persoon X of Persoon Y worden gebruikt. Iets met statistieken bijhouden, business model en Advertising!

Anyhow, zelf zit ik enorm te wachten op een mogelijkheid als dit. Juist bij mobiele devices waarvan je veel gebruik maakt.
Ik vind het een zeer late toevoeging.
Ik vind het een overbodige toevoeging. Een smartphone is een persoonlijk device, waarom zou je meerdere users willen ?
om je zoontje lekker Angry Birds te kunnen laten spelen
Waarom heeft je zoontje niet gewoon z'n eigen smartphone ?

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 31 juli 2012 10:19]

Omdat android ook voor tablets gebruikt wordt en dat al een stuk minder een persoonlijk device is. Daar zou het toch wel handig zijn als meerder gebruikers hun eigen profiel kunnen hebben om hun eigen mail etc te benaderen.
Omdat android ook voor tablets gebruikt wordt en dat al een stuk minder een persoonlijk device is.
Ik heb daarvoor gewoon een privé iPad en eentje voor algemeen gebruik.
Dure hobby. Een OS met multiuser mogelijkheden lijkt mij goedkoper dan voor iedere gebruiker en activiteit een tablet kopen
Kan mij inbeelden dat niet iedereen over de middelen beschikt om twee tablets in huis te nemen en zou ook te gek zijn als dat enkel en alleen nodig is om je tablet/smartphone veilig te kunnen doorgeven aan je kinderen zodat ze ook eens kunnen spelen...
Vreemde beredenering. Je privé iPad wordt echt niet veiliger door er een tweede bij te kopen. Als iemand hem aan zet kunnen ze nog steeds je e-mail lezen.

Ik vind dit een prachtige toevoeging. Ik hoopte hier al op bij de aanschaf van mijn Asus Eee pad (tf101). Een tablet actief gebruiken met 2 personen is gewoon niet praktisch.
[...]

Ik heb daarvoor gewoon een privé iPad en eentje voor algemeen gebruik.
Reken dus maar uit wat je kan besparen met deze toevoeging.
Reken dus maar uit wat je kan besparen met deze toevoeging.
Nee, want met multi-user kan je nog steeds niet met 2 personen te gelijk je iPad gebruiken. Het lost dus niets op.
Het is multi-user, niet multi-seat. Trouwens, met 2 iPads kan je nog steeds niet met 2 tegelijk 1 iPad gebruiken
Een smartphone is een persoonlijk device, waarom zou je meerdere users willen ?
Een smartphone, soit. Maar een tablet vind ik al iets meer een koffietafel-device, en bij ons wordt die door iedereen gebruikt.
Waarom heeft je zoontje niet gewoon z'n eigen smartphone ?
Omdat mijn zoontje 2 is. En hoewel ik het prachtig vind dat hij zelfstandig de kinderspelletjes weet te vinden op m'n iPad, zou ik het nog iets prettiger vinden als ik een account voor hem kon maken, hij alleen toegang heeft tot de apps die ik aanwijs, en niet in een onoplettend moment ook door m'n email kan grasduinen om ze een voor een weg te gooien. Ja, dat is hem ook al eens gelukt.

@RobbieB: Oh cool, wist ik niet. Helaas is het een iPad 1, dus geen iOS 6 voor ons.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 31 juli 2012 10:57]

Gelukkig kun je vanaf iOS 6 kinderen in een app 'locken'. Zelfs de homeknop werkt dan niet :)
Vreemd, bij mij vraagt hij voor elke aankoop mijn wachtwoord.. Die weet niemand anders dan ik!
Waarom heeft je zoontje niet gewoon z'n eigen smartphone ?
Ik was bijna vergeten dat het tegenwoordig normaal is dat 8 jarige jongentjes een eigen iPhone of Galaxy SIII hebben.
Voor een telefoon niet echt zinvol nee, maar voor een tablet wel!
Wij hebben hier één tablet in huis en het zou wel handig zijn om met verschillende profielen te werken.
Een tip, je hebt al een app die ervoor zorgt dat je kind rustig ge-autoriseerde applicaties kan gebruiken, zonder bijv. je adresboek en andere zaken te vernaggelen. Je kind speelt dus in een beveiligde omgeving en kan daar niet uit komen (www.zoodless.com). Ik gebruik zelf de gratis versie en het werkt perfect _/-\o_

P.S. had ik een keer zoodless op een iphone geinstalleerd en zag dat de beveilging niet werkt ivm geen ondersteuning voor Flash }>
Dat is een mooie toevoeging!
Is inderdaad een korte fipo , maar ben het wel degelijk met hem eens.
Zo kun je in principe ook meerdere accounts aanmaken. 1 voor werk 1 voor prive... etc

En voor tabblets helemaal mooi.. Zo kun je meerrdere accounts aanmaken zoals op een PC... iedereen zn eigen ding

[Reactie gewijzigd door demilord op 31 juli 2012 10:33]

Het zou zeker een mooie toevoeging hebben maar het heeft ook een nadeel,
als de telefoon gelocked is en ik wil snel een foto nemen ( wat bij alle telefoons 1 actie vereist om de foto app naar voren te halen) onder welk profiel wordt die dan bewaard?

Zelfde met het adressen boek, bij wie wordt er bij geouden als een inkomend telefoontje is geweest of een gemiste omroep?

Hoe zit het met notificaties van een app die door meerdere gebruikers gebruikt wordt? Hoe maak je onderscheid? Vereist dit een aanpassing aan de app? Hoe geef he dat weer ? Hoe voorkom je verwarring?

Enz... Enz..

Er zijn veel situaties waarbij je geen actief profiel hebt maar wel onderscheid moet maken.
Het zou zeker een mooie toevoeging hebben maar het heeft ook een nadeel,
als de telefoon gelocked is en ik wil snel een foto nemen ( wat bij alle telefoons 1 actie vereist om de foto app naar voren te halen) onder welk profiel wordt die dan bewaard?

Zelfde met het adressen boek, bij wie wordt er bij geouden als een inkomend telefoontje is geweest of een gemiste omroep?

Hoe zit het met notificaties van een app die door meerdere gebruikers gebruikt wordt? Hoe maak je onderscheid? Vereist dit een aanpassing aan de app? Hoe geef he dat weer ? Hoe voorkom je verwarring?

Enz... Enz..

Er zijn veel situaties waarbij je geen actief profiel hebt maar wel onderscheid moet maken.
Telefoons met dubbelle sim? Denk niet dat dit specifiek voor smartphones is.. Meer voor Tabblets ;)

[Reactie gewijzigd door demilord op 31 juli 2012 10:52]

Het maakt de zaak inderdaad wel heel erg gecompliceerd. Daarom geloof ik niet dat Apple zoiets zal introduceren. In iOS 6 wordt 'guided access' toegevoegd zodat je niet uit een bepaalde app kan komen.

Zie hier: http://www.apple.com/ios/ios6/#accessibility
volgens mij is dit nogal duidelijk?

Als de telefoon gelocked is kan ik geen foto maken hoor, dat wil ik ook niet eens.
Maar die komt dan gewoon in de map gedeelde afbeeldingen?

Dat word bijgehouden bij de persoon van wie de simkaart is? Ik neem aan dat je de sim registreert op 1 account en daar vanaf de andere niet kunt aankomen.

Hoe bedoel je, een app die door meerdere mensen gebruikt word? dat kan niet eens. Je kunt wel bij b.v. songpop ingelogd zijn op jou account en een ander. dan krijgen die account uiteraard de meldingen, het andere account komt niet bij die data.

Ik denk niet dat er een aanpassing in de app nodig is, de data word gewoon gescheiden bewaart en de app kijkt naar de data bij het opstarten.

Verwarring en weergave problemen zijn er niet. Als gebruiker Y een melding moet krijgen terwijl gebruiker X is ingelogd is deze gewoon pas zichtbaar als gebruiker Y inlogt. Vrij simpel toch?

Dit gaat toch in Windows ook al jaren goed? Waarom zou dit op android dan niet hetzelfde princiepe zijn?
Ik weet niet hoe het op android precies werkt maar ik kan gewoon een foto maken zonder daadwerkelijk te unlocken, verder krijg ik notificaties van bijvoorbeel draw something op mijn lockscreen .

Dacht dat dat hetzelfde qas op android.
Android heeft geen lockscreen, als ik mijn scherm aanzet krijg ik direct de bolletjes om het patroon te tekenen.

Notificaties horen toch in de notificatiebalk bovenaan het scherm? daar komen de icoontjes te staan als ik een mail e.d. krijg. Waarvoor heb je anders een notificatiecentrum?

Een foto maken zonder te unlocken kan en wil ik ook niet kunnen.
dan kan iedere gek die mijn telefoon pakt foto's maken.

Wel leuk trouwens als iemand automatisch syncroniseren heeft aanstaan. Lekker foto's maken en uploaden, heeft hij zo zijn limiet bereikt.

Maar dit is slechts bij mij. Android heeft 1000+ versies en IOS maar 1.
dus sommige zullen best wel een mogelijkheid hebben voor een foto en de beveiliging te omzeilen.

[Reactie gewijzigd door Denskie op 31 juli 2012 11:58]

Met m'n ICS kan ik het dus wel. Moet wel nog steeds m'n pattern vormen, maar daarna start de camera-app gewoon op
dat scherm met bolletjes dat je hebt is je lockscreen.
het is 1 van de 4 beveiligde lockscreens beschikbaar in recente Android versies.

sinds ics zijn de beveiligde lockscreens patroon, gezichtsherkenning, simkaart pincode, en wachtwoord.
met als onbeveiligde opties geen lockscreen, of de standaard 'slide' stand.

voor zover ik weet kan je zonder patroon/wachtwoord/etc. niet in een applicatie komen via een beveiligde lockscreen.
Het zijn goede vragen, maar ik denk dat de antwoorden vrij simpel zijn, voor tablets tenminste.
Snel een foto maken is niet meer mogelijk. Een app-notificatie wordt gewoon bij je profiel weergegeven. Geluidjes voor een nieuwe e-mail hoor je dus voor alle gebruikers.
Ik vergelijk het maar een beetje met het login scherm van Windows. Iedere gebruiker klikt op zijn naam/profielfoto en kan inloggen. Bij die account kunnen dus notificaties worden weergegeven. Zodra er een gebruiker ingelogd is worden er geen notificaties/geluidjes meer getoond van de andere gebruikers.

Gemiste oproepen is een ander verhaal omdat je niet per gebruiker een aparte simkaart hebt. Maar ik zie deze toevoeging dan ook beter slagen bij tablets dan bij telefoons.

Als Google dit netjes implementeert wordt het een hele mooie toevoeging en zelfs een mooi onderscheid tussen de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door 3raser op 31 juli 2012 11:54]

Net als Windows 8. Ik vind het al raar dat ik op de iPad niet meerdere gebruikers kan registreren.. Logische stap toch?
De iPad (eigenlijk iOS) is ontwikkeld vanuit een ander oogpunt. Android is eigenlijk ontwikkeld als een allround OS.
Heeft daar niet echt iets mee te maken hoor, Android is gewoon op een stadium waarbij ze wel meer naar hun gebruikers luisteren, zij zien wel in dat meerdere mensen gebruik maken van dezelfde tablet.. Voor de iPad zou het ook niet slecht zijn om deze met meerdere gebruikers op een betere manier te kunnen gebruiken..
Android staat op het punt om te doorbreken naar TV's & PC's... Dat bedoel ik dus met ontwikkeld vanuit een ander oogpunt

Op tablets heel handig... Google heeft alleen de ambitie om de complete woonkamer over te nemen (logisch ook, Apple en MS willen hetzelfde uiteindelijk maar via een andere strategie). In woon situaties zou het ideaal zijn. Login op je Nexus 7 met je eigen username en je krijgt op je PC en TV ook je eigen omgeving met je eigen kanalen/apps :P

Apple zie je dat duidelijk net iets anders doen... Ook logisch omdat ze alles inhouse houden (hard/software)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 31 juli 2012 10:03]

Lijkt me dat Android nog steeds gebouwd is om zoveel mogelijk op iOS te lijken.
Vandaar die functies (multi-user) uit het artikel die Apple niet heeft. Vandaar dat de notifiactiebalk door iOS is overgenomen. Vandaar dat apps bij iOS op de achtergrond apps kan updaten, nadat die functie in Android is gekomen. Vandaar dat je nu ook kan updaten over-the-air (OTA) wat al lang in Android kan...

Tuurlijk heeft Google ook goed naar iOs gekeken, bedankt daarvoor Apple, maar andersom net zo!

Dat wil overigens niet zeggen dat ze geen ander oogpunt hebben. Als ik jouw op de snelweg tegen kom wil toch ook niet zeggen dat we dezelfde bestemming hebben? Oftewel dat er gelijkenissen zijn wil niet zeggen dat ze het zelfde willen (en ja het doel 'geld verdienen' is wel hetzelfde, maar de manier waarop)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 juli 2012 10:36]

Dus omdat Apple een patent op multi user switching heeft aangevraagd doet Google Apple na?

Mijn eerste opmerking op tekortkoming van tablets wat het missen van multi user support. En ik ben zeker niet de enige die dat een zeer welkome feature vindt. Daarnaast is dit ook een feature die op elke pc te vinden is. Dus waarom in hemelsnaam zeggen dat Google hier bij Apple afkijkt?
Gericht aan SoSueMe
Wellicht heb je het niet helemaal meegekregen, maar meerdere profielen op een device was al jaren mogelijk op computers. Het patent van Apple omvat het volgende: ". A recently published patent application details an automatic user-switching system which can lock, unlock, and reconfigure a device for unique users based on face detection using a front-facing camera."
Nog steeds erg marginaal, maar niet zo marginaal als jij hem beschrijft.

Je mag er vanuit gaan dat alle grootmachten elkaars patenten zo zorgvuldig mogelijk doorspitten. Naast nieuwe ideeën bevatten ze ook informatie over potentiële nieuwe devices van deze fabrikanten en bedrijven worden nou eenmaal heel gelukkig van informatie over concurrenten.

Ook Apple heeft een legal department waar jaarlijks honderden miljoen naartoe gaan, voor alleen de zaak Apple vs. HTC werd al flink geïnvesteerd

"Apple may have spent $100 million in its legal assault against HTC over what it believes is ripped-off technology used in Android mobile devices."
Briljant hoor user switchen op basis van een front facing camera, zoals ik eerder zei deed mijn asus laptop dat al in 2009 (of misschien al zelfs in 2008!), twee jaar voor de patentaanvraag van apple. Het programma heet ASUS Smartlogon, als je voor de login scherm ging zitten werd je gezicht herkent en je profiel geladen, als het lockscreen actief was en je ging er voorzitten werd aan de hand van je gezicht het scherm geunlocked of als er een andere gebruiker voor ging zitten een tweede profiel geladen

[Reactie gewijzigd door Madame Jeanette op 31 juli 2012 11:54]

@watercoolertje

Bijna al die functies die je op noemt komen van iOS jailbrake community af.
Google heeft daar goed en sneller gebruik van gemaakt dan Apple maar Android was zeker niet de eerste met deze functies.
Ik denk dat Apple er anders naar kijkt.

De meest verkochte iPad is de 16GB (hetzelfde geldt voor de iPhone). Hier blijft effectief 14,5GB van over. Op het moment dat je meerdere gebruikers toe staat houdt dit dus in dat (ervan uitgaande je het evenredig verdeelt) je op de volgende opslagcapaciteiten uitkomt:

2 users: 7,25 GB p/user
3 users: 4,8 GB p/user
4 users: 3,6 GB p/user

Het is vast mogelijk om via iCloud-integratie toch apps te kunnen delen zonder dat ze twee keer de ruimte innemen, maar muziek/films etc. zullen allemaal apart erop gezet worden.

Je zou het kunnen limiteren tot 2 gebruikers bij een 16GB iPad en bij de hogere capaciteiten meer toe kunnen staan, maar dat zorgt alleen maar voor verwarring. De kracht van de iPad is juist dat ze allemaal vrijwel identiek zijn op de opslagcapaciteit (en 3G) na.

Ik zie Apple zeker wel user accounts toevoegen aan iOS de komende jaren, maar ik denk dat deze kleine opslagcapaciteiten nu nog (1 van de) dingen is die het tegenhoudt.
Je apps worden in zon geval natuurlijk niet 2 of 3 keer geinstalleerd. Alleen je persoonlijke settings. Altijd al een minpunt gevonden en eigenaardig dat Android dat niet van begin af aan heeft (iig de mogelijkheid tot, want qua architectuur lijkt het me logisch).

Je ziet nu op de iPad allerlei programmas die dan maar zelf profielen inbouwen... Niet echt handig.
En Apple moet maar beslissen wat de gebruiker wil? Die kan best zelf beslissen of minder opslag ruimte meer of minder belangrijk is dan multiple users. Is de gemiddelde Apple user werkelijk zo dom dat een simpel regeltje in de handleiding en na het inschakelen van multi users onbegrijpelijk is? Mag toch aannemen van niet.
Geef de gebruiker de keuze...

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 31 juli 2012 11:35]

Jouw reactie laat duidelijk zien dat jij niet weet hoe Apple werkt.

Apple bepaalt altijd wat de gebruiker wil, hun hele filosofie is daarop gebaseerd. Dat komt ook heel duidelijk naar voren in de biografie van Jobs.

Als je de keuze wil zijn er genoeg alternatieven.
Heeft niet veel met "ontwikkelen vanuit een bepaald oogpunt" te maken, het heeft te maken met dat Android kon worden opgepikt door de community en andere geinteresseerden. Moest iOS open zijn, je zou het zien draaien op frigo's, mediacenters, non-iDevices, ...
Op zich zou voor iPad een multiuser mogelijkheid een uitkomst zijn. Het is bij ons een centraal apparaat waar iedereen gebruik van maakt (ze zijn zo achterlijk duur dat je er niet meerdere van aanschaft tenslotte). Het zou dus best fijn zijn om meerdere profielen te kunnen gebruiken, ieder z'n eigen facebook e.d.

Ook op het werk lijkt me dat ideeal, hoeft de e-mail niet telkens opnieuw ingesteld te worden als een andere collega 'm meee krijgt.


Maar inderdaad iOS was natuurlijk eerst ontwikkeld voor de iPhone, wat over het algemeen een persoonsgebonden apparaat is.
Misschien wil Apple helemaal niet dat je jouw iPad met de hele familie gebruikt, zodat ze meer apparaten kunnen verkopen?

Ik ben wel blij met deze toevoeging aan Android, heb zelf ook een Android device.

Trouwens, volgens mij was er al een app of custom ROM waar dit al kon; meerdere profielen op 1 apparaat. Kan het zo snel niet meer voor me halen, maar ik weet dat ik een u2b video had gezien van iemand die dat deed.
Misschien wil Apple helemaal niet dat je jouw iPad met de hele familie gebruikt, zodat ze meer apparaten kunnen verkopen?
Ik denk dat dat de strategie is geweest tot het moment dat de concurrentie wel multi-user tablets levert. Dan moet Apple wel mee en zullen ze het ook in iOS bouwen.
[...]


Ik denk dat dat de strategie is geweest tot het moment dat de concurrentie wel multi-user tablets levert. Dan moet Apple wel mee en zullen ze het ook in iOS bouwen.
dat is mogelijk, in 1 van de eerdere iPad patentaanvragen dook namelijk deze feature wel al op. Er zijn aanwijzingen dat Apple er destijds wel serieus aan ontwikkeld heeft, maar het om onbekende reden niet in iOS is beland. Soms leggen ze iets tijdelijk op de plank omdat de techniek er achter nog niet volwassen genoeg is, dat is iets wat je vrij veel bij Apple ziet

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 31 juli 2012 13:01]

De iPad (eigenlijk iOS) is ontwikkeld vanuit een ander oogpunt. Android is eigenlijk ontwikkeld als een allround OS.
iOS is gebaseerd op OSX alleen uitgekleed.. Je zou verwachten dat Apple's iOS zoiets al heeft...

[Reactie gewijzigd door demilord op 31 juli 2012 10:54]

Een ander oogpunt? Het oogpunt dat iedereen maar zijn eigen tablet moet kopen ofzo?
Als het van Apple afhangt, ja, dan koopt elk lid van het gezin een iPad. Desnoods ook de hond eentje geven en nog 2 voor op de achterbank in de auto.
Logische stap toch?
Zeker weten. Ik heb deze feature al een jaar geleden ingeschoten bij Apple maar ze hebben er nog steeds niks mee gedaan. Zeker de iPad (die vaak door meerdere personen wordt gebruikt) zou hier baat bij hebben. Als iemand nu de Facebook app opent, dan zit diegene meteen in mijn profiel... niet wenselijk. Als je ieder een eigen gebruiker zou hebben dan kan elke app zijn eigen (open) sessie behouden, wat ook de usability ten goede komt.
Mijn moeder heeft een iPad en de Facebook app maakt daar zelf onderscheid tussen verschillende gebruikers...
Als elke app zijn eigen methode door voor maakt krijg je weer van die versplintering en inconsistentie die je niet wil.
Inderdaad. Zeker omdat we dat altijd al gewend waren van Windows systemen.
MIjn Acer W500 Windows 8 tablet heeft meerdere profilen.
Ideaal om werk en privé gescheiden te houden.
Kijk dat zijn berichten, nu zou het mooi zijn om de kunnen switchen op basis van het ingevoerde patroon
Gaat lastig worden als gebruikers ook nog onafhankelijke lockscreens kunnen hebben. 0_o hoe moet dat dan als ik wel een lockcode wil en mijn vriendin niet? :?
Lijkt me vrij eenvoudig op te lossen. Scherm aan ==> Keuze van userid's (met foto). Druk op user, en dan krijg je al dat niet je lockscreen op basis van je instellingen. ;)
Dat is natuurlijk per keer dat je het toestel gebruikt een extra handeling (en dat komt dus vaak voor). Dat lijkt niet veel, maar als het om gebruikersvriendelijkheid en efficiëntie gaat is elke handeling er één te veel.
En daarom kun je dat dus instellen.. Zal wel zo zijn dat het lockscreen ingesteld staat op de instellingen van de laatste gebruiker, maar dat op hetzelfde scherm dus ook een andere gebruiker te selecteren is. Tja, dat zijn normale handelingen als je met meerdere gebruikers op 1 device werkt..
Wat wel kan is dat het lock screen van de laatste persoon te zien is en boven verschillende gebruikers te selecteren zijn. Dit is dan om regelmatig te switchen iig.

Andere is dat men gewoon even de power knop in moet drukken zoals vermeld, en dan voor de optie kiezen om van gebruiker te wisselen. Dit is alleen wel wat trager en minder gebruiksvriendelijk.
Ja, maar het idee was dat je 1 lockscreen invult en als de code "1234" pakt hij user 1 en als de code '6524" pakt hij user 2, maar zoals ze hierboven aangeven werkt dat niet als iemand anders op hetzelfde toestel een andere lockcode heeft :)