Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 130, views: 42.896 •

Sony brengt Android 4.0 niet naar de Xperia Play omdat het niet lukt om de laatste versie van Googles mobiele besturingssysteem stabiel op de smartphone annex gaminghandheld te krijgen. Met name gaming zou problemen geven.

Sony heeft in een blogbericht laten weten dat de Xperia S, Xperia P en Xperia U vanaf eind juni de update naar Android 4.0 kunnen verwachten, te beginnen met de Xperia S. De Xperia arc S, Xperia ray en Xperia neo V kregen de Android-versie vorige maand al en de overige Xperia-smartphones van 2011, te weten de arc, neo, mini, mini pro, pro en active kunnen Ice Cream Sandwich vanaf volgende week tegemoet zien.

Grote afwezige in het rijtje is de Playstation-smartphone Play. "Na uitgebreid testen met onze ontwikkelteams en samenwerken met partners, zijn we tot de conclusie gekomen dat een consistente en stabiele ervaring niet gegarandeerd kan worden, vooral niet met betrekking tot gaming. Daarom maken we de Android 4.0-upgrade niet beschikbaar op de Xperia Play", aldus Sony op zijn Xperia-blog. Sony heeft naar eigen zeggen ook feedback over de instabiliteit van ervaren ontwikkelaars, expertgebruikers en gamebedrijven ontvangen, na het vrijgeven van de Android 4.0-beta rom.

Sony Ericsson Xperia Play R800i Zwart

Reacties (130)

Reactiefilter:-11300122+161+27+30
tja dat zal vermoedelijk door de gamepad komen
De rest van de hardware is het zelfde van de anderen modellen telefoon .
Weer een gemiste kans in mijn ogen aangezien de nieuw versie beter met de gpu om kan gaan en ook sneller is met verwerken .
Mwah, de gamepad is in-house ontwikkeld. Drivers etc kunnen dus zo aangepast worden indien nodig. Daar zie ik geen problemen.

Maar, Andriod 4 gebruikt meer resources. Denk dat de resources die dan door het OS gebruikt worden i.c.m. de resources die een game nodig heeft te veel van het goeie wordt.
Android 4.0 heeft juist ingebouwde ondersteuning voor gamepads en andere bijzondere besturingselementen.
Maar de eerdere versies hadden die ondersteuning niet. Sony heeft die ondersteuning dus zelf erin gebakken. Diezelfde methode moeten ze ook hier weer doen want anders gaan de bestaande spellen voor de Play niet meer werken.
Klopt, maar wat mensen hier vergeten is dat de Play is ontwikkeld en gemarket als gaming device. Mensen op XDA die de rom hebben geprobeerd geven incapabiliteit met de gamepad op appniveau en tearing problemen met bepaalde games aan in de ICS rom. Ik snap wel dat Sony er dus voor heeft gekozen om voor hun gamingtelefoon de update niet uit te rollen omdat gaming beter werkt op GB.

Het feit dat alle andere telefoons de update wel krijgen (een unicum) terwijl ze op dezelfde hardware draaien geeft wat mij betreft wel aan dat het geen laksheid is.
Denk vooral dat het te maken heeft met hun playstation emulator ding. Die zal wel niet lekker draaien op 4.0. En dat is voor hun toch wel een van de sell arguments.
Dat iets ergens ondersteuning voor biedt, heeft natuurlijk niks met de stabiliteit van iets te maken. Hoe meer een besturingssysteem ondersteunt, hoe meer problemen er in potentie kunnen optreden. En hoe meer moeite het dus kost om het goed werkend te krijgen.
Volkomen begrijpelijk dus.
yeah right, gamepad die voor instabiliteit zou zorgen..
Ik heb mijn xperia arc s geupdate en ik moet zeggen, ICS gaat wel erg belabberd om met 3d toepassingen. Dingen die in 2.3 vloeiend draaiden, neem bijvoorbeel dtemplerun of een custom launcher met effecten; het is nu allemaal haperig, en zeker niet vloeiend meer. Zelfs na het updaten van de GPU drivers vrijgegeven door Qualcomm zelf.
Daar sta je dan met je 600 smartphone... Android op zijn best weer.
denk dat je Android niet de schuld moet geven, maar Sony.
ICS draait op vele andere devices namelijk gewoon stabiel.
Eerder Google, Android 4.0 gebruikt gewoon veel meer resources, dat moet je sowieso niet willen op een gaming apparaat.
Dus google had 4.0 helemaal moeten toespitsen op de Xperia Play?

Nee hier is het de schuld van Sony die betere hardware in de Play had moeten stoppen.
Eerder Google, Android 4.0 gebruikt gewoon veel meer resources, dat moet je sowieso niet willen op een gaming apparaat.
Sony heeft teveel bezuinigd op de hardware Punt, daar kun je google noch android de schuld van geven..
De "schuld" ligt dan misschien wel bij Sony, maar dit is inherent aan Android.
(Al maakt dit pijnlijk duidelijk hoe serieus Sony zichzelf neemt. Ze hebben het Playstation merk te grabbel gegooid met de Play en vervolgens bieden ze geen goede ondersteuning/was de hardware al gaar bij release.)

Android is "vrij" te gebruiken door fabrikanten en daardoor kunnen ze de grootste ruk hardware uitrusten met Android. In ieder geval is voor een groot deel van de Android telefoons niet in te schatten of ze wel future proof zijn. Gevolg zijn teleurgestelde klanten die geen voorkeur, laat staan liefde, zullen ontwikkelen voor het platform. En dat is essentieel voor het voortbestaan van een platform.

Android bevindt zich op glad ijs. Fabrikanten hebben er geen grote liefde voor, maar het was een tijd het enige antwoord op de iPhone. En veel gebruikers komen nu ook de nukken van het platform tegen. 2011 was het jaar van de grote groei van Android. Van die groei is weinig meer over anno 2012.
Je ziet ondertussen dat fabrikanten meer en meer, buiten een eigen schil, hun eigen features rond Android bouwen. Android wordt langzaam aan steeds meer als basis gebruikt, maar niet herkenbaar als Android aan de gebruiker gepresenteerd. Zo is de enige succesvolle Android tablet, tenminste tot nu toe succesvol, de Kindle Fire. En daar ziet de gebruiker helemaal niets terug van Android.

Het wachten is daarnaast op Samsung om echt een eigen OS te presenteren met eventueel nog Legacy ondersteuning voor Android apps. Dan kunnen ze het vervolgens binnen 2 jaar uitfaseren.
Aangezien Samsung de enige fabrikant is die goed winst maakt met Android telefoons betekent dat vervolgens het einde voor Android.

En dat alles heeft met de sympathie te maken die Google (niet) weet op te wekken met Android.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 26 mei 2012 20:55]

Volkomen mee eens. Als beziiter van de Samsung Galaxy Nexus moet ik helaas concluderen dat Android 4 van zichzelf buitengewoon kaal is en daarnaast ook vol met in mijn ogen elementaire fouten in de nog bijgeleverde apps. Wat samsung er zelf nog bij levert is al noodzakelijk om er iets moois van te maken. Het hebben van Android 4.0 is niet noodzakelijk en kan ook door iets anders vervangen worden. Softwarematig was mijn HTC Desire 2.2 echt beter als mijn Nexus met 4.0. Dus Google is inderdaad niet goed bezig en het niet stabiel kunnen krijgen van hardware is toch een teken aan de wand.
De enige succesvolle tablet de Kindle Fire??? Ik heb verder nooit gehoord van de Asus Transformer, Galaxy Tab (dat succes is relatief) en de komende Yarvik tablet.

Samsung de enige fabrikant die winst maakt? Het lijkt me dat HTC het zeker niet slecht doet. Ook Sony Ericsson lijdt geen verlies.

Android die lijkt te stoppen met groeien?
Waar we eind december vorig jaar 700.000 activaties per dag meemaakten, waren dat er in februari al 850.000. Een groei van ruim 21% is niet weinig in twee maanden tijd.

Sorry, maar om eerlijk te zijn vind ik je mening inhoudelijk onzin.
Klopt HTC pikt ook een procentje van de winst mee, maar om daar nu enthousiast over te zijn... En ja Sony lijdt miljarden verliezen, vooral op het gebied van smartphones. Niet voor niets vallen er veel ontslagen in juist die divisie.

En over de Samsung en Asus tablets.. Daar zijn geen concrete cijfers van. Hooguit het aantal "verscheepte" tablets. En dat is echt iets anders dan daadwerkelijk verkocht aan de consument.
Het lijkt me dat HTC het zeker niet slecht doet.
Is dat een gut feeling of heb je echte cijfers ? Hun winst is namelijk in elkaar gedonderd
Ook Sony Ericsson lijdt geen verlies.
Sony Ericsson lijdt wel degelijk verlies, 247m euro over 2011.
Nogal eenzijdige post van blijkbaar een Android hater. Hoeveel gebruikers denk je dat zich zorgen zullen maken om een nieuw platform? Hoeveel gebruikers zullen het verschil zien tussen 4.0 en oudere versies? Alleen een handje vol geeks. Jammer dat diezelfde geeks dan het platform zwart gaan zitten maken omdat ze hun geek-phone niet up kunnen daten naar de laatste versie.
Als ik Andrdoid vergelijk met iOS ben je met Android nog steeds beter af. Ja, er zitten verschillen tussen versies of telefoons. Net zoals er verschillen zitten tussen XP en Win7, of dat niet iedere desktop dezelfde hardware heeft. Ga jij je oude 32 bit rotzooi hardware ook naar het laatste OS updaten? Dat je het niet zonder problemen up kan daten naar de laatste versie maakt het nog geen slecht platform. In tegenstelling tot iOS (of eigenlijk alles van Apple) hoef je niet naar de pijpen van de fabrikant te dansen...
Ik beschrijf een aantal constateringen die feitelijk onderbouwd zijn en schets mijn toekomst visie, mijn vrees. Ineens ben ik een Android hater?
Ik heb niets tegen andere platformen dan iOS, zo ben ik tot op heden gematigd positief over Windows phone en zie ik een glansrijke toekomst voor Samsung zodra ze hun eigen, unieke OS presenteren. Daar zit het geld; een eigen unieke propositie met goede ondersteuning. Bedrijven die het daadwerkelijk ernst is hoe de eindgebruiker hun product ervaart. (helaas zijn dit soort bedrijven op een hand te tellen) En dus niet in een OS wat op telefoons van 50,- tot 700,- beschikbaar is. En eventueel nog een update krijgt nadat je je geld hebt afgestaan.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 27 mei 2012 01:49]

Android draait er toch op? Dit zal je misschien verassen maar toestellen zonder 4.0 zijn gewoon nog te gebruiken.
Ja, inderdaad, en ondertussen kan je met iedere Dell van 10 jaar oud nog Windows 7 draaien, zonder dat de manufacturer daar iets voor hoeft te doen. Nou draait het misschien niet top, maar de XPeria Play is nu net 1 jaar oud (exact) en krijgt nu dus al geen updates meer.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 mei 2012 15:37]

Zo gewoon vind ik dat niet. Kopers zouden toch minimaal 2 jaar updates mogen verwachten vind ik. Veruit de meeste kopers gaan een contract aan van 2 jaar en ik neem aan dat ze dan ook de volle 2 jaar optimaal gebruik willen maken van hun mobiel inclusief de mogelijkheden die een upgrade van het besturingssysteem bied.
Dat is een aanname die je doet. Want je hebt een contract met een provider, je hebt geen contract met Android/Google/Sony/enz...

Dus dat de updates worden uitgebracht voor bestaande telefoons is alleen maar een extra service waarvoor gekozen is door de ontwikkelaar fabrikant. Het is niet zo, dat je zonder Android 4.0 de hele telefoon niet meer kunt gebruiken. Je hebt hooguit de nieuwste snufjes niet, als je het er niet mee eens bent, ben je vrij om een ander mobiel te kopen. :+

[Reactie gewijzigd door Roelofs-Hengelo op 26 mei 2012 15:39]

Naja, het ziet er naar uit dat ze het wel echt geprobeerd hebben. De rest van hun telefoons krijgt/heeft een update naar 4.0 dat is zeker verbetering.
Dus omdat ze nu met n toestel van 15mnd oud niet ICS goed aan de gang krijgen is de hele indruk van verbetering onterecht? Alle andere smarphones van 2011 van SE krijgen de update wel. Kun je me n andere fabrikant noemen die al hun smartphones update op n toestel na?

Ze hebben in ieder geval een poging gewaagd om het te doen. Maar goed, tegenwoordig maakt de rede niet meer uit, als we maar iets te klagen hebben :)

@ Whitedust: nieuws: HTC geeft oudere toestellen deze zomer update naar Android 4.0

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 26 mei 2012 21:04]

Uhm.... HTC (zelfs toestellen uit 2010)? Oke, oke.... op twee na, Wildfire S en de Chacha, uit mijn blote hoofd. Dat komt door te weinig geheugen geloof ik.

Edit: Pardon; bericht verkeerd in mn geheugen opgeslagen ;) Maar dan nog, als de hardware gewoon te lage specs heeft om ICS te kunnen draaien, dan moet je ook niet de overstap willen maken.
Heb op de X10 MiniPro van mn vriendin een custom ICS rom gezet, maar de hardware trekt het gewoon niet.

Hoe dan ook, me bad :)

[Reactie gewijzigd door White Dust op 26 mei 2012 21:40]

Goed zo. Wat is gebeurd met die 18 maanden van Google? http://androinica.com/2011/05/android-updates-for-18-months/
Je begrijpt de essentie van het woord encouraging? Verder staat dit ontzettend los van Google en Android. De Play is gemaakt om zware games te draaien bovenop Android, iets wat het onderste uit de kan vergt. Dan loop je dus bij updates welke zwaarder op de resources leunt tegen de muur.

Maar wat is er mis met de huidige Android versie die op de Play draait? Hij doet nog steeds wat je er van mag verwachten, precies zoals toen hij aangeschaft werd.
"Maar wat is er mis met de huidige Android versie"

Met die redenering hoeft geen enkele fabrikant zijn toestellen te updaten. And please, de games die op de Play draaienzijn absoluut niet zwaarder dan op andere toestellen.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 27 mei 2012 12:49]

Sony heeft nauwelijks aanbidders rondlopen op deze website, voornamelijk Sony bashers/haters zie je hier geregeld vaak, bijna bij elk sony nieuws bericht is er meestal wel iemand die off topic plaatst "nooit sony kopen herp derp, open os verwijderd, MOORD BRAND herp derp, etc. En wij verdedigen het merk helemaal niet, gezien de moderatie van je andere berichten is bijna niemand het met je eens, behalve de enkele sony haters/mening modders dan. Er komt gewoon een hoop ongewenste onzin uit je post wat gewoon erg selectief overkomt en gewoon helemaal niet de waarheid is. Je spreekt alsof Sony gewoon hele slecht support levert voor deze telefoon wat gewoon niet waar is. De xperia play heeft gewoon heel netjes altijd updates gehad en met een mooit uitleg vertellen ze nu waarom 4.0 niet zou kunnen komen naar deze android telefoon. Althans, ik heb liever kwaliteit boven kwantiteit zoals ik wel vaker zie.

En zelfs dan is de xperia play op dit moment gewoon heel erg stabiel en is de rom van Sony gewoon een van de beste, efficienste en stabielste van alle roms op de markt. Door de structuur en resource management is ICS gewoon lastig.
Dat hebben ze ook enorm verbeterd meneer Sony basher... Ze updaten heel 2011 heel consistent, ze brengen daarnaast heel veel upgrades en bijkomende toevoegingen (3d + panorama foto voor arc als voorbeeld)... En nu is er maar 1 telefoon die dat niet kan (moet altijd weer eens iets te zeiken hebben toch?), en nog met een goede reden ook want ics is gewoon kut in efficiency en resources: dat is ook al 100x gezegt door elke team van programmeurs. Lees de blog maar eens goed van de sony devs, nogal erg interessant en amusant om te lezen. Ik denk ook dat jij daar een hoop van kan leren.

En wat voor brakke/slechte besturingssystemen heeft sony dan uitgebracht? Naar mijn idee zijn hun nog steeds de makers van de meest stabiele roms en de makers van de meest snelle rom.

Ik heb liever dat er een fabrikant is die updates uitbrengt met het oog naar kwaliteit en waar wij als consument centraal staan, dan een fabrikant die ongewacht de performance en kwaliteit een update wil uitbrengen zodat het op hun prijskaartje staat. (LG bijvoorbeeld)

Lees voor de grap maar eens de xperia S topic in GOT. Daar zegt zo een beetje iedere gebruiker dat ze ICS alleen willen hebben van de brakke honeycomb browser.. Voor de rest is de 2.3 al zo stabiel, snel en functioneel vanwege de Sony optimalisatie en toevoegingen dat ICS hun eigenlijk geen grote voordeel geeft.

Sony geeft in dit geval om de consument en kwaliteit in plaats het te doen zodat ze "alleen". kunnen zeggen dat ze ics op die toestellen hebben staan voor de verkoop zoals andere fabrikanten wel doen.


Hulde aan Sony voor deze mentaliteit!
Is het vreemd dat consumenten de blogs van programmeurs niet lezen? Ik lees nu enkel dat het ze niet lukt om de Xperia Play te updaten. Dat ze dat bij de rest wel gewoon doen is mooi, zeker omdat mijn vrouw nog een SE Arc S(oid) heeft.

Dan was mijn eerste indruk dat ze de laatste 2 jaar een inhaalslag hebben gemaakt op oa HTC toch juist. Maar goed, natuurlijk is het veel makkelijker om kritische mensen gelijk weg te zetten als een verbeten basher. :O
Naar mijn idee klink je nogal heel erg selectief, gezien de inhoud van je oorspronkelijke bericht en daarna dit te lezen. Om dat nou kritisch te noemen? Sorry daar ben ik het niet mee eens. Bashen, ja daar ben ik het wel mee eens.
Maar goed, natuurlijk is het veel makkelijker om kritische mensen gelijk weg te zetten als een verbeten basher. :O
Nou ben ik niet zo thuis in de sony bashers, maar ik kan het me best voorstellen dat sommigen ondertussen een reputatie hebben opgebouwd. Er zijn gebruikers op deze site die ik al niet meer serieus neem, zoals ms-fanboy Hal in microsoft topics en pro-copyright activist superdre. Misschien ben jij er daar ondertussen ook een van geworden, en nemen sommige je posts niet meer serieus.
(maar zoals ik al zei hou ik me niet zo bezig met sony bashers, misschien was dat je eerste flame-post pas...)
Toch niks van aan, je koopt je toestel met Gingerbread op. Die werkt daar perfect mee, toestel is daarvoor ontworpen. Het is niet omdat er een nieuwe versie is, dat de oude daardoor onveiliger is. Het enige voordeel van ICS tegenover GB is gebruiksgemak. Dat de fabrikant soms moeite doet om een update te maken, is gewoon een service die ze eigenlijk helemaal niet hoeven te doen.

Als jij een pc met Windows 7 koopt, verwacht je binnen een jaar toch ook geen gratis upgrade naar Windows 8? Tenzij je je pc in een overgangsperiode koopt, mag je voor dat nieuwe OS de volle pot betalen.
Hoe kom je erbij dat "ICS niet goed is gemaakt"? Het hoort het niet te doen op elke smartphone van een jaar oud. Er komen nog steeds smartphones uit die het niet kunnen draaien. Dit ligt aan de telefoons, niet aan het OS.

En ik ga met jou wel de weddenschap aan dat jij op elke pc van drie jaar oud (of ouder) Windows 8 fatsoenlijk an het draaien krijgt. Ik zeg namelijk dat je dat niet gaat lukken. Wel op veel, maar zeker niet op alle...

Het punt van MacPoedel is trouwens volledig volledig valide en ik stoor me er aan dat iemand dan "niet zo stom moet praten", puur omdat jij het er niet mee eens bent... Zijn punt is dat het service is en dat het niet eens een verplichting is van de fabrikant en dat ze er toch geld in steken om het te proberen. Niet dat als het betaald was dat het ineens wel zou kunnen.
De drivers van die gamepad zijn waarschijnlijk closed source. Hoe verwacht je nu dat Google compatibiliteit garandeert met een toestel waarvan ze niet eens alle code krijgen?

Trouwens als je nu zegt dat dat een typisch Android probleem is: iOS5 werkt ook niet meer op een iPhone 3G. Die is wel wat ouder, maar het is dus ook niet dat zij 10 jaar support bieden. Windows Phone 7 was helemaal niet beschikbaar voor toestellen met Windows Mobile 6.5, bij het verschijnen van WP7 waren de laatste WM6.5-toestellen geen jaar oud. Elk smartphone platform zondigt hier dus aan. Het zijn allemaal nog veel te jonge producten. De pc als platform bestaat 30 jaar, natuurlijk is er dan wat meer stabiliteit in de opvolging. Ik denk niet dat je in de beginperiode van de pc ook zo vlot nieuwe updates kon krijgen (er was niet eens internet...).

Beleefd zijn op het internet is moeilijk, ik weet het, maar toch proberen he ;).
Nee, iOS 5 werkt niet op een iPhone 3G. Die is echter uit 2008, en de Play is net een jaar en een maand oud en wordt nog steeds verkocht naar mijn weten. Apple geeft lange support op haar mobieltjes dan alle andere merken.
Daar gaat mijn post toch ook helemaal niet over... Ik bedoelde niet dat Apple een korte support periode biedt, maar wel dat het gewoon onrealistisch is om te verlangen dat je op elk model een upgrade krijgt naar de nieuwste versie. Het is voor Apple ook niet moeilijk om lange support te geven als je in totaal 5 modellen uit brengt op 5 jaar. En dat is net het business model van Apple, ik bedoel dat niet negatief. (mijn eigen ervaring is dat ik voor mijn iPod Touch ook bijna geen support heb gehad, maar we hebben het nu over smartphones)

Als je het dan over support periode wilt hebben, er zijn ICS roms voor de HTC Dream (= de eerste Android telefoon, ook uit 2008) die gewoon werken. Google houdt zich daar niet mee bezig, maar Android-telefoons zijn sowieso altijd meer voor de community geweest.
IOS5 werkte ook niet lekker op de eerste iPad, toen die pas net een jaartje oud was en nogsteeds in de winkel lag. Die problemen (die overal op het internet gemeld worden) worden door Apple ontkent en er wordt niets aan gedaan, zelfs niet voor gewaarschuwd.

Praat me dus alsjeblieft niet over de support van apple.....
Nee, iOS 5 werkt niet op een iPhone 3G. Die is echter uit 2008, en de Play is net een jaar en een maand oud en wordt nog steeds verkocht naar mijn weten. Apple geeft lange support op haar mobieltjes dan alle andere merken.
Apple trapt er een update overheen en maakt je iPhone trager, zodat je de nieuwste van hun moet kopen..
Ik bedoelde het ook niet positief... 3 jaar updates is de sweet spot lijkt me.
Toen je het toestel kocht werkte het toch ook perfect? Of koop jij een toestel waarvan je weet dat er halfbakken software op zit met de belofte dat je over een half jaar een update krijgt waardoor het toestel wel goed werkt?

Er zijn denk ik nog genoeg mensen die het concept "up to date" niet machtig zijn. Drivers van computers worden nooit geupdate want "don't fix what isn't broken".

Als deze phone het met een oudere android versie beter doet dan met een update vraag ik me af waar je over klaagt...
Daarbij zal er ook wel een community zijn die 4.0.x regelt. En of het dan wel of niet beter werkt is dan aan jezelf.
Nu doe je alsof Windows altijd vlekkeloos met alle hardware overweg kan terwijl dat niet zo is. Zo werkte mijn Creative Soundblaster Live 5.1 geluidskaart niet meer zoals het hoort vanaf Windows Vista. Dat is de schuld van Creative omdat zij nieuwe geluidskaarten probeerden te verkopen (terwijl ze net kapotgemaakt zijn doordat de geluidschips op moederborden te goed werden om een geluidskaart voor gewoon gebruik te verantwoorden), maar Microsoft had ook even goed drivers kunnen inbouwen in het OS.

Zo kan ik nog wel verschillende randapparaten opnoemen die niet werken onder nieuwere versies van Windows.

Sony heeft met de Xperia Play gewoon een toestel gemaakt dat afwijkt van een normale Android-foon. Dat die nu niet goed meer werkt onder ICS is niet Google's fout, het is aan Sony om de afwijkingen om te zetten. Als de gamepad de reden is dat ICS niet stabiel is op de Xperia Play, durf ik eigenlijk sterk betwijfelen dat Sony er veel werk in gestoken heeft. Ik denk dat het meer aan de Play-software ligt, maar die zouden ze sowieso moeten porten als ze een nieuwe PS-foon willen uitbrengen. Dat zijn ze blijkbaar niet van plan. Ik denk toch dat de Xperia Play helemaal niet zoveel verkocht als de Ray of de Arc.

Het is eigenlijk flauw van Sony om de schuld van het niet uitbrengen van een ICS-update door te schuiven naar de stabiliteit van ICS, terwijl het volgens mij eerder is omdat ze niet van plan zijn de productlijn voort te zetten.
Je hebt deels gelijk, maar ICS liep ook echt bagger vergeleken met 2.3 op mijn overleden HD2. Er zat zo enorm veel verschil tussen die twee, los van de gebruikte rom. Want ik wilde het wel graag, maar soepel werken wilde het niet.

Nu zal dat misschien een beetje liggen aan de XDA developers dat die niet alle resources tot hun beschikking hebben en dat dat het werk wat bemoeilijkt. Browser was laggy en buggy vergeleken met 2.3, geheugen gebruik was enorm en de batterij tijd was deprimerend.

Ik zelf ben dus ook niet zo'n fan van ICS op apperaten die eerst 2.3 / 2.2 draaide, apparaten die voor 4.0, zoals de Galaxy nexus, werken daarintegen wel een heel stuk plezanter mee.

(Heel veel roms heb ik geprobeert, het meest enthousiast was ik eigenlijk over de WP7 rom want die crashte nooit, toch was de batterij tijd daarbij ook niet fantastisch)
Ik zou je bijna gelijk geven, maar het blijft een gedonder met Android updates. Mijn HTC Legend heeft na heel veel uitstel uiteindelijk toch nog een enkele update gekregen, en daarna nooit meer iets. Daarvoor kon je geen apps installeren op de MicroSD, en de interne opslag was maar iets van 200MB.

Als jij een versie van Windows koopt dan blijf je updates krijgen, zelfs nog nadat de nieuwe versie al uit is. Voor OS-X geld hetzelfde.

Bij WinPhone 7 is het ook al niet duidelijk of er wel updates gaan komen, en voor telefoons van +- 600 vind ik dat gewoon niet kunnen, je hoort gewoon updates te krijgen.
Maar goed, die updates bij Windows en OSx hebben puur en alleen met veiligheid en bug fixes te maken. De nieuwe Android versies zie ik altijd toch als een update tussen bijvoorbeeld Windows Vista en Windows 7, er zit zoveel nieuw spul in dat het geen normale update is.

De updates op Android telefoons hebben ook gewoon het probleem dat de costum skin van de fabrikant aangepast moet worden. Er moeten nieuwe iconen in, help files moeten aangepast worden, nieuwe features moeten ondersteund worden etc etc etc. Dat kost gewoon ontzettend veel tijd, en dat kost geld voor misschien een paar gebruikers (gezien de ontzettend grote hoeveelheid telefoons die er zijn met Android). Voor de populaire telefoons kan je dit nog wel doen, maar voor de minder populaire telefoons kost het vaak meer dan dat het oplevert.

Wat betreft deze Sony Play denk ik niet dat het te maken heeft met de gamepad. Zoals al eerder aangegeven zal dit puur te maken hebben met de extra resources die het nieuwe OS in beslag neemt. De Playstation games hebben gewoon een X aantal MB's van het geheugen nodig om goed te kunnen werken, evenals de resources van de GPU en CPU. Als de overgebleven resources na de update minder worden kan ik mij best voorstellen dat dit negatieve gevolgen zal hebben in de gameplay, en vindt ik het daarom ook prima dat Sony deze update niet zal gaan uitbrengen voor de telefoon. Je koopt deze telefoon hoofdzakelijk voor het gamen tegenover de andere telefoons, dus ik snap niet wat mensen lopen te klagen.
Maar als je 10 jaar geleden een dell gekocht hebt, krijg je ook niet een win7 schijfje opgestuurd :)
Om hier even een antwoord op te bieden (en nee, de OP heeft in deze kwestie volgens mij ook geen gelijk, maar jij ook niet elleP:

ICS krijg je ook niet op een schijfje opgestuurd. OK, op je 10 jaar oude Dell die met Windows XP werd geleverd kan je nu nog perfect Windows 7 op installeren (tegen betaling), maar ik vind dat een telefoonfabrikant op z'n minst toch wel 1 major update moet garanderen. Het is niet dat Android geld kost voor die fabrikant (of toch amper), dus dat updaten moet gewoon mogelijk zijn.

Ik snap natuurlijk wel dat, als Sony geen plannen heeft om de Play-reeks voort te zetten (ten voordele van de PSVita?) dat ze nu niet meer gratis willen updaten. Maar dan moeten ze op z'n minst toch de keuze geven om te kunnen updaten, eventueel mits betaling?

Het is toch niet zo dat Dell zegt van: Goed, Windows 7 is er maar wij gaan het jou niet toelaten om een nieuw OS te installeren, want er is een nieuw Dell-toestel uit?

Neen, in het geval van Dell (dat totaal irrelevant is en eigenlijk een compleet zinloze vergelijking is) zegt Dell: 'doe maar, als jij bij de fabrikanten van de componenten de drivers kan vinden is het voor ons goed.'

Ik denk dat je hier dan beter met iOS kan vergelijken, waarbij je vroeger moest betalen voor je updates. Inmiddels (sinds iOS4) moet je niet meer betalen, en heeft tot op de dag van vandaag de 3 jaar oude iPhone 3GS nog altijd software-updates. de 4 jaar oude iPhone 3G was gewoon t traag en niet voorzien om alle nieuwe zooi als Games Center, Facetime, ... te draaien.

In het geval van de Play heeft de telefoon alle hardware aan boord om stabiel te kunnen draaien op ICS, maar laat Sony een steek vallen door hun software/gamepad/... niet te updaten. Dat is jammer voor klanten voor Sony, maar die weten dan weer dat ze volgende keer een Samsung/HTC/Motorola/... kopen als ze wl graag updates krijgen. *kuch*
Het heeft allemaal met poen te maken. Een update voor Windows kun je kopen, maar bij android verwacht je blijkbaar gratis 1 major update. Klinkt in mijn oren een beetje onredelijk. Als iedereen zou betalen voor een update, zouden Sony en alle anderen waarschijnlijk meer bereid zijn om dat te realiseren.
De Apple iPhone 3GS is origineel geleverd met iPhone OS 3.0 en is nu nog te updaten naar 5.1.1. Dat is ruim 2 major versies.
Nee, maar je hebt wel gratis naar XP service pack 1, 2 en 3 kunnen updaten. Nou is dat wel uitzonderlijk, maar voor ieder desktop OS komen op z'n minst updates uit.
De iPhone 3GS kan je nu nog naar iOS 5.1.1 updaten.. Dus, ja, hoe oud is die ook al weer?

Toch alweer bijna 3 jaar.
Wat heeft Android hier mee te maken? Dit is een keuze van Sony, dus ga het hen even melden als je het er niet mee eens bent, ondanks het niet veel zal helpen.
Volgens mij zat er bij aankoop gewoon een stabiel draaiend OS op. Waar je voor betaalt zeg maar.

Het is natuurlijk geweldig dat android op zoveel hardware draait, waardoor je de keuze hebt voor een gaming telefoon. Of een televisie of een koelkast.

Het klinkt misschien belachelijk, maar er zijn in deze tijd nog mobiele OS'en die niet verder komen dan 800 pixels of een single core processor. Aan de andere kant is er ook een OS dat maar werkt op in essentie drie verschillende devices.
Moet je niet op Android lopen zeiken. Sony is degene die het niet voor elkaar krijgt. Aangezien Android open source is en ik mag aannemen dat Sony weet hoe hun eigen producten in elkaar zetten zou ik het probleem meer bij Sony zoeken.
Nou, dat hoeft natuurlijk niet altijd, er kan ook gewoon een designflaw zitten in android (en die zitten er genoeg in, net als in elk ander OS) waardoor ze het niet stabiel kunnen krijgen. ok, het blijft dan nog steeds raar, maar misschien is de play gewoon een stuk minder krachtig als de andere xperia devices...
Hoezo is dat een probleem? Alle apps die op 4.x draaien draaien ook op de experia play. Nergens werd beloofd dat er een update zou komen toen je 'm kocht en de gemiddelde klant weet niet eens dat er een update van android is.
De Xperia Play kost zover ik weet nog geen 300 euro hoor.
Sony zegt hier eigenlijk: Volgens ons werkt het niet dus wij maken de keuze voor jou om het niet automatisch erop te zetten. Als je zelf hem hebt kun je het er alsnog opzetten maar ben je gewaarschuwd. Ik zie het probleem dus niet.

Kunnen ze de drivers voor die gamepad niet gewoon opensource gooien?
Sony heeft wel een beta van ICS uitgebracht voor de Play, dus de kernel sources zijn wel aanwezig. Cyanogenmod draait vlot (maar heeft ook moeite met games).

Het probleem met ICS en de Xperia Play is vooral het gamepad. Het reageerde niet goed, werkte in veel games niet meer, ... Ook veel Play-specifieke games deden het niet meer onder ICS, en op updates wachten is niet rendabel.
En heeft Sony dus te weinig know how over Android om het te fixen en geen zin een externe ontwikkelaar te betalen? Raar zo'n simpele optie zogenaamd niet kan. Of Sony wacht gewoon op een kundige ontwikkelaar op XDA en brengt dan het grote nieuws dat 'ze' het gefixt hebben.

De telefoon kan het iig makkelijk aan. Denk dat Sony wel hele grote steken heeft laten vallen bij het ontwerp wanneer blijkt dat het echt niet kan.. Ze konden Google bij het ontwerpen van de xperia play al vragen welke veranderingen ICS met zich mee zou brengen.
Klopt, ICS is onder de schil een enorme verandering. Het verschil tussen 2.3 en 3.0 was klein ivg met 3.0 en 4.0 (geeft google aan). Doordat de Play redelijk uniek is, en ook nog niet alle apps (en zeker niet alle games) al voor ICS zijn aangepast is er ook best een punt te maken voor Sony.

Voor mensen die het gaming gedeelte van de Play niet gebruiken (al snap ik niet waarom je'm dan gekocht hebt) is er dus de custom rom scene waar Sony behoorlijk open voor staat, als je wel wilt gamen dan is de Play juist door het ontbreken van de update beter dan deze met de update zou zijn.
Beetje vreemd vind ik, is er bij die andere telefoons die een update krijgen geen enkele met dezelfde hardware? Voor zover ik weet zit er niet echt exotische hardware in de play, integendeel.
Het kan juist gaan om de exotische software, toch? Ik vind het een goede zet van Sony. Volgens mij hebben zeer nooit zwart op wit bij launch beloofd dat die update zou komen, en ik vin het niet fair van mensen als ze verwachten dat Sony speciaal voor veel geld software helemaal opnieuw moet schrijven voor die paar mensen die graag de update willen.
Als mijn Motorola Milestone, de tweede android-telefoon ooit, ICS redelijk vloeiend kan draaien.... dan doet Sony toch echt iets fout hier.
Zoals hier al een paar keer is aangegeven is het niet de hardware of de software die iets fout doet, het is het specefieke gaming deel van de Play die niet goed functioneert in ICS. Overigens heeft de Milestone ook nooit een officiele ICS update gekregen en is Motorola daar altijd sowieso vrij laf mee, en zijn er ook in de custom rom scene voor de play genoeg ics roms te vinden.
Volgende week maar eens 4.0 proberen op m'n Mini Pro. Ben wel benieuwd naar de snelheid en stabiliteit; een single-core 1GHz met 512MB Ram en Adreno 205-gpu.

Ik heb op zich wel vertrouwen in Sony, die weten de software altijd prima te optimaliseren, maar met al die multi-core smartphones van de laatste tijd vraag ik me toch af of ICS niet te veel gevraagd is voor m'n mini-smartphone. Maar ach, met Gingenbread gaat het ook prima.
De dual-core smartphones moeten dikwijls ook een veel hogere resolutie aandrijven, dat scheelt ook wel wat...
ICS werkt snel (sneller dan GB) en vrij stabiel op mijn ZTE Skate, die een armv6 soc heeft met 512mb ram, Adreno 200-gpu en single-core 800MHz (met een schermresolutie van 800x480). Zou me dus sterk lijken als het op de jouwe niet zo zou zijn. Jouw soc is sneller dan die van een Nexus One en daarop was al ICS geport in de week nadat het aangekondigd was. Zou me dus geen zorgen maken :).
Ik heb ICS draaien op ene HTC HD2 met gelijkbare specs. Draait goed, alleen mijn huidige custom rom mist nog wat functies. Heb hem zo overgekocht van een mede tweakers. Ik ga binnenkort een nieuwere rom zoeken. Maar ICS draait perfect.

Ik denk dat de problemen op de Play vooral te maken hebben met het gaming platform en het gamepad. Wel jammer dat er geen update komt, maar in mijn ogen maakt het niet heel veel uit. Zo heel veel voegt ICS nu ook weer niet toe.
Jammer natuurlijk voor de mensen die deze telefoon gekocht hebben met in het achterhoofd de gedachte dat hij naar 4.0 gepdate zou worden, maar Sony zal hiervoor vast wel haar redenen hebben.
Wat ik zelf erg netjes vind van Sony is het feit dat ze de toestellen die onlangs zijn gepdate naar ICS (ray, neo v en arc s) binnenkort ook nog een update naar 4.0.4 krijgen.
Zoals al in de reacties aangegeven mag je er niet vanuit gaan dat je 4.0.x krijgt in de toekomst.

:algemeen:

Ik denk dat voor de game knoppen niet zomaar 1.2.3 een nieuwe driver geschreven kan worden, en dat er bijvoorbeeld te weinig geheugen of rekenpower inzit om het allebei aan te sturen ( de games en de controller ).
4.0.x is natuurlijk al een stuk zwaarder als 2.3.x

Hoewel er wel gelekte roms op het internet rond zwerven, wat dus wil zeggen dat ze er wel mee bezig zijn ( geweest ), kan het zijn dat het te duur is of gewoon weg niet mogelijk.

Hij draait prima op 2.3.x dus waarom dan perse 4.0.x?
Kan me niet voorstellen dat zo een flagship(toen) telefoon geen upgrade krijgt!
De Play is helemaal geen vlaggenschip van SE geweest, dat was de Arc (S).
Ja wel hoor. De marketing van deze telefoon was VEEL groter dan die van de Arc. Alleen het feit dat er artikelen worden geschreven dat het geen update krijgt zegt al veel! Bovendien was dit hun eerste PS-certified device. A BIG DEAL.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 27 mei 2012 02:19]

Ze noemen het een flagship gaming smartphone ja. Tik op Google maar eens 'Xperia arc flagship' in, de Xperia arc was toch het algemene vlaggenschip van SE destijds.

Dat de marketing veel groter was dan bij de Xperia arc klopt wel overigens, iedereen zat dan ook uit te kijken naar een PS smartphone.
Niks mis met de keuze van Sony. 2.3.X draait namelijk uiterst stabiel op de SE toestellen.
en dat is waar veel fabrikanten falen, door Apple met hun iOS updates is de markt veranderd en wordt er verwacht van vele toestellen dat zij toch voor een periode van 2 jaar of langer 100% worden voorzien van updates ivp alleen bugfixes (bij sommige fabrikanten niet eens).

Maar 1 ding wat mensen vergeten Apple heeft een beperkt aantal iPhones & iPads, Andriod draait zo'n beetje op elke ander beschikbaar toestel.

ik hoop dat Windows mobile zich toch qua hardware allemaal redelijk gelijk matig blijft want anders komen ze het zelfde probleem tegen.

denk dat men op termijn klaar zal zijn met Andriod, mits ze de nodige veranderingen doorvoeren.

RIM zal denk ik zelfs met zijn nieuwste OS weinig uithalen denk ik

Persoonlijk vind ik iOS en Windows Phone 7 de twee beste en stabielste besturingssystemen voor een mobiel. heel erg jammer dat Mircosoft zo laat gereageerd heeft op die markt overigens.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 26 mei 2012 15:38]

Dus als je een Audi koopt met een gratis airco en 2 jaar belasting vrij kunnen rijden, dan moeten alle andere autofabrikanten dat ook aanbieden? Dat zou natuurlijk wel ontzettend mooi zijn, maar elk bedrijf is vrij om die keuzes te maken.

En dat Apple ervoor kiest om wel elke telefoon te updaten (volgens mij tegen betaling? iig op mijn iPod Touch was dat het geval, daarom ook nooit verder geupdate) is natuurlijk mooi mee genomen.
Tegen betaling iOS updates doen, onzin. Je verzint ter plekke je verhaal.
U kunt de iOS 3.1-software-update voor de iPod touch (1e generatie) aanschaffen in de iTunes Store met de nieuwste versie van iTunes op een Mac of pc.

Schaf de iOS 3.1-software-update rechtstreeks in de iTunes Store aan.

Hebt u een iPod touch (2e generatie of 3e generatie)? Download de gratis iOS 4-software-update voor iPod touch.
http://support.apple.com/...le=nl_NL&locale=nl_NL

zoals ik al zei, ik moest er voor betalen, om te updaten naar versie 3.1, heb nu nog versie 2.2.1.

[Reactie gewijzigd door Roelofs-Hengelo op 26 mei 2012 17:03]

je hebt terplekke je reactie verzonnen // als je iets niet weet kan je het of opzoeken of gewoon niet reageren :)
niet tegen betaling. enige mobiele update voor ios die betaald was, was voor een ipod, zal een boekhoudkundig verhaal achter.
Ik heb het ook over mijn iPod, maar ik snap je punt :+

[Reactie gewijzigd door Roelofs-Hengelo op 26 mei 2012 17:25]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.