Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 106, views: 36.515 •

Samsung zou van plan zijn om de Galaxy Note 10.1-tablet te voorzien van een quadcoreprocessor, terwijl het apparaat werd aangekondigd met een dualcoreprocessor. Het inbouwen van nieuwe hardware zou de release vertragen.

De voornaamste reden voor het kiezen van een quadcoreprocessor in plaats van de aangekondigde Exynos-dualcoreprocessor op 1,4GHz, is om de competitie met Apples nieuwe iPad aan te gaan, zo claimt de Koreaanse site IPD MK. De keuze voor een vierkernige soc zorgt er wel voor dat de release enigszins wordt vertraagd: deze zou nu in juni plaatsvinden. Het is nog onduidelijk om welke chip het precies gaat, maar waarschijnlijk is het de door Samsung zelf ontwikkelde Exynos 4412-soc. Deze draait op een kloksnelheid van 1,5GHz per core.

Samsung kondigde de Galaxy Note 10.1 aan op het Mobile World Congres in Barcelona. De fabrikant sprak over een release in het tweede kwartaal, waarbij de introductie dus slechts iets verder naar het einde van het kwartaal is opgeschoven. Bij de aankondiging liet Samsung tevens weten een speciale stylus mee te leveren; deze kan onder andere voor de ingebouwde notitie-applicaties worden gebruikt.

Van Samsungs nog onaangekondigde smartphone Galaxy S III wordt eveneens verwacht dat deze een quadcoreprocessor krijgt. Volgens de laatste geruchten staat het nieuwe Android-vlaggenschip gepland voor een release in mei.

Samsung Galaxy Note 10.1Samsung Galaxy Note 10.1Samsung Galaxy Note 10.1Samsung Galaxy Note 10.1Samsung Galaxy Note 10.1Samsung Galaxy Note 10.1Samsung Galaxy Note 10.1

Reacties (106)

Reactiefilter:-1106095+142+22+30
BIj de laatste Samsung beurs was de tablet nog te zien met een Dual Core. Het enigste wat nog niet zeker was is welke behuizing ze zouden gebruiken, aluminium of la Galaxy Tab 2. Het lijkt me dus sterk dat ze de Note 10.1 zullen vertragen, het lijkt mij sterker als ze een Note 10.1 Plus o.i.d. uitbrengen zoals Samsung al vaker heeft gedaan met o.a. de Galaxy S.

[Reactie gewijzigd door ObAt op 7 april 2012 15:14]

Gaan ze niet doen. Eerder aannemelijk is dat ze de eerste prototypes opgebouwd hebben rond een bestaande Note 5.3' hardware opzet, aangezien die al beschikbaar was. De resolutie was tenslotte ook nog hetzelfde. Nu de lancering dichterbij gaat komen en Apple hardwarematig hoog heeft ingezet is het niet meer dan logisch een gemakkelijk prototype idee om te zetten in iets met wat meer spierballen, zeker als het toch beschikbaar is en uit eigen R&D komt :)
Al dat gedoe met specs... Als ze nou eens zorgen dat de software zo goed werkt als iOS, ipv de nummertjes vergelijkbaar maken
Ik niet...
Ik heb veelvuldig met een Ipad 2 gewerkt en heb zelf een Motorola Xoom en ik moet zeggen dat de Xoom met ICS zeker niet onder doet voor een iPad 2 met iOS 5.
Bij veel toepassingen merk ik geen verschil en ja er zijn toepassingen die op de iPad beter lopen, maar er zijn ook toepassingen die beter op de Xoom lopen.
Jij merkt geen verschil bij toepassingen? Ik neem aan dat je met toepassingen apps bedoelt? Hoe kan je nu geen verschil zien tussen apps? Het is echt niet zo dat iPad apps met een android tablet versie dezelfde zijn. Er zit een heel groot verschil op de meeste apps.

Dit verschil is al meermaals gedocumenteerd klik Om nog maar te zwijgen van het povere aantal tablet apps dat beschikbaar is voor Android.
Het gaat dan ook niet om de inhoud van de apps, maar om de tablet zelf.

Dat ontwikkelaars nou niet de apps voor iPad en Android hetzelfde maken...
Het gaat er mij om hoe aplicaties draaien. Of de Apple nu exact hetzelfde is of niet. Ik vergelijk apps met dezelfde functie met elkaar.
Ik weet dat het een slecht voorbeeld is maar Google Earth is een leuke waarbij de Xoom fluitend met twee vingers in de neus rondjes rent om de iPad 2 die Google Earth probeert uit te voeren.
Bij mail applicaties werken ze net zo snel en goed. De facebook app is op iOS bijvoorbeeld weer beter.

Al met al is het een kwestie van gewenning. Als je Android gewend bent dan sta je raar te kijken naar iOS en andersom ook. En dat is alleen maar goed, meer keuze is meer concurrentie.
alsof ios zo goed is.. daarom dat ios apps het meeste crashen
Ik neem aan dat je op het onderzoek doelt dat een tijd terug op tweakers.net stond? Dit "onderzoek" werd gehouden toen net iOS5 uit was, waardoor veel apps nog niet compatibel waren.

Complete bullshit dus. Ik heb 2 iPhones gehad en nu een android, als het kon ging ik nu naar de winkel om hem om te ruilen voor een Apple.
iphone != Android... moet je zo langzamerhand wel weten toch?
Er staat dan ook niet dat een iPhone standaard Android draait. Wel dat s1h4d0w een Android phone wil omruilen voor een iOS phone.
Dat is je eigen mening, ik zou nog geen iphone willen al kreeg ik geld toe. Het is logisch dat iOS goed werkt, omdat het op apparaten moet draaien die allemaal dezelfde hardware bevatten. Maar als je een iphone3gs update en hij wordt daarvan trager, waardoor je alsnog een iphone4 moet kopen, dat (onder andere) zijn weer praktijken waardoor ik die ene keer opnieuw opstarten van mijn android voor lief neem. Je hebt ook compleet geen onderbouwing om je keuze voor de (veels te dure voor wat je krijgt) iphone te staven, dus voor mij ben je automatisch net zo ongeloofwaardig als die apple-meelopers die je tegenwoordig steeds meer ziet. Jammer voor de gebruikers die macs echt voor iets productiefs gebruiken is dat de facebook-generatie het aantrekkelijk maakt voor hackers om virussen enz. voor apple te ontwikkelen.

Het is natuurlijk weer jammer dat iemand meteen weer moet gaan stoken tussen android en iOS, beiden hebben hun voor- en nadelen.
Weerhoud je dan zelf ook van kul argumenten als "Maar als je een iphone3gs update en hij wordt daarvan trager, waardoor je alsnog een iphone4 moet kopen". De iOS5 update zorgde ervoor dat de 3GS sneller was dan met iOS4 (hands on ervaring).

Laat het gewoon bij je laatste zin die wel hout snijdt: beiden hebben hun voor- en nadelen.
...over kul argumenten gesproken....
Natuurlijk ist'ie sneller..je kan namelijk de helft van de mogelijkheden niet eens gebruiken...

Dus..of een oud toestel met nieuw OS/software waar je NIETS meer mee kan daarvoor, ....of WEER een nieuw toestel kopen......(Hands on ervaring) Tja...meer valt er echt niet over te zeggen
...over kul argumenten gesproken....
Natuurlijk ist'ie sneller..je kan namelijk de helft van de mogelijkheden niet eens gebruiken...
Wat een flauwekul. Noem mij n functie op die op een 3GS wel in iOS 3, maar niet in iOS4 beschikbaar was.


Entje maar.


Beuller?


[krekelgeluiden op achtergrond]
Dus..of een oud toestel met nieuw OS/software waar je NIETS meer mee kan daarvoor, ....of WEER een nieuw toestel kopen......(Hands on ervaring) Tja...meer valt er echt niet over te zeggen
Je kletst echt uit je nek. Als je inderdaad een 3GS zou hebben zou je weten dat het simpelweg niet waar is wat je schrijft. Waarom worden mensen toch zo opgewonden van hun Android dat ze leugens moeten gaan verzinnen over de concurrentie...? Bizar.
het gaat ook niet om features die ze weg halen, maar iOS 4 en 5 hadden nieuwe features die niet op oudere toestellen gebruikt konden worden. (bijv. Siri, waarvan bewezen is dat het gewoon op een iPhone 4 werkt dmv jailbreak)
Waarom worden mensen toch zo opgewonden van hun Android dat ze leugens moeten gaan verzinnen over de concurrentie...? Bizar.
Waarom maak jij er meteen van dat het hebben van Android op je telefoon de beweegreden is om dat te zeggen? (net zo) Bizar...
Nou sinds ik Honeycomb ICS op mijn Transformer heb draaien heb ik niks te klagen over de software.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 7 april 2012 15:37]

Ik hoop dat je ICS bedoelt, Honeycomb was soms wat... tsja... "net niet", goed in theorie, ICS is goed in praktijk.

Overigens: goed dat ze het van twee kanten aanpakken, develop tools (en dan vooral: quick-debug emulator die en draak was) zijn ook met sprongen vooruit gegaan. Nog niet op niveau Microsoft (maar ja, wie verslaat Visual Studio nou?), maar aardig de goede kant op! We zullen dus ook meer multi-UI software packages krijgen.
Ik draai ook ics op mijn tegra 2 pad acer iconia a500 en heb gisteren een ipad3 geconfigureerd. En ik moet zeggen dat ios beter en intutiever werkt. Maar met mijn Googletab is veel meer mogelijk, dus eingelijk hetzelfde als op de desktops, Apple kan minder maart werkt bijna altijd prima. Windows / Linux kan meer maar je miet er meer moeite voor doen.
Ben het daar wel mee eens :)
Het begon allemaal met een simpele single core proc. en we zitten binnen no time met een quadcore in een tablet. Wat is het volgende? een hexacore op 1ghz met 16 gig geheugen full hd en 3d? :+
Het jammere is dat inderdaad de software en dus applicaties amper goed werken er op. Vraag me ook heel erg af in hoeverre applicaties hier profijt van hebben? Kunnen deze uberhaubt wel gebruik maken van 4 cores?
1 GHz en 16 GB geheugen is al lang gemeengoed :p (tenzij je RAM bedoelt).

Van je vraag hoe goed apps multicores gebruiken, lees dan eens de review van de HTC One X (met Tegra 3 quadcore soc) op deze site. Daarin wordt duidelijk dat de apps wel degelijk de 4 cores belasten. Mobiele applicaties staan blijkbaar een pak verder dan x86-toepassingen in multicore toepassingen. Vooral in Android wordt de cpu het meest belast, in Windows Phone en iOS is het meer de gpu.

Op mijn pc is het vaak huilen hoeveel pc-games nog steeds maar 1 core gebruiken. Ik heb een dualcore i3 (die wel hyperthreading heeft) die eigenlijk alle nieuwste games probleemloos draait (mits een goede grafische kaart). Voor gamers zijn multicores eigenlijk nog steeds niet voldoende benut, dan koop ik liever een stevige grafische kaart dan een octacore cpu.
Dat de CPU zo zwaar wordt belast is geen pluspunt. Als je het verschil ziet tussen mijn Omnia 7 (WP7 1 gig snapdragon) tegen de Desire HD (Android 2.3 1 gig snapdragon) is het verschil gigantisch qua snelheid en vooral ook de soepelheid van het systeem.
ICS is zeker een verbetering en iets wat Android hard nodig had maar dit is slechts het begin. Android is nog veel te log, we hebben nu een hardware race omdat Android gewoon niet goed met de resources kan omgaan.

Natuurlijk is dit ook wel begrijpelijk gezien het design van Android, namelijk dat mensen hetzelf kunnen aanpassen waardoor het nooit zo gestroomlijnd kan zijn zoals WP7 of iOS maar er zijn toch nog hele grote verbeteringen te verzinnen. Daarnaast kan op gebruiksgemak ook nog een hoop worden verbeterd, dit zonder dat het de aard of functionaliteit van Android achteruit zou laten gaan.

Uiteindelijk zijn al deze quadcores nog lang niet nodig. Ik zeg daarmee niet dat het niet gewenst is dat ze verder ontwikkelen maar ik merk dat het vooral de Android gebruikers zijn die veel waarde hechten aan de nieuwe hardware, dit vooral omdat de software de snelle hardware nodig heeft om een soepel OS te krijgen.

Op dat gebied lijkt Android ook erg veel op Windows Mobile, dat was voor die tijd een mooi OS maar verloor het uiteindelijk doordat het teveel van de hardware eiste waardoor snelheid ver te zoeken was.
maar ik merk dat het vooral de Android gebruikers zijn die veel waarde hechten aan de nieuwe hardware
Waarschijnlijk omdat er keus is, dat kan je bij iOS nou niet echt zeggen, en bij WP7(.5) ook niet echt met ondertussen wel 3 verschillende chipsets waar je uit kan kiezen?

En telefoons met Android van vorig jaar (verschillende Samsung's en HTC's iig) lopen al soepel, dual-core en een knappen GPU is gewoon nodig, quad-core is niet perse nodig, maar wel leuk om te hebben natuurlijk ;)

Ik ga dan ook zeker binnenkort een quad-core telefoon halen, niet omdat mijn huidige niet goed genoeg is, maar voor de fun :)
Dat speelt zonder meer een grote rol dat je de keuze hebt maar ik geloof toch wel dat de grotere oorzaak is dat het noodzaak is, je moet/wilt sneller om lekker je toestel de kunnen gebruiken. Daarom denk ik ook dat als je echt meer snelheid wilt hebben, dat het echt tijd is om de software onder handen te nemen, daar is veel meer snelheid te winnen dan die hardware race, die is leuk en goed voor de ontwikkeling maar de echte winst zit denk ik echt in die software die zoveel beter en sneller kan draaien.
Tuurlijk, uiteindelijk kan alles beter, ik roep het zo vaak: 'perfectie bestaat niet' dus er is ALTIJD nog een manier om dingen beter te maken...

Maar zelf zie ik het liever in hardware, fabrikanten overigens ook want nieuwe software krijg je tegenwoordig gratis bij je hardware, oftewel ze moeten de harwdare wel vernieuwen om jouw elke jaar of 2 jaar een nieuw toestel aan te kunnen smeren...

Liefst zie ik beiden overigens en dat gebeurd gelukkig ook. Galaxy S2 toen die uitkwam haalde ongeveer 35.000 browsermark score na wat updates zitten we op 130.000 oftewel ruim 4x zo snel geworden (uiteraard is dit maar 1 van de 100den dingen uiteraard) in nog geen jaar tijd :)
haha ik had vroeger ook niet zo'n super pc, toen inderdaad een super goede grafische kaart gekocht, en toen deed hij alles super goed.
Kun je een voorbeeld geven van slecht werkende software? ik heb hier momenteel een NOTE en daar is wel wat op aan te merken maar de software werkt prima. geen lagg of crashes.

misschien een probleem dat de note 10.1 beter specs krijgt dan de ipad 3?
Je slaat de spijker op zijn kop. Voor de software zijn ze echter volledig afhankelijk van Google. Het enige waar ze wel volledig invloed op kunnen hebben zijn de specs van de hardware. Ik vermoed dat de resolutie van het nieuwe scherm lager zal zijn dan de nieuwe iPad en om dan ook geen onderscheid te maken met de cpu zal slecht gevallen zijn bij de Marketing afdeling van Samsung.
Qua gebruikersgemak is iOS nog een maatje te groot voor Android. Denk maar eens aan volledige backups en migratiemogelijkheden naar je nieuwe tablet vanaf een ouder tablet of zelfs OS ondersteuning over meerdere jaren. Op dit vlak laat Google de gebruiker een beetje in de kou staan.
Op dit vlak laat Google de gebruiker een beetje in de kou staan.
OS ondersteuning over meedere jaren is er gewoon, je bedoeld waarschijnlijk sommige android hardware verkopers (je weet dat samsung of htc niet van google is toch?)
Overigens, iOS 5 op mn ipad 1 performed werkelijk waardeloos dus die ondersteuning valt dan ook wel mee..
Ik vind het deel over die backups nogal raar, want op een Android tablet is er juist hele goede backup. Als je een nieuwe koopt, worden alle apps ook gewoon overgezet. Bij muziek, video's en boeken (nog) niet, aangezien Google Music, video's en books nog niet werken buiten de VS. Met een recovery kun je zelfs heel gemakkelijk een complete backup maken van een tablet (of smartphone). Voor de rest heb je gelijk. iOS werkt sneller, gemakkelijk er stabieler. Er komen ook meer updates per apparaat. Als de resolutie lager zal zijn weet ik nog niet, bij Samsung maken ze toch ook wel schermen met een hoge resolutie, het zou wel best kunnen dat in deze of in een volgende tablet ook zo'n hoge resolutie komt.

Over het nieuwsbericht:
Is Quad-core niet een beetje overdreven. Mijn 1Ghz single-core Android-smartphone is zelfs nog heel snel. Ik denk ook niet dat ze hun hele productie zullen herzien om een beetje snelheidswinst te hebben t.o.v. Apple.
Mee eens, sinds dag 1 zit er die vreselijke 'Touchwiz-interface' op. Zo sonde. Dan heb je hele snelle hardware en dan ga je er zo'n schil overheen leggen die de boel vertraagd. Zelf met mijn inmiddels oude Galaxy S heb ik ontzettend vaak last van stroperigheid en vastlopers op die interface.
In het laatste beurs-filmpje hier op Tweakers waar Wout deze Note 10.1 laat ziet, stottert die interface als een gek. Ziet Samsung dat zelf niet? Hardwarematig kan zo'n Galaxy Tab net zo snappy werken als een iPad, maar het lijkt wel of Samsung dat stomweg niet wil. Jammer...
De Galaxy Tab staat "standaard" nog op Honeycomb en dat is inderdaad niet altijd even soepel.
De "beleving" op mijn Motorola Xoom was met Honeycomb ook niet echt top, maar sinds er eenmaal ICS op staat is het ding veel sneller geworden.
Hetzelfde gaat ook op voor mijn Nexus S telefoon, het is sinds er ICS op staat net alsof het een nieuwe telefoon is met veel snellere hardware. Het verschil is echt "belachelijk".

Samsung moet gewoon heel snel ICS uitbrengen voor hun tablets, en ja laat die interface ook maar weg. Zowel mijn telefoon en tablet draaien ICS zonder skin met de standaard launcher en dat is voor mij prima.
Net zo goed als iOS? Hoe kan je dat nou zeggen? iOS werkt ANDERS, NIET beter... dat is een mening. Ik vind Android (en zeker ICS) een kleine 100x beter werken dan het hele iOS...
Het heeft het volgens mij ook meer over het fragmentatie verhaal. Het gaat zo snel dat verschillende Android apparaten met een sneltreinvaart uit elkaar lopen. En dat komt Android apps niet echt ten goede. Het wordt net als met de PC eindeloos specs vergelijken om te kijken of de app wel kan draaien op je wat oudere Android toestel. Daar heeft iOS een stuk minder last van. En ik moet zeggen, ook ik had wel gehoopt dat we dat tijdperk van cijfertjes vergelijken voorbij waren. Voor de 'gewone' consument wordt het er iig niet duidelijker op.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 7 april 2012 15:41]

Yup, precies. En dat is de reden waarom ik met een telefoon wellicht Android links laat liggen. De telefoons zijn wellicht goedkoper, maar tijd is geld, en ik heb geen zin om uren tijd te steken in het uitzoeken (hier in Mexico nog extra lastig omdat er oude modellen tussen zitten alsof ze gloednieuw zijn, en speciaal voor de Latijns Amerikaanse markt gemaakte dure zooi).
Het is maar wat je gewend bent. Als je een iPhone hebt en gewend bent aan iOS kun je alles goed vinden op een iPad en is je eerste indruk dus veel beter. Als je als iPhone gebruiker een Android tab in je handen geduwd krijgt kun je de eerste 10 minuten niks vinden wat niet bevordelijk is voor je indruk. iOS heeft alleen denk ik een streepje voor voor mensen die uberhaupt geen smartphone hebben, maar daar werkt Android hard aan.

Hoe dan ook, het is maar beter dat Samsung de tab voor de release aanpast om herhaling van het Galaxy Tab 10.1V fiasco te voorkomen.
Daar heb je helemaal gelijk in.
De eerste keer dat ik met een iPad aan het werk was zat ik continu te zoeken naar een 'back' knop zoals deze op android te vinden is... Klein detail, maar je kan er wel even gek van worden...
Ik denk dat Samsung dan gewoon een pareltje in handen hebben, ik was op de MWC en ik denk dat de Samsung Note dan echt beter word want af en toe liep de inteface nog niet vloeiend.
Dat is wel een beetje algemeen zo bij Android-tablets dat het nog iets vloeiender mag. Maar waarschijnlijk is er sindsdien nog veel optimalisatie gebeurd voor ICS en die (hopelijk, want meer cores betekent niet altijd iets) snellere soc kan ook geen kwaad :-).
Voor een vloeiende ervaring moet de software op het juiste niveau samenwerken met de hardware, waarbij de cpu minder belangrijk is als men denkt. Dit is juist het probleem met Android, dat een optimale integratie bijna onmogelijk is vanwege de grote verschillen tussen de Android devices.
Sinds ICS wordt de gebruikers interface door de GPU gerendered als deze aanwezig is en dat scheelt enorm en op mijn Nexus S en Xoom gaan schermwisselingen heel mooi soepel. Alleen sommige widgets vertragen het af en toe, vooral als het widgets zijn die veel data bevatten werkt het af en toe wat vertragend.
als je het over de normale note hebt (en daar ga ik van uit): De interface loop hartstikke vloeiend.
als ze toch willen mee komen met Apple, moeten ze er niet een quadccore of zo in zetten
nee, dan moeten ze de scherm resolutie minimaal naar 1920x1200 brengen..

En daarnaast ik heb liever in een tablet en in de S3 een dual core A15 zitten dan een quadcore A9...

Dus als samsung nu een 10.1 tablet met 1920x1200 + dual core A15 en de S3 met dual core a15 en een 720 amoled hd plus scherm, dan hebben ze kans dat ik beide in het loop van dit jaar wel aanschaf, voor nu wacht ik rustig even op de Transformer Pad Infinity (die moet asus zo snel mogelijk uit brengen snap niet dat ze hier zo lang mee wachten, ga nu eens echt de concurrentie aan met bv de IPad3 voor dat die echt hier is... maar nee vaak blijven het volgers, echt jammer.
1920x1200 is helemaal niet zo belangrijk IMO. met deze resolutie op een degelijk klein scherm krijg je maar 1 ding : mensen gaan de icons etc. allemaal groter maken.
Kijk dat is nou een verschil in de manier van denken bij Android en Apple. Bij Android is men veel teveel bezig met specs en die direct terug te vertalen naar technische aspecten terwijl je naar moet kijken wat een gebruiker er aan heeft. Op een tablet betekent bij de iPad niet dat de iconen kleiner worden maar juist scherper. Teksten worden beter leesbaar en minder vermoeiend voor de ogen. Qua ruimte op het scherm, de grootte van de dingen, zul je geen verschil zien. Leg je de twee apparaten naast elkaar is de nieuwe iPad minder vermoeiend dan de iPad2. Het moet een gebruiker ook helemaal niet boeien wat de resolutie is of hoe snel de cpu/gpu mits hij de dingen maar kan doen op voldoende snelheid zonder vervelende haperingen/schokken.
Het moet een gebruiker ook helemaal niet boeien wat de resolutie is of hoe snel de cpu/gpu mits hij de dingen maar kan doen op voldoende snelheid zonder vervelende haperingen/schokken.
Dan is 1280x800 ja prima 8)7

Wat misschien wel boeiend is voor de gebruiker: EEN PEN??? ;)

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 7 april 2012 17:15]

voor apps zoals draw something is het wel leuk. maar ontbreekt het zou men het niet missen.
De meeste Android tablets hebben standaard al een betere resolutie gehad dan de Ipads. Toch werden ook ipads massaal verkocht. Op de Ipad 1 was de weergave van e-books en tijdschriften zoveel slechter dat ik daarom ben overgestapt naar een Android tablet. Weinigen deden dit mij na, dus leeft bij mij het idee dat de resolutie niet veel uitmaakt voor de klanten bij de aankoop.

Ik denk dat voor zo'n nieuw iets als tablets nog weinig eerste kopers weten waarop ze moeten letten bij de aanschaf omdat ze nog niet hebben ervaren wat ze stoort. Veel kopers van een 2e Android tablet zijn er nog niet. beschikbaarheid van apps, een gelikt uiterlijk, schermgrootte, naam van de fabrikant een veel grotere invloed heeft op de aankoopbeslissing dan andere zaken.

Voor tabletbezitters wordt bij hun 2e koop de vloeidendheid en handelbaarheid van het OS waarop de tablet draait pas weer belangrijk. Een Ipad loopt soepeler dan een gemiddelde Android tablet, terwijl deze 2 in de beschikbaarheid van apps inmiddels weinig onder doen. Ergernissen bij Ipads zijn dan weer Itunes als sync programma, het gebrek aan micro SD ondersteuning en het vastlopen en trager worden van de modellen na upgrades van het OS. ICS brengt verbetering en een quadcore doet daar nog een stap bij op. Voor ervaren gebruikers lijkt mij inmiddels vooral de browserkwaliteit belangrijk. Ik erger mij dood als ik niet alle websites goed kan benaderen op mijn tablet. Er is nog geen enkele tablet die nagenoeg alle websites goed kan benaderen. Persoonlijk twijvel ik nog steeds of ik niet naar een ultrabook ga overstappen als de prijzen daarvoor na de zomer gaan dalen. Misschien zijn tablets niet meer dan een tussenfase tussen PC, laptop naar ultrabooks?

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 7 april 2012 16:03]

De ultrabook is gewoon de opvolger van de notebook. Het is simpelweg een lichtere, dunnere notebook en dat zou altijd zo gaan. Smartphones en TV's zijn immers ook steeds dunner en lichter geworden.

We hebben er nu gewoon een mooie naam aangegeven "ultrabook". En als je "LED TV" hoort denk je aan een dunne, platte TV.
Ja en de tablet is gewoon de opvolger van de pda!
Ze worden echt niet trager hoor met het updaten!
...dat is ook de visie van Microsoft. Die hebben ook hun twijfels over de toekomst van de tablet.
Maar wat ik nu zo raar vind, is dat dit echt een tablet is, en niet een telefoon. Wat de originele Note wel was.
Ik vind de stereospeakers aan de voorkant een mooie verbetering. Het volume kan dan ook wat lager en het geeft zo een beter stereobeeld. Aan de achterkant willen ze nog wel eens asymetrisch zitten of bedekt worden door handen, tafel of kussen.
Ik heb deze tablet nodig omdat het het enige goedkope en acceptabele Wacom Cintiq-alternatief is. Ik wacht dus geduldig.
Aha kijk Samsung is slim bezig, ze maken niet de zelfde fout als Apple met hun iPad 3 die een erg hoge resolutie scherm heeft en maar een Dual Core CPU heeft wat eigenlijk te traag is voor de iPad 3 om alles 100% soepel te laten draaien.


De Samsung Note 10.1-tablet krijgt dus waarschijnlijk de zelfde CPU+GPU als de Samsung Galaxy S III krijgt.
Afgezien van de eerste hands-on van Tweakers lees je nergens dat de nieuwe ipad niet soepel draait.

En aan de andere kant: quad-core wil nog niet zeggen dat het dan gegarandeerd allemaal wl goed loopt. De HTC One X is niet op alle fronten beter dan z'n dual-core concurrenten. Een goede dual-core soc kan beter presteren dan een mindere quad-core.

Staar je niet blind op specs alleen...
Uhhh dat is niet waar hoor, het schijnt overigens aan de app iphoto te liggen zover ik het begrepen heb dan.
Klopt en uit ervaring kan ik ook vertellen dat men bij Tweakers dit alleen heeft gebaseerd op de iPhoto ervaring.1 app, that's it, ik merk werkelijk niets van een lag tov van de iPad 2 buiten iPhoto om. Verder is in het transformer review duidelijk geworden dat Android ICS pas echt helemaal lekker loopt vanaf een quadcore zoals die in de transformer, dit terwijl iOS al meer dan voldoende aan een dualcore heeft wat soepelheid betreft. Specs zeggen inderdaad erg weinig.
Verder is in het transformer review duidelijk geworden dat Android ICS pas echt helemaal lekker loopt vanaf een quadcore zoals die in de transformer, dit terwijl iOS al meer dan voldoende aan een dualcore heeft wat soepelheid betreft. Specs zeggen inderdaad erg weinig.
Als dat zo was liep Android ICS niet soepel op een Samsung Galaxy S I9000 die maar een single Core 1GHz CPU heeft, mijn neef heeft het op zijn Samsung Galaxy S I9000 gezet, en alles draait veel beter dan de oude Android 2 die hij er op had, alles draait soepel, dus dat Android ICS pas soepel draait vanaf een Quad Core cpu is totaal onzin.

Hier zie je een filmpje van Android ICS op een Galaxy S I9000: Ice Cream Sandwich Android 4.0.3 MiUi Samsung Galaxy S I9000

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 7 april 2012 20:07]

Toch is dat precies wat beweert wordt in de desbetreffende review..
En een bewering is een feit? Als er in de review wordt gezeurd over de warmte, antennagate, haarscheurtjes, of slechte wifi is het zeker allemaal nep maar zodra er iets 'slechts' over Android gezegd wordt is dat onweerlegbaar?

Anyway ze mogen roepen wat ze willen ik op mijn Galaxy Note is Android 2.3.x al supervloeiend en supersnel, en met ICS is daar nog een schepje boven op gedaan, en als ik 1 core uit zet merk ik in de interface niet eens verschil in snelheid en draai ik dus eigenlijk gewoon singlecore :) Alleen sommige dingen laden duren langer maar dat is enkel bij Google Earth en dat soort intensieve apps...

Oftewel Android draait prima vanaf een single core en nog beter op dualcore en nog beter op een quadcore, net als dat elk OS zou doen die meerder cores kan ondersteunen :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 april 2012 11:16]

Wat heeft de CPU met vloeiende schermen te maken als de resolutie omhoog gaat?

Dat zou toch echt de GPU allemaal moeten doen, ik denk dat het voor een resolutie verhoging geen klap uit maakt of je een dual of quad core er instopt.

De ipad3 heeft wel 1 van de snelste, zo niet de snelste, phone/tablet gpu van dit moment, dus daar kunnen ze het niet veel beter mee doen.

Maar goed als Samsung bij de quad core een een geupgrade mali gpu gooit dan zitten ze wel vrij goed, want zelfs nu kan de mali gpu die in de SGS2 zit nog steeds prima mee komen en die is toch al zeker een jaar oud.
De diverse benchmarks die gedraaid zijn geven aan dat de iPad3 in bijna alle gevallen superieur is ten opzichte zijn concurrenten... dus waar jij dit sprookje vanaf tovert is mij een compleet raadsel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Microsoft Apple Games Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013