Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 108, views: 42.226 •

Er komt voorlopig geen Nederlandstalige versie van de spraakbesturing Siri. Dat zegt een woordvoerder van Apple bij de introductie van de iPhone 4S in Nederland. De Nederlandstalige Siri komt op zijn vroegst ver in 2012 of zelfs nog later.

Apple iPhone 4S floatDaarmee krijgen kopers van een iPhone 4S in Nederland voorlopig geen versie van de spraakbesturing in de eigen taal, zo zegt een woordvoerder van Apple. Tweakers.net sprak de woordvoerder ter gelegenheid van de introductie van de iPhone 4S in Nederland. "We hebben bij de introductie Engels, Frans en Duits. Daar komen in 2012 vijf talen bij: Spaans, Italiaans, Japans, Koreaans en Chinees. Andere talen, zoals Nederlands, volgen op zijn vroegst verderop in 2012 of 2013."

Het invoeren van Siri in een bepaalde taal vergt veel werk, aldus de Britse woordvoerder. "Zo moet Siri alle accenten en dialecten herkennen. Daarvoer moet veel ingesproken worden door sprekers met al die accenten. Bovendien moeten Nederlandstalige diensten worden toegevoegd voor zaken als restaurantrecensies. We werken er hard aan, maar we weten niet wanneer Siri in het Nederlands klaar is."

Siri is de spraakbesturing op de iPhone 4S die commando's in natuurlijke taal verstaat. De spraakbesturing komt uitgebreid aan bod in de review van de iPhone 4S die Tweakers.net vrijdag publiceerde.

Apple bracht de iPhone 4S vrijdag in Nederland uit. Doordat het toestel bij alle providers kon worden voorbesteld en er weinig voorraad in de winkels aanwezig was, stonden er weinig mensen in de rij voor shops waar het toestel kon worden gekocht. De 4S kwam twee weken geleden in de eerste landen uit, waaronder Duitsland en Frankrijk.

Reacties (108)

Reactiefilter:-1108098+152+26+31
Ik snap hun uitgangspunt ook wel. Nederlands is nou ook niet dat je zegt, een veelgesproken taal.
Nee, maar wel een unique selling point tov de iPhone 4. Hiermee kan je net zo goed je geld in je zak houden en voor de iPhone 4 gaan als je 3GS bezitter bent. 2013 is je contract al bijna weer voorbij.
Dat valt wel mee, veel mensen kopen de nieuwe iPhone toch wel. Want als je kijkt naar extra features die iphones uberhaupt hebben ten opzichte van andere telefoons zijn ze erg duur imho.
Maar dit was één van de belangrijkste.

De mensen die hem nu kopen vanwege deze optie kopen ook de iPhone 5. waarop het voor het eerst dus werkt.

Eigenlijk werkt het gewoon NOOIT op deze telefoon, gezien hij al vervangen is voordat het (waarschijnlijk) uit komt.

edit: typo.

[Reactie gewijzigd door Kevinp op 28 oktober 2011 13:24]

Wat is er mis met engels lullen tegen je telefoon dan?
Het beantwoorden van smsjes gaat ook via Siri, deze wil je natuurlijk wel gewoon in het Nederlands kunnen inspreken. Het beluisteren van Nederlandse tekst via de Engelse stem klinkt natuurlijk ook nergens naar.
Maat van me heeft er een sinds vandaag.
Dus wij proberen dat siri uit en een van ons zegt:
"Call Arjen"

gaat de telefoon "Adriaan" bellen..

Tsjah het is het nog niet helemaal / en zal nog verder door ontwikkeld moeten worden. (Dat geld uiteraard ook voor google voice search etcetera - die komt helemaal met andere dingen terug als er wat tegen roept :P --> dit zat nog een beetje in de buurt Siri had al 1 leter goed ^_^.

Offtopic:
Die 8MP camera is echt bloedjescherp en mooi hoor ook filmpjes maken in hoge kwaliteit ziet er gewoon echt goed uit. - stuk beter dan de vorige

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 28 oktober 2011 16:45]

@ApexAlpha
Want als je kijkt naar extra features die een Ferrari uberhaupt heeft ten opzichte van andere automerken zijn ze wel erg duur imho. What is your point man? Een mening hebben we hier niks aan. Iedereen weet dat smaken verschillen en daar valt niet over te twisten; wat jij duur vindt, vindt een ander goedkoop. Het is niet alleen wat je ermee doet, maar ook HOE je het doet of KUNT doen. Maar uit jouw argument begrijp ik dat alleen features de prijs mogen bepalen.

Het is niet altijd functie boven vorm!
http://www.geekologie.com/2009/08/25/diy-charger.JPG
Iedere Nederlander met een VMBO-diploma kan met Siri praten, de commando's zijn niet zo heel moeilijk, Siri begrijpt steenkolen-Engels tot op zekere hoogte. Als jouw accent niet geaccepteerd wordt heb je drie smaken: Amerikaans, Brits en Australisch Engels (Amerikaans werkt het beste met Nederlanders is mijn ervaring).

Het dicteren van SMS-berichten en het herkennen van Nederlandse namen wordt lastiger, dan maar in het Engels SMS'en ;)

Ik hoop dat de Nederlandse locatie- en restaurantdiensten wel geïntegreerd worden, desnoods in het Engels. Het dicteren van berichten zit ik niet op te wachten.

(one guy missed the like button)

[Reactie gewijzigd door donny007 op 29 oktober 2011 11:49]

Hij gaat niet om de taal engels, maar om de ondersteuning. Die is er niet.

Wel zwak van apple, gezien in nederland heel veel iphone's worden gebruikt.
Beetje een drogreden hè? er worden maar een paar landen ondersteund, in de rest van de wereld worden óok heel veel iphones gebruikt ;)
Is het zo gek om de dienst eerst te optimaliseren in bepaalde landen en dan geleidelijk de grote landen toe gaat voegen? Waarom denken Nederlanders toch dat ze wat voorstellen in de wereld :')
'Iedere Nederlander met een VMBO-diploma kan met Siri praten, de commando's zijn niet zo heel moeilijk, Siri begrijpt steenkolen-Engels tot op zekere hoogte.'

Google voice control verstaat wel Nederlands (plus nog veel meer talen)
Google voice control verstaat wel Nederlands (plus nog veel meer talen)
Spraakbesturing op Android snapt commando's als:
"Bel naam"
"SMS naam bericht"
"Speel artiest"
http://www.google.com/mobile/voice-actions/

Net als de huidige spraakbesturing op de iPod Touch en iPhone 4.

Gedicteerde zinnen omzetten in tekst lukt ook nog wel, maar daadwerkelijk begrijpen wat er gezegd wordt niet. Siri interpreteert zinnen als "Heb ik een paraplu nodig vandaag?" als vragen naar het weer, en specifiek, of het gaat regenen. Siri koppelt hierbij een item (de Paraplu) aan een weertype (Regen) aan een tijd (vandaag, nu) en zoekt daarmee het antwoord op de vraag 'heb ik dit item nodig?', voor een mens makkelijk, voor een computer zeer complex.

Bij Android (en alle andere conventionele spraakbesturingen) moet JIJ de commando's (syntax) leren en onthouden, Siri interpreteert wat je zegt en bedoelt, twee totaal verschillende werelden en totaal verschillende technieken.

Net als een mens moet Siri 'opgevoed' worden om een nieuwe taal te kunnen interpreteren.

Interpreteren van taal != commando's met de juiste syntax opvolgen.

Siri kan best de Nederlandse woorden herkennen, maar interpreteren wordt lastiger.

Zoals ik hieronder ook al aangaf, waarschijnlijk wordt het een hybride approach, een combinatie van Engelse opdrachten en Nederlandse woordherkenning (zoals bij een SMS, Namen etc.). Dus "Do i need an umbrella today?", "Text to Henk , 'ik ben vandaag wat later'" en "remind me to 'betaal de Belastingdienst' when i come home". Siri zal de Nederlandse woorden als tekst omzetten en invullen in de Engelse interpretatie. Nederlands is een complexe taal, zeker als het door een computer die alleen 'geluid' hoort moet worden omgezet naar woorden, zinsbouw en betekenissen.

Een tweede optie is natuurlijk dat Apple het Nederlands door een vertaalcomputer haalt, het Engels interpreteert, en het antwoord weer door een vertaalcomputer haalt. Met als resultaat totaal onvoorspelbare antwoorden, foute vertalingen en misinterpretatie.

Voor Apple is het toevoegen van een volledige Nederlandse interpreter niet interessant, de markt is te klein. Nederlands wordt ondergronds zeker toegevoegd, al is het maar om commando's als "Give me directions to Kerkstraat viertien in Gasselterboerveenschemond" te kunnen interpreteren (hetgeen nu nog niet mogelijk is, Siri geeft dan een melding dat navigeren niet mogelijk is in 'The Netherlands').

Een goed voorbeeld van taalinterpretatie is Wolfram|Alpha, Voorbeeld, je ziet hoe de hoeveelheid data en downloadsnelheid worden gekoppeld aan tijd.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 28 oktober 2011 21:29]

Voor Apple is het toevoegen van een volledige Nederlandse interpreter niet interessant, de markt is te klein.
Dat hoeft niet perse waar te zijn. Als ze de backend goed generiek implementeren kunnen ze deze weer in licentie geven ... dan hoeft Nederlands niet steeds opnieuw geïmplementeerd te worden door verschillende bedrijven (niet perse concurrenten van Apple, denk aan Philips Medical Systems, NS).
Het wordt nog interessanter, als je er van uit gaat dat de software van de Kinect het in Nederland helemaal niet doet, zelfs niet als je in het Engels of Duits tegen jouw apparaat wilt spreken.

Wat dat betreft denk ik dat veel Nederlanders het toch zullen gebruiken, zij het in het Engels of Duits. Hoe goed het werkt, hangt natuurlijk erg af van de spraakbekwaamheid van de gebruiker. Gezien de vele filmpjes van Siri, kan dat nog wel eens lastig worden.
De vraag is of naast de Nederlandse taal wel de Nederlandse data wordt toegevoegd. Veel aspecten van siri werken in ons land niet ook al spreek je er Engels tegen.
Siri bestaat grofweg uit twee componenten; de Siri 'app' op de Iphone met de nodige intelligentie, en een server backbone. Behalve de NL accenten en NL specifieke data die moet worden 'toegevoegd' aan Siri, zal de backbone ook een 'vernederlandste' versie moeten hebben om Siri met het Nederlands te laten werken. Dit zijn complexe projecten waar veel tijd in gaat zitten.

Daarnaast gebruikt Siri nu nog 2 bronnen (Yelp en WolframAlpha) voor het beantwoorden van de vragen, in de toekomst zullen andere bronnen worden toegevoegd, waaronder waarschijnlijk ook NL specifieke bronnen. Maar dat zal pas plaatsvinden als er daadwerkelijk een NL Siri uit is.
Wat dat betreft denk ik dat veel Nederlanders het toch zullen gebruiken, zij het in het Engels of Duits. Hoe goed het werkt, hangt natuurlijk erg af van de spraakbekwaamheid van de gebruiker.
Ik denk dat het wel tegen zal vallen. Ik heb al Engelse spraakherkenning op Windows Phone Mango en het is bijvoorbeeld erg lastig om telefooncommanco's met Nederlanse namen te doen.
"Text Ingrid" of
"Call Karel"
kan bijvoorbeeld een engelstalige spraakherkenning gewoon niet goed aan.
Laat staan dat je naar iedereen engelstalige textjes stuurt
(iets wat best redelijk gaat zolang je maar geen nederlandse namen of locaties gebruikt.)
Siri is wel een stukje geavanceerder dan wat je op je Windows phone kan vinden dat kun je niet zomaar vergelijken. Er is een zekere leertijd nodig voordag Siri dingen begrijpt. Blijft staan dat het pas echt goed gaat werken wanneer er echt ondersteuning geleverd gaat worden voor het Nederlands.
"Gezien de vele filmpjes van Siri, kan dat nog wel eens lastig worden."
Dat filmpje wat jij bijvoegt is anders wel vrij geniaal. Lijkt haast een programmeursgrap.
Er zijn wereldwijd 35 miljoen Nederlandstaligen, nu ook weer nie zo klein.
De overgrote meerderheid woont in het welgestelde Westen, dus een behoorlijk deel van die 35 miljoen heeft ook de mogelijkheid om een dergelijk toestel te kopen.

Ik vind het een beetje gek dat hét verschilpunt tussen iPhone4 en iPhone4S niet eens voor iedereen beschikbaar is.
hét verschilpunt????

- 2x zo snelle processor
- 7x snellere GPU
- 8MP/1080p vs. 5MP/720p
- helderder Retina-scherm (Zie tweakers review)
- vernieuwd antennesysteem
- 64GB mogelijkheid

Siri is aangekondigd als beta, dus het was zelfs voor de launch al duidelijk dat het nog in ontwikkeling zit.

Daarnaast houdt niemand je tegen om een iPhone 4 te kopen. Deze is namelijk nog gewoon te koop én goedkoper als je geen behoefte hebt aan bovenstaande punten.

Tenslotte is 35 23 miljoen zeker wel klein vergeleken met:

Chinees: 1,1 miljard (16% v/d bevolking; rank 1)
Spaans: 417 miljoen (6,2%, rank 4)
Japans: 130 miljoen (1,9%, rank 11)
Koreaans: 67 miljoen (1%, rank 21)
Italiaans: 50 miljoen (0,9%, rank 25)
-------
Nederlands: 23 miljoen (0,34%, rank 51)

(Data via Siri en Wolfram Alpha)

Edit: biljoen moet natuurlijk miljard zijn...

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 28 oktober 2011 14:54]

1,1 biljoen? Sinds wanneer zijn er zoveel mensen?

Overigens is er niet een Chinees, dus dat is ook weer lastig. Trouwens, het Nederlands wordt door ongeveer 28 miljoen mensen gesproken.

[Reactie gewijzigd door Japsuh op 28 oktober 2011 14:32]

Excusez moi, moet natuurlijk miljard zijn.. als je een tijdje in een Engelstalig land woont ga je dergelijke dingen door elkaar halen.. ;).

Gegevens zijn gebaseerd op Wolfram Alpha database, dus Spaans ligt waarschijnlijk ook een stuk hoger als je het als 2e taal ook mee gaat rekenen e.d.
Er zijn geen biljoen Chinezen, maar een miljard.

Vertaalfoutje?? ;)
2 x sneller cpu en 7 x snellere gpu is leuk voor een ipad, voor een iphone vind ik dat overkill.

8mp camera is niks vergeleken met een dslr camera's. Het blijft een crappy telefoon camera.
8MP is precies goed voor een telefooncamera. 6 MP zou nog iets beter zijn in combinatie met een goede lens. Een telefooncamera zal nooit een dslr kwaliteit geven en ook nooit een goede compactcamera kwaliteit. Binnen de mogelijkheden is Apple wel heel goed en logisch bezig. (itt Nokia met zn onrealistische 12MP).
Snap sowieso niet wrrm mensen zoon idioot goeie camera willen. Je maakt er soms wat kiekjes mee. Wil je mooie fotos neem je toch gewoon losse camera.
Blijkbaar wil men niet massaal een losse camera. Hoe beter de telefooncamera's worden hoe minder de noodzaak van een losse meezeulen wordt.
hét verschilpunt????

- 2x zo snelle processor
- 7x snellere GPU
- 8MP/1080p vs. 5MP/720p
- helderder Retina-scherm (Zie tweakers review)
- vernieuwd antennesysteem
- 64GB mogelijkheid

Siri is aangekondigd als beta, dus het was zelfs voor de launch al duidelijk dat het nog in ontwikkeling zit.

Daarnaast houdt niemand je tegen om een iPhone 4 te kopen. Deze is namelijk nog gewoon te koop én goedkoper als je geen behoefte hebt aan bovenstaande punten.

Tenslotte is 35 23 miljoen zeker wel klein vergeleken met:

Chinees: 1,1 miljard (16% v/d bevolking; rank 1)
Spaans: 417 miljoen (6,2%, rank 4)
Japans: 130 miljoen (1,9%, rank 11)
Koreaans: 67 miljoen (1%, rank 21)
Italiaans: 50 miljoen (0,9%, rank 25)
-------
Nederlands: 23 miljoen (0,34%, rank 51)

(Data via Siri en Wolfram Alpha)

Edit: biljoen moet natuurlijk miljard zijn...
Nederland kent 16 miljoen inwoners.. waar halen ze die 23 miljoen vandaan 8)7
Het is maar een gok, maar, euh... België?
Ze gebruiken gewoon de Nuance speech engines, die hebben ook gewoon Nederlandse profielen voor hun spraakherkenningssoftware. Lijkt me dus niet erg ingewikkeld te implementeren.
Het staat waarschijnlijk gewoonweg niet erg hoog op de prioriteitenlijst, inderdaad omdat er niet erg veel Nederlandstaligen op deze wereldbol zijn.
Ik las net dat het niet zo om Nuance speech engine gaat maar wat Siri ermee doet als de spraak herkend is. Nuance zou je dus kunnen uitwisselen met andere spraak herkennings engine. Als het belangrijk was had Apple ook wel Nuance opgekocht.

http://finance.yahoo.com/...1985033.html?x=0&.v=1

En je hebt gelijk, als je veel vis wilt vangen neem je niet als eerste de kleine vissen.

[Reactie gewijzigd door wouter1971 op 28 oktober 2011 14:22]

Het herkennen van de woorden is het probleem niet, het is de interpretatie daarvan. Siri kan taal interpreteren als of het een mens is. Met vaste commando's als "Bel Henk" en "SMS Ingrid" is het geen probleem, maar als je dingen als "Heb ik een paraplu nodig vandaag?" wil gaan interpreteren komt er heel wat meer bij kijken.

Een combinatie van Engelse opdrachten en Nederlandse woordherkenning (zoals bij een SMS, Namen etc.) is de meest haalbare optie. Dus "Do i need an umbrella today?", "Text to Henk , 'ik ben vandaag wat later'" en "remind me to 'betaal de Belastingdienst' when i come home"

[Reactie gewijzigd door donny007 op 28 oktober 2011 17:10]

Lijkt me logisch dat ze eerst de grote markten doen an dan pas later the kleinere. Wel jammer voor NL..
Zolang ze Nederlands voor swahili doen is het goed XD
Swahili wordt wel door meer mensen gesproken dan Nederlands ;)
Het Swahili (Swahili: Kiswahili) is een Afrikaanse taal die vooral in Oost-Afrika gesproken wordt door ongeveer 50 miljoen mensen.
daar was ik al bang voor ja.

Maar de meeste Nederlanders zouden aardig met Engels uit de voeten moeten kunnen, zeker in dit "internet tijdperk" dus het hoeft niet per se een groot probleem te zijn, natuurlijk.
Maar niet ''accentloos'' en ik denk dat dit het ergste struikelblok is.
Heel simpel dus. Is je engels accentloos dan is de iphone 4s iets voor je.
Kun je dat niet, helaas geen iphone 4s kopen als het alleen om siri gaat.
Of misschien kan siri je accentloos engels leren.

Maar typische, apple is een Amerikaans bedrijf en dan maar ons Nederlanders maar overtuigen om engels te gaan praten. :Y)
Ook namen van personen moet je op z'n Engels gaan uitspreken, veel plezier er mee.
Alleen hebben ze aan Nederland waarschijnlijk een grotere afzetmarkt dan Oost-Afrika :)
Ik kan me zo voorstellen dat Nederland in dit opzicht ook niet echt prioriteit krijgt, het is m.i. een relatief kleine afzet markt. Zou mooi zijn als het uberhaupt komt!
Als ik kijk hoeveel mensen er in Nederland met een iphone lopen. En was ik van de week in Barcalona en daar had idereen iphone. Dan zie ik veel meer blackberry als iphone in Nederland. nu zie ik hier in Nice ook alleen maar iphone
Google zou dit met een sdk outsourcen naar de lokale markten. Apple wil alles in eigen hand houden, ja dan gaat het traag.
Voor beide opties valt iets te zeggen. iOS raakt echter niet versplintert op deze manier en blijft een uniform systeem, zoals bij Android niet altijd het geval is. Dat Apple alles in eigen hand houd is bovendien inherent aan hun filosofie, het leveren van een (gesloten) totaalpakket dat optimaal zou moeten functioneren. Daar kan iedereen natuurlijk z'n eigen mening over hebben, maar je kunt wel concluderen dat die filosofie in het verleden vaak z'n vruchten heeft afgeworpen.

[Reactie gewijzigd door mcdronkz op 28 oktober 2011 13:08]

Een totaalpakket dat alleen werkt in 4 talen.
Dat snap ik: zelfs als Siri al wel Nederlands kon, had jij er nog niks aan...
ik snap het nut van Siri nog steeds niet. t lijkt mij veel moeite voor weinig functionaliteit.

maar wel jammer voor Nederlandse gebruikers.
Ik snap het nu nut van Siri ook nog niet helemaal, zeker omdat je telkens die knop op je telefoon moet indrukken...

Ook wel grappig, Siri wordt gepromoot als een major feature, zorg dan ook dat het werkt met de taal die men spreekt op de plekken waar je je telefoon verkoopt

[Reactie gewijzigd door Wlie op 28 oktober 2011 13:23]

Gelukkig spreek ik Engels :) Voor het maken van een reminder, het snel even iets zoeken e.d. lijkt het me namelijk ideaal. M.i. is het een blik in de toekomst van hoe we met computers omgaan.

Siri wordt overigens in Nederland helemaal niet gepromoot, vergelijk de iPhone 4S pagina's op Apple.com maar met die op Apple.nl. In de US een major feature, in NL niet eens genoemd.
Gelukkig spreek ik Engels :) Voor het maken van een reminder, het snel even iets zoeken e.d. lijkt het me namelijk ideaal. M.i. is het een blik in de toekomst van hoe we met computers omgaan
Lijkt me een vervelende toekomst hier op kantoor :+
Het aardige van Apple is dat ze Siri hier in NL niet promoten. Kijk maar op de Apple site. Geen woord over Siri, dus ze beloven niks dat ze niet waar kunnen maken.
Doet Apple Nederland dit zelf dan, of wordt dit gedaan in Cupertino?
Lijkt me dat dat centraal gedaan word, Siri draait op servers in de US voor zover ik weet..
Het stukje spraak herkenning gebeurt daad werkelijk door het toestel zelf. De zoek acties en achterliggende resultaten bij het ophalen van data gebeuren door de servers in de US.
Nope, de spraak herkenning gebeurt óok op de servers in de US.

Siri stuurt een low-bitrate versie van je vraag op en die wordt op de server geïnterpreteerd, waarna de data wordt teruggestuurd, maar er gebeurt helemaal níks van herkenning op je telefoon. Vandaar dat je het ook niet kan gebruiken zonder data-verbinding.

@ronaldmathies hieronder. Klopt wel helemaal, zelfs de vragen 'in het losse schermpje' worden naar Apple gestuurd. Ik kan bv. geen alarm zetten via Siri zonder internet-verbinding, iets wat wel zou moeten kunnen als dat lokaal zou gebeuren.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 28 oktober 2011 15:27]

klopt niet helemaal, dicteren voor documenten gebeurt niet op de telefoon, vragen stellen in het losse schermpje gebeurt wel lokaal. Alleen de antwoorden worden via het internet opgehaald.
Hopelijk doen ze een tussenoplossing. Dat ze in een vroege update wel routebeschrijvingen en locatiegebonden events bijwerken en dat de spraak in het engels blijft. We zullen het vanzelf wel gaan merken.
Gelukkig spreken veel Nederlanders goed genoeg Engels zodat Siri het kan begrijpen.

Maar toch ik vind het een beetje misleiding van Apple wanneer ze er wel reclame mee maken. Nou ja, in Nederland maken ze sowieso niet echt reclame, dus wat dat betreft valt de misleiding wel mee. Maar een beetje duidelijk zou echter geen kwaad kunnen..

Ik heb in ieder geval besloten om een jaar te wachten tot de iPhone 5 er is. De 4s heeft ten opzichte van de iPhone 4 te weinig voordelen om een aanschaf te rechtvaardigen, zeker in Nederland waar Siri sowieso niet helemaal werkt omdat locatiegerelateerde content enkel beperkt is tot de US, ook al praat je nog zo goed Engels.
Ze maken er geen reclame mee die gericht is op de NL markt. Op de NL iPhone pagina staat bijvoorbeeld niets over Siri.
Het hoeft voor mij niet per se in het Nederlands, als het maar in Nederland werkt.

Ik denk niet dat de gemiddelde Nederlander nou moeite heeft met een opdracht in het Engels in te spreken. Zo lang er maar een bruikbaar resultaat uit komt.
Het probleem ontstaat als je wilt sms’en en emaillen. Op wp7 heb je een gelijk soort systeem (tell me) en hiermee kan je in grotenlijnen hetzelfde als Siri (oke siri is beter uitgewerkt tbh).

Ik kan naar iemand wel een bericht versturen, maar moet dit allemaal in het Engels gaan doen. Het zelfde geld voor het weer opvragen van Amsterdam. Dit moet ik wel met een Engels accent doen, anders snapt hij niet dat ik Amsterdam bedoel..

[Reactie gewijzigd door vali op 28 oktober 2011 14:09]

en hiermee kan je in grotenlijnen hetzelfde als Siri (oke siri is beter uitgewerkt tbh).
Niet op het gebied van de ondersteunde talen iig ;)
Ik had het over de werking van het product...

Edit:

Nu niks, Ik ga verder met mijn werk in ieder geval :P haha

[Reactie gewijzigd door vali op 28 oktober 2011 14:05]

Ik denk dat er maar weinig Nederlanders zijn die meer in het Engels smsen en mailen dan in het Nederlands. Probeer maar eens "Michiel" te mailen. It just works op zn Apple's zullen we maar zeggen.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 28 oktober 2011 14:13]

Ze zouden het wel werkend kunnen maken met de Engelse taal maar als jij "pannenkoekenboederij de zevende hemel" wilt opzoeken in het Engels kom je erachter dat dat stukje spraakherkenning in het Nederlands erg fijn is ;)
Ik durf er wel wat om te wedden dat een "pannenkoekenboederij" straks ook door de nederlandsetalige spraakherkenning niet herkend gaat worden