Het standpunt van de overheid dat de PKIoverheid-ssl-certificaten van DigiNotar nog te vertrouwen zijn, is gebaseerd op informatie van het gehackte bedrijf zelf. Er is geen eigen onderzoek verricht naar aanleiding van de onthullingen.
De overheid stelt zonder eigen onderzoek dat de zogenoemde PKIoverheid-ssl-certificaten van DigiNotar nog te vertrouwen zijn. Opvallend genoeg baseert de overheid dit op informatie van het gehackte bedrijf zelf. "Wij hebben na de gebeurtenissen contact opgenomen met DigiNotar en ze een behoorlijk aantal vragen gesteld", aldus Nathalie Doesberg, woordvoerster van de overheidsorganisatie Govcert.
"Die informatie heeft ons tot op heden geen reden gegeven om het vertrouwen in de PKIoverheid-certificaten van DigiNotar op te zeggen." De PKIoverheid-certificaten worden onder meer gebruikt op overheidssites als DigiD, de Belastingdienst en de DUO. DigiNotar is een van de zes bedrijven die deze certificaten mogen uitgeven.
Dat de overheid de informatie van DigiNotar vertrouwt zonder eigen onderzoek te doen, is op zijn minst merkwaardig te noemen: niet alleen zijn hackers erin geslaagd om de systemen van dat bedrijf binnen te dringen, ook heeft het bedrijf anderhalve maand lang niet gemerkt dat minstens één door die hackers gegenereerd ssl-certificaat nog niet was ingetrokken.
Ook door het bedrijf ingehuurde onderzoekers van PwC bemerkten dit niet. Er wordt momenteel door Fox-IT een onderzoek uitgevoerd, maar de resultaten daarvan zijn nog niet bekend. Het gaat hierbij overigens wel om een ander type certificaat, dat door een aparte root-autoriteit - DigiNotar zelf - wordt uitgereikt. De hack roept echter vragen op over de beveiliging van DigiNotar.
Nadat Iraanse Google-gebruikers ontdekten dat een certificaat van DigiNotar werd gebruikt in een man in the middle-aanval, waarbij verkeer naar een server wordt onderschept, lichtte Govcert.nl DigiNotar in. Toen pas werd het betroffen certificaat door DigiNotar ingetrokken. Het is onduidelijk of er nog andere, valse ssl-certificaten van DigiNotar in omloop zijn; het bedrijf kan dat niet uitsluiten.
Volgens de overheid is dat echter nog steeds geen reden om aan de betrouwbaarheid van de PKIoverheid-certificaten te twijfelen: de overheidscertificaten zouden losstaan van de certificaten die DigiNotar zelf als root-autoriteit uitreikt. Hoe die processen precies gescheiden zijn, is echter onduidelijk. Volgens Doesberg heeft de overheid daar 'inzicht' in verkregen, maar ze wil niet in details treden.
Beveiligingsexpert Roel Schouwenberg van antivirusbedrijf Kaspersky stelt dat er wel degelijk reden is om te twijfelen aan de veiligheid van die certificaten. "Ze stellen dat er een externe audit is uitgevoerd, maar daarin is het vervalste Google-certificaat over het hoofd gezien", aldus Schouwenberg.
In de nieuwste Google Chrome-versie zijn 247 certificaten van DigiNotar geblokkeerd. Volgens de topman van beveiligingsbedrijf F-Secure, Mikko Hypponen, betekent dat dat de DigiNotar-hackers 247 frauduleuze ssl-certificaten hebben uitgegeven. Dat zegt hij op Twitter.
Het Beverwijkse bedrijf DigiNotar kwam maandag in het nieuws toen bekend werd dat een certificaat van het bedrijf waarschijnlijk in Iran is gebruikt om gebruikers van Google te bespioneren door middel van een man in the middle-aanval. Het certificaat, dat voor alle subdomeinen van Google.com geldig was, had nooit mogen worden uitgegeven.
Ondertussen hebben verschillende browsermakers het vertrouwen in DigiNotar-certificaten opgezegd. Voor de PKIoverheid-certificaten heeft dat geen gevolgen. Alleen Firefox was aanvankelijk van plan om ook die certificaten te blacklisten, maar daar is het na een verzoek van de Nederlandse overheid op teruggekomen. In de nieuwste Firefox-update worden DigiNotar-certificaten niet meer vertrouwd, maar worden de PKIoverheid-certificaten uitgezonderd. Daardoor kan op DigiD.nl nog zonder foutmelding via https worden ingelogd.
Dat kan echter niet wanneer een andere website DigiD gebruikt om in te loggen, zoals MijnOverheid.nl: de root-autoriteit 'Staat der Nederlanden Root CA - G2' is niet gewhitelist, waardoor in dat geval alsnog een foutmelding wordt weergegeven. Dat meldt overheids-ict-organisatie Logius in een mail. Overigens ontkent Govcert.nl-woordvoerster Doesberg dat de overheid Mozilla heeft verzocht de certificaten niet te blacklisten: er zou wel overleg met Mozilla zijn geweest, maar de browsermaker zou een 'eigen afweging' hebben gemaakt.
DigiNotar hoopt dat Mozilla, Google en Microsoft zijn certificaten eind deze week weer accepteren. Het bedrijf geeft gedupeerde klanten met een geblacklist certificaat echter ook de mogelijkheid om over te stappen op een PKIoverheid-certificaat. Daarvoor gelden wel strengere regels. Govcert heeft er geen problemen mee dat certificaten die voor de overheid zijn bedoeld, worden gebruikt als workaround.
Pogingen die niet gelukt zijn hoef ik niet noodzakelijkerwijs van te weten (ze zijn niet gelukt, dat was het punt van de beveiliging dus daarmee is de kous wat mij betreft af), maar waar dat wel gelukt is is het erg belangrijk dat dat bekend is zodat dergelijke certificaten geblacklist kunnen worden, en als het erg genoeg is de CA certificate zelf gerevoked.Als een CA elke poging (gelukt of niet gelukt) zou vermelden, zou je waarschijnlijk ook minder vertrouwen in een CA hebben.
Ja, laten we Iran aansporen hun hackers harder te straffen, dat zal ze leren! Dat is natuurlijk een oplossing van niks. Leuk als je de Nederlandse criminelen ermee kunt pakken, maar je beschermen tegen hackers uit andere landen of zelfs overheidsdiesten doe je er niet mee.Laten we niet vergeten dat er door de acties van hackers (weer) een (Nederlands) bedrijf kapot wordt gemaakt. Het is een kwalijke zaak vandaag de dag en er moeten echt meer, betere en hardere straffen op worden gezet.
Jawel, bedrijven moeten zich leren te realiseren dat dergelijke hacks bepaald geen kattepis zijn, en dat ze daar goed tegen op moeten treden. DigiNota heeft hier gewoon belangrijke steken laten vallen. Blijkbaar is er een certificaat door een audit heen geslipt, dat wekt niet echt de betrouwbaarheid dat de rest van de certificaten wél stuk voor stuk valide zijn. Kunnen we wel medelijden gaan hebben met het personeel, maar feit blijft dat ook jouw privacy mogelijk in het geding is de volgende keer dat je inlogt op DigiD. Leesvoer.Door dit zo rigoureus op te pakken in de media wint er niemand wat mee.
Dat is de schuld van dat bedrijf zelf, niet van de media. Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.De eigenaar/personeel van DigiNotar krijgen het thuis behoorlijk spannend
[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 augustus 2011 14:45]
Ik vindt dit absoluut goed te praten, sterker nog die mensen zouden ervoor betaald moeten worden zolang ze het met goede bedoelingen doen.Het 'aantonen' door hackers van het gebrek aan beveiliging op verschillende sites is ook niet goed te praten. Als iemand wilt, komt hij/zij altijd binnen (denk maar aan Brinks).
[Reactie gewijzigd door psyBSD op 31 augustus 2011 15:58]
linkje naar nieuwswebsite:Eerder stond in een tweakers bericht dat er wel degelijk melding is gemaakt van de hack(s). De schade, valse certificaten, is alleen niet bekend.
[...]
Laten we niet vergeten dat er door de acties van hackers (weer) een (Nederlands) bedrijf kapot wordt gemaakt. Het is een kwalijke zaak vandaag de dag en er moeten echt meer, betere en hardere straffen op worden gezet.
[...]
Ik wacht op een initiatief van politie/overheid waarbij digitale criminaliteit (beter en harder) wordt aangepakt.
[...]
DigiNotar is een slachtoffer.
Misschien ben ik gek, maar het is toch precies de bedoeling dat de bad guys geen geldige certificaten hebben...!?wint er niemand wat mee.
- De hackers die prachtig werk hebben verricht om zo aan hun gestolen en valse waar te komen bezitten ongeldige certificaten.
Dat is inderdaad een probleem, maar wat is het alternatief? DigiNotar in de lucht houden en een heleboel Iraanse dissidenten laten "verdwijnen" zodat de werknemers van DigiNotar hun baan kunnen houden?- De eigenaar/personeel van DigiNotar krijgen het thuis behoorlijk spannend. Komt er nog wel brood op de plank om vrouwlief en de 3 kinderen te onderhouden de aankomende tijd?
Zie boven; dat is me eenmalig wel die paar ton (??) kosten voor de overheid waard. Je zou overigens ook kunnen proberen deze kosten te verhalen op de eigenaar / het management van DigiNotar.- De overheid zou nieuwe certificaten aan moeten vragen wat ons allemaal uiteindelijk geld kost.
Dit is natuurlijk onzin, als jij thuis iets hebt wat van dergelijke waarde is of een dergelijk belang heeft dan ga je dat netjes beveiligen of naar de bank brengen. Tevens zijn er 3 enorme verschillen tussen Brink en Diginotar.Het 'aantonen' door hackers van het gebrek aan beveiliging op verschillende sites is ook niet goed te praten. Als iemand wilt, komt hij/zij altijd binnen (denk maar aan Brinks). Op het web is dit niet anders. Je kijkt raar op als thuis al je spullen weg zijn met een briefje dat het slecht beveiligd was omdat je geen bewakers en beveiliging dag en nacht rond je huis hebt.
Daar ontbreekt nuancering. Bepaalde commerciele instellingen (reeds klant van DigiNotar) mogen nu op kosten van DigiNotar certificaten aanvragen die onder de PKIoverheid vallen. Dat mocht altijd al, maar dat is extra duur en extra ingewikkeld. Nu is 't alleen extra ingewikkeld want DigiNotar draagt de kosten.En dus ? zoals je hieronder kan zien mogen commerciele instellingen nu kosteloos ook de overheids certificaten gebruiken.
Hoe kan onze overheid het ermee eens zijn dat PKI Overheid wordt misbruikt om commerciele SSL certificaten die niks te maken hebben met de overheid te signen? Dit is niks meer dan DigiNotar uit de shit helpen en vervolgens net doen alsof er niks aan de hand is. Dit zaakje stinkt.Bedrijven gratis naar PKI Overheid
Als tegemoetkoming kunnen gedupeerde klanten die gebruik maken van de commerciële root certificaten van DigiNotar kosteloos overschakelen naar een PKI Overheid certificaat die DigiNotar uitgeeft. Ze moeten daarvoor wel aan strengere regels voldoen. Het wachten is echter op een extern onderzoek om vast te stellen dat deze subroot voor overheden ook echt niet is gecompromitteerd.
Zowel het ministerie van BZK als overheidsbeveiliger Govcert zijn positief hierover. Govcert schrijft naar aanleiding van de kwestie: "Voor zover nu bekend zijn de beveiligingscertificaten van de PKIoverheid ("De Staat der Nederlanden") niet getroffen. Certificaten die door deze autoriteit zijn ondertekend, beschouwen wij op dit moment als nog steeds te vertrouwen."
[Reactie gewijzigd door CyBeR op 31 augustus 2011 13:51]
[Reactie gewijzigd door psyBSD op 31 augustus 2011 13:53]
[Reactie gewijzigd door psyBSD op 31 augustus 2011 14:06]
Die informatie wordt door de overheid zelf als betrouwbaar beschouwd. Ik heb geen reden om aan te nemen dat ze daar niet de waarheid over vertellen.Dat verandert niets aan de huidige situatie, waarin diginotar mij verteld of ik werkelijk met digid.nl te maken heb. Die informatie is ook niet betrouwbaar.
Behalve dan dat je nu ook direct de certificaten van andere toko's dan DigiNotar niet meer vertrouwt. Als je dan per see DigiNotar niet wilt vertrouwen kun je beter hun intermediate importeren en daar de trust van wijzigen.Het verschil is dat mijn browser nu waarschuwt voor een mogelijk probleem met het certificaat.
En dan kan ik het handmatig controleren, meer werk, maar wel zekerder dan blind vertrouwen.
[Reactie gewijzigd door psyBSD op 31 augustus 2011 14:18]
Het gaat niet over of de overheid het zaakje nog vertrouwt. Voor hetzelfde geld hebben de hackers ook certificaten voor digid.nl gemaakt, getekend door DigiNotar. Hoe weet jij dan of je op de echte site zit?Die informatie wordt door de overheid zelf als betrouwbaar beschouwd. Ik heb geen reden om aan te nemen dat ze daar niet de waarheid over vertellen.
Dat is mijn punt dus: er is op dit moment geen reden om aan te nemen dat die mogelijkheid bestaat. Zoals ik het begrijp is DigiNotar's infra voor het genereren van PKIoverheid-certificaten gescheiden van die voor hun 'gewone' certificaten. Als het een gecompromitteerd is, is het ander dat niet noodzakelijkerwijs.[...]
Het gaat niet over of de overheid het zaakje nog vertrouwt. Voor hetzelfde geld hebben de hackers ook certificaten voor digid.nl gemaakt, getekend door DigiNotar. Hoe weet jij dan of je op de echte site zit?
De manier waarop DigiNotar om is gesprongen met de hack en de compromittering van hun eigen certificaten is voor mij vooralsnog reden genoeg om aan te nemen dat DigiNotar als CA niet te vertrouwen is.Je moet wel goed doorhebben dat DigiNotar CA was onder meerdere roots, waaronder hun eigen. Het was hun eigen root die gecopromitteerd is, niet die van de Staat der Nederlanden.
[Reactie gewijzigd door psyBSD op 31 augustus 2011 15:02]
Dat snap ik, en ik ben het met je eens dat het zaak is voor alle gebruikers van DigiNotar PKIoverheid-certificaten om die om te ruilen door certificaten uitgegeven door een andere uitgever (Getronics bijvoorbeeld), maar gegeven dat er naar alle waarschijnlijkheid geen technisch probleem is met de DigiNotar PKIoverheid Intermediate CA, is er mijns insziens geen reden om retroactief al hun uitgegeven certificaten te revoken. Dat kan nadat al die certificaten vervangen zijn.[...]
De manier waarop DigiNotar om is gesprongen met de hack en de compromittering van hun eigen certificaten is voor mij vooralsnog reden genoeg om aan te nemen dat DigiNotar als CA niet te vertrouwen is.
Het klopt dat het Certificaat van de Staat der Nederlanden niet gecompromitteerd is, maar we kunnen datzelfde niet zeggen over het certificaat dat de Staat der Nederlanden heeft uitgegeven aan DigiNotar, en dus (net als hun eigen root-certificaten) in beheer is bij DigiNotar.
Dit is het certificaat dat ik niet vertrouw, omdat ik DigiNotar als CA niet vertrouw.
edit:
Laatste zin aangevuld met stuk achter de komma
Dat snap ik, maar de manier waarop DigiNotar met de communicatie en beveiliging omtrend hun root-certificaten is omgesprongen is naar mij idee bron voor 'gerede twijfel' over de betrouwbaarheid van de door heb gesigneerde certificaten.Dat snap ik, en ik ben het met je eens dat het zaak is voor alle gebruikers van DigiNotar PKIoverheid-certificaten om die om te ruilen door certificaten uitgegeven door een andere uitgever (Getronics bijvoorbeeld), maar gegeven dat er naar alle waarschijnlijkheid geen technisch probleem is met de DigiNotar PKIoverheid Intermediate CA, is er mijns insziens geen reden om retroactief al hun uitgegeven certificaten te revoken. Dat kan nadat al die certificaten vervangen zijn.
Revoken van certificaten is namelijk permanent-- je kunt niet ze 'even' revoken terwijl je onderzoekt wat er gebeurd is.
En hoe precies wil je ze dwingen? Er is geen enkele wettelijke basis voor een dergelijke eis.dwingen
Certificaten pad Staat der Nederlanden:Vooral dit stukje:
[...]
Hoe kan onze overheid het ermee eens zijn dat PKI Overheid wordt misbruikt om commerciele SSL certificaten die niks te maken hebben met de overheid te signen? Dit is niks meer dan DigiNotar uit de shit helpen en vervolgens net doen alsof er niks aan de hand is. Dit zaakje stinkt.
He mensen jullie kunnen me allemaal je pincode geven, ik ben te vertrouwen!
[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 augustus 2011 13:47]
Dat is de afweging tussen een werkbare oplossing en een technisch-correcte oplossing. Nu in één keer PKIoverheid blacklisten levert talloze practische problemen op; het (voorlopig!) blijven vertrouwen van PKIoverheid en in de tussentijd aan de echte oplossing werken voorkomt chaos.Jammer dat Mozilla de certificaten wel goed gekeurd heeft op aandringen van de overheid.
"PKIoverheid" is van de staat. DigiNotar is daar een CSP voor.Het "Staat der Nederlanden" root certificaat is gewoon in handen van de overheid. Diginotar heeft daar een intermediate CA van, inderdaad "PKIoverheid".
Helaas is dat ook niet zo, Diginotar is eigendom van Vasco, en dat is een Amerikaans bedrijf. (en ook wel bekend van - bijvoorbeeld - de rabobank random readers)Er is niets mis mee dat de overheid zijn certificaten onderbrengt bij een andere, Nederlandse CA.
[Reactie gewijzigd door PolarWolf op 31 augustus 2011 14:35]
Corruptie is bij overheidsinstellingen zo mogelijk een nog groter probleem dan bij commerciele partijen (vnl door minder kans op sancties), dus dat is juist een argument voor onafhankelijke, private CA's.4) CAs zijn per definitie zo'n beetje commerciele partijen. Een beetje geld doet een hoop, zeker bij een CA in een achteraflandje wat bekend staat om corruptie.
[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 31 augustus 2011 17:35]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Tablets E3 2013 Mobiele telefoons Google Sony Apple Microsoft Games Politiek en recht Consoles
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl • Hosting door True