Hoofdcategorieën
Device Settings

Microsoft-manager: Windows 7-interface is geïnspireerd op Mac OS X

Door Olaf van Miltenburg, donderdag 12 november 2009 17:18, views: 34.769

Windows 7 is in grafisch opzicht geïnspireerd op de grafische user-interface van Apples besturingssysteem Mac OS X, zo heeft een partner group manager van Microsoft verklaard. Ook zei hij dat de Vista-core stabieler is dan die van Mac OS X.

iMac BootcampSimon Aldous, partner group manager van Microsoft UK, sprak in een interview met PCR grotendeels over het feit dat zijn bedrijf met Windows 7 vooral voortgeborduurd heeft op Vista. Zo verwijst hij naar de nieuwe Windows-versie met 'Vista on steroids'. Microsoft heeft zich volgens Aldous echter ook laten inspireren door Mac OS X.

"Een van de dingen die mensen heel vaak over de Apple Mac zeggen is dat het besturingssysteem fantastisch is; dat het erg grafisch is en makkelijk in gebruik", sprak Aldous. Ook de touchscreen-functionaliteit van de iPhone lijkt een inspiratiebron geweest te zijn, kan uit de woorden van de Britse Microsoft-medewerker opgemaakt worden. "Wat we met Windows 7 geprobeerd hebben - zowel in het traditionele formaat als in het aanraakgevoelige formaat - is om in grafisch opzicht een Mac-look and feel te creëren." Volgens Aldous is de grafische interface daardoor sterk verbeterd, maar is deze opgebouwd rond de in zijn woorden 'erg stabiele Vista-core, die stabieler is dan het huidige Mac-platform'.

Overigens reageert Windows 7-manager Brandon LeBlanc op het Windows Team Blog geprikkeld op de uitlatingen van zijn Britse collega: "Helaas komt dit van een medewerker die niet betrokken was bij het ontwerpen van Windows 7. Ik vind het vervelend om te zeggen over iemand binnen ons eigen bedrijf, maar zijn uitlatingen waren onjuist en niet op de feiten gebaseerd."

Volgende 17:30 Intel schikt met AMD voor 1,25 miljard dollar
Vorige 16:42 Eerste AMD Fusion-quadcore bevat igp met 480 streamprocessors
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Als je goed kijkt zie je de overeenkomsten wel ja.
Persoonlijk vind ik dit een enorme vooruitgang.
Echter of het veel stabieler is weet ik nog niet knal der zo nu en dan wel eens uit met mijn spelletje en dan had ik op Vista nooit.
Maar wellicht dat het spel wat ik speel geen goede ondersteuning heeft (aion)

Dat heeft nix met windows te maken, maar is een bug van Aion zelf ^^

ik heb het ook en niet alleen met aion ;)

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
*** dxgmms1.sys

iets met directx dus maar er overheen installeren ofzo heeft ook geen nut. en ik zie dat meerdere mensen het hebben.

Kan ook een driver zijn die dat bestand niet goed gebruikt/benaderd.

Een kernel moet stabiel zijn en mag niet crashen als je er iets verkeerts naar stuurt, klaar uit...

Ries

@rvantwisk: Ware het niet dat veel drivers nog steeds in kernel space draaien en wat dat betreft redelijk wat macht hebben om zomaar even wat registertjes aan te passen. Kijk dus ook naar de hardware fabrikanten.

Wat veel mensen ook niet lijken te begrijpen/weten is dat een bluescreen geen fout ansich is, maar ook mechanisme is om te voorkomen dat er ergere schade veroorzaakt wordt. Wat heb je liever een BSOD omdat windows zojuist corrupte data heeft voorkomen, of heb je liever een corrupte disk?

Na een BSOD is data toch echt heel vaak corrupt.. Dat het in de achtergrond hersteld kan worden maakt het niet een minder feit.

ja maar het is zo irritant dat je of alleen een serie nummers krijgt, of dat de pc uitzaat voordat je het kan opschrijven.
(Ben er inmiddels achter hoe je dat later kan terugvinden, maar dat is niet voor beginners/middelmatige gebruikers)

En zelfs dan geeft de microsoft site als informate:
"windos is afgesloten omdat er een kritieke fout is opgetreden en schadeaan het systeem te voorkomen. We hopen hiermee voldoende informatie te leveren.

NEE. *waar* is die fout in opgetreden?
dan weet je waar je moet beginnen met het op te lossen, ipv alles los te gaan testen.

Dan is de vergelijking vanwege de aard van het nieuwsbericht naar OSX makkelijk te vinden. En die krijg ik echt heel veel sneller op de knieen met een kernel panic dan dat ik dat bij Windows 7 krijg.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

is bijna altijd een hardware probleem, en dan vooral vaak klapperend geheugen

Of een driver, of Windows zelf. Een Windows reinstall doet soms wonderen, als dat niet helpt is het dus wel je hardware.

Dat is wel een erg omslachtige manier om te weten te komen of het een driver/hardware of windows issue is (overigens komt dat niet vaak voor bij een clean installatie).

Met een standaard BSOD windows debug (genoeg tutorials op internet) zie je vaak of het een driver issue is en, zo ja, welke.

Zo gek is die suggestie niet, aangezien een regelmatige reinstall van windows sowieso aan te raden is.

vroeger misschien, sinds windowsXP gaat elke install bij mij zo'n 2 à 3 jaar mee (en dat is dan omdat ik een nieuwe pc/onderdelen koop, niet omdat het slecht werkt)

Vooral met windows XP deed ik routinematig ieder half jaar een reinstall - zelfs als er niks specifiek mis mee was. Ik bewaar alle data en programma's die niet binnen een half jaartje hopeloos outdated zijn op een aparte schijf. Het herinstalleren van windows zorgt er niet alleen voor dat je van onprettige meuk af bent, maar het geeft ook een "frisse start" en het duurt bovendien niet langer dan 2 of 3 uurtjes.

Ik draai nu al iets langer dan een jaar een Vista installatie, maar overweeg sterk om windows 7 eens uit te proberen, en da's natuurlijk weer een mooie reden om weer even op te schonen.

Met Windows XP deed ik inderdaad ieder half jaar een fresh install. Dit scheelde merkbaar snelheid. En dit terwijl ik het stadium van alles downloaden, installeren, proberen en uninstallen al lang voorbij ben. (Testen doe ik op een aparte PC)

Laatst door een defecte harddisk Vista opnieuw moeten installeren na ruim een jaar gebruik. Nieuwe harddisk was zelfde type (was nog te koop en lekker goedkoop. Data staat toch op mn NAS) en de nieuwe installatie was niet merkbaar sneller dan voor de crash! Vista was dus een hele vooruitgang. Ik mag hopen dat ze die trend bij Windows 7 hebben voortgezet. Voorlopig kan ik daar geen ervaring over geven, ik koop het niet, Vista voldoet prima.

@snirpsnirp
Als je Windows goed gebruikt, dan hoef je de komende jaren geen reinstall te doen. Als je installatie corrupt raakt dan is dat vaak een hardware probleem (geheugen, harddisks of raid controller)

[Reactie gewijzigd door Cobalt op vrijdag 13 november 2009 08:37]


|:( Dat is sowieso af te raden. Leuk voor je indexering. Herinstallatie is geen oplossing maar een lapmiddel. Een ICTer onderzoekt het probleem, vindt de oorzaak en lost het op.

Het hoeft ook niet altijd een oplossing voor problemen te zijn, maar het schoont wel lekker op. Veel programma's laten van alles achter als je ze uninstalled. Ik weet dat daar wel tooltjes voor zijn zoals regcleaner, maar met een herinstallatie weet je zeker dat alle vervuiling van je pc is verdwenen. Meestal werkt hij ook weer een stuk sneller.

Het scheelt trouwens een hoop werk als je eerst een image maakt die je later weer makkelijk terug kan zetten.

Een virusje hier, aantal toolbars daar, rijtje foutmeldingen bij het opstarten, programma's en drivers van meuk die allang niet meer gebruikt word.

Tuurlijk, allemaal op te lossen. Reg cleaners, tergend trage uninstallers en antivirus programma's die dat virusje voor de 20ste keer in "quarantine" zetten. Verder even je schijven door een ruimte maken door achtergebleven prut verder te verwijderen.
...en je bent klaar!

Reinstall gaat sneller.

Sinds jaar en dag is het de gewoonte van mensen om BSOD'tjes aan geheugen te koppelen. In het merendeel van de gevallen is het niet het geheugen en al helemaal niet bij deze bsod code.

Zoals hieronder gezegd is het meestal softwarematig ja en kan een herinstallatie een goede check zijn. Helaas worden dan vaak wel dezelfde drivers geinstalleerd.

Een herinstallatie is geen check. Je wist er alle informatie mee waarmee je de oorzaak had kunnen achterhalen. Herinstallatie is een last resort. En moet je ten alle tijden proberen te vermijden.

Dat hangt er vanaf of IT je beroep is of misschien je hobby. Het gros van de huis- tuin- en keukengebruikers heeft helemaal niet de behoefte om eindeloos te gaan zoeken waar het probleem zit, die willen gewoon dat het weer gaat werken.

Alsof je in de black box die windows is ooit een oorzaak kan achterhalen. Ik heb er jaren mee gewerkt, maar een betere oplossing dan "herinstalleer de driver" heb ik nooit voor bsod's gevonden. Leuk, zo'n gesloten OS...
Gewoon een herinstall er over heen en weg probleem.

Ik vraag het me af of het een geheugen probleem is, aangezien geheugen niet veel te maken heeft met de interne IRQL lijst van Windows. (Windows Internals 5th edition FTW!)

Wel een aardig moment om de kernel/windows dump erbij te pakken en te openen met WinDBG :P

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op vrijdag 13 november 2009 09:57]


Bij mij kwam het door de Kerio firewall client.

Vergeet niet dat Windows compatibel moet zijn met zeer veel applicaties van derden terwijl Mac OS toch iets meer afgezonderd is van de "buitenwereld"

vergeet niet dat een besturingssysteem nooit mag vastlopen door een fout in de programmatuur van een user-space applicatie. (drivers is een ander verhaal natuurlijk, maar die bevinden zich dan ook meestal niet in user-space)

En daar leg je direct de vinger op de gevoelige plek: MS Windows heeft een open drivermodel. Er is geen hardware die niet met een of andere driver aan de gang te krijgen is, hoe wiebelig die driver ook is. Apple maakt het zichzelf een stuk makkelijker: "Ons OS draait niet op die hardware? Tsja, het is ook geen Mac, he."

Je vergeet WHQL wat sinds XP min of meer verplicht is, omdat je anders bergen support krijgt mbt de niet zo subtiele waarschuwing dat je driver niet signed is.

-edit- :? Waarom is dit als 'irrelevant' gemod? WHQL zou driver compatibiliteit moeten garanderen, dus het 'open driver model' is nauwelijks een excuus. Immers, wat moet je als fabrikant nog meer doen dan drivers volgens de microsoft specificaties leveren EN door microsoft laten testen om compatibiliteit te garanderen?

[Reactie gewijzigd door GroteNeger8 op vrijdag 13 november 2009 09:59]


Dat is in zekere zin waar maar heeft weinig te maken met het feit dat Apple het zich makkelijk wil maken. Apple wil een compleet geïntegreerd product en verdient zijn brood met hardware. Mac gebruikers updaten Leopard momenteel voor shipping + handling naar snow leopard omdat software bij mac meer een middel is om de hardware te ontsluiten dan een doel om geld te verdienen zoals bij MS.

Als Apple dan een beter product maakt dan is dat een punt dat voor hun model spreekt. Overigens is Linux er ook nog en dat kun je op alles draaien wat je maar wilt en hoewel er minder drivers zijn dan voor Windows bewijst Linux toch dat brede hardwaresupport en stabiliteit samen gaan.

Ubuntu heeft zelfs een open-alles model, en dat werkt ook gewoon fatsoenlijk. Dus het kan wel.

Of Microsoft het kan is een tweede.

Nu, dat is ook niet helemaal waar. Een jaar terug ofzo had ik ook een Ubuntu staan op mijn servertje, tot bleek dat de nvidia driver voor de grafische kaart conflicteerde met de sata drivers, wat af en toe resulteerde in zware file corruptie.

Was het niet zowieso dat er een bug zat in de sata controler van nVidia? Er waren al medere zaken in het verleden iig met nvidia en Sata chips.

Dus een bug in nvidia drivers is het probleem van ubuntu? Laten ze eens specs vrijgeven ofzo, zodat er een fatsoenlijke open source driver gemaakt kan worden, ipv die binary rommel.
En behalve dat, wat moet je met een nvidia kaart in je server? Zit jij op je server te gamen ofzo? In dat geval vraag je om instabiliteit, games zijn nou niet bepaald de best geschreven stukjes software en halen het maximale uit je hardware...

Ubuntu is, hoewel een prachtig initatief, nog steeds lang niet zo compleet en gebruiksvriendelijk als windows. (okee, kwestie van mening misschien, maar ik durf uit te gaan van majority vote)

Wanneer je in een linux distro gaat sleutelen (wat al een stuk meer studie vereist dan het kant-en-klaar uitkiezen van apps en opties in windows) ruil je evengoed stabiliteit in voor uitgebreide functionaliteit. Het verschil in argument is dat bij linux het duidelijk je eigen fout is als er iets mis gaat, en bij windows er een grote boze microsoft is om tegen te klagen.

Dat is met OSX ook zo. OSX moet ook ook compatibel zijn met applicaties van derde. Iedereen kan en mag applicaties schrijven voor OSX.

Het ging dan ook vooral om drivers... En laten die nou net NIET van derden komen op OSX. (uitzonderingen daar gelaten)

erm apple biedt net zoas microsoft ontwikkel tools aan voor drivers. Er is geen enkele reden waarom iemand die een windows driver bouwt geen driver kan bouwen voor osx. Tja dat het qua ontwikkeling anders is, is niet verassend. OSX is namelijk in de basis een doorontwikkeling op BSD. Voor meer info over hardware ontwikkeling voor de mac: http://developer.apple.com/hardwaredrivers/

Zijn wel vrij veel uitzonderingen dan want voor heel veel non-Apple hardware is gewoon een driver nodig net als in Windows en die worden niet door Apple gemaakt.

Natuurlijk kan het in Mac OS X ook wel eens misgaan, zo wilde een bepaalde driver van Parallels Desktop nog wel eens een kernel panic veroorzaken in het verleden (dan praat ik over versie 2.0).


Ja want als je interface (volgens jouw dan) 5 jaar achterloop, loopt de rest ook meteen 5 jaar achter he...

Consumenten zullen het vaak wel zo ervaren. Dat is volgens mij ook een van de redenen dat OSX ineens heel populair is geworden, naast het feit dat ze met Intel machines gingen werken waardoor het minder eng is geworden om over te stappen (je kunt er immers Windows op zetten als je er niet aan kunt wennen) had Microsoft ook geen concurrerend alternatief.

Windows XP was oud en gedateerd, qua usability loopt dat ook gewoon hopeloos achter op de modernere besturingssystemen. Windows Vista is sinds SP1 pas fatsoenlijk geworden, maar toen was het kwaad al geschied... Vista stond toen al lang bekend als een onding wat je niet moest hebben.

Logische keuze hoor van consumenten om dan maar voor OSX te kiezen, nu met Windows 7 is die strijd weer gelijk getrokken en staan er weer concurrerende producten tegenover elkaar. Op sommige punten wint Windows 7 het, op andere punten OSX. Grote winnaar is uiteindelijk de consument, doordat de concurrentieslag nu weer vol geopend is zullen (hopelijk) MS en Apple elkaar tot nieuwe hoogten stuwen.

Enneuh, Windows 7 GUI is natuurlijk gewoon een complete ripoff van het meer dan 5 jaar oude Mac OS X. Gaat goed met Microsoft als ze 5 jaar achterlopen toch?.....
Zit je nou Apple, Microsoft of allebei te flamen? OS X is niet 5 jaar oud, er is laatst nog een nieuwe versie uitgekomen (10.6, snow leopard), waardoor het nog maar een paar maandjes oud is. Zelfde voor win7 overigens.
MS loopt inderdaad een hoop jaren achter als je het vergelijkt met bepaalde zaken in Ubuntu, zoals de wifi en bluetooth functionaliteit (networkmanager en gnome-bluetooth zijn makkelijker, uitgebreider en gebruiksvriendelijker dan wat er in windows zit), maar op GUI gebied zijn ze eindelijk weer een beetje modern, nu ze die oude brakke XP gui langzaamaan aan het vervangen zijn voor iets wat hopelijk beter werkt (ik zeg hopelijk omdat ik geen windows gebruik, dus ook niet zelf kan testen of het idd beter werkt).

Na een upgrade van OS X 10.5 naar 10.6 is het ook niet zo stabiel meer. Een herinstallatie verhelpt trouwens een hoop.

Dus OS X gaat helaas ook op Windows lijken... :)

OS X gaat niet op Windows lijken. Het is meer dat OS X steeds meer gebruikt gaat worden door steeds meer mensen. Hierdoor krijg je inderdaad ook langzamerhand steeds meer de problemen waar Windows ook mee kampt.

Er zijn zoveel mensen die Windows bashen en OS X de hemel in jengelen, maar als OSX net zoveel gebruikt word als Windows zul je dezelfde onzin mee gaan maken. Het is jammer want ik vind het beide prachtige besturings systemen.

Sinds wanneer maakt het voor de stabiliteit van een OS uit hoeveel mensen het (in de wijde wereld) gebruiken? Of hoe populair het is? Beetje onzinnige post imho.

Vergeet niet dat Mac OS X beter functioneert in een Windows omgeving dan anders om..
Vergeet ook niet dat het er niet veel mee te maken heeft! OS/Kernel moet zich niet aanpassen naar de programma's, maar andersom!

Ik vind het eigenlijk 99% op Vista lijken. Er zijn maar een paar kleine dingetjes anders! Dus: Als Windows 7 op OS X lijkt, dan lijkt Vista dat ook...

ach het is allemaal van xerox gejat, long long ago ...

het is door Apple gekocht van Xerox bedoel je!

Ik denk niet dat hij dat bedoelde. Er is namelijk een wereld van verschil tussen jatten en kopen. En een ding is zeker, apple heeft het niet van xerox gekocht.

Nee dus. Apple en Microsoft zijn beiden tegelijk door Xeror uitgenodigd om inspriratie op te doen.

Bijna. Apple heeft ene Bill Gates ingehuurd om bij Xerox "inspiratie" op te gaan doen.

Dus iedereen is even fout zeg maar :)

Bijna. Apple heeft ene Bill Gates ingehuurd om bij Xerox "inspiratie" op te gaan doen.
Voor zo ver ik weet is het anders:
Xerox heeft mensen van Apple ontvangen in PARC, om kennis op te doen in ruil voor Apple aandelen. Microsoft kwam pas in beeld toen Steve Jobs, Bill Gates en z'n mannen uitgenodigde om de eerste killer applicatie (excel dacht ik) voor de Macintosh te maken. De Macintosh prototypes die Microsoft in huis kreeg om die applicatie te ontwikkelen vormden de eerste 'inspiratiebron' voor Windows.

Overigens reageert Windows 7-manager Brandon LeBlanc op het Windows Team Blog geprikkeld op de uitlatingen van zijn Britse collega: "Helaas komt dit van een medewerker die niet betrokken was bij het ontwerpen van Windows 7. Ik vind het vervelend om te zeggen over iemand binnen ons eigen bedrijf, maar zijn uitlatingen waren onjuist en niet op de feiten gebaseerd."

Dus ... Lijkt win7/vista nou echt op Mac OS X? of is dit enkel een uitspraak van een britse manager ergens die wat zit te blaten.

See for yourself :)

Opzich maakt het niks uit, maar als iemand van uit een bedrijf dat zegt..

Het grappige is vooral dat OSX gebruikers dit toch op bepaalde punten al vaker aangaven, ook als je geen fanboy was, maar dat dit steevast kompleet werd weggehoond... Ballmer komt met opmerkingen dat Vista niet echt wat was, Windows Mobile gefaald heeft en nu weer iemand die er gewoon voor uit komt van elkaar toch wat te hebben afgekeken. Dit alles is helemaal niet erg, ieder bedrijf volgt uiteraard goede ideeen, maar ontken dat dan niet volledig.

AION moet je in Windows XP modus en altijd als administrator draaien.
Dan heb ik nergens last van.

Ik moet wel zeggen dat is Mac OS altijd vervelend heb gevonden.
Je had de programma's onderaan in beeld wat ik erg lelijk vond (vooral op grote scheremn, heb je een enorme kleurendiso op je beeld :S)
Bij windows 7 is alles meet in een stijl

Windows en 1 stijl? Lamenie lachen... GUI design is een van de meest zwakke punten van MS. Zowat iedere app die ze maken heeft een eigen look & feel, en consistentie is ver te zoeken. Zelfs binnen 1 "stijl" is het een wirwar van willkeurige designs. Het beste voorbeeld hiervan is de standaard XP skin. Zoek maar eens naar enige logica en samenhang tussen de look van verschillende widgets, zoals scrollbars, buttons, checkboxes, tabs, etc. Vista/7 ziet er al beter uit, maar heeft nog steeds last van dit probleem.
MS Office is altijd al een vreemde eend in de bijt geweest, maar ook met IE, messenger, media player, etc kunnen ze er wat van.
En het houdt niet op bij skins. Er moest blijkbaar meer functionaliteit in de veel te basic desktop komen, dus wat doen ze? Prop het allemaal in het start menu. En om het nog erger te maken verplaatsen ze de standaard icons zoals My Computer enzo ook daarheen. En omdat het nu een grote janboel is geworden moest er vanaf vista een zoekbox in, omdat je er anders niks meer in kunt vinden. Ook moesten in vista de icons aan de rechterkant weg, zodat je nu alle text moet lezen en niet meer snel naar een bekend icon kunt zoeken in 1 oogopslag...
Nah, geef mij maar Ubuntu. Het menu in Gnome in duidelijk en overzichtelijk, en de meeste software doet enigszins een poging om goed bij de desktop look & feel te passen.

@kozue,
Dat komt in dit artikel uitgebreid terug:
http://www.engadget.com/2009/08/12/windows-7-review/

ik vind Windows toch stukken overzichtelijker dan ubuntu.
In ubuntu heeft alles een eigen kleur etc.

Als je de startbalk van Windows 7 pakt, die vind ik er prima uitzien.
Alleen hetzelfde design em kleuren

Ook het start menu is flink verbeterd, je kunt nu makkelijk naar deze computer gaan als je meerdere schermen hebt openstaan bijvoorbeeld.

Als je een programma zoekt, druk je op de windows toets en je begint te typen.
allemaal functionaliteit die ubuntu niet heeft. Daar mag je zeker gaan uitvogelen waar je je programma vindt.

Huh? een eigen kleur? (geef eens een screenshot?)

Al mn programmas volgen de Gnome Human Interface Guideline, en dr is bijna geen software club te vinden die er zo vreselijk op let als Gnome dat alles uniform en clean is.

Als het al een andere kleur is, komt dat omdat je een KDE app gebruikt, en tjah, die lijken dan allemaal weer op KDE. (wat ook prima afgevangen is door de zelfde kleuren te gebruiken voor qt en gtk widgets)

Maargoed, beren zien die er niet zijn is natuurlijk ook heel knap.

Maar zo gaat het toch altijd? Iedereen kijk naar wat de concurrent doet en wat daar goede punten van zijn.
Natuurlijk hebben ze af en toe ook eigen brilliante ideeën, maar het voortborduren blijft. Zowel bij MS als bij Apple..

Maargoed een iemand als partner group manager valt idd niet echt onder MS

ik denk dat hij binnenkort wel eens een andere functie zou kunnen hebben, zij het dan waarschijnlijk niet meer binnen Microsoft.

Waar is de vormgeving van Mac Os dan van afgeleid? Of die van bijvoorbeeld Android? Palm Os?

Sorry maar er zijn gewoon bedrijven die wel vertrouwen op innovatie en design en dus ook zelf goede dingen kunnen ontwikkelen.

Microsoft toont maar weer eens aan dat ze dat niet kunnen. Welke nieuwe, echt nieuwe succesvolle producten of diensten heeft Microsoft zelf gelanceerd, zonder het eerst af te kijken van een ander?

Nintendo, Playstation -> XBOX
iPod -> Zune
Mac OS -> Windows
Netscape -> IE
WordPerfect -> Word
Google -> Bing
Google Maps -> Live Maps
etc, etc,

en ga zo maar door. Er zijn maar bar weinig bedrijven die echt nieuwe producten of diensten zelf onwikkelen, innoveren. Het meeste wordt aangekocht of gewoon rechtstreeks gekopieerd. Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn! Apple, Google en Nintendo zijn hier goede voorbeelden van.
Met Microsoft is het zelfs zo erg dat ze een markt verliezen aan nieuwe spelers waar ze al jaren lang in zaten, namelijk Mobile. Apple heeft ze daar in hele korte tijd voorbijgestreefd, gewoon door wel een goed degelijk product te maken. Nu zijn ze pas bij MS de put aan het dempen...
Op zich chapeau dat ze er nu eens eerlijk voor uit komen, maar het verdiend geen schoonheidsprijs. Windows 7 is zeker niet slecht, in tegendeel, maar het had nog veel unieker kunnen zijn!

xerox, verscheidene linux-windowsmanagers.
apple jat net zoveel ( en claimt daarna de orginaliteit wat nog fouter is)
oh ja en ze jatten de vormgeving van oralB (van die tandeborstels)

Apple was met Xerox samen de GUI aan het ontwikkelen.. check your history.

Dat Microsoft nooit samen wil werken maakt niet dat Apple net zo doet.

Apple was niet met Xerox aan het samenwerken. Xerox heeft het zelf gedaan en heeft daarna een demonstratie aan Apple gegeven en direct heel de boel aan hen meegegeven zodat zij er ook mee konden werken.

Volgens mij kan je dat lijstje op een paar punten omdraaien. Vooral Google Maps -> Live Maps. Hier kan je wat mij betreft gewoon het volgende van maken:

Microsoft TerraServer (1997) -> Google Maps (2005)

Google en Apple stelen net zo hard. Zo gaat dat nou eenmaal.

Microsoft Windows Mobile -> iPhone OS -> Android
Hotmail -> Gmail

Volgens mij kan dit lijstje ook nog wel iets uitgebreid worden.

Dat klopt zeker, ook Apple en Google halen de ideeen ergens vandaan. Er is echter een groot verschil dat deze bedrijven inderdaad inspiratie elders opdoen en er dan door creativiteit op verder innoveren, het beter proberen te maken. Dit resulteert vaak in producten die prettig en goed werken en vaak een stap verder gaan of zelfs baanbrekend zijn tegenover de concurrentie. Bijvoorbeeld Multitouch, de technologie en het concept bestond allang, maar Apple wist het zo te gebruiken dat het ook echt wat toe voegde aan een telefoon, waardoor een onscreen toetsenbord ineens wel kon voor vingerbediening. Microsoft lag nog steeds te modderen met een pennetje (ooit een sms op de fiets verstuurd met een pennetje?). En ja, het concept van een GUI is gejat van Xerox. Maar heb je die versie van Xerox wel eens gezien? En wat Apple er van maakte? Dat was een wereld van verschil qua bruikbaarheid uberhaupt, laat staan qua gebruiksvriendelijkheid.

Wanneer MS echter iets kopieert is het vaak een benadering van wat er al is, het is niet beter gemaakt dan, het gaat niet die stap verder en is eigenlijk nooit baanbrekend. Dat kost ze nu al de kop qua Mobile, maar dat moet nog tot meer problemen gaan leiden. Met Windows 7 zetten ze nu echter, in tegenstelling tot Vista, een voorzichtig stapje vooruit.


Welke waarheid? Hij zit te stellen dat een onscreen toetsenbord (met de vingers te bedienen) enkel mogelijk is met multitouch ondersteuning... volgens mij is tekst invoer nog altijd sequentieel (met andere woorden altijd maar één karakter per keer aantikken).

Ja, maar wat als je een letter typt terwijl een andere vinger nog de vorige letter aanraakt. Met multitouch wordt dat gewoon herkend, maar anders niet. Terwijl je wel doortypt (en je dus letters mist). Oa hierdoor is het onscreen toetsenbord van de iPhone toch prettig in gebruik

Ja en nu omdat iets anders iets beter werkt is het andere ineens compleet gefaald? Dat zijn 2 uitersten en klopt geen ene reet van. Zoals hij in het voorbeeld aangaf (waar o zo veel waarheid in zat volgens jouw), probeer maar is op een fiets te typen met multitouch, als je op je bek gaat piep je wel anders maar je hebt wel multitouch :+

Daarbij heeft het pennetje ook weer voordelen, precisie! Ook op de iphone (naja de ervaring heb ik van de ipod touch) klik je vaak genoeg op de verkeerde link in de browser... Gebeurt met een pennetje simpelweg NOOIT.

Je hebt wel gelijk dat je wat sneller zou kunnen typen (niet zo snel als echte tobo's natuurlijk die je wel bij elk goed merk vind allen niet bij apple). Maar dat voordeel is marginaal, daarbij komen er steeds meer windows phone's zonder pennetje (sinds WiMo ook capacitieve schermen ondersteund).

BTW verzin zelf is een post, alleen maar post over apple de hemel in prijzen komt niet echt over als orgineel of snugger, je 'kopieerd' dan namelijk iemands mening net zo hard als dat jij vind dat MS ideeen van andere kopieerd ;)

Ja en nu omdat iets anders iets beter werkt is het andere ineens compleet gefaald?
WM was altijd al brak en gefaald, ik ken niemand die het voor z'n lol gebruikt. Ik ken alleen mensen waarvoor het "goed genoeg" is, of mensen die niks anders kennen en dus geen vergelijkingsmateriaal hebben, en daardoor hun mening niet telt.
De meesten hebben zo'n ding omdat ze het van hun werk hebben gehad van een manager die niks van technologie snapt, of omdat er functionaliteit in zat die ze perse nodig hadden (zoals exchange support ofzo).

[Reactie gewijzigd door kozue op vrijdag 13 november 2009 13:25]


De hele mapping stuff is gejat, want bestond al veel langer (wss niet zo mooi als google maps nu is wel is waar natuurlijk)

Erm, windows mobile is zo niet origineel dat je daar nie mee hoeft komen aan te zetten. (iPhone OS obviously ook niet) android is ook geen aftreksel van iPhone OS. (Het is zeer waarschijnlijk al enorm langer in ontwikkeling.

En Hotmail -> Gmail? Are you kidding me?

Hotmail heeft MS gewoon ingekocht. Dat was vroeger gewoon 'een' gratis webmail service waar je er een dime a dousen had. Sterker nog, hotmail draaide nog heeel lang door op de FreeBSD servers die ze toen hadden (en mensen beweren dat ze dit tot de dag van vandaag nog doen!) Dus <alle webmail van vroegah> -> Hot/G-mail.

Dat er van alles heen en weer gejat wordt is zeker wel zo. Maar MS heeft toch wel de grootste reputatie opgebouwd wat betreft overkopen/jatten. Innovatie kennen ze daar niet. Zelfs het meest successvole product van hun ooit (XP (en dus ook vista en win7) is de basis van gewoon ingekocht, want win NT is geen MS iets.

NT is wel degelijk een MS iets, al zijn ze het samen met IBM begonnen...
When development started in November 1989, Windows NT was to be known as OS/2 3.0,[9] the third version of the operating system developed jointly by Microsoft and IBM.
[...]
IBM continued OS/2 development alone while Microsoft continued work on the newly renamed Windows NT.
Wikipedia

NT is wel degelijk een MS iets, al zijn ze het samen met IBM begonnen...
Pff, zonder IBM had dat hele Microsoft niet eens bestaan...

In welk opzicht *behalve dat het op een telefoon werkt* lijken WM en iPhone OS op elkaar?

Hotmail en Gmail is onzin om dat naast elkaar te zetten. Email is email.

Ja als we zo gaan beginnen dan kunnen er nog wel wat items van het originele lijstje van cemegens afgestreept worden. Want een tekstverwerker is ook gewoon een teksteverwerker (WordPerfect -> Word).

Om nog maar niet te spreken over een apparaat om muziek mee af te spelen (iPod->Zune). Als er een Apple product niet origineel is dan is het wel een iPod, ik heb vroeger ook een Walkman (originele met casettte natuurlijk niet die sony telefoons van nu) en een Discman gehad.

Het ging/gaat mij er om dat dat hele anti microsoft gebeuren zo verschrikkelijk niet objectief is. Je mag best een linux/apple/google/microsoft/[vul naam ander bedrijf in] fanboy zijn, maar als je dan dit soort discussies gaat houden, kom dan wel met een beetje fatsoenlijke argumenten aan.

Het is gewoon een feit dat er over en weer gestolen/geleend/afgekeken wordt. Dit is helemaal niet erg anders zaten we nu nog rond een vuurtje gemaakt door de enige in het dorp die het mocht leren van de helaas pas (op 30 jarige leeftijd) gestorven vorige "vuurmaker".

Doordat Microsoft een wat groter bedrijf is dan de meeste anderen, en toch een wat groter product portefolio heeft als de meeste andere bedrijven, wordt er wat meer door ze afgekeken. Een argument dat zij er niets vernieuwends mee doen is natuurlijk bullshit. Dat je de vernieuwende/onderscheidende features van een bepaalde product niet gebruikt (of zelfs niet kent) wil niet zeggen dat niemand dat doet.

iPhone OS is niet gestolen van WM. En gelukkig maar. WM is een traag onding met een onbruikbare interface, en er is niks in WM wat een inspiratie voor de iPhone is geweest. Android heeft ook bar weinig met die andere 2 te maken.
Gmail is ook niet gejat van Hotmail. Email bestond allang al voor Hotmail, en Hotmail is heel lang een 2MB mailbox geweest met een brakke GUI. Gmail was fris en vernieuwend met z'n 2GB en ajax GUI.
TerraServer lijkt in geen enkel opzicht op Google Maps. GMaps is een online applicatie om locaties op te zoeken in meerdere vormen en routes te plannen. Dat zie ik meuk uit 97 echt niet doen...


* zucht *

Ja, een webwinkel is ook zo'n uniek concept... tuurlijk de manier waarop/presentatie is wellicht goed uitgevogeld, maar het blijft gewoon een webwinkel met mooie plaatjes.

Er staat toch echt dat het om de fysieke winkel gaat slimmerd..

Ja en dat is helemaal een uniek concept
Apple was de eerste die met dat idee kwam.

niet dus..DOH

Altijd leuk, dat uniek zijn, maar nut heeft het (bijna) nooit.
Muziekanten / Componisten borduren altijd voort op de vorige generatie muziekanten, wetenschappers ook, dit is hoe het gaat in het leven, en hoort. Dit geld natuurlijk ook bij OS's, en dat is goed. Alles wat goed is moet gewoon vrij overgenomen worden!

Het "uniek" argument is dan ook iets wat gelukkig uit de tijd aan het raken is, bijv: de nieuwe generatie muziekanten, of, linux.

Naar mijn mening is windows 7 mooier dan OSX, maar dit is natuurlijk een beetje biased omdat ik vaker W7 gebruik.

Google innovatief... whahahahaha :-D *grapjas* Google heeft zijn grootste succes te danken aan succesvol jatten en bedrijven opkopen als YouTube.

AltaVista -> Google
Hotmail -> Google Mail
Netscape -> Chrome
TomTom -> Google Maps nieuwe stijl

Het enige wat Google heeft is een goede naam, omdat ze geen Microsoft zijn en hip overkomen.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op donderdag 12 november 2009 22:14]


Hier wil ik toch een kanttekening maken. Google heeft het nadeel dat het de jongste is onder de grote jongens. Om als nieuw bedrijf heel snel groot te worden is het toch gemakkelijker een bestaand iets, waarvan jij inziet dat hier steeds meer behoefte aan komt (zoekmachine en online filmpjes) te innoveren. En de meeste producten die Google heeft zijn vaak de meest succesvolle en populairste in haar soort.

Daar komt wel bij dat Google al jaar en dag bezig is nieuwe concepten op poten te zetten. Staan er hier genoeg. Op het gebied van maps doet Google redelijk baanbrekend werk en dat wordt ook erg gewaardeerd.

Mijn belangrijkste reden om Google boven Microsoft te kiezen is de integratie van de diensten. Via Google Contacts (opgebouwd in Gmail) importeer ik een klant naar mijn Android telefoon, ik klik op de straat van de contact en hij opent direct Google Maps met de route erheen. Met Sateliteview kijk ik vervolgens nog even of het adres klopt en mij bekent voor komt. Zomaar een voorbeeld waarom ik Google zo waardeer in tegenstelling tot Microsoft. Die jou niet de optie geeft om al je oude windows live contacts te importeren maar dat direct doet als je een keer MSN opstart op je mobiel. En ook zonder goede backup functie terug.

Alleen al het kale feit dat MS het niet voor elkaar krijgt een goede browser voor hun mobiele variant te maken. Niemand heeft zoveel ervaring in arbeidsjaren bij elkaar als MS, al helemaal niet op het mobiele platform (zelfs hun eigen) en dan zo een browser. Niemand verwacht toch zoiets van Chrome op mobiel (als dat er mag komen)

[Reactie gewijzigd door Malarky op donderdag 12 november 2009 23:02]


Als iemand wel dingen integreert is Microsoft het wel. Volgens mij heb je nooit goed naar de Microsoft stack gekeken. Zeker voor de zakelijke markt werken toch alle communication producten samen. Als je Live Communication server gebruikt kun je presence zien van mensen in Outlook, Sharepoint, Mobiele Telefoon, WebMail, etc. Google doet dit alleen meer voor de consumenten.

Niemand kan goed naar de Microsoft stack kijken, want die is closed source!

En waarom denk je dat alle google apps zo'n grote bekendheid beproeven?

Misschien omdat google (laten we eerlijk zijn, daar begon het natuurlijk mee) ongeveer 100x beter was dan AltaVista? Omdat gmail dit zeker ook was?

En bing ... wat is bing nou, een 90% google cloon met leuke achtergrondjes?

Daar ging het toch helemaal niet om? We hebben het niet over hoe iets beter is maar het ging erop dat google ook niet bepaald "uniek" is. Dat ze door af te kijken iets beter maken gaat het nu helemaal niet om.

Maar bij MS is het veelal altijd al kopiewerk geweest. Apple zag destijds het nut van een GUI en kocht die van Xerox en bouwde er een deftig besturingssysteem mee en MS zegt gewoon "oh dat kunnen wij ook" en kopieert het gewoon.

Netscape ziet het nut van het internet wel in, in tegenstelling tot MS die geen toekomst ziet in het internet. Netscape bouwt een browser en brengt het internet naar de consument. MS zegt "oh dat kunnen wij ook" en kopieert het gewoon.

en dat blijf je bij MS door heel hun geschiedenis terug vinden. Als iets succesvol wordt kopieert MS het gewoon.

Waar heb je de informatie vandaan dat Apple de GUI van Xerox kocht ?

Steve Jobs zag (oa) een GUI bij een bezoekje aan Xerox PARC en heeft dit gebruikt in de Apple Lisa. Xerox heeft Apple hiervoor later nog aangeklaagd (ten tijde dat Apple juist Microsoft beschuldigde) maar deze zaak is niet ontvankelijk verklaard omdat Xerox dit te laat had gedaan.

Volgens mij moet je je toch nog eens beter informeren, Apple heeft wel degelijk betaald om het idee te mogen gerbuiken.

PARC op wikipedia

The first successful commercial GUI product was the Apple Macintosh, which was heavily inspired by PARC's work; Xerox was given Apple stock in exchange for engineer visits and an understanding that Apple would create a GUI product. Much later, in the midst of the Apple v. Microsoft lawsuit in which Apple accused Microsoft of violating its copyright by appropriating the use of the "look and feel" of the Macintosh GUI, Xerox also sued Apple on the same grounds. The lawsuit was dismissed because Xerox had waited too long to file suit, and the statute of limitations had expired

En laten we wel wezen het is niet dat PARC ooit iets heeft gedaan met het idee waar Apple wel het nut van in zag.

[Reactie gewijzigd door Bazilfunk op donderdag 12 november 2009 21:46]


Bewijst maar weer eens dat verhalen op wikipedia niet kloppen.
Iets van klok en klepel.

Een paar leuke linkjes;
The Early History of Smalltalk
SmallTalk was zijn tijd zo ver vooruit dat zelfs Steve Jobs het over het hoofd zag.

Xerox vs Apple suit

En nog een quote (ben de link even kwijt) wat betreft de aandelen van Xerox in Apple;
Xerox had made a $1 million investment in Apple prior to the start-up's initial public offering in 1980. For the privilege of investing in Apple, Xerox agreed to let Apple employees visit PARC and take a look at the Alto and the Star. At the end of 1979, a team led by Jobs made two trips to PARC.

[Reactie gewijzigd door ReneX op vrijdag 13 november 2009 20:59]


Nou voor wikipedia bestond kende ik de versie van wikipedia al, ik ga er dus eerder van uit dat jij je op foute info baseert.

Ik neem aan dat verhalen die onjuist in wikipedia staan ook al onjuist waren voor wikipedia bestond ;) ...
Maar het statement was dat Apple de GUI kocht van Xerox .. da's dus onjuist.
(Het kost me even iets te veel tijd om de referenties boven water te toveren, vooral omdat het papieren versies betreft die ergens in huis liggen).

Stabieler dan het zich 20 jaar lang bewezen BSD? Het zal mij benieuwen....
In mijn ervaring hadden ze Windows 7 het beter op de NT4.0 kernel kunnen bazeren, die was bij mij namelijk stabieler dan Vista. Maar goed, één iemand is nogal een kleine steekproef natuurlijk.

...maar is dit geen marketing truc? Zeggen ze dit niet om mensen terug te krijgen die overgestapt zijn naar OSX? Daarbij laat ik in het midden of het op waarheid gebaseerd is.
edit:typo.

[Reactie gewijzigd door s463042 op donderdag 12 november 2009 17:25]


Windows 7 is toch gewoon NT6.1? Waarbij vista NT 6.0 had en XP en 2000 NT5.0 kernel hadden. Of zie ik dat helemaal verkeerd.


Ik moet zelf zeggen dat ik erg tevreden ben over Win 7. Dat het een OSX feel en look heeft gekregen merk ik eigenlijk zelf nergens, zelfs niet met het pinnen wat volgens sommigen typisch OSX is.

windows 7 is NT7, maar noemt met NT6.1 om compatibiliteit met aplicaties die checken of de nt versie wel 6.xxxxxx is te behouden.

Das natuurlijk pure onzin.. want versie 5 is XP.... en win7 wijkt toch wel af van vista.. er is een hele andere reden hiervoor, welke weet ik niet..

Was het niet 5.1 voor XP en 5.0 voor 2000 en 4 voor NT4?

Bij elke verandering moet die stabiliteit zich toch weer bewijzen. dus zodra er iets verandert is die 20 jaar gereduceerd tot 1 seconde ;)

Grappig. Hoe kun je nu zeggen dat NT4.0 stabieler is dan NT5.0 en hoger. NT 4.0 staat niet echt bekend als een stabiel platform....

Uhm... heb je het zelf gebruikt? Heb je al eens machines proberen te besturen met Vista? Met NT4 (en 2000, 4.1 toch?) icm realtime kernel werkte dat prima...

Ik vraag me toch altijd af wat de klagers dan met hun pc doen. Mijn vista (met SP1 en SP2 gebruikt) is eigenlijk nog nooit gecrasht. En ik gebruik het vrij intensief.

[Reactie gewijzigd door bwerg op donderdag 12 november 2009 18:31]


Idd... bij mij crasht OSX op mijn MacBook Pro veel vaker dan Vista of Windows 7. De laatste 2 zijn bij mijn weten nog nooit gecrasht en OSX toch wel 1x in de 2-3 weken (dan doet de muis het vaak nog wel, maar het OS reageert nergens meer op).

Ik heb precies het omgekeerde op mijn MacBook Pro anders. Geen enkele crash van OS X. Wel heeft de upgrade van Leopard naar Snow Leopard het systeem unbootable gemaakt, gelukkig had ik de laptop net binnen en stond er niets belangrijks op. Maar qua stabiliteit, niets te klagen. Windows 7 staat er ook op, en die liep gister vast op een CD(!!!!). Er zat een CD met krassen in de drive en Windows verslikte zich daar volledig op; uiteindelijk hardhandig de stroom afgesloten om de laptop uit te zetten, verder was er niets meer mee te bezeilen.

OS X kon de CD ook niet lezen maar gooide hem netjes weer uit de CD-speler. Toch een stuk betere oplossing wat mij betreft.

Zou niet mogen overigens... Toevallig een upgrade gedaan van 10.5 naar 10.6 ofzo? Zo ja, dan zou ik zeker eens een clean install proberen.

Hmm interessant. Mss een geheugen probleem? Ik draai 10.6.1 en heb na de update nu bijna 2 maanden geleden geloof ik geen reboot meer hoeven doen.

Dat Windows 7 stabieler dan OS X is, is natuurlijk marketingpraat en grote onzin.

2000 is NT5, XP is 5.1

was het niet zo dat NT3.zoveel er een grafisch aspect buiten de kernel viel of iets dergelijks dat hij misschien dat bedoelt? maar goed ik heb he le maal niks geen verstand van windows dus ik blabla ook alleen maar wat. :)

in de overgang van nt3 naar nt4, bleek dat de drivers van het grafische subsysteem (die in nt3.x in usermode draaiden) te traag werkten. Dit kwam door de communicatiesytematiek die nodig was tussen userspace en kernelspace. (wat op een 486 best goed te merken is, als je plaatjes op een beeldscherm tovert)...

Toen heeft men de beslissing gemaakt om dat aspect van de drivers naar kernelspace te verplaatsen.

nu na een x aantal jaar komt men hier weer op terug. Tegenwoordig zijn de machines snel genoeg en is het hele idee achter usermode drivers wat meer ingeburgerd.

Hartelijk dank EvilB2k voor je uitleg. Dit was typisch gevalletje van "klok" en "klepel" ;)

Stabieler dan het zich 20 jaar lang bewezen BSD? Het zal mij benieuwen....
De Windows NT kernel (waar Windows 7 gebruik van maakt) stamt af van de OS/2 kernel van 22 jaar geleden...

Niet helemaal: Microsoft & IBM zouden samen OS/2 doen. Microsoft heeft parallel (maar wel los hiervan!) Windows NT laten onwikkelen door Dave Cuttler (van DEC). Dus helaas kan men niet zeggen dat het een op OS/2 gebaseerd OS is.

IBM en Microsoft hebben samen de eerste versies van OS/2 gemaakt. Parallel was Microsoft bezig met Windows 3.0 en wou de WIndows API gaan gebruiken voor NT OS/2, de versie die het samen met IBM ontwikkelde. IBM was het hier niet mee eens en de samenwerking werd ontbonden. IBM is met OS/2 3.0 en de OS/2 API door gegaan, waaruit OS/2 Warp is ontstaan, en Microsoft heeft Dave Cuttler in dienst genomen om op basis van NT OS/2 en de Windows API WIndows NT te ontwikkelen.

één detail: Microsoft is met OS/2 3.0 doorgegaan, want dat was nou juist het versienummer van OS/2 NT.
IBM is met OS/2 2.0 doorgegaan.

Daarom bestaat er officieel ook helemaal geen OS/2 v3.
Warp is officieel versie twee.punt.nogwat.
En na Warp kwam OS/2 v4

Ook niet goed. Microsoft & IBM hebben samen OS/2 v2.0 gemaakt. Men was toen ook al bezig met v3.0, maar die had minimaal een 386 nodig. IBM zag dat niet zitten, en welke langer de 286 als minimum eis houden. Daarover kregen ze ruzie, en toen zijn ze gesplitst, en heeft Microsoft hun in ontwikkeling zijnde 386 versie van OS/2 meegenomen. Daaruit is NT verder ontwikkeld.

Stabieler dan het zich 20 jaar lang bewezen BSD? Het zal mij benieuwen....
Dan kun je het terecht verbazend noemen dat de vroegere versies van MacOS X bepaald niet bekend stonden om hun stabiliteit. Onderschat trouwens niet hoeveel BSD-code er in Windows zit/zat. (m.n. de originele TCP/IP-stack staat bekend als meer dan een beetje geïnspireerd op BSD.)

Overschat het ook niet. Die TCP/IP stack is er nog voor NT 4.0 uitgesloopt. Er zitten nog wat basisutillities in (telnet en ftp iirc), maar veel stelt het niet voor, en heeft het ook nooit gedaan.

Waar komt BSD ineens vandaan in jouw verhaal.

Verder is het wel grappig dat iemand van MS iemand van MS op de vingers tikt al deze praat over MAC OSX als inspiratie bron.
Die persoon heeft nota bene niets bijgedragen aan de ontwikkeling van Win7

BSD Unix -> Darwin kernel -> Mac OS X

Draait MacOS niet juist Mach als kernel met een basesystem van BSD daarop?

Simon Aldous, partner group manager van Microsoft UK
Ik wist niet dat group managers uit de UK betrokken waren bij de ontwikkel- en ontwerpfase van Microsoft Besturingssystemen...

De reactie van de Windows-7 manager Brandon LeBlanc bevestigt mijn vermoeden.

Dit is dus weer iemand die lekker belangrijk probeert te doen. Iets met de klok en de klepel?!?

[Reactie gewijzigd door resma op donderdag 12 november 2009 17:25]


Of iemand die niet goed begrepen heeft dat niet alle (development) geheimen naar buiten mogen komen.

Daar hebben ze NDA's voor uitgevonden. Mocht Aldous deze breken kan die binnenkort ergens anders aan de gang.
Ik ben het met resma eens. Het klinkt alsof iemand die niet weet waar hij over praat toch z'n naam even op internet wil zien. Zie je wel vaker, laatst ook die zoon van Harrison(van The Beatles), een paar loze opmerkingen en in ene ziet iedereen z'n naam weer staan.

Of dit is weer stiekeme reclame zodat ze overal weer in het nieuws komen, meestal is negatief nieuws vaak positief voor de verkopen :+

Aangezien OSX populair is .. zeggen ze dus gewoon hey wij hebben nu ook dingen van het populaire OS afgekeken!

Dat Microsoft graag bij de concurrenten kijkt wisten we natuurlijk al. Zie Bing, Zune, 360.

Dat praktisch elk bedrijf dat doet is natuurlijk niet in je opgekomen hè?

@resma

Inderdaad, beetje raar die uitspraken, ik vraag me vooral af wat Simon Aldous daarmee probeerde te bereiken.

Nee, de iPhone, die is origineel. En alsof Apple de eerste mp3 speler had. Als je bestaande markten wilt veroveren zal je product altijd in veel dingen lijken op dat van anderen.

[Reactie gewijzigd door Snoitkever op donderdag 12 november 2009 18:32]


Nee inderdaad echt helemaal niet origineel hoor die iPhone. Wat heeft de iPhone nou helemaal bereikt, alleen maar eigenhandig de hele markt voor smartphones op zijn kop gezet, de gewone man aan de smartphone met touchscreen gebracht (dus niet de tech nerds of de mensen die zoiets voor bedrijfsdoeleinden nodig hebben), als eerste een rete succesvolle applicatiewinkel gelanceerd, en als eerste toestel een capacitatief touchscreen met multitouch geintroduceerd. Wat schaamteloos geript en on-origineel toch, zo'n iPhone, ook totaal niet succesvol geworden nadat jan-en-alleman die het niet met Apple producten opheeft al van te voren wist te voorspellen dat het toch nooit meer dan een me-too telefoon zou worden |:(

En de iPod, inderdaad ook helemaal niet vernieuwend met zijn click-scroll wheel en interface. Of de Nano, hoe origineel zeg, een mp3 speler ter grootte van een reepje kauwgom waar je ook video's in kleur mee kan afspelen. Of de iMac dan, ook al zo inspiratieloos, een all-in-one PC die je met 1 kabel aansluit. En zo'n unibody MacBook uit 1 stuk aluminium is natuurlijk ook niks speciaals. Je hele OS uit het raam flikkeren en opnieuw schrijven op basis van BSD en NeXt en daar als allereerste een volledig 3D accerated desktop met een supergelikte GUI bovenop slappen, allemaal rip-offs inderdaad. 8)7

Bah wat is Apple toch een on-origineel pauperbedrijf met gejatte ideeen, echt alleen mensen die graag hip willen zijn een een fashion-statement willen maken kopen die troep van ze.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op donderdag 12 november 2009 19:16]


Jij zegt alles sarcastisch.. helaas is het wel zo dat Apple veel dingen gejat heeft en niet zelf bedacht, de eerste Macintosh interface was ook gejat.. en goh, er is helemaal niets compleet opnieuw schrijven als je iets basseert op een ander OS.. En yep, een all-in-one pc was er ook al lang voordat Apple ermee kwam..

En juist, alleen mensen die met de trend mee willen gaan kopen apple troep ja..
maaruh, aan jouw reactie kunnen we zeker opmaken dat je een applefanboy bent..

Zoals ik het zie:

All-in-one PC: volgens mij was Apple daar de eerste mee, anders wil ik wel eens een populaire all-in-one PC zien van voor de tijd van de iMac G3

MP3 speler met clickwheel en bijbehorende GUI: volgens mij nog niet eerder in MP3 spelers gebruikt en een groot deel van het succes van de iPod

MP3 speler op het formaat van de iPod Nano, met video support: kan me niet herinneren dat zoiets er voor die tijd al was

Een volledig 3D accelerated GUI bovenop een Unix kern, voor thuisgbruik: volgens mij ook nog niet eerder op de markt geweest

Een laptop uit 1 stuk aluminium en dus onwrikbaar en super solide: wijs mij maar aan welke fabrikant al zoiets gemaakt had

Een smartphone met app store en multitouch waar zelfs mijn moeder mee om kan gaan: voordat de iPhone verscheen totaal ondenkbaar, de WM telefoons van die tijd waren om te janken (nu nog steeds trouwens, een enkele uitzondering daargelaten die de WM compleet heeft weten te verbergen) en al het andere had alleen bestaansrecht binnen bedrijven (Palm etc).

Dat vind ik allemaal behoorlijk innovatief eerlijk gezegd. In tegenstelling tot Snoitkever waar ik op reageer, die blijkbaar alles waar je ook mee kunt bellen of waar je ook mp3's mee kunt luisteren op voorhand al niet origineel vind. Als jij dat fanboyism wilt noemen, prima hoor, ik breng het alleen maar op zo'n sarcastische manier omdat de stelling dat Apple alles maar kopieert en niks innoveert gewoon ridicuul is, of je nou van Apple producten houdt of niet.

Als het is zoals jij zegt dat Apple zoveel dingen 'gejat' heeft dan wil ik wel eens voorbeelden horen. En dan bedoel ik niet 'Xerox had de GUI met vensters al uitgevonden' of 'ook voordat Apple ermee kwam kon je de computer met een muis besturen' want dat is gewoon spijkers op laag water zoeken. Sommige dingen hoeven gewoon niet opnieuw uitgevonden te worden omdat ze al goed en ingeburgerd genoeg zijn. Voor de rest ben ik heel erg benieuwd hoe jij met feiten wilt onderbouwen dat Apple niet al jarenlang behoorlijk innovatief bezig is op heel veel vlakken.

Ondertussen proberen de Dells, HP's, etc bij alle macht hardware als de Mac Mini, de iMac of de MacBook Air te imiteren en is de iPhone zo ongeveer de benchmark voor alle andere smartphones voor 'normale' mensen, allemaal willen ze niks liever dan een stukje van die markten, want de marges zijn hoog als je ziet wat voor prijzen Apple kan vragen.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op donderdag 12 november 2009 20:30]


All-in-one PC: volgens mij was Apple daar de eerste mee, anders wil ik wel eens een populaire all-in-one PC zien van voor de tijd van de iMac G3
Je hebt grotendeels gelijk. Alleen was de iMax G3 uit 1998 natuurlijk niet de eerste populaire all in one computer, maar de Apple Macintosh uit 1984. Ook de IBM PS/2 Model 25 was aardig populair.

Apple was overigens met dit concept niet de eerste, hooguit de eerste populaire, maar populariteit maakt een idee niet minder gejat hoor!

Elk grote vinding borduurt voort op die van een ander. Lees http://en.wikipedia.org/w...n_the_shoulders_of_giants

All-in-one PC: volgens mij was Apple daar de eerste mee, anders wil ik wel eens een populaire all-in-one PC zien van voor de tijd van de iMac G3
Toshiba had al modellen met LCD schermen toen Apple net met de eerste iMac's was gekomen.
http://www.toshiba-europe...ps/equium2000/product.htm

Daarnaast leveren oa Toshiba en Sony al veel langer ultra portables zoals de macbook air, en is ook de sff mac mini niet echt bijzonder. Het enige bijzondere aan Apple is de marketing machine die zie hebben en die hypes kan creëren.

Het is niet voor niets dat men aanneemt dat een Apple man aan de wieg stond van Evangelistische Marketing....
http://en.wikipedia.org/wiki/Evangelism_marketing

Apple jat nooit iets dat al succesvol is. Wat Apple wel doet is een idee bekijken en het verbeteren zodat het wel succesvol wordt. Voorbeelden hiervan zijn computers, muziekspelers, muziekwinkels, smartphones, ...

Natuurlijk is Apple vernieuwend, maar ik reageerde hierop: "Dat Microsoft graag bij de concurrenten kijkt wisten we natuurlijk al. Zie Bing, Zune, 360."
De iPhone is inderdaad erg "slick" en heeft veel vernieuwende dingen, maar desondanks is de meerderheid van eigenschappen en features niet vernieuwend en hetzelfde als elke andere telefoon. Niet heel gek natuurlijk, maar er wordt hier met twee maten gemeten. Als Apple iets nieuws doet is het "Oh kijk, al deze features zijn nieuw", terwijl als MS iets doet iedereen roept "Oh kijk, dit is allemaal gejat"

Dus de iPhone moet het hebben van zijn geluidskwaliteit? Van de geweldige iTunes software? Of zijn we allemaal schaapjes die de marketing geloven (die in Europa trouwens behoorlijk afwezig is)? Of omdat het gewoon een verdomd goed stukje hardware/software is dat werkt voor iedereen, van tweaker tot mijn vrouw?

Ik ken niet veel mp3 players (uh telefoon met mp3 functies) die VOOR de iPhone uitkwamen en die net zo goed waren. In feite ken ik er niet een die ook maar in de buurt kwam. En dat van iemand die een HTC heeft....

Deze man is eigenlijk een soort luxe verkoper en heeft ook een historie in de verkoop, niet in productontwikkeling. Waarom zouden we dan aannemen dat hij inhoudelijk op de hoogte is van beslissingen die bij de ontwikkeling van Windows 7 zijn genomen??

Ik vraag me echt af of hij hiervoor ontslagen gaat worden, want ik heb de indruk dat hij dit gewoon uit zijn duim heeft gezogen. :Y) (niet dat ik hem dat toewens)

Edit: spuit 11 in de tijd die ik nodig had om deze reactie te typen 8)7

[Reactie gewijzigd door BerendBoon op donderdag 12 november 2009 17:28]


Beter goed gestolen dan slecht uitgevonden....
Het is niet dat ik MS basher of apple/linux whatever fanboy ben, maar ik heb de indruk dat MS zoals iedere keer achter de feiten aanloopt. Ze hebben natuurlijk een veel groter clienteel waar ze rekening moeten mee houden. En als ze eens iets grondig willen vernieuwen krijgen ze ook de wind vanvoor: nieuw drivermodel geintroduceerd met Vista, ....

Win7 interface -> OSX
Zune -> Ipod
MS telefoon -> I foon
Bing -> Google ....

Zijn maar een aantal voorbeeldjes

[Edit]
Natuurlijk is Apple ook niet onschuldig! Echter het zijn wel keien in het commercialiseren van een idee. Veel beter dan dat anderen kunnen IMHO. Hun marketing afdeelding kent zeker zijn job, maar ze weten een bepaald product gebruiksvriendelijk te maken.

- Xerox zag niets in de Desktop analogie en Apple was de eerste in 1984 met Apple II (sla me nu niet dood als ik er wat naast zit)
- De eerste muziekspeler was zo lomp als een baksteen met een interface waar geen kat aan uit kon. Het was apple die EN grote capaciteit EN kleine verpakking EN gebruiksvriendelijkheid combineerde en commercialiseerde.

Als bedrijf heb je niet veel aan goede ideeen, je moet ze ook verkopen. En daar is MS bijna altijd nummer 2 en gaat de concurrentie met de kaas lopen...

[Reactie gewijzigd door DinoBe op donderdag 12 november 2009 18:06]


Ook jij weet hopelijk dat elk bedrijf dit doet? Er zijn zeker inspiratiebronnen geweest voor Apple.

En de MS-telefoon bestaat nog niet eens :s

Dan vergeet je wel dat apple ook niet de eerste was met een muziekspeler

De iPod is zelf afgekeken van zoveel anderen.

Geweldig ongefundeerde reactie.
Apple heeft de interface zoals wij die nu kennen niet uitgevonden (Xerox), de muziekspeler (MPman) ook niet en de smartphone (Simon) al helemaal niet.

Eindelijk een reactie die mij beter verwoordt.

Ik wou alleen nog bijvoegen, naast alles wat al gezegd is over MS (en Apple, en andere), dat ze al het recht hebben om dat te doen! Als mijn bedrijf een goed idee overneemt en daarmee de competitie voorbij gaat, wat MS nog steeds lukt, tenminste wat besturingssysteem betreft, dan ben ik al blij genoeg. Dit is geen morele kwestie, puur business! Geen patent, dan heeft MS hier net zoveel recht in als Apple. En hiermee is nog niet te zeggen dat MS het inderdaad van Apple heeft overgenomen.

Niet uitgevonden, maar wel de ideeën opgepakt en zwaar verbeterd. :)

In the battle between Mac OS X and Windows, here's a reminder of where Microsoft supplied the innovation first...

http://www.infoworld.com/...s-apple-stole-windows-966

En als je het vervolgens goed leest blijken er veel punten niet te kloppen. Veel punten die worden aangedragen die MS als eerste zou hebben gehad, neXt deze ook allang had maar met de overgang naar OS X nog niet waren toegevoegd maar pas later.

Beter goed gestolen dan slecht uitgevonden....
Die vaardigheid is MS meester in geworden.
http://www.youtube.com/watch?v=KhjVidOFqBo
http://www.youtube.com/watch?v=FytWjEd2gcg
ik heb de indruk dat MS zoals iedere keer achter de feiten aanloopt
Klopt. MS kijkt liever of een idee aanslaat...
...om het vervolgens over te nemen, en van de fouten te leren. Daarom lopen ze steeds achter, maar is hun inhaalslag vervolgens ook overdonderend.

Deze werkwijze wordt ik niet enthousiast van.
Ik werk mede hierom ook liever met software die wel een bron van inspiratie zijn.

[Reactie gewijzigd door YaPP op donderdag 12 november 2009 19:01]


Bij technologie is het altijd het kip-en-het-ei-verhaal. Wie heeft iets als eerst bedacht, wie heeft het eerste commerciële product gemaakt, wie heeft het populair gemaakt, wie heeft er weer innovaties toegepast? Ik zie te vaak dat mensen alle credits aan één partij willen geven.

Vrijwel alle bedrijven dragen hun steentje bij. Niemand kan ontkennen dat Microsoft pionierswerk heeft verricht door computers toegankelijk te maken voor het grote publiek. Daarnaast kan ik uit de laatste jaren nog genoeg vernieuwingen bedenken als het gaat om multiplayer op consoles, Project Natal, Microsoft Office, Visual Studio en ook Bing (waar ze toch vernieuwingen hebben weten te bedenken voor zoiets eenvoudigs als een zoekmachine, dingen die Google ook deels heeft overgenomen zoals bij het zoeken naar plaatjes).

Met een Windows Mobile toestel kan je al jaren doen wat de iPhone pas net kan (GPS navigatie, applicaties downloaden, surfen, copy-pasten) of nog steeds niet aanbiedt. Daarentegen heeft Apple weer goed gekeken naar wat er qua interface niet goed werkte.

Voor de rest doet Microsoft het vrij verdienstelijk op aardig wat vlakken, maar is het natuurlijk onlogisch om te verwachten dat ze overal de grootste zijn. Microsoft heeft het populairste OS, Apple de populairste MP3-speler en Google de populairste zoekmachine.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op donderdag 12 november 2009 18:10]


Toch grappig dat iedereen altijd loopt te mekkeren dat MS alles van andere jat, maar ze hadden wel als eerste de Startknop in W'95, hoeveel Linux distributies hebben niet KDE met precies dezelfde knop tegenwoordig?

En wat dacht je van de ribbon van Office 2007? Eindelijk een poging om van die menuutjes af te komen en een interface te ontwikkelen die meedenkt met de gebruiker en kijkt wat de gebruiker op dat moment nodig heeft.

Surface is ook een MS original.

En er zijn er heus nog wel meer te noemen maar die weet ik zo niet uit mijn hoofd :P Het is in ieder geval onjuist om te zeggen dat MS allen maar bij anderen leentjebuur speelt.

Tsja, meedenken met de gebruiker. Nou ben ik intussen enkele maanden aan het werk met de ribbon-interface van AutoCAD en moet zeggen dat ik wens dat MS nooit met die interface was gekomen. Wat een ellende om alles zo in te stellen dat ik er soepel mee kan werken. Hetzelfde geldt voor Office. Niet om te mekkeren, maar gevoelsmatig voelt het niet fijn aan. Ik weet dat alles went en over enkele jaren weet ook ik niet beter,

Maar zoals je zegt.... een poging en wel een niet volledig geslaagde... Jammer...

En One note? is dat niet iets origineel van MS?

Persoonlijk vind ik windows 7 erg op KDE lijken. Ik weet niet of microsoft hier naar gekeken heeft bij het ontwikkelen van win7(en dat zullen ze ook niet snel toegeven) maar dat was het eerste wat me op viel toen ik voor het eerst met win7 werkte.

[Reactie gewijzigd door gerbieV op donderdag 12 november 2009 17:58]


D'uh, KDE is vanaf het begin al een eersteklas Windows kloon 8)7
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:30 Intel schikt met AMD voor 1,25 miljard dollar
Vorige 16:42 Eerste AMD Fusion-quadcore bevat igp met 480 streamprocessors
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011