Hoofdcategorieën
Device Settings

Uitvinder mobieltje vindt huidige telefoons te ingewikkeld

Door Arnoud Wokke, vrijdag 6 november 2009 16:11, views: 27.797

Martin Cooper, de man die aan de wieg van de mobiele telefoon stond, vindt dat de huidige generatie telefoons te ingewikkeld is geworden. "Wanneer je een universeel apparaat ontwikkelt dat alles doet, doet het niets helemaal goed."

Smartphones verpakken te veel features in één apparaat, vindt de inmiddels 80-jarige uitvinder van de mobiele telefoon. Tijdens een conferentie in Madrid liet Cooper weten dat de huidige generatie te veel dingen wil doen. "Ik denk dat wij in de toekomst gespecialiseerde apparaten gaan gebruiken, die focussen op één ding om ons leven te verbeteren."

Het bedrijf waar Cooper voor werkte, Motorola, was tot diep in de jaren negentig marktleider op het gebied van mobiele telefoons. Inmiddels heeft de Amerikaanse toestelfabrikant zich grotendeels toegelegd op het maken van smartphones met Googles mobiele besturingssysteem Android. Binnen enkele maanden moeten in Europa de modellen Dext en Milestone in de winkel liggen. De Milestone is een voor Europa bedoelde versie van de Droid.

De uitvinder en voormalige medewerker van Motorola voerde in 1973 als eerste een gesprek via de mobiele telefoon. Dat 'mobieltje' woog meer dan een kilo en de accu ging ongeveer twintig minuten mee. "Maar dat was praktisch, want veel langer kon je het toestel ook niet vasthouden."

Martin Cooper
Volgende 16:33 Google geeft enkele van zijn Javascript-tools vrij
Vorige 15:38 Vudu brengt webapplicaties naar hd-televisies
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Wat een ontzettend grappige foto met die opmerking over het gewicht erboven ;-)

Hahaha, ja inderdaad

En maar 12 knoppen zonder display, grandioos.
Maar hij heeft wel gelijk, voor mij hoef ik alleen maar te bellen en te sms'n met een mobiel, hoewel de wekker functie ook wel handig is... zucht.. ja daar ga je weer...

Ik denk dat hij meer doelt op het afspelen van video's/muziek en het internetten etc.

Hij heeft echt wel gelijk dat huidige smartphones veel kunnen, maar in weinig dingen echt goed zijn. Video's kijken op je mobiel is verre van ideaal, de kwaliteit van muziek luisteren is om te huilen (ja ook via oordopjes) en internetten werkt ook niet zoals het zou moeten.

Simpele features als een agenda/wekker/stopwatch etc. zijn kleine praktische dingen die makkelijk te implementeren zijn, daar komt niet veel bij kijken ;)

Hij heeft helemaal niet gelijk vind ik..wat een onzin, als in basis je gewoon kunt bellen met een telefoon is het toch goed.
Alle extra's zijn mooi meegenomen en juist wel handig.
Internetten op mijn Iphone werkt super hoor voor info af en toe.
Muziek luisteren is geen wereldkwaliteit misschien, maar de gemiddelde consument is nou ook weer niet zo'n expert daarin en vind het meer dan goed genoeg.
Video kijken idem..ik kijk vaak in de bus of trein ff naar het journaal bijvoorbeeld.
Navigeren werkt ook super en heb ik echt nooit problemen mee, ook al iets waar ik zeer blij mee bent dat het in 1 apparaat zit en ik niet hoef te zeulen met meerdere apparaten.
e-mail bekijken, ook zakelijk is superhandig.
Foto's maken kan met sommige toestellen beter maar is ook voor veel consumenten goed genoeg, Tuurlijk maak je je er niet je trouwfoto's mee bijvoorbeeld, maar je weet hoe het gaat, ter plekke maak je op sommige momenten toch ff snel een foto'tje/filmpje omdat je ff geen camera bij je had.
En zo zijn er nog tal van apps, ook regelmatig wat die ook echt handig zijn. Nee sorry, ben het totaal niet met die man eens. Dikke onzin dat het in de toekomst anders zal zijn, het wordt juist steeds beter en meer dat je meerdere apparaten in 1 hebt..niks mis mee.

Maar hoe goed werkt bellen op een iPhone? Al die touch screens zijn wel mooie gadgets, maar als het neer komt op de 2 dingen die een telefoon moet kunnen, namelijk sms-en en bellen, dan vind ik het on-dingen. De iPhone is daar ook een frustrerend voorbeeld van.

Zeker nog nooit een iPhone gebruikt? In het begin is het even wennen, maar daarna heb je het 'in de vingers'. Ditzelfde geldt voor telefoons met T9 of andere woordenboek/aanvullingsopties.

Dus dat je zegt dat de iPhone daar het grote voorbeeld van is, heb je mis. Dit is gebaseerd op een mening, en niet op het daadwerkelijk gebruiken van het toestel.

Of zijn je vingers dusdanig anders gevormd dan de gemiddelde mens dat je het totaal niet voor elkaar krijgt? Dan zul je het wel van alle telefoons vinden. ;)

De beste man is 80. Ik denk dat de gemiddelde 40+er al moeite heeft met die apparaten. In één ding heeft hij wel gelijk, het is het allemaal net niet. De iPhone is net niet lekker om mee te bellen (ja ik heb hem ook), het is net niet lekker om mee te gamen, het is net niet lekker om mee te internetten, het in net niet lekker om mee te navigeren, het is zeker niet geschikt om mee te fotograferen/video's mee op te nemen en het zit ook net niet lekker in je zak. Net niet dus, maar wat is dan het alternatief? Rond lopen met een telefoon, console, netbook, dslr, camcorder, flatscreen tv, hifi-set, etc? Die nemen pas een hoop ruimte in in je broekzak! Nee, dan allemaal maar net eventjes niet, maar wel allemaal bij je... :Y)

Dat is een mening die je geeft. Zo is mijn mening: iPhone werkt goed voor bellen. Werkt perfect met smsen. Emailen en internetten gaat er erg goed op. Games werken perfect. Muziek luisteren werkt perfect.

Sowieso zijn opmerking dat we allemaal apparaten krijgen die zich specialiseren in één ding zie ik echt niet gebeuren. Je krijgt juist alleen maar meer apparaten die meerdere dingen kunnen doen.

helemaal mee eens. Hoeveel ik ook van gadgets houd is het elke geen weer teleurstellend hoe de basisfeatures in elkaar steken. Niemand kan tegenwoordig de telefoon van een vriend of kennis lenen en er direct mee werken.

Dit was in het verleden nooit een probleem omdat je adresboek een fysieke knop was.

Tevens schrik ik ervan hoe ongebruiksvriendelijke de telefoonfeatures op Windows mobile toestellen wel niet zijn (vertragingen, bugs, crashes, mis-clicks, scrollen etc etc)...

lol, erg herkenbaar :D

Laatst gaf ik me HTC touch pro ff aan me vriendin om iemand te bellen, dat duurde dus echt wel ff voordat ze doorhad hoe ze een nummer kon draaien :)

Erg herkenbaar inderdaad, voor WinMo toestellen. Zelfs ik had er moeite om het keypad te vinden toen ik door omstandigheden die van het stof moest ontdoen.

In iPhoneOS: [slide] om te unlocken (+evt pincode) telefoon icoon duidelijk en herkenbaar in beeld [tap]. En als het keypad dan al niet staat dan nog 1 [tap] op het duidelijkherkenbare icoon met tekst onderaan.

Dus al met al: [Slide]+[tap] (+[tap]) klaar om telnr in te tikken.

EDIT: Probeer eens voor de gein een conference call op te zetten op een WinMo. Was een 'eye-opener' op de iPhone :>

[Reactie gewijzigd door DrBashir op maandag 9 november 2009 10:00]


mijn nieuwe telefoon wordt toch netjes de n900.

Nokia's zijn over het algemeen lekker stevig, goed van kwaliteit, hebben een vrij redelijke camera en ik kan er mee emailen, skypen, bellen, smsen en het af en toe in mijn postvak verdwaalde powerpointje/word bestandje mee openen.

De opslag is groot genoeg om niet constant te hoeven wisselen tussen ipod classic (160gb) en telefoon met oordopjes.

verder is de n900 een internet tablet en kan ik er dus mee surfen/youtuben zonder al te veel problemen ^^.

Mijn 1e mobiel was een ATF3 Siemens S1 Marathon... http://www.handy-sammler.de/Images/SiemensMarathon.jpg

Geweldig ding... was volgens mij de 1e met display, maar meer dan je nummers tonen die je in had getoets kon het niet, en de namen uit je adresboek (geloof dat er 25-30 op je sim konden toendertijd).

*zucht* waar blijft de tijd :)

Dat 'mobieltje' woog meer dan een kilo en de accu ging ongeveer twintig minuten mee. "Maar dat was praktisch, want veel langer kon je het toestel ook niet vasthouden."

Schitterende opmerking natuurlijk.
Buiten het feit dat hij ergens wel gelijk heeft. Aan de andere kant, als fabrikant X het er niet inzet doet fabrikant Y het wel. Er zijn nog best veel dingen aan smartphones die nog steeds niet echt fijn zijn (Het typen gaat nog steeds onhandig, vind ik), maar de toekomst zal leren of daar iets beters voor wordt uitgevonden.

Daarom ligt het probleem naar mijn mening bij de consument en niet bij de fabrikant

Grote fabrikanten monitoren de reacties op pagina's zoals deze en richten daar hun producten mee in!

Hier heb ik toevallig laatst nog een gezellige senimar van KPN over gehad waarna ik een beetje ben gaan zoeken hoe de andere grote bedrijven dat doen!

Het is toch hetzelfde probleem met computers?
Mensen willen dat hun computer alles kan, maar in de praktijk gebruiken ze maar een fractie. In de tussentijd gaat wel alles kapot en kan een van ons het oplossen.

Fijn he? Anders zat je nou zonder werk....

Klopt voor een deel.

Ik ben het inderdaad met de man eens dat je voor het doorsnee huis-, tuin- en keukengebruik geen smartphone nodig hebt met de laatste snufjes. Ik heb dat dan ook niet. Mijn privételefoon is een "gewone" mobiel met een degelijke accuduur (hoogstens éénmaal per week opladen), een deftig schermpje, een kleine camera voor wat snapshots op grappige momenten, en gewoon een robuust machientje.

Voor mijn zakelijke telefoon daarentegen, die kan volgens mij nooit genoeg dingen tegelijk doen. Ik loop nu al soms met 3 telefoons in mijn broekzak rond, daar kan echt geen "e-mail apparaat", "rekenmachine", "agenda apparaat", enzoverder meer bij hoor.

Ach weet niet. Die beste man is 80. Hij heeft waarschijnlijk niks aan email, sms, video, games e.d. op zijn phone.

Ik zou onder geen voorwaarde meer terug willen naar een ouderwets toestel. Denk Nokia 3210 ofzo. Ja misschien op een retro party!

Daarbij past het beeld van gespecialiseerde apparaten niet in de toekomst. Een TV die gebruikt wordt voor TV kijken, Internet, Telefoon enz enz. Dat heeft meer toekomst dan een TV die enkel bedoelt is voor TV kijken.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Tuurlijk, meer features is prima, maar er zijn telefoons waar de primare functie (bellen) lijdt onder de andere features.
De Nokia Expressmusic die wij hebben, met 1 GB geheugen en mp3-functionaliteit, heeft een belabberde belkwaliteit vergeleken met onze 5 jaar oudere Samsung.

Mijn theorie is dat de ontwerpers, om ruimte te maken voor de mp3 functies, consessies hebben moeten doen aan de kwaliteit van de analoge en/of de digitale signaalverwerking, zodat de belkwaliteit achteruit is gegaan.

Dit vind ik een kwalijke zaak en wat dit mobieltje betreft heeft de heer Cooper helemaal gelijk!

Mee eens, qua bellen ben ik veel meer tevreden over mijn super basic sony ericson dan mijn uitgebreide smartphone

Ik ben het hier niet mee eens. Ik ben uitermate te spreken over de spraakkwaliteit van mijn Blackberry. Die is beter dan van een of ander oud/simpel toestelletje en hij kan alles wat ik van een toestel verwacht.

Ik ben het ook totaal niet eens met meneer de uitvinder. De beste man heeft zijn sporen uiteraard wel verdiend en ik dank mijn huidige werk indirect aan hem, maar multi-purpose is de toekomst. Wellicht dat de beste brave alleen ervaring heeft met Motorola's, dan kan ik zijn uitspraak wel begrijpen ;)

Geef mij maar een toestel waarmee ik kan internetten, e-mailen, smsen, mmsen, muziek luisteren, filmpjes kijken, etc. Zelfs bellen mag 'ie kunnen ;)

dus jij weet welke smartphone en gsm hij heeft?

Tjah, wellicht is bellen voor lang niet iedereen meer de primaire functie... ikzelf vind het iig fijn dat ik kan bellen met m'n agenda, literatuurverzameling & internet browser... dat kwaliteit van 't geluid van m'n smartphone niet zo geweldig is als die van en ander zal me eerlijk gezegd een zorg wezen... als het maar te verstaan is... Liever dit dan 4 verschillende apparaten.

Waarom ga je ervan uit dat bellen DE primaire functie is? Ik ken zat mensen die hun telefoon zelden gebruiken om te bellen, maar vooral SMS-en. Voor hun is het eerder een camera, mp3-speler en SMS apparaat. Dat je er ook mee kunt bellen is meegenomen....

Typen onhandig? Werk dan maar eens 2 weken met een Samsung Omnia QWERTY...

"Ik denk dat wij in de toekomst gespecialiseerde apparaten gaan gebruiken, die focussen op één ding om ons leven te verbeteren."
Ik denk dat ie daar gewoon achterblijft. Het idee wat nu ontstaat is juist dat je met je telefoon vanalles in 1 hebt en je dus niet meer 3 of 4 apparaten hoeft mee te sjouwen. Uiteindelijk is het namelijk allemaal een zakcomputer met internetverbinding, of het nu een telefoon, mp3-speler, internet-apparaat, mobile gamedevice of PND is.

Eigenlijk moeten we de term 'telefoon' gewoon laten vallen, want dat zijn de zogenaamde 'smartphones' van tegenwoordig eigenlijk al lang niet meer. Ik voel meer voor iets als een Personal Communication Device oid.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op vrijdag 6 november 2009 16:18]


precies, in de toekomst gaan we enkel nog een creditcard (kleiner kan niet, want dat verliezen we) op zak hebben zoals in de tv-serie Time Trax. En dat AI hologram kan gewoon alles voor je doen!
We zijn er nog niet, maar we gaan die richting zeker uit.

[Reactie gewijzigd door Fastman op vrijdag 6 november 2009 16:21]


idd. het zou volkomen onpraktisch zijn om een losse agenda een losse mp3speler een losse camera etc etc etc mee te sjouwen.

maar hij heeft wel een beetje gelijk met deze opmerking.
"Wanneer je een universeel apparaat ontwikkelt dat alles doet, doet het niets helemaal goed."

Ja en Nee natuurlijk..

Een redelijk goede camera in een smartphone kan best en het nut van compactcamera's meenemen gaat zo in de toekomst steeds verder teruggedrongen worden.

Daarentegen zal er naar verwachting altijd wel ruimte blijven voor apparaten die een specifieke functie vervullen. Een fatsoenlijke spiegelreflext, met flitser, specifieke lenzen voor specifieke omstandigheden zal niet snel vervangen worden door een camera op een mobieltje...

En zo zullen er ook altijd mensen zijn die liever een mediaspeler willen hebben dat een mobieltje met een beperkend scherm ( bijv 3 inch ) .

Wat de denken van volwaardige laptops, er zullen altijd mensen zijn die de voorkeur blijven geven aan laptops ten opzichte van eenvoudige netbooks.

En wat betreft spelcomputer functie. Ja gamen op een iphone of java games op andere telefoons kan prima, niets mis mee.. Maar als je daarmee gaat roepen dat daardoor concepten als nintendo DS gedoemd zijn uit te sterven, dan denk ik toch echt dat dit niet klopt..

ik sjouw wel rond met een losse agenda, losse mp3speler en losse telefoon...


iPod touch als agenda, iPod classic voor muziek en mijn telefoon voor foto's/bellen/smsen/mailen/internet.

Nee, dat heet een tricorder...

Nee want voor communicatie heb je dan weer aparte combadges nodig :+

nja, maar die staan met een bluetooth-achtige verbinding in contact met de tricorder, net zoals nu met je handsfree setje.

[Reactie gewijzigd door DLGandalf op vrijdag 6 november 2009 17:47]


Zo denk ik er ook over. Zijn mensen die klagen over het kwaliteit van de afbeeldingen e.d. Maar als je het ziet als een telefoon waar je ook nog eens mee kunt fotograferen, dan valt het wel mee. De basis (het bellen) is bij de meeste telefoons goed, het netwerk van je provider heeft meer invloed op het kwaliteit van je gesprek. Een camera in een telefoon want ik kan nu meer leuke momenten vastleggen.

En dat is precies wat meneer Cooper zegt: het apparaat kan veel, maar is nergens echt goed in.

Ik zou het geen achterblijven willen noemen, zou eerder zeggen dat de realiteit waarschijnlijk anders zal zijn (eigenlijk nu al is) dan zijn eigen overtuiging. Ik ben het namelijk in principe helemaal met hem eens, ik prefereer ook verschillende gespecialiseerde devices boven 1 alles-in-een apparaat. Tot op zeker hoogte natuurlijk want een camera'tje in een telefoon is gewoon handig af en toe en zit me niet in de weg, en ik heb er ook geen bezwaar tegen als er een routeplanner op kan draaien. Maargoed het gros van de telefoons doet tegenwoordig al bijna alles, en inderdaad, bijna alles sub-optimaal. Dus zijn constatering klopt wel.

Maar voor mij dus ook liever een losse tomtom, een losse MP3 speler en een losse telefoon.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op vrijdag 6 november 2009 16:50]


Ja mee eens. Hij heeft wel bij gedragen aan een geweldige uitvinding. Maar ik denk dat hij nu een oude man is die meer moeite heeft met grote veranderingen.
Ik verwacht niet dat er veel mensen zijn die over 10 jaar met meer apparaten in hun zak lopen dan nu.

wat een bullshit verhaal. Waarom? er zijn 1001 alternatieve die iedereen goed kan bedienen. Enkele voorbeelden die ik zo nog weet, Simply, Kittyphone, Doro Gsm, Mobi-Click Compact I en II, Owasys 112C, Easy5 etc. etc. Ook al heb je geen handen / ogen / oren, voor iedereen is er een telefoon op de markt die geschikt is.

Het gene waar de consument de mist in gaat; iedereen wil zo'n smartphone. Terwijl deze qua mogelijkheden voor nog geen 5% benut gaat worden. De (domme) consument wil het product, maar kan er niet (goed) mee over weg. Waarna deze het bestempeld als een kut telefoon. Had de consument een simpele (geen smartphone) gekocht, was er ook geen rede tot klagen.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op vrijdag 6 november 2009 16:30]


Dat is wel een beetje waar. Je ziet tegenwoordig heel veel mensen met een Nokia N serie of een HTC toestel. Maar als je dan vraagt waar ze het voor gebruiken komen ze niet verder dan sms-en en bellen. De meeste smartphone gebruikers hebben zelf geen software geinstalleerd en gebruiken alleen de ingebouwde features. Ik denk dat 90% van de smartphonegebruikers heel goed toe zou kunnen met een dumbphone, maar ja, dat is niet hip ;)

"Je ziet tegenwoordig heel veel mensen met een Nokia N serie of een HTC toestel. Maar als je dan vraagt waar ze het voor gebruiken komen ze niet verder dan sms-en en bellen."

Als je zou meekijken waarvoor ze het gebruiken, dan denk ik dat zou blijken dat ze toch meer ermee doen, dan ze melding van maken:

'ze' gebruiken het om de blits mee te maken, ringtones delen via bluetooth, spiegeltje, zaklamp, camera, filmpje, foto, spelletje.

Voor de hip uiteraard ook, maar ook nuttig, toch?

Dat je er nog veel meer mee kan, weten ook mijn clienten (verstandelijk gehandicapt): tomtom, email, googlemaps, calculator, even inloggen op je thuisserver (onderschat ze niet!). Ze weten het beter dan veel van mijn collega begeleiders en die weten ook heus wel meer dan jij als voorbeeld kiest (uitzonderingen daargelaten).

Dus zie dit artikel maar als de oproep voor eenvoud, iets wat zijn fenemonologische waarde juist ontleent aan deze ontwikkeling van 'ingewikkelde telefoons' :D.

[Reactie gewijzigd door amn op vrijdag 6 november 2009 17:10]


Heb jaaaren mobieltjes verkocht;
Consument komt binnen met de gedachten gang ik wil de toffe telefoon, net als pietje. Vervolgens ga je met de consument de wensen/eisen inventariseren. En blijkt dat je eeb beter alternatief kunt bieden wat WEL aansluit op de handelingen die een consument wenst te verrichten met het toestel. En wat blijkt dat is niet de hippe telefoon van piet. Toch besluit de consument voor de hippe telefoon te gaan. De producent krijgt de indruk dat de markt verschuift > smartphones. Dat aanbod is aanzienlijk toegenomen laatst 2 jr.

Jij en himlims slaan de spijker op de kop. Iedereen wil maar een zo geavanceerd mogelijke telefoon. Tegenwoordig is je telefoon ook een soort statussymbool. Hoe 'dikker' de telefoon, hoe hoger je status, lijkt het wel.

Ik ben het er helemaal mee eens dat een groot percentage (ik denk zelf 75%) toe zou kunnen met een simpele Samsung of Nokia omdat ze toch niets anders doen dan bellen en smsen. Zoals hierboven al genoemd gebruik ik wel de meeste functionaliteit op mijn smartphone(s). Als ik een toestel Kwalitatief Uitermate Teleurstellend vind, dan is dat meestal niet omdat ik er niet mee om kan gaan :)

Dat de huidige telefoons teveel features hebben is vanuit het standpunt van een telefoon gezien misschien waar. Je kan het echter ook omdraaien. Er zijn nu ultraportable computertjes waar je ook nog eens mee kan bellen.

Je kan ook zeggen dat een typemachine of rekenmachine is uitgegroeid tot een computer en dat die nu veel te veel kan. Moeten we daar dan ook per se weer dedicated apparaten voor maken?

Bovendien.... smartphones worden veel verkocht en ook veel features worden veel gebruikt (foto camera, muziek en internet). Niet alleen bij de harde kern, maar ook de gemiddelde reiziger in de trein. Ik denk met alle respect dat Martin Cooper er naast zit.

Je kan ook zeggen dat een typemachine of rekenmachine is uitgegroeid tot een computer en dat die nu veel te veel kan.
Dat kun je zeggen, maar dat is onzin. De taken van typemachine en rekenmachine zijn veelal verplaatst naar software (denk aan Word en Excel en equivalenten). Het resultaat blijft vaak ook in het digitale domein (hoeft niet altijd meer uitgeprint te worden aangezien we e-mail e.d. hebben). De voorbeelden die je noemt zijn juist zaken waar een computer bij uitstek geschikt voor is.

Verder ben ik het er wel mee eens dat de hoofdfunctie van moderne telefoons vaak in de verdrukking komt: slechte ontvangst en matige belkwaliteit. Ik heb het ook gezien met de iPhone (slechte ontvangst).

"Ik denk dat wij in de toekomst gespecialiseerde apparaten gaan gebruiken, die focussen op één ding om ons leven te verbeteren."

Ik kan anders toch echt niet zien dat ik in de toekomst een GSM voor bellen, een PDA voor agenda en internet en een MP3 speler bij mij heb voor muziek terwijl mijn telefoon al deze functies prima in een apparaat verwerkt...

dat noemen ze retro.
Dat komt weer helemaal terug en iedereen doet dan weer mee.
Marketing, hypen en apart zijn blijven dit fenomeen doen terug komen.
Denk maar aan de kleren die om de zoveel jaar terug komen.

Zo zie dat beeld maar uit je hoofd te krijgen nu je het weekend in gaat }>

Denk maar aan de kleren die om de zoveel jaar terug komen.
Sinds Adam en Eva zich met bladeren gingen bedekken zijn kleren toch wel een blijvertje gebleken. Misschien bedoel je de mode? ;)

[Reactie gewijzigd door mashell op vrijdag 6 november 2009 16:40]


Ja inderdaad, dan worden alle apparaten ook weer groter met nep-zilveren plastic knoppen en een leren riemtasje zodat je je weer rondom vol kan hangen met buzzers, piepers, telefoons met grote antennes, gameboys, universele afstandsbedieningen om de buren te pesten, enz... helemaal retro inderdaad :+

Mee eens. Ik fietste vroeger ook met een GSM in mijn broek en een aparte MP3 speler in de jas naar mijn werk, maar sinds ik mijn Sony-Ericsson hiervoor gebruik, laat ik de MP3 speler fijn voor wat hij is.

Bijkomend voordeel is dat tevens dat als ik gebeld wordt op de fiets, dat de muziek dan pauseert, automatisch opneemt en ik het telefoon gesprek kan voeren via de microfoon in de kabel van de oordoppen. Als de tegenpartij ophangt, gaat de muziek vrolijk verder, terwijl ik ondertussen gewoon door heb kunnen fietsen. Dat zie ik je nog niet zo snel doen als je alles als losse apparaten hebt: Stoppen, afstappen, opnemen, telefoon pakken, oordop uit, telefoneren, opbergen, oordop in, opstapen en verder. En dan heb ik het er nog niet eens over als het weer eens regent in dit kikkerlandje....

Ik wuif die integratie alleen maar toe, je hebt alles in een apparaat. Het kan heel handig zijn om een even foto te maken als de kwaliteit er niet zo toe doet...

Maar het grootste punt is: Kies een telefoon die de functies heeft die je echt nodig hebt, niet het nieuwste en meest uitgebreide model. Die is niet geschikt voor iedereen...

"Wanneer je een universeel apparaat ontwikkelt dat alles doet, doet het niets helemaal goed."

Leuke reactie van Engadget op deze quote :)
Imagine it: a future where we carry a portable radio, film camera, wind-up watch, Kaypro luggable computer, HP calculator, and Atari handheld... oh wait, that was the eighties.
Ergens heeft hij wel gelijk wat betreft de matige implementatie van bepaalde functies in een specifiek apparaat, maar het is imo altijd beter dan weer een hele tas vol gadgets over straat slepen :P Daarbij krijg ik het idee dat deze uitspraak volledig op de camera's is gebaseerd, want voor de rest is het zo erg nog niet (in het geval van een degelijk OS als Android of WinMo dan)

mwah ergens heeft hij wel een punt:
- camerafunctie van mobieltjes is matig (maar niet zo goed als een pocketcam)
- geluidskwaliteit muziek is hooguit redelijk (maar niet zo goed als meeste mp3spelers)
- internetten gaat redelijk (maar niet zo goed als een laptop)
- bellen gaat goed (maar niet zo goed als de meeste 'simpele' mobieltjes)

Voor veel mensen is dat allemaal best acceptabel als alles in 1 zit, maar als alles handzamer wordt, of misschien modulair? Dan worden specialistische gadgets misschien alsnog populairder.

Koop een goeie smartphone, dan is:

- de fotokwaliteit redelijk (overdag goed, verwacht gewoon geen wonderen..het is een kleine lens)
- de geluidskwaliteit is goed (de stereospeakers in mn telefoon geeft hard en helder geluid, via headset is het ook goed.. mits je niet teveel verwacht van de ingebouwde EQ)
- de standaard browser is bagger -) maar met Opera mini is het super ( alles goed leesbaar, en je kan inzoomen )
- de belfuncties zijn goed ..veel beter dan een simpel mobieltje!

En het wordt steeds beter, dus vind het een hoop geleuter..

..kan zelfs muziek maken op mn mobiel ( 8 sporen, FX erbij, etc, etc ---) zoek naar: Syntrax )

[Reactie gewijzigd door XGmode op vrijdag 6 november 2009 16:56]


Ik ben het niet met je eens. Alle bezwaren die je noemt (behalve dan geluidskwaliteit) hebben niks te maken met het integreren van functies in een apparaat, maar met de afmetingen van dat apparaat.

-De camera in een smartphone zou prima foto's en filmpjes kunnen maken als er ruimte was voor een fatsoenlijke lens en sensor
-Internetten zou prima gaan als het scherm groter was (of de websites goed zouden worden aangepast op kleine schermpjes)

Overigens is de geluidskwaliteit van de meeste moderne smartphones toch vrij goed (mits je goede oordoppen aansluit).

Ik zit nog steeds op de startrek communicator achtige dingen te wachten.. Ik wil gewoon een oortje in kunnen doen en iedereen kunnen bereiken die ik wil zonder zon kastje mee te hoeven slepen..

Voor internet kan ik altijd nog kiezen om een netbook mee te sleuren.

Met het verschil natuurlijk dat de Star Trek communicator alleen dat is, een communicator (en op ENT na ook universal translator, natuurlijk).

Voor andere toepassingen slepen ze nog steeds Tricorders en datapads mee.

en de communicator is verbonden met de main computer. Eigenlijk gewoon een bluetooth headset die grote afstanden kan overbruggen

Precies

Ik denk dat we eerder het communicator zoals die in de serie Earth: Final Contact tegen komen willen hebben.

http://www.yourprops.com/view_item.php?movie_prop=26153

In de serie heeft dit ding een uitschuivende holografische scherm wat zo'n beetje elke functie kan uitvoeren wat men kan bedenken maar dan met een ergonomisch gevoerde design.

Welcome in the wonderful world of BlueTooth.

Ik loop ergens rond, en oh, ik ontvang een smsje...Aangezien ik met iemand anders gezellig aan het kletsen ben en ik het gesprek niet wil verstoren door de mobiel er grofweg tussen te pakken, kijk ik toch even snel op mijn horloge om te zien of het belangrijk is van het categorie "Je moeder heeft een hartaanval gehad en je moet naar het ziekenhuis" of van het categorie "Hey, kben net klr m hw, wa ben jy ant doen"
Bluetooth watch van Sony Ericsson

En daarnaast kennen we allemaal wel het bluetooth oortje
Bluetooth oortje van Motorola

Erg interessant artikel! Ik kan me zeker vinden in de stelling maar ik denk dat we telkens een stapje dichterbij de ultieme smartphone komen.
Toch is het belangrijk dat de focus bij bellen en sms'en blijft liggen en niet verschuift naar andere toepassingen wat naar mijn mening wel gebeurd is bij WiMo en de Iphone. Zo is een WiMo toestel in eerste instantie een PocketPC waar later bel functionaliteit aan is toegevoegd en dat merk je. Bij de Iphone ligt de nadruk dan weer meer bij Multimedia (Een Ipod touch met toegevoegde belfunctionaliteit?)
Blackberry heeft naar mijn mening die focus beter kunnen behouden. Ik denk dat alle leveranciers dit inmiddels wel beseffen zodat we in de toekomst smartphones kunnen verkijgen die steeds meer aan onze verwachtingen voldoen.

"Zo is een WiMo toestel in eerste instantie een PocketPC waar later bel functionaliteit aan is toegevoegd en dat merk je. "

Ik vraag me af hoe dit bij de n900 word, deze is namelijk ook gebaseerd op een "pocketpc"(internet tablet)

De N900 wordt dan ook als MID (mobile internet device) in de markt gezet en niet als telefoon. Je kunt er rustig vanuit gaan dat dat dingetje in het gebruik erg zal aanvoelen als een computertje op telefoon-formaat dat inderdaad ook nog kan bellen.

Ook ik denk dat deze man ernaast zit. Met mijn telefoon kan ik bellen, internetten, agenda bijhouden, mailen en Muziek luisteren. etc. Dat gaat prima. Er zijn dingen die anders/beter zouden kunnen, maar dat weegt voor mij niet op voor het meeslepen van 4 losse apparaten.

Dat is jouw keuze. En niemand verbiedt je dat. Maar waar jij nu bent, ben ik ook geweest. Ik ben weer terug naar een hyper eenvoudige telefoon Nokia 2323 en een MP3 speler. Mijn agenda loopt gewoon via Outlook op mijn laptop. Allemaal een stuk eenvoudger in gebruik dan een gecombineerd ding wat niets echt goed doet. Dat is zeker niet voor iedereen de handigste oplossing. Maar voor mij wel. Maar ja ik zet dan ook rustig mijn telefoon uit als ik niet gestoord wil worden. Geen voicemail. Als het belangrijk is bellen ze nog maar een keer. Maar NU even NIET.

[Reactie gewijzigd door Ortep op vrijdag 6 november 2009 16:32]


Fijn dat ik niet de enige ben. Alleen de agenda.. Daar heb ik papier voor.

Haha grappig wat je schrijft, herken mezelf er precies in. De keren dat ik MP3'tjes wil luisteren op mijn telefoon zijn op 1 hand te tellen (desondanks leuk dat het erin zit overigens), video kijken op mijn mobiel interesseert me geen drol, en als ik ergens naartoe wil rijden pak ik liever gewoon de tomtom erbij dan dat ik op mijn telefoon ga zitten priegelen. De enige reden dat ik nu een toestel heb gekocht wat vrij veel functies heeft is omdat ik gewoon graag een touchscreen wilde omdat dat gewoon fijn werkt, anders had ik nog steeds mijn Nokia 6510.

De telefoon regelmatig helemaal uitzetten of gewoon niet opnemen doe ik ook regelmatig, geen zin in gezeik aan mijn kop = geen telefoontjes aannemen behalve als het heel belangrijk is en dan bel je gewoon nog maar een keer. Is tegenwoordig schijnbaar heel bijzonder want sommige mensen vinden het serieus idioot of trekken zich het zelfs nog aan ook als ik een keer geen zin heb om met ze te bellen.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:33 Google geeft enkele van zijn Javascript-tools vrij
Vorige 15:38 Vudu brengt webapplicaties naar hd-televisies
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011