door RichardHoman87
Dat komt omdat alleen Apple Fanboys zoals jij met die bende te koop lopen.
Weer zo'n reactie. Wat wil je dat ik zeg? Dat iPhone gebruiker een apparaat hebben wat de gebruiker af en toe uit zn broekzak wil halen?
Sneue reactie vriend. Ik beoordeel gebruikers van andere platformen, producten en merken niet, moet jij ook mee stoppen. Vertel mij maar eens waarom een andere telefoon
beter is dan de iPhone. Niet gelijkwaardig, maar beter.
door SimonKroller
Ik was laatst op een feestje op een terras met iemand aan het praten. Op een keer trekt hij zijn iPhone uit zijn zak. Ik vroeg of dat een iPod was (het verkeerde woord rolde over mijn tong, geheel per ongeluk)
Fout, fout fout. Ik zag een donderbui al aankomen. (terwijl het weer prachtig was, een lommerrijk bos, avond zonnetje, prettig wijntje)
....
Zo zijn iPhone mensen vaak. Ik herken het ook in de reacties hier. En ik ben blij dat ik jouw reactie lees, beste RichardHoman87. Er zijn er meer die het herkennen.
Eerlijk gezegd, ik gebruik mijn iPhone ook vaak als er mensen bij zijn. Sterker, ik leg hem altijd direct op tafel met mijn portemonnee omdat dat prettiger zit. Net als dat andere mensen hun telefoon ook uit hun zak halen als ze middenin een gesprek of op een feestje worden ge-sms't of gebeld.
Shazam gebruik ik ook (muziekherkenning). Boeien dat je soms een gesprek even onderbreekt omdat er iets tussenkomt. Of dat nu een telefoontje, sms'je of een liedje is. In plaats van dat je zegt "wat een leuk nummer" en concludeert dat je het allebei niet kent pakt de gebruiker nu zn iPhone en weet je allebei wat het nummer is.
Je hebt gelijk dat je kennis een arrogante klootzak is dat-ie verstoord opstaat en wegloopt omdat je zn iPhone niet herkent. Dat doet echter niet elke gebruiker.
Het is echt ontzettend zonde hoe sommige mensen anderen denken te kunnen beoordelen omdat ze een bepaald merk, product of dienst gebruiken. Het kan mij echt geen mallemoer schelen wat voor telefoons er nog meer op tafel worden gelegd.
Net als het zonde is dat mensen over dingen praten waar ze niks van afweten. In mijn leven heb ik behoorlijk wat producten mogen uitproberen. Windows (vanaf 3.11), Mac, Linus (verschillende distro's), gsm's van Nokia en SE, Android, de Omnia (na 5 minuten teruggegeven omdat ik niet wist wat ik ermee moest gaan doen) en ga zo maar door.Ik heb sterk het gevoel dat sommige mensen bepaalde 'principiële' standpunten die ze zijn aangemeten door vooral media te zwaar laten wegen tegenover een praktische ervaring met het apparaat.
Het probleem ligt wat mij betreft niet bij de producten, maar bij de gebruikers (of eigenlijk niet-gebruikers). In deze tijd is het moeilijk om sommige technologische ontwikkelingen een plaats in je leven te geven. Ze zijn bedoeld het leven gemakkelijker en leuker te maken, maar voor sommige mensen maken dingen als internet, social networking en smartphones het leven alleen maar moeilijker. Ze weten het niet te plaatsen en ontwikkelen obsessie, arrogantie, afgunst en wat niet al.
[...]
Natuurlijk, en het is een stukje superieure techniek. Alleen, in een woonwijk kletsen de spoilers tegen het wegdek op de verkeersdrempels, en een autoweg waar je zo hard kunt rijden, zul je zelfs 's nachts niet vinden in Nederland.
Dus een nutteloos ding, ook nog erg duur, alleen maar goed om indruk te maken op anderen.
Je zoekt te hard naar vergelijkingen dat je de verschillen vergeet. Een Ferrari is niet ontworpen voor Nederlandse wegen, logisch dat deze ongeschikt is. De iPhone is wél ontworpen voor gewone gebruikers in de gewone omgeving.
Het doet mij erg denken aan die 60.000 applicaties die hier van daag wel een keer of drie zijn genoemd. Iemand heet het zelfs over 75000 applicaties. Doet me erg denken aan die PK's van die Ferrari. Je hebt er helemaal niks aan behalve om indruk te maken. En dat is precies waarom dat getal zo vaak wordt genoemd. Niet om een nuttige eigenschap te benoemen, maar om indruk te maken.
Er zijn 60.000
goedgekeurde applicaties. Goedgekeurd omdat ze íets (zij het niet veel, helaas zijn de richtlijnen van Apple op bepaalde elementen lang niet scherp genoeg) van functionaliteit bieden, stabiel zijn bevonden en qua gebruikservaring en ontwerp overeenkomen met wat de standaardapplicaties doen. Zodat ze 'natuurlijk' aanvoelen en iets voor de gebruiker kunnen betekenen. Keuze dus uit een enorme catalogus met kwalitatief goede apps om leuke dingen met je iPhone te doen.
Android (het eerste platform wat in de buurt komt) heeft ongeveer 8.000 applicaties. Echter, hierbij zit er geen controle op de applicaties, hoe deze aansluiten op de UI, of ze stabiel zijn en of ze überhaupt iets van functionaliteit bieden.
Als je de waarde van de App Store en diens omvang niet inziet weet ik niet meer waar ik moet beginnen. Zélfs Microsoft, BlackBerry, Google, Nokia, HTC, Samsung en Sony Ericsson zien dat.
[Reactie gewijzigd door t-h op dinsdag 15 september 2009 20:08]
@ t-h, dinsdag 15 september 2009 20:03
Misschien heb je wel gelijk in een en ander. Het is een nogal lange reactie, en om daar op in te gaan veroorzaakt ook een hele lange reactie.
Laat ik het tot het meest ergerlijke punt beperken.
Als ik een data-stroom binnenhaal, wil ik die kunnen doorgeven aan mijn laptop. Als die smartphone mij dat technisch onmogelijk maakt (ongeacht wat mijn telecom provider ervan vindt), dan vind ik dat die smartphone op dat moment mij op een betuttelende wijze beperkt, en dus gebruikersonvriendelijk is op dat punt.
Als telecom providers mij wil tethering willen verbieden is dat een zaak tussen hun en mij, mijn smartphone dient zich daar niet mee te bemoeien.
De geachte Apple fans die zich ook hierover ergeren, kan ik serieus nemen, ze hebben dan een onafhankelijke kijk op de situatie. Helaas is dat vaak niet zo, en is er sprake van kritiekloze fans.
[Reactie gewijzigd door SimonKroller op dinsdag 15 september 2009 21:15]
Wacht even, dus als het je niet uitmaakt dat de iPhone geen tethering toepast, ben je plots kritiekloos? Sorry, maar het blijft gewoon een scheve aanname dat mensen die zo'n ding hebben, dus kritiekloos zijn of alleen maar willen patsen. Ook ik word daar vaak van beschuldigt hier, puur en alleen maar omdat ik naast negatieve zaken ook gewoon de positieve zie en die soms ook even voor het licht houdt. Ik ben iemand die gaat voor de techniek, ook bijv. bij auto's. Mijn vader zal nooit een Porsche kopen, "want daar rijden alleen de criminelen in", dat mag misschien vaak zo zijn... dat interesseert mij geen ene moer! Moet ik dan mooie technologie links laten liggen vanwege de mening van iemand anders? Nee natuurlijk. En patsende gebruikers zie ik voornamelijk onder pubers, dat stadium ben ik allang voorbij. Je zal altijd een mengelmoes houden van bepaalde types, maar waarom moeten de negatieve types toch altijd reden zijn om te generaliseren?
Wacht even, dus als het je niet uitmaakt dat de iPhone geen tethering toepast, ben je plots kritiekloos?
Het is wel het opstart topic van deze discussie. En zoals ik al zei, er wordt je onnodig een technische mogelijkheid ontnomen. Ik zou werkelijk niet kunnen zeggen hoe je dat als gebruiker positief kunt zien.
Het is gewoon een rotstreek waarachter een agenda schuilt die niet pro-gebruiker is.
Wat die agenda is weet ik nog niet, en pro wie die bedacht is weet ik ook niet.
Maar ik weet wel dat tethering niet per ongeluk als feature is vervallen. Er is een gebruikersonvriendelijke keuze gemaakt door Apple. Waarom?
In elk geval is weer eens duidelijk dat de betalende gebruiker van Apple niet altijd prioriteit een heeft binnen de beslissingen van dat bedrijf.
Ik zeg "weer eens" omdat dit niet de eerste keer is dat iPhone een beperking heeft die onnodig was. Ik kan die wel gaan opsommen, maar ik ben er niet voor om Apple te bashen, ik ben alleen voor een kritische blik bij iPhone-fans, en die mis ik.
En nu hou ik erover op.
Zo belangrijk is het voor mij eigenlijk niet, want ik heb niet eens zo'n ding.
[Reactie gewijzigd door SimonKroller op dinsdag 15 september 2009 23:35]
Kritisch mag je zeker zijn, dat ben ik vaak ook gewoon (hoewel men dat altijd vergeet), tethering zou in de iPhone moeten zitten, het komt er zowiezo aan (het is een aangekondigde feature) alleen heeft men de mogelijkheid ontnomen dit nu alvast erin te hacken. Dat is toch niet zo gek? De agenda's zullen meer te maken hebben met bedrijven als AT&T die een netwerk hebben wat totaal niet is berekend op massale tethering, dus spreekt men af (denk ik) dit rustig aan te activeren.
Hoe dan ook, jij begon over een verhaal waarbij je alle gebruikers op 1 hoop gooide, dat is waar ik en vele andere normale gebruikers, gewoon tegen zijn.
De agenda's zullen meer te maken hebben met bedrijven als AT&T die een netwerk hebben wat totaal niet is berekend op massale tethering
Het karikatuur dat ik schetste middels mijn waar gebeurde verhaal is niet voor 100% kloppend. Maar het is wel zo dat een dergelijk gedrag vaker bij iPhone bezitters wordt aangetroffen dan bij Nokia-bezitters, om maar een concurrent te noemen. En op dergelijke wijze moet deze karikaturale weergave worden gelezen.
De context waarbinnen ik hierover in deze discussie nadenk is die van de niet-kritische iPhone-gebruiker, die beperkingen voor zoete koek slikt, en niet eens publiekelijk zich hierover ergert, dit past in een groter beeld.
Het geeft geen pas voor Apple om indien AT&T problemen heeft met tethering, het is een zaak tussen AT&T en haar klanten in hoeverre tethering moet worden toegelaten. En wanneer AT&T de investeringen wil doen om haar klanten op eigentijdse wijze te bedienen.
Het geeft geen pas voor Apple om partij te kiezen voor een telecom-provider, en niet partij te kiezen voor een klant die het ding tenslotte betaalt.
Indien een bedrijf als Apple niet eenduidig voor de belangen van de betalende klant wil kiezen, wil ik van dat bedrijf geen producten kopen.
[Reactie gewijzigd door SimonKroller op woensdag 16 september 2009 12:52]