Hoofdcategorieën
Device Settings

Politie zet flitsfoto's op internet

Door Dimitri Reijerman, dinsdag 17 februari 2009 11:15, views: 34.396

De regiopolitie Noord-Holland Noord biedt automobilisten die zijn geflitst vanwege te snel rijden of het negeren van een rood licht, de mogelijkheid de flitsfoto online op te vragen. De dienst moet de administratieve werkdruk bij de politie verlichten.

Politie logoOp de website van regiopolitie Noord-Holland Noord kunnen automobilisten met een speciale code die op de bekeuring is afgedrukt, de flitsfoto gratis opvragen. Op een kaart staat de locatie van de overtreding aangegeven, samen met de datum en de tijd. Ook is aanvullende informatie in te zien die een burger volgens de Wet Openbaarheid van Bestuur mag opvragen. Daarbij gaat het om het ijkrapport van het flitsapparaat en of de bekeurende politieagent over de juiste bevoegdheden beschikt.

De dienst, boetevolgservice geheten, moet het aanvragen van flitsfoto's voor burgers vereenvoudigen en het administratieve werk bij de politie verminderen. De 25 regiokorpsen in Nederland zouden jaarlijks tienduizenden vragen binnenkrijgen van automobilisten die na te zijn geflitst een bekeuring hebben ontvangen. Sommige automobilisten zouden herhaaldelijk bij de politie gedetailleerde informatie opvragen, met als doel de boeteverwerking te traineren. Enkele websites zouden hen daartoe de nodige tips geven, zo meldt de Volkskrant.

Naar verwachting zullen andere politiekorpsen de boetevolgservice ook gaan invoeren, maar onduidelijk is of deze dienst bij hen ook gratis zal zijn. De regiopolitie Noord-Holland Noord biedt naast het tonen van flitsfoto's ook de aangiftevolgservice aan. Daarmee kan iemand die aangifte heeft gedaan van een veelvoorkomend misdrijf zien hoe het staat met de afhandeling. Om in te loggen op deze dienst is een DigiD-code nodig.

Volgende 11:40 Samsung stelt OmniaHD-, BeatDJ- en BeatDisc-touchscreens voor
Vorige 10:58 Texas Instruments verkleint chipset voor Pico-projectors
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

lijkt me op zich een mooie service. ik vraag me alleen wel af: kan je gewoon at random een code intypen om te kijken wat er gebeurd? of heb je een combinatie van code en tijd/nummerbord/iets anders nodig?

het lijkt me het handigst dat ze een extra code printen op de accept-giro die je van het CJIB krijgt.

Het lijkt me idd wel handig als je iets van een nummerbord, combinatie erin hebt anders toets je bijv 551231 in en jou code is ook 551231.. krijg ik al jou gegevens, nou gezellige privacy is dat. :)

Veiligheid lijkt mij prima in orde:
Om in te loggen op deze dienst is een DigiD-code nodig.

Dat gaat toch alleen over die aangiftevolgservice, en niet over het opvragen van de flitsfoto's?

(verkeerd gelezen)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op woensdag 18 februari 2009 09:58]


Als je eerst moet inloggen met je DigiD-code kunnen ze of dat matchen met de boete (maar dat zal fout gaan als er een ander achter het stuur zat), of tenminste wordt heel snel duidelijk wie het aan het proberen is. Maar ook de genoemde datum/tijd/nummerbord combi vragen maakt het idd nog een stuk veiliger.

Leuk idee, erg handig ook. Alleen jammer dat (om jeroenr hieronder te quoten) de 'Tuf-Tuf-Club-zand-in-machine-strooiers' op deze manier niet worden gestopt (en dus een hoop belastinggeld blijven verspillen) omdat die het gewoon op papier kunnen blijven doen.

Maar als ik nog eens een boete krijg in NH-Noord ga ik het zeker gebruiken :)

DigiD match gaat ook fout met lease auto's. Volgens mij staat er in het artikel dat er een code op je CJIB factuur staat die je kunt opvragen. Lijkt me een prima methode, wellicht aangevuld met het invoeren van je kenteken.

Dus je kraakt eerst flitsservice af, omdat ze hetgeen waar iedereen recht op heeft hebben "ontdekt". En vervolgens ga je er wel gebruik van maken als het jouw uitkomt?

Lekkere dubbele standaarden.

Zij moedigen aan om dit op papier te doen, wat een hele hoop werk oplevert en belastinggeld kost. F_J_K zegt dat hij gebruik zal maken van de mogelijkheid die in het artikel wordt genoemd, dus via internet. En dat levert geen werk op, alle data zit immers al in het systeem.

Een flitspaal weet niet wie er achter het stuur zat. De eigenaar van de auto krijgt de acceptgiro in huis. Dat is dus ook de persoon die de gegevens kan opvragen. Ongeacht wie er achter het stuur zat.

Digid kan je ook van iemand anders gebruiken, ik heb mijn belasting aangifte gedaan met die van een vriendin, werkt perfect.

maar is wel strafbaar...

je digid is volgens mij alleen maar een audit trail.
ik heb net ingelogged en je kan het al opzoeken
Zoekt u een foto?
Voer hieronder het fotofilmnummer van uw beschikking in en ter controle het kenteken.

Filmnummer:
Kenteken:
oftewel kenteken: film nummer. Zo kan je dus ook andermans spul opvragen volgens mij, maar of je het film nummer EN kenteken goed raad lijkt me sterk.

Lezen!
Op de website van regiopolitie Noord-Holland Noord kunnen automobilisten met een speciale code die op de bekeuring is afgedrukt, de flitsfoto gratis opvragen.
Er wordt dus een code meegeleverd met je schikkingsvoorstel waarmee je de foto op kunt vragen... Neem aan dat die code niet sequentieel is maar compleet random, zodat je geen andere foto's op kunt vragen.

edit: @ paul: ben met je eens dat er ruimte is voor discussie maar bij de korpsen zijn ze wel slim genoeg om te bedenken dat een random code wel lang genoeg moet zijn om de privacy voldoende te beschermen.

[Reactie gewijzigd door sys64738 op dinsdag 17 februari 2009 11:44]


jij ook lezen. ik heb het toch duidelijk over deze code. het hangt er dus vanaf of je gewoon at random een code kunt intypen, zeker als het uit maar een beperkt aantal karakters bestaat heb je veel kans op een "hit"als je at random een code intypt.

Een code van 10 tekens A-Z en 0-9 geeft je 3.656.158.440.062.976 mogelijke codes. Met 10 miljoen uitgeschreven bekeuringen per jaar is de kans op goed raden nog altijd minder dan die op de jackpot in de staatsloterij.

Houd er rekening mee dat er een aantal letters er niet mee doen.
De A reeks e.d.

In kentekens ja, in de random code die je moet intikken om je bekeuring te zien kunnen alle letters en cijfers meedoen lijkt me.

Mwah... dat zou ik toch niet doen, dan krijg je namelijk heel veel typefouten. Je gebruikt in zo'n code niet én de 1 en de l en de I bijvoorbeeld, en ook niet de 0 én de O. De verschillen daartussen zijn gewoon te klein. Maargoed, het aantal combinaties dat overblijft lijkt me nog altijd ruim voldoende, zeker als je bijvoorbeeld ook je kenteken moet invoeren.

Dan gebruik je toch hoofdletters en zowiezo heeft het digitale alphabet duidelijke verschillen tussen de 1 en de l en O en 0
maar ligt er ook natuurlijk aan welke lettertype gebruikt wordt

Mocht je de verschillen niet zien terwijl een goed lettertype is gebruikt dan raad ik aan om de oogarts op te zoeken

Dit soort codes heeft meestal een check met bijvoorbeeld een elfproef, net als je bankrekening. Of als het Luhn algoritme. Er zijn zoveel manieren die voorkomen dat je een random hit krijgt.

Gratis nog wel liefst, zou nog eens wat worden als we moeten betalen voor bewijslast :?

De ouderwetse manier blijft bestaan. Dit is een extra service, die ze niet hadden hoeven inrichten. Voor die service kan men best redelijkerwijze wat vragen.

daar ben ik het dus niet mee eens, in Duitsland krijg je automatisch een kopie van de foto bij de boetebrief, zodat er geen twijfel kan bestaan over wie er toen ook alweer in de auto zat. Zo weet je altijd zeker wie de bestuurder was en ik vind het echt te belachelijk voor woorden dat je hier 25eur voor neer zou moeten tellen.

Het werd dus eigenlijk wel tijd dat je dit gratis kon krijgen, fijn!

Je bedoeld dit feitje?

Ook dus niet altijd effectief.

Maar ik denk dat betrokken persoon liever helemaal geen foto gekregen zou hebben...

De website is opgezet om de administratieve werkdruk bij de politie te verminderen, niet zozeer om de burger te voorzien van extra service...

Dus jij zou moeten betalen om bewijs te zien van wat de politie beweerd wat jij al dan niet mispeuterd hebt? Lekker eerlijke rechtsgang krijg je dan...


Eerst wordt er geklaagd dat er te weinig "blauw op straat" is... en nu rijden ze rond en dan is het weer niet goed... Wat wil je nou?!




Ik zal je een geheimpje verklappen (ik wilde het eerst voor veel geld aan flutservice.nl verkopen, maar speciaal voor jou geef ik het gratis weg), er is een manier om onder bekeuringen vandaan te komen, sterker nog, om ze zelfs helemaal niet te krijgen, ik gebruik deze methode al jaren en het werkt echt perfect... die methode is... je aan de wet houden. Ik weet het, het zal in eerste instantie een beetje moeilijk zijn, zeker als je de verkeersregels nog moet leren, maar na verloop van tijd zal het best lukken...

Wat is dat nou weer voor flauwekul opmerking?

Met "meer blauw op straat" wordt bedoeld dat er meer politie in de woongebieden aanwezig is (zonder een politiestaat te creëeren) om de mensen een veiliger gevoel te geven, en dus niet meer "agenten" in burgerauto's op de snelweg welke alleen tot doel hebben om de burger geld afhandig te maken. |:(

Als we niet zoveel aso's in het verkeer hadden dan was het helemaal niet nodig geweest om zoveel te controleren, het probleem ligt bij de verkeerscrmineeltjes.

Dit initiatief is gewoon bedoeld om de trend tegen te gaan die onder verkeerscriminelen populair is: namelijk tijd en mankracht verspillen bij de politie omdat ze zelf vinden dat de wet niet voor hun geld.

Niet iedereen rijdt 50+ km te snel, de meeste boetes zijn voor verkeersovertredingen van (gecorrigeerd) maar een paar km te snel.
Zijn deze mensen opeens aso's, verkeerscriminelen, een gevaar op de weg?

Ik denk dat jij wat teveel naar Wegmisbruikers hebt gekeken, gepresenteerd door een krullebol met een veel te grote bek, die er een handje van heeft om denigrerende/beledigende opmerkingen te maken betreffende de overtreders.

Zijn geen aso's maar ze we rijden wel te hard. En dan blijft de kans op een boete. Je moet ergens een grens trekken en het zit in de mens om toch net even over de grens te gaan (spreek uit eigen ervaring).

Waarom zou je een grens moeten trekken? In Duitsland werkt hyet ook goed zonder grenzen.

Er is maar een maximumsnelheid, en dat is de lichtsnelheid.

Ten eerste zijn lang niet alle wegen in Duitsland zonder maximumsnelheid. Ten eerste heb je de honderdduizenden kilometers niet-snelweg, waar, ook in Duitsland gewoon een maximumsnelheid geldt, daarnaast heeft ook een steeds groter wordend deel van de snelwegen in Duitsland een maximumsnelheid.
Wat veel mensen in Nederland niet weten is dat als je op een snelweg zonder maximumsnelheid een ongeluk krijgt terwijl je harder rijdt dan 130 je moet bewijzen dat dat ongeluk ook gebeurd zou zijn bij 130 kilometer per uur... dus je kunt een hoop zeggen, maar dat ze in Duitsland geen grenzen trekken is ronduit onzin.

Inderdaad, en de ENIGE reden dat er in DL op sommige snelwegen geen snelheidslimiet is is dat de duitse auto-lobby dit al jaren tegenhoudt. Al veranderd dit wel, zoals ook jeroenr al zegt; op steeds meer wegen geldt gewoon een snelheidslimiet.

Gelukkig dan dat de autolobby daar sterker is dan de milieumaffia.

gezien dat wij veeel minder doden per 100.000 inwoners hebben... lijkt me toch dat het duitse model niet je van het is

Op de snelweg vallen niet zoveel doden. Die vallen voornamelijk op 80 km wegen, waar verschillende soorten verkeer mixen.

Gecorrigeerd is het 'maar' een paar kilometer te snel. Als je daar de correctie bovenop gooit, en het feit dat de kilometerteller in je auto bewust iets te laag is ingesteld door de fabrikant (i.v.m. rechtszaken), dan kom je tot de conclusie dat je toch echt 130 op de teller had staan. Bovendien staat er niet elke kilometer een flitspaal, dus als je geflitst wordt dan rijd je waarschijnlijk wel vaker te hard.

Daarnaast is er een grens afgesproken, en daar heb je je aan te houden. Over de grens is over de grens. Accepteer dat nou eens in plaats van overal een punt van te maken.

Er is geen grens afgesproken, er is een grens opgelegd, door Den Uijl tijdens de oliecrisis. En daarna in stand gehouden door druk van clubs die ewr belang bij hebben: de overheidsfinancien, de politie en een enkele fanaticus als Spee. Ik ben benieuwd wat er uit een referendum zou komen als de bevolking er eens een keer naar gevraagd zou worden.

@johanw910:
Het staat je vrij om er een burgerinitiatief over te beginnen, of er een politieke partij voor op te richten ofzo. Succes. Je kan ook je favoriete (of niet favoriete, who cares) politicus of partij aanschrijven met je standpunt en hopen dat je zo iets voor elkaar krijgt.

[Reactie gewijzigd door ATS op dinsdag 17 februari 2009 14:23]


De correctie die uitgevoerd wordt op de gemeten snelheid, is niet omdat "men" jou zo aardig vindt, maar om fouten in de meetapparatuur te compenseren, ergo: foutcorrectie!
Nu ga jij deze correctie weer bij de gecorrigeerde snelheid optellen (samen met nog een paar onduidelijke factoren) om een punt te hebben?

Wanneer ik een snelheidsovertreding heb begaan (kom ik eerlijk voor uit i.t.t. andere mensen) betaal ik gewoon de boete. Waar ik wel een punt van maak is dat een aantal mensen hier een sfeer proberen de kweken dat snelheidsovertreders criminelen zijn en liefst ook nog als moordenaar berecht moeten worden!

Deze mensen zijn normaal gesproken geen aso's. En juist voor hen is deze site eigenlijk bedoeld. Van hè was ik daar wel die dag? Hun eigen auto zien staan met de vermelding van de snelheid is meestal wel voldoende om de zaak te accepteren vooral als ze hun eigen bumpersticker zien. :)

De aso's die we helaas ook kennen, die graag de boel vertragen om onder zaken uit te komen zullen hier zeker geen gebruik van maken, tenzij de score misschien hun ego streelt.

Maar vandaar dus ook de schaal van de boetes en een tolerantie om afwijkingen in zowel de kilometerteller als de apparatuur op te vangen. En zamman heeft ook wel eens een bord bebouwde kom gemist. En op een gegeven moment kijk je van is dit nog 80 km zone? Je lift je voet net een beetje kijkt of je kan zien waar er voorrangsborden staan en 2 seconden later flits, en voila je hebt een bon voor 69km/uur.

Omgekeerd heb ik een tijd lang met een CD kenteken mogen rondrijden, in het gastland doen ze niets tegen CD-rijders zolang je geen ongelukken veroorzaakt. Ik heb bij collega's in auto gezeten die met 130 door de binnenstad reden. En dat vonden zij nog normaal ook. Gelukkig weten we in .nl wel raad met dat soort gasten. Je hoeft niet te betalen/voorkomen, maar dan wijzen we je uit als persona non-grata.

En jij bent zo'n heilig boontje wil je zeggen? Als ik met 135-140 door de polder over een lege A6 rij, dan heeft daar NIEMAND last van. Rol ik portomonnee's en sla ik zomaar mensen in mekaar dan is dat een veel groter vergrijp.

Flauwekul. Mensen willen "blauw op straat" om de echte criminelen op te pakken, overlast van terroriserende jongeren in te perken, zakkenrollers te ontmoedigen en meer ECHTE criminaliteit. In de praktijk gaan die lui alleen maar in de bosjes zitten flitsen om hun boetequota maar te kunnen halen. 's Nachts halen ze willekeurig mensen van de snelweg voor routine papiercontrole's terwijl er momenteel aan de lopende band buschauffeurs verrot geslagen worden en mensen 's avonds niet eens meer over straat durven. Vind je het gek dat mensen over de poitie klagen...

Geheel mee eens!!!

De poltitie is vandaag de dag erger geworden dan een junk, ze moet alleen maar scoren scoren en nog eens scoren.

Ik ben het laatste jaar wel ERG vaak aangehouden, gelukkig maar 1 keer een bekeuring gekregen (omdat ik m'n rijbewijs niet bij me had, tuurlijk dat was stom van me...) uiteraard ook ik vind het goed dat ze mensen op alcohol controleren etc...
Maar als ik al een poltie wagen/persoon of motormuis zie ga ik toch de toegestane snelheid -5km/p rijden, 3 keer kijken of echt niemand aankomt lopen bij een zebra pad, of al m'n pasengiers wel hun gordeltjes netjes om hebben etc etc

En ja natuurlijk is die politie er voor om de orde te handhaven, maar ze doen het alleen wel iets te selectief en ze doen het altijd waar geld te halen valt.
Als je in burger 10 minuten in de tram zit op het leidseplein weet je precies wie er aan het zakkenrollen is en wie niet. Pak die eens op....

De amsterdamse politie treed ook niet op tegen paddo's (nou heb ik daar niet zoveel last van, maar het is alleen maar een voorbeeld om al die mensen eens de mond te snoeren die steeds maar zeggen, "dat mag niet dus krijg je een bekeuring")
http://www.nrcnext.nl/nieuws/nederland/article2078915.ece

ahum zolang je ze maar niet inhaalt dan is er niets aan de hand
ben politiewagen met ergens tussen 80 en 100 tegemoet gereden waar je 50 mag

Maar zelf zijn de politieagenten (vooral op motor) ook niet vies van te hard rijden waar niet mag
Ik klok altijd politiewagen en motoren als ze voor me rijden

ze kunnen mij erop niet pakken en dat is het mooie eraan :D

Ik wist niet dat er naast ECHTE criminaliteit ook nog NIET ECHTE criminaliteit is. De politie heeft als taak om alle wetsovertredingen aan te pakken. Daarbij stellen ze prioriteiten. Dus ze moeten dronken verkeersdeelnemers direct laten gaan en niet meer controleren en allemaal de bus in? Totdat je vrouw door een dronkelap wordt aangereden, dan ben je de eerste die zegt dat de politie slecht werk doet door sit soort gasten niet van de weg te plukken.

De Politie stelt idd prioriteiten. Alleen wel de verkeerde. Ze kiezen namelijk voor het makkelijk cashen ipv het pakken van moordenaars, verkrachters, overvallers enz. Want boeven vangen kost nu eenmaal geld en boetes schrijven leverd geld op.
Alcohol controles zijn wel nuttig maar die houden ze bijna nooit want dat is volgens hun te arbeidsintensief en levert te weining op. Beetje vreemd. Bovendien zijn de max snelheden in NL veelste laag. Behalve dan binnen de bebouwde kom. In Italië (op bepaalde delen) en in (volgens mij) Denemarken zijn de max snelheden op de snelweg verhoogd met als resultaat 25% MINDER ongevallen! Het grootste deel van alle ongevallen, zo'n 90%, heeft helemaal niets met snelheid te maken. Maar met linksplakkers/bumperkleven, geen voorrang geven, langzaam rijders (40 rijden waar je 80 mag) of gewoon niet uit je doppen kijken. Het wordt dus de hoogste tijd dat ze bij de politie de juiste prioriteiten gaan stellen!

@Edgarz

Dus ze moeten dronken verkeersdeelnemers direct laten gaan en niet meer controleren en allemaal de bus in? Totdat je vrouw door een dronkelap wordt aangereden,

Ik snap niet precies waar je dat vandaan haalt, iedereen is het er overeens dat die alcohol controles niet het probleem zijn, maar de kostbare tijd van de politie verkwisten met uren lang in een autootje zitten langs de snelweg omdat het meer opbrengt dan het arresteren van die paar zakkenrollers... dat is waarschijnlijk waarom de politie allang niet meer je beste vriend is....

Ik ben tegenwoordig gewoon bang dat als ik een agent tegen kom zomaar een bekeuring kan krijgen omdat de veters van m'n schoenen niet goed heb gestrikt.

Ik wist niet dat er naast ECHTE criminaliteit ook nog NIET ECHTE criminaliteit is.
De wet maakt wel een onderscheid tussen een "overtreding" en een "misdrijf". Onder dat laatste vallen, meer dan 50 km/u te hard, rijden met teveel alcohol op etc. en dat mag dan van mij ook keihard aangepakt worden.

Helaas ziet de overheid dat met kleine overtredingen veel meer geld in het laatje gebracht kan worden en wordt hier dus extra veel mankracht vrijgemaakt.

Gelukkig zijn er tegenwoordig wel initiatieven zoals de Toepassing Wet Openbaarheid van Bestuur bij Mulderwet-bezwaren om hier iets aan te doen.

Hopelijk heeft het allemaal zin, mischien wat politie mensen achter het bureau zetten inplaats van rondjes rijden in de wijk?
De politie is er om orde te handhaven, boeven te vangen en ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de regeltjes houdt. Hoe flauw die regeltjes soms ook mogen zijn.

Als ze achter een bureau zitten om administratieve taken uit te voeren die eigenlijk overbodig zijn, dan doen ze niets van dat. Dan zijn ze enkel geldverspilling.

Hoe meer agenten door moderne goede administratieve afhandeling en ICT op straat kunnen ronddolen hoe beter. Dan wordt misschien bijvoorbeeld de tasjesdief die nu haast onkwetsbaar z'n "werk" kan doen nog eens gepakt. In plaats van alleen de burger die in z'n woede nadat z'n tas gejat wordt besluit er met de auto tegenaan te knallen.

De WOB levert de politie een gigantische administratieve overhead op. En het geeft de burger informatie in "bewijslast" zoals flitsfoto's, z'n aangiftes, etc, etc. Iedereen is er bij gebaat dat die informatieverschaffing zo voorspoedig mogelijk verloopt, met zo min mogelijk overhead. Een website waar je flitsfoto's, aangiftes, etc kunt opvragen kan enorm in de overhead met betrekking tot WOB schelen.
Door wie word er geklaagt? niet door mij, uit mijn mond heb je nooit horen zeggen dat er teweinig blauw op straat is.
Toch is het zo. De toename aan kleine criminaliteit en rondhangende kanslozen toont dat aan.
ja en nu rijden ze rond met een hele peleton achter zich aan.
Laat hun mensen helpen, en niet lastig vallen want naar mijn ervaring heb je zeker teweten wel zulke politie agenten ertussen zitten.
Ach ja, als ze je lastig vallen omdat je je niet aan een regeltje houdt is het je eigen schuld. Als ze je lastig vallen terwijl je niets verkeerd doet en geen idee opwekt zo'n intentie te hebben dan heb je enig recht van spreken. Dan nog doen ze enkel hun werk, en mag je hopen dat ze met de volgende persoon wel 'n penose hebben.

Mij hoor je niet klagen als ik door een agent bekeurd wordt als ik iets te hard rijd of door rood wandel of met een groep vrienden aangeschoten voor de bios rondhang. Juist voor dat soort dingen horen ze er ook te zijn, ongeacht wie het lijdend voorwerp is.

Ze helpen burgers juist door zich op straat te begeven. Als ze quasi interessant nutteloos achter een bureau hangen heeft niemand wat aan ze.

[edit.]
1 patrouile auto is toch meer dan genoeg?
Nee, die kun je niet genoeg hebben. 1 bureau daarentegen, dat zou genoeg moeten zijn. Enigszins gechargeerd weliswaar, maar je hoort dus imho precies andersom te denken.

[Reactie gewijzigd door houseparty op dinsdag 17 februari 2009 13:05]


Site bezwijkt nu al :(

[Reactie gewijzigd door damster_mark op dinsdag 17 februari 2009 11:20]


er zal wel een DDoS op worden uitgevoerd door mensen die vinden dat ze door rood mogen rijden en dat de politie moordenaars moet vangen in plaats van te flitsen.

Super dit soort dingen, hiervoor is IT uitgevonden. Automatiseren van repeterende handelingen. Kunnen ze eventueel de extra kosten van een bezoek in rekening brengen. En voor mensen die bang zijn voor hun privacy, ga dan maar klagen bij de websites die de politie bakken met werk geven door alles tot in het eindige te vertragen.

Ik wil gewoon de bewijslast zien voordat ik een bekeuring betaal. Als ik een prent thuis krijg, en ik vermoed dat het niet klopt, prima, laat de bewijslast maar zien... Of nog beter, stuur het gewoon standaard mee, scheelt nog meer administratieve handelingen. WOBben is gewoon een noodzaak, omdat er teveel fouten gemaakt worden.

Maar das dan weer verspilling. Als je bij iedereen de foto en alle andere attesten moet meesturen zorg je ook weer voor een enorme kost en een enorme verspilling van papier.

Die foto kan gelijk op het boetepapiertje worden afgedrukt? Scheelt iets aan toner, dat wel, maar in ieder geval geen papier...

maar normaal gesproken wordt er alleen met zwarte inkt geprint. een kleurenfoto of zelfs een foto met grijswaarden is een stuk duurder om standaard te printen

Dat verdienen ze toch zo terug? Boetes kosten nog veel meer geld, mag je ook iets voor dat geld verwachten...

@Andros:
Eh, nee. Je mag voor dat bedrag van die boete helemaal niets verwachten. Het is een boete die je krijgt opgelegd, geen leges die je betaalt voor een service van de overheid.

[Reactie gewijzigd door ATS op dinsdag 17 februari 2009 23:17]


euh... boete is niets waar jij recht op hebt... maar gewoon moet accepteren het is geen dienst maar een straf

@ATS en mm_the_matrix

Hert gaat er niet om of je wel of geen recht hebt op die boete, het gaat erom dat je recht hebt om het bewijs in handen te krijgen dat je ook werkelijk de overtreding hebt begaan en dat je niet het slachtoffer bent geworden van één van de meer dan 50.000 dubbele (lees: vervalste) kentekens die er in Nederland rondrijden.

Toch wonderlijk dat men in Duitsland wel gelijk de foto op de boete kan drukken....

Zeker geen foto kwaliteit, maar meer kopieermachine kwaliteit. Maar in het overgrote deel van de gevallen is dat meer dan voldoende.

En dan kost dat helemaal niets extra. ( 0,01 cent aan toner...)

Nog altijd goedkoper dan dat 1 op de 100 mensen de gegevens via een WOB traject opvragen. Dat vraagt veel personeelsinzet, en dat is altijd duurder dan het geautomatiseerd meesturen van de bewijslast. CVOM schijnt ook te bezwijken onder alle WOB aanvragen. En ik kan er gewoon niet rouwig om zijn, want Spee is te ver doorgeschoten met controles. Als je 30 te hard rijdt, met alcohol op etc, ja, dan verdien je een bekeuring, maar 54 km/u op een brede 2+2 weg zondagnacht om 3.00, nee, sorry.

Wat als je 15 te hard rijd, met ietsje teveel alcohol op, 53km op een 2+1 weg zondagnacht om 00.05 uur?

Grenzen zijn er altijd, net als de mens die het niet met de voor hem specifiek problematische grens eens is.

Zeer goede zaak. Zo stop je enerzijds de "Tuf-Tuf-Club"-zand-in-machine-strooiers, terwijl je anderzijds mensen wel de mogelijkheid geeft het werk van de Politie te controleren.

Volgens mij was de gedachte erachter meer zoiets van : als blijkt dat de foto kwijt is geraakt dan vervalt je boete ook. Of als blijkt dat de flitser niet goed ge-ijkt was, waardoor er weer wat km's van je snelheid af gecorrigeerd moeten worden zodat je boete lager wordt danwel vervalt.
En als laatste natuurlijk om er voor te zorgen dat het niet zomaar cashen is voor de politie, maar dat ze er wat meer voor moeten doen, danwel gewoon bewijzen dat je het gedaan hebt. Of misschien zie je op de foto gewoon wie er achter het stuur zat als je je auto had uitgeleend.

Ik denk dat dit een actie is naar aanleiding van de acties van flitsservice.nl. Ze hebben zelfs een heel stappenplan om onder je boete uit te komen.

[Reactie gewijzigd door TheBorg op dinsdag 17 februari 2009 11:32]


ik vraag het me af of je die idd stopt. niet iedereen heeft internet, of tenminste de regering mag daar niet vanuit gaan, en dus moet het op de ouderwetse manier opvragen van de gegevens blijven bestaan, en dus nog steeds vatbaar blijven voor misbruik door de DOS-aanval met brieven van tuf-tuf

Het is geen zand in de machine strooien. Het is bewijs vergaren van je mogelijke onschuld of mogelijke fout van politie/justitie. Dit ben je haast wel verplicht omdat je volgens wet Mulder schuldig bent en je zelf je onschuld moet bewijzen. In tegenstelling tot de normale wettelijke regels waarbij je onschuldig bent tot het tegendeel is bewezen, waarbij ook geld dat als justitie blundert je vrijuit gaat.

In veel gevallen, en zeker in de tuf-tuf-club / flitservice.nl gevallen, is het wel een kwestie van zand in de machine strooien. Een zeer aanzienlijk deel van de bezwaarschriften komt van mensen die heel goed weten dat ze wel op die plek waren en wel te hard reden en gaan alleen maar "om ze terug te pakken" bezwaar indienen. Het enige wat dat ze op de lange termijn oplevert is dat de boetes hoger worden omdat al het lezen en beantwoorden van die brieven gigantisch veel tijd en dus geld kost.

Dus wat jij ook zand in de machine strooien vindt, is een advocaat inhuren voor een rechtszaak, waarvan je weet dat je eigenlijk schuldig bent, maar justitie met wazig bewijslast komt? Ook justitie heeft zich aan de wet te houden wat betreft van verzamelen van bewijs. Dus als je dan zonder advocaat gaat en schuldig pleit, ben je dom bezig. Het kan en mag gewoon niet zo zijn dat het volk zich aan de wet moet houden en de lange arm van de wet niet.
De enigste manier om bij een verkeersboete er achter te komen of justitie zich ook aan de wet heeft gehouden is wobben. Vandaar dat het verstandig is het wel altijd te doen.

Als je weet dat je structureel te hard rijdt moet je niet gaan klagen dat de politie misschien iets fout heeft gedaan. Als je soms wel eens te hard rijdt is het een ander verhaal.
Een crimineel die een advocaat inhuurt is ook weer een ander verhaal omdat de gevolgen daar heel wat ingrijpender zijn. Het zou een hoop criminelen zieren als ze idd geen advocaat zouden inhuren als ze weten dat ze schuldig zijn maar aangezien we niet in Utopia leven!

Raar dat het alleen voor/door Noord-Holland is gedaan en niet een landelijk iets is :?

Op zich wel leuk om je overtreding na te zien. Ik denk dat er dan meer mensen gebruik van zullen maken dan enkel degene die de boel willen vertragen/annuleren. Dit maakt het ook voor de overige mensen zichtbaar die niet de moeite willen nemen om de foto op te vragen.

Ik vraag me af wat de 'traineurs' nu gaan verzinnen :+
Toch nog de foto opvragen? En wat voor antwoord komt daar dan weer op?

Als ze dit geimplementeerd hebben volgens de OSS richtlijnen van Nederland Open in Verbinding dan moet het makkelijk en goedkoop door de andere korpsen over te nemen zijn (en als ze dezelfde interface gebruiken wel zo makkelijk voor de burger).

[Reactie gewijzigd door mars op dinsdag 17 februari 2009 11:44]


ik denk dat ze het een beetje zien als een proef. het is helemaal geen slecht idee om eerst iets kleinschaliger op te zetten voor je iets landelijk uitrolt.

[Reactie gewijzigd door Countess op dinsdag 17 februari 2009 11:40]


Het is logisch dat dit alleen voor Noord-Holland is. Iedere province moet namelijk zijn eigen systeem ontwikkelen, anders krijgen ze ons belastinggeld niet op.....

De traineurs hebben natuurlijk geen computer. Kunnen ze alsnog de zaken opvragen. Alleen kost dit de politie veel minder tijd omdat alles al vermeld staat. Simpele copie volstaat.

Misschien moet de politie zich eens verdiepen in de reden van het traineren. Dit lost vermoedelijk veel meer op dan een website maken.

Misschien moet de politie zich eens verdiepen in de reden van het traineren. Dit lost vermoedelijk veel meer op dan een website maken.
De redenen zijn wel bekend (het is immers in om als verkeercrimineel de politie/de wet als het probleem te zien ipv de persoon achter het stuur, zelfreflectie is niet bepaald een eigenschap waar dat soort mensen over kunnen beschikken :P ) maar dat wil nog niet zeggen dat je er iets mee kunt doen, doel is de verkeersveiligheid en niet de adrenaline kick van de hardrijdertjes.

Is die reden dan niet simpel; onder de boete uitkomen :Y)

Daar kun je niet onder uitkomen, behalve als de gehele bevolking een mentaliteitsverandering ondergaat.
En nee, ik vindt het niet logisch dat elke provincie zhun eigen systemen hebben; alle korpsen doen toch (vrijwel) hetzelfde :?

In princiepe doen ze hetzelfde, evenals ziekenhuizen dat ziekenhuizen hetzelfde doen. Toch moeten diverse ziekenhuizen, met name de academische zo nodig hun eigen backoffice bouwen. Met alle gevolgen en belastingcenten vandien.

Ik kom nooit onder de boetes uit, daarbij krijg ik ook niet veel boetes. Ja ik ben een mietje die rustig rijdt. Mijn laatste boetes zijn (gecorrigeerd) allemaal minder dan 5 km te hard. Echt even niet opletten en Flits.
De laatste was jawel in België: 1KM te hard! Overigens nooit betaald.

Flitsen is tijd genoeg voor, maar het oplossen van de wat lastiger oplosbare echte misdaden is veelal te weinig tijd voor. Het is van de zotte hoe weinig er opgelost wordt.

Bij boetes uit Duitsland wordt dit standaard meeprint op de boete

Krijg je hier ook dat de bijrijder onherkenbaar wordt gemaakt?

Niet nodig, in Nederland flitsen ze bijna alleen van achteren.

Ik zie een hele handige toepassing. Mijn ouders waren ooit volgens de KLPD geflits aan de andere kant van nederland... Het duurde enorm lang voordat de politie de foto's nogmaals onderzocht had om te kunnen bevestigen dat ze het inderdaad niet waren (totaal andere auto's en slechte flits op nummerbord).
Nu kun je zelf zekerheid krijgen dat je idd niet op de foto staat door het zelf na te zoeken op internet. Lijkt me dat het in dit soort zaken ook een flinke versnelling en vermindering van papierwerk zal opleveren.

Inderdaad site overbelast

Prima actie. Net zozeer als 'corporate graaiers' verwerpelijk zijn, zorgen ook de 'bekeuring zeikerds' voor veel extra kosten voor de samenleving. En niet voor ons allen. Nee, alleen maar omdat ze zelf een probleem hebben om zich aan regels te houden en vinden dat je anderen best in gevaar mag brengen. Moeten anderen maar uitkijken of ze zijn zulke goede bestuurders, dat gaat niet fout met 90 in de bebouwde kom. Tenminste, dat is de redenatie.

En alvast een voorschot op mogelijke 'geen Stijl-achtige' reacties: De taak van de politie is het vangen van 'wetsovertreders'. Daar horen naast moordernaars etc óók snelheidsovertreders bij. Er is dus geen sprake van een 'keus' voor de polite. Of vindt je het OK dat de politie er misschien toevallig voor 'kiest' om niet de verkrachter van je dochter te zoeken maar het beter vindt de moordenaar van iemand anders te zoeken...Ik bedoel maar.

Prima initiatief dus.

[Reactie gewijzigd door Edgarz op dinsdag 17 februari 2009 11:40]



Mensen met zo'n houding geven duidelijk aan dat ze te asociaal zijn om gebruik te maken van de weg. Ja, we hebben vrijheid van meningsuiting, dus je hoeft niet de gevangenis in voor zo'n mening. Maar je bent net zo ongeschikt als chauffeur als een blinde, en hebt dus net zo weinig recht op een rijbewijs.

De overheid heeft niet tot doel om jou tegen jezelf te beschermen, maar wel als taak om mij tegen jou te beschermen.

Zeg Heilig Boontje, enig idee hoeveel geld er binnen wordt gehaald aan boetes...?

Al die "bekeuring zeikerds" zorgen voor extra veel inkomsten voor de samenleving i.p.v. kosten. Wanneer elke Nederlander zich aan de wet gaat houden, hebben ze in Politiek Den Haag toch echt een probleem: Begrotingstekort!

En passant snelheidsovertreders ook nog effe in hetzelfde rijtje zetten met moordenaars, dat gaat wel een beetje ver, vind je zelf ook niet?

Maar goed, dat is een beetje de tendens van vandaag-de-dag: snelheidsovertreder == moordenaar, roker == moordenaar, afwijkend persoon == moordenaar, etc...

Waarom wordt er zoveel geld mee opgehaald? Misschien eens de moeite waard om je over die vraag te buigen. Omdat er zoveel snelheidsovertredingen plaatsvinden. Of vinden die niet plaats als je niet controleert? De essentie van een boete is dat je de volgende keer goed nadenkt of je dat er wederom voor over hebt (en er dus van afziet om het weer te doen). Dat verwacht je toch ook van andere straffen? Of moeten we gewoon iedere wetsovertreder levenslang geven? Want dat alternatief blijft over als je dat deel van 'straffen' weg laat.

Ook ik ontvang mijn incidentele boete en betaal hem met tegenzin. Maar wel met het idee dat ik zelf het gaspedaal heb ingedrukt en dit dus zelf ook kan voorkomen. En dat inzicht ontbreekt blijkbaar geheel bij sommige mensen (bij jou?) en gaan vervolgens de politie allerlei verwijten maken. Ergo, omdat men zichzelf niet kan/wil corrigeren geef je gewoon de ander de schuld dat er gecontroleerd en beboet wordt. Dát noemen ze een omgekeerde wereld.

Trouwens, ik ben niet degene die dit rijtje maakt: Het verwijt aan de politie luidt toch immers altijd: ."ga toch echte boeven vangen". En als je kind wordt doodgerden door een jakkeraar dan wordt de grens inderdaad een stuk minder duidelijk...

[Reactie gewijzigd door Edgarz op dinsdag 17 februari 2009 13:14]


En waarom worden regels massaal overtreden? Omdat mensen er het nut niet van inzien. Veel regels slaan nergens op, en dat pikken mensen tegenwoordig niet meer.

Nee, omdat mensen zichzelf consequent overschatten. Dat iemand van een regel het nut niet in ziet (en zeker niet als die regel op hemzelf in plaats van alleen op anderen van toepassing is), wil niet zeggen dat die regel niet nuttig is.

Die redenering hoor je hier anders niet vaak als het om regels m.b.t. auteursrechten gaat.

Ik kan anders genoeg 60km zones noemen waar je vroegah altijd 80 heb kunnen rijden zonder problemen. Is pure regelzucht en autootje pesten, de wegen waar dit soort bull ingevoerd is zijn drie keer gevaarlijker dan vroeger!

Ik wou dat alle belastingen via boetes worden opgehaald. Dan zit ik er warmpjes bij want ik probeer bekeuringen te voorkomen. Heilig boontje? Of slim?

En diegene die met 90 door een woonwijk een kind van 8 met bal niet meer kan ontwijken is geen moordenaar maar een zakkenroller, dat ben ik met je eens.

Ten eerste houd ik er niet van dat mensen mij woorden in de mond leggen.
Ten tweede zijn het (vaak) de bewoners/ouders zelf die met 90 km/h (iets overdreven) door een woonwijk scheuren.
Daarnaast heb ik een flauw vermoeden dat de meeste kinderen door eigen onoplettendheid onder een auto belanden (hiermee bedoel ik niet "Eigen schuld, dikke bult"), waarbij de automobilist er niks aan kan doen maar volgens de wet wel altijd de schuldige is...
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:40 Samsung stelt OmniaHD-, BeatDJ- en BeatDisc-touchscreens voor
Vorige 10:58 Texas Instruments verkleint chipset voor Pico-projectors
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011