Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 25, views: 6.871 •

De Britse ontwikkelstudio Free Radical Design is dicht. De ontwikkelaar van Timesplitters en Haze ging gebukt onder tegenvallende resultaten en kon geen uitgever vinden voor Timesplitters 4.

Free Radical DesignEdge Online bericht dat de werknemers van Free Radical Design donderdag voor een dichte deur stonden. De sloten van het pand waarin de studio is gehuisvest, bleken te zijn vervangen en de werknemers werd verzocht een vergadering in een nabijgelegen hotel bij te wonen, waar ze vermoedelijk te horen kregen dat Free Radical Design niet meer bestaat. Volgens Edge krijgen de werknemers hun salaris tot en met december uitbetaald, maar daarmee houdt het op.

De studio kwam in een negatieve spiraal terecht omdat het schietspel Haze niet presteerde zoals gehoopt werd. Hierna werd een ander project waar de studio aan werkte, naar verluidt Star Wars Battlefront III, door Lucasarts geannuleerd. Vervolgens slaagde de studio er niet in om een uitgever te vinden voor Timesplitters 4, dat eveneens al een jaar in ontwikkeling was. Vorige week ondernam de leiding van de studio een laatste poging om een uitgever voor dit spel te vinden, maar dat mislukte.

Voor het grootste deel van de 150 tot 200 werknemers van de studio betekent de sluiting dat zij zonder werk komen te zitten. Twee van de oprichters van Free Radical, David Doak en Steve Ellis, verlieten de studio al eerder deze maand en hebben de nieuwe ontwikkelstudio 'Pumpkin Beach' opgericht. Volgens Edge zou het duo een aantal mensen van Free Radical willen benaderen om dezelfde overstap te maken, al is dat niet door de betrokkenen bevestigd. Het zou hierbij om niet meer dan twintig werknemers gaan. Overigens waren vertegenwoordigers van ontwikkelstudio's Codemasters en Monumental Games bij de vergadering in het hotel aanwezig, om de ontslagen werknemers direct de mogelijkheid te geven hun cv's in te dienen.

Update, 15:59: inmiddels is duidelijk geworden dat Free Radical Design nog niet definitief gesloten is, maar het bedrijf is wel onder curatele gesteld. Hoewel het bedrijf met forse schulden kampt, laten diverse bronnen van Spong weten dat het nog altijd de bedoeling is dat het bedrijf blijft voortbestaan.

Reacties (25)

Het gerucht ging al rond, maar eerst was het dat ze zouden kijken of er voor oud/nieuw toch een soort doorstart kon zijn. Blijkbaar niet dus.

Toch jammer voor de medewerkers zo vlak voor het einde van het jaar. Het gaat al slecht, vindt dan nog maar een andere baan

Edit ;
Asked the question, "Is it true that Free Radical has shut its doors?", Yescombe responded, "Nope, not true." He declined to comment further on the situation at the developer, however.

Het blijft onduidelijk

[Reactie gewijzigd door maartend op 19 december 2008 13:06]

e sloten van het pand waarin de studio is gehuisvest, bleken te zijn vervangen en de werknemers werd verzocht een vergadering in een nabijgelegen hotel bij te wonen
Beetje erg schandalig om zo met je werknemers om te gaan!

Daarnaast zeer jammer dat ze gesloten zijn, hoewel Haze echt een bagger spel was waren alle Timesplitters altijd zeer vermakelijk.
In de US is dat redelijk normaal... Als je ontslagen wordt bijvoorbeeld (wat van de ene op de andere minuut kan), dan kan het zijn dat meteen je keycard niet meer werkt, je login disabled is, etc. Leuk terugkomen van je lunch of rookpauze is dat. Systeembeheerders krijgen dan de opdracht om precies om zus-en-zo-laat (ten tijde van het exit-gesprekje) de account van iemand te disablen, en het daar met niemand over te hebben.

Daarom worden ze in de US ook redelijk gespannen als de domaincontroller eruit ligt en niemand kan inloggen. Er wordt dan eerst aan een massa-ontslag gedacht, en daarna pas aan een netwerkstoring.

Maar dit bedrijf zit in de UK... Geen idee wat daar de normale gang van zaken is in dit soort situaties...

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 19 december 2008 13:17]

Maar in de US zijn er ook heel andere regels t.o.v. bijvoorbeeld opzegtermijn enzo… De werknemer (en het bedrijf) wordt daar veel minder beschermd dan hier.

Ik weet bijvoorbeeld niet hoe het zit in het geval van ontslag van werknemers, maar omgekeerd komt het naar ik begrijp in Amerika vaak genoeg voor dat werknemers als ze willen stoppen met werken gewoon niet meer op komen dagen.

In Nederland is er voor zover ik weet bijvoorbeeld regelgeving die als de werkgever daar op staat, werknemers nadat ze hun ontslag aankondigen verplicht nog maximaal een bepaalde tijd door te werken, zodat de werkgever genoeg tijd heeft om de taken over te dragen.
Beetje erg schandalig om zo met je werknemers om te gaan
Wellicht wel, maar helaas genoodzaakt. Je wil niet weten hoeveel hardware er door personeel gejat wordt als je dat niet doet. Ik ken een aantal mensen die bij Britse studio's hebben gewerkt die tijdens hun loopbaan over de kop zijn gegaan, en in vrijwel al die gevallen is het zo gegaan dat er massaal monitoren, PC's en devkits de deur uit zijn gesmokkeld. Op zich wel te begrijpen; iedereen staat plotseling op straat en niemand geeft ene zak meer om het bedrijf. Emoties lopen hoog op en dan denken de meeste mensen 'fuck it'. Niet dat ik het verder goed wil praten verder trouwens, het blijft diefstal.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 december 2008 13:28]

Wat dacht je van de broncode + modellen? Software is veel makkelijker 'mee te nemen', maar onderdeel van de boedel van het bedrijf, dus mogen NIET meegenomen. Ik denk dat het daar eerder om gaat dan die monitoren/PCs.
Nee, want source en content werd namelijk al regelmatig "meegenomen" door thuiswerkers. Het heeft dan ook niet veel nut om je daar nog tegen te beschermen.
Een flinke tegenvaller voor Free Racidal. Zeker omdat hier de mensen zaten die bij het team van GoldenEye voor de Nintendo64 zaten. Maar zoals al genoemd zijn al een maand eerder opgestapt.

Erg jammer want Timesplitters via multiplayer was altijd erg leuk.


Offtopic: Wat jammmer dat nog steeds geen enkele studio GoldenEye echt heeft weten te evenaren...
En alweer een update: Free Radical Administrator Speaks.

Ofwel; ze zijn officieel in "surveillancesurseance van betaling" ... ehh die ja |:(

[Reactie gewijzigd door SKiLLa op 19 december 2008 13:26]

Ofwel; ze zijn officieel in "surveillance van betaling" ...
Surseance van betaling, denk ik.
tenzij de merkrechten worden verkocht aan een andere studio niet nee...
Wellicht dat iemand de intellectual property over wil nemen, maar aangezien het ze dus kennelijk al niet lukte om een publisher voor TS4 te vinden, denk ik dat dat bij voorbaat al niet meer ging gebeuren.
FR wordt zeker overgenomen, maar het is natuulijk slim om zo lang mogelijk te wachten.

Dat is goedkoper voor de overname partij ;-)

Timesplitters 4 komt dan ook zeker uit, gokje bij Ubisoft !
Is niet zo gek dat ze het ontkennen, zullen nog wel wat inkomsten open staan die ze graag eerst willen ontvangen voordat ze het officieel bekend maken.
Word een stuk lastiger om alsnog je tegoeden aan de vragen/vechten als je al officieel opgeheven bent.

Zie ook geen echte reden waarom dit een hoax zou zijn, de medewerker van het hotel schiet hier persoonlijk vrij weinig mee op.
"We will be spending the next three or four days assessing the financial position of the company but it's business as usual, although we have asked that almost all of the employees apart from a skeleton crew remain at home.

"All employees have been paid up until the end of December and we hope to make another announcement before Christmas or very soon thereafter, but we must stress at this stage that it's business as usual."
Zijn maar weinig bedrijven die zo ver gaan terwijl er niets aan de hand is, zit dus zonder meer wat achter.
Hoop voor die mensen dat ze snel bij codemasters of monumental aan de slag kunnen want het zijn niet echt opwekkende tijden voor game-designers lijkt me.
Game-designers??? Dat is maar een heel kleine groep in een game team, je bedoelt zeker game developers, dat neemt iedereen mee die aan een spel werkt.
Ohnee! Monkeys down! :o

TimeSplitters was zo'n meesterlijke serie, echt zwaar jammer dat ze stoppen :'(
Is bijna geen game (op WoW na dan) wat ik meer gespeeld heb dan Timesplitters.
Zat ook te wachten op deel 4 en dan krijg je dit te horen :'(

Nu kunnen ze FR misschien wel overnemen enzo, maar krijg je dan nog wel een product van dezelfde kwaliteit?
We kunnen het ook anders zien, doordat TS niet meer uitkomt geeft dat duidelijk weer dat er een gat in de markt is, en vroeg of laat wordt dat wel weer gedicht
Verbaasd me niks. Haze viel zooo tegen. Slechte voice acting en het verhaal pretendeerde meer diepgang te hebben dan dat het daadwerkelijk had in de uitwerking. Het had overigens ook niet echt z'n invloed op de gameplay. Nectar was uiteindelijk niets meer dan een fimick wat je af en toe voor je gemak kon gebruiken.

Slechtste koop van 2008 wat mij betreft :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013