Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties, 32.372 views •

Een geluidsopname die in 1860 in Frankrijk werd vastgelegd, is door Amerikaanse wetenschappers in geluidsgolven omgezet. De opname werd vrijdag voor het eerst aan het publiek gepresenteerd.

Het gaat om een opname die Edouard-Leon Scott de Martinville 148 jaar geleden met een zogeheten phonautograaf maakte, waarbij een vrouw het Franse volksliedje 'Au Clair de la Lune' zong. Het apparaat is een soort ton waarin dient te worden gezongen of gesproken, en waarin een naald op een achterin geplaatst stukje met roet besmeerd papier vervolgens een grafische weergave van de geluidsgolven etst.

Dat was indertijd ook de enige bedoeling die De Martinville ermee had, over de techniek om de opname terug te spelen beschikte hij namelijk niet. Pas zeventien jaar later kwam Thomas Edison met zijn fonograaf, en lange tijd werd gedacht dat Edison de eer toekwam de eerste geluidsopname te hebben gemaakt - hoewel die niet bewaard is gebleven. Edisons apparaat was wel in staat om gemaakte opnames af te spelen.

phonautograaf De Martinville's opname werd in februari ontdekt in de archieven van de Franse Académie des Sciences ontdekt. Er werden scans van het papier gemaakt waarmee Amerikaanse wetenschappers vervolgens aan de slag gingen. Zij ontwikkelden software - door henzelf een "virtuele naald" genoemd - om het geluid te reproduceren. De Amerikanen konden de klus zo snel klaren omdat ze al ervaring hadden met opnames die Edison in 1878 met De Martinvilles apparaat had gemaakt. Naar verluidt heeft de Fransman later overigens verbitterd gesteld dat Edison zijn uitvinding had gestolen.

Om de opname uit 1860 hoorbaar te maken, moesten de wetenschappers schommelingen in de toonhoogte corrigeren, omdat de phonautograaf een met de hand aangedreven apparaat was, aldus teamlid Earl Cornell tegenover Associated Press. De output werd vervolgens nog verder bewerkt om de stem beter naar voren te brengen.

Het uiteindelijke resultaat werd vrijdag gepresenteerd tijdens een conferentie van de Association for Recorded Sound Collections, schrijft AFP. Het elf seconden durende fragment is te beluisteren op de website van First Sounds, een collectief van wetenschappers, archivisten en opnametechnci, die ernaar streven om de vroegste opnames die de mensheid vastlegde hoorbaar te maken en voor het nageslacht te bewaren.

Au Clair de la Lune, eerste regel

Reacties (76)

Reactiefilter:-176056+111+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Had me er wel zoiets onder voorgesteld. Maar toch ongelofelijk knap van de technici!

Nog iets over de historie van de Phonautograph. Waarschijnlijk als eerste ter wereld ('n kleine 145 jaar geleden) gebruikt door de hoogleraar geneeskune aan de Universiteit Utrecht, Prof. Dr. F.C. Donders, voor de akoestische analyse van (Nederlandse) diftongen (tweeklanken).

Bron: Peeters, W.J.M. (1991). Diphthong Dynamics [...]. Kampen: Mondiss. Dissertatie Universiteit Utrecht. ISBN: 90-5337-011-0, p.: 45-46:

2.1.3.2. The phonautograph
In 1857 Edouard Léon SCOTT de Martinville, a Parisian, invented a device, which he called the phonautograph, for tracing the vibrations of a diaphragm on a strip of paper coated with lamp black. The tracing offered only a visual record of the sound waves with no means of reproducing them, but it showed for the first time that complex sounds could be represented by a single wavy line and that each sound had its own peculiar wave characteristic. DONDERS, the physiologist and ophthalmologist of Utrecht University, used an improved version of this device (the so-called SCOTT-KOENIG phonautograph), PISKO (1865), pp. 71-83, and DONDERS (1864), pp. 527-528. The new type had a receiver with a parabolic horn made out of zinc. The diaphragm itself was directly attached to the horn outlet and had a laterally moving stylus.
According to PISKO the only phenomena to be observed were the fundamental and sound intensity, but only under certain conditions; sound quality (i.e. the upper tones) could not be observed. DONDERS, however, managed to improve the diaphragm and stylus combination in such a way that he was able to obtain curves for the different qualities of instrumental sounds, vowels, and even vowel-consonant transitions.
The following conditions were met: better stiffness of the diaphragm, improved damping by weighting the diaphragm in order to reproduce all harmonics evenly, and a better stylus configuration, consisting of a bent - vertically stiff, horizontally vibrating - very elastic pointed strip from a goose quill. The proper working was checked by recording a pure tone. Once regulated, the apparatus recorded identical sounds always in the same way. It was observed that different fundamentals with similar vowels produced different curves. So DONDERS (1865), p. 466, recommended reciting the vowels to be analysed with an even pitch. Time marking on the cylinder was done by means of a tuning-fork.
Not all problems could be solved of course, DONDERS (1864), p. 528: the vowels /u/, and above all /y/ and /i/ were recorded almost as simple sine curves.
Het geluidsfragment is anders wel teleurstellend om naar te luisteren. Misschien waren mijn verwachtingen iets te hoog. Want, ja wat wil je, het is het oudste geluidsopnamen ooit en is dus kwalitatief verre van goed. Meer dan veel storing en ruis met een soort stemgeluid hoor je niet.
Je moet er ook aan denken dat het zelfs toen al niet eens de bedoeling was dat er naar geluisterd werd.
Het is dus vergelijkbaar met tegenwoordig de visualisatie van winamp bijvoorbeeld opnemen, en daar dan in de toekomst opnieuw geluid uit proberen te reconstrueren.
Ahum
It was made, the researchers say, on April 9, 1860, on a phonautograph, a machine designed to record sounds visually, not to play them back
http://www.nytimes.com/20...22-1gN/ouiDWsqQNsWKKDahtA

Wel mooi op mijn verjaardag, ik werd die dag -121 jaar oud :+
Nou, ik durf te beweren dat de 3D-hologramvideo's die jouw doosje niet kan opnemen ook over 150 jaar niet afgespeeld kunnen worden.
Had je 24bit 192khz verwacht?

Vind het al straf dat je 'iets' hoort.
Ongelooflijk stukje geschiedenis.
Nice, klinkt al een stuk beter...
lol, dat is inderdaad een HEEL stuk beter, dat die 'wetenschappers' het niet even door een anti-ruis filter heen hadden kunnen gooien.
Omdat de wetenschap het origineel wilt, niet een (zwaar) bewerkt fragment
Het is de eerste. Daarbij erg knap want het werkt zonder dat ze het konden controleren of het werkte.
daarbij bij heel veel eerste dingen doen niet wat ze moesten doen, echt brak was of exploderen.
Laat ons eens jou eerste tekening zien.
Wauw, krijg hier een raar gevoel bij, nog raarder, het geluid was nooit afspeelbaar geweest zonder computer.
Misschien dat we op deze manier nog meer geluiden uit de oudheid gaan ontdekken, al dan niet door de mens gemaakt, denk bijvoorbeeld aan het geluid achterhalen van een tsunamie, of van een vulkaan. Of radio signalen uit de ruimte (van aliens :p)
de afdruk zal waarschijnlijk zo'n beetje lijken op wat je met audacity kunt zien (inzoomen).
Op die manier kan je dan zogezegd plakken in audacity.
Een ruisfilter kan wel geen kwaad op deze afdruk.
Bijvoorbeeld de krassen in oud egyptisch aardewerk. (even aangenomen dat ze die ook ronddraaiden op een plateau)
Bijvoorbeeld de krassen in oud egyptisch aardewerk. (even aangenomen dat ze die ook ronddraaiden op een plateau)
De Mythbusters hebben dat al eens getest: was zelfs onder perfecte omstandigheden niets hoorbaars uit te halen. http://dsc.discovery.com/...s/episode/episode_04.html :
Meanwhile, in "Pottery Record," Grant, Tori and Kari have a scream exploring the myth of "archaeo-acoustics" — i.e., ancient pottery can contain sounds from the past that can be played back and listened to today, just like a record.
Martinville had als doel om geluid op te nemen, en nog is er alleen iets hoorbaars uit te halen met correcties en computers. "per ongeluk" geluid opnemen is niet erg waarschijnlijk.
Ja, dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn. Echter was deze opnametechniek van dit artikel, al veel nauwkeuriger en fijner dan een rietje tegen een aarde-werk-pot. En de klei zelf is ook al niet nauwkeurig (het dempt zelfs enige registratie). Oftewel, als er al een pot is met een perfect lijntje, dan zal je hooguit flinke ruis opvangen. Het is ooit getoont in CSI geloof ik, maar helaas vrij onzinnig.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 31 maart 2008 10:46]

Je moet het wel in perspectief blijven bekijken vind ik. Cassettebandjes van 20 jaar geleden vinden wij nu ook niet meer echt van hoge kwaliteit, terwijl het 20 jaar geleden een aardige kwaliteit bereikte. Teleurstellende reacties zullen ongetwijfeld ook ontstaan, als men over 20 jaar mp3tjes luisterd, teruggevonden op een oude computer.
Je moet overigens ook in de gaten blijven houden dat we momenteel al tegen de grenzen van het menselijk gehoor aan aan het hikken zijn. Sterker nog, in 2000 was het volgens dit testje al aardig lastig om nog onderscheid te maken tussen muziek in de vorm van mp3 256kbps en cd kwaliteit, dus tenzij het menselijk gehoor in 20 jaar tijd aanzienlijk verbetert (wat met de huidige generatie jongeren geen waarschijnlijk scenario is) zal het waarneembare verschil voor het menselijk oor tegen die tijd aanzienlijk kleiner (onmerkbaar?) zijn dan dat wat er in de ontwikkelingen van de afgelopen 20 jaar is waar te nemen.

[Reactie gewijzigd door yellow_feet op 30 maart 2008 17:51]

Wil je daarmee stellen dat de kwaliteit van de weergave van de opgenomen muziek al meer dan 20 jaar tegen het perfecte aanschurkt? Er zal heus wel wat marge over zijn om de weergave van geluid nog meer te verbeteren, lijkt mij. Daarmee bedoel ik dus versterkers en speakers.

[Reactie gewijzigd door DevilsProphet op 1 april 2008 12:23]

Ik heb hier anders een paar hele oude studiokwaliteit chrome tape's van maxell en die klinken nu nog steeds heel erg goed!!! Het ligt er maar net aan waarmee en waarop de boel is opgenomen!!!
Heb je helemaal gelijk in, ik ben bezig mijn cassette archief te digitaliseren en ik ben echt verbaasd hoe goed sommige opnames nog zijn.Maar dat zijn inderdaad zonder uitzondering chrome/metal tapes en opgenomen destijds met een luxman cassette deck.
25 jaar oude tapes, maar het knalt nog steeds mijn speakers uit :)

Leuk trouwens dat ze die 150 jaar oude opnamen op deze manier hoorbaar kunen maken, doet me denken aan het project om de groeven van vinyl platen te scannen en van de bmp middels software er weer een wav van te maken, dat klonk overigens niet al te best.

[Reactie gewijzigd door blobber op 30 maart 2008 13:11]

Ik vind de kwaliteit van MP3'tjes nu al teleurstellend. ;)

Maar even zonder dollen, de CD is ook ruim 20 jaar oud en klinkt nog steeds uitstekend. Ik denk dan ook dat er bij het grote publiek geen behoefte meer is aan een verdere verbetering van de geluidskwaliteit. Dat blijkt ook wel uit het niet aanslaan van een formaat als Super Audio CD (afgezien van de markt voor klassieke muziek). Men heeft meer behoefte aan gemak, vandaar de populariteit van iPods en dergelijke.
als je het achterstevoren afspeelt zegt ze Satanistische gebeden :D

ontopic:
150 jaar oud, niet te vatten. heel mooi dat dit bestaat.
ja dat de kwaliteit slecht is ja dat had ik wel verwacht. zou zoiets als dit nog op te poetsen zijn?
nou vooruit, ik heb het geprobeerd, dit is alles wat ik er van kan maken: http://rapidshare.com/fil...-la-Lune_bewerkt.mp3.html

ik wed dat iemand die er iets meer tijd aan besteed er vast meer uit kan halen. Maar de ruis is al aardig weg zo.
Is de scan van dat papiertje ook ergens online te vinden? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet.
Zelf kan ik het jammer genoeg niet vinden.
en dit is helemaal cool: http://www.zalea.org/article.php3?id_article=496

geluid gevonden op potten uit zuid amerika, inclusief gelach enzovoorts. duizenden jaren oud. geweldig!
Jammergenoeg is dát een hoax..

zie onder andere:

http://www.museumofhoaxes.com/hoax/weblog/comments/3992/

[Reactie gewijzigd door Kai-Hugo op 30 maart 2008 14:43]

Wow! Dat is mooi zeg :). Is dit alleen mogelijk op Zuid Amerikaanse vazen omdat zij een speciale soort porselijn of klei gebruikt hebben wat dit doet, of zou dit mischien ook kunnen gedaan worden met oude Griekse vazen enzo? Mischien word dit gezegd in het filmpje maar ik versta geen Frans ;).
Dit is al bij Mythbusters onderuit gehaald.
Ik wil niet flamen, maar de eerste reacties klinken toch weer erg zuur en verwend. Patatgeneratie? Echte wetenschappers zijn jullie niet en zullen jullie ook nooit worden. Wat is er nu niet interessant aan om de allereerste pogingen van de mens om geluid op te nemen te documenteren en te reproduceren? Alleen al het feit dat er toendertijd iemand zich kon voorstellen dat het mogelijk moest zijn om zoiets vluchtigs als geluid vast te kunnen leggen, is al een enorme intellectuele sprong voorwaarts geweest. Ik begrijp werkelijk niet hoe je het in je hoofd haalt de kwaliteit van de opname te bekritiseren, kennelijk met de moderne techniek als referentie.
(ze hadden dus meer verwacht van deze opname, wat getuigt van een optimistische levenshouding)
Dat noem ik toch echt een naïeve levenshouding hoor, zo raar is zijn reactie niet.
Als je je een beetje verdiept had in wat er aan geluids- en video-opnames uit de periode voor 1900 naar boven is gekomen, en vooral de kwaliteit daarvan, dan had je redelijk kunnen inschatten dat deze opname niet loepzuiver zou zijn.
Er staat ook in het artikel dat het fragment flink is nabewerkt, dus ik ben het toch niet eens met jouw inschatting. Maar goed, dat doet er eigenlijk ook niet toe. Niet iedereen zal zich eerst helemaal in een onderwerp verdiepen alvorens hier te reageren. Dat oude geluidsapparatuur niet je specialisme is wil nog niet zeggen dat je niet wetenschappelijk bent.
simple : spoiled brats.

We zitten in een leefwereld waar mensen op alles en nog wat kritiek willen geven, je merkt dit op zovele plaatsen. Ongeacht wat je doet, voor wie je het doet of hoeveel tijd/geld je er zelf insteekt, mensen zullen er altijd kritiek op geven.
Ik vind het jammer dat deze reactie wordt weggemod.
Toegegeven dat het nogal een botte reactie is, maar ik ben dan van de 'patatgeneratie' en had precies hetzelfde gevoel als Knight_1961.

Natuurlijk valt de kwaliteit me tegen, maar wat verwacht je dan?
De zangstem klinkt als een smurf :+ maar het gaat er niet echt om wat er gezongen wordt of wie het zingt, het gaat erom dat iemand 150 jaar geleden al een geluidsopname heeft gemaakt. En we hadden zonder deze meneer nooit zo verwent geweest met iPods e.d., dat moeten we niet vergeten!
Het geluid zelf klinkt als een stervende kat.

Toch raar om een geluidsfragment van bijna 150 jaar geleden te horen, kan je je bijna niet voorstellen..
Ik kon nauwelijks de stem eruit terughalen, maar toch fantastisch dat men zulke opnamen beluisterbaar kan maken uit een bijna 150 jaar oud stukje papier met roet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True