Channels
Powered by True

Rode Kruis strijdt tegen misbruik logo in games

Door René Wichers, donderdag 9 februari 2006 13:29
Bron: GamesIndustry, submitter: cc12, views: 31.824

Het Rode Kruis maakt zich zorgen over het toenemende 'illegale en schadelijke' gebruik in videospelletjes van het logo van de organisatie. De context van geweld en grof taalgebruik van zulke spelletjes zijn in strijd met de humanitaire principes van het Rode Kruis, aldus David Pratt van de Canadese tak van de organisatie. 'De Geneefse Conventie beschermt dit beeldmerk expliciet; het mag dus niet zomaar door iedereen gebruikt worden.' Opmerkelijk genoeg richt Pratt zijn kritiek vooral op het gebruik van het logo voor healthpacks, waardoor vrijwel elk schietspel onder vuur komt te liggen. De kans dat het Rode Kruis naar de rechter stapt, acht hij overigens klein: 'De kans dat we misbruik uit het verleden kunnen rechtzetten is klein, en het geld voor de rechtsgang kunnen we wel beter gebruiken.' In plaats daarvan hoopt hij op de medewerking van de ontwikkelaars.

Rode Kruis-logo Ook Michael Meyer, jurist voor de Britse afdeling, zegt dat het Rode Kruis een 'dialoog met gameontwikkelaars zou verwelkomen'. De hulpdienst zou geen problemen zien als spelletjes het embleem op de correcte manier gebruiken, zei hij: 'Het is een teken van bescherming bij gewapende conflicten. Spelers die de regels van oorlogvoering respecteren zouden beloond kunnen worden.' Hij zei dat spellen op die manier een zinvolle bijdrage aan het het uitdragen van respect voor het symbool kunnen leveren. 'Elke vorm van hulp die de bijzondere betekenis van het Rode Kruis kracht bijzet, wordt op prijs gesteld', aldus de jurist.

Volgende: Designprojectortje van Samsung binnen handbereik 13:40
Vorige: Datacentrum Redbus is te zwaar 12:06

Reacties

«  1  2  3  4  »

Het is dus een geregistreerd iets dat beeldmerk?

Een logo of beeldmerk is een teken of symbool dat een woord (bijvoorbeeld een bedrijfs- of productnaam) vertegenwoordigt.

Een logo is meestal het visitekaartje van een bedrijf of product. Soms is een logo een tekening, een duidelijk of juist een nietszeggend symbool. Soms wordt een logo geheel geïntegreerd met het te vertegenwoordigen woord. In dit laatste geval is het lettertype en kleurkeuze van de letters het 'logo'. Dit laatste geval ligt het dichtst bij de oorspronkelijke betekenis van het woord "logo", dat letterlijk "woord" betekent.
[bewerk]

Rechten

De schrijver van een boek heeft automatisch auteursrecht op zijn werk. In de Benelux kunnen merkhouders een monopolie verkrijgen op hun merken, op voorwaarde dat het merk in het Benelux-merkenregister is ingeschreven.

Een beeldmerk wordt sowieso door het auteursrecht beschermd, maar kan daarnaast ook als geregistreerd beeldmerk beschermd zijn door het merkenrecht. Ook een slogan kan worden beschermd èn door het merkenrecht èn door het auteursrecht.

De merkenwetgeving verschilt overigens van de overige industriële eigendomswetten, omdat de bescherming van het merk oneindig kan worden vernieuwd. De overige beschermingsregelingen kennen een tijdslimiet.

Precies.
Maar het is een ZO bekend symbool dat iedereen denkt dat het een algemeen symbool is voor eerste hulp of andere medische dingen ofzoiets.
Daarom gebruikt iedereen, ook b.v. filmmakers maar ongevraagd dit symbool, ook al hebben ze niets met het rode kruis te maken.
(denk aan de film Ja zuster Nee zuster, daar werd dit symbool ook veelvuldig gebruikt, vonden ze ook helemaal niet leuk!)

Die rode kruisjes zijn vlak voor de première nog vervangen door blauwe :)

Ik heb nog een DVD met de rode kruisjes :-)

De kans dat het Rode Kruis naar de rechter stapt, acht hij overigens klein: 'De kans dat we misbruik uit het verleden kunnen rechtzetten is klein, en het geld voor de rechtsgang kunnen we wel beter gebruiken.'
en dat zijn nou de tekenen van iemand die het echt over het probeelm heeft en niet zoals 99% van de rechtzaken tegenwoordig op dit gebied alleen voor het geld gaat.

maar ben eht niet helemaal eens met de stelling. dnek dat veel mensen zich niet eens beseffen tijdens zo'n spel dat het een kruis is omdat de rode kruis het verzonnen heeft en die brengen het rode kruis niet eens in verband met dat soort spellen.

Ik ben het helemaal met je eens, dit is de manier waarop je dit soort dingen aanpakt. De gemiddelde game producent is niet uit op problemen, de meeste spellen zijn niet eens bedoelt als schokkend.

Echter is het wel zo dat health packs en zo allemaal een rood kruis hebben. Daarmee kom je wel in het vaarwater van het rode kruis. Daarnaast kun je ook best opvoeden/leren in games. Door realistische situaties na te spelen leren de spelers wel hoe het is gegaan. Dat is altijd beter dan dat er helemaal geen inhoud in zit.

Echter is het wel zo dat health packs en zo allemaal een rood kruis hebben. Daarmee kom je wel in het vaarwater van het rode kruis.
Op de verbandkoffer in m'n auto staat ook een rood kruis. Nochtans heeft dat koffertje niets met het Rode Kruis te maken. Een rood kruis wordt nu eenmaal geassociëerd met hulp bij verwondingen, niet met de organisatie op zich.

Alle respect voor het Rode Kruis, maar dit gaat wel wat ver IMO.

Idd, als ze dit willen rechtvaardigen moeten ze ook de gewone verbanddozen die niet door het rode kruis gemaakt zijn verbieden. Een verbanddoos is immers een verbanddoos, digitaal afgebeeld of niet :D
edit:
err die verbanddozen met een rood kruis natuurlijk

Mee eens. Leger-ambulances, hulpposten, etc hebben toch ook heel vaak een rood kruis... Het is net als "spa" en "walkman". Die namen staan voor iets waar niet perse het merk mee bedoeld wordt...

En dat de film "Ja zuster, Nee zuster" alle rode kruisjes op de kapjes van de zusters blauw moest kleuren vind ik ook wat ver gaan...

De gewone (Nederlandse) ambulances hebben overigens een blauwe "asterisk" en geen rood kruis.

Of natuurlijk het echt universele symbool, de esculaap.

Ik vind dat Sexy Nurses 3 verboden moet worden! Het rode kruisje op de kap van de verpleegsters heeft namelijk te maken met hulp bij verwondingen, NIET met de gore, harde sex die in de film voorkomt! :7

Dat is dus het probleem. Het is hun logo dus willen ze dat mensen WEL beseffen dat het hier om HET rode kruis gaat. En dat is hun goed recht aangezien het ook echt hun logo is. Zij zien hier een kans om hun naam wat bekendheid onder jongeren te geven en wat respect zoals de jurist aangaf.

Lijkt me wel mooi om te zien dat medics in spellen als battlefield en wolfenstein in de toekomst Red Cross Soldiers heten ofzo :P En dat beloning systeem voor het respecteren van eerlijke oorlogvoering is ook cool.

Eindelijk een geval van eerlijke en goede intellectuele eigendommen bescherming.

Lijkt me wel mooi om te zien dat medics in spellen als battlefield en wolfenstein in de toekomst Red Cross Soldiers heten ofzo
En jij verwacht dat het Rode Kruis het toe zal staan als mensen uit naam van het Rode Kruis mensen virtueel neer kunnen schieten? Of had je een class in gedachte die zonder wapens rond liep, terwijl de rest van het veld dat wel doet?

Als het dan niet op een rechtszaak uitdraait...

Strafpunten voor het neerschieten van medics ligt meer in de lijn van het Rode Kruis lijkt me.

Ik vind juist dat het andersom moet: Baseraping en teamkilling zouden in de conventie van Geneve moeten worden opgenomen als zijnde verboden :+

De oprichter van het Rode Kruis, Henry Dunant, heeft het symbool afgeleid van de Vlag van Zwitserland waarop een wit kruis op een rode achtergrond, waarvan de kleuren werden verwisseld.
Oftwel Zwitersland kan beter de game-makers aanklagen ;)
Na lange onderhandelingsrondes heeft een diplomatieke conferentie op 8 december 2005 besloten om het zogeheten Derde Aanvullende Protocol bij de Conventie van Genève goed te keuren. Dit protocol voert het rode kristal (ook wel de Rode Diamant of Rode Ruit genoemd - in het Engels en het Frans wordt thans de voorkeur aan de benaming "rood kristal" gegeven, daar op die manier de afkorting RC evengoed voor red cross, red crescent en red crystal (of CR voor croix rouge, croissant rouge en cristal rouge) kan staan) in als bijkomend embleem.
Oftewel het probleem lost zich van zelf op, nu de rode-ruit het nieuwe embleem word. :)

Nou, die ruit wordt geen vervanger voor het kruis en de halve maan. Het is een EXTRA logo, ter aanvulling op de twee bestaanden.

Het is het enige echte neutraale teken. De halve maan is Islamtisch en het kruis Christelijk.
Als je kijkt naar de chaos in de wereld om die paar cartoons, is het logisch dat het teken toch echt neutraal moet zijn, wil je in Israel / Irak / Molukken kunnen werken.

Oftewel de andere tekens gaan langzaam verdwijnen

En het Zwitserse kruis is een christelijk kruis, net als dat van Engeland, Wales, alle Scandinavische landen en meer...
Had je kunnen bedenken als je wat langer nagedacht had.

Het kruis zoals in de vlag van Zwitersland en als in het Rode Kruis is geen christelijk kruis. Alle armen van het kruis zijn namelijk evenlang.

En ook de vlaggen van de Scandinavische landen zijn geen christelijke kruizen. Tja, als je het 90 graden draait lijkt het er veel op. Maar dat zijn geen christelijke kruizen.

Nou, die ruit wordt geen vervanger voor het kruis en de halve maan. Het is een EXTRA logo, ter aanvulling op de twee bestaanden.
En het is ingevoerd om te voorkomen dat de Rode Davidsster erkend zou worden. Zie ook in ieder geval de eerste drie resultaten.

Zoals ik het lees zit je <i>bijna</i> goed, en is het meer bedoeld om de Israëlische gelijksoortige organisatie MDA, dat de rode davidsster voert, toe te kunnen laten in de ICRC (overkoepelende rode kruis) zonder dat hun symbool als excuus kon worden gebruikt om dit tegen te gaan.

Ik denk eerder Engeland. Dat is letterlijk een rode kruis op een witte doek.

@Erkens: Ik bedoel dat het logo van Rode Kruis meer op de Engelse vlag lijkt dan op die van Zwitserland. Ik weet dat de oorsprong in Zwitserland zit.

Henry Dunant was een zwitser ;)
1859: Henry Dunant passeert het slagveld na de Slag
bij Solferino en wordt geraakt door het lijden van zo’n
40.000 achtergelaten dode en gewonde soldaten.
Met lokale burgers verzorgt Dunant de gewonden.

1863: Henry Dunant schrijft een boek over zijn
ervaringen. Als gevolg hiervan worden nationale
hulporganisaties van vrijwilligers opgericht. Omdat
deze vrijwilligers niet deelnemen aan de gewapende
strijd, hebben zij bescherming nodig. Als beschermend
teken wordt een rood kruis op een wit vlak gekozen:
de omgekeerde Zwitserse vlag. Dit wordt vastgelegd in
een internationaal verdrag.
bron: http://www.rodekruis.nl/p...oad/EMBLEEMFOLDER_HOR.pdf

http://www.rodekruis.nl/p.../home_crystal_crystal.jpg
en
http://www.rodekruis.nl/picture_upload/symbool_ruit.gif

...en (ik was er al bang voor)... het is niet eens een ruit, maar een vierkant op z'n punt!

En laat dat nou precies de definitie zijn voor een ruit
http://mathworld.wolfram.com/Diamond.html

En anders had je wel kunnen zeggen: "het is niet eens een ruit, maar een equilateraal parallellogram op z'n punt" (ook wel rombus, of rhombus in het engels), waardoor volgens jou redenering helemaal niets een ruit kan zijn.

Daar denk ik toch anders over.
Een vierkant is een bijzondere ruit, namelijk een ruit met 4 gelijke hoeken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruit

Een vierkant op z'n punt blijft een vierkant.
Een rechthoek op z'n punt is ook niet opeens een parallellogram...

Euh, een rechthoek is een (speciale) parellellogram

jaja, en straks worden speel-kaarten makers aangeklaagd omdat die ook een rode ruit gebruiken en kan je gaan troeven of pokeren met alleen harten, schoppen en klaver... |:(

of het terleurstellende niet-al-te-fris ruikende rode kruis... ;(

Oftewel het probleem lost zich van zelf op, nu de rode-ruit het nieuwe embleem word.
Het nieuwe logo is niet ter vervanging van de rode kruis of rode halve maan, het is een toevoeging, het zgn derde protocol.

In lande waar men liever niet gebruik maakt van het rode kruis of halve maan kunnen ze gebruik maken van de rode ruit. Dit vanwege geloofs overwegingen. Rode kruis wordt geassocieerd met het christelike geloof en de halve maan wordt geasocieerd met het islamitische geloof.

Alhoewel er tegenwoordig geen verschil meer bestaat tussen beide organisaties vanwegen een zeer diepgaande samenwerkings verband moeten ze toch neutraal.


Helemaal gelijk. Waar maken ze zich druk om.
Wat is het volgende? Makers van spelletjes aanklagen omdat zij bv "rechts extremistische" beeldmerken afbeelden? (Ik noem bijv de hakenkruizen in castle wolvenstein of COD)
Gaat een beetje ver dit. Het blijven spelletjes. Puur voor vermaak. Niet om in verband te brengen met wat voor een organisatie dan ook.

<offtopic> Da's helemaal niet het volgende.. dat gebeurde al een heel tijdje geleden:
Kijk maar ff bij legal issues: http://en.wikipedia.org/wiki/Wolfenstein_3D , of nog eerder, midden 80, een speciale versie van Rocket Ranger zonder hakenkruizen voor Duitsland.
</offtopic>
Allen je argument dat het alleen om vermaak gaat..
Alleen in een ideale wereld zou een spel geen enkele invloed hebben op de maatschappij. (de spelers maken immers deel uit van die maatschappij).
Dat betekent dat die spelen dus ook gewoon rekening moeten houden met auteursrechten, beeldmerken en beperkingen op het gebruik van symbolen en uitspraken die in sommige gevallen strafbaar kunnen zijn.

In dit geval is het Rode Kruis de beeldmerkhouder, en die wil niet dat hun logo zo gebruikt wordt. Dat is hun goed recht. Dat het logo ondertussen zo bekend is geworden dat het symbool staat voor alles wat geneest zou het in een rechtzaal lastiger kunnen maken, maar ditzelfde zou je bijna kunnen zeggen voor een Coca-Cola logo (wat betreft bekendheid, niet de genezende werking van.. laat maar)..
En dan zou de zaak toch heel wat duidlijker liggen voor de meeste mensen.
Ik ben het met je eens dat het overdreven lijkt, maar goed, ik ben nu eenmaal geen bestuurslid van het Rode Kruis.
Het feit dat het overdreven klinkt is nog steeds geen argument om niet naar ze te luisteren als ze in hu recht staan.

Op zich ben ik het helemaal met hun eens!
Je loopt wat rond in een spel, schiet alles dood/kapot wat los en vast zit, en zoekt dan naar een 'box' met een roodkruis erop omdat je geraakt bent door een kogel.
Maar goed, het Rode Kruis helpt toch alle partijen? Ook al heb je net wreed een dorp verwoest?
Vroeger waren ze er ook op feesten op geflipte mensen op te vangen die 'zelf' teveel pillen hadden geslikt.

Toch een beetje raar dat je dan zo met hun begaan bent. Het rode 'plusje' wordt vrijwel overal gebruikt, maar wel altijd op de juiste manier. Het voorbeeld dat jij geeft is toch niets om over te klagen. Je raakt gewond in een spel en je gaat opzoek naar een doos met een rood kruis erop. Wat een wijze les! Wat er daarnaast allemaal in het spel moet gebeuren doet er helemaal niet toe. Ik heb het sysbool nog nooit verkeerd gebruikt zien worden, in de trand van een witte gevechtshelikopter met een rood kruis erop die alles en en iedereen verwoest. Of dat de 'evil' eindbaas met een pet oploopt waar een rood kruis op afgebeeld staat. Ik noem maar wat gekkigheid, maar dit zie ik nooit. Het is altijd doodnormaal wat ik tegen kom en het klopt allemaal als een bus. Niemand die zich daar aan stoort en niemand die ooit maar dit verband zou hebben gelegd als het rode kruis niet ineens ophef zou hebben gemaakt over deze vorm van 'misbruik'. Ik hoop echt niet dat ze gaan zorgen dat het symbool niet meer gebruikt mag worden, het is imho een algemeen bekend symbool wat als 'doodnormaal' beschouwd wordt. Laat ze bij het rode kruis juist blij zijn dat ze deze 'status' hebben berijkt! Imho is het nu veel te lang aan de gang om er uberhaupt nog wat aan te veranderen. Daar hadden ze minstens 20 jaar geleden al een stokje voor moeten steken, maar dan waren ze ook nooit zo'n algemeenheid geworden. Ik vind het krom van ze om er zo 'negatief' over te denken, ik vind het echt prima zo als het er nu aan toe gaat met het symbool. Als hij echt word 'misbruikt' voor doeleinden die totaal niet met het rode kruis te maken hebben mogen ze van mij gerust klagen, maar dan zullen zij ook vast niet de enige zijn.

Voor zover ik me kan herinneren lopen de medics in Castle Wolfenstein (MP) en Battlefield 2 gewoon rustig mee met de troepen... en schieten ze net zo hard mee.

Maar verder heb je wel gelijk hoor ;)

Het is juist goed dat die tekens worden gebruikt in games. Iedereen weet dat hij bij een rood kruis zijn medkit kan halen.

Dus bijvoorbeeld kinderen weten ook meteen wat het rode kruis nu precies is.

Alsof dat het enige is wat het Rode Kruis doet :z
Sterker nog, het grootste deel van het Rode Kruis doet helemaal niet aan "medkits" uitdelen ;)

opzich nog niet zo slecht bedacht.
maar ik denk dat het Rode Kruis niet geossocieerd wil worden met geweld.

Naar mijn weten heeft het Lger namelijk ook het Rode Kruis voor de ziekenboeg. De Groene vrachtwagens, Helikopters etc met het Rode Kruis in witte vierkant.

Dus het lijkt mij een algemeen teken van Eerste hulp, gewonden, ziekenhuis etc.

In oorlogstijd betekend dat logo (internationaal) "niet schieten", heeft dus weinig tot niets te maken met het Rode Kruis, want in dergelijke gebieden is het Rode Kruis niet actief ;)
Voor eerste hulp is het witte kruis op een groen vlak.

Alsof ik elke keer als ik een healthpak met een rood kruis erop oppak,denk aan het rode kruis, dat gaat natuurlijk helemaal nergens over. Volgens mij associeerd echt niemand healthpaks ingame met het rodekruis.

Kunnen de makers geen beroep doen op 'toeval'?

Het is maar een +, die bevindt zich ook op elk toetsenbord. Het had net zo goed een * kunnen zijn.

Het is maar een +, die bevindt zich ook op elk toetsenbord. Het had net zo goed een * kunnen zijn.Als jou toetsenbord een rode + heeft heb je toch wel een bijzonder toetsenbord. Misschien dat het Rode Kruis die wel van je over wil nemen??? :+

'Het is een teken van bescherming bij gewapende conflicten. Spelers die de regels van oorlogvoering respecteren zouden beloond kunnen worden.'
Als ik een rood kruis tijdens men matchen zie liggen denk ik toch ook direct aan bescherming. :+

De afbeelding van het kruis wordt toch niet in slechte aard gebruik ? Meestal staat het voor verzorging. Hebben ze dan geen voorbeelden van games waar het teken in een slecht daglicht wordt gesteld ?

En als ze problemen hebben met de aard van de spelletjes waar hun teken in te bewonderen is, vind ik dit toch maar wat te ver gezocht. Straks kan de kerk beginnen melken over referenties naar de hel in Doom.

GTA -> Je kunt een ziekenwagen nemen (met een rood kruis) en mensen ermee omverrijden ;)

what's next?
"Griekenland klaagt Valve aan wegens gebruik Griekse letter"
"God daagt gamer voor het hof i.v.m. misbruik God-mode, prior-art overweldigend"
beetje jammer.

maarja, een aanklacht zal er zoals het artikel zegt wel niet van komen. overigens wordt dat rode kruis altijd gezien als veiligheid in een game, misschien dat mensen hierdoor juist eerder het rode kruis herkennen als medische hulp. dat 'r zoveel aandacht aan besteed wordt is iig beetje zonde.

Bij die tweede heb je wel een punt, maar als ik lees wat daar zoal over geschreven wordt, neem aan dat God het beklagen uitsteld tot het laatste oordeel. Soort van "eind-Boss" om in game termen te blijven. }>

"zo jongeman... kan jij je quake 1 nog herinneren?"
"uh ja?"
*flits*
"God-mode is NIET VOOR KINDEREN!!! MUAHAHAHA1337!!!!!!!"

God had slechts een patent op real-world god-mode, zoals je weet mag elke computertoepassing die 1:1 uit de echte wereld is gekopiëerd, gepatenteerd worden zonder dat de toepassing uit de echte wereld als prior-art wordt erkent.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: Designprojectortje van Samsung binnen handbereik 13:40
Vorige: Datacentrum Redbus is te zwaar 12:06

Powered by True
RSS VNU Media logo
© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden
Uitgever van: