Hoofdcategorieën
Device Settings

Scans naar lek in Microsoft SQL Server vertragen internet

Door Kevin Levie, zaterdag 25 januari 2003 13:59
Bron: CNN, views: 2.988

Diverse bronnen op internet, waaronder CNN, maken melding van grote vertragingen op internet als gevolg van een virus-achtige uitbraak. Op dit moment worden er over het hele internet enorme aantallen scans uitgevoerd naar een lek in Microsoft SQL Server, waardoor een groot aantal sites verminderd bereikbaar zijn. Ook de DNS root-servers hebben bereikbaarheidsproblemen en tot wel 30 procent packetloss. Inmiddels heeft de worm een naam gekregen: W32/SQLSlammer.worm. Serverbeheerders worden aangeraden onmiddellijk de patch uit te voeren en de poorten 1432 tot en met 1434 voorlopig af te sluiten.

Het gaat om een bekend lek in SQL Server, dat werkt op UDP-poort 1434 (ms-sql-m). Voor dit lek is reeds enige maanden geleden een patch uitgebracht, die veel systeembeheerders echter nog niet hebben toegepast. De worm verzendt een pakketje van 376 bytes naar deze poort, waarop de geïnfecteerde server het pakketje naar willekeurige servers gaat vermenigvuldigen. Er is verder geen schade aan besmette servers: het enige wat de worm doet is zichzelf verder verspreiden. Bij het verzenden van UDP-pakketjes wordt geen pakketje teruggestuurd, waardoor met grote snelheid pakketjes op servers kunnen worden afgevuurd en netwerken kunnen komen plat te liggen.

Ook het Trueserver-netwerk is veel zwaarder belast dan normaal, de filters in de routers van TrueServer onderscheppen op dit moment maar liefst 16 terabyte verkeer per uur (!) als gevolg van de uitbraak. De uitbraak lijkt op die van "Code Red" in de zomer van 2001, toen er ook grote bereikbaarheidsproblemen optraden. Volgens Symantec zijn minimaal 22000 systemen wereldwijd het slachtoffer geworden van de aanval. Inmiddels verbetert de bereikbaarheid weer langzaam, maar met name in Azië zijn er nog problemen. Ook de Amerikaanse veiligheidsdiensten zijn zich ermee gaan bemoeien. Volgens hen is het mogelijk dat Noord-Korea betrokken is bij de uitbraak, maar dit gerucht lijkt vooralsnog niet gefundeerd:

Illustratie infectie vleermuizen hack lek virus"It's not debilitating," said Howard Schmidt, President Bush's No. 2 cyber-security adviser. "Everybody seems to be getting it under control." Schmidt said the FBI's National Infrastructure Protection Center and private experts at the CERT Coordination Center were monitoring the attacks. The latest attack was likely to revive debate within the technology industry about the need for an Internet-wide monitoring center, which the Bush administration has proposed. Some Internet industry executives and lawyers said they would raise serious civil liberties concerns if the U.S. government, not an industry consortium, operated such a powerful monitoring center.

Update 17:20: Meer informatie over de uitbraak en de werking van de worm is toegevoegd. Men tast nog steeds in het duister over de herkomst en het plotselinge oprukken van de worm.

Volgende 20:01 Intel stopt productie diverse processors
Vorige 13:20 X-Bit Labs vergelijkt zes lowbudget videokaarten
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Klopt dit is vanaf half zeven vanochtend aan de gang niet echt lekker maar met 9 gigabit bij Trueserver :)

Kijk maar even hier op de Nedlinux site

De oorzaak zij dus niet ge-update Windows Servers. Tja kies dan ook voor Linux ;-)
:Y) Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet net zo makkelijk zou zijn om een lek van een linux database aan te vallen met een worm |:(

Misschien. Maar valt het anderzijds niet op dat het altijd Windowsservers waren die last hadden van dergelijke problemen de laatste tijd (Code Red I en II, nu dit...). Ik kan me niet zo meteen herinneren dat zoiets recent gebeurd is met Free Software.

Misschien zijn Linux sysadmins gewoon veel waakzamer om hun systeem te updaten dan de gemiddelde windowsfreak }>

Als er een lek bij linux-gerelateerde software ontdekt wordt, wordt het vaak breed uitgemeten waardoor je als admin toch ook maar het zeker voor het onzekere neemt.

En er lopen naast een heleboel goede windows-admins ook een hele berg kneusje rond die met een omscholingscursusje (ken je Word dan ken je ook wel een server beheren) opeens de verantwoordelijkheid over een server krijgen.

Het is onder Linux (met name Debian) gewoon zo oersimpel om eventjes security updates door te voeren... Onder windows kost dat hoe dan ook meer tijd. Je moet zitten klikken en bevestigen en klikken, terwijl je het onder Linux vaak met een paar commando's afkan.

Automatic updates van Windows is ook wat minder handig dan van linux, want onder Windows krijg je gelijk alles mee, terwijl je onder linux alleen security patches kunt halen...

Tsja, enerzijds zijn het natuurlijk Windows systeembeheerders die niet snel genoeg updaten, maar over een paar jaar, als Linux eindelijk "mainstream" is, zullen daar dezelfde problemen optreden. Noem het maar de geek-factor...

Toch even opmerken dat Free Software (Linux is alleen maar een kernel...), wel al zeer sterk is doorgedrongen in de servermarkt. Zo is volgens Netcraft Apache met 60% marktaandeel de meestgebruikte webserver, is Bind ook wel een van de populairste DNS-servers, en loopt een heel groot deel van alle e-mailverkeer over Sendmail/Postfix/exim/qmail-servers. (Ik kan me ook best voorstellen dat MySQL meer gebruikt wordt dan MS SQL, maar daar kan ik me in vergissen). Dus die redenering houdt hier (op servervlak) niet helemaal steek vind ik.

Maar eigenlijk zou een systeembeheerder er voor moeten zorgen dat bugs eruit zijn, ongeacht hoe lang het duurt (in alle redelijkheid dan). Als die er 3 uur voor nodig heeft, dan vind ik nog dat hij het moet doen, immers dat is zijn werk! (toch?)

Ik denk dat een aantal punten ook meespelen in dit soort problemen. Denk aan SBS-server, Email/SQL/fileserver in één (verplicht) en dan heb je zoiets snel te pakken. Verder is het zo dat deze bug bij Microsoft Technet te boek stond als "... mitigating factors: zeer onwaarschijnlijk bla bla" en ook "use this hotfix only when you are experiencing problems".. Ja, dan gaan mensen dit soort patches niet installeren, zeker niet als je ziet HOE het geinstalleerd moet worden en ook dat regeltje van "als je problemen krijgt door deze patch, ehm, jouw probleem dan!" daar wordt je niet vrolijk van. Het regeltje dat het dan aan n00bs van systeembeheerders ligt vind ik dan sterk overdreven.

Of het nu vier of vijf klikken zijn maakt niet uit.
Ik ken mede-Windows sysadmins die denken dat security acht-letter woord is (geen goeie vrienden). Ik ken overigens ook *nix admins die dat denken. :(

Met je windows-updates kun je trouwens ook kiezen welke updates je wilt. Je mag er echter nooit blind op varen. Je moet de juiste mailinglists bijhouden.
De beste les is nog altijd:
"A false sense of security is worse than being not sure."

Ik ben het met Bugu eens dat het nu lekker makkelijk is om Microsoft systemen te pakken. Gelukkig is MS tegenwoordig een stuk security-bewuster. Ik denk dat dit soort dingen in de toekomst wel af zal nemen.

Freggy: MySQL mist nog een aantal belangrijke features ten opzichte van MSSQL. Zodra ze Stored Procedures aankunen, kunen wij ook over. :)

Ja hoop blah blah over security fixes, als port 1433 gewoon normaal dicht staat naar de buitenwereld dan heb je dat hele gezeur niet.

[reactie op Tweakerbee]Wat een onzin dat het zoveel werk is om een Windows bak te updaten. Of dat de Auto updates van Windows altijd alles meepakken. Dat is nou typisch een geblaat van mensen die maar van een ding verstand (denken) te hebben, en iedere mogelijkheid, hoe vaag dan ook, aangrijpen om de Windows Bash Stick weer eens uit de kast te trekken. |:(
Ik ben het eens met iedereen die zegt dat Windows security beter kan en moet, maar dit soort commentaren zijn simpelweg niet waar.

Tsja, blijkt maar weer eens dat de beste beveiliging een goede systeembeheerder is. Een patch bestaat al enkele maanden. Dat zal weer een hoop nieuwe vacatures opleveren en een hoop werkzoekenden ;)

Naast het feit dat de patch al een geruim lange tijd beschikbaar is, is natuurlijk ook de vraag waarom je SQL server uberhaubt via Internet beschikbaar moet zijn...
(Heb jij overigens wel eens een cumulative patch op MS SQL proberen te draaien? Stop de service, backup deze file in deze sub-sub-subdirectory en vervang hem met de file uit deze zip file. Dat is voor velen iets te veel werk.)

Het ene internet is natuurlijk het andere niet :)
Een beetje universiteit in Nederland heeft 2 of 3 /16's, en heeft applicaties die vanaf overal daarbinnen toegang nodig hebben tot databases. Zelfs als je je database server daarbinnen beperkt tot alleen dat interne netwerk heb je een fors risico. Er hoeft binnen die subnetten maar 1 systeem kwetsbaar te zijn (bijvoorbeeld op de kamer van een student die op de campus woont) en die trekt de rest wel mee hoor. En met de bandbreedte die universoteiten gemiddeld genomen tot hun beschikking hebben telt dat leuk op.

voor een systeem beheerder zo dat NOOIT te veel werk mogen zijn.... overigens zit deze patch ook in sp3 voor ms sql 2000. wat een handige setup is.

Installatie zonder de server te hoeven rebooten.

"die veel systeembeheerders echter nog niet hebben toegepast."

je zou verbaasd zijn hoeveel onkunde er soms nog is... veiligheid van computersystemen zouden ze moeten aanleren van in het secundair onderwijs... ik zie dat als enige oplossing, het erin "stampen" vanaf jonge leeftijd...

Toch heb ik bij 't patchen van windows servers een ander gevoel als bij linux. Je installeerd iets wat van alles en nog wat oplost, maar hebt geen controle en je kunt ook niet controleren *wat* het precies doet. Hotfixes installeren kan iedereen, maar het blijft imo een vage bedoeling.

De echte oorzaak van lekke machines is trouwens luiheid.. een veel voorkomend verschijnsel onder de windows-wanabe-systeembeheerders ;).

IK denk dat het eerste probleem er in zit dat deze servers beschikbaar zijn op het internet. Waarvoor is dat in godsnaam nodig. Alleen je webserver hoort op het internet te kunnen. De SQL server is een backend tool die je moet firewallen zodat deze ten alle tijden veilig is tegen hacks.

Daarnaast is het verstandig regelmatig patches toe te passen.

Een andere vraag is waarom DB2 / Oracle / MYSQL / Postgresql etc hier nooit in het nieuws zijn door dit soort attacks. Is dit een teken aan de wand dat Microsoft software samen met de beheerders zo slecht hun werk doen ? Of zijn de andere databases zoveel veiliger.

Je ziet helaas nu wel de trend dat databases als stand alone producten webservices zouden kunnen aan bieden. Omdat ze een sort of applicatie server geintegreerd hebben. Als ze dit niet netjes gedaan hebben zit de database inderdaad direct aan het internet vast.

Overigens zitten er redelijk wat db's vast aan het internet om JDBC/ODBC connecties mogelijk te maken van remote hosts. (Absoluut niet mooi gedaan)

Je ziet helaas nu wel de trend dat databases als stand alone producten webservices zouden kunnen aan bieden. Omdat ze een sort of applicatie server geintegreerd hebben. Als ze dit niet netjes gedaan hebben zit de database inderdaad direct aan het internet vast.

Overigens zitten er redelijk wat db's vast aan het internet om JDBS/ODBC connecties mogelijk te maken van remote hosts. (Absoluut niet mooi gedaan)

Ik ben software engineer en systeembeheerder in dit kleine bedrijfje waar ik werk (5 man). Ik weet *heel veel* van computers, meer dan de meeste mensen hier.

Maar wat ik *NIET* weet is dat er een patch beschikbaar is voor Microsoft SQL Server omdat er een vulnerability in zit.

Microsoft heeft zoals gewoonlijk weer eens alleen gedacht aan de grote bedrijven die mensen aan kunnen nemen die zich alleen maar met systeembeheer bezig houden. Ze hebben weer eens niet gedacht aan de 'kleine man' die zijn aandacht moet verdelen tussen allerlei weinig-gerelateerde zaken.

Ik zie alleen maar weer de volgende slechte beurt van Microsoft...

Aboneer je op de Microsoft Security Bulletin mailinglist. Ben je altijd van de meest belangrijke patches op de hoogte.

Een client applicatie kan een SQL server via een aantal protocollen aanspreken. De meest betrouwbare en snelste daarvan is TCP/IP. Dus vandaar dat als je je netwerk niet goed hebt ingericht dat een SQL server beschikbaar kan zijn via het internet. Daarnaast heb je nog eens gewoon bepaalde gevallen waarbij het vereist is dat de server via het internet beschikbaar is.

Een client applicatie kan een SQL server via een aantal protocollen aanspreken. De meest betrouwbare en snelste daarvan is TCP/IP. Dus vandaar dat als je je netwerk niet goed hebt ingericht dat een SQL server beschikbaar kan zijn via het internet
Wat je nu dus eigenlijk zeg is dat juist omdat er TCP/IP geinstalleerd is je met een slecht ingericht netwerk de SQL server bij kunt??
lijkt me niet, in elk slecht ingericht (beheerd) netwerk met wat voor protocol ook kun je wel bij de SQL server!!!

Is het je niet opgevallen dat de aanvallen via UDP gaan en niet via TCP/IP ?

Overigens is UDP sneller dan TCP/IP, het is alleen geen "veilig" protocol, aangezien het transport niet bewaakt wordt.

Naast het feit dat de patch al een geruim lange tijd beschikbaar is, is natuurlijk ook de vraag waarom je SQL server uberhaubt via Internet beschikbaar moet zijn...
Dit is natuurlijk bullshit van grijze mannetjes die alles graag zo willen houden als het vroeger was.

Ik kan wel een paar dingen bedenken waarom ik dit zou willen hoor... Je stopt toch geen mogelijkheden in software om ze dan maar niet te gebruiken? Vooruitgang heet dat.

Anyway, ik zou niet weten waarom je ueberhaupt zo'n worm het internet op wil sturen...

Je wint er geen donder mee, het is puur vandalisme of terrorisme.

Maar ja, sommige mensen doen nou eenmaal gewoon dingen *omdat het kan*. Die vandalisten doen hun vandalenwerk *omdat het kan* en de software-engineers maken applicaties waarbij ze hun SQL-Server vanaf het internet willen aanspreken *omdat het kan*.

Het ene (vandalisme) is alleen maar puur evil omdat niemand er wat mee bereikt behalve dat ze een hoop mensen kwaad maken, terwijl het andere waarschijnlijk wel voordelen oplevert.

Je hebt gewoon een zieke geest als je dit soort vandalisme uitvoert.

Ach ik weet een universiteit hier in het land waar het computer centrum niets ziet in een firewall, omdat dat strijdig zou zijn met de academische vrijheid |:(
om maar eens een voorbeeld te noemen van beleid wat mede verantwoordelijk is voor het gemak waarmee zo'n worm zich kan verspreiden...

Een patch helpt niet tegen een scan.

Nee, maar het worm effect is dan wel weg. De truc van de worm is dat de servers elkaar infecteren. Zijn ze geinfecteerd dan gaan ze naar random machines UDP verkeer sturen. Als het snelle machines zijn (logisch voor database servers) en ze hebben de beschikking over genoeg bandbreedte dan kan een enkele geinfecteerde machine tientallen megabytes/s aan verkeer genereren.

Treft dat verkeer andere machines die niet gepatched zijn dan geeft hen dat weer het startsein om hezelfde te doen. Is een machine gepatched dan doet ie niks en blijft het dus bij die 'eerste' machine.

Ik wil de makers van deze worm en de idioten die de patch niet hebben geinstalleerd vriendelijk danken! Dankzij hun zit ik nu op zaterdag op mijn werk :(

Het is nu al een stuk beter. Vanochtend om 11.00 was het echt 2x niks.


ja. al meer dan een uur niet meer :(

edit : het blijft maar duren.....

Ik al de de hele dag niet. Voor mij is dat vanaf 9.00u dus. Erg handig als er bestanden op je hotmailaccount staan waar je meebezig had moeten gaan vandaag.

Als je op Hotmail moet vertrouwen voor `belangrijke` files ben je zo-wie-zo verkeerd bezig hoor :z

http://www.ams-ix.nl/hugegraph.html

zegt ook genoeg, lijkt me

Ik zie daar (hugegraph op Ams-ix) anders niet echt uitschieters. Zeker als je het vergelijkt met andere zaterdagen (voor die stats heb je helaas een login nodig) dan zie ik weinig opvallends, anders dan dat het verkeer op de ams-ix al jaren sterk toeneemt :)

Op stats.trueserver.nl zie je weer wel vanaf bepaalde providers (Lambdanet, Level3, MetroMedia) significant meer verkeer..

Ja ik merkte het vanmorgen ook al

www.ricardo.nl was niet bereikbaar .
en ook Gamespy gaf er de brui aan.
dit is niet grappig meer
Kan zon worm nu ook op mijn computer staan ?
Zodat ik ook die overlast veroorzaak ?
Ik ga eerst maar eens online virus scannen bij
www.bitdefender.com.

Wat is nu het nut van die ongein ?

Sorry, maar dit gewoon een fout in de meting :)
komt wel vaker voor..

[Edit] OOps ging over de graph van de AMS-IX van jp :*)

Had er zelf ook last van met m'n MSDE server op m'n workstation. Ik had m tijdelijk uitgezet, maar nu de patch even geïnstalleerd. Die zielige wormschrijvers kunnen maar niet ophouden he :(

Zolang jij ongepatchde machines met het Internet verbindt hebben ze ook voldoende aanleiding om wormen te schrijven. |:(

(Edit: No flame intented, maar ik vind dat een ieder die verstand van computers heeft zelf ook enige verantwoordelijkheid moet dragen.)

Helemaal mee eens.

Sorry als dit een overbodig krijgt maar het kan niet genoeg benadrukt worden dat het draaien van een server op het Internet, hoe klein dan ook, iets is waar je verantwoordelijk mee om moet springen.

MSDE is weer een geval apart. Lang niet iedereen die dat heeft draaien beseft dat het MS SQL bevat, en lang niet altijd is dat deel van het product in gebruik, dus lekker makkelijk om de patches te vergeten.

Mmmhh... ik dacht vanmorgen aan een DDOS. Maar deze worm veroorzaakt waarschijnlijk de 9.6Mb piek tussen 6 en 8 uur deze morgen :(

Het trieste van deze worm is dat deze enkel kan overleven door besmette servers die vervolgens weer andere servers besmetten. Aangezien er zeker nog genoeg bakken zijn waar SQL on gepatched op draait zal die worm lekker veel bandbreedte weg eten.

mijn broer heeft die ook...

hij verzond 6Mbyte/sec naar de router, en vermorzelde daarmee onze breedbandverbeinding...

jammer dat dit neit eerder nieuws is geworden... want de gevolgen zijn groot: DNS-servers in problemen enz...

die AMS-IX graph laat niks zien van die worm maar meer dat steeds meer mensen gaan internetten en meer data binnenhalen versturen ;)

Als belangrijke hosts down zijn waarvan ik gebruik maak, krijg ik een smsje. Normaal, als ik 's morgens mijn telefoon aanzet zijn dat een stuk of 2. Vandaag kreeg ik er 21. Toen ik ging checken bleek dat 30% van de hosts onbereikbaar was. Toen kreeg ik dit te zien:

-03:16- BREAKING NEWS: Reports that a wide-spread cyber-attack is underway on the key internet servers in the United States, the NSA is reporting that the attacks are believed to be originating from North Korean military computer networks.
-03:16- There is a massive worm that has infected all Microsoft SQL servers that are doing a giant DoS attack on udp port 1314. There is currently a major DDOS similar to codered/nimda circulating.
-03:16- It is targetting Microsoft SQL Serers, on udp port 1434, with packets sized at 404 bytes. Approximately 10-20% of the internet is "down" right now.

Dat noord korea er bij betrokken is lijkt me sterk. Het doet me denken aan een poging van de VS om weer iemand zwart te maken. Maar goed, vervelend blijft dit allemaal wel :)
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:01 Intel stopt productie diverse processors
Vorige 13:20 X-Bit Labs vergelijkt zes lowbudget videokaarten
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011