Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

De Chinese fabrikanten Huawei, Xiaomi en Vivo zouden werken aan smartphones met Edge-schermen van Samsung. De Zuid-Koreaanse fabrikant gebruikt de Edge-schermen sinds anderhalf jaar in zijn eigen smartphones.

Samsungs schermdivisie zou de technologie actief hebben gepromoot bij de Chinese merken, meldt de Zuid-Koreaanse site ETNews op basis van anonieme bronnen. De producten zouden momenteel in ontwikkeling zijn, hoewel Vivo naar verwachting de eerste smartphone met gebogen randen aan beide kanten naar verwachting deze week al presenteert.

Van deze smartphone, de XPlay5, verschenen in de afgelopen dagen afbeeldingen op het Chinese sociale netwerk Weibo. Deze afbeeldingen tonen duidelijk de gebogen schermranden. De Xplay5 zou draaien op een Qualcomm Snapdragon 820 en de eerste Android-smartphone zijn met een geheugen van 6GB. Samsung zou de technologie kunnen verkopen aan andere bedrijven dan Samsung Mobile, omdat het nu meer voorraad kan maken en betere yields haalt dan toen het met de massaproductie begon, anderhalf jaar geleden.

De deal met Chinese smartphonemakers ligt voor de hand, omdat die erg gericht zijn op het verminderen van de bezels rondom het scherm. Het eveneens Chinese Oppo probeerde de bezels vorig jaar te minimaliseren met projectie. In het Westen actieve fabrikanten als Apple, LG, Sony en HTC hebben minder oog voor het minimaliseren van bezels.

Over de toestellen van Xiaomi en Huawei is nog niets bekend. Xiaomi presenteerde vorige week op telecombeurs Mobile World Congress zijn Mi 5 met minimale bezels, maar zonder gebogen randen. Huawei zal binnenkort vermoedelijk zijn P9 presenteren.

Het zouden niet de eerste toestellen na die van Samsung met gebogen Edge-schermen zijn. BlackBerry bracht vorig jaar de Priv uit, een Android-smartphone met gebogen randjes. Het scherm van de Priv komt eveneens uit de fabrieken van Samsung.

Vermoedelijk Vivo Xplay5

Vermoedelijke Vivo Xplay5. Bron: @jetaimetech

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Het zal dan wel aan mij liggen,maar ik vind de Samsung schermen onnatuurlijk overkomen.
Als je zo om je heen kijkt zie je toch ook geen spetterende en felle kleuren?
ik heb vroeger bij canon gewerkt, de printerafdeling heeft consumententesten uitgevoerd ivm de kleurweergave.
Des te meer de kleuren in het adobe kleur spectrum vielen , des te lelijker het door het testpanel werd bevonden.

Wat een mens graag ziet en kleurechtheid zijn 2 verschillende dingen.

Nou is amoled al een stuk verbeterd kwa kleurechtheid.
Vergeet ook niet dat de zwartweergave, en contrast superieur zijn bij een amoled scherm.

[Reactie gewijzigd door toeschouwer op 29 februari 2016 13:59]

Over je laatste alinea. Inderdaad. Het AMOLED scherm van de Lumia 950/XL zijn getest met de beste benadering van de echtheid. Zoals hier bijvoorbeeld: http://nl.hardware.info/r...l-review-paneel-en-intern
En net als bij Samsungs kan de consument daarnaast ook nog het kleurprofiel naar wens aanpassen.
Als je zo om je heen kijkt zie je toch ook geen spetterende en felle kleuren?
Ligt er aan welke drugs ik op heb :+

Maar goed dat is iets wat in te stellen is, sinds de Note 4 is elk nieuw Samsung AMOLED scherm door displaymate verkozen tot het meest kleurechte scherm op de tablet/smartphonemarkt!
The Basic screen mode provides a very accurate Color and White Point calibration for the Standard sRGB/Rec.709 Color Gamut that is used in virtually all current consumer content for digital cameras, HDTVs, the internet, and computers, including photos, videos, and movies. The Color Gamut of the Basic screen mode is very accurate, with a nearly perfect 101 percent of the Standard sRGB/Rec.709 Color Gamut. Even better, the Absolute Color Accuracy for the Basic screen mode is an impressive 1.5 JNCD, the most color accurate display that we have ever measured for a Smartphone or Tablet, which is visually indistinguishable from perfect, and is very likely considerably better than your living room TV.
Bron: http://www.displaymate.com/Galaxy_Note4_ShootOut_1.htm
The measured Absolute Color Error for the Galaxy S6 Basic Screen Mode is just 1.6 JNCD, tied with the Galaxy Note 4 as the most color accurate display that we have ever measured for a Smartphone or Tablet, which is visually indistinguishable from perfect, ....
Bron: http://www.displaymate.com/Galaxy_S6_ShootOut_1.htm
The Galaxy Note 5 Basic screen mode has the most accurate display colors for reproducing all standard consumer content (sRGB / Rec.709) of any Smartphone or Tablet display that we have ever tested, with a measured Absolute Color Accuracy of 1.4 JNCD, ....
Bron: http://www.displaymate.com/Galaxy_Note5_ShootOut_1.htm
The Basic screen mode provides a very accurate Color and White Point calibration for the Standard sRGB / Rec.709 Color Gamut that is used to produce virtually all current consumer content for digital cameras, TVs, the internet, and computers, including photos, videos, and movies. The Color Gamut of the Basic screen mode is very accurate, with a nearly perfect 101 percent of the Standard sRGB / Rec.709 Color Gamut. Even better, the measured Absolute Color Accuracy for the Galaxy S7 Basic screen mode is an impressive 1.5 JNCD, tied with the Galaxy Note 5 and Galaxy S6 for the most color accurate displays that we have ever measured for a smartphone or tablet, which is visually indistinguishable from perfect, ....
Bron: http://www.displaymate.com/Galaxy_S7_ShootOut_1.htm

Dat Samsung in hun interface kiest voor felle kleuren zegt niks over de kleurechtheid van het display.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 februari 2016 11:53]

Oudere toestellen van Samsung waren wel degelijk oververzadigd en er was in tegenstelling tot tegenwoordig geen optie om de kleurechtheid aan te passen. Vandaar is de naam die de schermen van Samsung hebben goed te begrijpen.
Al vanaf de S1 kan je die kleurprofielen kiezen, dat is echt niks nieuws. Echter bij de eerste schermen kwam geen 1 profiel in de buurt van echte kleuren, dat is later dus wel zo...
Als je het display van een S6 (edge) instelt op normale kleuren ipv 'dynamisch' is het een van de beste smartphone displays momenteel op de markt.
Klopt en het scherm wat beter is is ook AMOLED en ook van Samsung (Note 5), er is al een jaar of 2 geen LCD scherm meer wat de troon wat kleurechtheid betreft terug heeft gepakt van AMOLED (Samsung).
Wat mij opvalt dat de demo toestellen in de winkel altijd ingebrande schermen hebben.
Komt dit doordat ze altijd op volle lichtfelheid staan of is dat gewoon een amoled iets net als bij plasmaschermen?
Wat mij opvalt dat de demo toestellen in de winkel altijd ingebrande schermen hebben.
Komt dit doordat ze altijd op volle lichtfelheid staan of is dat gewoon een amoled iets net als bij plasmaschermen?
Het is beide, ze staan daar natuurlijk op z'n felst, meestal 8 uur per dag maar soms gaan ze 's nachts niet een suit en is het dus 24 uur per dag (in veel gevallen) zelfde beeld. En het is een eigenschap die AMOLED heeft (wat niet wil zeggen dat je er ook altijd last van gaat krijgen).

Hoewel er gebruikers zijn die melden last te hebben van ingebrande schermen, is het mij nooit op gevallen, maar ik koop vrijwel elke S/Note dus misschien heeft het bij mij niet de tijd om in te branden ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 februari 2016 13:34]

Ik heb mijn S6 Edge bijna een jaar en bij mij zijn er ook al dingen ingebrand in het scherm.
Ik heb mijn S6 ook al bijna een jaar, en nergens last van. Ook de S4 van mn vriendin (2 jaar) en mijn S2 (3 jaar gebruik?) hebben nergens last van.
Met alle Samsung's die ik heb gehad had ik er last van.

Begon met de Galaxy S Plus en toen met mijn S4 en nu ook met mijn S6 Edge.
ik heb een S4 nu bijna 3 jaar oud, en ja ik kan het soms in bepaalde omstandigheden een beetje zien dat de status bar is ingebrand, maar als ik het nu zo even reproduceer is het nog best lastig, maar ik kan het net een beetje zien (bv tweakers in landscape tonen en dan het witte heeft een beetje op een bepaalde plek een "zwartig" lijntje

Maar zoals ik al zei dat is dus na 3 jaar gebruik en met normaal portrait gebruik valt het nog niet echt op
Ik heb een S3 en gebruik deze ook voor navigatie op vakantie. Ik zie soms in de hoeken ingebrande plekken waar iconen stil staan.
Zeker weten, als ik mijn Edge vergelijk met toestellen van vrienden, dan komen ze niet eens in de buurt.
Heeft dat niet meer te maken met de kleurkeuze van Samsung in de menu's en standaard achtergronden dan de schermkwaliteit?
Kan je zelf instellen. Zo staan mijn kleuren heel "raar" om voor mijn kleurenblindheid te compenseren.
Toch vinden velen dit mooi/mooier. Maar Samsung's "Basic" scherm modus is het beste voor de "echte" kleuren. Het is dus een keuze van de gebruiker.
Dat is dan ook totaal niet het doel van (AM)OLED schermen. De interactie met smartphones/tablets gaat vaak gepaard met vele kleuren, waardoor de voorkeur vaak ligt bij zo'n scherm.
Als je je device meer gebruikt om media als foto's/films te kijken dan is een IPS scherm vaak weer populairder.
Oled is toch echt een heel stuk beter dan ips. Ook met film/foto. Dit komt vooral omdat het contrast van IPS niet zo sterk is.
Klinkt goed, maar kan iemand mij precies het voordeel uitleggen van dit soort schermen?
Grootste nadeel is in ieder geval dat je handpalm beter om het toestel heen valt en je extra veel ongewenste acties hebt omdat je contact met het scherm maakt.
Dit is precies wat ik mijn collega hoor zeggen, prima telefoons maar zo'n scherm heeft meer nadelen dan voordelen.
  • scherm dat van een bepaalde kijkhoek nog zichtbaar is.
  • schermruimte speciaal gereserveerd voor bepaalde acties.
  • telefoon makkelijker vast te houden.
  • gimmick?
Die kijkhoeken heb ik nooit goed begrepen. Ik vind een beetje privacy wel fijn, en het dus wel prettig als degene naast me niet kan meekijken.
net zo nuttig als curved tv scherm; jah je bent hip en fancy, ma als je tijdje in gebruik hebt merk je dat er nadelen aan kleven die je bij regulier tv/scherm niet hebt :+
Ik vind het alleen maar nadelig, spiegelt als een gek.
Ik heb de s6 edge alleen vanwege de looks. Ik vind het gewoon een heel mooi toestel. Estetiek heeft ook een prijs en niet alles hoeft funtioneel te zijn toch. Ik heb geen last van de genoemde nadelen maar het heeft naast de looks idd weinig voordelen. Ik gebruik de rand wel als klokje zodat ik snachts de tijd zie zonder het toestel aan te zetten.
Weinig voordelen, behalve dat het lijkt alsof er minder randen rond je scherm zitten.
Geen bezels = kleinere toestellen of groter scherm.
Wie wil er nu een 6-inch toestel incl. bezel, als een 5 inch toestel zonder bezel een even groot scherm heeft?
Het enige maar dan ook het enige reden dat deze telefoos te koop zijn is omdat Samsung heel erg geilt op het promoten van wat ze kunnen produceren.

Tweakers zoals wij weten natuurlijk allang al dat dit eraan zat te komen maar wat is nou het nut ervan behalve dat mensen er onder de indruk ervan zijn?

Ik heb notabene net zelf een Galaxy S7 besteld en niet 1 seconde over nagedacht of ik een Edge versie moest nemen ja of nee want voor mij is het zo klaar als een klontje, het is volledig nutteloos.
Ik vind het niet echt slim van Samsung op dit moment.
Ze zijn de enige fabrikant die dit type scherm heeft. Afgezien van de randen worden de schermen ook geroemd om correcte kleurweergave , volgens displaymate zijn het de beste schermen.

Dit is dan ook hun usp, en die gaan ze nu al leveren aan fabrikanten die lager geprijste toestellen op de markt brengt. Ik had hier nog een jaar mee gewacht...

Als Huawei een versie uitbrengt met een mooi metalen behuizing, met een snelle soc,,tegen een lagere prijs, dan lijkt me dit niet handig voor ze.

Zegt toch iets over Samsung, op dit gebied missen ze net de commitment en visie/eenduidigheid binnen de bedrijfsonderdelen om echt het high end merk te worden en marktleider te blijven in high end Android toestellen.

Gaat niet om puur de edge variant.
Ook de rechte variant die in de s7 zit.

Ik begrijp natuurlijk ook dat ze andere onderdelen verkopen aan andere fabrikanten, maar het beste scherm van jezelf zou ik minimaal 1, 5 jaar voor jezelf houden.
Batterijen en geheugen, etc kan je altijd verkopen, zijn niet echt onderdelen die zichtbaar zijn voor de klant en het toestel onderscheiden van de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 29 februari 2016 11:55]

Ik begrijp natuurlijk ook dat ze andere onderdelen verkopen aan andere fabrikanten, maar het beste scherm van jezelf zou ik minimaal 1, 5 jaar voor jezelf houden.
Maar dan doen ze toch ook ongeveer? Het eerste (op die manier) gebogen scherm was de Note 4 Edge en die is 1,5 jaar oud.

Daarnaast als Samsung terrein verliest aan die bedrijven (wat al even gaande is) is het toch alleen maar slim om onderdelen te verkopen. Mogelijk verkopen ze de oude lading S6 Edge schermen en zijn ze alsnog niet even goed als die van de S7 Edge (ookal zijn de verschillen marginaal), ik zie (in het artikel op tweakers) niet om welke versie het gaat iig ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 februari 2016 12:01]

Ja, klopt wel. Maar Samsung had de kans de high end fabrikant te worden, en die edge was toch echt wel kenmerkend voor hun design, een beetje een uithangbord van hun technische voorsprong, wat weer uitstraling had op hun lagere segment.
Op die manier geef je toch weer wat weg, wat ik voor mezelf had gehouden tot ik met de volgende eigen kenmerkende feature was gekomen.
maar een productie lijn stil leggen nadat je er een serie highend toestellen mee geproduceerd hebt is ook kapitaal verspilling.

gewoon door laaten hobbelen en verkopen aan andere aanbieders.
terwijl je voor de 7edge een nieuwe lijn op start
Ja, kan ook. Ik begrijp de display divisie wel, maar dat is ook het probleem met Samsung. Verschillende divisies met ander management en weinig overleg onderling. Getuigt niet echt van een visie om samen het beste voor het hele bedrijf te doen.
Soms is een actie van 1 divisie juist weer nadelig voor de andere divisie.
Gebeurt in kleinere en andere grotere bedrijven ook wel hoor, dan heb je vaak verschillende afdelingen die alleen naar hun eigen budget kijken en daarmee juist een andere afdeling tegenwerken. Heb er dagelijks last van 😀

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 29 februari 2016 12:51]

Stiekem vermoed ik dat ze hier wel onderzoek nagedaan hebben en niet dat een paar mensen van de display productie zoiets hebben van: suh we gaan de schermen maar even aan andere fabrikanten verkopen.
Ik ga ervan uit dat er genoeg overleg onderling en onderzoek geweest is waarbij ze uiteindelijk bij dit besluit gekomen zijn.

Daarbij zullen denk ik bizar weinig mensen een bepaald merk kopen wegens de mooie kleurtjes. Althans persoonlijk vind ik elk scherm in de high-end smartphones op dit moment mooi uitzien. (ja oké de iPhone iets minder, maar ook dit vind ik nog altijd mooi/goed). Net als Sony, Huawei, LG enzovoort, ik vind al die schermen mooi uitzien.

Geloof mij maar dat de (hoe jij het noemt..): display divisie vast en zeker overlegt heeft met andere ''divisies''. Het is echt niet zo dat 1 groepje mensen die alleen over de productie van de Edge schermen dit even mag besluiten zonder overleg met de rest van de smartphone tak.
De display divisie heeft geen smartphone tak. Er is een smartphone tak en een display tak.

Je kan ervan uitgaan hoor, dat het allemaal prima is overlegd en geregeld. Zou best kunnen.
Is een aanname van mij, omdat er in het verleden ook sprake was van dit soort verhalen tussen de semiconductor divisie en smartphone divisie.
Ze zullen er vast wel over nagedacht hebben :+ . Het levert ze waarschijnlijk meer geld op als ze X extra beeldschermen verkopen. Daarnaast heb ik nog nooit van iemand gehoord dat hij/zij een Samsung kocht vanwege het prachtige beeldscherm.
Waarom hebben ze het dan wel gekocht? Vanwege touchwizz?
8)7 8)7 8)7 .

Of vanwege prijs?
Of vanwege marketing?. Zo een edge scherm is nl wel onderdeel van die marketing en herkenbaarheid.

Ik vrees dat dit een beslissing us van de display divisie van Samsung, waarover de smartphone divisie niets te vertellen heeft.
Net als het feit dat de smartphone divisie er op zijn beurt weer voor kiest om gedeeltelijk de qualcomm soc te gebruiken in de s7 in bepaalde regio's, ipv de exynos van Samsung zelf.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 29 februari 2016 12:44]

eqcuinox
Meestal reageer ik niet op spelfouten gezien ik ook vaak schuldig aan ben, maar ik gok dat je Exynos bedoeld? :P
Waarom hebben mensen een S1, S2, S3, S4, S5, S6(normaal) gekocht? Niet vanwege het Edge scherm 8)7 8)7 8)7 8)7
Nee, Samsung was op dat moment De Android fabrikant, er waren nog niet heel veel goedkopere alternatieven of alternatieven in high end.
Daarnaast spendeerden en spenderen ze veel aan marketing.

En laat ik die edge nu heel vaak zien in hun marketing het afgelopen jaar.
Samsung was op het moment van de S1 en de S2 de Android fabrikant ( ja er waren alternatieven maar niet zo goed als de Samsung ), vanaf de S3 kwamen Sony en de rest met smartphones die evengoed of beter waren.

Mensen zullen vast en zeker andere redenen hebben om een Samsung te kopen buiten het Edge gedeelte. Anders werd de normale S6, S5 en etc ook niet verkocht.

De eerste smartphones van Samsung ( s1, s2 ) hebben ze gewoon voet aan grond gegeven, veel mensen wilden een Samsung en blijven om die reden bij ze.
Ook marketing heeft uiteraard een groot effect ( wat op TV nu grotendeels overgenomen is door Microsoft ).
Al hadden ze nu geen Edge variant gehad, dan nog werden ze verkocht ( dat is min of meer wat ik bedoel ).

Samsung is min of meer de Apple op gebied van Android. Ja er is keuze, maar elke keer weer zie je dat Samsung de meeste verkopen heeft in Android land ( in ieder geval hier, in China zal dat wel anders zijn ). Met of zonder edge scherm.

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 29 februari 2016 13:40]

ok , jij vindt het een goede zet, ik niet.

Samsung heeft een enorme groei gekend tot de s4, daarna zijn hun omzetten /winsten alleen maar gedaald(niet te verwarren met aantal toestellen verkocht). Vanwege de opkomst van de Chinese/goedkope merken. Sinds de s6 hebben ze eindelijk weer meer winst gedraaid tov hetzelfde kwartaal als het jaar vooraf. Ze hebben de tendens doorbroken. Dus zo goed ging het niet meer met Samsung.

Ze hadden weer een techniek die uniek was in de markt, en zeker zeer herkenbaar was, het zgn edge scherm. Dat is het enige dat ze onderscheidde van de concurrentie. En dat geven ze nu weg aan prijsvechters als Huawei en xiaomi.
Ik vind het niet slim.
Hangt af van de verkoop projecties van Samsung voor de GS6 edge. Als Samsung ondanks marketing geen hogere afzet verwacht van de edge modellen maar wel meer edge schermen kan verkopen aan andere oem's en daardoor significant meer omzet kan draaien kan ik me voorstellen dat het bestuur denkt.....waarom niet?
Is mss ook een kwestie van tijd dat Lg het anders wel gaat doen (als ze het al niet doen).

Ook: LCD schermen zijn ook maar onderdelen, net zoals SoC's, ram en camera sensoren. Samsung is sowieso al leverancier van onderdelen aan andere oem's.
Ze verkopen waarschijnlijk ook niet hun laatste tech, die bewaren ze lekker voor zichzelf.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 29 februari 2016 14:12]

Ja, en dat is het verschil tussen een fabrikant en een echt merk.

Een echt merk vindt een imago met onderscheidend vermogen op langere termijn belangrijker dan op korte termijn wat meer veld verdienen(fabrikant).

Maar ok, ik heb de financiële informatie niet., dus agree to disagree.
Maar ik zou flink pissed of zijn als ik net een s6 of s7 edge heb gekocht voor 500+ euro en vlak daarna zie je iemand met een bijna zelfde telefoon lopen van een of ander goedkoop Chinees merk voor 300 euro.
Er is niks mis met een Xiaomi van 300-350¤. Ze kunnen hun toestellen (overigens ook hi end) alleen tegen zulke lage prijzen leveren vanwege flinke limitaties en aanpassingen aan hun bedrijfsmodel.
Wees niet bang, Samsung bewaart ongetwijfeld hun laatste tech (dat is incl. Edge schermen) voor zichzelf. Dus als je cutting edge hw wil van Samsung kom je toch bij hun uit.
Ik maak me geen zorgen...
Alleen heb het gevoel dat Samsung nooit duidelijke keuzes maakt of helemaal geen keuzes maakt, geen lange termijn visie, etc.
Meer een fabrikant van(zeer goede ) onderdelen dan een merk . Ze zetten niet echt door...
Zie ontwikkeling tizen, etc.
Haha ik zeg niet dat ik het een goede zet vind ja of de nee, maar ik heb wel zo'n vermoeden dat Samsung met hun teams en onderzoekers het beter doordacht hebben dan jij nu even doet.

Hoho, ik heb het ook nergens over omzet gehad, maar over het aantal verkochten toestellen. Ik zei dat de Samsung telefoons zonder Edge ook zeer goed verkocht werden vergeleken andere grote merken in Nederland. Samsung heeft zichzelf na de S2 eigenlijk nooit echt onderscheiden, enige waar ze naar mijn weten bekend om stonden is de naam en de goede foto kwaliteit voor een smartphone.

Klopt de Edge onderscheid zich van de rest, maar heeft Samsung dat nodig? Ook wanneer ze zich niet onderscheiden ( op de ''goede'' camera na ) verkopen ze als de malle. En dan heb ik het hier over het verkopen van een telefoon, en niet de omzet/winst.....
VInd het alleen maar een nadeel. Als je telefoon nu valt komt die op een glazen rand terecht in plaats van een metalen of plastic rand. Daarnaast is het voor usability alleen maar nadeling dat de palm van je hand nu nog sneller het scherm kan raken.
Ik heb de Samsung S6 Edge per ongeluk een keer laten vallen. Buiten op straat, midden in het centrum. Dit was vanaf 1 meter hoog / stuur-hoogte. Schade, kleine krasjes op het metalen frame en het glas had geen krasje of putje.

Als het design goed is, dan zal het glas geen contact hebben met de grond.
Heeft niks met het design te maken, leuk dat jou toestel mooi viel op de grond en goed land. Daar heb je dan geluk meer. Stel voor hij valt op een tafel rand, dan is het een heel ander verhaal.
Stel hij valt op een tafelrand? Ik neem aan dat je dan bedoelt dat hij met het glas op de hoek terecht komt. Dan maakt het voor de schade niet uit of de telefoon wel of geen edge heeft. Het scherm kan wel of niet breken/scheuren/versplinteren. Als het een Gorilla Glass 4 scherm is, dan kan is het scherm velen malen sterker dan bij Gorilla Glass 2.

Stelling van het verhaal, je telefoon goed vasthouden of een bumper er omheen doen :)
Je snapt niet wat ik bedoel. Ik bedoel niet op de punt maar op een langwerpig voorwerp. Je haalt met de edge 2 kanten van de bescherming weg, waar die met pech wel op kan vallen. Ook met een bumper erover. Naast dat de usability er gewoon onder lijd.
https://youtu.be/CpxCISKXvrc

Droptest van iphone6s versus de galaxyS6 edge. 2 verschillende designs genadeloos door de mangel gehaald.

Uitslag is.......verassend.
Niet voor tere zieltjes (18+ only).

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 29 februari 2016 17:48]

ANders lees je even mijn post nog eens. Dat is op een vlakke ondergrond waar die onmogelijk op het glas zelf kan landen.
In het filmpje rijdt er een auto in volle vaart over de Edge6 heen en het scherm blijft heel met wat schaaf plekken op het glas zonder compleet te versplinteren. Erg indrukwekkende prestatie van Samsung en Corning alhoewel een beetje overkill van de testers. Niet helemaal jouw user scenario maar zoals Kiswum al aangaf geeft het een indicatie van hoe stevig gorrilla glass4 wel niet is. Glazen achterkant van de Edge6 en het iPhone scherm ligt wel compleet aan gruzelementen na 1 directe klap

Wat opvalt is dat na alle martelingen de iPhone6S en GalaxyEdge6 bij beidden het scherm en toestel nog steeds aangaat en lijkt te functioneren. Build quality op zijn best!

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 1 maart 2016 02:55]

Er zijn genoeg filmpjes te vinden waar ze wel breken bij een val. Een auto is niet zo bijzonder. Helemaal geen druk op een klein lunt maar fewoon over het hele toestel verdeeld
Krijg je dan niet allemaal telefoons die op de Edge lijken?

En 6GB in een telefoon, das een hoop :-D
Krijg je dan niet allemaal telefoons die op de Edge lijken?
Dat denk ik wel, maar anders hadden ze (die chineze toestellen) wel wat weg van de gewone S6. Dus wat dat betreft is het om het even ;)

Zie: reviews: Xiaomi Mi 5: high-end specs en een midrange-prijs

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 februari 2016 11:38]

Lijken ze zowieso niet op elkaar allemaal?
een vraag aan iemand met ervaring met de edge: wat voegt dit nu eigenlijk toe? lijkt me meer een gimmick dan echt iets nuttigs. heb een paar keer de edge in mijn hand gehad maar vindt de meerprijs die je ervoor betaald het echt niet waard.
Ik heb de S6 edge gehad. Het is inderdaad een gimmick in mijn opinie.
Je kunt op zo'n zijkant een klokje laten zien of een paar snelkoppelingen o.i.d.. ik heb het in een half jaar nooit gebruikt.

Ziet er leuk uit maar ik wil het niet weer hebben.
Ze mogen ook wel eens wat doen aan die enorme blokken boven en onder het scherm. Dát is iets wat mij al jaren lang stoort. Zo weinig ontwikkeling op dat gebied.

Het is niet zo moeilijk om bijv. de home knop _onderaan_ de telefoon te doen, waarbij hij (net als edge schermen) op 2 vlakken in te drukken is - van onderen of van voren. Veel kleiner en handiger.

Ook microfoon, speaker en camera kunnen allemaal een stuk kleiner.
Ik zou zeggen, stuur een mailtje naar Samsung dat je er graag wil werken. Ik weet zeker dat ze staan te springen om iemand als jou die weet hoe de microfoon, speaker en camera kleiner kan zonder in te leveren op kwaliteit en levensduur....
Ik heb samsung, sony en apple telefoons gerepareerd voor een maandje of drie. Dus ja, ik weet heel goed waar ik het over heb - er is genoeg ruimte om de zaak anders te implementeren en te verschuiven. Apple telefoons waren voorheen uiterst klein en daardoor soms lastig, maar bij andere merken zoals samsung zijn er zééén van ruimte om dingen te verkleinen verschuiven veranderen.

Je kan wel ironisch doen, maar het is gewoon triest dat daar weinig tot geen ontwikkeling in plaats vind, en feitelijk louter en alleen omdat Apple het niet nodig vind (= trendsetter qua design). De slaafse en weinig creatieve design afdelingen van andere merken doen vervolgens ook weinig - oh wacht, edge toestellen waar niemand echt op zit te wachten, het staat leuk maar maakt het toestel niet of nouwelijks compacter wat bij de huidige absurd grote formaten een enorm pluspunt zou zijn.
Je kan wel ironisch doen, maar het is gewoon triest dat daar weinig tot geen ontwikkeling in plaats vind, en feitelijk louter en alleen omdat Apple het niet nodig vind (= trendsetter qua design).
Nou niet qua bezel iig waar we het nu over hebben, daar lopen andere merken al jaren (minimaal 5 jaar!) mee voor, waar Apple nu nog steeds rond de 65% zit wat LG/Samsung al een paar jaar geleden hadden...
De slaafse en weinig creatieve design afdelingen van andere merken doen vervolgens ook weinig - oh wacht, edge toestellen waar niemand echt op zit te wachten, het staat leuk maar maakt het toestel niet of nouwelijks compacter wat bij de huidige absurd grote formaten een enorm pluspunt zou zijn.
Nu komt de aap uit de mouw, je bent hier niet om te zeuren over grote bezel, maar om te zeiken op andere merken dan Apple, proberen ze wat (waarmee de bezel wel degelijk verkleind word), is het weer niet goed :)

Even voor de duidelijkheid (screen to body ratio):
iPhone 1: 52.35% http://www.phonearena.com/phones/Apple-iPhone_id1886
iPhone 3g(s): 52.35% http://www.phonearena.com/phones/Apple-iPhone-3G_id2962
iPhone 4(s): 55.27% http://www.phonearena.com/phones/Apple-iPhone-4s_id5257
iPhone 5(s): 60.82% http://www.phonearena.com/phones/Apple-iPhone-5_id7378
iPhone 6(s): 65.71% http://www.phonearena.com/phones/Apple-iPhone-6_id8346
iPhone 6(s) Plus: 67.91% http://www.phonearena.com/phones/Apple-iPhone-6-Plus_id8908

Galaxy S1: 57.88% http://www.phonearena.com/phones/Samsung-Galaxy-S_id4522
Galaxy S2: 62.75% http://www.phonearena.com/phones/Samsung-Galaxy-S-II_id5106
Galaxy S3: 65.82% http://www.phonearena.com/phones/Samsung-Galaxy-S-III_id6330
Galaxy S4: 71.91% http://www.phonearena.com/phones/Samsung-Galaxy-S4_id7597
Galaxy S5: 69.76% http://www.phonearena.com/phones/Samsung-Galaxy-S5_id8202
Galaxy S6: 70.48% http://www.phonearena.com/phones/Samsung-Galaxy-S6_id8997
Galaxy S6 Edge: 71.75 % http://www.phonearena.com...ung-Galaxy-S6-edge_id9193
Galaxy S6 Edge+: 76.62% http://www.phonearena.com...ung-Galaxy-S6-edge_id9524

Apple zit met hun laatste (en grootste model) de iPhone (6S Plus) net aan boven de verhouding die Samsung (S3) 4 jaar terug al had, kijk je naar hun kleinere model iPhone (6S) zit je er zelfs (marginaal) onder!
Je hebt mn punt niet goed begrepen. Ik zeurde *juist* op apple - aangezien ze design technisch gezien trendsetter zijn, doet de rest van de industrie relatief weinig. Dat wil zeggen, bovenste en onderste deel van de telefoon (dus home button gedeelte + earspeaker/frontcam) zijn enorm bij Apple. Bij Apple geven ze dus geen donder om iets wat écht heel veel verschil zou maken.

De rest van de merken doen er ook weinig mee, behalve samsung die z'n bezels dmv de edge series heeft gereduceerd. Een verbetering waar niemand echt op zit te wachten imho, beter onder/bovenkant verkleinen.

Mij betichten van applef-fanboyism is ongeveer net zo dom als Richard Dawkins een aanhanger van het creationisme te noemen.

[Reactie gewijzigd door majic op 29 februari 2016 18:55]

Je trekt het hier in het belachelijke, maar op zich heeft zij/hij wel een punt.
Er zijn opties genoeg.

Velen kan het geen moer schelen of een gsm nu 2mm dikker is of niet. Zo zal er dan wel plaats genoeg zijn om alles achter elkaar te steken in plaats van boven/naast elkaar.
Er word te simpel nagedacht. Dat is wat ik probeer te zeggen.

Er komen ontzettend veel dingen kijken bij het ontwerpen van een telefoon. Heb je wel eens een toestel gezien die uit elkaar ligt? Alles is zo gemaakt dat het precies in elkaar valt en goed kan samenwerken (warmteafvoer etc).

Het opstapelen van onderdelen levert alleen maar problemen op met warmte aangezien elk onderdeel warmte afgeeft. Daarom geef ik ook aan, als mensen denken dat ze het beter kunnen, ga solliciteren want ze zoeken jou!
Ach ja...
Als je zo denkt verandert er niets.
Ik schrijf toch niet dat ze stil moeten blijven staan?

Hou er rekening mee dat er honderden mensen betrokken zijn bij de ontwikkeling van een toestel welke allemaal hun eigen visie hebben en het allemaal testen. Wat op dat moment het beste werkt word uitgebracht als final product voor de consument.

Dus nogmaals, ik zeg alleen dat er te makkelijk word gedacht over een kleinere microfoon, camera etc. Er komt een hoop bij kijken om bepaalde aanpassingen te maken en wat dat betreft gaan we alsnog ontzettend hard de laatste jaren (mede dankzij de groeiende concurrentie op deze markt).

Ik bedoel, onze smartphones zijn kleiner dan een gemiddelde compactcamera maar kwa photokwaliteit ontlopen ze elkaar niet meer (De digitale zoom en slecht licht situaties daargelaten).

Onze smartphones zijn sneller dan consoles en computers van 7 jaar geleden terwijl diezelfde smartphones in iedereen hun broekzak past en die consoles en computers niet.
Inderdaad, compleet mee eens.
En net daarom denk ik dat we moeten blijven hoge eisen stellen.

Ik denk gewoon dat er te veel in dezelfde richting gewerkt wordt door iedereen. Groter, dunner, lichter.

Niet iedereen wil dat.
Als ik de foto's in de link bekijk is die ruimte nu eenmaal nodig:
https://nl.ifixit.com/Gui...ssembly+Replacement/44659

Ook microfoon, speaker en camera kunnen allemaal een stuk kleiner.
Roep je nu maar wat of kun je het onderbouwen?
Ik heb een kwartaal lang aan de lopende band iphones en galaxies gerepareerd, compleet uit elkaar geschroeft en weer in elkaar gezet vaak. Er is echt genoeg ruimte in het frame tot het verplaatsen van een aantal zaken zodat home-button bezel gedeelte en microfoon/cameragedeelte slanker zijn. Echter heeft dat geen prioriteit - dit komt omdat de bedrijven steeds plattere telefoons willen maken. 1 of 2 mm er bij in de hoogte en die bezels kunnen gewoon 50% kleiner.
Edge of niet, samsungs smartphone schermen zijn ongeëvenaard op het moment, dus ik vind het alleen maar goed dat ze in meer telefoons gebruikt gaan worden.
Heb kort een reguliere s6 gehad, en het verschil in kwaliteit van het scherm met mijn nexus 6, en mijn broers iphone 6 was echt extreem groot.
Geef mij maar liever minimale bezels. Wil echt een zo groot mogelijke scherm in een kleine behuizing. Daarmee bedoel ik ook de boven en onderkant zo dun mogelijk.
Super! Kijk uit naar Xiaomi en Huawei Edge toestellen met super amoled schermen!
6gb in een smartphone? Lijkt overkill maar gecombineerd met nieuwe ontwikkelingen als continuum en convergence wordt alles opeens een stuk interessanter. Zeker als Android N met een soortgelijke feature komt (zeer waarschijnlijk).

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 29 februari 2016 13:04]