Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

De kinderen die als extra zijn toegevoegd aan de consoleversies van This War of Mine: The Little Ones zullen waarschijnlijk niet toegevoegd worden aan de al eerder verschenen Windows-versie. Het Poolse 11bit heeft geen tijd. Het spel verscheen deze week voor PlayStation 4 en Xbox One.

In het eind 2014 verschenen This War of Mine moet de speler een aantal volwassenen zien te redden in een door oorlog geteisterde stad. In de game beleeft de speler een oorlog vanuit het perspectief van de onschuldige burgers en niet vanuit de strijdende soldaten. Inmiddels is This War of Mine: The Little Ones op de markt. Het Poolse 11bit heeft de versie voor PlayStation 4 en Xbox One uitgebreid. De speler dient nu niet alleen volwassenen te redden, maar krijgt ook de zorg over een aantal kinderen. De toevoeging van kinderen geeft de toch al grimmige game een extra emotionele lading.

De Poolse studio heeft echter geen tijd om de extra's uit The Little Ones toe te voegen aan de oorspronkelijke Windows-versie van de game, maakt senior producer Marek Ziemak tegenover Eurogamer duidelijk. "We zouden heel graag de content uit The Little Ones ooit beschikbaar stellen op pc, maar we concentreren ons nu op het ondersteunen van de consoleversie en op het uitbrengen van modtools. Ik ben bang dat onze studio te klein is om alles te doen wat we zouden willen." De Poolse studio heeft veertig medewerkers en is na de ontwikkeling van This War of Mine begonnen aan een nieuw, groot en ambitieus project, maakte een pr-medewerker van de studio in 2015 al kenbaar. De nieuwe game heeft opnieuw een serieus thema, maar meer details heeft de studio nog niet vrijgegeven.

 This War of Mine: The Little Ones

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Ik ben klaar met 11Bit Studio's. Ze hebben een geweldig spel gemaakt wat ik met 'plezier' speel (plezier is niet het woord, maar je snapt het waarschijnlijk wel).

Een aantal maanden geleden is versie 2.0 uitgekomen van This War Of Mine... helaas alleen voor mensen ie het spel gekocht hebben via Steam. Als je het spel via bijvoorbeeld GOG aangeschaft hebt heb je pech, geen modding tools voor je want je krijgt de hele update niet. Ik heb hier op 11 januari 2016 een aantal keer contact over gehad met de ontwikkelaars en dit was hun initiŽle reactie:
"Modding tools will be only available on steam. The mods themselves though will work also with games from other sources like Humble Bundle and etc."
Dan rest nog de vraag hoe kom je aan mods als je ze zelf niet kunt maken? Via de Steam workshop downloaden gaat niet als je het spel zelf niet hebt op Steam. Toen ik 11Bit Studio's om een oplossing hiervoor vroeg gaven zij het volgende aan:
"Anyone having the mod files will be able to share them with other people. It's just the matter of coping the files from the game folder."
"You can ask people from the steam's community , I believe someone will be willing to help."
Dit is naar mijn mening alles behalve een goede oplossing.

Nu dit nieuws uitkomt dat men een content uitbreiding heeft gemaakt maar alleen voor consoles en niet pc's snap ik de studio niet meer. Hoe groot is het hardware verschil tussen die twee? Of is het meer softwarematig een uitdaging?

Ik vind het jammer om te zeggen maar op deze manier is dit de laatste keer dat ik mijn geld aan deze studio heb gegeven. Ondanks dat ik het een goed spel vind. Je wordt als koper gewoon aan de kant geschoven (met name met die 2.0 update).

Bewerkt 13:05: paar spelfouten en woorden.
Bewerkt 13:28: reactie onderbouwd met quotes van gesprekken die ik had met 11Bit Studio's.
Bewerkt 13:43: Datum vermelding gesprek toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Blinkin op 29 januari 2016 13:43]

Zij zien GOG, Steam, Humble Bundle kennelijk ook als aparte platformen. Laten we hopen dat dit de enige ontwikkelaar is met die gedachte anders wordt het helemaal zo'n zooitje :/
Dat is ook best vaak zo. Ook zijn de versies van Humble Bundle games die los staan van de steam store vaak erg verouderd op de website van Humble Bundle. Zowel de mobiele games als de PC-games. Je koopt vaak gewoon de versie die er op staat bij aankoop, en deze wordt gewoonweg niet meer geŁpdatete.
De developers van Parkitect (die ook via Humble Bundle verspreid wordt) hebben aangegeven dat ze moesten wachten met een nieuwe alpha release omdat ze bij Humble Bundle de release handmatig gedaan moest worden, en die gene vrij had. Als elke release handmatig gedaan moet worden Humble Bundle zelf, dan snap ik wel dat vele games niet geupdate worden...
Maar dat betekent toch niet per se dat het moeilijker is voor de ontwikkelaar om dat te doen? Hij moet toch gewoon alleen wat langer wachter, wat niet zo erg is?
Beide spelcomputers zijn x86 (AMD) dus porten van de code zal niet moeilijk zijn. Qua hardware support kunnen ze hetzelfde als de originele PC versie gebruiken. Het enige dat echt wezenlijk anders is, is de UI (ivm controllers vs keyboard/muis). Daar is dus zowel andere code als artwork voor nodig.

Vergeet niet dat er heel wat bij komt kijken (Q&A van de nieuwe UI, marketing van de DLC voor PC versie, enz), en men het economisch niet rendabel acht. Dat is het eigenlijke nieuws; anders zou men het wel porten. Desnoods huur je extra mensen daar voor in. Maar dat doen ze niet. Hierboven zegt iemand dat het spel gratis weg werd gegeven op een website. Tja, dat zijn dan misschien geen toekomstige klanten voor een betaalde DLC. Die hebben het spel misschien niet eens gespeeld? Bovendien is het wellicht ook makkelijker te piraten voor PC.

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb niets met consoles, nooit gehad ook. Voor mij is een console een prompt met een dollarteken of hashtag erin. En ik vind dit ook een 'leuk' spel. Echter soms moet je met beperkte resources harde keuzes maken waar je een deel van je fanbase niet gelukkig mee maakt.
Mm ja daar heb je een goed punt. Klinkt aannemelijk, uiteindelijk hebben zij ook inkomsten nodig om als bedrijf te overleven en dan kun je inderdaad niet alle dromen uit laten komen als die niet haalbaar zijn.

Elders in een discussie gaf iemand aan dat de PC versie modding tools heeft gekregen maar die hebben de consoles weer niet. In dat opzicht is er een balans.
Ik ben benieuwd of het mogelijk is met de modding tools alsnog iets dergelijks te maken.
En dan nog hopen dat die mods ook op sites zoals indiedb/modddb komen.

De deur staat dus nog op een kier. Wie weet wat de toekomst brengt.

Bewerkt: spelling.

[Reactie gewijzigd door Blinkin op 29 januari 2016 13:34]

men het economisch niet rendabel acht.
Dat dus. Al het andere is gewoon een zwak excuus voor de pers.
Dat begrijp ik niet zo goed.
Ps4 en XboxOne hebben gewoon zelfde hardware als een pc.
Hoe veel werk kan het zijn om de content over te brengen naar de pc versie?
Weet niet maar is denk ik een zelfde discussie als waarom veel games niet naar Linux komen.

Is zelfde hardware maar ander besturing systeem

Nu weet ik niet hoe gamemakers te werk gaan maar mischien kun je de assets wel hergebruiken maar mischien de scripts niet? En als je alles al kunt over brengen lijkt mij dat je voor de pc opnieuw de code moet checken/optimaliseren
Dit begrijp ik wel:
Als je een game maakt voor de pc (windows os) en het draait op directX dan is het achteraf redelijk veel werk om het spul aan de praat te krijgen op een Linux OS met OpenGL (of hoe de huidige versie ook heet).

Maar in het geval van deze game:
Game bestaat al voor pc windows platform.
Game bestaat al voor XboxOne en PS4.
Nieuwe content wordt gemaakt op een windows werkplek neem ik aan.
Content staat dus letterlijk op je harddisk
Hoe veel werk is het dan om die content te laten functioneren in je bestaande versie die op windows draait?
Dat durf ik je niet te vertellen. Maar blijkbaar is het niet een kwestie van even op export te drukken en dan aan te vinken dar het voor Windows is. Mischien is de game aan de kern heel verschillend of hebben ze er niet echt rekening mee gehouden om het makkelijk over te zetten.

Wat de reden ook is. Het lijkt mij niet makkelijk. Ikzelf ervaar dit probleem vanuit het werkveld met verschillende software. Zo moet ik wel eens IFC bestanden (bouwkundige opleiding) in Aurodesk revit. Hoewel IFC de standaard is merk ik dat het vooral de implementatie van de exporterer is die zorgt of het wel of niet werkt. Als dit zo'n zelfde probleem is dan moet je nog enorm veel werk verzetten om het kloppend te krijgen.

Ze zijn met 40 man en bezig aan een nieuw project, modtools, en hoogstwaarschijnlijk after care met de consoles.

Dan lijkt het mij dat je druk bezet bent. En wie weet bedrijven komen wel vaker terug op wat ze zeggen. Mischien zijn ze momenteel het niet van plan maar dat zodra de modtools e.d. klaar zijn dat ze het alsnog proberen of net wat

Meen ook gelezen te hebben dat het ook op OsX en Linux draait. Dit kan ook een reden zijn omdat ze dan voor drie besturingssystemen de hele mikmak moeten porten wat ook weer veel werkuren met zich meebrengt.

Om versplintering van versies te voorkomen wilden/willen ze midchien even wachten 5otdat ze alles kunnen meepakken
PS4 en XboxOne zijn 2 console met de zelfde hardware specs. PC moet je rekening houden met heel veel verschillende combinaties.
Daarom bestaat er toch zoiets als minimal en recommended system requirements? :)
Klopt, maar dan heb je nog steeds verschillende combinaties die ondersteund moeten worden. Dat is de reden waarom sommige ontwikkelaars puur op console houden.
( buiten het illegaal downloaden )
Klopt, maar dan heb je nog steeds verschillende combinaties die ondersteund moeten worden. Dat is de reden waarom sommige ontwikkelaars puur op console houden.
( buiten het illegaal downloaden )
Wat in dit geval een excuus van niets is, want het gaat enkel om toegevoegde content wat voor praktisch de gehele toevoeging niets zou wijzigingen aan de engine van de game op zo'n wijze dat de diversiteit van het PC platform hier problemen zou geven.

Het komt op mij gewoon over als een goedkoop excuus van een developer, die er eigenlijk geen zin meer in heeft om deze titel op PC nog te dragen omdat het niet rendabel genoeg meer is.
Frameworks kunnen per platform verschillen. En als je een stuk middleware mist voor een platform dan wordt het ook lastig.

En verder heb je nog licenties en afspraken met externe partijen die het lastig maken.

En uiteindelijk is het meest aan de pc wel verdient, en is het interresanter om iets nieuws te doen.
Meer werk dan dat het geld gaat opleveren of dat ze simpelweg creatieve energie in willen steken. Het is nog altijd een bedrijf en die mogen dat soort keuzes natuurlijk gewoon maken.
Klinkt voornamelijk als een slechte scheiding tussen gameplay en engine code
Nu weet ik niet hoe groot hun budget is, maar kunnen ze dit niet uit handen geven aan anderen zodat het wel geleverd kan worden?
Modtools neem ik aan komen voor de pc, Dus dat zijn ze van plan.
De kans is groot dat iemand de mod tools zal gebruiken om kinderen toe te voegen.
Zoals vaak is het weer aan de modders om te doen wat de developer niet kan.
Modtools zijn er al maar alleen voor Steam gebruikers. Andere verkoop platformen zoals GOG zullen de update niet krijgen volgens de ontwikkelaars zelf, maar de gebruikers van deze platform kunnen wel de mods gebruiken op versie 1.4.

Ik hoop dat er modders zijn die die inderdaad zoiets alsnog per mod kunnen implementeren. Kinderen zijn kwa graphics al aanwezig namelijk dus het zal vooral veel werk voor dialogen en nieuwe situaties zijn.
Dit bericht doet mijn oren spitsen.

11Bit studio's heeft namelijk een gamestore (vergelijkbaar met Steam, HumbleBundle, IndieGameStand, GOG) genaamd GamesRepublic, waarbij vooral opvalt dat ze vaak hun eigen ontwikkelde games een flinke korting geven of gratis meegeven bij aankoop van een game van een andere ontwikkelaar.

Iets zegt me dat dat invloed heeft gehad op de besluitvorming om geen Windows-port te maken.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 29 januari 2016 12:21]

Bah, dat is echt stom. Nu heb ik weinig sympathie meer voor ze, ook al is het spel op zich interessant. Ik ga het toch maar niet meer kopen, had het nog wel op mijn wishlist bij is thereanydeal.com.
Naar mijn weten was de korting op This War of Mine mager.

De Anomaly-reeks daarintegen....werden de kortingen steeds wilder. Ikzelf (die stiekem fan is van Anomaly :P) vind het jammer, want de graphics en gameplay zijn kwalitatief beter dan van een gemiddelde $1~$2-game op itch.io
Humble Bundle heeft This War Of Mine al dik een week voor 66% korting in de aanbieding, en het gaat daarbij om de versie waarbij je ook de muziek krijgt.
Dus wat is weinig?

https://www.humblebundle..../thiswarofmine_storefront
Ik vind de titel "This War of Mine-uitbreiding The Little Ones komt niet naar Windows" misleidend. Ik dacht even dat de DLC wel voor de Mac en Linux versie uit zou komen, want daar draait de game ook op. Ik begrijp dat dat niet de meest logische gedacht is, maar het was wel mijn eerst ingeving aangezien ik exclusief Linux gebruik, ook om te gamen. Het lijkt me dus beter om de titel te wijzigen naar "... komt niet naar PC"
Je hebt helemaal gelijk!
Was mij niet eens opgevallen maar het komt inderdaad voorlopig niet naar de pc.

Overigens zag ik nergens in de bron van Tweakers staan dat dit besluit permanent is. Ze stellen alleen dat het op het moment niet haalbaar is, dus wie weet in de toekomst nog.
Tjah, opzich denk ik dat PC gamers liever een deftige uitbreiding krijgen dan een halve port. Ik zou echter verwachten dat de overzet van PS4 & X0 naar PC niet zo'n groot werk kan zijn, gezien ze allen x86 zijn...

PC gamers geld zal niet voldoende zijn ...
Ik zit niet echt te wachten op DLC want ik heb de game niet maar steam geeft aan dat er +- 957,690 verkocht zijn. Lijkt mij genoeg om in ieder geval de DLC uit te brengen.
We zouden heel graag de content uit The Little Ones ooit beschikbaar stellen op pc, maar we concentreren ons nu op het ondersteunen van de consoleversie
Wat een slechte smoes, geen tijd ervoor? Mensen betalen voor hun spel, PC gebruikers dus OOK maar die laatste groep krijgt niks omdat hun "geen tijd hebben".

Lekker genaaid, hun focus ligt dus op de makkelijke platform, dit voelt erg genaaid eigenlijk, geen tijd voor een pc variant van iets wat af is voor de consoles, maar wel tijd om alsnog geld te incasseren voor een game.

Geen idee of dit gratis is, maar ik wil als PC gebruiker graag voor betalen, maar helaas hun hebben er " geen tijd" voor. (aka geen interesse meer in de PC gamers)

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 29 januari 2016 13:42]

Het spel is ook uitgekomen op iOS, komt daar ook geen DLC voor beschikbaar?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True