Onderzoek: helft Nederlanders vervangt smartphone pas als hij stuk is

De helft van de Nederlanders vervangt zijn smartphone pas als hij stuk is. Dat concludeert Deloitte op basis van eigen onderzoek. In andere Europese landen gebruiken mensen hun toestel volgens Deloitte lang niet zo vaak totdat hij kapot is.

Waar van de 1840 bevraagde Nederlanders in de Global Mobile Survey 49 procent zei een toestel te blijven gebruiken totdat het niet meer kan, is dat percentage in veel andere landen lager. In Duitsland ligt het bijvoorbeeld rond de 30 procent en in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk rond de 25 procent.

In Nederland is Samsung het meest gebruikte merk. Ongeveer 40 procent van de ondervraagden zegt een toestel van dat merk te gebruiken. Daarna volgt Apple met 23 procent en Nokia/Microsoft met 10 procent. Het gaat daarbij niet alleen om smartphones, maar ook om dumbphones. HTC volgt op de vierde plek met ongeveer 5 procent, met daarachter Sony en Huawei.

Uit de cijfers valt op te maken dat iPhone-gebruikers het merktrouwst zijn. Vrijwel alle mensen die zeggen dat hun vorige toestel een iPhone was, kozen voor een model van hetzelfde merk. Bij Samsung ligt dat aandeel ook hoog, terwijl het bij Nokia ongeveer de helft lijkt te zijn. Slechts een klein deel heeft na een HTC weer een HTC-toestel gekocht.

Deloitte haalt zijn cijfers uit een groot internationaal onderzoek naar het gebruik van mobieltjes. Het bedrijf gebruikt de resultaten voor zijn reeks voorspellingen voor 2016. De onderzoeksresultaten over de Nederlandse markt staan niet openbaar online.

Deloitte: merktrouwheid telefoongebruikers in Nederland

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

14-01-2016 • 12:01

225

Reacties (225)

225
221
164
3
0
3
Wijzig sortering
Ik wissel meestal na een jaar; dan krijg ik tenminste nog een leuk bedrag voor mijn 'oude' smartphone terug en hoef ik niet zo veel bij te leggen voor het nieuwste model.
Als je graag een recente telefoon gebruikt is er natuurlijk niets mis met die keuze. Maar je motivatie is een klassieke drogreden. Past in hetzelfde rijtje als 'ik ruil elk jaar mijn auto in tegen een nieuwe, want dan is hij nog meer waard' en 'ik heb geen last van stijgende brandstofprijzen, want ik tank altijd voor €25,-'. Want hoewel de prijs per keer lager ligt, betaal je (veel) vaker. En dat weegt echt niet tegen elkaar op.
Weinig schrijft zo snel af als nieuwe electronica. In 1 jaar is dat meestal meer dan 60% (hangt een beetje van merk en type af; Apple schrijft in procenten minder af dan pakweg een subtopper van Sony of HTC). Doe je dat 3 jaar op rij, dan heb je dus meer dan 180% aan afschrijving betaald. Da's 80% meer dan een ander die drie jaar met zijn toestel doet, zelfs als die hem niet verkoopt.
Je redenering klopt niet.
Die van 25 euro tanken is echt een klassieker,
maar de auto eerder inruilen is effectief wel waar, de afschrijving is reëel en ongezond hoog. Als de auto ouder wordt, schrijft hij jaarlijks ook minder af.... En dat geldt ook voor bepaalde telefoons.
.oisyn Moderator Devschuur® @D-Day14 januari 2016 12:31
Het is nochtans jouw redenatie die niet klopt. Je onderliggende punt is wel waar, maar de conclusie die je trekt is vervolgens onjuist. Inderdaad, een auto schrijft veel af. Waar het om gaat is dat iemand die na een jaar een nieuwe auto haalt, dat dus elk jaar opnieuw moet doen.

Voorbeeld: Je koopt een nieuwe auto voor €30k. Na een jaar is deze nog €20k waard. Je hoeft dus "maar" €10k bij te lappen voor een nieuwe auto. Als je dat 5 jaar lang doet, dan ben je dus €50k kwijt.

En dan iemand die 5 jaar met zijn auto doet. Na 5 jaar is zijn auto nog €5k waard (ontzettend lage schatting voor een auto van 5 jaar oud). Hij hoeft dus maar €25k bij te betalen voor een nieuwe.

Het is duidelijk dat iemand die zijn auto ieder jaar inlevert voor een nieuwe veel meer geld kwijt is dan iemand die er langer mee doet. Het feit dat hij dan nog veel waard is wordt compleet teniet gedaan door het feit dat hij er veel meer van koopt in hetzelfde tijdsbestek dan iemand die langer met zijn auto doet. Het fundamentele probleem is dat afschrijving niet lineair is, maar logaritmisch afneemt. De afschrijving in eerdere jaren is veel hoger dan die in latere jaren, en daarom loont het dus om te wachten. Dat hij na een langere tijd nóg minder waard is is hieraan ondergeschikt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 10:14]

Toch had ik laatst mijn iphone 4 ingewisseld voor een nieuwe. Ik wilde lang met mijn telefoon doen, om zo goedkoper uit te zijn. Als ik hem na 2 jaar had verkocht en een nieuwe had gekocht, kon ik nog zeker 60% krijgen voor de iphone 4. Nu is dat bedrag dermate veel gezakt dat het wisselen na 2 jaar achteraf goedkoper bleek te zijn voor mij.

Maar over het algemeen klopt het wat je zegt.
Als je je iPhone eerder had geruild voor een nieuwe was die nieuwe nu ook weer ouder dus daar had je dan al meer op afgeschreven. Je verliest denk ik net zoveel of meer want als je telefoon steeds minder waard wordt schrijf je minder af, zelfde geldt voor auto's.
Laat ik het anders formuleren. Ik had op mijn iPhone 4 in de eerste 2 jaar minder afgeschreven dan in het 3e en 4e jaar.
Of een eventuele tussen iPhone in de eerste 2 jaar minder had afgeschreven dan de iPhone 4 in zijn 3e en 4e jaar, weet ik niet.

Edit: De iPhone 4 16gb kostte zo'n 700 euro met release. Na 2 jaar was de verkoopprijs voor een iphone 4 16gb in goede staat zo'n 400 euro. Dat is 300 euro afschrijving.
Na 4 jaar was de verkoopprijs nog net iets minder dan 100 euro. Dus dat is meer afschrijving dan de 300 euro van de eerste 2 jaar.

Ik denk dat het komt omdat iphones van tegenwoordig zo'n levensduur hebben (softwarematig) van 4-5 jaar. Daarom is het nog best nuttig om voor een lager bedrag een 2 jaar oude 2e hands iphone te kopen. Terwijl die reden er zo goed als niet meer is voor 4 jaar oude iphones. Misschien was de hogere 2e hands prijzen van iPhone 4 ook vanwege de verwachting dat de softwarematige levensduur langer zou zijn.

[Reactie gewijzigd door aicaramba op 23 juli 2024 10:14]

Bij een iPhone speelt mee dat de prijs van een nieuwe niet omlaag gaat. Dat is bij andere merken wel het geval. Dus als je een iPhone verkoopt terwijl deze nog door Apple verkocht wordt, krijg je meer terug dan wanneer hij niet meer door Apple verkocht wordt. Dan geldt de marktwerking weer.
Een nieuwe is leuk, maar ook een oude heeft zijn voordelen.
Je loopt veel minder risico op diefstal en het potentiële verlies bij diefstal/vallen/water/... is veel kleiner.

Zo kan ik redelijk veilig mijn iPhone 3Gs op tafel leggen zonder dat iemand de zin krijgt om er mee te gaan lopen. :P
Als je alleen naar het geld kijkt heb je helemaal gelijk... maar het gaat ook om de beleving.

Een auto (alsmede een telefoon) is een gebruiksvoorwerp en daarnaast ook een prestige, fashion/status symbool.
Hoewel die kerel die 5 jaar lang met zijn auto doet een stuk voordeliger uit is, hoeft hij niet per se evenveel 'bang for buck' the hebben dan de persoon die elk jaar zijn auto inruilt.
Ik zal ook zeker niet zeggen dat iemand die elk jaar een nieuwe auto/telefoon koopt meer voor zijn centen krijgt maar er zijn zeker (zat) mensen die het waard vinden om elk jaar het nieuwste van het nieuwste te hebben... Oké als je enkel als doel van een auto ziet dat hij je van A naar B rijd of van een telefoon dat hij énkel gebruikt word om bereikbaar te zijn ja dan heeft het geen meerwaarde maar wij weten allemaal donders goed dat dat gewoon niet opgaat in onze maatschappij.
Nou zoveel voordeel is er nu ook weer niet als je een nieuwere auto hebt, zeker als het om auto's gaat van minder dan 5 jaar oud. Voor mobiels geld het misschien wat minder maar eigenlijk is er over het algemeen weinig verschil tussen de mobiels van een jaar eerder en nu. Als je zo ding hebt als status symbool. Hou je je zelf alleen maar voor de gek.
Ik denk dat er echt veel mensen zijn die een telefoon absoluut niet als statussymbool zien, zoals ik. En inmiddels zijn er trouwens zoveel mensen die de nieuwste en duurste telefoons hebben dat het niet meer interessant is voor statusjagers.
Apple Watch Edition anyone?... ;)
Klopt als een bus, maar het ligt er ook aan waar de klant meer waarde aan hecht.

Een iphone verliest bijvoorbeeld bij lange niet zoveel waarde als andere telefoons, dus als je na een jaar zo'n 30% heb afgeschreven kan je ervoor kiezen die van de hand te doen en steeds een nieuwe te kopen.

Uiteindelijk betaal je dan wel wat meer dan iemand die 3 jaar met z'n iphone doet, maar je hebt wel elk jaar steeds het nieuwste van het nieuwste. Als dat laatste erg belangrijk voor de klant is dan neemt die de dat verschil voor lief.


Ik heb eigenlijk altijd zo'n 2 jaar met mijn telefoons gedaan tenzij er iets stuk ging. Van 3gs naar 4s, maar de 4s sneuvelde na een jaar in het water en werd toen een 5. Die heb ik een jaar later aan mn vriendin gegeven en een Note 3 gekocht en de heb ik na 2,5 jaar nog steeds.

Mijn persoonlijke ervaringen is dat de smartphone aardig volwassen is als product, van generatie op generatie zijn de technische ontwikkelingen lang niet zo baanbrekend als 5 jaar geleden. Je kan dan ook veel langer 'meekomen' met een ouder toestel :)
Hoewel ik onderhand toch ook wel een nieuw toestel wil, de Note 3 camera is gewoonweg slecht :P

[Reactie gewijzigd door Styreta op 23 juli 2024 10:14]

Het is ook niet alleen dat ontwikkelingen van nieuwe telefoons nu minder baanbrekend zijn maar ook dat de smartphone gewoon niet zo nieuw meer is. Ik weet nog dat iemands iPhone 3G werd gestolen en dat mensen zeiden dat hij blij moest zijn, omdat de iPhone 4S bijna aangekondigd zou worden. Nu zie ik nog steeds mensen met een iPhone 4(S).

Het ligt er gewoon aan dat smartphones nu veel minder nieuw en hip zijn. Iedereen vond het cool om met de nieuwste en beste telefoon rond te lopen. Nu is het enige wat je hoort: "Hey, je hebt een nieuwe telefoon.". Iedereen heeft toch al een smartphone dus je kan er toch niet meer stoer mee doen.

Behalve misschien dingen zoals het 4K-scherm van de Xperia Z5 Premium heb je nu geen "bier drink" app meer om je vrienden versteld te laten staan.
Anoniem: 637061 @Styreta15 januari 2016 02:58
je kan altijd een sony qx1 lens kopen? lekker scherm op je note met een puike sensor en echte objectieven :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 637061 op 23 juli 2024 10:14]

Tsja. Toen die qx serie uitkwam leek me dat inderdaad een gaaf idee. Maar onderhand heb ik ook een Panasonic compact camera met wifi direct om alles mobiel over te kunnen zetten. Echter merk ik dat voor even een foto schieten ik toch gewoon mijn smartphone uit mn zak trek. Die camera komt mn tas niet uit tenzij ik een dagje weg ben of op vakantie ga :P
Dus die qx zal bij mij ook niet slagen!
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk, ik sloeg mezelf voor de kop toen ik hem na-las...toch maar laten staan ter lering ende vermaak ;)
Ja maar er komt dan heel duur onderhoud aan!!!

;)
Dit is nou een goed voorbeeld. zowel auto's als smartphones(en tablets,laptops) hebben zo'n impulsieve waarde daling dat in verhouding na het eerste jaar de meeste waarde er al uit is.

Dat hij maar een jaartje oud is weegt bijna niks meer op in waarde.
Uhm je kan ook gewoon 10 jaar geen nieuwe auto kopen. Dan ben je echt wel goedkoper uit. Oftewel zijn redenering klopt wel alleen pakt hij een voorbeeld erbij wat niet direct overeen komt.
Ach, ik rijd een prima Suzuki Swift GLS uit 1997. Daar schrijf je echt niks meer op af. Af en toe een kleine reparatie, maar het blijft goedkoop rijden. Maar ik dwaal af :)
"het blijft goedkoop rijden" ? Ik denk dat een Suzuki Swift uit 2015 zuiniger is dan die van jou uit 1997 :P
Het rijden is duur maar de aanschaf en verdere onkosten zijn niet duur. Misschien is dat wel wat Titan_Fox bedoelt :P.

Wat nou als een telefoon gewoon erg traag is na een jaar? Hij doet het opzich nog maar is al wel vervangen voor een nieuwer en sneller model.

Ik denk dat dit bij vooral de budget samsung telefoons het geval is, ik heb al zo veel mensen horen klagen over een trage telefoon en dan zie je weer dat het zo'n budget samsung is :X.

[Reactie gewijzigd door Chaosstorm op 23 juli 2024 10:14]

Onzin, de meeste mensen zetten zoveel meuk op hun phone dat 'ie tot aan zijn strot toe vol zit.
En ja, dan wordt 'ie langzamer...
Dit vindt ik ook een klassieke opmerking , wat als de telefoon traag wordt.??????
Gaan de gesprekken dan langzamer , n..m.m is er in telefoon geen echt verschil tussen de oude nokia en waarmee we nu bellen, afgezien de gesprekskwaliteit,
Dat wij nu met toestellen ander dingen kunnen ,heeft niet zo zeer te maken met een telefoon
Dat is wel heeeeeel semantisch hoor ;P De meeste mensen bedoelen met 'telefoon' gewoon de hele telefoon, of dat nou een 'smartphone' of een Nokia uit '99 is. 'Mijn telefoon is langzaam geworden' (doordat apps gebouwd worden voor nieuwere, snellere telefoons) is net zo valide als bijvoorbeeld 'mijn telefoon heeft een barst in het scherm' (die barst heeft immers ook geen invloed op het wel of niet kunnen bellen)
Zeg je nou serieus dat jij een barst in het scherm normaal vindt? Uiteindelijk komt er ruimte tussen de barsten en krijg je splinters, nee dat is niet prettig bellen met een kapot stuk glas aan je oor.
Daar plak je toch gewoon tape op, net als alle andere mensen.
dan gaan ze naar apple omdat android langzaam is. |:(
als je kijkt naar het brandstof verbruik dan zou het verschil ongeveer 500 euro op jaarbasis zijn (bij 25k km en 1:16 vs 1:21), daar ga je geen nieuwe auto voor kopen. Wel voor andere zaken als comfort en veiligheid.

[Reactie gewijzigd door divvid op 23 juli 2024 10:14]

Maar in die van 1997 zit minder techno in.

Wat bij het model van 1997 makkelijk is te repareren door een simpele (thuis)monteur een onderdeeltje even te laten vervangen moeten ze bij die van 2015 eerst allerlei hightech metingen verrichten in een echte merk garage om maar uit te zoeken welk computertje of metertje nu kapot is. En dan nog die onderdelen vervangen. Al die toeters en bellen kisten dan ook heel wat duiten om te repareren.
Afschrijving is meestal de grootste kostenpost van een auto. Een lage afschrijving van een oude auto is dus gunstig.

Dat de onderhoudskosten toenemen, is vaak ook niet waar. Als na de eerste 4 jaar de kinderziektes eruit zijn, blijft regulier onderhoud over imho.
Dat gaat alleen op als je dagelijks grote stukken rijdt. Als je af en toe buiten de stad gaat en verder af en toe in de buurt spullen verplaatst of niet door de regen wil fietsen. Is een klein oud autotje waarschijnlijk wel goedkoper.
Erg offtopic maar:
aanschafwaarde Swift uit 1997 = 1000 euro - Brandstofverbruik 1.3 - 1:15
aanschafwaarde Swift 2015 = 14000 euro - Brandstofverbruik 1.2 - 1:20

Stel: 10000km per jaar - 1,50 per liter
1997 = 670 liter - 2015 = 500 liter
Dit scheelt dus zon 250 euro per jaar kwa brandstofkosten, de eerste 50 jaar ben je dus niet goedkoper, want de afschrijving zal een stuk hoger liggen. Onderhoud zal meer zijn, maar daar staat tegenover dat de verzekering een stuk goedkoper zal zijn etc. Aan de andere kant, die swift uit 1997 zal het niet nog 10 jaar volhouden (of misschien wel! :D)

Het punt is vaak dat je wel eerst extra geld moet uitgeven bij vervanging van een oude auto voor een nieuwe dus vanuit een financieel oogpunt is dit zeker op de korte termijn nooit echt gunstig.
(Klein bruggetje naar ontopic) Bij electronica is dat eigenlijk hetzelfde, je verdient mogelijk pas iets mee als je kijkt naar gehele levensduur (denk aan energieverbruik koelkasten/wasmachines of indirect in de vorm van productiviteit bij PC's/Printers/Beeldschermen). Op een apparaat wat 3-4 jaar meegaat is de levensduur veel te kort eigenlijk om elk jaar te vernieuwen.
€1,5/liter?
Ik rijd op benzine, niet op kerosine.

Gisteren getankt (super 95) aan €1,16/liter.
Jammer voor je, want kerosine is beduidend goedkoper dan autobrandstoffen.
Over het algemeen is de benzine prijs tussen de 1.40/1.60... Dus 1.50 is niet zo heel raar om aan te houden.
Dat is geen gangbare prijs in (heel) Nederland.
Even een korte vraag, hoe kun je in godsnaam 180% afschrijven op iets.

Dat zou betekenen dat je na 3 jaar op een toestel van €1000 nog 800 euro moet inleveren aan iemand om er van af te komen?

Als je 3 jaar lang 60% afschrijft komt dat in werkelijkheid neer op een afschrijving van +- 94% Immers kan je niet afschrijven op iets dat reeds afgeschreven is.

Met Apple kun je ongeveer aanhouden ±25% afschrijving over het eerste jaar in mijn beleving.
Even een korte vraag, hoe kun je in godsnaam 180% afschrijven op iets.
Het is wat raar gesteld, maar hij bedoelt denk ik 180% van de aanschafprijs van het eerste toestel. Als je 3 jaar met een toestel doet en er niks voor terugkrijgt heb je 100% afgeschreven. Heb je in die 3 jaar 2x een nieuw toestel gekocht en het oude model voor 40% van de nieuwprijs verkocht, dan heb je inderdaad 180% afgeschreven van de nieuwprijs van het toestel dat je aan het begin van die 3 jaar kocht.

En daar zit hem de crux: aangezien alles (auto's, telefoons, computers, huizen) in de eerste jaren het meest afschrijft, is het erg onverstandig om je telefoon z.s.m. te verkopen "omdat hij dan nog wat waard is". Die redenatie zie je vaak bij mensen die niet sparen of financieel krap zitten, want 250 euro bijbetalen kan vaak nog wel, maar een reservepotje van 600 euro voor een nieuw topmodel is er nooit. Als je een beetje plant kun je beter 2-3 jaar met je telefoon doen, dan houd je geld over t.o.v. ieder jaar een nieuwe :)

Overigens wil ik niet beweren dat Titan_Fox krap bij kas zit ;)

Ik zit al een jaar of 2,5 met een Nexus 5 en die draait nog zo soepel dat ik niet in zie waarom ik hem weg zou moeten doen. Prima formaat, mooi 1080p scherm, snelle hardware en nieuwste Android. Alles wat ik zoek in een smartphone. Wat mij betreft gaat hij nog een jaar mee en wellicht nog langer als ik me niet aan traagheid ga storen :) Als Google geen updates meer stuurt, zet ik er wel een custom rom op...

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 23 juli 2024 10:14]

Idem met mijn Note4. Draait nog steeds prima en zal over 3 jaar dat nog steeds doen, hoop ik. Ik wil met dit toestel nog een tijdje doorgaan.
Zelfs de Note3 doet het nog prima... Waar mijn vorige twee telefoons na 2 jaar echt vervangen moesten worden (HTC Legend: te traag/weinig geheugen, daarna een Note1 die na 2 jaar ook te traag werd en waarvan de batterij aan het eind van z'n Latijn was), houdt deze het naar verwachting nog minstens een jaar extra vol.
Ik gebruik al jaren een galaxy express. Wat ongeveer hetzelfde is als een s2. Ik kijk als ik er langs loop weleens in de telefoon winkels. En ze zijn nu groter en scherper en sneller. Maar ik zie eigenlijk nooit functies die ik niet met mijn oude telefoon kan doen. Dus ik zie nooit echt een reden om te upgraden.
.oisyn Moderator Devschuur® @Mar.tin14 januari 2016 12:36
Even een korte vraag, hoe kun je in godsnaam 180% afschrijven op iets.
Niet op "iets" maar op "3 ietsen". Hij zei dat er in totaal 180% aan afschrijving is betaald: 3x 60% van het aankoopbedrag. Dit integenstelling tot de persoon die maar eens in de 3 jaar zijn telefoon vervangt: die betaalt maar 80% van het aankoopbedrag.
Ligt eraan. Elektronica schrijft best snel af, maar dat is ook niet t hele plaatje.
Volgens mij zal die 180% wel meevallen. :P

Nieuw toestel: €950.
Terug na een jaar: €750
Kosten: €200 per jaar, €1000 per 5 jaar.

Iemand die elke 5 jaar een nieuw toestel koopt is 950 kwijt en zal na die 5 jaar misschien nog €75 tot €100 terug krijgen. Kosten: €875 per 5 jaar.

Doe ik dat 5 jaar lang elk jaar, dan ben ik dus in tegenstelling tot iemand die elke 5 jaar één keer die 950 lapt, een enorm bedrag van wel €125 extra kwijt... €25 per jaar dus.

En voor die €25 per jaar extra krijg ik:
- Nieuwe hardware, sneller, krachtiger en efficiënter
- (Veel) Minder energieverbruik
- Altijd de nieuwste veiligheidsupdates en software
- Constant garantie!

Het verbeterde energiebeheer moet je je ook niet op verkijken, en omdat de efficientie van de CPU flink hoger ligt heb ik voor dezelfde apps ook minder verbruik dan het oude toestel dat zich het naadje werkt. Tijd is geld. :')
Qua oplaadkosten... Meh, als je elke dag je telefoon moet opladen ben je misschien €5 per jaar kwijt ofzo. Eens in de 2 dagen dus minder, maar daar zal je niet op terugverdienen.

Maar goed. Ja het is zeker duurder in absolute numbers. Alleen niet zo overdreven veel duurder als jij stelt, en als je de vernieuwde efficientie en krachtigere hardware gewoonweg nodig hebt: dan is de "meerprijs" al helemaal verwaarloosbaar, en levert het je misschien meer op dan dat het extra kost. Dan klopt de redenatie dat je er meer voor terug krijgt eigenlijk wel, juist met elektronica. Het is dus maar hoe je het bekijkt, en waar je de elektronica voor in gebruik hebt.

Volgens mij wilde titan fox ook niet zeggen dat ie dan goedkoper uit is trouwens, maar dat hij steeds maar kleinere bedragen hoeft neer te leggen ipv in één keer een hoog bedrag. Sommige mensen vinden dat prettiger werken, ongeacht of het ze meer kost... Ik bedoel, toestellen met abonnement zodat je over 2 jaar tijd een laag bedrag per maand betaald zijn razendpopulair, maar ook veel duurder. :P
Maar dit maakt het voor sommige mensen wel betaalbaar, en dan is het de vraag in welke situatie je beter uit bent.

Ik vind iig dat het niet zwart/wit bekeken moet worden, het verschilt van persoon tot persoon, en het scheelt waar je het toestel voor nodig hebt/gebruikt of je, in vergelijking, gelijk speelt/goedkoper uit bent/duurder uit bent. En om dat te beoordelen, moet je niet uitsluitend naar de prijs kijken.

Prijstechnisch gezien klopt het deels wat je zegt, maar enkel naar de prijs kijken is niet altijd de juiste methode. Die omgerekende €25 extra die ik per jaar moet betalen in vergelijking met iemand die 5 jaar met z'n toestel doet, is het voor mij bijvoorbeeld dubbel en dwars waard en verdient zichzelf heel snel terug. :) Het ene jaar meer dan t ander, verschilt. (Soms ff 2 jaar met toestel, als de verschillen te klein zijn.)

Het verdient zichzelf in één klap terug als je na 3 jaar gezeik krijgt met het toestel.
Ik krijg zonder te hoeven miepen gewoon een nieuwe of hij wordt netjes gerepareerd. Iemand die buiten de termijn van 2 jaar zit zal daar moeite voor moeten gaan doen en er tijd in moeten gaan steken, en dan nog is het niet zeker of je toestel wel gefixed wordt. Drie keer raden wie er dan een heel stuk goedkoper uit is... Ik met 1000 in 5 jaar, of de ander met 1900 in 3 jaar... Tja.

Kortom: die €25 per jaar extra levert wat mij betreft meer voordelen op dan nadelen, qua hardware, qua software, qua veiligheid, qua efficiëntie, qua energieverbruik en dan ook nog een verkapte verzekering waardoor ik altijd garantie heb... En dan boeit die afschrijving dus vrij weinig en denk ik dat je in principe qua kosten relatief gezien behoorlijk gelijk speelt, en van vele extra voordelen geniet.

Het is dus maar vanuit welke optiek je er naar kijkt. :P
Nogmaals, ik ontken niet dat je, onder normale omstandigheden, onder de streep meer geld kwijt bent. De vraag is alleen in hoeverre dat zichzelf terug betaald in de voordelen die je daardoor geniet.
€750 voor een tweedehands telefoon?? Sorry, maar ik vind het al over the top om zoveel voor een nieuw toestel te geven, laat staan een occasie.
Dat krijg je toch nooitverkocht?

[Reactie gewijzigd door el nielsken op 23 juli 2024 10:14]

Geen problemen mee ondervonden :) Soms moet je even wat geduld hebben, mede omdat inderdaad niet iedereen t geld ervoor heeft noch iedereen zo'n dure telefoon wil, maar uiteindelijk wordt ie verkocht.

Het gaat idd wel om een iPhone. Android kreeg ik niet voor die prijzen verkocht.
In zekere zin heb je gelijk qua geld, maar ik denk dat je een, in mijn ogen, belangrijk punt vergeet: privacy.

Stond niet heel lang geleden op tweakers dat een universiteit bij een schrikbarend hoog percentage de id's en een iets lager percentage id+wachtwoord bij een certified pre-owned iPhone kon terughalen. En weet ik veel wat voor andere dingen.

Dat is wel iets waar je een risico mee loopt. Nu is dat voor mij niet zo relevant. Mijn privacy is vooral gebaseerd op 'ik heb niks te verbergen, maar dat hoeven zij niet te weten'. Als je een eigen bedrijf hebt kan dat anders zijn, of als je een bedrijfstelefoon hebt. Dan schrijf je misschien €200 per jaar af, maar ook nog €200 ter waarde aan privacy, of je maakt kosten die informatie echt goed te laten verdwijnen.

Iemand die zijn telefoon houdt tot hij kapot is en dan weg doet heeft helemaal geen last van eventuele privacyproblemen en dat kan ook nog een argument zijn.
Ik draai op telefoons die privé of zakelijk zijn gebruikt, niet op test toestellen, een dubbele null run voor ik ze verkoop. Althans, dat deed ik op Android.
Toegegeven gaat dit eigenlijk niet op een iPhone, en dat is zeer zeker irritant en niet helemaal comfortabel...

Het risico bij verkoop is echter wel redelijk nihil, zeker als je meer aan bekenden verkoopt dan aan wildvreemden.
Maar zeker, de kans op problemen wordt iets groter. Het is geen factor waar ik me heel veel zorgen om maak, de kans dat iemand het toestel koopt met dit doel is imho behoorlijk te verwaarlozen.
Dit is voor een iPhone misschien een realistisch scenario. Maar als je een willekeurig ander merk hebt, krijg je echt geen 750 euro meer terug na een jaar. Dan mag je blij zijn als je 500 euro terug krijgt, en dan veranderd het plaatje wel erg. Dan kost het 275 euro per jaar meer (bijna 1400 euro totaal).
Niet alleen nieuwe hardware, maar ook de laatste versie van Android. Bij veel fabrikanten mag je blij zijn als je na een jaar updates krijgt, vandaar dat ik in de regel al custom ROM's gebruik. Dat weegt ook mee in de beslissing tot koop of juist verkoop.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik vind de 'planned obsolence' in telefoons ronduit schandalig. Kijk, de ontwikkelingen in de GUI, of nieuwe funcitonaliteiten, die zijn voor veel mensen best te missen. Maar je gaat ook meteen achterlopen op veiligheid.
Mijn eigen telefoon-historie is wat dit betreft een ramp. De eerste Android die ik kocht kwam uit met 2.3, en had de harde toezegging van een update. Die kwam er - maar niet voor de eerste batch...
Ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is, maar het zou fijn zijn als Planned Obsolescence onder het mom van 'duurzaamheid' restricties opgelegd zou kunnen worden of op zijn minst transparanter wordt via een soort keurmerk of beoordeling.

Dan loop je tegelijkertijd wel tegen twee problemen aan.
- Er bestaat al een legio aan keurmerken, waardoor de meeste consumenten (waaronder ik) door de bomen het bos niet meer zien.
- De vraag of de consument überhaupt geïnteresseerd is in deze info.

Misschien kan er een soort belasting/subsidie regeling aan verbonden worden, zodat wanneer de consument met zijn portemonnee kiest. Het toch een constructieve uitkomst kan bieden.
Lijkt me top, zoiets.
Om met je terechte tegenwerpingen te rekenen: Een keurmerk is lastig, vooral omdat het een soort belofte voor de toekomst is.
Als iemand in de positie is om het aan te pakken, dan Tweakers: Ze worden door talloze Android-devices bezocht, en ze kunnen op basis van hun stats prima beoordelen welke devices met verouderde Androids komen.
Een iets bewerkelijker alternatief: Scharrel 10 devices van 3 jaar oud op, en kijk welke er nog gezond up to date te brengen zijn. Of hoe oud de laatste update is. Prima in een jaarlijks grafiekje te vangen. Op basis daarvan 3 sterren voor de middenmoot, 5 sterren voor de beste 5 %, 1 ster voor de slechtste 5 %.
Het zou mij niet verbazen als 95% van de telefoon gebruikers niet maalt om welke versie er op de telefoon staat, laat staan dat een update niet of laat komt.
Een n=1 anekdote, mijn vriendin heeft al dagen (weken?) een melding voor een update op haar Samsung en het antwoord, toen ik haar daar op wees, was "moet dat vandaag?"
Daarom koop ik graag een tweedehands topmodel van ongeveer een jaar oud via vraag&aanbod. Ik heb liever een tweedehands goed functionerend topmodel van een jaar oud dan een vaak duurdere middenklasse model, wat qua specs een topmodel van een jaar oud nog niet heeft ingehaald. En met het kopen van een jaar oude telefoon heb je nog een jaar fabrieksgarantie ook mocht er toch wat mee gebeuren.
Het gaat er toch om dat ie het nieuwste model heeft?
Tenzij je alles tweedehands doet en/of 1 generatie achteloopt, dan zijn de berekeningen iets gunstiger omdat het eerste gedeelte van de afschrijving al gedragen is door iemand anders. Ik koop nooit meer een telefoon nieuw in de winkel (behalve misschien BTW dagen ofzo).
De iPhone 6 die ik een half jaar geleden heb gekocht voor 400 euro is nog steeds ongeveer 400 euro waard. Als ik die dus verkoop heb ik een half jaar "gratis" een iPhone gehad, de reden dat ik het ook niet erg vind om te proberen.

Als ik de prijzen van de Galaxy S5 en S6 op Marktplaats bekijk scheelt dat zo'n 100 euro. Als je nu dus een S6 koopt en die voor 100 euro minder verkoopt, kan je toch weer iets langer vooruit dan in jouw gestelde voorbeeld.
Je betaal weliswaar meer, maar je hebt er ook meer profijt van. Je hebt die drie jaar wel steeds het nieuwste model gehad, waarop alle software nog soepel draagt en dat - als je daar om geeft - de hoogste patsfactor heeft.

Het is uiteindelijk een afweging of je dat de hogere kosten waard zijn.
En nog beter is natuurlijk als je elke paar jaar een van die tweedehandse smartphones van Titan_Fox op de kop tikt :+
Op zich is elk jaar 150 euro bijleggen of eens in de 3 jaar 450 euro toch niet veel anders? Ik heb nu 2 jaar gedaan met mijn Nexus 5 maar eigenlijk loopt deze nog steeds als een trein en heb ik weinig redenen (los van bijv. handigheden als een fingerprint scanner) om een nieuw toestel te kopen. 98% van de markt heeft een oudere Android versie.

Toestel kostte mij 330 euro nieuw en is nu nog zo 130 euro waard. Vind ik een prima afschrijving, zeker wanneer je dat vergelijkt met nieuwe high-end toestellen waar dat vele malen hoger ligt.
Op zich is elk jaar 150 euro bijleggen of eens in de 3 jaar 450 euro toch niet veel anders?
Klopt, maar het hebben van een nieuw toestel is gewoon leuk.
Ik vind het juist ellendig. Het overzetten van contacten, save bestanden van spelletjes en whatsapp berichten. Tegenwoordig met synchronisaties valt het wel mee maar weerhoudt mij ervan om te wisselen. Binnenkort is mijn Z2 2 jaar oud. Geen enkel reden om over te stappen naar een nieuwe telefoon. Gewoon 0 argumenten. Wat zijn de voordelen van een Samsung S6/ of iPhone 6s tegenover een z2? Paar onnodige gimmicks wat ik nooit zal gebruiken. En camera? Ietsjes beter.

Wauw, apps starten 10% sneller op... Tis maar waar je gelukkig van wordt.

Ik ben van de mensen die niet zijn telefoon gaat wisselen als het niet stuk is (en/of de upgrade niets waardevols heeft dat ik meerdere keren per dag gebruik).

[Reactie gewijzigd door FireBladeX op 23 juli 2024 10:14]

Betere display, snellere hardware, betere camera, nieuwere android versie.

Overzetten van gegevens is kinderspel, dat houdt mij niet tegen.
Beter display:
  • Meer pixels?
  • hogere helderheid ?
  • Met een resolutie van 720p op 4 inch of 1080p op 5 inch werkt alles nog goed en zijn de meeste ogen niet zo goed dat ze bij 1080p met normaal gebruik pixels kunnen tellen.
Snellere hardware:
  • Wat moet er nog sneller zijn om een simpel spelletje of de interface te tonen?
Betere camera:
  • Tja de camera's veranderen maar heel weinig per generatie imho en is dat het geld niet waard want een nieuw toestel is gewoon erg duur als je nog een goed werkend apparaat hebt.
Beter display:
  • Meer pixels?
  • hogere helderheid ?
  • Met een resolutie van 720p op 4 inch of 1080p op 5 inch werkt alles nog goed en zijn de meeste ogen niet zo goed dat ze bij 1080p met normaal gebruik pixels kunnen tellen.
Combinatie van dat alles. Ik zie overigens wel verschil tussen 720p of een hogere resolutie op een 5 inch scherm.
Snellere hardware:
  • Wat moet er nog sneller zijn om een simpel spelletje of de interface te tonen?
Sneller is beter. Als ik in plaats van 5 seconden maar 2 seconden hoef te wachten is dat een grote verbetering.
Betere camera:
  • Tja de camera's veranderen maar heel weinig per generatie imho en is dat het geld niet waard want een nieuw toestel is gewoon erg duur als je nog een goed werkend apparaat hebt.
Niet mee eens.

De ene persoon wil het nieuwste van het nieuwste, de andere niet. Zo is het leven.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 10:14]

De ene persoon wil het nieuwste van het nieuwste, de andere niet. Zo is het leven.
Daar zijn we het dan wel weer over eens :P, ik gebruik mijn pc meer dan telefoon en spendeer daar liever wat meer geld aan.
Anoniem: 720111 @EnigmaNL14 januari 2016 15:21
Precies, Leef en laat leven. Ik vind het ook leuk om vaak van telefoon te verwisselen, en andere mensen langer willen doen per toestel is ook geen enkel probleem.
Met een resolutie van 720p op 4 inch of 1080p op 5 inch werkt alles nog goed en zijn de meeste ogen niet zo goed dat ze bij 1080p met normaal gebruik pixels kunnen tellen.
Challenge accepted!

Volgens de gekende formule:

Dmax(VA=X) = B / (0,5*HR * tan(OVVA=X))

Concreet:

Dmax(VA=1,0) = B / (0,5*HR * tan(OVVA=1,0)) = 6,604 cm / (0,5*1920 * tan(1°/60)) = 23,6cm

Dmax(VA=1,25) = B / (0,5*HR * tan(OVVA=1,25)) = 6,604 cm / (0,5*1920 * tan(1°/75)) = 29,6cm

De afstand varieert omgekeerd lineair evenredig met de resolutie, dus bij QHD is de afstand nog 3/4e van die van FHD.

[Reactie gewijzigd door RuddyMysterious op 23 juli 2024 10:14]

Anoniem: 542289 @EnigmaNL14 januari 2016 14:12
De display van een iPhone is echt niet beter dan een z2. En dan nog waarom zou je? Het verschil tussen 1080p en 1440p op een 5" scherm zie je toch niet of als je met je neus erop gaat zitten misschien een heel klein beetje. En dan nog waarom zou je dat kleine beetje performancewinst moeten hebben.
Omdat het mooi is, omdat het leuk is. Er zijn zoveel redenen waarom iemand iets koopt.

Waarom koopt iemand een mooie auto? Of een mooi horloge? Of mooie kleiding? Een goedkope auto brengt je ook van A naar B, een goedkoop horloge laat ook zien hoe laat het is een goedkope kleding bedekken je lichaam ook.
Anoniem: 542289 @EnigmaNL14 januari 2016 14:45
Ja je hebt inderdaad een punt met het kopen van spullen en dat je je daarmee wil identificeren. Want daar komt t immers op neer met kleren en naar mijn mening in mindere mate met auto's. Het ligt er ook een beetje aan wat voor persoon je bent natuurlijk. Toch denk ik dat het in mindere mate is met een telefoon. De telefoon wordt denk ik meer om het merk gekocht en niet zozeer omdat het zoveel sneller is. Dat is denk ik wel een van de redenen, maar dat is denk ik meer omdat de fabrikant zoveel reclame maakt dan dat iemand het daadwerkelijk gebruikt.
De grote slag is inmiddels wel geweest inderdaad. Zelf ben ik recent overgestapt naar een iPhone 6 (niet het nieuwste model dus), maar dat was voornamelijk vanwege het grotere scherm. Ik kan me prima voorstellen dat ik deze telefoon de komende drie jaar nog steeds heb. Met mijn iPhone 5 (waar ik ook drie jaar mee had gedaan) had ik makkelijk langer kunnen doen op wat kleine puntjes na die de iPhone 6 allemaal wel heeft (meer opslag, 4G op 800MHz en een groter scherm).

Jaarlijks upgraden zie ik inderdaad ook het nut niet van in.
Nou.... unlocken met je vinger is best fantastisch. Gebruik een Note4, het vinger sensor is op dit systeem niet zo fantastisch als dat van een iPhone 6, maar het werkt wel! Maar idd, ik zal mijn toestel ook wel trouw blijven totdat hij de geest geeft.
Natuurlijk, maar op een gegeven moment houdt dat ook wel op. Ik was ook een tijd zo, altijd het nieuwste product, nieuwste software willen. Maar op een gegeven moment kwam ik zelf op een punt waarop het me eigenlijk niet meer echt kon schelen om eerlijk te zijn. Dit komt misschien ook omdat de verschillen steeds kleiner worden tussen oud en nieuw. En voor veel mensen is geld natuurlijk ook wel een issue. Je oude telefoon inruilen/verkopen lukt ook niet altijd als deze beschadigd is geraakt oid.
Natuurlijk wel. Als je ieder jaar €150 bij legt heb je wel direct de nieuwste hardware. Als je pas na 3 jaar €450 uitgeeft zit je wel al die tijd met verouderde hardware opgescheept.
verouderde hardware? en wat moet er dan zoveel beter zijn op dit moment in bv vergelijking met mn Nexus 5 (nu bijna 2.5 jaar oud) waarom ik een nieuwe telefoon zou moeten aanschaffen?
Sorry, maar ik zit niet zo te geilen op nieuwere hardware als de huidige hardware die ik heb doet wat het moet doen en ik daar geen last van ondervind (als in eventuele vertragingen oid).. En tja, in het geval van deze Nexus is ook nog het voordeel dat die gewoon nog steeds softwareupdates krijgt.. Januari update van Android 6 inmiddels weer binnen..
Ieder het zijne / hare, toch ? Ik snap ook mensen niet die bakken geld aan een game-PC, casemods of toeters en bellen voor een auto uitgeven. We leven gelukkig in een vrij land waar iedereen dat zelf mag weten :)
Als je daar verder toch niets van merkt is er toch geen reden om die 150 euro elk jaar uit te geven? Behalve omdat het leuk is om de laatste spullen te hebben zie ik ook weinig reden nu om een Nexus 5 te vervangen :)
En vandaag kreeg ik in de mailbox het aanbod van Apple: tot max 325,- terug voor je oude iPhone.
Deze maand zullen de cijfers van Deloitte dus anders uitpakken :)
Dat is voor je "oude" 6 Plus waarschijnlijk.

Dat dit soort misleidende marketing trucs nog worden toegestaan...
Klopt. Had even gekeken en kreeg een tegoed bon van €325 voor mijn ZGAN iPhone 6 Plus 128GB van €1000. Hele slechte deal dus voor toestellen die er nog goed uitzien (kan er makkelijk het dubbele voor krijgen namelijk).
Apple biedt echt heel weinig voor een inruiltoestel. Je kan zo'n ding veel beter via marktplaats of vraag & aanbod hier op tweakers verkopen.
Anoniem: 344663 @J0YR1D3R14 januari 2016 12:23
precies, sommige willen gewoon elk jaar een nieuw toestel omdat ze dan cool zijn en dan komen ze met die smoesjes van me telefoon is nog veel waard na een jaar LOL
Dat is toch geen probleem?
nou boekhouding wordt er afgeschreven tot 100%en dan elk jaar 1 (symbolische) euro dus 180% kan nooit maar meer dan de aanschafprijs gaat wel.

btw dit is volgens de Belgische boekingsregels kan in Nederland verschillen
.oisyn Moderator Devschuur® @J0YR1D3R14 januari 2016 13:02
Op zich is elk jaar 150 euro bijleggen of eens in de 3 jaar 450 euro toch niet veel anders?
Dat klopt, maar het probleem is dat de afschrijving (en dat is dus wat je bij moet leggen voor een nieuwe telefoon) in het begin veel groter is dan aan het eind. Stel een telefoon is na een jaar nog maar de helft waard, en na nog een jaar maar 25%. Dan betaal je dus in die 2 jaar 2x 50% van de aanschafwaarde, terwijl iemand die wacht maar 1x 75% betaalt. Het is duidelijk dat de persoon die ieder jaar een nieuw toestel wilt meer kwijt is.
Ik ben het helemaal met je eens, heb zelf ook de Nexus 5, maar zie ook geen reden om een andere te kopen, zeker alleen al omdat de anderen gewoon IMHO niet zo mooi zijn..
Ik ook, doe ik al vanaf de iPhone 3GS en elk jaar het nieuwste toestel bevalt me meer dan uitstekend. Moest er niet aandenken om nog met een toestel rond te lopen dat drie jaar of ouder is, die tijd die je verliest met wachten is bijna al een nieuwe telefoon waard.
Tijd die je verliest?

Ik bel nog steeds met mijn telefoon :P Voor de rest gebruik ik hem voor de mail en wat te surfen maar dat gaat prima. Toch niet slecht voor een iPhone dat zijn 4de jaar ingaat.
Met apps heb ik overigens vrij weinig. Een enkele om bestanden te openen van office ed, en dat is het wel.
Als je een power user bent of gewoon van gadgets/smartphones houd is dat natuurlijk een leuke manier om elk jaar weer een nieuw model te hebben. En je maakt iemand anders weer blij met je oude telefoon (die voor velen nog snel zat zal zijn).

Zo deed ik het eerder ook maar telefoons zijn tegenwoordig op een punt gekomen dat ik eigenlijk niet meer per se vanwege de extra rekenkracht hoef te upgraden.

Ik heb ook altijd het idee dat smartphones in Nederland niet snel "weggegooid" worden. Vaak kun je zelf telefoons met een defect scherm nog voor een leuk bedrag naar een inkoper toesturen die ze vervolgens repareert en weer op de markt zet als 2ehands/refurbished of gaan ze naar een afrikaans land als ze echt te oud worden (wat je met de oude nokia's veel ziet).
Wat je zegt van een leuk bedrag klopt natuurlijk niet, zoals TweakSmout. Ik maak mij dat ook altijd wijs. Stiekem is het gewoon altijd leuk om een nieuwe telefoon te kopen. En dat is niet financieel uit drukken :Y)
Wanneer is een telefoon stuk? Nogal vage term. Moet hij dan helemaal niet meer aan kunnen, of vervangen Nederlanders hun telefoon als het ergens een barstje heeft?

Mijn Nexus 5 laadt niet altijd draadloos meer op en NFC-chips leest hij niet meer. Maar verder werken alle apps prima, kan ik bellen en internetten. Is mijn telefoon stuk? Of zijn er enkele niet cruciale onderdelen een beetje krakkemikkig? :P
Wanneer is een telefoon stuk? Nogal vage term. Moet hij dan helemaal niet meer aan kunnen, of vervangen Nederlanders hun telefoon als het ergens een barstje heeft?
Dat is persoonlijk. Een telefoon is stuk als je er niet meer mee kan doen wat nodig is. Voor de een is dat een kras in het scherm, voor de ander is dat een defecte NFC-chip. Voor een derde is dat als de batterij het nog maar 1 dag volhoudt. Nog een ander beschouwt z'n telefoon als stuk wanneer WhatsApp niet meer werkt.

Het gaat in dit artikel vooral om welke redenen (de meeste) mensen géén nieuwe telefoon kopen. Ze kopen geen nieuwe telefoon om een nieuw OS te krijgen. Ze kopen geen telefoon omdat de oude te langzaam is. Ze kopen geen telefoon omdat de oude te weinig ram had. Ze kopen geen telefoon omdat de oude te weinig storage had. Ze kopen geen telefoon omdat het geluid niet goed was. Ze kopen geen telefoon omdat de antenne te zwak is. Ze kopen geen telefoon omdat spelletjes niet vloeiend lopen. Ze kopen geen telefoon vanwege beveiligingsproblemen. Ze kopen geen nieuwe telefoon voor het uiterlijk, gewicht, schermformat etc.. etc... etc..

Dat is bijzonder nuttige informatie voor fabrikanten. Met al die aspecten hoeven ze dus geen rekening te houden om mensen te overtuigen om een nieuwe telefoon te kopen.

Voor ons consumenten is het een beetje treurig. De beste manier om meer geld aan ons te verdienen is telefoons maken die snel stuk gaan. Kwaliteit leveren is niet productief.
Maar als een bedrijf smartphones maken die snel stuk gaan, zullen langzaam aan minder mensen die smartphones kopen. Het probleem is wel als de meeste of alle fabrikanten dit gaan doen. Maar volgens mij hebben de meeste toestellen al dat ze naar 2 a 3 jaar mankementen vertonen, zoals dat de accu die sneller leeg raakt.
Ben ik het niet mee eens (is te cynisch). Nagenoeg alle gebruiksvoorwerpen hebben slijtage en defecten: auto's, kleding, computers.

Je kan uit het onderzoek ook opmaken dat veel mensen het belangrijk vinden hoe lang ze een telefoon kunnen gebruiken voordat hij stuk is. En dat ze het waarderen als hun telefoon lang meegaat.

Consumenten zijn niet gedwongen een nieuwe telefoon te kopen als de oude stuk is. Je kan hem (laten) repareren, je kan desnoods kiezen voor een ouderwetse GSM. Of een tweedehands model. In die gevallen geen bonus voor de fabrikant van het defecte mobieltje.

Er zijn veel fabrikanten van smartphones, er is concurrentie. De fabrikanten willen winst maken op de lange termijn. Hierdoor worden zij gedwongen een zo goed mogelijk product te maken. De kans is dus groot dat de consument een smartphone van fabrikant B koopt als de gebrekkige smartphone van fabrikant A de geest geeft.

Kortom: consumenten kunnen kiezen, daarom klopt jouw verhaal niet. Ik zie zelfs een positieve kant aan dit gegeven: mensen gebruiken hun smartphone zo lang als mogelijk is. Dat is winst voor het milieu.
Ik houd van de woordkeuze. De "ze"' staan op een diagonale rij op mijn iPhone. (Is natuurlijk vreselijk off topic maar kon het niet laten)
Als NFC en wireless charge niet goed meer werken moet je eens op de achterkant duwen bij de S van de Nexus print. Kans dat je een klik hoort en alles weer naar behoren werkt.
Als de kabel van je oplader beschadigd raakt door een schuivende bureaustoel en je niet meer vast zit aan een contract.

[Reactie gewijzigd door govie op 23 juli 2024 10:14]

Als de beste rom die je kan flashen een Jellybean of ouder is, vind ik de telefoon zo goed als stuk.
Aan de andere kant kan ik kleine fysieke defecten tolereren zolang er een geupdate rom is.
Anoniem: 721667 @Gizz14 januari 2016 14:51
Is niet vaag. Jouw telefoon is stuk. Jij hoort bij die 49 procent.
"Wanneer is een telefoon stuk?" is een uitstekende kern vraag.

Neem nu een oude huawei met Android 2.x er nog op. Kan nog prima mee eigenlijk, whatsapp en e-mail draaien er prima op, als je het niet erg vindt om 1 seconde te wachten voor die opent.

Probleem is dat google er continu updates op zit te proppen die ik niet wil, waardoor de flash volloopt en het ding crasht.

Hardwarematig helemaal niks mis mee. Maar omdat de software zo bagger is, en je er niks aan kan doen om te voorkomen dat er weer een playstore van 80MB in de nog 50MB vrije flash wordt gepropt, en je ook niet de 8GB SD kaart voor dit soort troep kunt gebruiken, is de telefoon onbruikbaar geworden. En een software 'upgrade' kun je ook vergeten natuurlijk.

Google zorgt dat, waarschijnlijk in overleg met de hardware fabrikanten, je telefoon steeds slechter gaat werken, zodat hij economisch gezien allang versleten is voordat de hardware te oud is. Daarbij doel is niet alleen op bovenstaand probleem, maar bijvoorbeeld ook op het feit dat een "zaklamp" applicatie een tiental megabytes RAM nodig heeft. Ik ga er vanuit dat Apple zoiets ook wel doet.
Anoniem: 398486 14 januari 2016 12:05
Ik vervang hem het liefste voor dat de garantie is afgelopen, dat is 1 of 2 jaar.
Bij telefoons met 1 jaar garantie vervang ik hem als er een opvolger is die het geld waard is, bij twee jaar garantie vervang ik ze na 1,5 jaar gemiddeld.


Ik zie geen reden om een telefoon pas te vervangen als hij kapot is, er is namelijk nog nooit een telefoon kapot gegaan bij mij.. zelfs niet die ik lang hield.

Maar ik snap dat mensen die misschien wat minder te besteden hebben of goedkopere telefoons kopen ze pas vervangen als hij kapot is.

Ik wil graag de nieuwste soc als het kan, ook betere camera elke keer en ga zo maar door.
En nieuw design zo nu en dan is ook leuk om te hebben.


" iPhone-gebruikers het merktrouwst zijn"

Lijkt me logisch, als je veel iPhone apps koopt dan blijf je sneller op iphone hangen, terwijl als je Android apps koopt kun je elke android telefoon wel kopen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 398486 op 23 juli 2024 10:14]

Batterij? Dat is vaak het enige dat echt kapot gaat aan een phone ( buiten natuurlijk als je hem laat vallen / ergens tegen stoot of in contact komt met water ).

Mijn vrouw is al aan haar 3de batterij met een Samsung S3... Samsung zal vloeken. Valt natuurlijk op hoe alle nieuwe toestellen geen wisselbare batterijen meer hebben. Ze maken artificieel de markt op die manier. Officiële batterij vervangen kost pakken geld...
Zelf nog nooit meegemaakt, mijn batterij ging altijd prima mee tot ik besloot ze te vervangen.
Nooit gehad dat hij zo slecht was dat hij echt aan vervanging toe was.

Als ik hem laat vallen en er zit een krasje op is dat voor mij in 75% van de tijd al een reden voor vervanging, op dat gebied wil ik echt een krasvrije telefoon enz. Kan totaal niet tegen krasjes op mijn telefoon want daar ga ik me aan ergeren en koop ik meteen een andere.
Er bestaat iets als scherm beschermers. ;) Kost een euro of 3 per stuk en werken perfect. Betaal je iets meer en je koopt dan zo van die glazen beschermers...

Je batterij hangt af van hoe intensief je gebruikt. Men vrouw moet ieder dag opladen. Dat zegt genoeg. Ben je meer een "gebruik het is voor een uurtje in de dag" type, dat maar om de 2 a 3 dagen moet opladen. Dan zal je batterij veel langer meegaan.

Persoonlijk heb ik een Mediapad X2 ( 5000mAh interne batterij ), en dat ding laad ik om de 5 a 6 dagen op. Bij zeer intensief gebruik om de 2 a 3 dagen. Aangezien ik weinig laad & ontlaad cycles heb, zal dat ding gerust 4 a 5 jaar kunnen meegaan op de original batterij.

Hangt veel af van hoe je je telephone gebruikt. De originele capaciteit. Of het toestel stroom vreet. Of je de batterij oplaad op 20% of op 2 a 3% ... Enz.
Ik zei niks over krasjes op het scherm, gewoon krasjes algemeen ook op de behuizing.
Zelfde antwoord ... zijn genoeg beschermers voor je behuizing. Van rubber, plastiek tot simpele mm dunne dat je kan opplakken.

Indien je je phone wilt doorverkopen, is het niet meer correct dat je tenminste de moeite doet om hem te beschermen?

Je wint twee maal ... je kan langer je phone gebruiken en hij heeft meer waarde.
Doe ik sowieso hoor.. maar soms gebeuren dingen bv waar je niks aan kan doen.

het hoesje van mijn OP2 kwam bv pas na een maand binnen.. dus had een krasje kunnen krijgen in die tijd
De batterij (accu) zelf vervangen is echt niet moeilijk bij bijv. iPhones of de OnePlus One, je moet er maar de tijd/moeite voor willen nemen om het te doen. Elke batterij is verwisselbaar, het kost alleen iets meer moeite bij een 'interne' batterij.

Waar kost de officiele batterij vervangen trouwens pakken met geld? Hier doet een lokale smartphoneturk het voor 25 a 30 euro (Iphone 5; nieuwe originele batterij).
Waarom kost het officieel vervangen ( door de fabrikant ):

* Transport + Verpakking enz
* De werkloon van de werknemer
* De batterij
* Winst ( ze doen het niet voor je plezier ).

Waarom kost een officiële batterij soms pakken van geld terwijl een goede clone identiek kan zijn aan de officiële ( inc beschermingen enz ). Spreek niet over die cheap clone/valse batterijen. Zelfde reden: Winst...

Niet elke batterij is zomaar te vervangen. De toestellen met de waterdichte claim bijvoorbeeld: De Sony Z Ultra is dicht gelijmd. De enige manier dat je die open krijgt is met hete lucht de lijn doen smelten. En daarna is je water dicht garantie weg. Zelf via Sony zelf verlies je de water dicht garantie.

Sommige merken maken er een plezier van om alles samen te persen.

Kijk: Als mijn vrouw op haar eigen de batterij in haar S3 kan vervangen. Dat is één ding. Vraag haar de batterij in een S6 te vervangen door de boel open te schroeven, en intern te gaan werken, enz ... Zal ze nooit doen.

Je vergeet dat we hier tweakers zijn. En zelf de meeste van ons zijn niet zo dapper om het risico te nemen.

Persoonlijk heb ik een hekel aan die ingebouwde batterijen met de flat connectors. De pin connectors zijn doenbaar maar die flat connectors zijn meer fragile en lastiger te installeren.

[Reactie gewijzigd door Wulfklaue op 23 juli 2024 10:14]

Ik heb bijzonder slechte ervaringen met namaakbatterijen voor de Galaxy S3 (Ebay, "genuine Samsung" maar niet heus). Uiteindelijk toch maar eentje gescoord in Nederland....

De Galaxy S6 is ook wel een extreem geval. Ifixit reparatiescore: 2.
Hier nog een S3 op z'n eerste batterij en die houdt het nog rustig 5 dagen vol voordat hij opgeladen moet worden...
" iPhone-gebruikers het merktrouwst zijn"
Lijkt me logisch, [...] als je Android apps koopt kun je elke android telefoon wel kopen
Als je in de grafiek Apple vergelijkt met bijvoorbeeld Samsung/Nokia, en kijkt naar de wisselingen daartussen (dus hoeveel er aan de linkerkant afsplitsen naar de ander), zie je dat:
  • relatief weinig van Apple naar Samsung/Nokia gaan (dus van OS switchen)
  • relatief veel van Nokia naar Samsung/Apple gaan
  • en Samsung zit daartussenin
Dus je hebt wel gelijk dat je binnen Android makkelijk van fabrikant kan wisselen.
Maar desondanks lijkt daarbovenop ook te gelden dat iOS gebruikers OS-trouwer zijn dan Android/Windows gebruikers. (al wordt dat niet expliciet beweerd in het artikel).

edit: hmm, maar Samsung/Nokia maken ook veel niet-Android/Windows telefoons dus dat vertekent het beeld. Mensen die van dumbphone naar smartphone gaan, switchen nooit van Apple naar een ander, want Apple maakt geen dumbphones. Maar kunnen wel switchen van oa Samsung/Nokia naar een ander.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 23 juli 2024 10:14]

Het wordt ook niet makkelijk gemaakt om van iPhone naar Android over te stappen. Je bent bijvoorbeeld je aangekochte apps kwijt.

Overigens neemt het marktaandeel Apple tov Android niet veel toe, dus dat lijkt weer tegenstrijdig met de grafiek.
Houdt er rekening mee dat er op mobiele telefoons altijd tenminste 2 jaar garantie zit. Dit is wettelijk zo bepaald (EU). Fabrikant kan wel zeggen 1 jaar, maar je kunt dit gewoon claimen bij je verkoper.
Wel... in de aanloop bij het ontstaan van de smartphones wilde ik ook altijd het laatste hebben, omdat de gebruikte hardware destijds gewoon ondermaats was. Tegenwoordig ligt dat anders.
Dat iOS gebruikers merktrouw zijn, snap ik, enige aanbieder is apple. Maar waarom zouden android gebruikers merktrouw zijn? Ik heb 2 samsungs, 2 htc's, een motorola en een LG gehad. Niet eens in dje volgorde, enkel omdat dat toestel voor mijn financiele situatie en wensen het beste was. Het is allemaal android, dus waarom niet bij een ander merk kijken?
Omdat ze bvb tevreden zijn over de kwaliteit van hun vorig toestel.
Omdat sommige Android merken ook wel investeren in hun naamsbekendheid en dat mensen zich ermee identificeren.
Omdat hun provider een vast merk heeft van toestellen die mensen bij hun abonnement krijgen.
Heel wat redenen denk ik...
Inderdaad, het merktrouw zijn is niet een eerlijke vergelijking. Eerlijker zou zijn of androidgebruikers bij Android blijven, dan wel apple niet mee te nemen in die vergelijking.
Overigens: iphone gebruiker hier die binnenkort waarschijnlijk switcht naar Android.
Anoniem: 457607 @Ruw ER14 januari 2016 22:13
Omdat ze de weg kennen binnen Touchwiz. Er zijn hele legers mensen die niet eens beseffen dat ze een Android hebben, ze hebben een Samsung. Dat vergeet je wel eens wanneer je teveel op Tweakers rondhangt.
Een high end smartphone zou je gewoon minimaal 3 a 4 jaar goed kunnen gebruiken als je hem niet kappot laat vallen. Je hebt ook nog wel eens van die mensen die zeuren dat ze niet snappen waarom je zoveel geld uitgeeft aan een dure telefoon terwijl ze in het zelfde tijd bestek dat je met 1 goeie mobiel rondloopt terwijl hun al 3 goedkopere hebben versleten. Mijn visie, koop de nieuwste iphone en vervang hem over 3 jaar, het geld haal ik er dik uit.
Een goedkopere telefoon gaat meestal juist veel langer mee. Ik heb een keer een zo goed als nieuwe 3 jaar oude iphone gekregen. Werkte nog goed maar je kon er niets meer mee (niet te updaten en niets te vinden in de store wat erop wilde werken). Dat zal je met Android of Windows phone niet zo snel overkomen.
Ik bedoel te zeggen, als je een een mobiel koopt die een paar generaties achter loopt je net zo goed de nieuwste kan kopen en daar langer mee doorgaan. Dan heb je op het begin van zn leven duur de beste phone en na een paar jaar heb je dezelfde ervaring dan als je dan een goedkopere phone haalt.

Voorbeeld: ik koop een iphone 6s en jij koopt een iphone 6s 2 jaar later omdat hij dan goedkoper is. Ik heb 2 jaar lang met een goeie mobiel rondgelopen, terwijl we daarna dezelfde hebben.
Je bedoeld koop een nieuwere telefoon i.p.v. een ouder model.
Daar heb je wel gelijk in.

Maar er zijn ook goedkopere nieuwe modellen en daar ga ik dan weer voor. Als ik naar hier genoemde prijzen kijk denk ik dat je me waarschijnlijk nooit met een Apple zult zien.
Voorbeeld geld natuurlijk niet alleen voor apple, maar voor het merk wat je wilt hebbeb. Sowieso is apple een ander voorbeeld omdat oude apple moddelen in waarde blijven terwijl je de sony xperia z2 ( een hele goeie telefoon) al een hele tijd voor een hele goeie prijs kan krijgen.
Raar zo'n advies. Heb al zowat alle verschillende merken van smartphone gehad en die gaan me allemaal even lang mee qua hardware. Software is idd anders maar ziende dat de meeste mensen hun smartphone toch maar gebruiken voor de basiszaken maakt dat minder uit.

Dan blijf je dus over dat je makkelijk voor de helft van het geld even goed afbent met iets anders dan een iphone , ik zie dus niet hoe je daar geld kan uithalen.
Ik bedoel dat je mensen hebt die bijvoorbeeld wanneer de iphone 6 uit is. Een iphone 5 kopen, om over ander half jaar alsnog een iphone 6 te kopen. Dan had je ney zo goed meteen een iphone 6 kunnen kopen. Natuurlijk doet niet iedereen dit, maar er zijn wel mensen die zo denken.
Ik behoor ook tot die groep die hem probeert te gebruiken tot hij stuk is (galaxy s3). Al overweeg ik nu een nieuwe strategie waarbij ik om de twee jaar ofzo een nieuwe flagship van een jaar geleden zou kopen voor een fractie van de nieuwprijs in plaats van één keer de volle pot te betalen en er dan vier of vijf jaar op proberen te teren. Geen idee of het de beste aanpak is echter...
De aanpak om een jaar oud toestel te pakken lijkt mij ook de meest winstgevende.

Dan heb je wél de nieuwe features, voor een fiks lagere prijs, doe je daar weer een jaartje meer, en de afschrijving is ook minder in het tweede jaar.

Persoonlijk pak ik het wéér anders aan: high-end toestellen zijn nauwelijks nog interessant. Ze schrijven het hardste af, de batterij is vaak zelfs minder dan bij mid-end toestellen (want octa-cores), en een krasje voel je direct in de verkoopprijs.

Wat ik nu doe:
- Een mid-end toestel kopen, ongeveer een jaar na introductie, en dan de gewilde versie.

Voorbeeld:
In 2014 heb ik een Moto G tweedehands gekocht. Dat was slechts 80 euro. In principe als budget vervanger.
Momenteel kan ik diezelfde Moto G nog steeds verkopen voor 75 euro!
Een tweedehands Moto G 2015 kost ook maar ~140 euro.

Dat is veel leuker dan met high-end modellen, waar je in een jaar makkelijk 200 euro op verliest. Wellicht mis je dan de camerakwaliteit, en gaming performance, maar om daar nu 3x zoveel voor over te hebben? Nee, ik ben blij met de nieuwe golf van midrangers, die het toch uiterst goed doen met Android.

Je hoeft geen 500 euro meer uit te geven voor acceptabele performance.
Ja, ik ga nu hetzelfde proberen. Ik heb zelf ook nog een S3 en nu dat JustArchi de beste ROM voor dit model niet meer bijwerkt, wordt het tijd voor iets anders. Ik overweeg ook om een iPhone 6S Plus aan te schaffen op het moment dat de iPhone 7 uit gaat komen. Niet bij Apple natuurlijk, want daar blijf je het volle pond betalen, maar bij providers gaat de prijs dan al hard naar beneden. Dan twee jaar later wordt het tijd voor de previous flagship van die tijd.
Ik vind het eigenlijk wat vreemd dat het samsung aandeel omhoog gegaan is en ook apart is dat "other phone brand" omlaag gaat
Dacht juist dat er een "trend" gaande was dat samsung langzaam uit de markt geduwd word en andere "vreemde" merken in opkomst zijn
Samsung heeft een hele sterke marketing in Nederland. Trouwens, tot voor kort gebruikte iedereen in GTST (die debiele show) Samsung telefoons en tablets. Tegenwoordig zijn het Microsoft producten. Ik vond het opvallend.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 23 juli 2024 10:14]

Dat bestaat nog steeds? lol, ik herinner me dat ik dat 20 jaar geleden eens keek en heel saai vond. :P
Het bestaat nog, maar je hebt niks gemist door niet te kijken. Ik kan het weten met vrouwen in het gezin. :'(
Nou, bij mijn vrouw moet je met dat soort dingen niet aankomen. Zij heeft liever iets als Criminal Minds. ;)

Edit: maar wat meer on topic, bij bv. Hawaii Five-0 gebruiken ze ook allemaal heel opzichtig Microsoft-producten.

[Reactie gewijzigd door Frenziefrenz op 23 juli 2024 10:14]

Ik zie dat MS idd veel product placement doet de laatste tijd.
Dit gaat over nog geen 2000 mensen en in alleen Nederland. Kan dus best dat wereldwijd het beeld anders is.

Ik doe tegenwoordig ook langer met een telefoon. Mijn htc one gaat nu richting de drie jaar en werkt prima. Natuurlijk niet zo snel als nieuwe telefoons maar ik erger me er nog niet aan. Voor deze telefoon had ik om de 12 ~ 24 maanden een nieuwe.

Voornaamste redereden is dat relatief gezien je steeds minder merkt van snellere hardware en ik vind de prijzen van flagsships tegenwoordig te gek voor woorden. 700+ euro voor een telefoon kan ik wil beter besteden.

Net als een poster hierboven zit ik er sterk aan te denken om een topmodel van 1 jaar oud te kopen. Scheelt je zo 50% terwijl als je timing een beetje goed is er Kwa snelheid weinig verschil is.

Vaak zijn 3 jaar na dato midrange modellen nogsteeds niet sneller dan top telefoons van toen dus het is ook niet alsof je telefoon meteen niet meer vooruit te branden is.

Anyway voor internet, video, whatsapp is zo'n beetje elke telefoon goed te doen tegenwoordig.
Heb je daar een bron voor?
Logisch toch. Zeker met de huidige toestellen. Zo lang ze niet kapot zijn kunnen ze prima mee komen met de nieuwste toestellen.
Vroeger ging een telefoon ook lang mee omdat de software nooit bijgewerkt werd en de telefoon bedoeld was voor simpele taken. Tegenwoordig is een iPhone 3GS compleet afgeschreven terwijl hij het nog prima zou moeten doen maar geen software ondersteuning meer is.
Jouw favoriete app doet het daarna opeens niet meer want die verwacht ook dat je gaat upgraden.

De 3GS is al heel wat jaartjes oud, maar volgens mij kon je die nog met een goedkoop abonnement nemen 1.5 jaar terug. Net als de iPhone 4 8GB die nog leverbaar was toen de 6 uit kwam.
Mensen willen vaak echter wel enige snelheid van het toestel. Dat krijg je met zulke oude toestellen als de 3GS niet, en veel apps werken ook niet eens meer op het toestel. Zijn vaak ook niet meer te krijgen. Dan ben je met een nieuwe budget telefoon vaak nog beter af dan maar doorhalen met je mega oude toestel.
Daarnaast speelt veiligheid nu ook een erg grote rol waarom het belangrijk is een wat nieuwer toestel te halen, maar geheel in lijn der verwachting hoor je daar weer (bijna) niemand over. :P
Sommige mensen hebben hun telefoon vol met apps en gimmicks.. die zitten er de halve dag mee te spelen.. Andere mensen, zoals ik, hebben alleen maar maps en whatsap.. schieten soms eens een plaatje. Wat maakt het mij uit welke versie van een os er op staat. Zolang de boel gewoon werkt ga ik niet vervangen. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die net zo denken. Tuurlijk als je de hele dag met een telefoon zit te spelen en het apparaatje je halve leven omvat, dan ga je eerder een nieuwe halen, een mens wil ook wat. Echter is dit lang niet voor iedereen het geval. Als een telefoon dan gewoon nog goed is, waarom zou je dan gaan vervangen voordat ie stuk gaat?

Natuurlijk is elk jaar vervangen duurder dan een telefoon langer houden, er mogen misschien uitzonderingen bestaan, over het algemeen is een telefoon na 2+ jaar nog maar iets van 20-30% van het aankoop bedrag waard.. Dan heeft het al haast geen zin meer om nog te verkopen.

[Reactie gewijzigd door klaasraak op 23 juli 2024 10:14]

Ik ben het bewijs. Ik gebruik mijn 3Gs nog steeds. Alles werkt, het gaat traag, maar het werkt.
Enkel navigatie is niet te doen.
Hier op het werk ben ik trouwens niet de enige met een 3Gs.
Enige is wel dat je niet meer de laatste updates heb op je telefoon. Dan hoeft ie wel niet fysiek te stelen. Dan doen we het wel op een afstand
Ik gebruik mijn telefoon om mee te bellen, sms-en, als agenda en tom-tom.
Hij is uit 2006, en doet zijn werk goed.
Echter als je geen gebruik maakt van data verbindingen (wifi of 3g) is dat veilig.
Dat is in principe goed nieuws. Dat betekent dat we nog steeds nuchtere hollanders zijn. Aan de andere kant is het spel van "dimensionering om na 2 jaar kapot te gaan" van toestellen door fabrikanten dus te begrijpen en meteen te verwerpen. Verschrikkelijk dus.
Zou dat inderdaad zo werken? Ik heb ook sterk dat gevoel bij mobieltjes en laptops met name. Alsof de performance daar gradueel afneemt, zodat je na verloop van tijd staat te springen om een nieuwe. Wellicht willen ze daarom ook zo graag dat je oude mobieltje inruilt. Dan kunnen ze de hardware daaruit weer resetten en in nieuwe toestellen kloppen. Of is dat teveel conspiracy theory?
Langzamer werken kan software issue zijn, maar hardware die na X jaar gewoon stopt met werken is een feit. Daar zijn vele bronnen en video's (niet alu-hoed-achtig) over te vinden.
Die ik lekker even niet opzoeken, want ik moet weg. :)
Ik heb het wel bij een Canon printer gehad. Daar zat een instelling in dat hij niet meer print na X aantal pagina's terwijl de hardware in perfecte staat was. Dat vond ik zo schandalig dat ik nooit meer iets van Canon zal kopen. De nieuwe Lexmark blijft nu gewoon lekker printen.
Anoniem: 720111 @Croqy14 januari 2016 15:34
Ja en nee, toestellen kunnen gerefurbished worden en dan verkocht in andere markten. Of anders wordt het omgesmolten en omgezet naar nieuwe hardware.
Anoniem: 372172 14 januari 2016 12:16
Toevallig heb ik gisteren een Microsoft Lumia 550 gekocht wegens vervanging van mijn Nokia Lumia 520.De Nokia Lumia 520 was een reserve toestel en draait prima op Windows 10 Mobile ( 10.0.10586.36) En de 520 had ik 1 jaar geleden aangeschaft.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 372172 op 23 juli 2024 10:14]

Waarom vervang je een prima draaiend 1 jaar oud reserve toestel met courante software?.
Anoniem: 372172 @mashell14 januari 2016 13:29
Dat had inderdaad nog niet gehoeven. Echter de Microsoft Lumia 550 was in de aanbieding en de Nokia Lumia 520 verkoop ik hier op Tweakers. Dus voor een klein bedrag ben ik wederom geheel in bezit van een mooie nieuwe telefoon:)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.