Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties
Submitter: Michiel16

Asus heeft zijn Republic of Gamers-laptop G501 een aantal hardware-upgrades gegeven. De nieuwe G501VW-versie van de laptop beschikt over een Skylake-processor en het werkgeheugen is gewijzigd van ddr3 naar 2133MHz-ddr4.

De nieuwe versie heeft nummer G501VW meegekregen en lijkt het oude G501JW-model volledig te vervangen. De G501VW beschikt over een Intel Core i7-6700HQ in plaats van de oude i7-4720HQ en het werkgeheugen is veranderd van maximaal 16GB-ddr3 in een maximum van 16GB-ddr4. Verder zit er in de laptop een Intel HM170-chipset en is er keuze uit een Nvidia GeForce GTX 960M met 2GB of 4GB. Asus laat weten dat in Nederland alleen het topmodel beschikbaar zal komen, waardoor de Nederlandse en Belgische versie zal worden geleverd met een 960M 4GB en 16GB-ddr4.

De G501VW wordt in Nederland geleverd met een 512GB-ssd. Voor het 15,6"-scherm is er de resolutie van 1920x1080 of 3840x2160, maar alleen de uhd-versie is hier verkrijgbaar. Daarnaast zitten er op de laptop drie usb 3.0-poorten, een usb-c-poort, een Thunderbolt-aansluiting en een hdmi-poort. Het systeem heeft de optie voor Windows 10 Home en Windows 10 Pro als besturingssysteem.

Het in Nederland en België beschikbare topmodel van de ROG G501VW-serie wordt verwacht rond eind januari of begin februari en krijgt een adviesprijs mee van 1899 euro. Asus G501JW-FI398T

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Is wel een mooi alternatief voor de Dell XPS 15. Ik heb de i7/16Gb/4K scherm,PM951 1Tb SSD.
De Asus heeft een 1Tb hdd en een 512Gb SSD, en een 4Gb 960 graphicscard. Tot wat betere specs dan de Dell. Die vast weer een grotere accu heeft en wellicht betere looks en afwerking.

Ik geloof dat de ex btw prijs van mijn Dell al hoger is dan de incl. prijs voor de Asus.
Je hoeft geen spijt te hebben van de XPS15 (die ik nu ook heb).
Ik heb een paar dagen de UX501 gehad, en teruggestuurd. Het 4k scherm was zwaar ondermaats: Het kon nauwelijks geel weergeven. Hierover is veel geschreven op diverse forums. Het scherm van de XPS 15 is juist prachtig. Verder had de UX501 een numpad, dus trackpad naar links verschoven. De glimmende toetsen van de UX501 waren ook niet echt fijn.
Ik vond dat erg jammer, want ik heb jaren met veel plezier Asus laptops gebruikt.
Haha, nee hoor, heb geen spijt van de Dell. Ben ik super blij mee. Nu na 2 maanden alle kleine issue met bios, drivers, etc. opgelost.
En idd misschien wel beste scherm tot nu toe in een laptop, is net wat kleiner dan een standaard 15" laptop en heeft betere looks dan een gaming laptop. Vind ik dan :)

Ik kom van de Asus UX501 voorganger af: de UX500Vz. Voor die tijd (eind 2012) prachtige machine: quadcore, FHD, 650m video kaart, 2 x ssd in raid, 8Gb en 2 kg.
Kan ik vast nog iemand blij mee maken.
heeft nog wel paar problemen hoor :) probeer maar eens een andere m2 ssd in de laptop te stoppen is een leuk feestje met de drivers enzo.

Ook met games 3 spellen geprobeerd alle 3 mankementen.
gta5, Grid2 en The crew wild life.

Maar der naast is het wel een prima laptop.
Ja, wat wil je ervoor hebben? :)
De nieuwe Skylake UX501 heeft volgens verschillende bronnen een ander scherm gekregen dan het tegenvallende Samsung paneel wat in de 'oudere' versie zit. Het gaat om de LG LP156UD1-SPB1. Er is nog niet veel over te vinden qua kleur reproductie maar ik ga er van uit dat dit paneel ook in deze G501 zit. Zodra deze skylake versies van de UX501 en G501 in Europa geleverd worden zullen we vast en zeker meer horen.

[Reactie gewijzigd door Cwookie op 11 januari 2016 17:48]

Dat betere scherm komt dan helaas te laat voor mij. Ik ben nu tevreden met mijn XPS15. Maar als Asus meteen een goed scherm had gebruikt zou ik dit op een UX501 getypt hebben...
De support van Dell is ook veel beter dan die van Asus (redelijker, maakt minder fouten en procedureel ook netter, waardoor je bijv. geen reparatieschade hoeft te verwachten). Niet onbelangrijk in deze prijsklasse. Verder is zoals opgemerkt in het geval van deze twee series het eea niet vergelijkbaar gezien het betere scherm in de Dell. Dus die extra prijs komt wel ergens vandaan..
Raar, 1900,- euro en dan een 960m? Had dan toch op z'n minst een 970 verwacht om eerlijk te zijn. Voor de rest is het een nette laptop en mooi om te zien dat ze zo snel overgaan op Skylake, dat zal vast wonderen verrichten voor de accuduur.
Ik moest ook lachen toen ik hoorde wat het topmodel was.. Doe dan lekker de 980m of iets dergelijks. Erg jammer.
Deze laptop is erg dun voor de hardware die erin gehuisvest is. 38.3(W) x 25.5(D) x 2.06 ~ 2.13 (H) cm

En hij weegt ~2kg. In die behuizing krijg je geen GTX 980M verwerkt, zonder dat deze of gigantisch gaat throttlen, of zonder er een straaljager van te maken. Daarbovenop krijg je voor de prijs andere specificaties die niet verkeerd zijn, van 512GB pci-e x4.0 ssd tot 4k-scherm.

[Reactie gewijzigd door Marc Rademaker op 11 januari 2016 15:31]

Een gaming laptop met een UHD scherm en een 960m, dat is niet echt ideaal, en de GS60 van MSI heeft een gtx970m, en is ook +-2kg zwaar en 2cm dik en ongeveer zelfde prijs, enkel heb je daar geen 512gb ssd, maar die heeft dan weer wel een 1TB HDD
Een GTX980M is ook niet genoeg voor 4k. Maar AA heb je bijvoorbeeld niet nodig als je op 1920x1080 speelt op het 4k-scherm. En het 4k-scherm kun je voor meer dingen gebruiken dan enkel gamen.

Maar toegegeven, een full hd-scherm zou misschien een mooie toevoeging zijn.

Overigens, als je de reviews leest van de GS60, maken ze bijna stuk voor stuk melding van de fans, en dat de laptop behoorlijk warm wordt. Ik zou zelf wel benieuwd zijn naar een 1-op-1 vergelijking, en in hoeverre de GTX 970 throttled in de GS60 versus de G501.
Je kunt natuurlijk altijd nog schalen van 1080p naar 4K. Dat zou zonder problemen moeten kunnen.
Ik bezit zelf een GS60 en die is net geen 2cm dik. Naast de 970m zijn de specs bijna dezelfde. Je krijgt als fabrikant dus wel een 970m in een dunne laptop. Ik heb zelf een 128GB + 1TB HDD en heb er tevens 1650 voor betaald, dus qua prijs zitten ze gelijk (hij is bijna een jaartje oud). Dus persoonlijk vind ik het jammer dat er slechts een 960m in zit. Maar een GS60 2cm dik, dat is simpelweg niet waar. Het is een dunne laptop met een 970m.

[Reactie gewijzigd door The_Flurk op 11 januari 2016 17:59]

Bauw kwaliteit van een GS60 kun je niet verglijken met deze asus.

Asus veel sterkere body en beter afgewerkt.
Asus Levert in mijn ervaringen laptops met betere schermen
De GS60 als ik het goed heb heeft fans die de warmte naar boven gooit door een rooster wat een fluitend geluid geeft.

Ik denk dat je dit systeem moet vergelijken met een Macbook pro, Asus 501, Dell xps 15 of razer blade.
de cooler boost blaast opzij, niet naar boven dacht ik, en de gs60 is ook prima afgewerkt en een prima bouwkwaliteit (heb zelf een WS60, wat dezelfde behuizing heeft)
De bouwkwaliteit is prima (en dat mag ook wel wanneer je laptop een bepaalde prijsklasse nadert). Ik neem hem iedere dag mee op de trein naar het werk en hij heeft nog geen steken gelaten. De lucht wordt aangezogen van boven, voor het scherm, en gaat er centraal, langs de zijkanten achter het scherm uit. Het kan zijn dat er bij sommige modellen een fluitend geluid ontstaat maar zelf heb ik hier geen last van. Dat de laptop tijdens het gamen hard gaat blazen en heet wordt vind ik eerlijkgezegd niet meer dan normaal. Ik vind dit net een rechtstreekse concurrent voor deze asus, net daarom jammer dat hij geen 970m heeft.
Dat dacht ik ook. Dit is zeker niet verkeerd voor zo een machine. Je kunt je blind staren op de spes maar je moet het ook in het geheel zien van de laptop zelf, die is dun.

Je kunt als je wilt ook een mobile workstation krijgen voor een meer bedrag van andere merken en die zijn een stuk dikker/lomper en wegen veelal over de 3kg.
Heeft waarschijnlijk te maken met de dimensies (dun en gaming gaan niet vaak samen). Razer kreeg het wel voor elkaar een paar jaar geleden om een high end grafische oplossing toe te passen, maar mede de implementatie daarvan maakte ook dat de Blade een duur grapje werd.

Vergeet verder niet dat dit apparaat een thunderbolt-aansluiting en USB-C aansluiting heeft, waardoor hij dus compatibel is met de externe GPU-oplossing die Asus op de CES aankondigde.
960M met een 4K scherm, jammer.
4K had op alle hi-end laptops wat mij betreft wel al standaard mogen zijn. Je zit er dicht genoeg op om het verschil te zien bij productiviteit of bij media, en er zullen ook wel oudere of minder belastende games zijn die prima in hogere resoluties zullen draaien op een 960m. Over drie jaar zit je waarschijnlijk nog steeds met dezelfde laptop, en dan is 1080p echt iets van gisteren, terwijl 4K al een tijdje een koud kunstje is voor laptop hardware.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 11 januari 2016 15:40]

Het ging niet zo zeer dat ik 4K nutteloos vind, integendeel is het juist een groot pluspunt. Het enige wat ik jammer vind bij deze laptop is de 960M. Je kunt je desktop UI soepel in 4K draaien maar zodra je een game op start zul je terug moeten naar 1080P. Voor de prijs is het zeker een mooie laptop, maar erg praktisch is het niet. Zeker aangezien het gemarket wordt als een ROGamers laptop zou een 970M met 1440P (of 1080P) scherm een veel logischere keuze zijn geweest.
Daar heb je gelijk in, zo had ik het niet bekeken!
Nieuwe games, zoals Rainbow six Siege draaien in 4K ultra niet helemaal tof. Gaat redelijk op high niveau.
Wat oudere games, zoals COD serie, BF3, BFH, sniper elite 2+3 doen het bij prima in 4K.
Of je koopt er eGPU thunderbolt 3 kastje bij met 2x desktop 980 in sli.
Maar wat is dan het nut van deze laptop? Dan kun je ook gewoon een higher spec model met een 980 en 6700K halen.
Dat klopt. Maar die zijn niet zo portable als deze en hebben ook de looks niet :)
Vind zo'n eGPU bak ook niet echt aesthetic. Portable blijft hij wel maar je mist dan toch de power als je onder weg bent.
Ja dat zal niet goed draaien, de GeForce GTX 960M is het zelfde als de GeForce GTX 860M, maar dan wat hoger geklokt.

De GeForce GTX 750 Ti is ongeveer net zo snel als de GeForce GTX 960M, de GeForce GTX 960M heeft maar 640 Stream (Shader) Processors, net als de GeForce GTX 750 Ti.

Probeer maar is nieuwe spellen op 4K te draaien met een GeForce GTX 750 Ti, aangezien zelfs een Geforce GTX 980 Ti erg veel moeite heeft om spellen op 4K te draaien.

http://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_geforce_gtx_980_ti_extreme_gaming_waterforce_review,13.html

Alleen met Tomb Raider en BioShock Infinite en Alien Isolation zit je rond of op de 60fps

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 11 januari 2016 19:07]

is ≠ eens
Wat????

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 januari 2016 03:35]

Je zei: (sic) Probeer maar is nieuwe spellen op 4K te draaien.
Waarom geen mx chipset? Die heeft veel completere features..

Verder wel net systeempje
Sorry ik weet niet waar je het over heb, ik had het over de GPU, wat heeft een chipset daar mee te maken?
Jammer dat er geen informatie wordt gegeven over de accu :/
Gevonden, er staat 96Wh en 60Wh, waarschijnlijk twee versies?
specs

[Reactie gewijzigd door dolaf op 11 januari 2016 15:27]

Dit zal mogelijk te maken hebben met de optie of je enkel een SSD of een SSD en HDD wilt hebben in de laptop... De voorganger had een 96wHr batterij dus deze zal ook wel te leveren zijn in een dergelijke config.

Ik verwacht binnenkort dan ook een Skylake update van zijn "ZenBook Pro" broertje, hopelijk hebben ze hierbij ook dezelfde specs en een verbeterd scherm ingebouwd ten opzichte van de eerste generatie ZenBook Pro (die was minder fel t.o.v. de concurrentie en had last van erge reflecties). Thunderbolt-3 is een mooie toevoeging!

Offtopic:
Spijtig genoeg zijn er nog geen Thunderbolt 3 naar Thunderbolt 2 adapters verkrijgbaar om huidige thunderbolt schijven te gebruiken op deze en andere laptops met Thunderbolt 3.
Ben benieuwd in de praktijk hoe de laptop zal werken onder hoge druk(games/bewerkings programma's) en dan voornamelijk hoe warm die wordt. Ik vindt het formaat erg fijn, en dat hij dun is natuurlijk een grote must. Maar ik ben bang dat dit ten kostte zal gaan voor de hitte afvoer en uiteindelijk ook de prestaties. We shall see! Enige wat ik dan wel jammer vindt is de GTX960M en geen GTX970M of 980M...Zeker als je er bijna 2000 voor moet neer leggen. Verder geen idee in hoeverre zijn CPU en RAM het geld waar zijn als je kijkt naar alternatieven
Volgens mij is de hitteafvoer in deze laptop wel goed. Daarom is ook echt de keus op een GTX960m gevallen en niet op een 970m of nog hoger. Ik ben altijd benieuwd geweest naar hoe de 14" Razer Blade presteerde met dezelfde dunne form factor en wel een 970m GPU. Aan de ene kant lonkt dat extra vermogen wel aan de andere kant heb je er niks aan als hij dan gaat throttlen, dan heb ik liever toch de 960m op vol vermogen. Alleen is 4GB dan weer een beetje overbodig op die kaart.
betekend dit ook dat alleen in belgie de duurtste versie komt? En hoe is advies prijs vs werkelijke meestal bij release?
Meestal geldt zoiets voor de hele benelux, weet niet of dat nu ook zo is. Ik ga er dus vanuit dat in belgie ook slechts het topmodel beschikbaar is.
Hier zat ik dus de hele tijd op te wachtten. Heb de aanschaf van deze laptop al meerdere malen uitgesteld al sinds de aankodiging van de GX500 maar nu is hij eindelijk weer helemaal up to date. Twijfel nog steeds een beetje tussen deze of de iets zakelijker uitgevoerde XPS 15 die wel hele mooie dunne schermranden heeft. Voordeel van deze is dat hij ook in een FHD 1080p matte uitvoering met een 2GB GTX960M verkrijgbaar is en de XPS alleen met een glanzend 4K scherm.
edit: Maar lees dat ASUS heeft gemeld dat hier dus alleen de duurste configuratie met 4K scherm beschikbaar gaat komen.. dat is dan weer jammer.

[Reactie gewijzigd door Michiel16 op 11 januari 2016 15:26]

Vergeet niet dat de dell xps een low voltage processor heeft, die voor gamen flink minder presteert (maar wel duurder is) dan de processor in de asus. De asus is een HQ, ofwel echte quadcore I7, en de XPS 15 is een dual core.
De XPS15 wordt alleen maar met HQ modellen geleverd. De XPS 13 wordt wel met U CPUs geleverd.

http://www.dell.com/nl/p/xps-15-9550-laptop/pd?ref=PD_OC
Ik vind het een keurige laptop voor die prijs! Erg jammer dat alleen het topmodel hier verkrijgbaar zal zijn. Wellicht is deze alsnog via de website te leveren?
Vond het op papier een erge mooi elaptop maa rhelaas is het gebruikte alumium ietsjes te dun en heeft dan ook wat flex, tevens was het gebruikte scherm qua brightness ondermaats. Blijft wel een mooi concept wanneer zo goed uitgewerkt als de voorganger van de 501 serie en een goede tegenhanger van de Dell XPS15 welke uitstekend is.
Jammer dat ze alleen het topmodel hier uit brengen en niet de klant de keuze geven om o.a. een Full-HD scherm te kiezen ipv UHD. Dan is misschien een Razer een betere keus of een Dell XPS.

[Reactie gewijzigd door R0SSI op 11 januari 2016 15:26]