Samsung raadt Note 5-gebruikers aan handleiding te lezen na designfout S Pen

Samsung raadt gebruikers van de Galaxy Note 5 af om de S Pen verkeerd te gebruiken. Het bedrijf wijst op de handleiding, waarin instructies staan om de stylus juist te gebruiken. Eerder bleek dat het omgekeerd insteken van het pennetje in de houder schade aan het toestel kan veroorzaken.

De S Pen kan zowel op de juiste manier als omgekeerd in de opening worden gestoken doordat de gebruiker geen weerstand voelt. Op een andere manier is ook niet merkbaar dat het niet de bedoeling is de S Pen omgekeerd in de stylus-houder te steken. Bij vorige versies van de S Pen speelde dat niet, omdat die aan de bovenkant breder waren.

Zodra de gebruiker door de designfout de stylus verkeerd in de opening steekt, kan hij waarschijnlijk de S Pen wel verwijderen. De kans is echter aanwezig dat het systeem dat de aanraakpen detecteert, stukgaat. Daardoor 'weet' de smartphone niet of de stylus er wel of niet inzit en werken bijbehorende softwarefeatures niet meer.

Samsung neemt tegenover The Verge de verantwoordelijkheid voor de designfout niet op zich. In plaats daarvan zegt het bedrijf dat gebruikers de handleiding moeten lezen om de stylus juist te gebruiken. Overigens komt de Note 5 niet uit in de Benelux, omdat Europeanen volgens Samsung de stylus in beperkte mate gebruiken. In plaats daarvan komt Samsung met de Galaxy S6 Edge+, die geen stylus heeft.

Door Yoeri Nijs

Nieuwsposter

25-08-2015 • 20:36

173

Reacties (173)

173
163
108
2
0
0
Wijzig sortering
Tja.. Echt netjes is het niet, maar aan de andere kant, je hoort natuurlijk gewoon de handleiding te lezen.. :+ Wat alleen zo jammer is, is dat fabrikanten die dingen altijd ontiegelijk lang, uitgebreid en onduidelijk (voor velen) maken waardoor men vaak denkt van "Ja, dat zal allemaal wel." Dan heb je dus bij dit soort gevallen dat de fabrikant de getroffen klanten naar hun handleiding gaat verwijzen, waardoor ze eigenlijk met de gebakken peren zitten :>

Ik ben benieuwd wat ze dan gaan doen aan die pennetjes. Maak de ene kant dan iets breder, zodat hij met die kant niet meer in de sleuf past. Hoe moeilijk kan het zijn.

Het stukje dat je gewoon de handleiding hoort te lezen is natuurlijk de ideale wereld en niet mijn mening erover. Ik vind het namelijk ook maar flauwekul, hun redenering.

[Reactie gewijzigd door Luca op 23 juli 2024 08:13]

Ze raden gebruikers aan om de handleiding te lezen, maar die zit niet in de doos volgens Ars Technica:
The Galaxy Note 5 doesn't actually ship with a user guide in the box or in the software. We were able to hunt down a PDF online though
Die PDF zit als het goed is op het geheugen van de telefoon opgeslagen, wordt dus wel mee geshipped enkel niet in papier vorm. Iets met milieu enzo...
Maar dan nog, in de quick start guide staat als 't goed is de locatie voor handleidingen. :P
Je bedoelt zo'n pdf die je benadert door met je stylus op je scherm iets aan te tikken waarna je je stylus weer opbergt zodat je rustig kan lezen?

Tja, dan kan je mooi lezen dat je net je nieuwe note 5 hebt gesloopt...
het systeem wat moet detecteren of de pen verwijdert/terug geplaatst wordt gaat stuk door deze actie .. niet de s-pen zelf.

daarbij heb je de s-pen niet nodig om iets als een pdf te selecteren. Je vingers werken daar net zo goed voor
daar heb je ook gelijk in, maar mij lijkt dat stel je bent de s pen gewend of het is helemaal nieuw voor je dat je het pennetje gelijk gaat gebruiken.
Zelf heb ik geen note maar wel een aantal high end galaxy toestellen gehad, en zoals bij de s5 kreeg je met eerste keer opstarten gelijk instructies over het oplaad klepje (waterdicht etc). Is dat met de note niet zo dat er gelijk uitgelegd wordt hoe het moet?
Wie opent in hemelsnaam nog een handleiding van de smartphone ? De meeste weten hoe zo'n ding werkt behalve bij deze note hebben ze de houder voor de s pen zo gemaakt dat de kans groot is dat de gebruiker hem kapot maakt..
Logische is anders

Maar hoe zit het me de garantie als die stuk is? Samsung geeft aan dat het niet hun probleem is oftewel ze ontkennen dat het een fabricage fout is, oftewel kosten voor de klant als het defect is. Of zouden ze hier toch een beetje coulant in zijn?
Ik bedoel Samsung vraagt om problemen op deze manier.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 23 juli 2024 08:13]

Als Luca in 'nieuws: Samsung raadt Note 5-gebruikers aan handleiding te lezen na designfout S Pen' gelijk heeft en er meer mensen een boekje gekregen hebben waar dat dus niet in staat kan er nog wel eens een flinke class action de kant van Samsung op komen in de VS en/of Canada.
Dan is het al helemaal een kwalijke zaak.. Zoiets ga je toch niet menen. Het is voor velen al een ongewoonte om die handleidingen te lezen, dan hebben ze een designfout gemaakt en dan raden ze je aan de handleiding te lezen die niet eens inbegrepen zit bij het toestel. 8)7 Ze verwachten toch niet dat het grootste gedeelte van de gebruikers die dingen dan ook nog eens apart gaan opzoeken.. Dat is een beetje een ontzettend rare redenering en eigenlijk trieste move van Samsung. |:(

Edit: Ik keek net naar de video over dit probleem van Tim Schofield (Qbking77) en hij kreeg bij zijn toestel wel een handleiding, maar daar stond dit probleem dus niet in. Handig! 8)7

[Reactie gewijzigd door Luca op 23 juli 2024 08:13]

Hoezo ? Er zijn zat fabrikanten die niet eens een driver-CD meeleveren bij hun hardware. Microsoft levert ook geen Windows-DVD meer mee. Daar is het internet voor; het bespaart een hoop papier- en plasticafval.
Een handleiding heeft een bepaalde voorschriften hoe je met een apparaat kan werken, wat je niet moet doen, enzovoort.

Als dit niet op de doos staat of in de bijgeleverd handleiding, kan de gebruikers niet weten dat er een probleem is met de pen. Je kan immers per ongeluk een fout maken in de donker, normaal kan je het niet andersom erin drukken maar nu kan dit wel, en hoe weten de consumenten dat je het niet andersom erin mag doen?

Je kan inderdaad zeggen, deze kan je online lezen, maar de consumenten weten hoe een product werkt (in normale omstandigheden), en vrijwel niemand gaat een handleiding specifiek opzoeken of nog erger ze weten er niet vanaf.

Kort weg gezegd erg slecht.
Sterker nog, iemand die al een Note heeft gehad zal dat al helemaal niet doen. Die kent alle features van de S Pen al, en die 'weet' dat als je hem er verkeerd om indoet, dat je het verschil wel zult voelen. Probleem dus, want bij dewe Note 5 merk je dat dus niet, en maak je bijna onmiddellijk iets kapot.

Ik vermoed dat Samsung hier nog op terug zal komen, afhankelijk van hoe groot de problemen blijken te zijn (lees: Hoeveel mensen met het probleem zullen kampen).
Bij m'n note 3 kan ik 'm prima andersom indoen. Geen enkel probleem en ook geen schade.

Stomme design flaw in de note 5 en nu schuiven ze het af op de gebruiker. Lijkt me trouwens ook moeilijk anders op te lossen. Misschien met een andere stylus?
Dan is jouw pen al aardig afgesleten, hier ligt een Note 3 waarvan de pen zonder geweld echt niet andersom in de behuizing past.
Dan is er iets anders aan jouw note 3, aangezien het in deze review ook prima kan:

http://www.androidauthori...-use-s-pen-note-3-282380/
The stylus is symmetrical and more squarish than the Note 2’s S Pen, so you can insert it in its slot in any orientation.
Blijkbaar zijn er inderdaad verschillen qua stylustype bij de Note 3, want ik kom evenveel mensen tegen die zeggen dat hij met geen mogelijkheid in beide richtingen erin past (ook in mijn geval niet), als dat ik mensen tegenkom waarbij het wel gewoon past.

Vraagje voor jou dan: Voel je het verschil als je hem er omgekeerd instopt? Want dat zou alsnog een 'redding' kunnen zijn.
Nee, voelt precies hetzelfde. Er gaat ook niets stuk.
Ik zie net de video bij dit artikel en begrijp dat we een ander begrip hebben van andersom. Achterstevoren ;), zoals in de video, gaat hij er bij mij ook niet in. Lijkt me ook erg stom om te doen en nu snap ik de hele drukte hierom ook niet meer.

Dit is net zo stom als zeuren dat je blauwe strepen op je handen krijgt als je je ballpoint pen omgekeerd in een houdertje van een rugzak doet. En ja dan krijgt je 'm er ook heel moeilijk weer uit.
De note 3 viel nog mee, de note 5 zou ik niet eens willen vanwege het gebrek van de micro sd kaart (ik neem graag foto's en video's, dan is 64gb direct vol vooral omdat er van die 64 maar 40 overblijft for systeem software en bloatware...) laat staan de 32gb variant, die is zo bijna vol bij aankoop...
Geloof me, ik heb een 32GB Note 4, ik maak foto's en video's maar ik heb meer dan genoeg aan 32GB.
Lijkt me een potentieel juridisch en/of zelfs wettelijk issue als ze geen manual meeleveren.
Het zijn toch consumer electronics? Zou het dan niet zo moeten zijn dat je de meest fundamentele acties foutloos moet kunnen uitvoeren? Zou het niet intuïtief moeten werken?!

Samsung heeft een hele domme designfout gemaakt, maar wil dit niet toegeven. Ze kiezen voor de makkelijkste uitweg in plaats van een kleine designwijziging en inruilactie plus het gezichtsverlies. Het is een stijlloze en onprofessionele oplossing!
Ik neem aan dat de .pdf op de telefoon is gezet, te vinden is in de eBooks store op je telefoon of dat er in de quickstart guide een link staat naar de handleiding.

Wat ik het slordige vind is dat je een handleiding moet lezen voor een handeling die dus compleet niet intuitief is. Ik lees nooit handeleidingen tenzij ik iets wil weten wat ik niet snap. Dit soort belangrijke fouten moet je dus voorkomen. Had dat ding dikker gemaakt aan één kant of iets.
Tja, je klaagt dat de handleiding te banaal is. Maar we hebben het hier wel over mensen die een pennetje met de punt op hun vingertop naar binnen proberen te schuiven.

Welk weldenkend mens schuift een pen aan de punt in iets?

Handleidingen moeten helaas zeer uitgebreid zijn om alle dingen waarvan een normaal mens zegt "Ja natuurlijk doe je dat zo, ik ben toch niet gek", uit te leggen aan de gekken.

Daarom wordt je gemaand geen levende dieren te drogen in de magnetron en dat een zak pinda's pinda's kan bevatten.

En opnieuw, wie schuift er nou een pen met de punt naar achteren in iets. Ga nou niet lopen zeiken dat iedereen wel eens een foutje maakt, zodra je de punt vult kun je je fout herstellen. Ik hebzelf een Note 3 en de enigste manier om de pen helemaal terug te schuiven is op door op het uiteinde te drukken. Dan moet je toch door hebben dat je niet goed zit?

Doet me denken aan mensen in OV, deur is kapot met een sticker er op. Normale mensen zien de sticker en lopen door, sommige zien andere mensen door lopen en volgen, sommige blijven gewoon staan en hebben niets door. Maar de echte idioten gaan tegen de stroom van passagiers in.

Daar helpt geen handleiding meer tegen. Natuurlijk had Samsung het penntje een bredere kop kunnen geven maar op een gegeven moment maakt iedere ontwerper wel de fout te denken: "zo dom is de gebruiker toch niet?"
Welk weldenkend mens schuift een pen aan de punt in iets?
En waarom niet? Als het past dan past het. Waarom denk je dat er maar op 1 manier een SIM-kaart kan geplaatst worden, of een batterij? Omdat het niet zou moeten dat mensen daar over moeten nadenken. Kortom, slecht design. Daar gaan koppen rollen bij Samsung.
Omdat de PUNT in je duim steekt. Het is niet logisch. Een mes kan ik aan de het blad vast pakken. Doe je toch ook niet?
Het is sowieso niet redelijk. Het is namelijk makkelijk mogelijk of dikke fout te maken. Het gaat hier om generaal gebruik en niet iets als het verwisselen van de USB- en firewireconnectie op een moederbord oid.

Hoop dat ze het wel onder garantie faxen. Verder raar dat het kennelijk tijdens het testen niet naar voren is gekomen.

Edit: Het gaat dus om de situatie waarin je de S-Pen ondersteboven in het toestel duwt. Ik dacht dat het ging om 180 graden gedraaid oid.

Dit is dus gewoon een non-issue.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 23 juli 2024 08:13]

Lekker makkelijk. Een gebruiksaanwijzing is al decennia niet meer wat het geweest is. Het is tegenwoordig meer een aantal do's and dont's om de fabrikant in te dekken voor rechtzaken.

Je kan er donder op zeggen dat iemand die nog nooit een smartphone heeft gezien uit de gebruiksaanwijzing halen hoe deze werkt, maar wel weten dat je hem niet kan opladen in de magnetron 8)7
Ze hebben bij Samsung gewoon hun design niet op orde. Als je een product ontwerpt dan moet je vervolgens ook kijken hoe een product gebruikt, en eventueel misbruikt wordt. Als ze niet hebben bedacht dat de stylus een onverwachte symmetrie heeft, en dat daardoor het voor de gebruiker gemakkelijk is om een fout te maken, dan vind ik toch echt dat Samsung een slechte job levert. Zelfs iemand die de handleiding heeft gelezen zal een op de zoveel keer een fout maken en de stylus er verkeerd om insteken. Als het apparaat er stuk van gaat, had Samsung dat in haar risicoanalyse moeten opmerken en het design van de stylus aan moeten passen zodat de fout niet op kan treden. In the USA is het natuurlijk zo dat je in je handleiding mag schrijven wat je wilt en dat je daarmee in bijna alle gevallen een bindende overeenkomst creeert. In Europa heeft men daar iets beter over nagedacht en moet een product in het gangbare gebruik gewoon doen wat je erevan mag verwachten. Toch blijft ik het raar vinden dat je als bedrijf je goede naam te grabbel wilt gooien door te zeggen dat mensen de handleiding maar moeten lezen. RTFM is leuk voor het oplossen van problemen, niet voor het voorkomen daarvan.
Tja, in haast kan het altijd gebeuren dat je het pennetje verkeerd om erin steekt. Zeker als dit door het device zelf niet wordt geblokkeerd. Het blijft een designfout. Normaal zorg je er voor dat dit gewoon niet kan. Heb nog nooit een stylus gehad die ik verkeerdom in een apparaat kon doen. Meestal zat er ergens een verdikking waardoor dit geblokkeerd wordt.
Afgezien daarvan, als je een telefoon koopt van meer dan €600,- (of met abonnement, maar dat terzijde), dan mag ik toch hopen dat je de hersens hebt om die S Pen er juist om weer in te schuiven?

Je hebt die S Pen in je had, gebruikt hem met de punt, draait hem om en stopt hem dan terug. Uhhmm.. Wait, wut? :? Eerlijk gezegd snap ik niet hoe mensen het bij normaal gebruik voor elkaar zouden krijgen die S Pen er verkeerd om in te stoppen.

Stel je voor (bij een rechtshandig persoon), je hebt de telefoon met links vast en met rechts houd je de S Pen vast. De S Pen zit rechtsonder. Je houdt de telefoon met links vast en trekt met rechts de S Pen eruit, deze zou je dan al nagenoeg goed in je hand moeten hebben (mits je geen gekke dingen doet me je hand/de S Pen). Je gebruikt de Pen en stopt hem weer terug met rechts. Wat kan daar nou mis aan gaan?

Als je niet op let of niet echt duurzaam met je producten om gaat kan ik het me voorstellen, maar dan ben je ook niet de juiste persoon voor een Note 5 naar mijn mening.
supervisor: "Okee, hier is de handleiding voor het monitor&bedieningspaneel van het koelsysteem voor onze nucleare power-plant"
jij: "wat?! 500 pagina's?! Ja, dat zal allemaal wel."
Hoe moeilijk kan het zijn. :+

We leven hier in de 21e eeuw, techniek is nou eenmaal complex en, onontkoombaar, soms gecompliceerd.
Horen wij als tweakers juist niet een hekel te hebben aan mensen die ingewikkelde dingen (willen) gebruiken zonder voldoende kennis&kunde? Zoals irritante zusjes of ouders die hun hele PC vol gooien met rotzooi, minstens 10 toolbars in hun browser hebben en system32 verwijderen om meer hdd ruimte vrij te maken? :9

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 23 juli 2024 08:13]

Haha ja leuk geprobeerd, maar Samsung heeft een steekje laten vallen wat ze veel geld kan kosten en proberen daar makkelijk onderuit te komen zonder verantwoording te nemen.

Dingen waar je kennis / kunde voor nodig hebt lees ik ook de handleiding van, maar voor het gebruiken van een stylus niet, noch zou het idee opkomen dat de pen achterstevoren het apparaat kapot maakt.
Ik denk niet dat het koeling bedienings paneel stuk gaat van een pen verkeerd om erin steken 8)7 8)7
supervisor: "Okee, hier is de handleiding voor het monitor&bedieningspaneel van het koelsysteem voor onze nucleare power-plant"
jij: "wat?! 500 pagina's?! Ja, dat zal allemaal wel."
Hoe moeilijk kan het zijn. :+
Zo gaat het natuurlijk niet. Die 500 paginas zullen wekenlang theoretisch getraind worden, dan praktisch onder toezicht ingeoefend worden en je zal het pas zelfstandig kunnen doen als je slaagt voor een examen.
Anoniem: 114278 @Luca26 augustus 2015 00:15
Samsung kan wellicht een dun plastic dopje leveren wat je aan de bovenzijde van de stylus plaatst om verkeerd insteken te voorkomen? :?

En de volgende keer de R&D wat beter uitvoeren 8)7 8)7

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 114278 op 23 juli 2024 08:13]

Anoniem: 644669 @Luca25 augustus 2015 20:48
mee eens maar mensen moeten toch beter hun gebruiks handleiding lezen :)
Ah! De "gebruiker-is-dom"-uitleg. Ja dat werkt altijd zo lekker. Net als toen ze bij Google zeiden dat hun zelf-rijdende auto's prima zijn maar dat de mens die er in zit niet mee wil werken omdat hij niet de hele tijd wil blijven opletten in het geval dat zijn aandacht toch even nodig is...

Samsung verkoopt telefoons aan miljoenen mensen - een groot deel daarvan zal niet eens de handleiding zien alvorens ze de hele doos een vuilnisbak te gooien; Ze geven honderden miljoenen dollars per jaar uit aan Research & Development, waarvan een groot deel wordt uitgegeven aan gebruiksgemak en optimalisatie. (of nou ja, dat denk je dan... blijkbaar niet) en dit is echt design-fout hoofdstuk 1, boek 1; Zet er dan een nokje op, of maak het ding asymmetrisch... en als je dat dan echt niet mooi vindt, geef op z'n minst 1 kant een andere kleur. Nee Samsung, dit is echt hopeloos advies...
Anoniem: 16328 @Webdoc25 augustus 2015 22:08
Een kant een andere kleur geven? Het is nog simpeler. Je moet de kant met punt altijd in het apparaat steken zoals je dat doet als je een pen in een dop stopt. Waarschijnlijk heeft de design afdeling gedacht dat mensen die een zakelijk apparaat aanschaffen van 700 euro vast en zeker in staat zijn om een pen op correcte wijze op te bergen.
Grappig voorbeeld, ga nu eens in de praktijk kijken hoeveel mensen hun dop aan de achterkant van hun pen bevestigen als ze ermee gaan schrijven... En het daarna vergeten en zo laten liggen voor een dag of meerdere dagen of ...

Ik denk dat het weinig is als ik het benoem alszijnde 5% wie het ooit eens overkomen is (bic-pennen zijn er een goed voorbeeld van).

maarja, wat is 5% uitval op een apparaat van 700 euro als een rubber dopje oid van 0,0001 cent het ook kan oplossen.
Het zou geen drol moeten uitmaken hoe men de stylus terugstopt. Als je het zo maakt dat beide zijden mogelijk zijn, dan moet het ook gewoon werken! Dit is niet alleen een design flaw, het is ook nog eens een test flaw en het maakt pijnlijk zichtbaar dat Samsung zijn gebruikers niet begrijpt. Denkfouten alom. Dit zijn fouten en falen in meerdere categorieën en ze tonen maar weer hoeveel zorg je in elk klein detail moet stoppen, al helemaal als je er fancy mee doet. Een PR-campagne van 15 miljard dollar per jaar is niets waard als je product essentiële fouten bevat en de stylus is een essentieel onderdeel van dit product.

[Reactie gewijzigd door Blizz op 23 juli 2024 08:13]

Dank u! Iemand die het wel snapt .. Dit is gewoon een fout van Samsung. Ik vind het een trieste zaak dat een dergelijk grote fabrikant niet gewoon netjes kan toegeven een foutje te hebben gemaakt.
Help gewoon de gebruikers die er daadwerkelijk last van ondervinden en zorg voor een revisie van je pennetje en dan is het issue opgelost toch?
Nee nu de vinger naar de gebruiker wijzen.. geeft me toch een nare nasmaak over dit bedrijf (terwijl ik normaliter wel enthousiast ben over Samsung dus daar ligt het niet aan)
Tuurlijk, geef de gebruiker maar de schuld.

Kan me niet voorstellen dat zo'n groot bedrijf een fout als dit niet door heeft gehad.
Veel mensen spreken hier van een "fout" van Samsung, daar ben ik het niet volledig mee eens..

Er zij geen regels/richtlijnen die specificeren dat die pen er maar op 1 manier in moet kunnen, daarbij is het de gebruiker die de "fout" maakt. Bij normaal en oplettend gebruik zal het apparaat dus niet stuk gaan, geen productie fout dus, maar een gebruikers fout

Natuurlijk, Samsung had dit anders moeten doen, maar aan de andere kant kun je ook stellen dat de gebruiker een klein beetje op moet letten wat hij/zij doet.

Extern plaatje

[Reactie gewijzigd door dragoncry op 23 juli 2024 08:13]

Je spreekt hier dus van een juridische fout. Nee, juridisch doet Samsung niets verkeerd. Maar qua productdesign wel, dit hebben ze over het hoofd gezien.

Als bij windows 10 je je harde schijf formateert door op ctrl alt del te drukken en daarna 3x okay drukt ter bevestiging dan doet microsoft ook niets verkeerd juridisch gezien.

Wil niet zeggen dat het geen grove designfout is.
Het design zorgt niet voor belemmering bij werking/bediening van het toestel, de "fout" doet zich pas voor als de gebruiker iets fout doet, niets juridisch aan.

Uw voorbeeld is mooi, maar als Ctrl+Alt+Del de aangewezen combo is om de pc te formatteren is dit geen designfout, het is de bedoeling dat het zo werkt, juridisch, commercieel en designtechnisch dus geen fout.

Het word pas fout genoemd als als er mensen ongewild toch met een geformatteerde pc zitten, na het negeren van maar liefst 3 meldingen.

Als een persoon een waarschuwingbord van een schrikdraad hek negeert en het hek toch aanraakt, is dit toch ook geen designfout van het hek of de plaatser daarvan?

Zoals eerder aangegeven is dit niet netjes van Samsung, maar het een fout noemen gaat te ver.
Wij zijn al jaar en dag gewend, dat een stylus maar met 1 kan er in kan, opeens veranderen zij dit. Het is dan te verwachten dat veel mensen de fout in gaan, omdat ze er vanuit gaan dat je hem er alleen goed in kan steken.

Dat is tevens ook de norm in de computer industrie, stekkers, kaarten, geheugen enz enz enz kan allemaal maar op 1 manier er in worden gestopt, de juiste manier. In veel gevallen betekent dit dat het op 1 specifieke manier er in moet, maar in sommige gevallen kan dit op alle manieren. Echter dat het op meerdere manieren kan, waarbij 1 schadelijk is, dat is extreem ongewoon en is dan duidelijk een design fout.

Samsung had hier makkelijke de keuze kunnen maken voor een systeem waarbij de pen echt maar op 1 manier naar binnen kan. Dit zal echter over het hoofd gezien zijn, dus zeggen ze dat de gebruikers maar goed moeten opletten, ipv zelf goed een product ontwerpen.

Maar ik zal je een betere vergelijking geven. Samsung heeft speciale USB C port, de kabel kan je er zoals gewoonlijk op beide manieren in doen, echter staat het Samsung logo van je kabel niet naar boven, dan maakt die kortsluiting en is je telefoon kapot.

Ja dat is extremer, maar als je een pen maakt die op beide manieren er in kan, dan moet je dit of fixen, of zorgen dat het geen schade kan aanleveren.
Zijn voorbeeld is dan ook verkeerd, dat zou zoiets zijn als dat je een omgekeerde pen eerst 3x moet doordrukken voordat de boel stukgaat.

Waar hier meer sprake van is is dat er op een nieuw toetsenbord de spatiebalk in 2 toetsen is verdeeld, een normale spatie balk en een toets waarmee zonder waarschuwing de hdd geformatteerd wordt, in de online manual staat dat je niet op die toets moet drukken want die formatteert je hdd zonder enige mogelijkheid om te onderbreken.
Precies, dat zit een stuk dichter bij de situatie met de pen. De mensen die hier beweren dat het toch common sense is dat je de stylus met de punt eerst in een telefoon steekt, moeten me dat toch echt eens uitleggen (met argumenten, niet met een variant op "dat snapt toch iedereen" of "denk eens na").

Een telefoon is geen dop. Misschien ben ik wel een Note gebruiker die zich er al jaren aan ergert dat die stylus er alleen punt-eerst in kan. Ah, fijn, bij de Note 5 kan het eindelijk op beide manieren. Oeps, telefoon stuk.
Of ik ben een nieuwe Note gebruiker en heb geen idee welke richting toevallig de goede is.

[Reactie gewijzigd door Lapa op 23 juli 2024 08:13]

No it's not a bug, it's a feature!

Kom op zeg, als je dus de bijbehorende pen anders om in je Note steekt, die daar blijkbaar geen enkele idicatie op heeft dat het niet zo hoort te gaan maak je het systeem stuk dat bij die pen hoort.

Dan hebben er een paar Koreanen erg lopen slapen op de design afdeling.
En is het schandelijk dat ze het afschuiven op "moet je maar lezen".

Ik hoop voor ze dat ze deze niet uitbrengen in de US. Voor ze het weten hebben ze dan een class act aan de broek.
Kom op zeg, als je dus de bijbehorende pen anders om in je Note steekt, die daar blijkbaar geen enkele idicatie op heeft dat het niet zo hoort te gaan maak je het systeem stuk dat bij die pen hoort.
Hoe gebruikt u uw pennen? ondersteboven? er ís wel een indicator, namelijk de norm voor normaal gebruik,dan maar even heel bot,
Als gebruikers dit niet kunnen toepassen zou de volgende regel moeten gelden :
• Dit apparaat is niet geschikt voor gebruik door personen (inclusief kinderen) met een verminderd
fysiek, sensorisch of geestelijk vermogen, of gebrek aan ervaring en kennis, tenzij supervisie of
instructie is gegeven betreffende het gebruik van het apparaat door een persoon welke
verantwoordelijk is voor hun veiligheid.
En die instructie is er in de vorm van een handleiding, al dan niet online.
En nogmaals het is slordig van Samsung, maar een gebruikersfout omdraaien naar een productfout lijkt me ook niet de bedoeling

[Reactie gewijzigd door dragoncry op 23 juli 2024 08:13]

Beetje designer houdt rekening met misbruik of onjuist gebruik van het apparaat.

Dus als je een pennetje aanlevert dat ook anders om er in kan zou je er ook rekening mee moeten houden dat dat gebeurt en dat ondanks dat je een 5 pagina's tellende instructie hebt geschreven waarin staat dat dat niet de bedoeling is, het toch gebeurt.

Dan is de vraag hoe ver moet je gaan daarin.
Dus dat je telefoon niet bestand moet zijn om op te waterskien lijkt me navenant, maar ik vind dat ze hadden kunnen bedenken dat het pennetje er andersom in gaat dit lijkt me wel een scenario dat reëel is.

[Reactie gewijzigd door Barrycade op 23 juli 2024 08:13]

Dat klopt, maar de S-pen heeft een duidelijke onder- en bovenkant:

Samung S-pen

Bij normaal gebruik van de pen zal het lastig zijn deze ondersteboven in het apparaat te plaatsen, ik vind het vreemd dat wij een gebruikersfout zo makkelijk kunnen afschuiven als de schuld van iemand anders...
Bij normaal gebruik van de pen zal het lastig zijn deze ondersteboven in het apparaat te plaatsen
Lees het hele stuk nog eens door en ook de andere stukken hierover en bijv ook de video.

Het is net zo makkelijk om het goed te doen als om het fout te doen, er is geen enkele weerstand als je het fout doet.

1 klein rubber bovenkantje wat een paar micrometer groter was geweest en je had een weerstand gehad waardoor je het een gebruikersfout zou kunnen noemen, maar overal wordt er juist gezegd dat er geen enkel verschil zit behalve het visuele verschil.

En als je graag wilt zeggen dat de hele telefoon ongeschikt is om ongezien te bedienen, ga dat dan maar eens navragen bij Samsung, ik denk dat die dat soort uitspraken nooit gaan doen (want de helft van de mensen bedient 60% van zijn telefoon ongezien)
Lees het hele stuk nog eens door en ook de andere stukken hierover en bijv ook de video.

Het is net zo makkelijk om het goed te doen als om het fout te doen, er is geen enkele weerstand als je het fout doet.
Ik bedoel dus dat de pen er ondersteboven in kan, met een beetje opletten kun je dit voorkomen, je legt een cd/dvd toch ook niet ondersteboven in het laatje, dat is een handeling die automatisch goed gaat door de manier waarop de cd/dvd in het doosje zit, zo ook met deze pen.
Ik begrijp nog steeds niet waarom jij en sommige anderen het zo ontzettend logisch vinden dat je de pen er met de punt eerst in moet steken. Zo overduidelijk blijkbaar dat iedereen die het anders doet geestelijk beperkt is?
De telefoon is geen dop. Het is ook geen CD-hoesje waar je iets duidelijk in zijn normale oriëntatie in legt.

Sterker nog, omdat de stylus er aan de onderkant in gaat, moet je 'm dus na gebruik omdraaien om 'm in de telefoon te stoppen en zit hij met de punt omhoog in het toestel. Het is ergonomisch een makkelijkere handeling om 'm er met de achterkant eerst in te steken.
Dat kan per persoon afwijken, afhankelijk de manier waarop je het gebruikt en persoonlijke voorkeuren/gewenning, maar voor de gemiddelde mens zal het een kortere beweging zijn om het "fout" te doen.

[Reactie gewijzigd door Lapa op 23 juli 2024 08:13]

Het waarom is heel simpel, we leven in een maatschappij waarin iemand iets verkeerd doet en daar een ander de schuld van mag geven omdat het geen wat verkeerd gedaan wordt "gewoon kan".

Mijn reactie met de quote uit een disclaimer is wat overdreven, maar ik vind dat als een persoon wat verkeerd doet (of dit "gewoon kan" of niet) daarvoor zijn verantwoordelijkheid moet nemen en niet moet proberen de schuld in de schoenen van een ander te schuiven.

Deze discussie begon over de vraag of Samsung een designfout heeft gemaakt, in mijn ogen niet, ze hadden het beter kunnen doen, maar fout is het niet
Ik ben het ook helemaal met je eens dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen en ik hou helemaal niet van de claim-cultuur en de reactie van bedrijven daarop dat de meest onnozele veiligheidswaarschuwingen overal met stickers op producten gezet worden. Daar zijn ze o.a. in de VS en nog erger in Australië helemaal in doorgeslagen.

Maar dit is gewoon geen voorbeeld daarvan, want ondanks wat jij en sommige anderen denken is er niet één ontegenzeggelijk logische en correcte manier om een stylus in een telefoon te stoppen. Dus het moet ofwel niet uitmaken ofwel het design moet duidelijk maken welke manier goed is en bij voorkeur de foute uitsluiten.
Dat is toch pure bullshit. Hoe kan je nu beweren dat iemand altijd oplettend zou kunnen zijn. Jij gaat hier even komen vertellen dat jij nog nooit in je leven ergens tegen aangelopen bent of iets hebt laten vallen of dergelijke? Ik geloof daar niks van.

Sterker nog ik ben er zeker van dat zelfs nu iedereen die een Note 5 heeft het uitgebreid zal vernomen hebben in de pers er nog steeds een heel pak mensen zijn die ooit een keer per ongeluk die pen achterstevoren in het apparaat gaan steken.

Wat Samsung nu probeert te doen is er voor te zorgen dat ze geen recall moeten doen en ook niet juridisch aansprakelijk gesteld kunnen worden. Wat Samsung zou moeten doen is elke Note 5 eigenaar een nieuwe Pen op te sturen die je niet verkeerd in het toestel kan steken.

Dit is een designfout van de ergste soort.
Kunnen ze niet een terugroepactie voor de pennetjes doen. Het design van de pen lijkt me makkelijker hiervoor aan te passen dan de telefoon, bijvoorbeeld door het dopje iets breder te maken.
Ik lees nu al een aantal reacties dat men een ander pennetje moet opsturen dat breder is aan de bovenkant of door er een dopje op te zetten. Dan past de pen toch niet meer volledig in het toestel als je ook niet het gat een iets grotere diameter geeft voor zeg de eerste 5mm? Het toestel is zo niet ontworpen dus alleen een ander pennetje of dopje gaat dus niet werken.
als je het dopje iets breder maakt dan past hij toch ook niet meer op de juiste manier in de telefoon? Tenzij je hem laat uitsteken, waarmee je het uiterlijk van de telefoon gaat aanpassen.

Ze hadden de pen een toelopend ontwerp moeten geven, en dus ook de schacht waar deze in moet gaan aan de bovenkant breder dan aan de onderkant moeten maken, dan kon hij er gewoonweg niet in.
Zonder weerstand leidt een handeling die onder vorige edities niet mogelijk was, tot een volledig defecte tablet? En dat zou een gebruikersfout zijn? Dit is gewoon een product dat bij normaal gebruik niet aan de verwachtingen voldoet.
Voor bezitters van een Note 5 is gelukkig niet je hele toestel defect na deze handeling.
De kans is echter aanwezig dat het systeem dat de aanraakpen detecteert, stukgaat. Daardoor 'weet' de smartphone niet of de stylus er wel of niet inzit en werken bijbehorende softwarefeatures niet meer.
De Note ziet niet meer of de S Pen in de behuizing zit of niet. En hierdoor werken dus verschillende softwarefuncties niet meer.
In een handleiding staat ook niet dat je een telefoon niet in de wc moet laten vallen, dat je een telefoon niet moet laten vallen, dat je geen hamer moet gebruiken om hem te bedienen, et cetera. Kortom, beetje common sense is wel op zijn plaats of zijn mensen gewoon zo dom tegenwoordig dat alles uitgelegd moet worden.

Mensen denken niet meer na......
Een telefoon in het toilet laten vallen of twee verdiepingen naar beneden gooien is nog iets helemaal anders dan een pennetje verkeerd om instoppen. De eerste twee handelingen zijn namelijk 'common sense': Het geldt voor bijna elk elektronisch toestel, het tweede zelfs voor bijna elk man-made object.

Dat een pennetje verkeerd om insteken schade kan veroorzaken is helemaal niet zo logisch, als ik een balpen verkeerd om in m'n zak stop is daar niks mee aan de hand. Als ik een stylus verkeerd om in een tablet probeer te stoppen, gaat dat simpelweg niet door het 'slimme ontwerp' van die stylus (bv. alle vorige Note-modellen).

De enige die hadden moeten nadenken, waren dus de ontwerpers bij Samsung zelf. Als iets zo gemakkelijk is stuk te maken, zorg er dan tenminste voor dat de handeling die dat veroorzaakt dat ook duidelijk maakt (bv. extra weerstand bij verkeerd om instoppen door een bredere bovenkant van de stylus).
Als je een balpen zonder dop in je broek of overhemd stop gaat je balpen misschien niet stuk maar grote kans dat je wel een inktvlek hebt die je niet eenvoudig kunt verwijderen. Ga je daar de fabrikant van de pen aansprakelijk voor stellen. Nee, dat valt onder je gezond verstand gebruiken. Idem met benzine in een diesel auto tanken, ook dat kan een leuk prijskaartje hebben.
Ik zeg niet dat het correct is dat er iets stuk gaat als de stylus verkeerd wordt opgeborgen. Maar denk dat ze iets te veel aan stijl hebben gedacht en iets minder aan alle mogelijke problemen. Het zou ze goed staan als ze het probleem zouden accepteren en aangeven het in de productie te verbeteren. En daarnaast een extra 'note' mee leveren met de waarschuwing de stylus correct op te bergen.
En ja ik heb inmiddels mijn derde Note en heb nog nooit mijn stylus verkeerd op proberen te bergen, net even geprobeerd op een Note 3 en het past inderdaad niet.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je een probleem niet groter moet maken dan het in werkelijkheid is.
Uhm, niet groter moet maken dan in het werkelijkheid is? Je gloednieuwe telefoon is net kapot gegaan door een minuscule handeling, die wel of niet jouw fout is, maar makkelijk voorkomen had kunnen worden in het ontwerp. :+

Misschien ben ik ouderwets, maar als je 5/6/700 (weet niet wat die kost) betaalt voor een top-of-the-line smartphone die bij iets dergelijks als dit kapot gaat, dan voel je je toch een beetje bestolen. Zeker wanneer de fabrikant dan ook niet thuis geeft.

Één van de belangrijkste kenmerken voor een consumer facing brand zoals Samsung, is naar mijn mening dat ze een vertrouwenspunt moeten zijn. Oftewel, als jij een Samsung koopt.. Dan is het goed. Iets voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen en er is goede service als het kapot gaat.

En zo raar is dit helemaal niet hoor, wij hadden een Miele wasmachine gekocht na tien jaar trouwe dienst (oid) van de vorige en die nieuwe werkt niet alleen exact hetzelfde, maar oogde ook exact hetzelfde. Niet dat het zo'n design-ding is, maar toch - geeft vertrouwen dat ze vasthouden aan een weloverwogen keuze in ontwerp naar mijn mening. De nieuwe Miele had echter een probleem na vier maanden al en een paar dagen later stond er al een mooi opgepoetst busje met een zeer capabele en beschaafde monteur die het euvel in een half uur had opgelost en ook meteen uitleg gaf waar het fout was gegaan - zodat ik begrijp dat Miele er alles aan doet om 'Immer besser' te zijn.

De definitie van a-merk is ouderwets. Ook luxury en premium branding vind ik niet meer van deze tijd. Samsung maakt gewoon naast high-end spullen ook een hoop troep en zijn niet beter dan anderen in service (blijkt hier ook weer). Ik zeg niet dat deze telefoon niet mooi is, maar ze zitten niet aan de bovenkant van de markt. HTC, hoe slecht het ook met ze gaat, zat dit voor een lange tijd wel naar mijn gevoel.
Ik wil even alleen reageren op je eerste alinea.

Je kan ook gewoon gezond verstand gebruiken om de stylus van je "top of the line" smartphone op te bergen. Je kan dvd's en cd's ook verkeerd om in je speler stoppen om te kijken of het past maar dat doet je toch ook niet?

Mensen kunnen ook er vanuit gaan dat als het niet bedoeld is om zo te werken doe het dan ook niet.
Als je een CD of DVD verkeerd om in het apparaat legt, gaat het apparaat in ieder geval niet direct stuk. Het probleem is dan ook niet zozeer dat de pen er heel makkelijk verkeerd in gestopt kan worden, maar dat je hiermee de telefoon permanent beschadigd in de functionaliteit.
Is ook een design flaw van CD, net als dat USB ook een designflaw heeft. USB-C is goed ontworpen bijv.
USB heeft geen Designflaw... echt ONZIN

Op 99% van de reguliere usb sticks staat het logo de "bovenkant"dus de "lege" kant... Dat nou niemand dat snapt is toch niet de schuld van de gene die dat uitgevonden heeft?
Vandaar dat ik ook het voorbeeld van de benzine in een diesel auto erbij haalde, dat is ook een operator fout, en als je vervolgens je auto start gaat er volgens mij ook iets kapot, ook bij je zogenaamde premium-merken. Die kosten kun je ook niet verhalen op de fabrikant, en technisch zou hier ook een oplossing voor bedacht kunnen worden, maar het is algemeen aanvaard dat iemand met een gezond verstand (en een beetje aandach bij het tanken) niet de verkeerde slang zal kiezen.
Ik probeer Samsung ook niet goed te praten en zei dat het ze goed zou staan dat ze toe zouden geven dat het een ontwerp fout is, maar je mag van iemand die 5/6/700 Euro uitgeeft aan een telefoon wel verwachten dat hij/zij z'n gezond verstand gebruikt bij het gebruik. En dat we niet net als in Amerika op een magnetron een sticker moeten plakken dat je je hond er niet in kan/mag drogen.
Bij mijn Note 4 zit het detectie-systeem aan het einde van de stylus. De telefoon trilt dan flink als ie er uit of in gaat. Dus als ik het uiteinde er eerst in stop, trilt ie meteen, doe ik de punt eerst, moet ik een laatste zetje geven waardoor ie vast klikt en trilt.

Naar mijn mening moeten ze de stylus meenemen in de rand, net als bij de eerste Note 10.1. Geen mogelijkheid om hem verkeerd erin te stoppen en het pennetje is minder aanwezig als je de telefoon vasthoud. Mensen die zeggen dat het in de handleiding moest staan, wie leest die nou?? Van de ene kant was het voor Samsung beter geweest, dan hadden de consumenten maar de handleiding moeten lezen. Of mensen kijken wat ze doen en stoppen het pennetje er goed in.

Dit geval komt voor mij hetzelfde over als een hond in de magnetron drogen...
Hoezo "mensen denken niet meer na"? Er blijkt toch nergens uit het design welke richting van de stylus de verkeerde is? Hij gaat er immers op beide manieren even makkelijk in. Dan wordt het dus voor een gebruiker persoonlijke voorkeur of willekeur hoe je 'm erin doet. Alleen maakt toevallig één van die manieren de telefoon stuk. Er valt gebruikers hier echt helemaal niks te verwijten.
Het was al een designfout geweest als je 'm er op beide manieren in kan doen en bij één manier detecteert hij het niet. Als het detectiemechanisme dan ook nog eens kapot kan gaan, is het helemaal een enorme fout.
Een pen heeft een scherpe punt. Jij drukt een pen met de scherpe punt op je duim ergens in?

En hoe haal je hem er weer uit? Je moet nu aan een punt lopen trekken waar je totaal geen grip op heb.

Als je eens een Note telefoon heb gehad dan zal snel duidelijk worden voor ieder persoon die nadenkt dat de pen er maar op een manier in zal moeten worden geschoven.

Als je een mes in een messenblok zou stoppen en het ontwerp zou het mogelijk maken het mes met de scherpe punt naar boven er in te douwen, zou je dit dan ook doen omdat er nergens staat dat je dit niet moet doen?
Zo scherp is een stylus niet. Zo als ik ergens anders ook al heb uitgelegd, moet je de pen (of de telefoon) omdraaien om 'm er "goed" in te doen. Het is ergonomisch een eenvoudigere beweging om 'm er "fout" in te doen en je kan dan sneller switchen tussen wel/geen stylus gebruiken. Mijn inschatting is dat een beginnende gebruiker hoogstwaarschijnlijk de pen er "goed" in zal doen. Deze gebruiker weet nog niet precies waar het gat zit en zal er waarschijnlijk ook bij willen kijken, mogelijk draait hij de telefoon daarbij ook om. Voor een geoefende power-user die snel even de pen wil pakken, gebruiken en weer terug stoppen is het makkelijker om 'm er "fout" in te doen.

Het is gewoon niet zo logisch en eenduidig als jij blijkbaar denkt. Zelfs als maar een klein percentage v.d. gebruikers er zo over denkt, als het ontwerp geen indicatie geeft dat het verkeerd is en het staat alleen in een handleiding die blijkbaar lang niet altijd bijgesloten is, kan je het gebruikers echt niet kwalijk nemen.
Wat een arrogantie van samsung, ongelovelijk.
In een onachtzaam moment denk ik dat iedereen wel eens de pen er verkeerd om in zal plaatsen met eeb defect als gevolg. Iets dat door goed design simpelweg nooit zou mogen voorkomen.
Je merkt het niet eens tot het te laat is.

Als je nog niet klaar was met dit merk dan ben je het nu wel. Waardeloos gewoon.

Een fail rate van nagenoeg 100% ligt in het verschiet naar mijn idee. Maar dan lees je gewoon de gebruiksaanwijzing toch. LOL dat doet niemand en als je het al deed een ander doet het ook zo verkeerd met een defect als gevolg. Nogmaals ARROgantie.
Een fail rate van nagenoeg 100% ligt in het verschiet naar mijn idee. Maar dan lees je gewoon de gebruiksaanwijzing toch. LOL dat doet niemand en als je het al deed een ander doet het ook zo verkeerd met een defect als gevolg. Nogmaals ARROgantie.
Alsof jij kan voorspellen hoeveel mensen te dom zijn om een pen op een normale manier terug te stoppen. Daarnaast is er geen garantie tot een defect als je het al verkeerd doet, de sensor KAN defect raken...
Als je nog niet klaar was met dit merk dan ben je het nu wel.
Je hoeft niet voor andere te praten hoor, jij bent er blijkbaar klaar mee, is je goed recht, maar hoef je niet voor anderen te spreken, zoals je aan de reacties kan zien kunnen die dat prima zelf...
Enige designfout hier zit in de hersens van de mensen die de S-pen verkeerd om terug stoppen.
Het kan toch per ongeluk een keer gebeuren? Niemand zal dit expres doen.
Nog maar eens het bewijs dat Samsung geen reet geeft om zijn gebruikers! Nee, je hoort het pennetje niet andersom weg te stoppen. Maar als je het pennetje veel gebruikt stop je het op de duur blindelings weg. 'Macht der gewoonte' heet zoiets. Dus als je op een bepaald moment afgeleid, verstrooid of aan het praten bent is de kans reëel dat je het pennetje per ongeluk omgekeerd probeert weg te stoppen. Dan heb je als fervent gebruiker wel even dikke pech. Had je op dat moment nog maar de kleinste weerstand gevoelt tijdens het wegstoppen, had je direct door dat er iets niet klopt. Nu is dit niet zo en kun je je dure toestel door een banale handeling naar de filistijnen helpen!
Het is heel simpel. Wanneer iets in twee richtingen in zijn houder past dien je er als ontwerper rekening mee te houden dat dit ook effectief zal gebeuren en moet je ervoor zorgen dat het geen schade en/of andere mankementen kan veroorzaken. Zoniet heb je voor mij als ontwerper gefaald!
Nu is dit niet zo en kun je je dure toestel door een banale handeling naar de filistijnen helpen!
Nee je kunt het toestel er niet mee slopen/onbruikbaar maken, maar een klein onderdeel in het toestel wel, vrijwel alle 100.000 functies werken nog, met een enkele uitzondering, en dat is het detecteren van de pen op zn opbergplek (en de functies die daarvan afhankelijk zijn)!

De pen werkt zelfs nog op de betreffende telefoon...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 08:13]

Hoewel Samsung wel gelijk heeft is het alsnog hun blunder, ik snap het wel als dit hun eerste telefoon was met een S Pen en dat ze dan zo'n fout maken, maar inmiddels is dat hun 5de Note telefoon en waar bij de vorige varianten dit goed is gedaan, heeft Samsung gewoon geblunderd met het design.
Op zich is het wel een designfout, het is gewoon beter als de pen er op een manier in kan. Dat de telefoon stuk kan gaan is daarom niet slim.
Maar als gebruiker mag je ook wel opletten dat je met de punt erin doet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.