Door Mark van der Kruit

Videoredacteur

Asus Transformer Book T100

03-02-2014 • 08:00

14

De netbook is dood, meende Intel, dat eind 2013 de netbook ten grave droeg. De omzet uit netbooks liep de afgelopen jaren sterk terug en daarom meende de chipmaker het laatste uur voor de netbook geslagen had. Een opvallende uitspraak, omdat Intel vanaf dat moment de levering startte van een nieuwe generatie Atom-processors met codenaam Bay Trail.

Asus, dat met de eee-pc in 2007 de allereerste netbook bouwde, heeft het uitkomen van die nieuwe Bay Trail-processors aangegrepen om de netbook weer nieuw leven in te blazen. Hoewel Intel het liever geen netbook wil noemen heeft Asus met de Transformer Book T100 een convertible gebouwd die veel eigenschappen deelt met de netbooks van weleer.

Redacteur Jelle Stuip ontving van Asus een T100 met een Intel Atom Z3740-processor, 2GB geheugen en 32GB opslag en bekijkt of de netbook inderdaad aan een tweede leven begonnen is, en of de T100 ook zo succesvol kan worden. Deze videoreview hoort bij een geschreven review.

Reacties (14)

14
14
11
0
0
1
Wijzig sortering
Dit is bijna precies waar ik naar op zoek ben als vervanging voor mijn oude Eee-pc, maar toch wel heel erg jammer dat zie er geen fullHD schermpje in hebben kunnen zetten.

Hoe moeilijk kan het trouwens zijn om hier (zelf) een grotere SSD in te plaatsen?
Vrij lastig denk ik omdat alle hardware in het scherm zit en ik niet denk dat ze het formaat van een 2,5" disk erin hebben zitten. Maar dat is dan wel speculeren :)
Inderdaad, en kans dat het vast gesoldeerd zit in vrij groot, dan valt er niet eens iets te vervangen. Dus na het lastig openmaken heb je ook nog kans dat je van de koude kermis thuiskomt.
Zie mijn reactie. (3e hieronder.)
Vaak lastige bij unibody constructie, meestal moet je dan het scherm los halen wat vast geplakt zit, kans dat het beschadigd is dan best groot, zeker als je het voor het eerst doet. En zover ik kan zien heeft T100 een unibody.
prachtig ding voor dat geld!
Ik snap alleen de opmerking niet van de ''lage schermresolutie'' niet.

1366x768 vind ik een perfecte resolutie voor een 10inch scherm, net als 1920x1080 dat is voor +/- 15inch.
ik zou voor geen goud de accuduur,prijs en prestaties willen in leveren voor een high res scherm op een apparaat die verkocht wordt om op te internetten.
Anoniem: 360127 9 februari 2014 16:58
Hier een video waarin gedemonstreerd wordt hoe je een SSD (of HDD natuurlijk) in de T100 kan zetten.
(Toetsenbordgedeelte!)
http://www.youtube.com/watch?v=ZJlxH_OYAdo

Lijkt me vrij simpel en ook door een leek te doen. Zet erin wat je wilt en je hebt een volwaardig apparaat. :)

Mijn conclusie; een erg goede tablet voor zijn prijs en dan heb je ook nog W8.1, Office en een toetsenbord!

Als ik weer geld heb koop ik er eentje voor mijn vrouw.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 360127 op 23 juli 2024 22:59]

Ik snap niet waarom dit als netBook wordt gezien. Het is gewoon een matige tablet met een toetsenbord add on
wat maakt hem "matig" volgens jou? Kijk eens wat voor tablets je voor dat geld krijgt, met toetsenenbord en office-licentie (afgezien nog van de accuduur die gewoon top te noemen is)
Ik vind dat we veel te veel waarde toekennen aan toetsenbord, dingen behoren niet meer te kosten dan 15 a 20 euro, maar ze hebben waarde gekregen van 100+ euro.

Laatste 10" netbooks zoals we die eerst kende waren 200 a 225 euro zo beetje(zat ook alles op aan aan wat de T100 nu ook heeft, dus atom, windows, toetsenbord, accu, 1GB ram(vergelijkbaar waarde met 2GB nu), etc), daar zat ook toetsenbord bij, enige wat veranderd is is dat hardware nog goedkoper te maken is en op nog kleiner printje past met nog minder losse component, past nu met gemak ik het beeldscherm erbij. Oja niet vergeten het lock mechanische die wellicht ook waarde heeft van 2 euro of zo.

Kortom ze hebben het in nieuw jasje gestoken en vragen nu zo 75% meer geld voor ongeveer hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 23 juli 2024 22:59]

Deze redenatie is wel erg simplistisch. De waarde aan dit toetsenbord is dan misschien wel geen 100 euro, maar zeker wel meer dan 15-20 euro. Laat maar is een toetsenbord van die prijs zien, die jou een betere ervaring met je tablet geven. Vergis je niet he, dit is een dock, niet 1 of ander toetsenbordje. Je kan hier gewoon je tablet inzetten en dichtklappen, je krijgt er een USB3 port bij en een touchpad. Dit is toch minimaal wel 50 euro waard.
Bekijk het eens anders. Het is een prima tablet met een volledige windows 8.1 versie, office en een rappe processor uit de nieuw bay trail serie van Intel. Kortom, je hebt de tabletervaring van windows metro + de mogelijkheid om een toetsenbord aan te sluiten, alle mogelijke randapparatuur en em zo als laptop te gebruiken.

Het is dus wel meer dan "een toetsenbord". Nee, door de tablet in de dock te plaatsen beschik je over een complete laptop,met USB 3.0.
Lijkt me een prima prijs/prestatie verhouding. Erg interessant ding.
Erg jammer dat ik net een Nexus 10 heb aangeschaft.. Ik heb tijden gezocht naar een reismaatje om kleine programma's op te schrijven. Daar is een tablet nu eenmaal niet geschikt voor.
Kleine pleister op deze wonden is dat je met een usb converter gelukkig ook een tobo op een tablet kunt zetten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.