Door , , 17 reacties

Guitar Hero World Tour moet op alle fronten een overtreffende trap worden. Het spel moet beter worden dan voorgangers Guitar Hero III: Legends of Rock en Guitar Hero: Aerosmith en het moet concurrent Rock Band ver achter zich laten. Hoe gaat ontwikkelaar Neversoft dat aanpakken?

Neversoft moet met Guitar Hero World Tour vooral terugvechten. Het moet het opnemen tegen concurrent Harmonix, dat een flinke dreun uitdeelde met Rock Band, waarin deze studio het concept 'gitaargame' uitwerkte tot een heus bandspel. Guitar Hero is leuk om alleen te spelen en het is nog vermakelijker om met iemand samen te spelen, maar Rock Band is vooral leuk als je met zijn vieren bent. Het is een echt gezelschapsspel, met gitaar, basgitaar, zang en drums. En dat slaat aan, vooral in Noord-Amerika. In Europa wil het wat minder vlotten met Rock Band, vooral omdat uitgever Electronic Arts het spel tegen een hoge prijs en slechts in een beperkt aantal landen op de markt brengt. In Nederland en BelgiŽ is het spel moeilijk verkrijgbaar, daarom zijn wij vooralsnog overgeleverd aan de gitaar van Guitar Hero. Daar komt dit najaar verandering in, als zowel Rock Band 2 als Guitar Hero World Tour verschijnen.

Guitar Hero World Tour

*Gezellie

Niet geheel onverwacht probeert Neversoft het succes van Rock Band te overtreffen door een drumstel en een microfoon op te nemen in Guitar Hero World Tour. Het belangrijkste uitgangspunt voor de ontwerpers was dat Guitar Hero meer het gezelschapsspel moet worden dat Rock Band al is. Dat betekent dat in World Tour op allerlei manieren kan worden samengespeeld. Dat kan zowel lokaal als online en deze vormen kunnen bovendien moeiteloos worden gecombineerd. Je spreekwoordelijke tante in Marokko kan online de zang voor haar rekening nemen, terwijl de gitaar, bas en drums zich samen in een andere ruimte bevinden. Dat is nog niet alles, want ook twee complete bands kunnen het tegen elkaar opnemen, waarbij het ook niet uitmaakt of iedereen zich in dezelfde ruimte bevindt of dat een deel van de muzikanten via internet meespeelt.

Guitar Hero World Tour

*Rammen

Het opvallendste aan GH World Tour is de toevoeging van het drumstel. Daar was al vanaf de eerste aankondiging veel over te doen, want volgens Neversoft is dit drumstel veel beter dan dat in Rock Band. Waar de set van Rock Band bestaat uit een plateau met vier trommels en een basedrumpedaal, heeft de set van GH World Tour drie trommels, twee bekkens en een basedrumpedaal. Bovendien zijn de trommels aanslaggevoelig, zodat je kunt horen of er hard of zacht wordt geslagen. De trommels in Rock Band zijn dit niet, maar Electronic Arts heeft inmiddels bekendgemaakt dat het drumstel in Rock Band 2 ook aanslaggevoelig zal zijn. Deze set zal echter geen bekkens bevatten. Er komt een luxe-uitvoering van het Rock Band 2-drumstel dat wel voorzien is van bekkens, maar dit zal voor ongeveer 300 dollar los worden verkocht.

Guitar Hero World Tour

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over:

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.