Door Jurian Ubachs

Redacteur

Soulcalibur IV

28-08-2008 • 15:32

54

Multipage-opmaak

Slappe verhaaltjes

Xbox 360 gameComputergaming begon ooit met simpele spelletjes als Pong, en ontwikkelde zich eind jaren tachtig van de vorige eeuw in genres die nog steeds populair zijn, zoals beat 'em up. Een van de eerste grote games in dat genre was Mortal Kombat, dat later gezelschap kreeg van onder meer Tekken, Street Fighter en Virtua Fighter. Soulcalibur heeft niet dezelfde status als deze series, maar het vierde deel benadert wel de kwaliteit ervan.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar op: Playstation 3

Soulcalibur IV review

Soulcalibur IV is voorzien van een nieuw verhaal, verschillende spelmodi en de nodige andere vernieuwingen, maar het opvallendste nieuws over de titel was de aankondiging van twee gastpersonages. De inbreng van Master Yoda en Darth Vader in de game haalde alle headlines en werd breed uitgemeten in iedere preview. De twee Star Wars-personages kunnen overigens niet samen worden bewonderd. Jedi-meester Yoda leukt de Xbox 360-versie op, terwijl Darth Vader alleen in de PS3-versie zit. Er gaan echter geruchten dat de karakters via downloadable content voor beide consoles beschikbaar komen. Er is dus hoop voor wie op een ultiem tweegevecht uit is.

Hoe dominant de twee heroïsche karakters ook zijn, Soulcalibur IV heeft uiteraard meer te bieden. Zoals een achtergrondverhaal, herstel: een slap achtergrondverhaaltje. Er mag meer aan de hand zijn dan je op het eerste gezicht in het spel meekrijgt, maar ik word er niet warm of koud van. Het verhaal gaat over twee zwaarden, waarbij Soulcalibur voor 'het goede' staat en Soul Edge voor 'het kwade'. In Soulcalibur IV vertaalt zich dat niet in één duidelijke verhaalmodus. In plaats daarvan heeft ontwikkelaar Namco Bandai elk personage voorzien van een klein, persoonlijk verhaaltje en de schrijver daarvan is, zacht uitgedrukt, geen kanshebber voor de Nobelprijs voor de Literatuur.

Soulcalibur IV review

Desondanks loont het de moeite tenminste een aantal van deze verhaaltjes, die doorgaans niet langer dan een kwartier in beslag nemen, door te spelen. Daarmee ontwikkel je het niveau van de verschillende personages in het spel en je speelt er extra content mee vrij. Neem bijvoorbeeld het verhaal van Master Yoda. De op Dagobah levende Jedi-meester besluit, tussen het mediteren en wachten op de komst van Luke Skywalker door, een uitstapje te maken om af te rekenen met een andere kwade kracht. In de serie vijanden die Yoda moet verslaan kom je vanzelf The Apprentice tegen, de hoofdpersoon uit de aankomende Star Wars-game The Force Unleashed. Als je deze 'geheime leerling van Darth Vader' hebt verslagen, verandert The Apprentice in een speelbaar personage.

Verloren zielen

Via de Story Mode speel je verschillende personages en voorwerpen vrij. Soulcalibur IV is voorzien van een uitgebreide Edit Mode, waarin je bestaande personages in beperkte mate kunt aanpassen en nieuwe personages kunt aanmaken. Daarbij kunnen vrijgespeelde voorwerpen worden gebruikt. Bovendien kun je met het geld dat je in de singleplay-mode verdient onder andere zware wapens kopen. De editor werkt gemakkelijk en biedt meerwaarde voor spelers die de moeite nemen hun personage tot in de puntjes aan te laten sluiten bij hun speelstijl.

Geld verdien je niet alleen in de verhalende modus, maar ook in twee modi die de ware beat 'em up-fan zullen bekoren: de aloude en overbekende Arcade Mode en het meer innovatieve Tower of the Lost Souls. De arcademodus spreekt voor zich. Je vecht je met een personage naar keuze langs een achttal vijanden en daarbij moet je per duel twee rondes winnen. Het verdient de voorkeur dat snel te doen, want de tijd en je score worden - als je console is verbonden met Xbox Live of Playstation Network - op de online leaderboards gezet.

Soulcalibur IV review

De Tower of the Lost Souls-modus moet ervoor zorgen dat Soulcalibur IV niet teveel naar oude koek smaakt. In deze spelmodus stel je een team van twee of drie vechters samen dat een reeks, per niveau aangepaste, vijanden moet uitschakelen. Deze vijanden beschikken over meer vaardigheden dan hun standaardversies, die je in de andere spelmodi tegenkomt. Tower of the Lost Souls is niet alleen de nieuwste, maar ook de lastigste singleplay-modus in Soulcalibur IV. De eerste paar niveaus overleef je nog door met één personage te spelen, maar al snel zul je moeten 'hotswappen' tussen je teamleden, omdat het ene karakter minder geschikt blijkt dan het andere. Later in de toren voldoen standaardkarakters niet meer en zul je een beroep moeten doen op de Edit Mode, om je vechtersbazen van extra skills te voorzien.

Een van de vaardigheden die ik standaard aan mijn personages hang is 'Nullify Ring Out', dat voorkomt dat je uit de ring wordt gemept. Afhankelijk van je niveau kun je steeds betere versies van deze vaardigheid krijgen, tot je de ring nauwelijks meer kunt worden uitgeslagen. Dit is een belangrijk onderdeel, want 'Ring Out' levert direct een nederlaag op. Het loont dan ook om agressief te zijn in gevechten en je tegenstander naar de rand van de ring te slaan. Uiteraard levert het succesvol uitvoeren van combo's bonuspunten op, wat een aanvallende speelstijl stimuleert.

Uitgebalanceerd vechtspel

Behalve Ring Out is er nog een manier om een gevecht voortijdig te beslissen, namelijk met een Critical Finish. Elke speler heeft een orb, een bol waarvan de kleur aangeeft hoe goed je in het gevecht zit. In het begin is deze orb blauw, maar naarmate je meer klappen krijgt kleurt hij steeds roder. Een speler met een rode orb loopt de kans een van zijn drie stukken harnas te verliezen. Als dat gebeurt is een deel van zijn of haar lichaam onbeschermd tegen een Critical Finish, waarmee het gevecht direct is afgelopen. Hierin ligt zowel een uitdaging als een gevaar. Het is geweldig om je tegenstander op deze manier neer te halen, maar het systeem kan uitmonden in onbalans in het spel. Voor de gemiddelde speler zal het lastig zijn een Critical Finish te bewerkstelligen, terwijl goede spelers die het onder de knie hebben ervan kunnen profiteren. Daar staat tegenover dat je, tegen de tijd dat je een Critical Finish kunt uitvoeren, je tegenstander meestal al zo vaak hebt geraakt dat hij of zij toch al bijna dood is. Zo bezien kun je je afvragen hoe 'kritiek' deze 'finish' eigenlijk is.

Soulcalibur IV review

In de tijd die ik als redacteur krijg om een review te maken, heb ik niet altijd voldoende speeltijd om de nuances in een online spel te ontdekken. Afgaand op mijn beperkte online-ervaring, waarin mijn tegenstanders me alle hoeken van de speelvelden lieten zien, ligt het online speelniveau echter vrij hoog. Hier vallen ouderwetse button-bashers door de mand en nemen gamers die weten wat ze doen de leiding.

Het online spelen brengt me bij een punt dat misschien wel tekenend is voor Soulcalibur IV. In singleplay had ik het gemakkelijk. Ik wist door wat knopjes in te drukken voor elk personage wel drie of vier sterke aanvallen te vinden, waarmee ik me een weg door het spel vocht. Online werkte dat echter niet en werd het een stuk moeilijker. De vraag rijst daarom voor welke doelgroep Soulcalibur IV een geschikt spel is. De diepgang ervan kan zich absoluut niet meten met die van een moeilijke vechtgame als Virtua Fighter, maar het spel ontstijgt het niveau van Mortal Kombat en Tekken. Ik zou bijna zeggen dat Namco Bandai de gulden middenweg heeft gevonden, want Soulcalibur IV lijkt even geschikt voor knoppenrammers als voor mensen die ingewikkelde combinaties uit het hoofd willen leren. Dat gegeven zorgt ervoor dat Soulcalibur IV, meer dan welke andere vechtgame ook, geschikt is voor huiskamervertier, want iedereen kan er - op zijn of haar manier - goed genoeg mee overweg om niet volledig te worden weggespeeld.

Soulcalibur IV review

Rest nog een laatste onderdeel dat moet worden besproken, het uiterlijk vertoon. Op grafisch vlak is er weinig mis met Soulcalibur IV. De personages en hun motoriek ogen verzorgd, de effecten zijn prima en als je een stevige aanval inzet zie je de schade die je aanricht. De omgevingen waarin je vecht hadden iets beter mogen worden uitgewerkt, maar dat is niet het belangrijkste punt in een vechtspel. Over het algemeen zijn graphics in een beat 'em up-game iets minder van belang dan in games in sommige andere genres. Dat Soulcalibur IV er indrukwekkender uitziet dan Tekken 3 op de eerste Playstation of Mortal Kombat op de Megadrive, betekent immers niet dat het meer spelplezier biedt dan de vechttitels van weleer.

Conclusie

Soulcalibur ArtSoulcalibur IV is niet de beste vechtgame aller tijden. Namco Bandai heeft goed werk afgeleverd, maar niet altijd de beste keuzes gemaakt. Voor een laagdrempelige vechtgame is het spel te moeilijk en om zich te meten met een moeilijke vechtgame als Virtua Fighter is het te gemakkelijk. Desondanks speelt Soulcalibur IV lekker, het biedt veel variatie aan personages en het bezorgt de Star Wars-fans een leuk extraatje in de vorm van Yoda, Darth Vader en The Apprentice. Helaas weet de verhaalmodus nauwelijks te boeien en bestaat het spel eigenlijk uit drie arcade-achtige spelmodi, wat ervoor zorgt dat de singleplay-modus niet overdreven lang leuk blijft. Tower of the Lost Souls zorgt voor een pittige uitdaging en online kan het je nog wat moeilijker worden gemaakt. Dan blijkt pas hoe belangrijk de Edit Mode is. Met een aan jouw kwaliteiten aangepaste vechterbaas speelt het spel meteen een stuk prettiger. Soulcalibur IV zal aan het eind van het jaar niet in de prijzen vallen, maar het zal in geen enkele collectie misstaan.

Pluspunten:

+ Yoda en Darth Vader
+ Tower of the Lost Souls
+ Edit Mode
+ Online knokken
+ Veel focus op aanvallend vechten
+ Speelt lekker

Minpunten:

- Leunt voor sommige spelers teveel op Star Wars-personages
- Singleplay bestaat uit drie arcade-achtige modi
- Nietszeggende verhaaltjes
- Critical Finish voegt weinig toe

Cijfer: 8

TitelSoulcalibur IV
Soulcalibur IV packshot
PlatformXbox 360, Playstation 3
OntwikkelaarNamco Bandai
UitgeverNamco Bandai
ReleasedatumInmiddels verkrijgbaar
Soulcalibur IV Soulcalibur IV Soulcalibur IV Soulcalibur IV Soulcalibur IV Soulcalibur IV Soulcalibur IV Soulcalibur IV Soulcalibur IV Soulcalibur IVSoulcalibur IV Soulcalibur IV


Reacties (54)

54
47
20
11
0
0
Wijzig sortering
Ter info: Dit spel behoort niet tot het genre "Beat 'em up".

Beat 'em up: "Beat 'em ups (often called scrolling fighting games, fighting action games, scrolling beat 'em ups or sometimes brawlers) are video games where close combat fighting against multiple opponents is the main objective. Beat 'em ups based around mêlée weapons are often called hack 'n' slash. Though firearms may be featured, unlike shoot 'em up games, the purpose of the game and main means of progress is hand-to-hand fighting against waves of enemies."

Fighting game: "A fighting game (also referred as a versus fighting game, competitive fighting game, tournament fighting game or head-to-head fighting game) is a sub-genre of action games and is one of the major video game genres. In a fighting game, players face off against each other or against computer-controlled characters in close combat. The main distinction between this genre and the beat 'em up genre is that players are of roughly equal power to their opponents, and fights are self-contained matches involving a limited number of characters. While not defining traits of the genre, the vast majority of fighting games involve life bars, fights that last an odd number of rounds, and are viewed in profile."
Een korte blik op de Talk-pagina van het artikel toont niettemin dat dit onderscheid nogal betwist wordt (een blik op deze reacties overigens ook). In de eerste plaats zijn genres in gaming al veel minder streng gedefinieerd dan in bijvoorbeeld de literatuur; tal van games zijn haast met geen enkele genre-aanduiding te kenmerken, andere games combineren er vier. Meer dan eens moet je zo'n aanduiding dan ook niet lezen als feitelijke informatie, maar als hoe de recensent het spel ervaren heeft. Hoewel ik Soulcalibur niet meteen tussen de puzzels zou scharen, is de indeling in genres vrij arbitrair.

In dit geval heb ik dan ook weinig moeite met de term 'beat 'em up'. Wikipedia mag ervoor gekozen hebben om ze als twee, min of meer los van elkaar staande genres te beschouwen, het is zeker niet ongebruikelijk om beat 'em up een subset van fighting games te noemen. Het aantal tegenstanders doet immers weinig af aan het feit dat het een vechtspel is, nietwaar? Tevens verwijzen sommigen met het genre beat 'em up specifiek naar de 'scrollers' (hoewel die dan weer niet eens per se moeten scrollen, om het nog ingewikkelder te maken), terwijl anderen er juist games als Street Fighter en Mortal Kombat mee bedoelen.

Ik weet nog een aantal voorbeelden van titels die deze terminologische discussie nog verwarrender zouden maken, maar welke definities je ook hanteert, er zullen toch wel mensen zijn die het er niet mee eens zijn.

[Reactie gewijzigd door Marcks op 22 juli 2024 23:26]

Wikipedia gebruiken als onbetwistbare bron is niet echt een goede argumentatie.
In wetenschappelijke publicaties is dacht ik quoten van Wikipedia zelfs zo goed als een doodzonde...

Daarnaast zijn de twee artikelen die je quote zijn zelfs gemarked als gebrek aan bronnen en twijfelachtige uitspraken.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 22 juli 2024 23:26]

Computergaming begon ooit met simpele spelletjes als Pong, en ontwikkelde zich eind jaren tachtig van de vorige eeuw in genres die nog steeds populair zijn, zoals beat 'em up. Een van de eerste grote games in dat genre was Mortal Kombat, dat later gezelschap kreeg van onder meer Tekken, Street Fighter en Virtua Fighter. Soulcalibur heeft niet dezelfde status als deze series, maar het vierde deel benadert wel de kwaliteit ervan.
Dit is dus echt onzin wat hier neer gezet is. Soul Calibur 1 op de dreamcast was een mijlpaal in het genre. Lees de review van Gamespot maar eens! Score 10/10 in 1998!!!!!

Lees het hele artikel maar eens:
http://www.gamespot.com/d...x.html?tag=result;title;0

Quote uit Wikipedia over Soul Calibur:

Soulcalibur was ported and released for the Sega Dreamcast with improved graphics and new features and became one of the best-selling Dreamcast titles overall. The Sega Dreamcast port is often cited as the greatest fighting game of all time, and even one of the greatest games across all genres; it is ranked as the eighth-best game of all time by review aggregator site Game Rankings.
Een van de eerste grote games in dat genre was Mortal Kombat, dat later gezelschap kreeg van onder meer Tekken, Street Fighter en Virtua Fighter.
Mortal Kombat eerder dan Street Fighter?? Ik dacht het niet! Street Fighter komt uit 1987 en MK komt uit 1992!
Minpunten:
- Leunt voor sommige spelers teveel op Star Wars-personages
- Singleplay bestaat uit drie arcade-achtige modi
Leunt voor sommige spelers teveel op Star Wars-personages??
-Waarom wordt er een review geschreven op basis van meningen van sommige spelers.
Als reviewer verkondig je eigen mening gebaseerd op je expertise (hoop ik!!)

Singleplay bestaat uit drie arcade-achtige modi
-Dat is toch waar Soul Calibur om draait??!
De roots liggen tenslotte in de arcadehallen....!!!
Ja ik verbaasde mij ook over een aantal uitspraken in deze review. Jammer dat de reviewer zijn huiswerk niet goed heeft gedaan.

- Street Fighter 2 werd in 1991 uitgebracht.
- Mortal Kombat in 1992
- Virtua Fighter in 1993
- Tekken in 1994
- Soul Edge (uitgebracht onder de naam Soul Blade in Europa) kwam voor het eerst in 1996
- Soul Calibur (feitelijk deel 2 van de serie) pas in 1999.

Dit zijn overigens de release dates van de arcade versies, de console ports volgden vaak iets later. De opmerking dat Soul Calibur niet dezelfde status heeft als de andere titels is hoofdzakelijk dan ook een persoonlijke mening, aangezien de serie altijd zeer hoge scores haalt in reviews.

Die conclusie verbaasde mij dan ook dat de single player modes vooral uit Arcade achtige modi bestaan... aangezien het ook een arcade spel is :) Voor de console versie hebben ze er wat extra's aan toegevoegd, maar het blijft natuurlijk hoofdzakelijk een Arcade game. Daar moet je van houden.
Indeed !
en van de eerste grote games in dat genre was Mortal Kombat, dat later gezelschap kreeg van onder meer Tekken, Street Fighter en Virtua Fighter.
Ik wilde net zeggen !
Street Fighter was er echt wel eerder dan Mortal Kombat en virtua fighter was volgens mij inderdaad de 1e 3D beat-em up. (wel in de arcades iig)
Ik ben het met je eens. Het is een ander soort game en het moet je liggen. Persoonlijk vind ik SC de lekkerste 3D fighter. 2D wordt het King of Fighters of Guilty Gear. (RIP)

Voor mensen die in de diepgang van SC geïnteresseerd zijn (alleen te vinden in standard PvP) kan ik de volgende fora adviseren:
www.caliburforum.com
www.8wayrun.com (opgezet omdat de vorige te traag werd)
www.soulcaliburzone.net (NL community)

[Reactie gewijzigd door harlekein op 22 juli 2024 23:26]

Minpunten:
- Leunt voor sommige spelers teveel op Star Wars-personages
- Singleplay bestaat uit drie arcade-achtige modi

ik denk dat de reviewer bedoelt in combinatie met online play. want online spelen met Yoda wordt gezien als erg lame omdat hij zo klein is en daarom niet goed te raken
Waarom wordt er door Tweakers.net bijna altijd de Xbox 360 variant getest? Wanneer een game op meerdere platforms uitkomt, wordt bijna altijd de Xbox 360 variant getest. Nooit de PS3 of Wii versie. Best wel jammer eigenlijk, daar er tussen de games (zeker bij Soul Calibur) verschil in zit. Zo heeft de PS3 Darth Vader en niet Yoda.

Verder heb ik de game al een tijdje in mijn bezit en ik moet zeggen dat ik het wel met het cijfer eens ben.

Een groot minpunt aan de game vind ik persoonlijk het balans van de Star Wars karakters. Darth Vader is vrij goed uitgewerkt, maar The Apprentice is bijvoorbeeld veel te sterk, zeker gezien de aanvallen die hij vanuit de lucht kan maken. Dit had beter gekund naar mijn mening.

Verder een absolute topper van een game.
De apprentices die ik tegenkom lijken allemaal beperkt tot vijf of zes moves die je na een tijdje wel ziet aankomen. Net zo'n mannetje als Killik altijd al is geweest, erg toegangkelijk en sterk. Voordeel daarvan is dat je er zo vaak tegen speelt dat ze op den duur redelijk obvious zijn. Geef toe, je oefent meer tegen Kilik, Mitsurugi, Siegfried & de Apprentice dan tegen say, Lizzard Man.

Vader is een raar geval, hij is langzaam en sterk, maar hij lang niet zo sterk als bijvoorbeeld Siegfried of Astaroth. Hij kan wel een paar leuke dingen, maar hij lijkt me een beetje zwak speed/strength gewijs. Hij heeft wel de twee "beste" throws; Force Choke en de Lord Vader pakt de Emperor beet, houdt boven zijn hoofd en gooit naar beneden move (Return of the Jedi). Hip.

Zelf vind ik dat Tekken, Virtua Fighter en Soul Calibur horen in het rijtje beste 3D fighters. Ze zijn alle drie goed en hebben hun eigen diepe gameplay. Heb nu een jaar VF op m'n playstation 3 gespeeld. Ga nu een jaartje Soul Calibur doen en over een jaartje wanneer Tekken uitkomt ga ik daar weer mee verder. Street Fighter en Mortal Kombat horen met Guilty Gear en Samurai Showdown (personal choice ;)) thuis in het lijstje 2D fighters.
Er zijn veel mashers online. SC IV heeft verticals die nogal tracken waardoor het masher friendly is. Tel daarbij de lag op en je hebt een parodie op het spel zoals het bedoeld is.

Ik heb inmiddels wel een aantal goede spelers in mijn friends list staan waarbij er weinig lag is. Op die manier is online spelen wel leuk. Ik ben ook al een goede Apprentice spelers tegengekomen.

Darth Vader heeft op zich best potentieel, maar je moet zijn moves goed kennen. Dat geldt eigenlijk voor ieder character.
[q]daar er tussen de games (zeker bij Soul Calibur) verschil in zit. Zo heeft de PS3 Darth Vader en niet Yoda.[/q[ Whoooo, wat een verschil. Er zitten ik weet niet hoeveel personages in. Die StarWars figuren zijn alleen een leuke gimmick en manier om mensen geld af te troggelen.
Wat die reviewer daarover zegt is ook dikke onzin trouwens. Als Yoda er niet in zat was er dus 1 minpunt minder geweest. Je kan Yoda ook gewoon lekker links laten liggen.

Tussen de PS3 en de XBOX zit bij bijna alle games nagenoeg geen verschil, zowel grafisch als kwa gameplay. Het ligt meer aan welke controller je fijner vindt. Zo heb ik bijvoorbeeld gehoord dat mensen liever de PS3 versie spelen omdat de d-pad daar veel fijner werkt. Het zit em dus meer in de hardware. Het is niet ineens een andere game ofzo.

Bij de Wii is het weer een heel ander verhaal vanwege de onconventionele besturing en het gebrek aan pure rekenkracht. Het is dus meer PS3 en XBOX tegenover de Wii.
Ik ben het niet eens met de review: Soul Calibur is één van de meest gerespecteerde beat 'em up reeksen, met Soul Calibur op de Dreamcast als één van de hoogst scorende games allertijden.

Soul Calibur IV is fantastisch, zowel voor beginners als gevorderden. Zoals hierboven al is aangegeven, kunnen beginners met button bashing behoorlijk ver komen. Het mooie aan SCIV is echter dat als je de moves en combo's beter begint te beheersen, je pas inziet hoeveel diepgang de gameplay heeft.

Teveel leunen op Star Wars characters? Ik weet niet hoe jij de game hebt gespeeld, maar er een groot aantal characters in de game die allen hun plus- en minpunten hebben. Bij al deze characters moet je weer andere taktieken toepassen. Yoda, Darth Vader en die nieuw SW dude zijn wel leuk om mee te spelen, maar het is aan jou als speler om te bepalen met wie je speelt. Dat is dus niet een minpunt, het is slechts keuzevrijheid.

Ik geef de game een dikke 9.0 - je bent hier echt maanden zoet mee en het is zonder twijfel een topper van formaat.
Toch er jammer dat er aan het begin wat negatieve reacties op zijn, maar ieder zijn smaak natuurlijk. :)
Ik vind het een vermakelijke game, ik heb hem nu een week in huis en ik heb al een paar character's een beetje opgelevelt. Hiermee kan je wapens en kleding en characters vrijspelen.
Hiermee kom ik op het i.m.o. het belangrijkste punt van de game die de review'er niet in behandeling neemt. Het character creation gedeelte, hier kan je een bestaande fighter aanpassen of zelf een compleet nieuwe fighter creëren. In Multi en Dual play kan dit een hele leuke feature zijn. je kan er maximaal 50 aanmaken wat een aanzienlijk getal is.
2 vrienden hebben al een eigen char.. gemaakt zodat ze hier kunnen gamen. (Ze moesten van mijn natuurlijk wel eerst de punten/gold zelf bij elkaar vechten om ze te kunnen maken) ;)

in de character creation mode kan je ook de kleuren van delen van kledingstukken/upgrades aanpassen,(zoals in B.V. Guildwars) verschillende kledingstukken en wapens brengen verschillende getallen met zich mee in de stat's die je weer toe kunt passen in je verdeling van de verschillende skills.
Een beetje WoW/GW idee, qua verdeling van de skills.

Er wordt een aantal keer gesproken over de verhaallijn, dit is een arcade kast spel, dit gedeelte zit er ook alleen in om een beetje 'bekend' met de char.. te worden, de vechtstijl dus. Dit vind ik ook dus geen punt om de game hierop negatiever op te beoordelen.

Dit is voor mij een leuke game om af en toe je vrienden een pak slaag te geven of te krijgen, na een avondje stappen. :) En online een beetje met je charr.. pimpen en anderen in elkaar meppen.
Technisch zit de game goed in elkaar, het is ook geen button basher(het kan wel) maar door als een ballerina over de knoppen te gaan krijg je de meest waanzinnige acties. :) Van mij krijgt deze game ook een 9.0.

[Reactie gewijzigd door BAS80 op 22 juli 2024 23:26]

Ik zou Soul Egde en Soul Calibur wel eens op de PSN of Xbox live zien.
Soulcalibur 1 staat op XBLA.
Anoniem: 154414 28 augustus 2008 18:08
maar het spel ontstijgt het niveau van Mortal Kombat en Tekken
Ik vind zelf Tekken toch echt wel een game van hoog niveau. Probeer maar eens de grab combo's van King onder de knie te krijgen, of Ultra Hard 8vs8 team battle zonder een speler te verliezen. Ok, SC is een zeer vette game en qua moves (aantal) doet ie zeker niet onder voor Tekken (tot nu toe, 6 komt er aan). Toch vind ik zelf Tekken veel betere verhaallijn hebben, characters beter uitgewerkt en meer logische bediening. Weet niet of de reviewer ook zo veel tijd in Tekken heeft zitten maar dan moet je toch echt een andere conclusie trekken.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 154414 op 22 juli 2024 23:26]

Heb em al een tijdje en ben erg tevreden. Ik merk aan de reacties wel dat dit spel niet voor iedereen is. Dit is een technische fighter waarvoor je veel moet oefenen om op een hoger niveau in de toren (>20) mee te komen of online te spelen. Als je het eenmaal onder de knie heb is het perfect, op de balans van de Star Wars characters na. Het is een bepaalde dans waar je in moet komen om dit vloeiend te spelen waarme je echt mooi spel krijgt.

Voor mensen die dit teveel vinden kan je altijd terug naar een simpelere button masher zoals Tekken, DoA etc waar wat minder bij komt kijken om écht goed te zijn. Een argument dat een verhaallijn belangrijk in spellen als dit is bullshit, dit gaat om de gameplay. Forza of Grand Turismo heeft ook geen verhaal nodig, daar gaat het spel niet om.

[Reactie gewijzigd door Kura op 22 juli 2024 23:26]

Een goede review met een verdiend eindcijfer, echter mis ik wel uitgebreide informatie over de ''Character Creation Mode''. Een modus die toch wel erg divers is, en in bepaalde gevallen cruciaal kan zijn voor goede gevechten in de Online Modus.

Het spel is, naar mijn mening, erg vermakelijk. Het biedt uitdaging, leuke gevechten en is een lust voor het oog. Tevens zijn de gevechten niet zo ontzettend traag als die in ''Virtua Fighter 5''. Het enige negatieve punt wat ik op dit moment heb is het vechten in de Online Modus. Het vechten gaat goed en zonder enige lag, maar het ''Level versus Level'' systeem werkt nog niet zo heel erg goed. Ik heb vaak dat ik als Level 1 vechter tegen iemand moet vechten met veel meer ervaring (en een hoger level). Dat maakt het niet leuker, wel uitdagend, maar niet leuker.

Maargoed, ''Soul Calibur IV'' is hét vechtspel op dit moment. :)
Ik heb vandaag de demo geprobeert. Ik wist niet hoe snel ik hem weer moest verwijderen. Zulke slechte "punch lines" dat je een pen door je trommelvlies wil steken. Ik ben niets vernieuwends tegengekomen en volgens mij is de enige vooruitgang tenopzichte van voorgaande delen dat de grapics ietwat zijn opgepoets (Alhoewel het er bepaald niet spectaculair uit ziet).

Maar misschien ligt het aan mij. Een fan van de serie zal allicht meer zien in deze game. Smaken verschillen he ;)

[Reactie gewijzigd door Moe_Szyslak op 22 juli 2024 23:26]

Laten we het er op houden dat als je de voice acting als serieus kritiekpunt ziet, je misschien niet de doelgroep bent.
Bedoel je soms dat deze game gericht is op een jongere doelgroep? (Retorisch uiteraard :P)

Maar luister er zelf maar eens naar. Ik kan me niet voorstellen dat een 13 jarige dat wel cool zou vinden. Het is echt heel goedkoop.

[Reactie gewijzigd door Moe_Szyslak op 22 juli 2024 23:26]

Ik luister al een weekje weinig anders als ik zit te gamen en ik ontken ook niet dat het te cheesy voor woorden is maar het doet totaal niet af aan de kwaliteit van de game. Net zoals klachten over het verhaal en de cutscenes, dat zijn niet de dingen waar je op let als je in een final battle met nog 1cm health staat te hopen dat je de volgende move kan GI-en om alsnog een K.O. te scoren.
Op Japans zetten. Die Engelse meuk doet de game geen recht...
Je kan in de volledige game ook de stemmen op Japans zetten, dan klinkt het al een stuk beter en gevaarlijker :P! en zoals hieronder gezegd wordt ben je niet de doelgroep als jij je hier aan stoort.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.