×

Soulcalibur IV

Door , 54 reacties

Slappe verhaaltjes

Xbox 360 gameComputergaming begon ooit met simpele spelletjes als Pong, en ontwikkelde zich eind jaren tachtig van de vorige eeuw in genres die nog steeds populair zijn, zoals beat 'em up. Een van de eerste grote games in dat genre was Mortal Kombat, dat later gezelschap kreeg van onder meer Tekken, Street Fighter en Virtua Fighter. Soulcalibur heeft niet dezelfde status als deze series, maar het vierde deel benadert wel de kwaliteit ervan.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar op: Playstation 3

Soulcalibur IV review

Soulcalibur IV is voorzien van een nieuw verhaal, verschillende spelmodi en de nodige andere vernieuwingen, maar het opvallendste nieuws over de titel was de aankondiging van twee gastpersonages. De inbreng van Master Yoda en Darth Vader in de game haalde alle headlines en werd breed uitgemeten in iedere preview. De twee Star Wars-personages kunnen overigens niet samen worden bewonderd. Jedi-meester Yoda leukt de Xbox 360-versie op, terwijl Darth Vader alleen in de PS3-versie zit. Er gaan echter geruchten dat de karakters via downloadable content voor beide consoles beschikbaar komen. Er is dus hoop voor wie op een ultiem tweegevecht uit is.

Hoe dominant de twee heroïsche karakters ook zijn, Soulcalibur IV heeft uiteraard meer te bieden. Zoals een achtergrondverhaal, herstel: een slap achtergrondverhaaltje. Er mag meer aan de hand zijn dan je op het eerste gezicht in het spel meekrijgt, maar ik word er niet warm of koud van. Het verhaal gaat over twee zwaarden, waarbij Soulcalibur voor 'het goede' staat en Soul Edge voor 'het kwade'. In Soulcalibur IV vertaalt zich dat niet in één duidelijke verhaalmodus. In plaats daarvan heeft ontwikkelaar Namco Bandai elk personage voorzien van een klein, persoonlijk verhaaltje en de schrijver daarvan is, zacht uitgedrukt, geen kanshebber voor de Nobelprijs voor de Literatuur.

Soulcalibur IV review

Desondanks loont het de moeite tenminste een aantal van deze verhaaltjes, die doorgaans niet langer dan een kwartier in beslag nemen, door te spelen. Daarmee ontwikkel je het niveau van de verschillende personages in het spel en je speelt er extra content mee vrij. Neem bijvoorbeeld het verhaal van Master Yoda. De op Dagobah levende Jedi-meester besluit, tussen het mediteren en wachten op de komst van Luke Skywalker door, een uitstapje te maken om af te rekenen met een andere kwade kracht. In de serie vijanden die Yoda moet verslaan kom je vanzelf The Apprentice tegen, de hoofdpersoon uit de aankomende Star Wars-game The Force Unleashed. Als je deze 'geheime leerling van Darth Vader' hebt verslagen, verandert The Apprentice in een speelbaar personage.

*