Door Jan Meijroos

Freelancer

Vooruitblik Resident Evil 5

Chris & Sheva

Tijdens de E3-gamebeurs van dit jaar werd de grootste vernieuwing in Resident Evil 5 uit de doeken gedaan: de coöperatieve gameplay. Nu kennen veel games tegenwoordig co-op, maar in RE 5 belooft deze modus iets speciaals te worden. Uiteraard kun je RE 5 gewoon in je eentje spelen, dan zal de computer de rol van Sheva Alomar - je vrouwelijke en zeker niet onaantrekkelijke sidekick - besturen. De AI van Sheva staat zijn mannetje, zelfs tijdens drukke gevechten met grote groepen doorgedraaide sloppenwijkbewoners. Zo zul je regelmatig situaties meemaken waarin jij de geïnfecteerde dorpelingen van dichtbij van je lijf probeert te houden, terwijl Sheva ze vanaf een dak met haar mitrailleur op de korrel neemt.

ResEvil5

Het is niet aan te raden om vijanden te dichtbij te laten komen, want dan openbaart het grootste gevaar zich. De bewoners zijn geïnfecteerd met een parasiet, waardoor ze hun mond opensperren, waar vervolgens monsterlijke tentakels uit tevoorschijn komen. De makers zijn hierbij duidelijk geïnspireerd door films als The Thing. Als het zelfs voor jou en Sheva te heet onder de voeten wordt, kun je je verschansen in een woning. Via een simpele druk op de knop schuif je een kast voor een deur of raam. Dit kun je ook door Sheva laten doen, terwijl jij wat tegenstanders door het hoofd schiet.

ResEvil5

Uiteraard komt het spelen met zijn tweeën pas echt goed uit de verf via online co-op. Daarbij kunnen spelers onafhankelijk van elkaar delen van een level bewandelen, om op gezette tijden weer bij elkaar te komen. Zo sta je soms voor een gesloten hek, en kan je teammaat via een omweg aan de andere kant komen. Gebroken ladders en kapotte vloeren kunnen de route blokkeren, maar door elkaar een voetje te geven of een 'assist jump' te gebruiken kan een van de spelers altijd verder. Op die manier kun je bijvoorbeeld een balkon bereiken, waar je vervolgens los kunt gaan met een sluipschuttergeweer.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True