Door TERW_DAN

P45-moederborden deel 5: overklokresultaten

25-07-2008 • 17:19

41

Multipage-opmaak

Introductie

Nadat we eerder keken naar de P45-borden van Asus, Gigabyte en MSI, hebben we nu een aantal van deze borden onderworpen aan een korte overkloktest. Asus heeft ons een Maximus II Formula geleverd, Gigabyte stelde een EP45T-Extreme ter beschikking en MSI bezorgde ons een P45 Diamond. Omdat de Maximus II Formula een ddr2-bord is en de andere twee borden ddr3-geheugen nodig hebben, is Gigabytes ddr2-bord EP45-DQ6 - die we in een eerder deel van de P45-roundup onderzochten - aan de line-up toegevoegd om met de Maximus II Formula te vergelijken.

Gigabyte EP45-Extreme en MSI P45 Diamond

Omdat de P45-modellen van deze drie fabrikanten al uitgebreid zijn besproken, kijken we in deze review voornamelijk naar de unieke eigenschappen van ieder bord.

*Features


Gigabyte EP45-DQ6Asus Maximus II FormulaGigabyte EP45T-ExtremeMSI P45 Diamond
geheugenddr2ddr2ddr3ddr3
pci-e x16-sloten1111
pci-e x8-sloten1111
pci-e x4-sloten2010
pci-e x1-sloten1312
pci-sloten2232
ps/22122
usb12 (4)12 (6)12 (4)12 (6)
firewire3 (3)2 (1)3 (3)2 (1)
netwerk4x 1Gbps2x 1Gbps2x 1Gbps2x 1Gbps
sata10868
e-sata4 (4)14 (4)4 (2)
audioonboardrisercardonboardpci-e card.
koelingheatpipeheatpipe + fanheatpipe + waterkoeling + slotkoelerheatpipe + waterkoeling
onboard switchespower + reset + cmospower + reset + cmospower + reset + cmospower + reset + 2x cmos
fanheaders4846
biosbeveiligingdual biosdiehard biosdual bios-
energiebesparingDES advancedEPUDES advancedGreenpower
debuggingd-ledslcd poster7 segment displayd-leds
Items tussen ( ) geven aan hoeveel poorten van het totaal op een aparte dongle zijn geplaatst. Bij de pci-e-slots is uitgegaan van het aantal beschikbare lanes

Asus Maximus II Formula

Asus Maximus II Formula heatsink

De Maximus II Formula is een bord uit de Republic of Gamers-serie van Asus. Het bord beschikt over een grote heatsink met een Republic of Gamers-logo, dat licht geeft als het systeem aanstaat. Ook de power- en resetknoppen, die aan de onderkant van het bord geplaatst zijn, lichten op als het systeem in bedrijf is. De heatsink op het moederbord is voor een groot deel bedekt door plastic, dat geen warmte geleidt en enkel voor het uiterlijk lijkt te zijn aangebracht. Mocht extra koeling voor de heatsink gewenst zijn, dan is het mogelijk om een meegeleverde fan te plaatsen op een van de acht fanheaders die het bord rijk is. Deze fan is redelijk stil, maar maakt een fluittoon, wat als irritant ervaren kan worden.

Asus levert met dit bord ook een lcd-poster mee. Dit is een kleine lcd in een doorzichtige behuizing, die tijdens het opstarten begrijpelijke postinformatie over het systeem toont. Omdat er geen fout- en debugcodes worden weergegeven, is de informatie wel wat minder nauwkeurig dan die van een debugger met twee 7-segments displays. Als het systeem is opgestart, kan de lcd-poster als klok worden gebruikt. De lcd-poster heeft een lange kabel die via de i/o-shield op het moederbord wordt aangesloten.

Dit Asus-bord heeft geen audioaansluitingen aan boord. In plaats daarvan wordt een Creative SupremeFx-audioriser meegeleverd. Deze riser moet in het bovenste pci-e x1-slot geplaatst worden. Het principe is hetzelfde als dat van de amr- en acr-riserkaarten, die een paar jaar geleden veel in oem-systemen werden gebruikt. Afgezien van een paar blauwe leds op de riser is de meerwaarde van deze constructie onduidelijk: op het bord zelf is genoeg ruimte om dezelfde connectoren te plaatsen. Asus levert naast de standaard software voor de P45-borden ook een 3dMark '06 Advanced-softwarebundel met het bord mee. Omdat het bord voornamelijk voor gamers is bedoeld, is dat een logische stap.

De bios is duidelijk ingericht voor overklokkers. De eerste optie die in beeld verschijnt is de AI-tweaker, waarmee alle overklokinstellingen eenvoudig beheerd kunnen worden. Overklokken met dit bord is eenvoudig en redelijk stabiel: tijdens de test bleef de Maximus slechts een enkele keer bij de post steken. Dit is makkelijk te verhelpen door de clear-cmos-knop die op de achterkant van het bord geplaatst is. Opvallend is wel dat de meegeleverde Six-engine-applicatie, die gebruikt wordt om energie te besparen, dienst weigert als het systeem niet op de standaardfrequentie draait.

Gigabyte EP45T-Extreme

Gigabyte EP45T-Extreme heatsink

Op het eerste gezicht lijkt de EP45T-Extreme een redelijk eenvoudig standaardbord. Het heeft minder features dan de andere borden, al zijn er toch een paar interessante eigenschappen te vinden. Zo heeft de Extreme als een van de weinige hedendaagse borden nog 3 pci-slots. Dit betekent wel dat er maar 1 pci-e x1-slot op het bord aanwezig is. Deze kan echter niet altijd gebruikt worden. De EP45T beschikt namelijk over zeer uitgebreide koelingsmogelijkheden. De heatpipe op het bord lijkt veel op die van een Gigabyte EP45-DS4 of DS5, maar bovenop deze heatsink kan nog een tweede sink worden gemonteerd. Deze wordt op de locatie van het pci-e x1-slot geplaatst en zorgt voor een flinke vergroting van het koeloppervlak zodat een minimale airflow nodig zou zijn. Naast deze heatpipe maakt dit bord gebruik van een techniek die Gigabyte de 'hybrid silentpipe' noemt. Dat is een waterblok dat op de heatpipe wordt aangebracht, zodat het systeem in een waterkoelingsopstelling kan worden opgenomen.
De invloed van de extra heatsink is nihil. Tijdens het testen zagen we geen verschillen in temperaturen tussen de situatie met en zonder de heatsink. De heatsink lijkt meer te doen aan het uiterlijk van het bord dan aan de koelprestaties ervan.

Het bord heeft slechts zes sata-poorten. Op de plek waar bij de andere Gigabyte-borden nog twee tot vier extra aansluitingen zitten, zit bij de Extreme de onboard debugger. In plaats van de diagnostische leds op de andere P45-borden van Gigabyte beschikt dit bord over twee 7-segments displays die een specifieke postcode weergeven. Deze codes zijn wellicht niet de eenvoudigste manier om aan te geven wat er fout gaat, maar met de lijst met betekenissen van de codes in de handleiding kan wel preciezer worden nagegaan wat er misgaat.

Een ander voordeel van de Gigabyte is dat de energysaver die bij het bord geleverd wordt, ook werkt als het systeem niet op de standaardfrequentie draait. Op deze manier is niet alleen overklokken, maar ook onderklokken mogelijk. Naast de EP45T-Extreme heeft Gigabyte ook de EP45-Extreme uitgebracht. Dit bord heeft dezelfde prijs en vrijwel dezelfde specificaties, maar het ondersteunt ddr2 in plaats van ddr3.

MSI P45 Diamond

MSI P45 Diamond Liquid Cooling

De P45 Diamond is het high-end bord van MSI. Ook dit bord heeft een grote heatpipe en net als de Gigabyte EP45T-Extreme beschikt het over aansluitingen voor waterkoeling. Het grote verschil is dat MSI een zogenaamde loopback-slang gebruikt. Deze voert het water een tweede keer door de heatsink, zodat het water meer warmte kan afvoeren. Bij het bord wordt ook een zak met waterkoelingsbenodigdheden meegeleverd, zoals slangen, slangklemmen en verloopstukken. We hebben de prestaties van de waterkoeling niet getest, omdat deze niet noodzakelijk is en niet ieder bord in deze test beschikte over een waterblok.

De Diamond beschikt niet over onboard audio. In plaats daarvan wordt er met een Creative X-fi een volwaardige geluidskaart meegeleverd. Deze pci-e x1-kaart kan desgewenst zelfs in een ander moederbord geprikt worden: hij is ook getest op een Gigabyte EP45-DQ6 en werkt daar goed mee samen. Op de plaats waar doorgaans de audioaansluitingen worden geplaatst, heeft de Diamond twee gaten voor de waterkoeling zitten. Hierdoor kan een externe waterkoeler gebruikt worden. Het enige nadeel dat we hierbij tegenkwamen, is dat twee fanheaders vrij kort achter deze gaten geplaatst zijn, waardoor de beschikbare ruimte voor de slangen aan de krappe kant is.

Dit bord heeft boven de frontpanelaansluitingen een powerknop, een resetknop en een cmos-clearknop zitten, waarmee het systeem gemakkelijk in een testopstelling gebruikt kan worden. Gebruikers die het bord ingebouwd hebben, kunnen gebruik maken van een tweede cmos-clearknop die op de backplate is geplaatst, zodat het systeem niet opengemaakt hoeft te worden.

MSI levert met de Powergenie trouwens nog een interessant gadget bij de Diamond-borden. De Powergenie is een apparaatje dat tussen de voeding en het moederbord geplaatst wordt, zodat het stroomverbruik in het bios kan worden afgelezen.

Benchmarks

Voor de overkloktests hebben we gekozen voor standaard hardware, zoals een prijsbewuste tweaker deze zou kopen. Daarmee hopen we een zo realistisch mogelijk beeld van de prestaties te geven.

cpuIntel E8400
geheugen ddr22x 1GB Twinmos DDR800
geheugen ddr32x 1GB OCZ DDR1600
videokaartGigabyte 8500GT
koelerArctic freezer 7 pro
voedingZalman ZM400AB 400W
harde schijf500GB Seagate 7200.10 sata
optische diskSamsung sata dvd
besturingssysteemWindows XP SP2

Om een oordeel over de borden te kunnen vellen, hebben we gelet op twee punten: de maximaal haalbare fsb en de hoogst mogelijke snelheid voor de processor. Omdat die snelheid bereikt wordt door de fsb met de multiplier te vermenigvuldigen, hoeft de maximale snelheid niet per definitie met de maximaal haalbare fsb bereikt te worden.

Door middel van Orthos is getest of de overgeklokte systemen stabiel bleven werken. In de benchmarktabellen staan de waardes waarbij het systeem nog stabiel is. Vervolgens werd Superpi-mod gedraaid om een beeld van de snelheid van elk systeem te krijgen. Om uitschieters te voorkomen werd Superpi steeds drie keer gedraaid, waarbij de middelste meting is vermeld. Bij te grote afwijkingen werd de test opnieuw uitgevoerd.

De tests zijn uitgevoerd op een installatie zonder extra software van de driverdisks, om te voorkomen dat deze software de resultaten zou beïnvloeden. Om een eerlijke vergelijking te maken is voor ieder bord verder dezelfde koeler gebruikt en hebben we het voltage voor de cpu-core steeds op 1,325V bepaald.

*ddr2

maximale fsb - ddr2
Asus Maximus II Formula (9x 430) 430
Gigabyte EP45-DQ6 (9x 435) 435
maximale frequentie - ddr2
Asus Maximus II Formula (9x 430) 3870
Gigabyte EP45-DQ6 (9x 435) 3915
Achter de naam van het moederbord staat de ingestelde multiplier en fsb

Bij de ddr2-borden weet de Gigabyte er een paar MHz meer uit te trekken, maar het verschil is verwaarloosbaar klein. De grootste bottleneck op ddr2-borden is de bandbreedte van het geheugen. Door te testen met ddr3-borden, waar de geheugenbandbreedte een stuk hoger ligt, is uit te sluiten dat de prestaties door de chipset of de processor worden beperkt. Deze borden zijn beide in staat om boven de 420MHz uit te komen die we met de ddr2-borden wisten te behalen.

*ddr3

maximale fsb - ddr3
Gigabyte EP45T-Extreme (6x 590) 590
MSI P45 Diamond (9x 421) 421
maximale frequentie - ddr3
Gigabyte EP45T-Extreme (8x 470) 3760
MSI P45 Diamond (9x 421) 3788
Achter de naam van het moederbord staat de ingestelde multiplier en fsb

Bij de ddr3-borden liggen de prestaties wat verder uit elkaar. De Gigabyte is met dezelfde hardware in staat om een veel hogere fsb te halen dan de MSI. Het voordeel dat de Gigabyte ten opzichte van de MSI heeft, heeft te maken met de geheugenmultiplier, oftewel de verhouding tussen fsb en geheugenklok. Om dit duidelijk te houden is wat uitleg nodig. Stel dat de fsb is ingesteld op 333MHz. Omdat de E8400 een qdr-cpu is, ligt de effectieve snelheid op 4x333=1333MHz. Voor het ddr-geheugen is de effectieve snelheid 2x333=667MHz. Omdat de P45-chipset met dualchannelgeheugen overweg kan, is dit voldoende om de 1333MHz bandbreedte van de cpu bij te kunnen benen.

Voor het geheugen kan een multiplier of ratio ingesteld worden - Gigabyte spreekt van een multiplier, MSI van een ratio. Een multiplier van 2 staat daarbij gelijk aan een ratio van 1:1. Het verschil zit in het feit dat Gigabyte de fsb direct omrekent naar de effectieve bandbreedte, terwijl MSI de fsb eerst met 2 vermenigvuldigt om op de effectieve bandbreedte uit te komen.
Voor het geheugen kan een hogere multiplier of ratio worden ingesteld om een grotere geheugenbandbreedte te krijgen. Om met een fsb van 333MHz een effectieve bandbreedte van 800MHz te krijgen moet een multiplier van 2.40 of een ratio van 1:1.20 staan ingesteld.

Om met het Gigabyte-bord een fsb van 590MHz te halen, hebben we de multiplier op 2.00 ingesteld, wat betekent dat de geheugensnelheid op 1180MHz uitkomt. Hiermee hebben de 1333MHz-dimmetjes nog genoeg geheugenbandbreedte over en is de cpu de bottleneck. De MSI is niet in staat om deze snelheden te halen met een ratio van 1:1. Om de 421MHz te behalen is een ratio van 1:1,50 nodig, wat neerkomt op een geheugensnelheid van 1263MHz. Om de 422MHz te behalen is een ratio van 1:1,60 nodig, wat betekent dat de geheugensnelheid op 1350MHz terecht komt. Dit draait met het geteste geheugen niet stabiel en geeft een blauw scherm bij het starten van Windows. MSI heeft aangegeven dat lagere ratios nodig zijn omdat het bios nog niet helemaal geoptimaliseerd is.

*Superpi-resultaten

Om het verschil in verschillende snelheden te meten hebben we Superpi mod 1.5 gebruikt. Deze geeft het aantal seconden weer in 3 decimalen na de komma, waardoor verschillen nauwkeurig bepaald kunnen worden. De tijd in de onderstaande tabel geeft het aantal seconden dat nodig was om pi in 1 miljoen decimalen te berekenen. Lager is beter.

Superpi 1M
Asus Maximus II Formula (9x 430) 13,328
Gigabyte EP45-DQ6 (9x 435) 11,953
Gigabyte EP45T-Extreme (6 x 590) 13,078
Gigabyte EP45T-Extreme (8x 470) 12,344
MSI P45 Diamond (9x 421) 12,328
Achter de naam van het moederbord staat de ingestelde multiplier en fsb

Voor ieder bord hebben we de snelheid met de hoogste fsb en de maximale frequentie gepakt. Op de EP45-Extreme na kon de maximale fsb steeds in combinatie met de hoogste multiplier. Daarom is enkel de EP45-Extreme twee keer opgenomen in de grafiek. De resultaten liggen dicht bij elkaar waarbij duidelijk is dat de totale snelheid meer invloed heeft dan de maximale fsb.

De verschillende snelheden die we hebben behaald op de verschillende borden zijn te verklaren. Bij de ddr2-borden is gebrek aan geheugenbandbreedte de duidelijkste beperking. Meer dan ongeveer 430MHz leverde geheid problemen op. De MSI P45 Diamond heeft als bottleneck de hoge fsb-geheugenratio, waardoor meer dan 421MHz niet haalbaar was zonder het geheugen over te clocken. Het gebruikte ddr3-geheugen biedt echter weinig speelruimte, dus meer dan 1333MHz is niet uit het geheugen te halen. De reden dat de Gigabyte EP45-Extreme niet hoger geclockt kon worden, terwijl dit wel in de lijn der verwachting ligt, heeft te maken met de temperatuur. Op 8x470MHz liep het systeem stabiel, maar bij een multiplier van 9 en een fsb van 418MHz of hoger werd de cpu dermate warm dat deze ging terugklokken. Het systeem viel niet uit, maar de snelheid werd wel teruggeschroefd. Daarom is 8x470MHz als maximale stabiele snelheid aangehouden.

Conclusie

Bij de ddr2-borden is er geen duidelijke winnaar als we naar de overklokresultaten kijken. Beide borden hebben uitgebreide biossen voor overklokinstellingen en beide borden laten zich dan ook goed opvoeren. De Gigabyte wist zich, iedere keer dat een te hoge clock werd ingesteld, te herstellen; de Asus is slechts één keer blijven hangen.

De borden zijn gelijk geprijsd dus is het aan de koper om te beslissen. De Gigabyte EP45-DQ6 heeft meer features dan de Maximus II Formula en heeft daarnaast een garantietermijn van zes jaar, in plaats van de drie jaar van de Asus-borden. Het Gigabyte-bord en de meegeleverde software werken stabieler dan het Asus-bord en de software die daar bij zit. Het Asus-bord daarentegen wordt weer geleverd met een 3dMark-licentie en het heeft veel handige of leuke extra's, zoals leds op de audio-riser, oplichtende knopjes, een grote heatsink en de lcd-poster. Voor iemand die kwaliteit op de eerste plek zet zou de Gigabyte de logische keuze zijn, iemand die meer geeft om features en uiterlijk zal eerder voor de Asus kiezen.

Asus Maximus II Formula en Gigabyte EP45-DQ6

Bij de ddr3-borden liggen de resultaten een stuk verder uit elkaar. De Gigabyte EP45T-Extreme weet een hogere clock dan de Diamond van MSI neer te zetten, met dezelfde hardware en instellingen . De MSI is geen verkeerd bord en klokt ook hoog, al vormt het geheugen hier eerder een bottleneck vanwege de hoge geheugenratio die ingesteld moet worden.

De adviesprijs van de MSI ligt wel weer twintig euro lager en MSI levert ook de nodige waterkoelingonderdelen mee, wat Gigabyte achterwege laat. De MSI heeft verder meer onboard features dan de Gigabyte en is hiermee een logische keus als het gaat om zoveel mogelijk features voor zo min mogelijk geld. Als het gaat om makkelijk overklokken, dan is de Gigabyte een gunstiger bord omdat hier minder getweakt hoeft te worden voor een stabiele overklok.

*Prijzen en beschikbaarheid

Alle borden zijn per direct beschikbaar. De volgende prijzen zijn de adviesprijzen die door de fabrikanten zijn opgegeven.

Merk en modelAdviesprijs (euro)
Asus Maximus II Formula235
Gigabyte EP45(T)-Extreme262
Gigabyte EP45-DQ6225
MSI P45 Diamond240




Reacties (41)

Sorteer op:

Weergave:

Kom net uit de kroeg rollen, maar wat mij verbaasd is dat bij de DDR2 borden een standaard 800MHz geheugen modules wordt gebruikt en daarmee de max fsb van het bord wordt opgezocht. Niet vreemd dus dat deze rond de 435MHz ermee ophouden. Ik denk dat iedereen bijna weet dat op deze 2 DDR2 (top) borden zo goed als zeker wel een FSB van 500MHz+ gehaald kan worden met goede geheugenmodules zodat ze wel heel dichtbij de bandbreedte van de DDR3 borden moeten/kunnen komen.

De adviesprijsuitleg was hierboven al eerder vermeld, maar vind ik persoonlijk toch achterhaald aangezien de prijzen op de "internet markt" toch een stuk dichter bij elkaar liggen.

Verder duidelijke uitleg :-)

Typo's

[Reactie gewijzigd door Heineken01 op 22 juli 2024 16:18]

Als je Crosfire gaat loop dan met een wijde boog om mobo's heen met een P45 of om het even welke mobo dat niet PCIe 2x 16 lanes ondersteund
De X48 mobo is eigenijk de enige keuze!

Met op tot +400% verschil in FPS in 2560x1600 resolutie, gemideld 15% op 1920x1200

Deze test was gedaan met een paar 4850 met de 4870s loopt het verschil nog veder op van wegen de hogere bandbreedte die deze kaart gebruikt
Lees het hele P45 versus X48 review hier op Tweaktown

[Reactie gewijzigd door player-x op 22 juli 2024 16:18]

ik snap eigenlijk nog steeds niet waar dit verschil vandaan komt.
Voor zover ik weet heeft P45 2 PCI-e slots waarvan 1 16x doet en het andere optionele 8x. het zijn echter beide 2.0 sloten wat dus in crossfire (beide 8x dus) een effectieve bandbreedte geeft, GELIJK aan de eerste generatie PCI-e sloten. en voor zover ik weet is 16x nog steeds meer als genoeg om bvb een 4850 (crossfire) te bevoorraden met datastromen.
nee de P45 heeft 1x PCIe 16x slot of net als bij de oude nForce borden word het slot op gedeeld in 2x PCIe 8x

16x + 8x CF = 24 lanes, is onmogelijk daar de P45 maar 22 lanes heeft.

En uit de tweaktown test blijkt het puur een bandbreedte probleem te zijn om dat het met hogere res alleen maar erger word.
Alleen al als je goed kijkt naar de borden in afwerking, zie je dat Gigabyte echt beter in kwaliteit is. Maar dit terzijde :)
de ddr2 borden gelijk geprijs dat klopt niet:P zit tog zeker ±50 euro verschil in:P
Ik ben uitgegaan van de adviesprijzen die door de fabrikanten zijn opgegeven. Dit omdat de uiteindelijke prijzen natuurlijk onderhevig zijn aan prijsschommelingen
ja ok dat klopt het wel maar dat is tog niet iets wat voor een consument belangerijk is de prijs vanaf de fabriek?
want iedereen koopt hem bijna zeker via hier op een online site.

maargoed maakt mij ook niet uit maar leek mij duidelijker gewoon tweakers prijsen erin te zetten dan de fabrieks adviesprijsen
Ok, maar vergeet niet dat de prijzen die nu gelden morgen weer anders zijn. Ik heb de prijstabellen toegevoegd zodat je natuurlijk een vergelijking kan maken tussen de huidige prijzen. Als ik echter uit moet gaan van prijzen dan is het het beste om de adviesprijzen, zeker omdat er wat tijd zit tussen het ontvangen van de samples en het publiceren van het artikel. Daardoor is het niet mogelijk om de prijs continu te updaten.

Maar met de adviesprijzen en de prijstabel voor ieder moederbord moet het te doen zijn lijkt me
ok is goed daar kan ik niet omheen:D
Je hoeft er natuurlijk ook niet omheen :)
Het is niet dat ik per se gelijk wil hebben hoor, maar het is niet zonder reden dat het dus op deze manier gedaan is. Dat wilde ik even duidelijk hebben, omdat het mijn insziens een belangrijk onderdeel is van de review. Stellen dat iets is ope en bepaalde manier is makkelijk, kun je het onderbouwen dan is het natuurlijk een stuk duidelijker :)
Maar ik kan jouw punt goed begrijpen, sterker nog, het is als ik ga zoeken naar een nieuw bord ook een van de eerste dingen waar ik naar kijk, de prijs (ten opzichte van andere bordjes met zelfde specs).
ik had toch verwacht dat de ddr3 beter zou scoren. Aangezien je hier zoveel meer prijs voor moet neerleggen. Dan misschien niet in de borden maar zeker wel in het geheugen.
Is hier een duidelijk reden voor?
Hoe bedoel je dat precies? Zoals merkbaar met de EP45T-Extreme heb je aanzienlijk meer bandbreedte tot je beschikking. De scores vallen hier misschien wat tegen, omdat de totale snelheid niet zoveel hoger ligt, dit omdat de proc te heet werd en hierdoor ging throttlen. Als dat niet het geval was dan had ik hem nog wel hoger kunnen krijgen. Maar omdat ik ieder bord met dezelfde koeling en settings heb getest, waarbij ik met de Gigabyte misschien sneller tegen de grens liep van het bord heb ik hier dus moeten bepalen dat deze snelheid niet mee te nemen was, omdat hij terugclockte. Ik weet zeker dat ik die Gigabyte veel sneller had kunnen krijgen met een goede waterkoelingssetup erop. Maar dat valt dan weer moeilijk te vergelijken met de DQ6 en de Maximus, omdat deze geen waterkoeling op de chipset hadden.

En het belangrijkste vind ik dat alles met dezelfde instellingen wordt getest.
Het gebruikte ddr3-geheugen biedt echter weinig speelruimte, dus meer dan 1333MHz is niet uit het geheugen te halen.
Klopt geen hout van, ten eerste is het 1600MHz geheugen, wat wil zeggen dat het dat al minimaal moet draaien en dit geheugen met timings van 7-7-7-21, ik heb dit geheugen zelf ook en bij mij draait het 1800 7-7-7-15 en 1530 6-6-5-12. Volgens mij zijn jullie vergeten het geheugen meer prik te geven (waar het op gerate is btw), maar zelfs dan is 1333MHz veel te laag, zonder verhoging van vcore kom ik al wel rond de 1500-1600MHz met minder strakke timings.
Het probleem met dit mem is ondanks dat het DDR3-1600 zou zijn, het voor geen meter boven de 1333 wil klokken. Serieus, op 1350MHz werkt het al niet meer :X.

Het is uiteraard ingesteld met de juiste voltages, het heeft 1.85V nodig, maar zelfs daarmee krijg je het niet hoger (zet je het niet op 1.85V dan boot het in veel gevallen niet eens met een aantal borden). Dus ook met de instellingen waarop het gerate is ging het gewoonweg niet verder op de getestte bordjes. Ik had graag hoger willen gaan, maar als het er niet inzit dan houdt het op.

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 22 juli 2024 16:18]

Erg vreemd aangezien OCZ op deze repen Micron D9GTR chips (OC materiaal bij uitstek) gebruikt die niet anders zijn dan van andere merken, ik ben benieuwd of er op jullie setje wel D9GTR's zitten, kun je dat nog kijken (heatspreaders er af halen)?
Het is overigens het enigste setje OCZ 1600 geheugen waar ik dit over hoor.
Ik kan je vertellen dat het mem dat ik hier heb OCed voor geen meter en op de 2 borden de 1333 het hoogst haalbare was (met het aangeraden voltage). Een nog hoger voltage had wellicht geholpen, maar ik heb op alle borden gewoon stock voltage aangehouden.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet weet welke chips eronder zitten. De Heatspreaders eraf halen is niet echt handig om te doen, gezien dit het enige DDR3 setje is dat ik hier voor handen heb en dat dat momenteel in gebruik is (en ik wil het mem dat t.net me gegeven heeft niet slopen :+).
Klein foutje.

De volgende borden zijn getest:
Asus Maximus II Formula
Gigabyte EP45T-Extreme
Gigabyte EP45-DQ6
MSI P45 Diamond

De volgende Pricewatches staan eronder:
Asus Maximus II Formula
Gigabyte GA-EP45-Extreme (niet getest, toch erbij; vervangen door de DQ6)
Gigabyte GA-EP45T-Extreme
MSI P45 Diamond

[Reactie gewijzigd door knoore op 22 juli 2024 16:18]

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het aangepast, de DQ6 wordt nu vermeldt, dat is immers het getestte bordje. Ik denk dat ik per ongeluk een verkeerd productID had geselecteerd :)
Eventjes zou ik toch willen mededelen dat ik wel geïnteresseerd ben in het aantal LAN aansluitingen die de moederborden hebben. Dat is het enige wat ik een beetje mis ;)

Voor de rest, perfecte review!
Ieder moederbord beschikt over 2 1Gbps netwerkpoorten, behalvde de EP45-DQ6, die 4x 1Gbps heeft. Ik heb het in elk geval aangepast in de tabel (die op nog wat andere puntjes is aangepast, zo klopt hij veel beter. Ik vond m'n vorige tabelletje niet zo tof :+)
Jeetje, wat moet je met 4 netwerkpoorten op een consumentenplank?
Geen idee :+

Je kunt ze teamen (al kwam ik erachter dat het onder Vista 64b nog niet helemaal feilloos gaat), zo heb je 1 4Gb verbinding.
Wat ik liever zou zijn, is dat fabrikanten afstappen van de 2x of 4x onboard lan die je nu hebt en er gewoon 1 opzetten, maar dan wel met een Intel chip ipv die Realtek dingetjes.
"Voor iemand die kwaliteit op de eerste plek zet zou de Gigabyte de logische keuze zijn..."

Niets ten nadele van Gigabyte hoor, maar dit is echt een beetje een jammerlijke conclusie. Ik proef hier - en ook wel in de rest van de review - een beetje partijdigheid; zo bekommert niemand zich om adviesprijzen.
Wat vind je er jammerlijk aan. De Gigabyte is kwalitatief beter dan de Asus, dat is wat ik bij het testen gemerkt heb en aan de hand daarvan is de conclusie opgesteld. De Asus is ook weer niet slecht, maar als je kijkt naar kwaliteit tussen de Asus en Gigabyte, dan is de Gigabyte bezig.

Je opmerking over adviesprijzen snap ik niet. De Gigabyte EP45-DQ6, die tegenover de Asus Maximus II Formula is gezet hebben vrijwel gelijke adviesprijzen (de Asus is 10 euro duurder). Om nou te zeggen dat op een bedrag van 225 euro 10 euro nog een substantieel deel is vind ik ook overdreven. Natuurlijk zijn het borden in het topsegment en daardoor vrij duur. Mijn advies zou ook echt niet uitkomen op een DQ6 als ik iemand een bordje aan zou moeten raden, maar eerder op de stukken goedkopere DS4 of iets dergelijks. Maar als ik het baseer op die 2 borden, dan heeft het oordelen op prijs weinig zin.

Waarom denk je overigens dat de review partijdig is?
Ik blijf het ook een rare opmerking vinden. Kwaliteit is naar mijn mening ook niet te meten in een test van een paar dagen. Kwaliteit is voor mij ook vooral levensduur, de nauwkeurigheid van spanningen, en accesiores, hoe het bord is gemaakt, stevigheid van de onderdelen, het koelblok en noem maar op.

Ik denk dat je in een relatief korte test als dit een moeilijke beoordeling kan doen over kwaliteit. Ik denk dat je daar gewoon een veel uitgebreidere test voor nodig hebt.

Daarnaast zeg je, naar mijn mening, weinig over de kwaliteit van de borden in de review en kom je op het laatst met de conclusie dat als je voor kwaliteit kiest, je bij Gigabyte moet zijn. Ik lees daar te weinig over....
Te weinig? Ik dacht toch dat de kwaliteit van de Gigabyte vrij duidelijk naar voren kwam in reviews: P45-moederborden deel 1: Gigabyte EP45-DQ6 , die van de Asus in reviews: P45-moederborden deel 3: Asus P5Q Deluxe en de vergelijking in reviews: P45-moederborden deel 4: de prestaties
Natuurlijk is het zo dat een aantal problemen later pas tevoorschijn komt en dat niet alles is te zeggen over de kwaliteit van de borden in een test van een paar weken (niet dagen). Maar je kunt natuurlijk wel de dingen meenemen in de review die WEL gelijk opvallen.
Voor iemand die kwaliteit op de eerste plek zet zou de Gigabyte de logische keuze zijn, iemand die meer geeft om features en uiterlijk zal eerder voor de Asus kiezen.
rare conclusie. Wil je hiermee zeggen dat de asus geen kwaliteitsproduct is? En de garantie is leuk maar een gemiddelde PC gaat niet langer mee als 3 jaar en zeker niet bij echte gamers. dus dan is 3 jaar meer dan zat.

En die meegeleverde software gebruikt toch niemand.
Ik zeg niet dat Asus geen kwaliteitsproduct is, ik geef alleen aan dat de Gigabyte kwalitatief beter is dan de Asus (Iets dat we ook al zagen in: reviews: P45-moederborden deel 4: de prestaties ).

Dus als je kwaliteit boven features verkiest dan is de Gigabyte interessanter. Vind je features op een bord belangrijker dan de kwaliteit van de plank, dan is de Asus een betere kandidaat. Een slechte plank is de Asus niet, maar hij heeft een aantal dingen die net iets minder zijn (niet werkende energiesaver bijvoorbeeld) waardoor ik denk dat deze borden beter zouden kunnen als wat ze nu zijn.
combo van P5Q pro en goedkope OCZ DDR2 PC6400 latten en een E8200 geeft mij op 1.30v zelfs 4GHz zonder enig probleem. vind het maar vreemd dat deze toch wel duurdere bordjes het slechter doen. 500FSB is op praktisch elk deftig P45 mobo haalbaar in combo met goed ram. denk dat de fsb wall op een 530 steekt bij de meeste.
Dan heb je hem idd nog iets hoger gekregen dan mij. Ik had mijn DQ6 op de 3915 zitten, wat ik ook al vrij netjes vond. 500FSB is prima haalbaar met de P45, alleen zijn sommige moederborden wat meereisender. Zoals je ziet heb ik de 590 gehaald op de EP45T extreme.

En dat duurdere borden het minder doen zegt natuurlijk weinig. Ik heb hier ook maar 1 E8400 gebruikt. Als dat net eentje is die wat minder ver wil dan jouw E8200, dan heb je al een verschil. Daarom heb ik meerdere borden met dezelfde hardware getest.

Ik hoop eerlijk gezegd dat er binnenkort een DFI beschikbaar komt, dat zijn toch DE OCborden, dus daarmee is het leuk experimenteren :) En ben benieuwd of ze nu veel verschillen tussen de OCvarianten van de andere fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 22 juli 2024 16:18]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.