Asus Maximus II Formula Review

Smitmartijn 11 juni 2010, 957 views

Asus Maximus II Formula

Pluspunten

• Goed overclockbaar
  • Dual Bios

Minpunten

• Erg hoge prijs

Layout Score: 5
Introductie

2 maanden geleden ben ik begonnen met het upgraden van mijn computer, nieuwe processor, nieuwe moederbord, nieuw geheugen etc. Na deze 2 maanden kwam ik tot de conclussie dat het moederbord toch niet echt was wat ik zocht, de mogelijkheden waren voor mij niet uitgebreid genoeg. Ik ben toen wat revieuws door gaan lezen op internet en heb er toen voor gekozen om het moederbord te vervangen voor een Asus Maximus Formula 2.

Eerste indruk

Toen het bord bezorgd werd natuurlijk meteen uitgepakt. Het is mijn eerste high-end bord en hij ziet er echt mooi uit, goede layout etc. Ik kon hem nog niet meteen inbouwen aangezien mijn Cooler Master 690 II Advanced nog niet binnen was. |:(
Tevens is er een LCD schermpje bij geleverd wat je de nodige informatie geeft tijdens het overclocken en als je systeem gewoon draait (voltages en instellingen ed)

Ondersteuning

Het moederbord ondersteunt maximaal 16 GB aan DDR2 1200 Mhz geheugen. Hiervoor zijn 4 sloten beschikbaar. In mijn ogen zou het beter geweest zijn als ondersteuning was voor DDR3 geheugen aangezien dat zich beter laat overclocken.
Er zijn 6 SATA poorten welke aangesloten zijn op een ICH10R (South Bridge), hierdoor is het mogelijk om hardeschijven in RAID 0, 1, 5 en 10 te plaatsen. De North Bridge is een Intel P45 Chipset.

Overclockbaarheid

Eenmaal alles goed geinstaleerd ben ik begonnen met overclocken, in het begin ging het lekker totdat ik net over de 4 Ghz ging, Mijn geheugen wilde niet meer mee. Wachten op ander geheugen en daarna weer verder clocken.
In het bios heb je alle mogelijkheden die je als overclocker nodig hebt, in veel revieuws lees je dat het geen goed bord is om mee over te clocken maar daar ben ik het niet mee eens. Het is allemaal zeer uitgebreid en tevens ook makkelijk om met dit bord over te clocken door de vele verschillende mogelijkheden om voltages ed aan te passen.
Een zeer mooie bijkomstigheid is dat er een knopje achter op het moederbord zit om je BIOS te resetten, als er iets fout is gegaan en je komt niet meer in je bios kun je op die manier alles weer terug zetten naar default en zo alles weer goed instellen.

Dual Bios

Iets wat voor mij helemaal nieuw is (niet zo gek aangezien dit m'n eerste high-end bord je is, is de Dual-Bios. Een nieuwe feature van Asus (zullen vast wel andere varianten zijn van andere merken) waarbij het mogelijk is om 2 biossen te beheren. Zo kun je dus vanuit het ene bios overclocken en als dat mislukt opstarten vanuit het andere bios. Ook is het hierdoor makkelijker om het bios te flashen (minder kans op crashes ed)

Bijgeleverde Accesoires

bij dit moederbord krijg je naar mijn inziens redelijk veel accesoires:
- 2 sata kabels
- Ide kabel
- Software ondersteuning voor het moederbord
- Licentie voor 3D Mark 06
- Handleidingen
- Geluidskaart
- I/O Shield
- LCD poster

Afsluiting

Dit was mijn eerste uitgebreide revieuw dus tips zijn natuurlijk altijd welkom. En ik zal er voor zorgen dat ik binnekort ook nog wat foto's erbij post.

Heb jij ook een Asus Maximus II Formula?