Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Metal Gear Online

Als extra, bovenop de singleplayer-modus, heeft uitgever Konami ook Metal Gear Online nog op de disc gezet. Ongetwijfeld zeer interessant, maar ik heb me voor deze review toegelegd op de singleplayer-modus en kan om die reden moeilijk een waarde-oordeel geven. Een korte impressie van de multiplay-mogelijkheden is echter op zijn plaats, omdat veel mensen net zo hard op 'MGO' hebben gewacht als op 'MGS4'.

Metal Gear Online kan met zestien man tegelijk worden gespeeld, waarbij iedereen zijn eigen, geregistreerde soldaat heeft. Bij het online aanmelden leg je de identiteit van je soldaat vast, die daarna wordt opgeslagen en niet meer kan worden aangepast. Wil je toch een andere soldaat, dan zul je een extra slot moeten kopen om er een aan te kunnen maken.

Metal Gear Online

De aangeboden spelmodi zijn redelijk standaard, maar de game onderscheidt zich wel op andere gebieden. Je kunt je personage voorzien van bepaalde kwaliteiten, die allemaal specifieke voordelen met zich meebrengen. Zo kan iemand die veel punten heeft besteed aan het gebruiken van wapens sneller herladen, terwijl een ander zich toelegt op Close Quarters Combat, wat hem juist zonder wapens goed maakt. Op die manier krijg je uiteenlopende soldaten, die allemaal hun sterke en zwakke punten hebben.

Een ander uniek punt aan Metal Gear Online sluit aan bij de singleplayer-modus: het Sons of the Patriots-systeem. Eerder in deze review werd hier, onder het kopje 'Nanomachines', een en ander over uitgelegd. Nanomachines zorgen er voor dat de Patriots controle hebben over alle soldaten, maar het biedt die soldaten zelf ook voordelen, en in de multiplayer-mode ondervind je dat aan den lijve. 'SOP' zorgt er namelijk voor dat alle teamleden met elkaar in verbinding staan. Door jezelf met het driehoekje aan een teamgenoot te linken, sta je in contact met hem en met iedereen waarmee hij in contact staat. Zo weet je precies waar je nodig bent en wordt informatie over vijanden direct gedeeld, zodat opereren als team gemakkelijker wordt. Inventief, en bovendien een leuke koppeling naar het singleplayerdeel.

Metal Gear Online

De online spelmodi zijn dus redelijk voor de hand liggend, maar er is een uitzondering. In 'Sneaking' speel je als Solid Snake en ben je onafhankelijk van de twee teams. De missie van Snake is om zoveel mogelijk dogtags van dode soldaten te verzamelen, terwijl de andere teams scoren door elkaar te bevechten en door Snake om te leggen. Aangezien hij beschikt over zijn OctoCamo en de Solid Eye, is hij echter een lastig te spotten doelwit.

Metal Gear Online biedt zeker meerwaarde als je Metal Gear Solid 4 in singleplay (meerdere malen..) hebt uitgespeeld. Zoals gezegd gaat mijn voorkeur duidelijk uit naar het verhaal - niet voor niets is Metal Gear Solid 4 de afsluiter van de spelserie, en alleen om die reden al interessanter dan Metal Gear Online. Het is echter goed dat multiplay is toegevoegd, ook al kampt het online spelen nog met de nodige bugs en kan het spel daardoor af en toe vastlopen. Toch een smetje op het spelplezier, dat hopelijk door een patch kan worden verholpen.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite