Door Jan Meijroos

Freelancer

No More Heroes

Na Killer 7 komt...

Nintendo Wii gameZeg je Wii, dan komen automatisch beelden bovendrijven van blije families die met het hele gezin huppelend Wii Sports aan het spelen zijn. Of bejaarden die zich met een brede lach verkneukelen aan breintrainers en IQ-spellen vanaf de driezitsbank. De Wii is gezellig en voor iedereen. Althans, dat is het beeld dat Nintendo de afgelopen twee jaar vakkundig heeft geschapen.

Maar wat als je je Wii-games graag wat serieuzer, rauwer en volwassener hebt? Dan is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Natuurlijk zijn er Resident Evil 4, Metroid Prime 3, Medal of Honor: Heroes 2, House of the Dead en Ghost Squad. Maar het aanbod 'stoere' games houdt vooralsnog niet over. No More Heroes komt wat dat betreft als geroepen.

Geen Helden

Maar NMH is veel meer dan dat. De game komt uit de koker van het Grasshopper Manufacture met aan het hoofd een excentrieke Japanner die bekend is als Suda 51 . Hij was eerder verantwoordelijk voor het bizarre en grimmige Killer 7 voor de GameCube, een spel dat haar kunstzinnige grafische stijl tot in het extreme doortrok. Ideaal Japans gamevoer voor fijnproevers, maar je moest van goeden huize komen om met de stugge besturing overweg te kunnen. Ook NMH heeft een opvallende tekenfilmstijl, maar schiet niet door in het minimalisme van Killer 7. Sterker, de mix van cel shading en anime komt hier perfect uit de verf, vooral bij de personages die in beeld verschijnen.

geenhelden

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3