Door , , 35 reacties

Wie zijn games graag bloederig heeft, is bij Viking: Battle for Asgard aan het juiste adres. De afgehakte ledematen vliegen letterlijk in het rond en bloed spuit alle kanten op als hoofdrolspeler Skarin met zijn zwaard tekeergaat. Het spel is door de keuringscommissie dan ook in de hoogste leeftijdscategorie ingedeeld.

Hoofdrolspeler Skarin is uitgerust met een zwaard en een bijl en hakt er met beide lustig op los als hij zijn tegenstanders te lijf gaat. Dat wil zeggen dat er meestal eerst een arm afvliegt. Dan nog één en dat tenslotte het hoofd van de romp gescheiden wordt of het lichaam zo rond het bekken dwars doormidden gehakt wordt; waarna het bloed driftig in het rond spat en de ingewanden in beide lichaamshelften zichtbaar worden. De makers doen geen enkele moeite om de gore details van de slachtpartij te verhullen. Ze worden zelfs met het grootste plezier en gevoel voor precisie in beeld gebracht. Een voorbeeld? Skarin moet het tegen het einde van het spel opnemen tegen een enorme trol, die minstens twee keer zo groot is als hij en drie keer zo breed. Skarin is sterk, maar kan onmogelijk op tegen de brute kracht van de trol. Dus moet hij een list verzinnen.

Viking: Battle for Asgard

* Verzin een list

Die list bestaat uit het doorsnijden van de Achillespezen van de trol en dat moet één voor één. Waar Skarin sowieso alleen op de benen van de trol in kan hakken, zien die er al bloederig uit voordat Skarin aan een pees toekomt. Zodra hij echter een pees te pakken heeft, is de klus met een ferme haal van het zwaard zo geklaard, waarbij de spetters uiteraard in het rond vliegen. De trol kan daarna nog maar op één been staan, wat het slachtwerk voor Skarin een stuk eenvoudiger maakt. Ook bij de tweede pees komen de details duidelijk in beeld. Als ook die pees doorgesneden is, kan de trol zich alleen nog op zijn knieën voortbewegen, wat Skarin de mogelijkheid geeft om op de rug van de trol te klimmen en zijn zwaard met kracht door het achterhoofd van de trol te stoten. Ook daarbij worden de details niet geschuwd. Sterker nog, de beslissende slagen van Skarin zijn vertraagd weer te geven.

Viking: Battle for Asgard

* Geld en spreuken

Achter die bloederige details gaat een opvallende actiegame schuil. Viking wordt gespeeld vanuit derdepersoonperspectief, wat betekent dat Skarin steeds op zijn rug te zien is. Hij kan behalve van zijn bijl en zwaard ook gebruikmaken van magische krachten, al dient Skarin rage te verzamelen voor hij magie kan gebruiken. Die rage verzamelt hij door op vijanden in te hakken. Elke slag levert een beetje rage op en na een halve minuut hakken is de rage-meter wel vol. Dan kun je kiezen uit drie magische scholen; Ice, Fire en Lightning. Skarin kan niet direct over zijn magische krachten beschikken. Dat kan pas als hij één van de drie beschikbare runes heeft verzameld en door de smid in zijn zwaard heeft laten zetten. Die runes verzamelen is heel simpel. Ze zijn gewoon te koop bij diezelfde smid. Ze zijn alleen niet goedkoop. Gelukkig liggen door heel de spelwereld zakjes geld verspreid. Geld is ook de enige grondstof in het spel. Daarmee blijft het aandeel rpg in het spel redelijk beperkt. De uitrusting van Skarin blijft het hele spel hetzelfde. Er is alleen geld om te verzamelen en alleen de drie spreuken om te leren. Elke spreuk is er overigens in drie gradaties. De zwakste variant krijgt de speler automatisch. De sterkere varianten komen beschikbaar als Skarin het tweede en derde eiland van het spel weet te bereiken.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2