Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Spore ruim een half jaar voor het in de winkel ligt

Conclusie

Voor je een vreemde planeet kunt bezetten, dien je hem eerst gereed te maken. Zo zul je eerst leven op de planeet moeten introduceren door planten en bomen van een andere planeet op te takelen en op de nieuwe planeet neer te laten. De volgende stap is het introduceren van planteneters en daarna het introduceren van vleesetende dieren. Niet alle planeten zullen onbewoond zijn. Uiteraard is er concurrentie in de vorm van andere, ontwikkelde samenlevingen die net als jij over wapens en ruimteschepen zullen beschikken. Interessanter is waar dit naar leidt, want planeten zijn er genoeg in het universum van Spore en koloniseren of veroveren is een paar keer leuk, maar daarna lijkt de lol er wel af. Opvallend was dan ook dat Thomas Vu aangaf dat Spore een einde heeft, terwijl dat in de games van Will Wright niet gebruikelijk is. "You can beat the game", aldus Vu. Hij wilde niet verklappen hoe het spel zal eindigen.

Spore - Space Phase

Hoewel het doel in elke fase gelijk is (het onderwerpen van de omgeving), is Spore eigenlijk een verzameling van vijf korte games met hetzelfde thema. Om het casual karakter van de game te benadrukken, is het mogelijk.om te beginnen waar je wilt. Je kunt dus gelijk aan de Space Phase beginnen als die je het meeste aanspreekt. Je kunt dan kiezen uit een flinke voorraad door Maxis gemaakte beschavingen om mee te spelen, al kun je natuurlijk ook kiezen uit het aanbod op Sporepedia. Om het ook de wat meer ervaren gamers naar de zin te maken, zal Spore een Hard Mode krijgen. Om die reden zijn er ook verrassingen ingebouwd in de vorm van natuurrampen die je planeet van tijd tot tijd zullen treffen. Denk daarbij aan stormen en vloedgolven die je beschaving zullen bedreigen. Er zijn ook monsters van het formaat Godzilla die je volk zullen bedreigen. Vooral in de eerste fases van het spel is je beschaving niet opgewassen tegen deze monsters, die zo nu en dan opduiken. Maxis weet nog niet of deze monsters in de Space Phase te verslaan zullen zijn, of dat je ze bijvoorbeeld met een ruimteschip naar een andere planeet kunt vervoeren.

TitelSpore
Spore Box (unofficial)
Platformpc
OntwikkelaarMaxis
UitgeverElectronic Arts
Releasedatum4 september 2008

Reacties (63)

Wijzig sortering
Maxis wil het spel ook op consoles uitgeven. Een versie voor DS zal tegelijk met de pc versie verschijnen, maar dat is duidelijk een ander spel. De versie voor Xbox 360, Wii en PlayStation 3 komen later, maar hoeveel later is niet bekend.
Lijkt me een erg vet spel, kan niet wachten totdat hij in de winkel ligt. Alleen hoe zit dat dan met betalen, je hoeft hier toch niet per maand te betalen net als bij WOW voor de online-content die hij zo af en toe binnenhengelt?
Nee je hoeft niet te betalen, enkel de aankoopprijs van de game (ongeveer 55¤ zeker) zal je moeten betalen. Het zou ook moeilijk zijn om mensen te laten betalen voor content die ze ook zelf kunnen namaken. En de enige maandelijkse kosten die EA hier aan heeft is het online houden van de SporePedia, en met 8 Kb per object is dit ook niet zo veel. :P

Wel is er ooit de mogelijkheid geopperd door een Maxis-medewerker dat spelers hun creatures konden bestellen als actie-figuren, deze zijn al gezien op bv de E3-beurs 2006. :*)
Wow, wat ongeloofelijk vet! Ok, het is misschien niet de meest bijzondere toevoeging, maar ik vind het een ontzettend goede zet van ze als je je eigen spore creatie op je breau kan zetten. Het lijkt mij heel erg leuk om je verzameling in het echt te kunnen (laten) zien. Als in de toekomst die 3D printers wat goedkoper zouden worden, dan kan je ze ook gewoon zelf uitprinten..
Ik denk dat, ondanks de vele vertragingen, dit spel een regelrechte topper gaat worden, mits ze natuurlijk al dit moois in een goede setting vorm kunnen geven. Ik was al reuze nieuwsgierig naar deze game, maar nu zit ik echt met spanning op de release te wachten!
zeker leuk en vernieuwd vergeleken met sims
Jammer dat het nog een half jaar duurt :( Ik kijk hier al een lange tijd naar uit. Op de een of andere manier blijft het sims principe enorm verslavend. Kan niet wachten om mijn eigen beestjes in elkaar te zetten. Ik had echter ook begrepen dat het mogelijk was om planeten van menselijke tegenstanders te veroveren, maar uit dit stuk tekst kan ik dat helaas niet terughalen.

Hoge verwachtingen en deze preview laat zien dat het waarschijnlijk de moeite waard was om zolang te wachten. Wel jammer dat het spel voor pc en consoles tegelijkertijd word gelaunched, volgens mij kost dat het nodige oponthoud voor de pc release!
Ik had echter ook begrepen dat het mogelijk was om planeten van menselijke tegenstanders te veroveren, maar uit dit stuk tekst kan ik dat helaas niet terughalen.
Je kunt andere spelers' hun stammen uitroeien, alleen daar zullen zij niks van merken. Zij zullen misschien wel jouw stam overnemen.
Iedereen speelt het in zijn eigen heelal, maar de creaties zullen wel overeen kunnen komen, omdat je ze van elkaar kunt downloaden. Zo blijft de lol er ook in voor nieuwe spelers, die bij een MMO afgeslacht worden door spelers van het eerste uur. :9

Mij lijkt het een zeer leuke game, iemand al iets gehoord over de releasedatum van de Editor?

[Reactie gewijzigd door AvAars op 21 februari 2008 16:39]

De editor is een onderdeel van de game zelf (heb ik begrepen).
FlOw voor de PS3 en de PSP in het groot, dus..
Niet heel erg innovatief van die Wright, als ik het zo lees. :P
Hij heeft het idee van FlOw genomen, en uitgebreid.
Erm, weet je hoe lang dit al in ontwikkeling is? Flow werdt in Mei 2006 aangekondigd en februari 2007 zag de release.
Op de E3 van 2005 (mei 2005) was er echter al een aankondiging van Will Wright over Spore.
zie ook hier.

Als er iemand al design gejat heeft, dan was het wel Sony. Alleen hebben zij er een stuk korter over gedaan om er een (schijnbaar ontspannende) game van te maken.
Dit spel is een Single player MMO je hoeft niet per maand te betalen en hij komt ook tegelijkertijd op de mac.
Single Player Massive Multiplayer Online?
Laten we maar gaan voor de MSORPG (Massive Singleplayer Online Role Playing Game). Laten we hopen dat de laatste quirks uit deze game kunnen worden zodat we kunnen genieten van iets dat misschien wel de beste pc game van dit jaar zal worden.
Gaat lastig worden met games zoals:

Final Fantasy XIII
Grand Theft Auto 4
Metal Gear Solid 4
Gran Turismo 5
Mafia 2
Fallout 3
Empire: Total War
Far Cry 2
Starcraft 2
Rainbow Six: Las Vegas 2
Warhammer online
Forza Motorsport 3
Duke Nukem Forever (zal ik er ook maar bijnemen :p)

Wat wordt het weer een lekker vettig gamejaar!
Alle games die je daar noemt zijn echter opvolgers van het een of het ander... Dit in tegenstelling to Spore dat toch wel zeer origineel te noemen valt...
Spore is eigenlijk bestaande games in een nieuw totaalpakket. Ik zie het spel vooral zitten voor de nieuwe games die ze met zo'n engine gaan maken. De physics zijn prachtig maar ook gewoon het systeem waarop content wordt aangemaakt en levend wordt gebracht.

Buiten het technish aspect heeft spore mij echt niets nieuw te geven dat ik al in flow (eet alle kleine diertjes) -> the sims (plaats een huisje, een vuurtje en een trommel) -> civilization (overwin een andere stad met oorlog/cultuur/religie) heb gedaan. Behalve dat die zaken nu natuurlijk allemaal nog simpeler zijn gemaakt zodat het nog toegankelijker is.

[Reactie gewijzigd door Rizon op 22 februari 2008 15:30]

Mooi overzicht van de game. Ik denk dat het succes ervan erg gaat afhangen van hoeveel je kunt. Het laatste stukje van het artikel zegt "het zijn eigenlijk 5 minigames". Als je het zo bekijkt is het eigenlijk heel saai. Maar als je het als één superuitgebreide game bekijkt klinkt het weer heel veelbelovend. Ik ben benieuwd.

Overigens is de indeling van het artikel mij een beetje duister: Op pagina 3 zit er opeens een soort overzicht van de hele game tussen de spelbeschrijvingen in, die al vooruitwijst naar de verdere stukken van de game (en daardoor lastig te lezen is). En onder het kopje 'conclusie' staat nog een beschrijving van het laatste deel van het spel. Een meer logische indeling vind ik fijner lezen.
Precies. Bovendien: die conclusie is helemaal geen conclusie! Een echte conclusie mist namelijk gewoon. De vraag blijft: wat vind de reviewer nu eigenlijk van het spel? Wat zijn de positieve aspecten, en wat de negatieve?
Wat ik me afvraag. Kunnen alle fases van het spel nu offline gespeeld worden? Of kan je alleen tot een bepaalde fase offline, daarna online?

trouwens erg leuke link over hoe het maken van een beest er precies uitziet:

http://www.youtube.com/watch?v=V5TXEUiR1Xk

[Reactie gewijzigd door Erhnam op 21 februari 2008 11:11]

Ik denk dat het hele spel offline zal te spelen zijn. Er wordt genoeg procedureel gegenereerde content meegeleverd met het spel om je eeuwig bezig te houden. In principe zou je het kunnen spelen zonder ook maar één keer online te komen, op het activeren met je key na dan.
Maar zo mis je een groot deel van het sociaal aspect van het delen van je eigen creaties, en de interactie met wezens gemaakt door andere spelers.

Ik vraag me wel af hoe ze de ingebouwde YouTube-filmpjes gaan aanpakken: als iedereen een filmpje upload zal Youtube overstromen met korte animaties van Spore-creatures, iets waar de gewone gebruiker geen nood aan heeft. Dus zouden ze een filter moeten inbouwen bij ofwel EA of YouTube. Want het blijft een goed idee om ze te kunnen zien bewegen. :)

Ps: inderdaad een hilarische presentatie, Robin Williams bleef maar grappen maken met zijn creature. 8)7

[Reactie gewijzigd door Zerrick op 21 februari 2008 13:00]

Je speelt altijd offline. Je gaat alleen online om content te downloaden/uploaden van/naar Sporepedia. ;)
Erg tof om te lezen. Dit gaat zeker een spel zijn wat ik ga kopen.
Ben wel blij dat je niet elke maand hoeft te gaan betalen zoals met WoW bijvoorbeeld.
Ik ben ook erg benieuwd naar het spel. Mijn interesse is al een jaar geleden gewekt.

Wel ben ik bang dat het een leuk spelletje voor tussendoor wordt en dat je er snel op uitgekeken raakt. Waarschijnlijk is het maken van een nieuw beestje het leukste, net zo als het maken van een nieuwe char in een MMORPG.

Voor mij zal het een uitdaging worden om een ras te maken die als een soort plaag de planeten veroverd.

Vet spel. Ik kijk er naar uit.
Mij lijkt ook het ontwerpen van de beesten, gebouwen en dergelijke het leukst. Daarom denk ik dat ik mij met spore wel langer kan vermaken omdat dat juist het hoofddoel van het spel lijkt te worden (correct me if im wrong). Ik vond het bijvoorbeeld bij de sims ook leuk om een huis te maken maar daarna was de lol er gewoon af. Daarom hoop ik dat dit spel mij wat langer kan vermaken.
Er zou een freeware creature editor vrijgegeven worden "binnenkort". Als je enkel creatures wil maken hoef je het spel niet eens te kopen :).
Ik moet hierbij wel een beetje denken aan het spel Black&White :-)
B&W had vaststaande (creature)modellen en scenario's, in Spore heb je daar veel minder last van. :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True