Door Tom Rosens

Philips Ambx - Wij hebben het licht gezien

Bundels en installatie

Philips Ambx - logoPhilips loopt al een tijdje met zijn Ambx-systeem te leuren en het apparaat staat sinds een tijd ter promotie bij de Media Markt. Het probleem daarbij is echter dat de licht-, kleur-, geluids-, tril- en windeffecten van het apparaat niet uit de verf komen in een drukke Media Markt of op een beursvloer.

Daarom zonderde ik me af in een duistere computerkamer om het Ambx-systeem eens aan de tand te voelen. Philips bouwt met Ambx voort op de Ambilight-technologie. De technologie analyseert realtime het inkomende televisiesignaal en produceert een achtergrondverlichting die afgestemd is op wat er op het scherm wordt weergegeven. Ditzelfde effect wordt gecreëerd met de twee ledlamp-pilaren die aan weerszijden van het computerbeeldscherm geplaatst worden. Daarnaast is er nog een grotere ledlamp die achter het beeldscherm geplaatst dient te worden, de zogenaamde Wall Washer. De ledlampen kunnen volgens Philips meer dan 16 miljoen additieve rgb-kleuren weergeven, al hebben we dat zelf niet nageteld.

Ambx - foto
Toca Race Driver 3 met Ambx

Met Ambx haal je echter meer in huis dan lichteffecten alleen. De twee ventilatoren moeten windeffecten weergeven en de trilpad is een polssteun met trilfunctie. Daarnaast wordt het systeem voorzien van een 2.1-geluidssetje met een losse 80W-subwoofer en twee 40W-speakers die ingebouwd zijn in de twee led-pilaren.

* Verschillende pakketten

Voor de complete bundel moet de zogenaamde Premium Kit worden aangeschaft, die van Philips een adviesprijs van 399 euro heeft meegekregen. Hiermee wordt een subwoofer, twee ledlampen met ingebouwde speakers, Wall Washer, twee ventilatoren en trilpad in huis gehaald. Philips heeft daarnaast nog drie andere setjes samengesteld voor gamers met een lager budget.

Philips Ambx - productfoto

De Starters Kit is raadzaam voor gamers die al een aardig geluidssetje thuis hebben staan. Hierin bevinden zich een Wall Washer en de twee led-lampen voor een prijs van 199 euro. Dit kan eventueel aangevuld worden met de Extension Kit van 129 euro, waarin zich twee ventilatoren en een trilpad bevinden. Daarnaast heeft Philips nog de ProGamer Kit van 239 euro, waarin de Wall Washer, twee led-lampen met ingebouwde speakers en de subwoofer zitten.

Ambx - foto
Jericho met Ambx

* Installatie

Gamers die het setje willen kopen moeten beseffen dat de Wall Washer een achterliggende muur moet verlichten. Mocht je computerbureau tegen een raam geplaatst zijn of helemaal niet tegen de muur staan, dan wordt het schuiven met de inrichting indien je er toch van wilt genieten. Mijn test-pc stond wel tegen de wand, maar het beeldscherm moest toch een stuk naar voren om ruimte te maken voor de led-lamp. Hierbij zit de stroomkabel en de videokabel aardig in de weg en beide kunnen niet altijd om de lamp heen geleid worden - dan maar de lamp bovenop de snoertjes. De Wall Washer is het enige apparaat dat van voeding voorzien moet worden; de rest van de apparatuur wordt aangesloten op de led-lamp. De twee led-pilaren en ventilatoren worden aan weerszijden van het beeldscherm geplaatst en de trilpad leg je voor het toetsenbord. De subwoofer kan ergens onder de tafel weggewerkt worden. Na de installatie van de software kon er - eindelijk - gespeeld worden.

Games, rumble en wind

* Ondersteunde games

Ambx werd door Philips voor het eerst getoond in 2006. De eerste spellen die volledig gebruikmaakten van het systeem waren Toca Race Driver 3, Broken Sword: The Angel of Death en Defcon. De ondersteuning voor Ambx werd direct bij de spelinstallatie geïnstalleerd. Deze drie spellen uit 2006 zijn nog steeds de enige games die 'out-of-the-box' met het Ambx-systeem overweg kunnen. Voor nieuwere spellen moet er per game een patch gedownload worden om het spel met Ambx te laten samenwerken. Het gaat blijkbaar om later gemaakte afspraken met de ontwikkelaars om de techniek achteraf toe te voegen. Games als Supreme Commander, Far Cry, Jericho, Overlord en Unreal Tournament 2004 maken hierdoor volledig gebruik van het systeem.

Ambx - foto

Met het installeren van de zogenaamde Fx-Generator kunnen ook oudere spellen gespeeld worden. Hierbij worden alleen de lichteffecten gebruikt. Meer dan honderd spellen worden hiermee voorzien van de lichteffecten. Hieronder vallen Age of Empires III, Battlefield 2, Bioshock, Call Of Duty 4: Modern Warfare, Colin McRae Dirt, Half-Life 2, Need For Speed Underground 2, Rollercoaster Tycoon 3 en The Elder Scrolls IV: Oblivion.

* Trillen

Het point-and-click adventurespel Broken Sword: The Angel of Death kan volledig met de muis bestuurd worden. Ergens is dan ook wat mis gegaan, als dit spel een van de drie games is die als showcase dient voor het Ambx-systeem. Het spel maakt namelijk gebruik van de trilpad, de balk die voor je toetsenbord ligt, en met een muisbesturing is het toetsenbord net hetgeen wat je niet aanraakt in het spel.

Ambx - foto

Als je handen niet op de trilbalk geplaatst zijn heeft het ding bovendien soms de neiging om van het bureau te trillen, waardoor het tevens nog meer lawaai maakt dan het al doet. Ook tijdens cutscenes, waarbij ik de neiging heb mijn handen van het toetsenbord te halen, zijn de gesproken dialogen moeilijker te verstaan door het lawaai van de trilbalk. Bovendien voel je de trilfunctie dan niet, iets wat bij een controller niet het geval is, omdat je deze minder snel weglegt.

De rumblefunctie voelt ook minder logisch dan in consolecontrollers. Ik vond het trillen onder mijn polsen eerder vervelend, terwijl ik wel veel waarde hecht aan rumble in een controller, waarbij het vooral je handen zijn die trillen. Daar komt nog bij dat het balkje eigenlijk iets te hoog is, waardoor mijn polsen niet fijn kunnen rusten.

Ambx - foto
Jericho met Ambx

* Windeffecten

De twee ventilatoren zijn in staat om aardig wat wind in je gezicht te blazen tijdens een spelletje. Bij de ene game voelt dit echter natuurgetrouwer dan de andere. Ontwikkelaars lijken er een handje van te hebben om in keuzemenu's van spellen de wind- en lichteffecten op maximaal te zetten. Hierdoor maak je in ieder geval wel sneller een keuze uit het menu. Toch is het windeffect zeker de meest originele functie van het geheel. Een lekker briesje tijdens het gamen maakt het zeker aantrekkelijk om ook op snikhete dagen achter de pc te blijven zitten. Maar voegt het wat aan de spelbeleving toe? In het racespel Toca Race Driver 3 komt de functie het meest tot zijn recht. Hoe harder je rijdt, des te harder de wind in je gezicht blaast.

Ambx - foto

In spellen zoals Jericho, Overlord en Broken Sword werkt het effect soms wat minder. Net zoals de trilplank hebben ook de ventilatoren last van overbodige geluidsproductie. Ze produceren dan wel minder decibellen, maar het geluid is soms storend. Een zacht briesje klinkt ineens mechanisch, maar bij het racen valt het geluid meer samen met het geluid van de auto. De ventilatoren worden toch meer gebruikt als een gadget en het is ook de vraag of iedereen zit te wachten op een continue stroom van wind in zijn gezicht, zoals bij een racespel.

Licht, films en toekomst

* Licht uit, Ambx aan

De drie led-lampen doen in principe wat de Ambilight ook doet. Onafhankelijk van elkaar geven ze kleuren weer die op het beeldscherm getoond worden. Als bijvoorbeeld de linkerkant van het scherm overwegend rood is dan geeft de linker led-lamp een rode kleur weer. Soms tonen de lampen bovendien aanvullende kleuren om extra effecten aan een spel mee te geven. Zo gebruikt Toca Race Driver 3 de led-pilaren voor het groene en rode licht in de racewedstrijd om aan te geven wanneer je mag gaan rijden. Helaas worden dit soort trucjes met unieke lichteffecten maar weinig uitgehaald. De lampjes tonen vaak de kleuren van het scherm en vallen daardoor niet altijd op, zoals meestal in Jericho en Overlord gebeurt. De lampen geven wel extra sfeer mee en vergroten het beeldscherm als het ware iets.

Ambx - foto
Toca Race Driver 3 's avonds met Ambx en groen licht

Omdat je meer met de actie op het scherm bezig bent, vallen de lichtjes niet altijd op. In cutscenes werkt het effect juist heel sterk. Deze momenten aanschouw je meer het geheel en geven de lampen een sfeervol extra. Het is zonde dat de leds overdag in het niet vallen. In een kamer waar het daglicht naar binnen schijnt is het soms helemaal niet te zien dat de lampen ook maar iets doen. Hierdoor is het systeem meer geschikt voor nachtelijke gamers, die tot de late uurtjes achter de pc zitten. Een andere optie is natuurlijk de gordijnen dicht te trekken, al moet de kamer flink verduisterd worden om enig effect te bekomen.

Ambx - foto
Toca Race Driver 3 overdag met Ambx en groen licht

* Films en muziek

Het is mogelijk om het Ambx-systeem ook in te zetten bij het kijken naar films en series of bij het luisteren naar muziek op de computer. Hierbij wordt de film of het muzieknummer ondersteund met de lichteffecten. In dat geval zijn de effecten niet voorgeprogrammeerd en is de algemene kleur vooral wit. Als een bepaalde kleur veel voorkomt in het beeld kleuren de lampen wel mee. Op dit moment is het systeem niet echt indrukwekkend in combinatie met films. Het zou overigens wel prachtig zijn als de windeffecten in de toekomst ondersteund worden en bijvoorbeeld bij dvd’s ingebakken zou worden. Op dit moment is het mogelijk om Ambx te gebruiken met Itunes, VLC Media Player, Window Media Player Classic en QuickTime.

Ambx - foto
Tv-serie 's avonds met Ambx
Ambx - foto
Tv-serie overdag met Ambx

* Geluid

Philips beweert een 'ongelooflijke game-ervaring' te bieden waar geluid vanzelfsprekend ook een onderdeel van is. Het is dan ook vreemd dat deze totaalervaring geen 5.1-kanaalsgeluid betreft, maar een simpel 2.1-setje. Het is mogelijk dat Philips in de toekomst alsnog een 5.1-systeem gaat leveren.

* Toekomst

Het zou leuk zijn als Philips de Ambx kan inzetten als onderdeel van de gameplay en niet alleen als ondersteuning ervan. Het systeem staat ook niet standaard bij elke gamer. Hierdoor is het jammer dat spelontwikkelaars hun creativiteit niet los kunnen laten op het systeem om het meer te integreren in het spel. Zo zou de speler bijvoorbeeld een uitgang in een grot kunnen vinden op basis van uit welke gang het meeste tocht komt of kunnen de led-lampen een grotere rol spelen. Het is mogelijk om de pc het Ambx-systeem te laten detecteren en zo unieke functies in een spel te activeren. Spelbedenkers moeten hierbij zowel gameplay bedenken voor mensen met en zonder het systeem. Dat gaat echter niet gebeuren als te weinig mensen het pakket aanschaffen.

Conclusie

Philips led-pilaarAls gamer moet je er veel voor over hebben als je wilt genieten van de extra belevenis die Ambx kan bieden. Je bureau moet tegen de muur staan, je moet je niet vies zijn van de lampjes en ventilatoren rondom je beeldscherm en bovendien moet je kamer ook nog eens donker zijn om het effect van de lichten te kunnen zien. Indien je de lampen kunt zien is het een leuke sfeerverhoger, maar een deel van de tijd vallen de lichtjes niet eens op, omdat je meer met de actie op het scherm bezig bent.

De trilpad is geen ideale manier om rumble aan een spel toe te voegen. Het voelt niet altijd natuurlijk en het ding maakt naar onze mening veel te veel lawaai. De windeffecten zijn echter wel een leuke toevoeging, indien ze bij het juiste type spel gebruikt worden en goed ingezet worden door de ontwikkelaars.

Dan is er het grootste nadeel: op dit moment maken te weinig spellen volledig gebruik van de Ambx-functies. Dat zijn toch wel erg veel nadelen voor een pakket waar een prijs van 399 euro aan hangt. Bovendien krijg je hiermee enkel 2.1-kanaalsgeluid. De Starters Kit zien we dan ook nog als de meest realistische optie voor wie er echt op staat de led-lampjes in huis te halen.

Pluspunten

+ Kan de gamebeleving verhogen

Minpunten