Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Dreams voor PlayStation 4

Fantastische tools, maar niet voor iedereen

27-02-2020 • 06:00

81

Multipage-opmaak

Surfing en Shaping

Samengevat

Met Dreams voert Media Molecule het motto 'play, create, share' verder door. De studio heeft veel minder 'game' in Dreams gestopt en legt meer nadruk op de ingebouwde editor, vooral door middel van uitstekende tutorials. Hoe goed die tutorials ook zijn, we missen wel een beetje de campagne. Het aanbod aan games uit de Dreams-community groeit gestaag, maar maakt ook duidelijk dat de meeste gebruikers blijven hangen in het namaken van bekende voorbeelden. Wat niet helpt, is dat de besturing niet geschikt is voor elke spelvorm en ook niet is aan te passen. Dreams is een bijzonder krachtig stuk gereedschap, maar vergt geduld, creativiteit en doorzettingsvermogen. Wie daarover beschikt kan precies de dromen waarmaken die Media Molecule voor ogen heeft. Voor iedereen die er niet over beschikt, mist Dreams een volwaardige campagne.

Getest

Dreams, PS4

Prijs bij publicatie: € 40,-

Vanaf € 34,90

Vergelijk prijzen

Sony geeft het Engelse Media Molecule al jaren de ruimte om zich uit te leven in eigenzinnige games die vrijwel steeds draaien om het principe 'play, create, share'. De studio hoopt te bereiken dat spelers ook makers worden en dat het maken van een game net zo leuk, spannend en uitdagend wordt als het spelen ervan. Dat was al de kern van de twee LittleBigPlanet-games van de studio, en met het nieuwe Dreams wil Media Molecule er nog een stap verder in gaan. Waar LittleBigPlanet vooral een game is waarmee je ook iets kunt maken, is Dreams eerder het omgekeerde. Het is een programma waarmee je games kunt maken, en als gevolg daarvan kun je het een en ander spelen. Dat is ook waar de titel van de game vandaan komt. Media Molecule wil dat de games die je maakt net zo fantasievol zijn als je dromen, en bovendien makkelijk te realiseren.

De belangrijkste onderdelen van Dreams zijn Dream Surfing en Dream Shaping. Surfing is het verkennen van de creaties die met Dreams zijn gemaakt. Je krijgt een keurig overzicht van de creaties die door Media Molecule en de vele gebruikers van Dreams zijn gemaakt en gedeeld. Het zijn niet allemaal games. Soms gaat het om een film of een andere creatieve uitspatting. In Shaping kun je zelf iets maken. In dit onderdeel open je de editor waarmee je aan de slag kunt. Je hoeft dus niet per se complete games te maken. Je kunt ook louter muziek maken, een animatie, een personage, of statische onderdelen van een game. Shaping is niet alleen de editor, het is ook een platform waarop je dergelijke onderdelen kunt uitwisselen. Dat is meteen ook de kracht van Dreams. Als je wel goed bent in het bouwen van een spelwereld maar niet in het maken van muziek of het bedenken van toffe personages, kun je immers onderdelen van anderen in je creatie opnemen.

Kies een Imp

Om door beide delen van de game te navigeren, kies je eerst een Imp. Dit pluizige beestje heeft nog het meest weg van een Wuppie met een punthoofd. Dat punthoofd is je cursor, zowel in het menu van de game als bij het bouwen van iets in de editor. Als je middels die cursor door Dream Surfing navigeert, kom je als eerste Art's Dream tegen, het pièce de résistance dat Media Molecule met Dreams heeft gemaakt. Dreams bevat geen campagne zoals LittleBigPlanet, maar Art's Dream komt erbij in de buurt. Het is de grootste en meest uitgebreide game die in Dreams voorhanden is. Althans, voorlopig.

Korte campagne

Art's Dream is een game waar je zo'n twee uur mee zoet bent, een beetje de lengte van een speelfilm. Wat je in die twee uur ziet voelt ook aan als een speelfilm. Centraal staat Art, die contrabas speelt in een jazzband. De naam van de hoofdpersoon is uiteraard niet voor niets gekozen, hij verwijst naar de creativiteit die Media Molecule met Dreams hoopt op te wekken. Het is ook de boodschap in het verhaal: vriendschap en creativiteit zijn de voornaamste doelen in het leven.

Art's Dream is mooi vormgegeven en laat heel goed zien wat er allemaal in Dreams mogelijk is, zowel in uiterlijk als in spelvormen. In de game komen allerlei genres voorbij. Een beetje platformen hier, een beetje racen daar: de makers laten van alles voorbijkomen. Er trekken ook verschillende stijlen aan je voorbij. Er zijn hele vrolijke en hele duistere stukken, waarbij steeds het wat pluizige uiterlijk opvalt dat we ook kennen uit de eerdere games van de studio. Waar de spelwereld in LittleBigPlanet ook nog een haast fotorealistische kant had, is het hier allemaal wat meer impressionistisch. Dreams bevat gereedschap waarmee je delen van de spelwereld er makkelijk uit kunt laten zien als een gekleurde en door jou in vorm geknede bol watten. Het is een mooi effect, dat ervoor zorgt dat alles wat je maakt er al snel 'erg Media Molecule' uitziet.

Creaties van anderen

Art's Dream is de showcase, het is de game die toont wat er allemaal met Dreams mogelijk is. Je kunt er in allerlei genres uitgebreide en afwisselende games mee maken, vol verhaal, tekst, animatie en muziek. Dat blijkt ook als je dieper in Dream Surfing duikt. Er is al een flinke voorraad aan user generated content, precies zoals de makers hoopten. Omdat Dreams net uit is, zijn het nu vooral korte, kleine games die vaak zijn gebaseerd op klassieke voorbeelden. We zagen veel games in de stijl van Galaga en Space Invaders, veel kleine racegames die doen denken aan Mario Kart, wat Guitar Hero-achtige games, en veel platformgames. Dat laatste is wellicht een gevolg van het feit dat dit genre een van de eerste voorbeelden is die Media Molecule aanhaalt in de zeer uitgebreide tutorials. Gelukkig zijn er ook al games die aantonen dat je wel degelijk kunt ontsnappen aan de typische stijl van Media Molecule. Ook de eerste vrij realistisch uitziende shooters zijn al in de lijst te vinden. Het meest verrassend is dat er redelijk wat korte films opduiken, of games die afgeleid lijken van Death Stranding, een titel waarin je eigenlijk alleen maar rondloopt.

Uitgebreide tutorials

De tutorials die Media Molecule voor Dreams heeft gemaakt, zijn fantastisch. Er zijn twee soorten. Ten eerste zijn er de interactieve, waarbij je stap voor stap alle aspecten van de editor uitgelegd krijgt en vervolgens de stappen herhaalt die het programma net toonde. Er zijn echter ook aparte video-instructies waarbij je achterover kunt leunen. Die laatste zijn meer geschikt voor als je de hoofdlijnen al weet en een opfrisbeurt of wat verdieping wil. De tutorials zijn zo indrukwekkend omdat Media Molecule niet alleen heel goed, consciëntieus en geduldig uitlegt wat er mogelijk is, maar daarbij ook precies de juiste toon aanslaat.

Leren van anderen

Wat de tutorials bovendien duidelijk maken, is dat je kunt leunen op het werk van anderen. Alles wat met Dreams is gemaakt, kun je in de editor openen, aanpassen en gebruiken. Dat geldt voor de losse bouwstenen die mensen uploaden, maar ook voor complete games. Zo kun je van anderen leren, of onderdelen van andermans werk hergebruiken: die ene boom die zo mooi is, die auto, of dat stuk logica. Want hoe eenvoudig Media Molecule het ook gemaakt heeft, het laten bewegen van delen van de spelwereld zal niet voor iedereen even makkelijk zijn.

Daarbij is het jammer dat je uitgerekend Art's Dream niet kunt gebruiken. Je kunt kiezen of anderen de game die je hebt gemaakt wel of niet kunnen openen in de editor, maar vreemd genoeg heeft Media Molecule Art's Dream daarvan uitgesloten. Juist in de game waarin de studio alles uit de kast trekt en waarin eindeloos veel voorbeelden zitten, mag je niet spieken. De reden daarvoor is ons onbekend. Wellicht is hiervoor gekozen omdat het geheel te traag wordt als je een groot project als Art's Dream opent in de editor?

Niet voor iedereen

Hoe goed de tutorials ook zijn, bij Dreams geldt nog sterker dan bij LittleBigPlanet dat het niet voor iedereen is weggelegd om iets leuks te maken. Niet iedereen heeft het geduld, de creativiteit en het doorzettingsvermogen om een complete game af te leveren. Dat is ook meteen de reden waarom de meeste creaties hooguit als minigame kunnen worden bestempeld.

In dat opzicht schiet Dreams wat tekort ten opzichte van beide LittleBigPlanets. Die hadden een prima en uitgebreide campagne waar je uren mee zoet kon zijn. Dat mist Dreams een beetje. Art's Dream is prachtig, maar daarna wordt het snel minder. Media Molecule heeft nog wat minigames gemaakt waarvan een aantal best aardig zijn, maar die zijn nog nadrukkelijker dan Art's Dream bedoeld als voorbeeld, dus als lesmateriaal. Het aanbod vanuit de Dreams-community groeit gelukkig snel, maar het bestaat ook voornamelijk uit minigames, net als voorheen bij LBP.

Besturing

Een ander punt dat het succes van Dreams wellicht in de weg staat, is de besturing. Die is prima voor het soort platformgames dat Media Molecule gewend is te maken, maar voor veel andere genres is hij niet ideaal. Bijvoorbeeld voor een racegame of een wat serieuzere shooter is de besturing minder geschikt. En hoewel je erg veel aan kunt passen in de editor, kun je hier weinig aan veranderen. Het leidt ertoe dat de besturing in veel games net niet goed aanvoelt, en dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat veel creaties nooit echt lekker spelen. Het valt op omdat veel games in Dreams zijn afgeleid van overbekende voorbeelden waarvan de besturing inmiddels de standaard is geworden. Dat de games in Dreams in veel gevallen net niet soepel aanvoelen, ligt dus niet zozeer aan de kunde van de betreffende maker, maar aan de besturing die niet kan worden aangepast.

Conclusie

Met Dreams gaat Media Molecule verder op het pad dat de ontwikkelaar met LittleBigPlanet is ingeslagen. Het motto 'play, create, share' wordt hier nog verder doorgevoerd. Media Molecule heeft veel minder 'game' in Dreams gestopt en legt meer nadruk op de ingebouwde editor, vooral door middel van de uitstekende tutorials. Hoe goed die tutorials ook zijn, we missen wel een beetje de campagne. Art's Dream laat zien dat er erg veel mogelijk is met Dreams en het smaakt naar meer. Helaas schort het aan dat 'meer'. Media Molecule levert zelf enkel wat minigames die voornamelijk zijn bedoeld als lesmateriaal. Het aanbod aan games uit de Dreams-community groeit gestaag, maar maakt ook duidelijk dat de meeste gebruikers blijven hangen in het namaken van bekende voorbeelden. Om het wat oneerbiedig te zeggen: Dreams voelt aan als een verzameling Atari Classics in een nieuw jasje.

Wat niet helpt is dat de besturing niet geschikt is voor elke spelvorm en ook niet kan worden aangepast. Wellicht is het wel goed nieuws dat Media Molecule in de toekomst ondersteuning voor online multiplayer en voor de PlayStation VR-headset in wil bouwen. Zover is het echter nog niet. Dreams is een bijzonder krachtig stuk gereedschap, maar vergt geduld, creativiteit en doorzettingsvermogen. Wie daarover beschikt kan precies de dromen waarmaken die Media Molecule voor ogen heeft. Voor iedereen die er niet over beschikt, mist Dreams een volwaardige campagne. De nu al indrukwekkende verzameling door fans gemaakt levels en games kan daar niet tegenop. Hij maakt alleen maar duidelijk dat dromen niet zo makkelijk zijn te realiseren als het lijkt.

Shots DreamsShots DreamsShots DreamsShots DreamsShots DreamsShots DreamsShots DreamsShots DreamsShots DreamsShots DreamsShots DreamsShots DreamsShots DreamsShots Dreams

Reacties (81)

Sorteer op:

Weergave:

Paul's 7 dient in perspectief geplaatst te worden:
  • De kritische reviews van Metacritic (61 op het moment van schrijven) geven de game gemiddeld een 8.9.
  • User reviews zijn vaak erg gekleurd (Zie Warcraft 3: Reforged) maar de 950 users die op dit moment de game hebben gereviewed geven een vrijwel vergelijkbaar cijfer: een 9.
Kortom, Paul ''Fear Effect'' (Voor de oudjes onder ons ;)) Hulzebosch zit dus met 1.9 tot 2 punten onder wat duidelijk een algemene consensus is tussen zowel kritische reviewers en de userbase. Waarom is dat?
  • Naar mijn idee begint dat al bij de titel: ''Fantastische tools, maar niet voor iedereen''. Op deze manier Dreams definieren doe je naar mijn idee het product tekort. Dreams is namelijk niet alleen maar een gereedschapkist: Een groot deel van Dreams draait om het spelen van andermans ''Dromen''. Dit kunnen games zijn, maar ook audiovisuele schilderijen, interactieve visuele muziek, animatiefilms, enzovoorts.
  • Dreams beperkt zich namelijk niet alleen tot games, maar bied meerdere ''modules'' zodat eenieder zich kan uitleven. De meesten zullen inderdaad games maken, maar als je alleen een muziekproducer wilt zijn, dan kan dat. Als je gevoel voor fotografie en directie hebt, dan kan je met Dreams ook je eigen animated shorts maken. Kortom, Dreams is veel meer dan tools.
  • Waar Hulzebosch mijn inziens vooral de mist ingaat is Dreams benaderen binnen de contexten van alleen maar een spel. Daarom is hij ook teleurgesteld dat er geen campagne aanwezig is, ofschoon de tutorials een game op zich zijn en Media Molecule ook zijn eigen demonstratie Droom heeft gemaakt. Dat eerste is vrij essentieel: Tutorials in Dreams zijn meer een minigame die je uitnodigt tot creativiteit dan een stappenplan dat je dient te volgen om iets voor elkaar te krijgen. Omdat er zoveel zijn, zou je dit makkelijk als een campagne kunnen beschouwen.
  • Dit alles wordt ironisch genoeg ook door Hulzebosch aangestipt, maar verbind dat echter met een score die lager dan de consensus is. Ik denk dat dit vooral komt omdat Paul puur de game bekijkt op wat het nu kan. niet wat het in potentie bied. Want dat is veel, meer dan je kan bedenken. Dat er nu nog weinig is dat dit aantoont valt dan ook te verklaren dat de titel net uit is.
Ik stel dus voor dat Paul aan het eind van het jaar de game nogmaals reviewt. Wat is er verbeterd, en dient het huidige cijfer een revisie te hebben? Dat lijkt mij de beste keuze. :)
Helemaal mee eens. Het is juist zo bijzonder dat iemand zonder een speciale IT opleiding de mogelijkheid krijgt om zijn "Dromen" uit te beelden met een volwaardige Game Engine. En dat allemaal op een relatief goedkope console met een simpele controller.

Daarnaast mogen dit soort mooie community driven projecten wel wat meer aangeprezen worden in deze tijd van afgeschermde Live Services, niets voorstellende Season Passes en veel te dure DLC packs.
Ik zie Dreams (misschien onterecht) wel een beetje als de PS4 aanhanger/concurrent van Mario Maker 2.

Maar ook in MM2 zit gewoon een campagne mode. Het is misschien niet super boeiend, maar zorgt er wel voor dat er vanaf moment 1 degelijke content beschikbaar is die je meteen kunt spelen. Dit soort spellen hebben vaak twee soorten gebruikers: spelers en makers. Dit helpt vooral de eerste groep een eind op weg.
Met diens verstande dat je domweg Mario Maker 2 in Dreams zou kunnen namaken ;)

Ik ben er eerder van overtuigd dat Dreams de volgende stap na Mario Maker is, door zelfs het gehele creatie aspect van het soort game bij de speler neer te leggen. En dan niet alleen voor de modellen - Ook voor de muziek, het landschap, de animatie. Het is dus een alles in 1 pakket.

''Maar dat kan met UE4 ook.'', zou je zeggen. En dat klopt. UE4 is vaak de spelmotor bij stek voor ontwikkelaars. Dreams (en dus de Bubblebath motor) brengt echter de leercurve een stukje naar beneden, maar presteert het tevens om toch vrijwel alle features te ondersteunen die je in UE4 ook zou kunnen doen. Dat is knap, want een alles in 1 ontwikkelkit is oftewel te moeilijk voor Henk de Speler, of te beperkt voor Paul de Ontwikkelaar.

Dreams, zoals ik het begrijp is de eerste succesvolle samensmelting van beiden. Dat dient niet onderschat te worden. Men roept in de comments dat het ''Roblox on Steroids'' is en dat is een snelle samenvatting. Inderdaad is het erg zoals Roblox, maar een Ontwikkelaar zal niet gauw een AAA titel in Roblox bouwen, want te beperkt. (Ofschoon er wel bijzonder Roblox games zijn, natuurlijk!)

Het is daarom ook wel te begrijpen waarom Dreams maar liefst 7 jaar in ontwikkeling is geweest - Het samenvoegen van twee doelgroepen die beide voldoening dienen te vinden in hetzelfde pakket is een uitdaging die in het verleden vaak net mis heeft geslagen.

Dreams lijkt daar verandering in te brengen. Lijkt,, want het is aan de community, aan de Spelers en aan de Ontwikkelaars om er iets van te maken. Dat is naar mijn idee het grootste minpunt van Dreams - Wordt het een succes?

We kunnen dat alleen maar dromen... ;)

[Reactie gewijzigd door Redneckerz op 22 juli 2024 13:42]

Kijk voor de grap eens rond op YouTube en je ziet wat de community NU al aan het maken is dat je je niet kunt bedenken wat er over een paar maanden staat... Hoewel de leercurve altijd stijl zal zijn lijkt het in Dreams minder stijl dan een echte andere engine zoals UE etc. Het is imho ontzettend knap wat ze hebben neergezet en voor de 40 euro denk ik dan ook echt een no-brainer.

Kijk bijvoorbeeld naar Fallout 4 Dreams Edition. Dat is toch absurd als je er over nadenkt dat iemand dat zo in elkaar knutselt op een PS4?

Ik denk dat Paul met een andere insteek de 'game' had moeten benaderen en dan veel meer de potentie zou hebben gezien. Jammer want het verdient zeker meer dan de 7 die het nu heeft gekregen van hem.
Een 7? Echt?

Dit is de meest innovatieve game die ik ooit gezien heb, minecraft on steroids...

En zelfs als je niets wil maken, is er zoveel te spelen dat het alsnog wel waard is.

En dan is het niet voor iedereen, call of duty is dat ook niet, noch forza.

Wat dit wel is is kwaliteit, een enorm geweldig stuk development.

Ik raad iedereen ook aan alex evan’s talk te bekijken over de development van dreams,
Fan-tas-tische talk (voor een gamedeveloper iig)

https://youtu.be/u9KNtnCZDMI
Innovatie hoeft niet meteen te betekenen dat een spel (of elk ander stuk media) meteen een perfecte (objectieve?) score verdiend. Problemen, gebreken en dergelijke blijven natuurlijk bestaan.

Overigens doet alles mij erg denken aan Project Spark wat een aardige poos geleden afgesloten is. Alleen ditmaal waagt Sony zich er aan.

[Reactie gewijzigd door Garfrost op 22 juli 2024 13:42]

Dat zei ik ook niet,
Wat ik wel zeg is dat dit een innovatieve game is druipend van kwaliteit.

Innovatie alleen hoeft geen hoge score te betekenen, maar in combinatie met deze hoge mate van kwaliteit zou een 8 of een 9 toch zeker op zijn plaats zijn imho.

Iedereen mag zijn eigen mening hebben ala maar we kunnen toch allemaal zien dat dit gewoon kunstig in elkaar is gezet, met attentie voor detail, en ik kan daar niets minder dan enorme lof voor uittrekken.

Een perfect score? Nee daar vraag ik niet om, maar een 7 middelmatig? Daar doe je deze game wel echt te kort mee imho
Dat hangt van af hoe je de game beoordeelt. Het is een game. Als je het als een game beoordeelt, is het gewoon een 7, door de besturing, korte campaign, etc.

Als game-gereedschap kan het dan wel een 10 zijn, maar het is uitgebracht als een game, niet als een game makers gereedschap.
Een 7 hoeft ook niet middelmatig te zijn. Er is een bepaald type gamer die zich hiermee flink zal vermaken, omdat die het leuk vindt om levels te bouwen.

Verder zeg je "En zelfs als je niets wil maken, is er zoveel te spelen dat het alsnog wel waard is."...Welke dan? Ik betwijfel dat er nu zoveel (leuke) creaties is die echt het spelen waard zijn of dat Dreams het spelen waard maken. Ik sluit niet uit dan het in de toekomst anders kan zijn

[Reactie gewijzigd door Supergamer007 op 22 juli 2024 13:42]

Ik zou zeggen kijk eens op youtube,
Honderden super indrukwekkende korte games gemaakt door de community, en dat groeit gestaag.

Veel zijn super leuke minigames, dingen die je niet snel in een complete game zou zien (maar wel super leuk om 15 min tot een uurtje te spelen) maar sommige langere ervaringen zitten er ook bij.
Ik heb gekeken op Youtube 3 videos van de beste "creaties" in Dreams. Ik was niet echt onder de indruk. Zowel grafisch als qua gameplay. Maar hoe kan je beoordelen via Youtube of een creatie leuk is om te spelen? Ik ben ze nog niet gezien. Ik hoop wel dat ze zullen komen, maar een overvloed aan leuke games verwacht ik niet. Zier er allemaal houterig en beperkt uit.

https://www.youtube.com/watch?v=rTkKZLCL-vw

[Reactie gewijzigd door Supergamer007 op 22 juli 2024 13:42]

Tja, altijd is er wel weer iemand beledigd over het punt... Dat stopt alleen als Tweakers ooit zou stoppen met punten geven.
Ik ken de 'game' niet, maar kan me wel in de redenering vinden. Geweldig stuk gereedschap als je zelf iets wil maken, maar het is uitgebracht op een game console dus dan is het niet gek om het te bekijken als zijnde een game. En als er dan weinig te doen is voor wie het ook als game benadert dan mag dat best zijn weerslag op het punt hebben (buiten dat het gewoon altijd een subjectieve beoordeling, een mening, is).
Het zou inderdaad beter zijn dat Tweakers stopt met scores te geven want ik snap deze score ook helemaal niet. Ik snap de minpunten en die zijn correct maar een 7 vind ik echt bizar voor één van de meest innovatieve games die ik ooit gezien heb.
Zo krijgen ook meestal de meest innovatieve smartphones lage scores met minpunten beschreven die een week later als pluspunten dienen bij andere telefoons....allemaal met een korreltje zout nemen wat iemand van tweakers ervan denkt...tis maar een mening.
Dat doe ik altijd hoor ;) Maar dat net Dreams op Tweakers zo laag scoort doet me een tonnetje zout doen bij bestellen.
Innovatief hoeft niet goed te betekenen, Ken het spel zelf verder niet behalve van filmpjes, en dus aantal games er van gezien, dat gedeelte van wat ik gezien hebt is niet veel boeiends

Kan me voorstellen dat het editten erg leuk kan zijn, maar daar moet je wel van houden.

Van wat ik tot nu toe gezien heb van dit spel zou ik het ook een 7 7,5 geven, echter wellicht als ik het zou spelen zou ik het misschien geweldig vinden en het ook een 9 geven

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 juli 2024 13:42]

Je moet idd het spel gespeeld hebben om echt een oordeel te kunnen vellen want in dit geval betekend innovatief wel goed.
maar het is uitgebracht op een game console dus dan is het niet gek om het te bekijken als zijnde een game.
Ik ben dit niet helemaal met je eens. Ik snap de teleurstelling ook echt wel hoor. Maar ik vind wel dat je moet reviewen met in je achterhoofd gehouden wat het is. En dat is eigenlijk een ontwerp programma ook al is het op een game console. Omgekeerd zou je het denk ik ook niet goed vinden. Zoals dat je een racespel slecht beoordeeld wordt terwijl het race gedeelte zelf goed gevonden wordt maar de track editor werkt niet lekker. Dat het genoemd wordt is natuurlijk alleen maar goed maar het is niet de hoofdpunt van het spel.
Zonder het "spel" te kennen weet ik ook niet goed wat het is. Een spel of een editor?

Misschien zit daar ook juist het probleem.
Het is YouTube voor gamers. Gamers maken zelf content (games) en bewonderen elkaars content. Dat is nu net wat deze game zo fijn maakt. Maak je zelf geen content dan kan je nog altijd van je sokken geblazen worden door sommige content
Mee eens. Desondanks de minpunten vind ik een 7 toch echt een beetje te laag voor wat deze game naar voren brengt kwa innovatie,
Project spark had hetzelfde. Goede editor, maar matige (mini)games. Ja het is knap wat sommigen ermee maken, maar de hoeveelheid content die de moeite waard is, is erg klein en het merendeel komt niet boven de gimmick factor uit. Zelf iets maken kost enorm veel tijd en is dus inderdaad niet voor iedereen weggelegd.

Ik snap het wel en zo innovatief is deze game nou ook weer niet. Game Editors zijn er al lang en wellicht met een iets moeilijkere besturing, maar net zo uitgebreid.

De vraag is vooral: Waarom zouden mensen die goed zijn in dergelijke levels te maken, kiezen voor dreams en niet gewoon een leveleditor als Unreal Engine?

En net als Project Spark zal ook hier de kaars vrij snel uitgaan als de nieuwigheid eraf is.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 juli 2024 13:42]

De manier hoe Media Molecule het bouwen van games simpel maakt is wat vooral special is. Dit is ook duidelijk terug te zien in Little Big Planet, waar tot nu toe meer dan 3 miljoen levels gepubliceerd zijn.

En deze level editors zijn sowieso niet te vergelijken met game engines
Project spark alhoewel interessant had nowhere near de kwaliteit en diepte die deze game heeft.

Dat zien we ook gewoon teurg in de verschillen in metacritic score
Ik ken het spel nog niet buiten deze review om, maar ben het wel met je eens. Dit is een gevalletje "zoeken naar minpunten" zoals wel vaker voorkomt bij reviews hier. Er is geen een spel dat elke doelgroep raakt, ongeacht leeftijd of persoonlijke voorkeuren.

Daarnaast ben ik het ook niet eens met "Dat is ook meteen de reden waarom de meeste creaties hooguit als minigame kunnen worden bestempeld." Als iemand een spel ontwikkelt kan de persoon dit gewoon uitbrengen als een serie, waardoor je een episodische release krijgt, wat vaak gebeurd bij spellen tegenwoordig en al helemaal bij community releases, kijk maar bijvoorbeeld naar levels van Portal 2 of Golf With Your Friends die door de community zijn gemaakt.

Gelukkig zijn reviews maar meningen en alles behalve leidend, dus ik ga dit spel ook bekijken. Mocht ik het leuk vinden, schaf ik het spel aan.
Ik zat juist te denken aan Roblox on steroids.
Mijn kinderen zie ik daar ook games doen die ik zelf 20 jaar geleden op de PC speelde (en omdat het hier im roblox gaat, waren de games die ik toen speelde van grafisch mooier dan de roblox games).
Innovatief? Het volgt het pad wat gelegd is door games zoals Little Big Planet, Project Spark en andere :?
Nou nou, Minecraft on steroids zou ik eerder aan Fortnite denken. Als je ziet wat voor creatieve dingen daar in gebouwd worden, tot compleet nieuwe spelmodi toe.
Meest innovatieve? ...Dan heb je SEUCK gemist! Je bent ook wat te jong. ;)

Desalniettemin ben ik het verder helemaal met je eens! :)

Edit: en met SEUCK maakte men niet alleen Shoot 'Em Ups.

[Reactie gewijzigd door Stinky9 op 22 juli 2024 13:42]

Het zal aan mij liggen (ik moet het artikel nog helemaal lezen) maar als ik naar de samenvatting kijk, snap ik niks van waar het over gaat. Eerst dacht ik dat het ging om een of andere editing tool (notepad++ of zo) maar het bleek om een game te gaan. Ik word niet geraakt door de samenvatting om het hele verhaal te lezen van dit artikel...
Hier hetzelfde. “Fantastische tools maar niet voor iedereen” Hoe moet je daaruit afleiden dat het een spel is en geen tool zoals in de titel staat? 8)7
Omdat de review staat in de categorie 'games'?? :)
(en klein beetje omdat de review geschreven is door Paul)
maar als ik naar de samenvatting kijk, snap ik niks van waar het over gaat.
Dat heb ik ook, maar om een totaal andere reden.
Wat mensen tot nu toe al instaat zijn om te maken in gewoon bizar.

"niet voor iedereen"..... sinds wanneer is dat een criteria dan? Sekiro is ook niet voor iedereen en een fkn fenomeen. Zo zijn er nog tig andere games, die hier niet op afgerekend worden. Sterker nog ik heb liever een game die 'niet voor iedereen is' en uitgesproken durft te zijn.
Als je dat argument al maakt, dan wil ik op zn minst de woorden 'mario maker' terug zien. Als een 'creator' die wel toegankelijk. Dan heb je daartussen nog Trials, maar laat ik niet de illusie hebben dat Trials hier vermeld gaat worden. En zelfs dan zijn deze games eigenlijk niet vergelijkbaar.

Als Dreams straks een killer librarzy heeft met het niveau wat we nu al zien.
Mensen die daadwerkelijk een Ghost of Tsushima trailer na hebben gemaakt en nu dus speelbaar. Diepe buiging.
Het is niet heel vreemd dat bij een game, die niet lang uit is, er nog geen volwaardige games van dit productieniveau in zitten. De learning curve is hoger en het aantal benodigde uren. Dus dan vraag ik me af, hoe lang houdt dit argument van Paul staande: "Dat is ook meteen de reden waarom de meeste creaties hooguit als minigame kunnen worden bestempeld."
Dit is een sidenote/waarschuwing op zn best. Let op! Als je niet komt om te creeren, maar vooral om te spelen, wacht dan nog een paar maanden en verdiep opnieuw.

Wat ik tot dusver hoor (podcasts) en lees, is Dreams echt super indrukwekkend.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 22 juli 2024 13:42]

"niet voor iedereen"..... sinds wanneer is dat een criteria dan?
"niet voor iedereen" komt op mij over als zijnde "voor een heel klein publiek", als een niche in een niche in een niche.
"niet voor iedereen" komt op mij over als zijnde "voor een heel klein publiek", als een niche in een niche in een niche.
Dat heb jij wel een hele specifieke interpretatie van zo'n heel algemeen statement.
Iets wat ook wel bij films wordt gebruikt als in."ach.. je moet er een beetje van houden"
Once Upon a Time in Hollywood = Niet Voor Iedereen. Maakt die film echt niet minder.

Ik snap ergens dat je iets wil zeggen over 'toegankelijkheid' en dat mag. Dat zoiets meeweegt in het cijfer vind ik heel erg ver gezocht. Zeker vanwege die aspecten die Paul erbij gebruikt om het te onderbouwen. Zaken als 'creativiteit' en 'geduld'. Kwam 'geduld' ook terug in de review van Red Dead Redemption? Of is het in die game iets meer 'smaakregelateerd' oftewel.... niet voor iedereen....

Sekiro is zo toegankelijk als een spijkerbed (jouw niche van een niche in een niche van nichesness). Dit volgens Tweakers gewoon een "Frustrerend meesterwerk" met een 9.5 (goed zo Jurian). Je zou argumenten kunnen maken voor een 9, omdat de bosses de pacing en vooral exploratie wat in de weg zitten, maar dat terzijde.
Als je het vergelijkt met LittleBigPlanet, is dit spel niet voor de hele doelgroep van dat spel. Ik vond het super leuk om (vooral samen) te spelen, maar Dreams denk ik niet.

Waarom? Omdat er geen campaign is zoals in LBP. Je moet of echt van de creative mode houden, of hopen dat de community content leuk genoeg is voor jou.

Als LBP geen campaign had, zou daar je daar dezelfde conclusie kunnen trekken.

Ik vind de conclusie wel een beetje terecht, als je een game verwacht dan is dit toch echt meer een gewoon een fancy editor.

Een goede editor, dat wel.
Het is ook geen LBP.... Er is ook aanleiding om te verwachten dat dit precise zoals LBP uitpakt.
Ik verwachtte bij Diablo 1 ook niet dat dit zou spelen als Warcraft 2.

Waar LBP meer game biedt, is Dreams veeeeele malen krachtiger als editor. De balans is wat veranderd.

En sure, dit mag uiteraard wel enigszins meewegen, maar deze review ademt gewoon 'zoeken naar minpunten'. En als je goede kunt vinden dikke prima. 'Niet voor iedereen' vind ik gewoon slecht onderbouwd.

Maar goed, bij Paul's reviews is het een beetje hit or miss voor mij. Misschien is deze, net als die van Mario Odyssey,.... niet voor iedereen.
Tsja... Volgens mij geldt dat "...maar niet voor iedereen" voor elke game. Dus waarom het hier als minpunt beschreven is?
Ja erg verwarrend, dat er een lege afbeelding naast staat helpt ook niet zoveel
Oke, dan lag het gelukkig niet aan mij. Ik dacht dat het om een daadwerkelijke software tool ging in eerste instantie, maar na het lezen van de samenvatting snapte ik er niets meer van.
Het zal aan mij liggen (ik moet het artikel nog helemaal lezen) maar als ik naar de samenvatting kijk, snap ik niks van waar het over gaat. Eerst dacht ik dat het ging om een of andere editing tool (notepad++ of zo) maar het bleek om een game te gaan. Ik word niet geraakt door de samenvatting om het hele verhaal te lezen van dit artikel...
In overleg met de auteur heb ik er 'voor PlayStation 4' bij gezet :)
Eerste filmpje op eerste pagina legt het prima uit
Van wat ik tot nu toe aan creaties op internet heb gezien, heb ik serieus af en toe met mijn mond open gezeten van verbazing. De makers zijn zelfs van plan om Dreams compatible te maken met andere platformen zodat men zelf hun games kunnen publishen voor bijvoorbeeld PC, Xbox, Switch etc.

Wanneer en hoe, zullen ze wel richting de aankondiging van de PS5 laten weten. Een versie voor de PC werd overigens ook al over nagedacht. Dreams kan best groot worden buiten PlayStation als ze dit komend jaar gaan realiseren.

Even een top 10 wat ik voorbij zag komen van afgelopen week: https://www.youtube.com/watch?v=rTkKZLCL-vw

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 22 juli 2024 13:42]

Volgens mij was Dreams al meer dan een jaar in beta, waardoor de enthousiastelingen al een tijd lang content hebben gemaakt. Knap gemaakt, maar het merendeel blijft logischerwijs op demo-niveau steken (level Mario, Sonic etc nagemaakt). Of grafisch mooi, maar gameplay overduidelijk basic.
Ik vermoed dat er nu een stortvloed aan troep bij gaat komen van alle dertienjarigen die de game halen omdat ze het op Youtube hebben gezien.

Vraag me ook af wanneer Nintendo zich ermee gaat bemoeien. Die zijn er normaal als de kippen bij als er ergens Mario-kloons te vinden zijn. Zou me niks verbazen als die straks allemaal verwijderd worden.
Ziet er allemaal erg leuk uit, en zeker geweldig dat de community dit gemaakt heeft maar als game om je een tijd mee te vermaken zie ik ik middelmatige games die wellicht hooguit een half uur kunnen boeien

Denk wel dat hier later nog wel eens echte pareltjes uit kunnen komen, mits de editor uitgebreid genoeg is
Maar dan is de limiterende factor wel waar je op ontwikkeld. Dreams kan heel veel, maar de manier waarom het werkt en dat het op een Playstation 4 draait momenteel zorgt voor een hoop beperkingen. Er is zo veel overhead, en de manier waarop modellen gemaakt worden is niet iets wat je zou doen als je daadwerkelijk een spel maakt.
Geheugen is een zeer grote beperking, je kunt niet het volledige geheugen gebruiken want de editor draait constant mee. Het zelfde geld voor de CPU.

Dat is gewoon iets waar je aan vast zit omdat je een console kiest. Je kunt niet zo maar standalone testen, en je kunt niet een fancy development bak nemen om op te testen met extra resources.
Ik snap het helemaal. Zelfde gevoel als met Little Big Planet. Waanzinnig veel opties. Met volle moed beginnen en dan in de afgrond van de tijd storten die het allemaal duurt voordat je hebt gemaakt wat er in je hoofd zit.

Worstel hier al mee sinds Amos en ik trap er elke keer weer in :)
Deze 'game' doet me toch erg denken aan een spel van Microsoft van een aantal jaren geleden. Daar is volgens mij nu de stekker uit getrokken, maar daar kon de 'speler' ook zijn eigen 'game' in ontwikkelen. Ben de naam ff kwijt en kan hem ook niet zo snel terug vinden met google.

Hoe verhoud deze game zich met dat spel?
Je bedoelt "Project Spark" gok ik :)
yes.. dat was hem :)
Zelf dit spel ook gekocht, maar niet met het idee zelf spellen te maken, maar om ze te spelen.
Volgens mij is een 7 veel te laag gewaardeerd. Ik snap dat er momenteel nog niet extreem veel goede content is, maar dat heeft tijd nodig, Als je een beetje zoekt zie je dat er al leuke projecten zijn waar mensen aan werken. Ik denk dat als je dit spel over een half jaar opnieuw waardeert dat het een veel hogere waardering krijgt omdat je dan pas echt goede voorbeelden hebt wat je er mee kunt doen.

Vergeet ook niet de goede muziekeditor die erin zit, deze alleen is al meer dan 40€ waard.
Dat snap ik dus nog steeds niet.

Kun je nu spellen maken die standalone werken.

Of is het een spel waar je een aantal levels kunt maken die bespeelbaar zijn binnen het spel. Als het niet bespeelbaar is buiten Dreams dan is het wel heel erg beperkte doelgroep.

Het is een spel in een niche wat altijd klein publiek trekt met daarin nog een aantal kleinere niches.

Vergelijking met Minecraft gaat eigenlijk niet op. Dat is begonnen als gratis spel en was altijd deels gratis speelbaar.
Mensen hebben het spel Dreams nodig om de gemaakte spellen (en andere dingen) te kunnen spelen. Hoeveel content er op komt ligt dus aan de spelers. Maar ja het zelfde is met Mario Maker en dat is ook populair. Dreams gaat nog een stap verder dan Mario Maker dus ik verwacht wel dat er genoeg content komt.
De meeste community content voor eender welk spel is rommel. Een professionele campaign is nodig.
"Korte campagne" als minpunt voor een game die juist gemaakt is om zelf een wereld aan content te maken... Dat had niet meegerekend mogen worden.
Als een developer zegt dat een game bugs hoort te hebben, of dat bepaalde mechanismes slecht horen te werken, is het ook niet zo dat het dan plots allemaal in orde is.
Echt een vergelijking van niks die je daar maakt. Dreams wordt gepromoot als een tool om je eigen verhalen te maken. Niet als een uitgebreide verhalende singleplayer.
Singleplayer is een perfecte plek voor de developer als showcase om te laten zien wat er allemaal mogelijk is met het gereedschap wat je krijgt. Het lijk mij dan prima op zijn plek om dit een minpunt te noemen wanneer dit aan de korte kant is.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 juli 2024 13:42]

Wil op jouw post aanvullen dat een goede singleplayer campagne die een echte showcase is mensen enorm kan inspireren iets zelf te maken. Als de showcase mager is en zodanig niet echt inspireert vind ik dat ook zeker een gemiste kans.
Maaarrrrr er zit wél een single player in, en opnieuw, dat de ontwikkelaar zegt dat het niet belangrijk is maakt nog niet dat dat een excuus is om er geen aandacht aan te besteden en dat er dan geen punten voor afgetrokken mogen worden als deze te wensen overlaat op welk vlak dan ook.

Mijn vergelijking gaat gewoon 100% op. Als de besturing van een spel slecht is maar de ontwikkelaar zegt dat het 100% de bedoeling was dat het zo werkte, moet de besturing dan maar van iedere reviewer een 10 op 10 krijgen? Neen. Dat is absurd. Wat de ontwikkelaar zegt maakt geen bal uit op het einde van de rit. Het is hoe de gebruiker het ervaart, en de reviewer hier vind duidelijk dat het niet zo'n goede ervaring is, en als game zijnde lijkt me dat hier zeer terecht.

Hieronder wordt al gezegd dat de singleplayer de perfect plaats is om gebruikers inspiratie te geven. Als je een creative game maakt, is inspiratie ook zéér belangrijk. Dat had MM hier ook gewoon moeten geven, iets wat ze wél gedaan hadden met hun bijvoorbeeld LittleBig Planet 2, wat hier op Tweakers dan ook rijkelijk beloond werd met een 8,5. LBP en LBP2 werden ook gepromoot als games om zelf dingen mee te maken, maar desondanks waren het ook gewoon volwaardige games met een relatief lange campaign. Voor een spel dat een dikke 7 jaar in ontwikkeling is geweest mag je toch wel wat verwachten.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 juli 2024 13:42]

Zelfde verhaal als Little Big Planet waar de zelfbouwsels meestal ook tegenvielen. Idee is prima maar MM overschat de gamers.
De kwaliteit en variatie van de creaties die tot nu toe al gemaakt zijn zal je echt verbazen. Ik ben erg benieuwd wat mensen voor elkaar gaan krijgen in de toekomst.
Dat had Project Spark ook en de eerste paar uur zijn dan ook prima, maar daarna kom je tegen een muur aan van gebrek aan content en afgewerkte (mini)games. Kijk maar eens hoe het die game vergaan is. Daar was ook eventjes een hype om toen het uitkwam en een heleboel dingen werden gemaakt, maar dat was alweer snel afgelopen en daarna haalde menig wereld weinig goede reviews meer.
Mooi spul voor mensen met tijd, ik heb een hoop plezier gehaald uit Pinball construction kit, SEUCK en co.
SEUCK? Damn, dat is alweer een tijdje geleden. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.