Door Tom Rosens

Transformers the game: alles kan kapot

Introductie

PS3 gameDe strijd tussen de Autobots en Decepticons werd in de jaren tachtig uitgevochten in de Transformers-tekenfilmserie. Regisseur Michael Bay bracht de franchise dit jaar naar het witte doek en tegenwoordig kan een grootse rolprent niet zonder bijbehorende game; Transformers is daarin geen uitzondering. Wij waren in ieder geval enthousiast en wilden niets liever dan erop los transformeren.

De ontwikkelaars hadden waarschijnlijk een spel als Grand Theft Auto of Crackdown voor ogen. Voordat het spel begint, moet de kant gekozen worden van de goede Autobots of de slechte Decepticons. Als een van beide partijen gekozen is, bevind je je in een grote open wereld waarin vrij bewogen kan worden. Als de speler lopend door de stad stampt, kan hij objecten oppakken en hiermee slaan of gooien. Ook kunnen gebouwen beklommen worden. Als auto of vliegtuig is de speler een stuk sneller en kan hij zich zonder last van de politie door de straten bewegen; een gigantische robot valt blijkbaar toch op bij de wetsdienaars. De speler begint aan de goede kant met robot Bumblebee, maar mag later ook met Ironhide en Optimus Prime spelen. De slechte kant biedt onder andere Blackout, Starscream en natuurlijk Megatron.

Transformers: The Game - Optimus Prime

* Van robot naar auto
Het eerste wat wij uitproberen, bij de PlayStation 3-versie van deze game, is natuurlijk het transformeren. Met een druk op de knop springt robot Bumblebee in de lucht, draait zich om en verandert met grote snelheid in een gele Camaro. Dit alles gebeurt met bijbehorende transformer-geluiden. Blij als een klein kind drukken we opnieuw om de auto weer tot robot te transformen. De gelikte animaties maken dit tot een groot feest. Na hiermee gespeeld te hebben vinden we het tijd om de stad eens te verkennen, het is niet voor niets een 'free roaming'-omgeving. Kiest de speler voor de robotvorm, dan ontstaat er paniek in de straten: mensen rennen gillend weg en even later komt de politie eens polshoogte nemen. De politieauto tillen we op en gooien we weg, waarna het ons te binnen schiet dat we aan de goede kant spelen. Aan de slechte kant mag de speler ongestoord vernielen en chaos veroorzaken. Dat maakt de Decepticons-campagne ook een stuk aantrekkelijker, hier mag de speler ongestraft huishouden.

Transformers: The Game - auto

* Alles kan kapot
Tegenwoordig verwacht de gamer met een next-gen spelcomputer dat zo'n beetje alles aan omgeving en voorwerpen te slopen is in games. De ontwikkelaar heeft dit goed begrepen: gebouwen kunnen stuk, auto's ontploffen en hekken vallen om. Dit alles gebeurt compleet met explosies, rook en bijbehorende chaos. Het probleem is ook niet wat er kapot kan, maar dat de speler alleen maar ergens naar hoeft te kijken en de hele bende stort al in elkaar. Gebouwen ontploffen als de speler ze nauwelijks aantikt en decoratie in de omgeving valt om, terwijl dit niet de bedoeling is. We vinden chaos en explosies best vermakelijk, maar daarbij moeten we dan wel de indruk hebben dat we dit zelf veroorzaken.

Transformers: The Game - gevecht