Door Chris Broesder

Redacteur mobile

Periscopisch zoomen op je telefoon

Prototype Oppo-smartphone op MWC

24-02-2019 • 06:00

65

Preview

Voordat het Mobile World Congress goed en wel is begonnen, heeft Oppo de aandacht van veel journalisten weten te vergaren. Ook wij reisden eerder af naar Barcelona om te zien wat Oppo in de hoge hoed had. Daarbij waren de verwachtingen hooggespannen; zou er een vouwbare telefoon aankomen? Sommige teasers leken daarop te wijzen. Ook 5g zou zijn opwachting maken in een Oppo-toestel. Dat er een '10x lossless optische zoom' zou worden aangekondigd, was eigenlijk al bevestigd.

Het was daarom een teleurstelling toen bleek dat inderdaad de 10x-zoomfunctie werd aangekondigd en dat het nieuws daarnaast alleen was dat Oppo werkt aan een 5g-telefoon. Vermoedelijk gaat het om hetzelfde toestel. Die 5g-telefoon is niet de eerste of enige, want andere fabrikanten kondigden zulke modellen ook al aan, waaronder Samsung afgelopen woensdag. Hoe dan ook, in de Benelux hebben we voorlopig nog weinig aan zo'n 5g-telefoon.

Toch kwamen we niet voor niets eerder naar Barcelona. Er was weliswaar geen nieuwe smartphone, maar we konden zelf de interessante zoomfunctie proberen in een prototype. De naam van deze functie is wel een beetje misleidend. Er zitten drie camera's achterop, die drie verschillende brandpuntsafstanden hebben. Vanaf de eerste camera met ultragroothoek (120 graden) met een brandpuntsafstand van 16mm in 35mm-equivalent, naar de camera met telefoto-lens met een brandpuntsafstand van 160mm, is het inderdaad 10x, maar elke fotograaf zal met de ogen rollen bij het horen van de term '10x lossless optische zoom' in relatie tot dit camerasysteem.

Camera's Oppo-prototype Groothoek Primair Telelens
Resolutie 8MP 48MP 12MP
Brandpunt in 35mm-equivalent 16mm 24mm 160mm
Beeldhoek 107 graden 84 graden 15 graden
Sensor Onbekend Verm. Sony IMX586 Onbekend
Sensorgrootte Onbekend 1/2" Onbekend

Oppo deed heel geheimzinnig over het camerasysteem. Zo heeft het kijken in de exifdata geen zin, want data als brandpunt of lensdiafragma staat daar simpelweg niet in. Desondanks zijn enkele details duidelijk. De Oppo-telefoon heeft vermoedelijk de Sony IMX586 als primaire camera. Die 48-megapixelsensor zit ook in de Honor View 20, Xiaomi Mi 9 en Xiaomi Redmi Note 7.

Tot op heden rekenen fabrikanten zoom echter niet vanaf de speciale groothoeklens, maar vanaf de primaire camera, die een brandpuntsafstand heeft van 24 tot 28mm. Samsung heeft afgelopen woensdag slechts gesproken van 2x zoom en dat is ten opzichte van de primaire camera, ook al hebben de S10 en S10 Plus ook een camera met ultragroothoek. Huawei deed hetzelfde met zijn Mate 20 Pro vorig jaar.

Aangezien de primaire 48-megapixelcamera een brandpuntsafstand heeft van 24mm, kunnen we uitrekenen dat de zoomfactor 6,66 bedraagt ten opzichte van de primaire camera. Zo kunnen we het dus beter vergelijken met bijvoorbeeld recente Samsung-, Huawei- of Apple-toestellen. Samsung en Apple hebben een lens die twee keer inzoomt ten opzichte van de primaire camera en Huawei een die drie keer inzoomt. Oppo heeft dus alsnog een indrukwekkende zoomfactor en 10 keer zoom is natuurlijk makkelijker en interessanter voor de marketing dan 6,66 keer, tenzij je een satanistische telefoon verkoopt dan.

Productfoto's prototype OppoProductfoto's prototype OppoProductfoto's prototype Oppo

Volgens Oppo kan de toekomstige telefoon lekker dun blijven. Normaal gesproken zou een module met lensconstructie die een brandpuntsafstand van 160mm en de sensorgrootte heeft van de camera die Oppo beoogt, maar liefst 15mm dik zijn. Dat is onacceptabel, dus Oppo heeft al jaren geleden een list verzonnen, die de werknemers van Oppo sinds een jaar aan het bouwen zijn in een lab. Die behelst een periscoopsysteem, waarbij het licht na binnenkomst via een prisma 90 graden gebogen wordt en dan pas door een reeks lenzen gaat, om te eindigen op de sensor. De module is door dit periscoopsysteem slechts 6,76mm dik en past dus in een smartphone met een voor Oppo acceptabele dikte, aldus de Chinese fabrikant.

Hands-on

Dat is allemaal ingegeven door Oppo en zeker interessant, ook omdat Oppo voor een fabrikant vrij veel specifieke technische informatie prijsgeeft, maar we zijn natuurlijk in Barcelona om alles te proberen. In de demoruimte troffen we een vijftal tafels aan met daarop een miniatuurtafereel, zoals in Madurodam. We konden met een van de prototypetelefoons vervolgens foto's maken. De smartphones waren strak aangekleed in een hoesje, waar deze niet uit konden en waarmee ze onherkenbaar waren. Vermoedelijk gaat het niet om een bestaande smartphone, waar het camerasysteem voor de gelegenheid was ingebouwd, maar echt een prototype van een nieuw toestel met een oledscherm, stereoluidsprekers en een scherm dat in elk geval groter is dan de 6,4" van een OnePlus 6T bijvoorbeeld. Aangezien de aangekondigde zoom en 5g-functionaliteit vermoedelijk in één Oppo-smartphone zullen komen, is dit waarschijnlijk al het toestel dat, als het eenmaal af is, de uiteindelijke Oppo-smartphone met de twee noviteiten zal zijn.

De camera-app op deze telefoon was een bijzonder uitgeklede variant en zo ongeveer het enige dat we konden doen was zoomen en afdrukken. Bij het zoomen vanaf de ultragroothoekmodus viel ons op dat het toestel van 1,6 naar 1,7x zoomen overschakelt naar de primaire camera, om vervolgens bij 10x over te schakelen naar de telephoto-lens. Daarna kun je nog tot 20 keer digitaal zoomen.

Het is goed om te weten dat niet het hele zoombereik lossless is. Sterker nog, alleen als je 10x zoomt, 1,7x zoomt of niet zoomt, is het 'lossless', ofwel puur wat je door een van de drie camera's ziet. Alles ertussen en meer dan 10x is digitaal gezoomd. Dat zal ook de reden zijn waarom de primaire sensor 48 megapixels telt en vermoedelijk een halve inch groot is, want dan is er een stuk meer detail als je digitaal inzoomt op het beeld, dat dus tussen de 1,7x en 10x zoom in zit. Hieronder zie je drie foto's die we maakten op 1x, 1,7x en 10x zoom.

Oppo 10x zoomOppo 10x zoomOppo 10x zoom

Het beeld van de camera met de telelens ziet er netjes uit voor een beeld dat door een smartphone zo dichtbij gehaald is. Wat op ons de meeste indruk maakte, is de stabilisatie. Oppo heeft de stabilisatie goed voor elkaar. Ik probeerde wat foto's te maken terwijl ik een beetje schudde met mijn handen, maar ook dan was de foto niet snel bewogen, zelfs als ik de telelens gebruikte. Volgens de fabrikant komt dit doordat er optische beeldstabilisatie in de primaire en telefotolens zit, waar het ook het meest nodig is, en doordat het prisma tegenbewegingen maakt om het beeld te stabiliseren. Het is knap om de telefotocamera, die uit zoveel kleine onderdeeltjes bestaat in een smartphone, zo goed te stabiliseren. Daarmee is het een mooi stukje technologie.

Het prototype voelde vlot aan, zo vlot dat we vermoeden dat er best weleens een Snapdragon 855 in kan zitten. Ook de camera was hierop geen uitzondering. Focussen en afdrukken ging lekker vlot. Het toestel had nog wel wat moeite met dichtbij focussen, al was Oppo daarvan op de hoogte en werkt het aan een update.

Oppo betasoftwareOppo betasoftware

Een leuk detail is trouwens dat de UI van het prototype er anders uitziet. Hoewel er zogenaamd Android 7.1 op het toestel zou staan, gaat het vermoedelijk om de nieuwe skin van Oppo, die op Android 9 zal draaien.

Tot slot

We hadden natuurlijk graag een nieuwe Oppo-smartphone op het MWC gezien met 5g en vooral de 10x 'lossless' zoomfunctie. Helaas is dat niet het geval. Wel hebben we een redelijk beeld gekregen van waar Oppo mee bezig is en dat kan, als het nog wat verbetert, in het tweede kwartaal van 2019 een interessante smartphone opleveren. Eind juni zou de smartphone dus uiterlijk moeten uitkomen en we kijken ernaar uit.

Wel hebben we een beetje gemengde gevoelens overgehouden aan de sessie en de verwachtingen over de nieuwe telefoon. Aan de ene kant is Oppo een serieuze en grote speler, die op technologisch vlak vernieuwend is. Functies als deze zijn innovatief en welkom, hoewel het niet de eerste keer is dat een smartphone uitgerust is met een 'liggend' zoomsysteem.

Aan de andere kant zien we wat groeipijnen. Zo is de software van Oppo nog niet op het hetzelfde niveau als de innovatie en worden de technische snufjes soms niet helemaal goed doordacht. De Find X is daar een goed voorbeeld van, omdat de uitschuifcamera ten koste gaat van een aantal andere dingen. Hopelijk is dat bij de 10x-zoomcamera in de smartphone niet het geval. Een dergelijke innovatieve geest verdient immers ook een goede uitwerking. We zullen het binnen vier maanden weten.

Reacties (65)

65
60
44
6
0
8
Wijzig sortering
Zoals je ziet heeft de ultragroothoeklens nogal een fisheye-effect. Dat is op zich logisch, maar het kan gecorrigeerd worden met een software-algoritme.
Dit is geen fisheye effect. Bij een fisheye worden rechte lijnen krom getrokken: vervorming. Bij een groothoeklens heb je snel last van vertekening: parallele lijnen die naar elkaar toe bewegen (of van elkaar af, is maar net hoe je het bekijkt). Maar ze blijven wel recht. Dit komt door het perspectief. Als je dit wil corrigeren, verlies je beeld en dus ook beeldhoek en is je lens minder wijd.

En 160 : 24 =/= 6,66 Als je al 3 significante cijfers wil gebruiken, rondt dan af op 6,67.

[Reactie gewijzigd door Universal Creations op 22 juli 2024 14:00]

mooie zoom techniek, maar blijft telefoon, ik blijf het een gadget vinden op een telefoon. Ik irriteer me steeds meer aan de verkopers die niet eens meer weten te vertellen of de telefoon kan bellen, hoe de geluidskwaliteit is tijdens omgevevingsgeluiden (auto rijden). maar ze weten wel te vertellen dat e r10 x zoom opzit!! als ik ze appel-lig aankijk en vervolgens vraag hoe dat aan de telefoon een upgrade moet zijn, zijn ze nog boos ook..
de beste camera is de camera die je bij je hebt dus ben erg blij met deze ontwikkeling, kan niet altijd mijn spiegelreflex meeslepen. en als je zelf "verstand" van telefoons heb waarom zou je dan gesprekken voeren met telefoonverkopers?
De beste camera is degene die je altijd bij je hebt. Gedeeltelijk mee eens ja je hebt een foto zeker van iets onbenullig geen probleem maar als je echt mooie dingen ziet en dan de waterverf foto van OnePlus ziet dan heb ik niet zoiets van goh wat leuk. Meer ik heb iets als herinnering maar meer ook niet.
Een spiegelreflex is weer andere uiterste maar fatsoenlijke broekzak camera met 1 inch sensor gaat toch wel mee als ik iets fatsoenlijk verwacht te zien.
Als jij aan een verkoper vraag of de telefoon kan bellen kan ik me voorstellen dat ze je daar bijzonder bijdehand door vinden ja. En ook doen alsof een smartphone niets meer dan een telefoon zou moeten zijn is een beetje knullig om eerlijk te zijn. Er zijn nog steeds 'non smartphone' telefoons te krijgen. Praat dan met een verkoper van dat soort telefoons.
klopt, echter zoek ik ook een smartphone, een niet al te grote/dure ik hoef geen snelle ultra superdun mega chipset te hebben. een klein game appje draaien is genoeg, FT of wazzapp, prima, maar daar houd t voor mij op. En als ik fotos wil maken neem ik mijn spiegelreflex mee, als ik kiekjes wil maken mijn telefoon, echter een kiekje is een kiekje en ik persoonlijk ben blij met mijn kiekje. een foto maak ik op een andere manier. vandaar mijn reactie
Zo'n periscoop moet haast wel dramatisch zijn voor het diafragma. Benieuwd wat dit doet bij minder licht.
Dat is toch niet veel anders dan bij een gangbare zoomlens? Die schuren ook al snel tegen de 1:5,6 aan, tenzij je een serieus geld aan uit geeft.
Maar inderdaad, het zou interessant zijn om daar meer informatie over te hebben.

[Reactie gewijzigd door guapper op 22 juli 2024 14:00]

ze vonden een camera in een smartphone ook een gadget.
Het is al allang geen gadget meer. De opzet stukken voor "betere foto's" dat zijn pas Gadgets. Zie de telefoon van Andi Rubin. Dat soort taferelen.

De ingebouwde camera's bieden veel.
De verkopers vertellen wat ze te horen krijgen van de fabrikanten, dus moet je daar aankloppen.

Verder, alwel soortgelijke functies niet de attentie krijgen zoals camera of scherm specs, er zijn genoeg toestellen die goede noise canceling hebben, veel beter dan oudere toestellen, als je via handsfree gaat bellen loop je snel tegen beperkingen aan, dan koop je voor je auto gewoon een carkit. En bellen tja wordt steeds een niche makert, ik gebruik mijn camera app aantal keer per dag, de telefoon app paar keer per week max.
Waarom zou dat een gadget zijn op een telefoon ? Dergelijke camerafuncties bieden wel dergelijk meerwaarde op een smartphone en kunnen de doorslag geven om voor een bepaald model te kiezen. Als je zo redeneert is feitelijk iedere 'niet-bel'-functie een gadget op een telefoon.

Je moet ook niet vergeten dat een smartphone een heel ander soort gebruik met zich meebrengt tegenover de ouderwetse mobieltjes waar je enkel mee kon bellen of SMS'sen.

Voor veel mensen is het een primaire levensbehoefte geworden; communicatie, opslag van persoonlijke gegevens, nieuws, bankieren, fotografie, sociale contacten, entertainment, werk ...

Hoe beter je toestel, deste makkelijker je kunt meedoen in de huidige digitale wereld. Wat hardwarematig "genoeg" is, is voor iedereen verschillend.
Waarom zou dat een gadget zijn op een telefoon ? Dergelijke camerafuncties bieden wel dergelijk meerwaarde op een smartphone en kunnen de doorslag geven om voor een bepaald model te kiezen. Als je zo redeneert is feitelijk iedere 'niet-bel'-functie een gadget op een telefoon.

Helemaal waar, het geeft ook niet dat het een gadget is, en dat men daar veel over weet, echter de rest blijft bestaan.

Je moet ook niet vergeten dat een smartphone een heel ander soort gebruik met zich meebrengt tegenover de ouderwetse mobieltjes waar je enkel mee kon bellen of SMS'sen.

Voor veel mensen is het een primaire levensbehoefte geworden; communicatie, opslag van persoonlijke gegevens, nieuws, bankieren, fotografie, sociale contacten, entertainment, werk ...


communicatie yep, opslag persoonlijk vast wel, maar meestal in cloud, nieuws yep maar ligt niet aan telefoon maar aan internet toegang evenals bankieren, sociale contacten, bankieren. werk, ja kan haalt mijn bezwaar niet weg, entertainment < sinds wanneer primair laat staan tertiar levensbehoefte

Hoe beter je toestel, deste makkelijker je kunt meedoen in de huidige digitale wereld. Wat hardwarematig "genoeg" is, is voor iedereen verschillend. helemaal gelijk in
"Als je zo redeneert is feitelijk iedere 'niet-bel'-functie een gadget op een telefoon."

Ja, daar heb je 100% gelijk.
Telefoon is speaker, microfoon, 0-9 om te bellen.
De rest ZIJN gadgets.


-edit-
Strict genomen waren de eerste telefoons zelf zonder 0-9.
Dan klikte je een paar keer op de haak en riep "OPERATOR.. 628 please." (Ja, 3 cijferige telefoonnummers. Makkelijk te onthouden.)

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 22 juli 2024 14:00]

Misschien moeten we het ding ook gewoon een PDA gaan noemen.
Maakt het uit hoe het noemt? Waarom is dit een probleem? Tweakers die op hun gsm enkel willen kunnen bellen is toch geen probleem. Met wat moeite kan je een rom zo plooien dat je enkel kan bellen en smsen. Doe dat plz. Dan moet je elke keer als je zo'n comment moet typen je laptop boven halen.
Nou PDA weet ik niet, maar smartphone vind ik het zeer zeker niet.

Ten eerste is het een zakcomputer die toevallig ook nog kan bellen.
Ten tweede vindt ik ze nog verre van smart. Te vaak kom ik nog dingen tegen waarvan ik denk "dit moet toch makkelijker/beter/slimmer kunnen?".
Neem nou het belvolume. Een beetje slim apparaat moet toch kunnen herkennen dat het bedtijd is, dat de omgeving donker is, dat de beweging en stand van de telefoon duiden op bedliggen en dan geen keiharde meldingen meer geven die het hele huis wakker maken als ik vergeten ben op stil profiel te zetten?
Om vervolgens het volume weer omhoog te gooien als er beweging wordt gedetecteerd, icm. daglicht, tijdstip en locatiegegevens?

Of overschat ik de technologie nu?
Die mogelijkheden heb je al als je die zelf instelt. Wat Android/Apple zou kunnen doen, is de apps die dat mogelijk maken integreren in hun besturingssysteem. Maar dat levert ongetwijfeld gezeur op. Wil je echt dat alle sensoren van je telefoon je 24/7 aan het monitoren zijn? Hoe zit het dan met je privacy?

Daarnaast is je idee handig in jouw eigen situatie, maar niet perse in iedereens situatie. Zo heb je mensen die 's nachts juist oproepbaar willen zijn i.v.m. werk. Met al die uitzonderingen rekening houden, kost veel tijd en geld.
Ik weet niet eens wat periscopisch zoomen is, maar ik weet wel zeker dat ik het niet nodig heb.
Periscopische zoom : licht wat je telefoon binnenvalt wordt eerst het hoekje (afbeelding) omgestuurd. Daarna kan in de lengte richting van de telefoon wat lenzen geplaatst worden en kan je meer zoom halen.

edit: link wat verduidelijkt

[Reactie gewijzigd door Pep7777 op 22 juli 2024 14:00]

Noob vraag:
Even los van de vraag of het storingsgevoelig is, zou je er ook bewegende lenzen in kunnen stoppen om zo een 'echte' variabele zoomlens te maken, ipv. Een schakelende zoom over drie sensoren?
In theorie, ja. Alleen zal dat een verfijndere techniek vereisen. Wat jij in principe voorstelt is om een zoomlens verticaal in de telefoon te plaatsen. Het enige verschil met deze periscoop is dat je motortjes nodig hebt om de lenzen te verschuiven. En dat kost misschien nog teveel ruimte. Of misschien is de huidige softwarematige oplossing goedkoper.
Ja dat kan. Mijn Minolta Dimage Xi uit 2002 had dit al met een 3x optische zoom.
Dat noem ik een prisma. ;-)
Jah ik ook, maar dat bekt marketingstechnisch niet zo lekker...
Ik was weer eens niet geheel serieus. Ik ben geen fotograaf dus zie niet in hoe ik dit nodig heb. Uit het woordje "zoom" kon ik wel opmaken dat het iets met de camera te maken had. :)
Blijft een rare term. In een periscoop maakt het licht twee keer een hoek, bedoeld om vanaf een punt boven je hoofd te kijken. Auteur is niet erg thuis in optica ('fish-eye effect' |:( )
Ik vind het artikel wat rommelig geschreven en het is mij nu nog niet helemaal duidelijk wat de brandpuntafstanden zijn van de echte zoomlens. Er wordt een vanaf (24mm) maar niet een tot gegeven. Dat kan ik zelf wel uitrekenen met de 6,66 die wordt gegeven, maar ik moest daar 2x de tekst lezen voordat dit duidelijk werd. Waarom niet even de specificaties van de 3 camera modules in een tabel. Is de diafragma opening bv hetzelfde over het zoombereik?
het is mij nu nog niet helemaal duidelijk wat de brandpuntafstanden zijn van de echte zoomlens.
Er zit geen "echte zoomlens" in deze smartphone! Alle drie de camera's hebben vaste brandpuntsafstanden. Zoals in dit artikel ook staat: "alleen als je 10x zoomt, 1,7x zoomt of niet zoomt, is het 'lossless', ofwel puur wat je door een van de drie camera's ziet. Alles ertussen en meer dan 10x is digitaal gezoomd."

Dat Oppo dit aanduidt als (lossless) optische zoom is dan ook behoorlijk misleidend.

De telelens heeft een beeldhoek van 15 graden, aangenomen dat het hier om de diagonale beeldhoek gaat dan komt dit (in kleinbeeld-equivalent) uit op iets minder dan 170 mm. Zie https://www.nikonians.org/reviews/fov-tables
Ja nu is het duidelijk voor me. Ik dacht dat de periscoop het mogelijk maakte om te zoomen. Maar het is alleen bedoeld of langere focal length te hebben zonder dikker toestel.
Goed idee. De auteur ligt nog te slapen, dus ik heb even een tabel toegevoegd :)
Dank je, nu is het een stuk duidelijker. Nu snap ik ook dat die periscoop geen dynamische zoom heeft maar alleen een langere focal length biedt zonder het toestel dikker te maken.
Helemaal mee eens, ik kwam er ook niet meer uit. En er zitten ook taalfouten in.
Heb er nog wat taalfouten uitgehaald. Het was laat gisteren ;)
Dat andere fabrikanten de zoom berekenen vanuit de standaard lens (wanneer een grote hoek aanwezig is) is eigenlijk hun fout. Dan krijg je rare dingen zoals de 0.6 zoom bij de mate 20 pro 💁

Oppo doet het goed, en de aantal keer zoom wordt gecalculeerd vanuit de wide angle lens.

Verder is een mooie technologie en leuk dat aan beeld stabilisatie gedacht is. Leuk om te zien dat oppo weer met logische dingen gaat experimenteren.
Ik vind dat ze zeker even indrukwekkend hadden kunnen uitpakken met de echte zoomfactor van 6,66. Als ze morgen aankomen met een 360° groothoek principe, dan kunnen ze in vergelijking met de standaard lens zoomfactoren neerzetten die geen enkele meerwaarde betekenen.
360° wordt gedaan door middel van 2 of meerdere lenzen / sensoren.

Daarnaast bestaat een echte zoomfactor niet, op elke camera kan een zoom van 5X anders zijn, want dat is afhankelijk van de lens die er in zit, je telt vanuit de begin stand en dat verschilt per camera.


Wat ook niet bestaat is een negatief zoom of minder dan 1X zoom zoals Huawei en andere het noemen bij de grote hoek lens, dus Oppo doet wat de norm in de de fotografische wereld.
6,66x zoom licht helaas erg dicht bij de 5x zoom van de p20 pro.

Die 5x zoom is digitaal maar wel door informatie van twee sensoren te gebruiken, dus niet slechts een close-up van de 3x optische zoom van de Huawei.
Bij digitale zoom verlies je echter kwaliteit door verlies aan pixels. Dus in theorie is Oppo’s systeem beter.
Zo heeft het kijken in de exif-data geen zin, want data als brandpunt of lensdiafragma staat daar simpelweg niet in.
In EXIF info staat normaal wel FNumber en FocalLength. Ik vermoed dat de schrijver bedoelt dat Oppo het er niet inzet.
"Oppo deed heel geheimzinnig over het camerasysteem. Zo heeft het kijken in de exif-data geen zin, want data als brandpunt of lensdiafragma staat daar simpelweg niet in"

Dat is toch precies wat hij schrijft?
Mooie techniek, hij zou gaaf zijn als dit dadelijk de nieuwe trend wordt ipv per zoomlevel een extra camera toevoegen. Werden een beetje veel camera’s op sommige telefoons.
Met het dunner worden van de toestellen, is dit een mooie ontwikkeling. Er moet echter steeds binnen kleinere marges geproduceerd worden, geen afwijkingen in lenzen enz.... pittig.
Geen idee hoe het met dit ding gesteld is, maar :
Ik zit de laatste tijd een beetje op mp naar wat audio apparaten te kijken en t valt me op dat er bij heel veel foto's een tja hoe zeg je dat : pincushion probleem op zn kant is... mijn s7 edge had daar ook enorm last van. Rechte lijnen leken wel een golfslagbad met voornamelijk een pinch in het midden en zie dat bij heel veel terug. Is dat vanwege de fisheye correctie of hoe zit dat eigenlijk ?
Zou dit in de OnePlus 7 kunnen komen?
Ik vermoed te snel.
Eerder de 7T. De T serie wil nog wel eens wat extra's krijgen die de non T versie mistte.

[Reactie gewijzigd door ErikRo op 22 juli 2024 14:00]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.