Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

Samsung Galaxy A9 en A7 Preview

Midrangemodellen met meer camera's

Galaxy A7

Laten we beginnen bij de olifant in de camera kamer: de A7 heeft niet vier, maar drie camera's. Je kunt foto's maken met twee daarvan. De primaire is uiteraard een reguliere smartphonecamera met een beeldhoek rond 75 graden. Het gaat om een 24-megapixelcamera. De lens heeft een diafragma van f/1.7.

De tweede camera heeft een groothoeklens en lijkt dezelfde als bij de A9, met een beeldhoek van 120 graden. Ook bij deze zagen we in de hoeken veel vervorming en bleken hogere isowaarden nodig voor het maken van een foto op precies dezelfde plek.

De derde camera is de 'bokeh'-camera om diepte te schatten. Net zoals bij de Galaxy A9 en Galaxy S-modellen gebeurt dat in een modus met de naam Live Focus, waarmee de mate van blur kan worden aangepast na het maken van de foto. Dat doet Samsung al een jaar en Huawei zelfs al een jaar of drie, maar Apple presenteerde het ook als belangrijke nieuwe functie voor zijn iPhone XS.

De tweede camera heeft een groothoeklens. Die lens heeft een diafragma van f/2.4 en een beeldhoek van 120 graden. Daarmee kun je dus veel meer op de foto zetten dan met een reguliere camera. Als je bijvoorbeeld veel mensen op de foto wilt nemen of dicht bij een groot gebouw staat, is dat ideaal. Het idee is niet nieuw: LG zet al een paar generaties lang een groothoeklens in als tweede camera op diverse modellen. Het is desondanks een toevoeging, want je kunt iets in beeld brengen wat met een normale camera niet was gelukt.

De primaire camera is een andere dan op de A9, hoewel hij dezelfde karakteristieken heeft. Het is een Sony IMX576. Dat is ook een 1/2,8"-grote sensor met pixels van 0,9 micron en is de evenknie van de S5K2X7 uit de A9. De IMX576 is dit jaar veel in gebruik als frontcamera bij Chinese smartphones, zoals de Huawei P20 Pro. Samsung heeft filmen gelimiteerd op 1080p.

De A7 heeft een 6"-oledscherm met 22801080 pixels. In deze prijsklasse treffen we bij maar weinig telefoons oledschermen aan en dat is dus een goede toevoeging. De beeldverhouding van 18,5:9 is redelijk normaal geworden. Er is geen inkeping in het scherm, zoals we in het afgelopen jaar bij veel concurrerende telefoons wl hebben gezien.

De vingerafdrukscanner zit aan de zijkant. Wie bang was dat deze plaatsing helemaal zou verdwijnen nu Sony over is naar het plaatsen van de scanner op de achterkant, zal blij zijn dat hij terugkeert. Het is een uitstekende plaatsing, maar we hebben twijfels bij de grootte van de scanner. Die is klein en zal dus de vingerafdruk moeten vergelijken met een klein stukje vingerafdruk in de database. We hopen maar dat het niet te veel false positives geeft, waarbij iemand anders per ongeluk jouw telefoon in kan.

Wat we wel merkten, is dat de set-up veel langer duurde dan bij smartphones met een grotere vingerafdrukscanner. Dat is geen element waar je tegenaan loopt op de lange termijn, maar wel een teken dat de grootte van de sensor een rol speelt bij de herkenning van de vinger.

De A7 heeft zichtbaar grotere bezels dan de A9 en daardoor ziet hij er goedkoper uit. De rand is van plastic in plaats van metaal en ook dat voel je onmiddellijk. Een metalen rand kan ook stevigheid bieden. We konden hem in onze korte hands-on sessie niet meteen doorbuigen, maar een beetje flexibiliteit zat er wel in.

De soc is een Exynos 7885 van Samsung zelf. Die troffen we eerder aan in de A8. Hij heeft twee Cortex A73-kernen op 2,2GHz en zes Cortex A53-kernen op 1,6GHz, met een Mali G71-gpu. Dat klinkt heel behoorlijk, maar je hoeft er geen wonderen van te verwachten. Hij kan bijvoorbeeld een Galaxy S7, nu toch al een paar generaties geleden, niet bijbenen op het gebied van rekenkracht en grafische prestaties.

De A7 heeft in de Benelux 4GB geheugen en een opslag ter grootte van 64GB. Dat is netjes, zeker omdat hij uitbreidbare opslag heeft. We waren wel verbaasd in deze prijsklasse een micro-usb-poort tegen te komen. Vrijwel alle concurrenten zijn over op usb-c en het is een rare keuze om die oude poort nu nog in een midrangesmartphone te bouwen, hoewel het voor veel gebruikers geen nadeel zal zijn. Ook de A7 komt uit met Android 8.0 in plaats van het nieuwere 9.0.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3