Door Jurian Ubachs

Redacteur

Pokémon Lets Go Pikachu Preview

Mix van oude rpg met Pokémon Go!

19-06-2018 • 06:00

72

Singlepage-opmaak

Voorlopige conclusie

Pokémon Let's Go Pikachu en Let's Go Eevee lijken een soort ultieme mix te worden van Pokémon Go! en de oude Pokémon-rpg's. Nintendo lift zo een stukje mee op het succes van de mobiele game, maar geeft fans van de 'pocket monsters' ook eindelijk waar al zo lang om is gevraagd: een Pokémon-rpg in een modern jasje, op de Nintendo Switch. Dat daar net wat meer moderne toeters en bellen bij komen kijken, is even positief als logisch. Of we vinden dat de los verkrijgbare Poké Ball Plus echt meerwaarde biedt, is alleen nog even de vraag. De kans is vrij groot dat we de game 'gewoon' op de Switch willen spelen in plaats van met een Pokéball van 55 euro, maar wellicht zien andere gamers dat anders. Hoe dan ook beloven Let's Go Pikachu en zustergame Pokémon Let's Go Eevee vrolijke, vermakelijke games te worden voor de Nintendo Switch. Vanaf 16 november liggen ze in de winkels.

Titel Pokémon Let's Go Pikachu/Eevee Pikachu
Platform Nintendo Switch
Ontwikkelaar The Pokémon Company
Uitgever Nintendo
Releasedatum 16 november 2018

Reacties (72)

72
70
47
6
0
12
Wijzig sortering
Veel mensen lijken te vergeten dat dit niet een game uit de core serie is.
Dit is gewoon een leuk spel als overbrugging tot de core game die eind 2019 uit gaat komen en dat wordt gewoon weer een klassieke pokemon game zoals we ze kennen.
Anoniem: 1026419 @michelmau519 juni 2018 13:09
Klassieke Pokémon zoals we ze kennen? Dit ziet er op de klassieke rng gevechten na, precies uit als een sexy (nog meer) 3d Pokémon avontuur. Rondrijden op een onyx, wat wil je nog meer.

Maar je bedoeld te zeggen dat de 2019 uitkomende Pokémon weer een eigen wereld/verhaal krijgt?
Dan is dit Pokémon x/y als het ware, en komt in 2019 de opvolger van Omega/Ruby sun/moon.

Klinkt vaag maar klopt precies met de vorige games.
Dit is echt een apart nieuw spel.
De core game hoort in de lijn XY - ORAS - SM - USUM

Naast de klassieke RNG gevechten zijn de stats ook zeer gesimplificeerd waardoor de hele competitieve er niet echt zal zijn in deze game terwijl dat toch het grootste onderdeel is in de core games.
Anoniem: 1026419 @michelmau519 juni 2018 14:27
Ah ik hoopte alleen op een grasveldje passeren zonder dat irritante riedeltje, of repels die bijna op zijn.

Dan wacht ik tot de eerste 'core' game alsnog. Wel beter als je de Pokémon zo rond ziet lopen ipv het besproken rng. Het vangen wat makkelijker vind ik ook prima. De legendaries zijn echt moeilijk irritant zo.
Heb je daar een link met meer info van? Want ik was dus een beetje verbaasd dat ze gewoon met een soort klassieke remake kwamen ipv weer een nieuwe met nog meer Pokemons.
Zie dit nieuwsartikel: https://www.theverge.com/...ch-2019-core-rpg-nintendo
Ook is het geloof ik gezegd in een persconferentie op de E3
Ik heb er zin in, wat ik echter wel Jammer vind is dat je niet meer “normaal” moet vechten met pokemons. Had liever een volledige hybride vorm gezien. Dat het vechten zoals vroeger zou zijn en vervolgens het vangen zoals bij Go,
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar is dit niet exact wat GameFreak gedaan heeft? Pokemon Go vangmechanismes, Pokemon Yellow-stijl combat tegen trainers (met dan wel een aantal tweaks uit modernere games). Het levelsysteem hebben ze aangepast maar dat moet dan wel. Je kan wel nog steeds op zoek naar de pokemon met een gewenste nature bvb, en kiest dus zelf welke je wel en niet bijhoudt.
Ik denk dat hij bedoeld: je vecht eerst tegen de wilde pokemons om ze te verzwakken, vervolgens gooi je pokeballs zoals bij pokemon go om ze te vangen. Nu vecht je alleen tegen pokemons van trainers en niet tegen wilde pokemons. Dat vind ik zelf inderdaad ook wel jammer. Het wordt nu wel heeeel erg casual.

Overigens vind ik dat ze wel een beetje doorslaan met het casual maken. Zo kun je alleen een gym in als je de juiste soort pokemons bij je hebt (die de pokemons van de gymmaster counteren). De games waren al niet heel lastig en hiermee halen ze ook het laatste beetje 'onderzoeken' weg voor de kinderen. Die vinden vanzelf wel uit dat water goed is tegen vuur...

Gelukkig komt er nog een volledig nieuwe pokemon game uit, die de diepgang hopelijk weer wat terug brengt. Dit is wel met een nieuwe gen, waar ik stiekem een echte 3D-pokemon game op TV met 1st gen pokemons wel zou waarderen.

[Reactie gewijzigd door Mitchell-CWD op 22 juli 2024 14:30]

Re. Brocks gym: dit is de eerste gym in het spel, en de prompt die men kreeg leek gewoon op een tutorial om ervoor te zorgen dat kinderen de types pokemon en hun voor/nadelen leren. Ik denk (hoop) niet dat dit de hele game door zal gebeuren.

Je moet geen wilde pokemon verzwakken; maar zeg nu eerlijk: was dit buiten gevechten met legendary pokemon ooit echt interessant? Ik ben vooral blij dat ik niet meer 2000 zubats moet gaan dodgen in die cave.

Pokemon Let's Go is inderdaad casual, maar hoe meer ik er over nadenk, hoe meer dat ik besef dat veel dingen die nu lijken te missen (breeden voornamelijk) ook amper of niet aanwezig waren in R/B/Y, die op zich ook al heel gemakkelijke games waren. Gezien dit bijna een remake is die ook bedoeld is als "my first Pokemon game", en er in 2019 gen.8 zal uitkomen, heb ik er dus niet zo'n probleem mee :)
"Overigens vind ik dat ze wel een beetje doorslaan met het casual maken. Zo kun je alleen een gym in als je de juiste soort pokemons bij je hebt (die de pokemons van de gymmaster counteren".

Qua casual gedeelte ben ik het volledig met je eens, waar haal je informatie betreft de gym overigens vandaan? Als er echt dit soort geforceerde troep in zit, ga ik hem overslaan.
Heb ik ergens gelezen, heb hier nog een filmpje kunnen vinden: https://youtu.be/ZtkXbTjZTsk?t=2m24s maar zoals JackAvery hieronder zegt is dit blijkbaar alleen voor de 1e gym, dat scheelt dan wel weer...
Anoniem: 1026419 @Mitchell-CWD19 juni 2018 13:15
Nee dat was zo leuk, continue repel naar binnen werken omdat ik anders die kolere Gameboy de kamer doorsmijt.
Honderden pokeballs mee nemen, de betreffende Pokémon bijna op 0 health en dan nog tientallen ballen moeten gebruiken (110+ geen grap).

Dit word voor mij juist een Pokémon game zonder de frustratie.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1026419 op 22 juli 2024 14:30]

Eens, en krijg je niet veel te veel pokemon als je xp gaat farmen of gooitie alle dubbelingen er automatisch uit? Beetje vreemd systeem, zal vroeger wel te moeilijk/ hardcore zijn geweest en alles moet tegenwoordig makkelijk zijn.
je hebt je box in je rugzak in dit spel, dus je kan ze er altijd weer uitgooien.
Ik vraag mij ook af of je niet heel veel pokéballs nodig hebt om xp te farmen, als je dat moet doen door pokémon te vangen. Het lijkt mij interessant als ze een systeem implementeren waar trainers willekeurig worden gespawned, zodat je in elke area die je al bezocht hebt nieuwe trainers tegenkomt die je kunt verslaan en dus op die manier aan je xp kunt komen.
Anoniem: 1026419 @41452419 juni 2018 13:17
Moeilijk en hardcore, het is een kinderspel. Vervang moeilijk door herhaling en hardcore door frustratie.
Yup, dat is een dealbreaker. Jammer, eerste Nintendo game in jaren waar ik wat enthousiasme bij voelde. Maar ja, da's Nintendo voor je.
Had dit gewoon naar iOS en Android gebracht (dat kan zo te zien qua graphics enz. prima), dan had ik er best een paar tientjes voor willen betalen.

Had een nieuwe echte RPG op de switch gemaakt dan had ik uit nostalgische overwegingen misschien wel een switch gekocht.

Dit is het voor mij net niet: de oude games minus 80% van de gevechten plus dat je een switch nodig hebt.
Dan zien we jou volgend jaar wellicht een Switch kopen ;)

De 'normale' RPG van Pokémon komt ergens, maar hoogstwaarschijnlijk eind 2019 uit.
Geloof niet dat de Switch zakt naar een paar tientjes haha - maar ik zie eigenlijk weinig verschil om zeg 20-30 euro te betalen voor een portable versie vs de switch versie... het is wederom weer een markt die ze tot nu toe links laten liggen. Ook al is de 'oldskool' versie in de maak, deze had er al zeker 5 jaar kunnen liggen met de hardware aanwezig. En laat dat net de tijd zijn van de Angry Birds en ik weet zo eventjes niet meer welke apps er toen allemaal populair waren.

-- komt misschien ooit op mijn verlanglijstje, helaas geen switch :)
Erg jammer dat het zo lang duurt :( Wacht al best lang op een nieuwe, goede pokemon game. Nou ben ik niet de grootste fan van pokemon maar dat het speelbaar zou zijn op de switch is wel een erg groot plus punt. Het RPG/Gameplay/systeem van 'normale' pokemon games spreekt me erg aan, iets dat ik nog niet bij andere games heb kunnen vinden (wellicht heb jij of iemandeen alternatief of tip voor mij?) Iets wat mist in deze game.. dus ik wacht af :)
Had dit gewoon naar iOS en Android gebracht (dat kan zo te zien qua graphics enz. prima), dan had ik er best een paar tientjes voor willen betalen.
De problemen die zich gaan opdoen als Nintendo dit soort games naar android/ios brengt:
-Niemand koopt nog game hardware van Nintendo-> ze kunnen ook niet meer verdienen aan licenties enz.
-Ze vragen nu €50 voor de game en mensen kopen het, op mobile gaat niemand €50 betalen voor een game.
-Waarschijnlijk gaan 90% van de mensen de game illegaal downloaden.

Daarnaast is het grafisch zeker geen probleem aangezien de switch een mobiele processor heeft en niet eentje die speciaal voor de switch gemaakt is.
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Switch
Deze heeft een aangepaste versie van de Nvidia tegra processor die als ik mij niet vergis op verscheidene Android tablets werd gebruikt.

Daarnaast vind ik het juist goed dat Nintendo met zo een game komt heb zelf een 3ds en had pokemon games uitgeleend aan mijn neefjes van 8 en 10 jaar, en ze konden ze niet spelen omdat ze ingame vast zaten(waarschijnlijk tevens doordat de games Engels zijn), nu vind ik het mooi dat ze met een game komen die eerder op nieuwe spelers is gefocust en hoop ik dat de komende core game zich terug op de oudere fans focust en wat moeilijker wordt en je beter laat zoeken.
Dat verstand-op-0-en-ballen-smijten was "prima" (eigenlijk niet) om ergens in de bushbush met met je phone in 1 hand die zeldzame pokemon te vangen maar voor een handheld/console game doet het flinke afbraak van de traditionele games. Ook dat er geen random encounters meer zijn maakt duidelijk dat ze er alles aan hebben gedaan om het zo zielloos mogelijk te maken.

De gameplay van Go was juist een schoolvoorbeeld hoe niet een pokemon game te maken. Ze hebben alle slechte elementen in het spel gestopt en de juiste er uit gelaten. Bijv de wereld van Go en de spelelementen van het traditionele, nu is het juist andersom.

Jammer.
Pokemon Go blijkt in Duitsland toch nog wel heel erg populair te zijn. Een weekje of 2 geleden was ik vlakbij de RWTH in Aken en daar stonden hele groepen mensen (ja zelfs volwassenen, althans die wat leeftijd betreft volwassen zijn) Pokemon Go te spelen.
Hier zie ik geen hond meer dat spel spelen.
Ik denk dat het voor de niet-speler niet meer zo opvalt als toen het pokemonGO nieuw en... laten we eerlijk zijn... bizar populair was. Maar iedere stad heeft een community van 100'en actieve spelers, en met actief bedoel ik dan ook mensen die in whatsapp groepen zitten die raids coördineren.

Sommigen zijn bloed-fanatiek, springen op de gekste momenten op de fiets om maar weer een raid te doen die ze al tig keer hebben gedaan. Sommigen spelen super casual, en zetten pokemon go alleen aan als ze toch al aan het lopen zijn, en daarvan hebben zelfs andere spelers vaak geen idee wie ze zijn. En alles er tussen in er natuurlijk ook.

Dat pokemon go niet meer die bizarre hype van is natuurlijk niet te ontkennen, maar de game is verre van dood.
Ik ben een grote liefhebber van een leuk pokemon spelletje, en pokemon go heeft mij na de release samen met een 4-5 tal vrienden echt maanden lang buiten gehouden. Ik woon in een redelijk klein dorpje, en hier in de buurt zijn dus heel weinig plekken waar je pokemons kan vinden. Wij gingen dus altijd op pad, maar om nu iedere keer dat ik leuk pokemons kan vangen 15-30 minuten in de auto te zitten werd op een gegeven moment te veel van t goeie en zijn er mee gestopt. Hier in de buurt is verder echt veel te weinig en wordt t op een gegeven moment echt niet leuk meer.
Inmiddels hebben de reacties mij weten te overtuigen, maar ik dacht die dat het op sterven na, dood was. :Y)
ik weet natuurlijk niet hoe het is waar jij komt, maar ik weet bijvoorbeeld dat er in Ede/Wageningen nog zeker een paar 100 mensen behoorlijk actief zijn, en met de community day afgelopen zaterdag zag ik ook weer een aantal mensen spelen die ik niet regelmatig bij raids zie of bij ander pogo activiteiten. Ik denk dat het de komende maanden weer in populariteit gaat toenemen wanneer het mooi weer word.

Ook in een andere plaatsen waar ik kom zie ik nog regelmatig mensen spelen maar daar heb ik geen idee van de aantallen.
Volgende community day moet je voor de grap eens naar Amstelveen winkelcentrum gaan. Daar stond het afgelopen weekend ram vol met Pokémon Go-spelers! :)
Nou, ik weet best wel (voor mij) boeiendere zaken dan komen kijken naar mensen die Pokemon spelen. :)

Dat ze vooral plezier hebben, maar om daarvoor 200 km (enkeltje) te rijden... Neuh... Dan ga ik liever fietsen of lopen. 😉
Gek genoeg, vroeg ik me de laatste tijd af wat die groepjes van mensen toch soms doen in mijn straat. blijkbaar zijn dat nog Go spelers die een Pokemon aan het vangen zijn of een encouter oid doen. Dit zie ik eigenlijk wel om de 2 dagen of iets dergelijks. Ze zijn er nog wel dus!

Dit is in het centrum van Breda
Hier in de buurt spelen er toch nog een hoop mensen, in Nederland sowieso nog best welbwat hoor!
Ik snap de haat tegen volwassenen die pokemon Go spelen niet helemaal...Het is niet zo dat zo'n spel uitsluitend voor kinderen is ofzo.
Ja want een fictie boek of Netflix kijken. Of de hele dag Faceboeken of achter een pc gamen is zoveel nuttiger. Of gaan Racen. Bijna alles wat wij als volwassenen doen in ons vrijetijd is "nutteloos". Zo heb ik niets met Fotografie. Maar zal jij vast en zeker met je camera(die vast niet goedkoop is geweest). In je vrijetijd foto's aan het maken zijn.
Zoals bijvoorbeeld voetbal kijken? Of op cafe hangen? Of naar de bioscoop gaan? Of ettelijke andere dingen die volwassenen doen om te ontspannen? Ik snap niet goed waarom die activiteiten wel okay zouden zijn voor een volwassene, maar video games dan weer niet.

En ja, ik ben het er best mee eens dat sommige mensen er veel te hard mee bezig kunnen zijn, maar dat kan bijvoorbeeld ook van sommige voetbalfans gezegd worden.
Ik hoop alleen dat ze dit dus niet in de echte core series game doen volgend jaar.
Prachtig Nintendo, je pakt gelijk de juiste doelgroep. Niet de Tweakers maar wel de kids.

Mijn zoontje vind Pokémon leuk, hij is geen grote fan. Toch prikkelt de trailer hem enorm, een Pokémon die uit te TV springt en het idee dat het Pokemons van buiten kan vangen en in de game kan stoppen werkt. O+

Slimme zet van Nintendo, ik zie mijzelf lekker meespelen als tweede speler en kijk verder graag met 1 oog mee als de kinderen plezier hebben met deze game. Ziet er vriendelijk en gezellig uit, zeker ook in combinatie met de muziek.

De jongste van twee jaar zal ook gaan meekijken alsof het een interactieve Dora is. ... Eindelijk die reddingtas en aap van de tv _/-\o_

[Reactie gewijzigd door DukeN op 22 juli 2024 14:30]

Precies dit :) Helemaal eens!
Nintendo zet hier een naar mijn mening super game voor de kids neer.
Iets teveel mensen die hun gameboy Pokémon jeugd willen herbeleven en daarbij even de kids van nu vergeten :P
Mijn kleintje is helaas nog iets te klein hiervoor, anders ook opgepikt :)
Gewoon oppikken, en spelen. (moet je wel eerst een switch kopen :P )
En kan je alvast voor de kleine pokemons gaan verzamelen .
Nu ik er aan denk hé, Binnenkort kan je ruilen in pokemon go. Hoe vet is het dat jij en je kind naar buiten gaan om pokemons voor zijn game te vangen? Het zal vast aan mij liggen maar dat klinkt toch epic?
Vergeet de kaart niet! :+ Op de kaart, op de kaart, op de kaart, op de kaart...
Dank u. Echt. Bedankt. Ik was bijna....bijna dat stomme deuntje vergeten. :+
Hilarisch! Parents will relate
Leuk voor mijn kids. Hoopte zelf op een Pokemon game op basis van de Breath of the Wild engine, waarbij je grote delen van omgevingen uit de tekenfilmserie tegen zou komen. Maar goed dat trekt de Switch (en alle huidige consoles) waarschijnlijk niet als je er een rijke omgeving van wil maken. Maar goed, ziet er wel leuk uit. Mijn kids spelen nu mijn oude Pokemon games en zullen deze ook wel willen spelen.
Hoezo trekt de switch het niet? Waar is pokemon dan anders dan bijvoorbeeld Zelda voor wat betreft complexiteit (van de omgeving)?
De enorme hoeveelheid Pokemon die je moet laten rondlopen/vliegen/zwemmen; minimaal 151 varianten, met complexe animaties en eigen move sets voor realtime battles. Het aantal vijanden en wildlife in BOTW komt niet in de buurt vd. hoeveelheid Pokemon die je in de series in het wild ziet rondlopen, of zelfs in een normale Pokemon game. Daarnaast heb je nog te maken met grotere, maar vooral complexere steden en natuurlijk de hordes NPC's die rondhangen en je willen uitdagen. Om nog maar niet te beginnen over de hoeveelheid bossen (iets waar de Switch het best moeilijk mee heeft in BOTW).

[Reactie gewijzigd door JoeyPrr op 22 juli 2024 14:30]

Maar je hoeft toch niet alle 151 pokemons te laten bewegen in 1 beeld? 90% van de dingen die jij noemt staan gewoon opgeslagen als Data. Net zoals alle andere games. Pas de draw distance aan tot een acceptabel level voor mensen en machine en ja de stad is in de tekenfilm een stuk drukker maar op de Gameboy is het ook niet druk. Het is allemaal prima aan te passen zodat de switch er prima mee overweg kan.
Groot fan van Pokémon games. Maar deze laat ik links liggen. De hele versimpeling van de standaard mechanics, en focus op de relatie met Pokémon Go, staat mij niet aan.
Niet getreurd, ergens in 2019 komt er een 'echte' pokemon RPG, dit is een vertakking/verrijking van de franchise en eigenlijk wordt pokemon Go het verlengstuk van deze game :). Deze mag je dus gewoon links laten liggen als je dat wilt (ik heb hem al in de pre-order staan)
Dat zeiden ze helaas vorig jaar ook. Een "core" Pokémon RPG zou in 2018 uitkomen. Dit jaar blijkt dat Pokémon LGE te zijn en worden we weer verteld dat we volgend jaar toch echt wel een core game uit komt.
In andere woorden de core-rpg is uitgesteld met een jaar, dat kan iedere developer gebeuren toch?
Anoniem: 341936 @Caayn19 juni 2018 11:50
Vorig jaar zeiden ze dat ze begonnen waren met het ontwikkelen van een nieuwe core-entry voor de Switch. Niet dat die in 2018 uit zou komen. Je mag bedrijven best aan hun beloften houden, maar niet wanneer ze die niet eens doen.
Wij zijn grote fan van de alle pokemon games, en spelen veel pokemon go. Maar ik twijfel nog sterk of ik de volle prijs voor deze games zou betalen. Als ie voor 30,- in de winkel komt te liggen haal ik hem meteen op, maar voor 60,- twijfel ik wel nog.
Daar gaat het RPG aspect in Pokemon, wat het spel leuk maakte. :'(
Geen zorgen.

Ze willen hiermee 2 publieken gaan aantrekken.
Casuals en 'hardcore'.

De 'hardcore' versie komt in 2019.
Toen ik de eerste trailer van de game zag was ik super enthousiast.. toen ik zag dat je Pokémon kon vangen middels de "Pokémon Go" manier vond ik het wel ok, zolang er ook een traditionele manier gekozen kon worden. Nu ik begrijp dat dat helemaal geen optie is, laat ik deze game aan mij voorbij gaan. Ik had graag de traditionele game in een modern jasje gezien.. maar al die "Go" elementen verpesten het voor mij alleen maar. Mochten ze in de toekomst een update toevoegen waardoor je ook een traditionele manier van spelen kan kiezen dan ben ik zeker van de partij, maar voor nu vind ik het een gemiste kans.

[Reactie gewijzigd door Scorpio616 op 22 juli 2024 14:30]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.