Metal Gear Survive Review

Overleeft vertrek van Kojima nauwelijks

Metal Gear zonder Kojima

Metal Gear Survive

Metal Gear Survive combineert de Metal Gear-franchise met het zombiegamegenre, en doet dat met wisselend succes. De basis van de Metal Gear-gameplay blijft goed en zorgt in combinatie met de onbekende spelwereld 'Dite' voor spannende momenten, zeker in missies die samen met andere spelers gespeeld worden. Ook audiovisueel kan Metal Gear Survive goed meekomen, maar daarbuiten wordt het snel minder. De gameplay legt te veel de nadruk op repetitieve handelingen en missies, waardoor Survive snel saai wordt. Sommige missies en de coöp doorbreken dat wel iets, maar niet voldoende. Uiteindelijk verdwijnt de zin om door te spelen en kan de game zich niet bij de galerij der groten van Metal Gear voegen. Het scheelt iets dat Konami de game voor 35 euro in de winkel heeft gelegd, maar ook voor dat bedrag is Metal Gear Survive niet direct een aanrader.

Al sinds de geboorte van het project was Metal Gear Survive een vreemde eend in de Metal Gear-reeks. Metal Gear-goeroe Hideo Kojima en zijn Kojima Productions zwaaiden na de release van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain immers af terwijl de franchise in handen van uitgever Konami bleef. Metal Gear Survive is dan ook een heel andere game en wordt door Konami zelf omschreven als 'een frisse blik op Metal Gear als franchise'. En inderdaad, een Metal Gear-game in een zombie-apocalypse-jasje hebben we nog niet eerder gezien.

Eerst even terug naar die voorgeschiedenis. Het is niet vreemd dat een belangrijke ontwikkelaar op een zeker moment afscheid neemt van een langlopende serie. De manier waarop Kojima en Konami uit elkaar gingen, verdient echter bepaald geen schoonheidsprijs. Hoewel het onmogelijk is om na te gaan wat er achter de schermen allemaal heeft plaatsgevonden, valt op dat voor buitenstaander vooral zichtbaar was hoe Konami Kojima en zijn studio's tegenwerkte. De uitgever verwijderde zelfs de 'A Hideo Kojima game'-tekst van uitingen over Metal Gear, en belette Kojima af te reizen naar de Verenigde Staten waar hij tijdens de Video Game Awards de awards voor Metal Gear Solid V: The Phantom Pain in ontvangst had kunnen nemen. Verschillende publieke figuren, waaronder VGA-host Geoff Keighley en diverse toonaangevende ontwikkelaars, veegden daarop de vloer aan met Konami. Het Japanse bedrijf nam enkele weken later definitief afscheid van zijn bekendste ontwikkelaar, en Kojima maakte niet veel later bekend een nieuwe game te gaan maken voor Sony Computer Entertainment. Tijdens de E3 van 2016 stelde Kojima Death Stranding voor aan de wereld, een game waarvoor Kojima onder andere met regisseur Guillermo del Toro en acteur Norman Reedus samenwerkt. Saillant detail is dat zij ook betrokken waren bij de Silent Hill-game die Kojima voor Konami zou gaan maken. Dat project werd tegen het einde van het huwelijk tussen Konami en Kojima geannuleerd.

Voor Hideo Kojima en de zijnen ziet de toekomst er dus aardig uit, al is er over Death Stranding nog steeds vrij weinig bekend en moet de game zich te zijner tijd nog bewijzen. Konami pakt ondertussen door met de voor een belangrijk deel door Kojima gelegde basis. Zijn studio is en blijft immers verantwoordelijk voor de Fox Engine, die in 2017 en ook in het huidige jaar de beste optie is gebleken voor Konami's games. Pro Evolution Soccer draait op deze engine, en ook Metal Gear Survive heeft dezelfde basis. Dat is alvast goed nieuws, want de Fox Engine toonde bij The Phantom Pain al aan waar hij toe in staat is, en PES lijkt jaarlijks een betere game te worden, niet in de laatste plaats dankzij die engine.

Dite

De engine is niet het enige onderdeel dat Metal Gear Survive overneemt van zijn voorganger. De game speelt zich af tussen Ground Zeroes en The Phantom Pain en vindt zijn oorsprong in de door XOF-strijdkrachten vernietigde basis van Big Boss en de Diamond Dogs. Kort nadat Big Boss en Kaz Miller zijn geëvacueerd, worden de overlevende soldaten en de basis via een wormgat naar een andere dimensie getransporteerd. Daar blijkt dat de speler op een speciale missie is gestuurd. Deze andere dimensie, Dite, zit vol geheimen die de mensheid veel voordeel op kan leveren. De Kuban Crystals die er zijn te vinden, vormen bijvoorbeeld een krachtbron die de manier waarop we op aarde met energie omgaan volledig kan veranderen.

Er is echter wel een probleem. Dite is niet bepaald een vriendelijke omgeving. De wereld zit vol 'Wanderers', op zombies lijkende wezens die ooit normale mensen waren. Slim zijn ze niet, maar gevaarlijk des te meer, zo zul je al snel ervaren. In een van de eerste missies die je op je bordje  krijgt, moet je uitzoeken wat er met het onderzoeksteam is gebeurd dat al eerder richting Dite werd gestuurd. Dite is trouwens ook zonder inmenging van de Wanderers al een vervelende omgeving. Grote delen van de wereld kunnen niet zomaar worden betreden zonder zuurstoftank, en drinkwater is ook niet direct voorhanden. Er is dus werk aan de winkel.

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3