Door Sim Kranenburg

LG W7 'wallpaper' oled Review

Dunste tv voor de dikste portemonnee

28-07-2017 • 00:06

200

Multipage-opmaak

Inleiding

Samengevat

De LG W7 is de dunste televisie ooit. Dankzij de oledtechnologie hebben we de afgelopen jaren televisies steeds dunner zien worden, maar door het beeldpaneel niet langer in dezelfde behuizing onder te brengen als de elektronica en de luidsprekers is deze tv zo dun dat hij op de muur kan worden geplakt. Ook de zo ontstane losse soundbar heeft een uniek uiterlijk en is voorzien van tweeters aan de bovenkant die verdwijnen als je de tv uitschakelt. Al dit moois kost maar liefst achtduizend euro en dat is zelfs voor de dunste tv ooit flink aan de prijs.

Bij de televisies die we op Tweakers reviewen zitten naar verhouding veel dure topmodellen. Een belangrijke reden dat we vaak voor high-end-modellen kiezen is dat deze televisies altijd als eerste worden voorzien van nieuwe technieken zoals oled, uhd en hdr. Zo krijg je als het ware een voorproefje van de televisie waar we in de toekomst allemaal naar zullen kijken. Dat geldt al helemaal voor de tv uit deze review; de LG W7. Deze oledtelevisie is zo dun dat hij, door middel van een magneetsysteem, op de muur geplakt kan worden. Het resultaat is een televisie die niet zou misstaan in een science fiction-film, maar gewoon in de winkel te koop is.

Om het beeldscherm zo plat te krijgen heeft LG de aanstuurelektronica moeten onderbrengen in een aparte behuizing. Door er een zeskanaalsluidsprekersysteem bij in te bouwen heeft het extra kastje een tweede functie als soundbar gekregen. Ook alle aansluitingen zijn aan de achterkant ervan aangebracht. Bij het inschakelen van de tv komen de tweeters uit de soundbar omhoog, en bij het uitschakelen verdwijnen ze weer. Daarna schuiven er twee klepjes overheen zodat ze volledig aan het zicht onttrokken zijn. Veel nut heeft dat niet, maar het levert wel een 'wow'-effect op.

De W7 draait op versie 3.5 van WebOS. Dit besturingssysteem werkt inmiddels redelijk soepel en laat zich prettig bedienen met de meegeleverde Magic Remote; een handige afstandsbediening met bewegingsdetectie en een microfoon voor spraakopdrachten. De W7 is verkrijgbaar in de maten 65 en 77 inch. In de grootste maat kost hij maar liefst twintigduizend euro. Wij bekeken de 65"-instapper die op het moment van schrijven voor zo'n zevenduizend euro in de Pricewatch stond.

Uiterlijk en aansluitingen

Doordat het scherm enorm plat is en slechts 4mm van de muur hangt, is het uiterlijk erg strak. Met deze tv is zo'n beetje het punt bereikt waarop het geen zin meer heeft om hem nog platter te maken. Rond het paneel zitten zwarte bezels van een cm en daaromheen zit een een subtiel stripje zwart afgewerkt metaal. LG heeft ervoor gekozen om geen logo op de bezels te plaatsen zodat niets afbreuk doet aan het sobere ontwerp. Om het scherm op te hangen wordt eerst een dunne metalen plaat aan de muur bevestigd, waarna het beeldpaneel, dat voorzien is van platte magneten, daar weer opgekleefd word. LG levert de W7 alleen aan dealers die ook de installatie voor de klant kunnen verzorgen.

LG W7LG W7LG W7

Dat is misschien maar goed ook, want voor het mooiste resultaat moet de flatcable die het scherm met de soundbar verbindt worden weggewerkt. Hiervoor zou een sleuf in de muur kunnen worden gefreesd of er kan een voorzetwandje worden geplaatst. De flatcable is tweeënhalve centimeter breed, zo'n zevenenveertig centimeter lang en wordt standaard met een verlengkabel van honderdzestig centimeter meegeleverd. Hierdoor is de soundbar eventueel ook uit het zicht te plaatsen als je een ander audiosysteem wilt gebruiken. Als je hem in een kastje zou willen wegwerken, moet er wel voor goede ventilatie worden gezorgd om de warmte van de aanstuurelektronica af te voeren.

LG W7LG W7LG W7LG W7

Wil je de soundbar wel gewoon in het zicht, dan heb je een ondergrond nodig. Bijvoorbeeld een plank aan de muur, of een meubel onder het scherm. Met een formaat van 126x20x8cm is de soundbar is best groot en je zal bovendien rekening moeten houden met extra ruimte voor de aansluitingen aan de achterkant. Om bijvoorbeeld een CI+-module te kunnen inbrengen heb je zo'n tien centimeter extra diepte nodig. De soundbar heeft afgeronde hoeken en is aan de voorkant voorzien van zeven metalen strips. Tussen twee van deze strips is een grote rode ledbar aangebracht die een korte lichtshow verzorgt als je de tv aan- of uitzet.

LG W7LG W7

Aansluitingen

Vanaf de achterkant gezien uiterst links zit er op de soundbar een joystickje waarmee de W7 te gebruiken is zonder afstandsbediening. Wat verder naar rechts zit een Kensington-sleuf. Daarnaast zit het netsnoer wat helaas niet afneembaar is. Bovendien is het snoer een karige anderhalve meter lang; erg onhandig bij het installeren dus. Er is een aansluiting voor service-doeleinden met daarnaast de aansluiting voor de flatcable die naar het scherm loopt.

LG W7LG W7LG W7

Rechts daarvan zit een rj45-netwerkaansluiting met daarnaast twee aansluitingen voor satelliet en een antenne-aansluiting voor kabel of Digitenne. Er zijn twee usb 2.0-aansluitingen en vier hdmi-aansluitingen waarvan er een voorzien is van een audio return channel. Uiterst rechts zit een usb 3.0-aansluiting en een CI+-slot. Daarboven zit een 3,5mm koptelefoonaansluiting die ook als analoge audio-uitgang ingezet kan worden, een seriële aansluiting die eveneens voor service doeleinden is en een toslink optische digitale audio-uitgang.

Bediening op afstand

Bij LG's duurste televisies krijg je een extra luxe versie van de Magic Remote. Net als als bij de normale versie is hij voorzien van bewegingsdetectie en is er een scrolwieltje in het midden van de d-pad. Ook is er een microfoon ingebouwd waarmee spraakzoekopdrachten kunnen worden gegeven. Doordat de kleinste, onbedoelde, bewegingen worden weggefilterd kan je de aanwijspijl op het scherm er zeer nauwkeurig mee bedienen.

De gewone versie van de Magic Remote is geheel uit plastic gemaakt, maar de luxe versie heeft een extra mooie afwerking in de vorm van geborsteld metaal aan de bovenkant en, voor extra grip, geribbeld plastic aan de onderkant. Er gaan twee AA-batterijen in waarmee het gewicht op zo'n 160 gram uitkomt. Dit is net even wat zwaarder dan de meeste afstandsbedieningen waardoor het 'kwaliteitsgevoel' wordt versterkt. Hij is tweeëntwintig centimeter lang, vier en een halve centimeter breed en heeft een afgeronde achterkant waarmee hij prettig in de hand ligt.

Magic RemoteMagic RemoteMagic Remote

LG heeft de toetsen aan de bovenkant grotendeels uit een stuk rubberachtig materiaal gemaakt. Dat voelt niet alleen prettig aan; het helpt ook om vuil en vocht buiten te houden, al is de Magic Remote niet waterdicht. De toetsen geven goede feedback bij het indrukken en sommige zijn voorzien van reliëf zodat ze beter op de tast zijn te vinden. Als je even geen zin hebt om de aanwijspijl te gebruiken is de interface net zo gemakkelijk te bedienen met de d-pad, waarbij het scrolwieltje ingedrukt kan worden om keuzes te bevestigen.

Het wieltje kan ook worden gebruikt om naar een ander kanaal te zappen, maar dankzij de cijfertoetsen kan je ook gewoon kanaalnummers intoetsen. Helaas is de Magic Remote voorzien van gesponsorde knoppen van Netflix en Amazon. Die zijn op zich handig als je deze diensten gebruikt, maar voor de mensen die geen abonnement hebben op deze diensten waren een paar programmeerbare toetsen handiger geweest. We vinden het maar raar dat LG het nodig vindt om op deze manier bij te verdienen aan klanten die een nogal stevig bedrag hebben moeten neerleggen voor deze televisie.

TV Plus-app

De LG TV Plus-app is al een tijdje niet veranderd en werkt nog hetzelfde als vorig jaar. Hij is er voor iOS en Android en moet bij het eerste gebruik gekoppeld worden aan de tv door middel van een pincode. Je kunt er foto's, video's en muziek vanaf je telefoon of tablet met afspelen op de tv. Dat is een leuke functie, maar hij werkt wat langzaam. Vooral video's hebben veel tijd nodig om te bufferen voordat ze beginnen met afspelen.

LG TV PlusLG TV PlusLG TV Plus

Uiteraard kan je de app ook als wifi-afstandsbediening gebruiken. Dat kan via on-screen-toetsen of door het touchscreen van het mobiele apparaat in te zetten als touchpad. Je bediend dan via de aanwijspijl op het scherm. De rechterkant van het schermpje kan daarbij worden gebruikt om door lijsten of kanalen te scrollen. Dat werkt lang niet zo prettig als bij de Magic Remote en af en toe is er zelf een hapering van de aanwijspijl te zien. Alleen handig dus als de batterijen van de remote leeg zijn en er geen verse meer voorradig zijn.

WebOS en Mediaspeler

Officieel draaien de smart-tv's van LG dit jaar op een nieuwere versie van webOS. Maar de grootste vernieuwing van versie 3.5 zit hem helemaal niet in de software, maar in de soc waar het besturingssysteem op draait; die is dit jaar namelijk zo'n veertig procent sneller. De extra rekenkracht zorgt voor snelle reacties op commando's via de afstandsbediening. Ook laden menu's en apps beduidend sneller.

webOS

Televisies die uhd kunnen weergeven worden nu al jaren verkocht, maar nog altijd wordt de interface gerenderd in hd waarna er wordt geschaald naar de volledige uhd-resolutie van het scherm. Dat ziet er niet verkeerd uit, maar met name bij letters is goed te zien dat ze zijn opgeschaald. Als je bedenkt dat we hier met het absolute topmodel van vele duizenden euro's te maken hebben, komt het toch een beetje gierig over.

De verbeteringen aan de software stellen niet veel voor, maar Quick Access is daadwerkelijk een handige nieuwe feature. Je kunt er snelkoppelingen maken naar je favoriete zender, app of externe ingang. Daarvoor zijn, zoals gezegd, geen aparte knoppen, maar wordt het lang indrukken van een van de cijfertoetsen gebruikt. Je kunt het Quick Access-menuutje oproepen door de 0-toets lang in te drukken. Deze functie werkt erg handig en hoort wat ons betreft op alle televisies thuis.

webOS

De epg ziet er nog hetzelfde uit als in de vorige versie van webOS en dat vinden we prima, want hij is overzichtelijk. Ook vinden we het prettig dat je het huidige kanaal kunt blijven bekijken in de linkerbovenhoek tijdens het opzoeken van programmagegevens. De reclame-uitingen op het homescreen hadden van ons wel mogen verdwijnen. Ze zijn wederom niet heel storend, maar op de duurste tv in het segment mag je best een reclame-vrije interface verwachten.

webOS

Nieuw is de mogelijkheid om 360°-video's af te spelen vanaf usb. Tijdens het afspelen kun je dan in- en uitzoomen met de kleurtoetsen op de afstandsbediening en de 'camera' bewegen met de d-pad. Je kunt ook de bewegingsdetectie van de Magic Remote gebruiken om rond te kijken als je het scrolwieltje ingedrukt houdt. Daarvoor moet de aanwijspijl helaas wel in beeld zijn en dat leidt af. Het is niet mogelijk om 360°-video's af te spelen vanaf YouTube of vanaf je thuisnetwerk. Bovendien worden de kleuren te koel weergegeven en zijn de beeldinstellingen niet beschikbaar om dat te corrigeren. Deze functie vinden we dus wat halfslachtig geïmplementeerd.

Mediaspeler

OndertitelsEen van de handigste app's op smart-televisies is de mediaspeler waarmee je foto's, video's en muziek kan afspelen vanaf een usb-apparaat of vanaf het netwerk door middel van het dlna-protocol. In webOS 3.5 is er ondersteuning voor alle belangrijke bestandsformaten en ook ondertitels worden netjes weergegeven. De standaardondertitels zijn nogal aan de grote kant, maar gelukkig kan je zelf de grootte en de positie instellen. Daarbij lukt het helaas niet om de ondertitels volledig in de onderste zwarte balk van een film in CinemaScope-formaat te plaatsen. Ook zouden we de helderheid van de letters nog wat minder fel willen instellen, maar dat gaat helaas niet.

Inputlag en chroma subsampling

De beeldkwaliteit is vandaag de dag enorm veel beter dan vroeger, maar sommige dingen zijn op moderne televisies beduidend minder goed geregeld. In de tijd dat televisies nog analoog waren verliep het zappen bijvoorbeeld binnen een seconde en ook was er van inputlag nog geen sprake. Moderne televisies hebben allemaal een bepaalde tijd nodig om het beeld dat via een externe ingang wordt aangeboden, daadwerkelijk weer te geven. Als je games aan het spelen bent op de tv, kan een hoge inputlag het spelplezier volledig bederven. Vooral bij actiegames waar een snelle reactie belangrijk is, kan het erg storend zijn als de tv de gamebeelden met vertraging weergeeft.

InputlagLG heeft de oledmodellen dit jaar sneller gemaakt dan ooit. Nadat we de tv in de spelmodus hadden gezet, gaf onze Leo Bodnar-lagtester slechts 21ms aan. Dit apparaatje gebruikt een 1080p60-signaal bij het testen, maar door een HDFury Linker en Integral aan te sluiten kunnen we ook testen met 2160p60 en met hdr-beelden. Dit leverde geen significant verschil op en de inputlag bleef een zeer keurige 21ms. Hiermee behoren de 2017-oleds tot de snelste televisies wat inputlag betreft en ze zijn dus zeer geschikt om op te gamen.

Chroma subsampling

Als je de tv wilt inzetten als monitor bij een pc, is het van belang dat de tv geen gebruik maakt van chroma subsampling. Veel uhd-televisies doen dit om bandbreedte te besparen bij de beeldverwerking. Bij het kijken naar normale videobeelden heb je daar geen last van doordat alle videocodecs die gebruikt worden voor de distributie van video dit ook doen. Als je echter naar het beeld van een pc kijkt, valt op dat de kleurresolutie lager is. Vooral bij kleine zwarte letters op een witte achtergrond zie je dan duidelijk kleurartefacten.

Gelukkig kun je ervoor zorgen dat de beeldverwerking van de W7 geen gebruik maakt van chroma subsampling. Daarvoor moet je twee dingen doen: allereerst moet je in het instellingenmenu navigeren naar Algemeen > HDMI Ultra Deep Colour en daar voor 'aan' kiezen. Hierna wordt het beeld beter, maar zijn er nog altijd kleine afwijkingen in beeld te zien. Pas nadat je in het inputmenu de juiste hdmi-ingang op 'pc' hebt gezet, wordt het beeld perfect weergegeven op de volledige kleurresolutie. We vinden het maar een slecht interfaceontwerp en erg onhandig dat chroma subsampling niet met een enkele instelling in het menu uitgeschakeld kan worden.

Energiegebruik, geluid en hdr

Bij lcd-televisies wordt er redelijk wat energie verspild doordat het licht van de backlight grotendeels wordt tegengehouden. Bij een oled is er geen backlight en kunnen pixels die zwart moeten weergeven geheel worden uitgeschakeld. Je zou dus verwachten dat een oled zuiniger zou kunnen zijn dan een lcdtv, maar tot nu gaan oled-televisies minder efficiënt om met energie dan de zuinigste lcd-modellen. Heel ernstig is het niet, maar energielabel B is zo'n beetje het slechtste wat je op televisies zal tegenkomen.

VerbruikHet verbruik wordt primair bepaald door de helderheid van de tv en met de helderheid op de laagste stand meten we 75W. De gemiddelde helderheid bedraagt daarbij 21cd/m² en dat is veel te weinig voor een mooi beeld. Alleen in een volledig verduisterde ruimte valt er zo nog wat van het futloze beeld te zien. Bij 120cd/m² ziet het beeld er in een matig verlichte kamer goed uit. Het verbruik van de W7 is dan 146W gemiddeld. In de hoogste stand produceert het scherm zo'n 325cd/m² waarbij het verbruik op 283W gemiddeld uitkomt.

Geluid

De soundbar van de W7 ziet er indrukwekkend uit en hij klinkt ook echt goed. De lage tonen gaan niet zo diep dat je ze kunt voelen, maar ze worden wel overtuigend en met veel autoriteit weergegeven. Het stereobeeld is prachtig en er zit veel ruimtelijkheid in het geluid. Stemmen worden prettig weergegeven en de verstaanbaarheid is erg goed. Bovendien is er voor hardhorende mensen in een speciale modus voorzien, Heldere stem III, die de middentonen versterkt voor een nog betere verstaanbaarheid. Dankzij de soundbar klinkt de W7 veel beter dan een gemiddelde televisies.

LG W7 speakersLG W7 speakersLG W7 speakersLG W7 speakers

Als je de soundbar echter vergelijkt met andere audiosystemen van vergelijkbare afmetingen komt hij er een stuk minder goed vanaf. Zo is er bijvoorbeeld geen subwoofer en zijn er geen surroundluidsprekers aanwezig. Een beetje soundbar heeft dat wel en dat levert al snel een veel indrukwekkender geluid op. De W7 ondersteunt de weergave van Dolby Atmos-geluid, maar weet desondanks niet te imponeren bij het weergeven ervan. Het is, voor een Atmos-implementatie, zelfs zwak te noemen. Bij Dolby Atmos hoort het geluid van alle kanten te komen. Op z'n minst moet het lijken alsof het overal vandaan komt door gebruik te maken van geluid dat via wanden en/of het plafond reflecteert. De luisterervaring die de W7 biedt heeft nauwelijks wat met surround te maken en het geluid komt overduidelijk alleen uit de soundbar zelf.

Hdr

Het weergeven van beelden met een groot dynamisch bereik vereist een zo groot mogelijk verschil tussen licht en donker. De oled-technologie hoeft wat betreft het weergeven van donker eigenlijk niet meer verbeterd te worden; de zwartweergave was vanaf de eerste oled -modellen al perfect. Bovendien is het kleine beetje black crush, waar eerdere modellen last van hadden, sinds dit modeljaar door LG verholpen. Aan de andere kant is het weergeven van de helderste pieken nog wel een uitdaging voor de relatief jonge schermtechniek. Om de helderheid wat te verbeteren heeft LG dit jaar het polarisatiefilter, dat nodig was voor het weergeven van 3d, achterwege gelaten.

De hiermee behaalde winst is zeer beperkt. Op het eerste gezicht lijkt een verbetering van 25 a 30 procent zeer de moeite waard, maar door de manier waarop onze ogen helderheidsverschillen registreren, valt dit verschil in de praktijk nauwelijks op. Alleen als je een oled van vorig jaar ernaast zet is het verschil te zien. De mensen die nog wel graag naar 3d-films kijken kunnen dus beter op zoek gaan naar een model van vorig jaar. Daarvan zijn er voorlopig nog genoeg te vinden.

De hoogste piekhelderheid van 815cd/m² hebben we gemeten met een wit vlak dat 10 procent van het schermoppervlak beslaat. Doordat er limieten zijn aan de totale hoeveelheid energie die via de bekabeling in het paneel, de dunne flatcable en de voeding geleverd kunnen worden, zakt de helderheid van het scherm bij het weergeven van een groter wit vlak. Bij een oppervlakte van 25 procent bedraagt de piekhelderheid 464cd/m², bij 50 procent 329cd/m² en bij een volledig wit scherm bedraagt de helderheid maximaal 165cd/m².

Dolby Vision met Dolby AtmosOndanks de beperkingen die de oled-techniek met zich meebrengt is de hdr-weergave zeer indrukwekkend. Voor het beste resultaat kijk je in een redelijk donkere kamer, maar dat geld eigenlijk voor alle hdr-televisies die op dit moment te koop zijn. Door de perfecte zwartweergave zien heldere delen er extra helder uit en is het hdr-effect zeer overtuigend. Alle huidige hdr-fortmaten worden ondersteund; hdr10, hlg en Dolby Vision. Naar verwachting komt er, ergens later dit jaar, nog een vierde formaat van Technicolor bij. LG heeft al laten weten dat er via een update ondersteuning voor zal komen.

Beeldeigenschappen

Dat oled een fundamenteel andere techniek is dan lcd zie je prima terug in de beeldeigenschappen. Een belangrijk verschil zit bijvoorbeeld in de kijkhoeken; als je bij een lcd niet recht voor het scherm plaatsneemt krijg je een minder mooi beeld te zien en daar heb je bij een oled geen last van.

KijkhoekenKijkhoeken

Op bovenstaande foto's, die gemaakt zijn met een identieke belichting, zijn er geen kleurverschillen te zien. Onder een hoek van vijfenveertig graden is wel te zien dat de helderheid wat minder is, maar in de praktijk merk je daar eigenlijk niets van. Ook is het contrast onder een hoek nog altijd erg groot.

Het is prima mogelijk om de perfecte backlight voor een lcd te maken die het licht geheel uniform over het scherm verdeelt. Om dit te doen in massaproductie en tegen aanvaardbare kosten is daarentegen een enorme uitdaging. Doordat oled-schermen geen gebruikmaken van een backlight is het een stuk makkelijker om de helderheid mooi uniform te krijgen.

UniformiteitUniformiteit

Op de foto's, die voor middengrijs zijn belicht om de helderheidsverschillen te benadrukken, zijn kleine variaties in de lichtopbrengst te zien, maar in de praktijk zijn deze zo klein dat ze in het geheel niet opvallen. Wederom is op de foto, die onder een hoek van vijfenveertig graden is gemaakt, te zien dat de helderheid een beetje terugloopt, maar als je met je eigen ogen kijkt is dit verschil dusdanig klein dat het geheel niet opvalt.

Het belangrijkste wapenfeit van oled in de vergelijking met lcd is de superieure zwartweergave. Een lcd kan nooit al het licht van de backlight tegenhouden, waardoor zwart nooit echt zwart is. Dat heeft zeer negatieve gevolgen voor het contrast in beeld.

ZwartweergaveZwartweergave

Bij oled-schermen speelt deze problematiek in het geheel niet en als er een zwart beeld wordt weergegeven is het absoluut niet te zien dat de tv aan staat. In een verduisterde kamer zie je op zo'n moment dan ook geen hand voor ogen. Voor het kijken naar hdr-beelden is deze eigenschap van zeer grote waarde. Ook zien kleuren er op een donkere achtergrond intenser uit.

Beeldverwerking

Elke moderne televisie is voorzien van beeldverwerking met optionele 'beeldverbeteraars' die bedoeld zijn om het beeld positief te beïnvloeden. Meestal hebben dit soort algoritmen echter onbedoelde bijeffecten waardoor het netto resultaat negatief uitpakt. LG heeft de W7 voorzien van twee ruisonderdrukkers, een algemene, die bedoeld is om bijvoorbeeld filmkorrel te verminderen, en een mpeg-ruisonderdrukker, die bedoeld is om compressieartefacten weg te poetsen. Als je slecht beeldmateriaal bekijkt kunnen de ruisonderdrukkers zeker van pas komen, maar doordat dit soort algoritmen niet in staat zijn om perfect het onderscheid te kunnen maken tussen ruis en subtiele details, hebben ze een negatief impact op de scherpte van het beeld.

LG's Superresolutie is bedoeld om het beeld te verscherpen. Dit werkt niet zoals de naam doet vermoeden door de resolutie te verhogen, maar door gewone sharpening toe te passen. De indruk van scherpte in het beeld neemt duidelijk toe, maar er is een ongewenst neveneffect waardoor het beeld er wat hard uitzien, met halo's rond contrastovergangen. Ook worden compressieartefacten er duidelijker zichtbaar van.

Dynamische kleurDe functie 'Dynamisch contrast' pept het contrast in het beeld op, door de heldere delen lichter weer te geven en de donkere delen donkerder. Dat levert op het eerste gezicht in veel gevallen een mooier beeld op, maar helaas gaan er zo erg veel details in de schaduwpartijen en hooglichten verloren. Met 'Dynamische kleur' wordt er op vergelijkbare wijze meer kleur aangemaakt, door simpelweg de verzadiging van de meeste kleuren te verhogen. Ook hierdoor gaan details in het beeld verloren, doordat kleuren die al dicht tegen de maximale verzadiging aan zaten, naar die maximale verzadiging worden geduwd.

Een belangrijk nadeel, ten opzichte van de vroeger gebruikelijk plasma- en crt-techniek, is dat moderne televisies de afzonderlijke beelden net zo lang tonen totdat het volgende aan de beurt is. Hierdoor kan er bewegingsonscherpte ontstaan op je netvlies als je ogen over het scherm bewegen om een object in beeld te volgen. Plasmaschermen en beeldbuizen vertoonden de afzonderlijke beelden als korte lichtflitsen, waardoor er simpelweg niet genoeg tijd was voor de beelden om te vervagen op je netvlies. Hierdoor werd, net als bij het gebruik van flitslicht om actie te fotograferen, beweging scherper weergegeven.

TruMotionOm beweging er vloeiender en scherper uit te laten zien zijn televisies veelal uitgerust met beeldinterpolatie. De marketingnaam van LG hiervoor is TruMotion. Als je het gebruikt bij beelden met een lage framerate, zoals gebruikelijk bij veel films en series, kun je last krijgen van het soap opera effect. Bij beelden met een hoge framerate en veel beweging, zoals sport, ziet het beeld er scherper uit, doordat de afzonderlijke beelden minder lang worden vertoond. Helaas is geen enkel interpolatie-algoritme perfect en ontstaan er altijd artefacten in beeld, waardoor bijvoorbeeld de snel bewegende benen van een voetballer er raar uit gaan zien. Helaas doet TruMotion op LG's oleds niet aan black frame insertion. Dat is namelijk de effectiefste manier om beelden korter te tonen zonder tussenliggende beelden te berekenen. Wel gaat deze methode ten koste van de helderheid en zie je het beeld duidelijk knipperen, waardoor de meeste mensen het onprettig vinden kijken.

Metingen en kalibratie

We beginnen onze metingen altijd met een ansi-contrastmeting omdat dit zo'n beetje de beste graadmeter voor de beeldkwaliteit is. Op een oledscherm heeft deze meting geen zin omdat er bij het weergeven van zwart letterlijk niets valt te meten. In theorie levert dat dan ook een een oneindig grote contrastverhouding op. In een normaal verlichte kamer zullen reflecties de zwartweergave en daarmee het contrast negatief beïnvloeden en is er dus geen sprake van perfectie. Dat ligt dus echter niet aan de tv, maar aan de kijkruimte.

Voor een mooi beeld heb je, zelfs bij het kijken naar zwart-wit-films, een goede kleurweergave nodig. Een meting van de grijstinten geeft hier een goed inzicht in. Als alle tinten namelijk zonder kleurzweem worden weergegeven, zal het grootste deel van de kleuren ook correct worden weergegeven. Ook zien we aan deze meting of de helderheid met de juiste stappen oploopt. Als dat namelijk niet het geval is, zullen er details in het beeld verloren gaan.

Grijstinten voor

Van alle presets levert ISF Expert (lichte kamer) het beste resultaat op, met een gemiddelde ΔΕ2000 van 1,4. Hoewel er wat te veel rood in het beeld zit, blijft de afwijking gemiddeld genomen ver onder de grens van 3, waardoor je het niet met het blote oog gaat zien. De gammagrafiek verloopt netjes en de gemiddelde waarde van 2,2 is precies volgens de specificaties.

Primaire en secundaire kleuren

Ook bij de primaire en secundaire kleuren zijn de afwijkingen erg klein en komt de gemiddelde ΔΕ2000 uit op 1,7, waardoor de afwijkingen opnieuw gemiddeld genomen niet opvallen met het blote oog.

Kalibratie

We hebben geen ernstige afwijkingen gemeten en dus valt eigenlijk geen zichtbare winst te behalen, maar we willen graag kijken hoe de W7 presteert na een kalibratie. We zijn dus aan de slag gegaan met onze SpectraCal C6-colorimeter, die we in CalMAN 5 voorzien hebben van een meterprofiel door middel van een X-Rite i1Pro 2-spectrofotometer.

Grijstinten na

Na een tweestapsgrijskalibratie hebben we de gemiddelde ΔΕ2000 weten te verlagen tot slechts 0,8. Hiermee is het kleine beetje te veel rood in beeld ook verdwenen. De gammagrafiek was voor de kalibratie al keurig en daar is weinig aan veranderd

Primaire en secundaire kleuren na

Bij de primaire en secundaire kleuren is de gemiddelde ΔΕ2000 gezakt tot 0,9; een zeer goed resultaat. We hebben uiteindelijk, onder de witbalans instellingen, hoog rood op -3 en hoog blauw op 5 gezet. Het kan geen kwaad om deze instellingen over te nemen en doordat beeldpanelen in grote series worden geproduceerd, is er een kans dat andere 65" oleds van LG er ook beter door gaan presteren, maar dat weet je pas zeker na een meting. Voor wie de W7 wil (laten) kalibreren biedt LG een uitgebreid color management system waarmee de weergave nog verder kan worden geperfectioneerd. Hiermee is voorzichtigheid geboden; let op dat je alleen kleine correcties gebruikt. Door de beperkte bitdiepte die onderhuids door LG wordt gebruikt krijg je snel met banding in beeld te maken.

Fotogalerij en specificaties

LG W7LG W7LG W7LG W7LG W7LG W7LG W7LG W7LG W7LG W7LG W7LG W7LG W7 speakersLG W7 speakersLG W7 speakersMagic RemoteMagic RemoteMagic Remote
Merk en uitvoering
Categorie Televisies
Merk LG
Product LG W7
Uitvoering 65"
Gebogen scherm Nee
Resolutie (TV) 3840x2160
Beeldverhouding 16:9
Televisietype Ultra HD
Paneeltype OLED
HDR ondersteuning Dolby Vision, HDR10, Hybrid Log Gamma
Specs van fabrikant Productinformatie van de fabrikant

Conclusie

Met de W7 heeft LG een topmodel in handen met een high tech-uiterlijk. Het ultradunne scherm kan letterlijk op een muur worden geplakt en dat is een indrukwekkende prestatie. Daarbij biedt deze tv de beste beeldkwaliteit die er op dit moment te koop is. Het oled-paneel weet, zeker in een donkere kamer, erg veel indruk te maken met een schitterend mooie hdr-weergave. Ook gewoon sdr-beeldmateriaal ziet er op deze tv veel mooier uit dan op een lcd-tv.

De bediening werkt, dankzij de luxe Magic Remote in combinatie met webOS 3.5, erg prettig. Hoewel we dit besturingssysteem nog altijd kunnen waarderen wordt het wel tijd voor LG om het eens op de schop te nemen en grondig te vernieuwen. De ontwikkeling van webOS lijkt namelijk een beetje stil te staan, en stilstand is achteruitgang. We willen op zo'n dure futuristische tv bijvoorbeeld een interface zien die op de volledige uhd-resolutie wordt gerenderd.

Ons gevoel bij de soundbar is tweeledig; aan de ene kant is het geluid veel beter dan van de gemiddelde tv, maar door de grote afmetingen en de ondersteuning voor Dolby Atmos-geluid schept hij grote verwachtingen die niet worden waargemaakt. Als je een beter audiosysteem wilt aansluiten, en dat zouden we niet raar vinden als je zo veel geld aan een tv uitgeeft, is deze oplossing erg onhandig en was je beter af geweest met een zo klein mogelijk kastje waar alleen de elektronica en aansluitingen in zitten.

Als je de enorm hoge prijs van het door ons geteste 65"-model meeweegt, dan biedt de W7 veel minder waar voor je geld dan alle goedkopere oled-modellen, die stuk voor stuk van exact hetzelfde paneel zijn voorzien. Net als bij peperdure supersportwagens is de aanschafprijs, als je het rationeel bekijkt, niet goed te praten. Het is een televisie voor rijke mensen waar de gewone man alleen maar van kan dromen... in schitterend hdr.

Reacties (200)

Sorteer op:

Weergave:

20k voor een tv is veel geld daarbij is die 7k een koopje ;) well done LG sales. :P

Wat ik me afvraag, tijdens het stukje over de snellere soc, zouden niet alle tv's een losse controller unit moeten hebben!
Is het mogelijk om in de toekomst de soundbar/controller unit te vervangen voor die van een nieuwer model. Die beter OS/features ondersteund vanwege een nieuwe soc. Het paneel blijft in de toekomst nog steeds erg goed, maar soc's veranderen erg snel.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 23 juli 2024 05:46]

Jorgen Moderator Beeld & Geluid @D0gtag28 juli 2017 01:26
Nee, je kunt de soundbar niet vervangen. In het filmpje van het W7-event op Tweakers HQ wordt dit uitgelegd door Jeroen Peeters van LG. Het moederbord zit in de soundbar en die geeft een ID aan het beeldscherm. Beide horen dus echt samen.
geplande obsolescentie dus.
Bij welke TV's is dit niet het geval ? De tijden dat je 10 - 15 jaar met 1 TV deed zijn echt wel voorbij.
Wat een onzin. Als ik een goede tv wil en er een (wat ik vind) behoorlijk bedrag aan uitgeef, wil ik er ook vele jaren plezier aan beleven. Mijn huidige tv stamt uit 2006 (een Philips 32PF9830) en kostte rond de € 2.500,-. Afgezien dat ik hem liever wat groter had gezien, ben ik er nog zeer tevreden mee. En zo hoort het in mijn beleving ook.

[Reactie gewijzigd door NRG-81 op 23 juli 2024 05:46]

Zo denk ik er ook over. Heb in 2010 voor 269€ een 42" LG tv gekocht, en die doet het nog vrolijk en goed. Ga echt geen nieuwe kopen omdat hij geen internet oid heeft.
Je koopt ook geen OLED omdat hij internet heeft...dan heb je het echt niet begrepen en is beeldkwaliteit gewoon niet belangrijk voor je. Prima trouwens zo zijn er ook mensen die computerboxjes van 20 euro gebruiken in hun woonkamer en zeggen dat het geluid toch 'prima' is. En mensen die in een Fiesta van 20 jaar oud rijden en vinden dat dit prima is.

Feit is, je hebt een bepaald budget om uit te geven aan 'luxe producten' (de één meer dan de ander natuurlijk). Deze luxe producten heb je nergens echt voor nodig en ieder mens geeft andere prioriteiten aan dit budget.

Ik woon bijvoorbeeld op fietsafstand van mijn werk dus een dure auto heb ik niets aan, een Polotje van 10 jaar oud voldoet prima voor mij. TV kijken is wel mijn nummer 1 vrijetijdsbesteding en ik vind het dus zeker wel 500+ euro afschrijving per jaar waard om deze ervaring te optimaliseren. Als ik dat terugreken naar aantal euro per uur dan is dit echt niet buitenproportioneel.

En ja er zit een gigantisch verschil tussen een LCDtje van 10 jaar oud die het 'prima doet' en een OLED tv. Dat is echt een vergelijking tussen een Fiesta van 20 jaar oud en een gloednieuwe Volvo V90. Beide doen het 'prima' en brengen je van punt a naar punt b maar de ervaring is toch wel een heel stuk prettiger in de Volvo.
Goed, mijn situatie dan.... Ik heb een Pioneer Kuro Plasma KRP-500A uit 2009. ISF gecalibreerd.

De beeldkwaliteit is nog steeds waanzinnig, de kleuren fantastisch. Het zwart perfect. Ik zie op de afstand waar ik vandaan zit, geen verschil tussen FHD en UHD.

De enige reden waarom ik OLED zou willen, naast een groter formaat, is de nog iets betere weergave en HDR. Je stelt inderdaad dat er een gig verschil tussen een LCD van 10 jaar oud en een OLED zit. Maar er was ook nog die andere superieure techniek 10 jaar geleden: plasma....

Ik upgrade nu nog niet, omdat de technieken qua HDR nog niet uitgekristalliseerd zijn. De levensduur van de OLED panelen worden elke generatie nog beter en de helderheid gaat omhoog. Daarnaast beginnen ook steeds meer merken OLED te leveren (al zijn die allemaal voorzien van LG panelen).

M.a.w.: een tv van 10 jaar oud kan nog steeds een waanzinnig beeld geven, die in de buurt komt van OLED. Er kunnen meer redenen zijn om niet te vernieuwen.

[Reactie gewijzigd door JUST_me op 23 juli 2024 05:46]

Het feit dat je geen verschil ziet tussen HD en UHD komt doordat 1) Je er te ver vanaf zit of 2) Je scherm te klein is of 3) Je zicht slecht is. Allen zijn niet wenselijk voor een optimale kijkervaring en als je die kijkervaring belangrijk vind en daar in wil investeren dan los je dat probleem dus op.

Verder is de levensduur van OLED nu al vele malen hoger dan die van jouw plasma en is er echt geen realistisch scenario meer te bedenken waar de levensduur voor belemmeringen zou zorgen. Het feit dat je 'iets betere weergave' en vooral HDR als 'enige reden' wegserveerd alsof het niks is zegt ook veel. Het voegt zo ontzettend veel toe in de kijkervaring.

Dat er elk jaar weer verbeteringen aankomen is natuurlijk altijd zo en met die redenatie kun je altijd wel een upgrade blijven uitstellen. Maar de techniek van OLED staat als een huis en de grote stappen zijn ook echt wel gemaakt (wat je ook duidelijk ziet in de 2016 vs 2017 serie, dit zijn echt geen gigantische stappen vooruit).

Nee, jouw 50" plasmatje van 10 jaar oud is leuk, en is misschien een volvo V70 van een jaartje of 10 oud vergeleken met die Fiesta van 20 jaar oud maar komt nog steeds echt niet in de buurt van een nieuwe volvo V90.

[Reactie gewijzigd door Janpietertje89 op 23 juli 2024 05:46]

Denk dat je de pioneers gruwelijk onderschat. Ik heb zowel een Pioneer 500A en een LGB6, de LG is overigens wel beter maar niet spectaculair. Ik ben voornamelijk voor OLED gegaan omdat ik groter wilde dan 50".

Als je een beetje googled dan zal je zien dat de 500A tot 1-2 jaar geleden gewoon als referentiemodel gebruikt werd, kan me nog een review van de B6 of E6 op avforums herinneren waarin ze in de conclusie aangeven dat ze nu toch wel stevig twijfelden om eindelijk de 500A te vervangen als main-tv. Dan spreken ze dus over een 8-9 jaar oud model!

Weet trouwens ook zeker dat de Pioneer nu nog steeds beter presteert op beeldeigenschappen dan welke LCD <1000 euro dan ook. Sterker nog, de Pioneer 5080 (hd ready) zou ik ten alle tijden verkiezen boven een LCD<1000 euro.

Resolutie is overgewaardeerd, als je een tv uitzending of netflix film bekijkt op deze 720p tv vanaf een meter afstand dan zal je dat zelf kunnen zien. Kleur en contrast bieden zeer veel meerwaarde voor de scherpte ervaring.
Ik onderschat het echt niet. Maar sommige mensen doen hier ook alsof 1800-3000 euro een investering voor het leven moet zijn. Natuurlijk weet ik dat er ook in Nederland mensen zijn die het financieel niet heel ruim hebben, maar de gemiddelde Nederlander heeft echt wel wat 'luxe budget' om uit te geven aan leuke speeltjes en een mooie TV is daar een prima voorbeeld van. Ik erger me een beetje aan mensen die dan moeten komen verdedigen hoe zij al meer dan 10 jaar met dezelfde TV doen en echt geen 500 euro per jaar aan een TV uit gaan geven. Leuk voor die mensen en dat is hun goed recht maar ik ga me echt niet schuldig voelen als ik dat wel doe en ik weet ook zeker dat ik er een significant betere kijkervarig voor krijg.
Budget is geen probleem voor mij.

Maar je zegt het zelf al, die significant betere kijkervaring is er niet. Dus geen reden voor een upgrade. Klaar.
Waar zeg ik zelf al dat die significant betere kijkervaring er niet is? Lees de laatste zin van mijn post nog eens?

Ga maar eens een fastoenlijke 4k HDR bluray kijken op een 65" OLED vs een HD blu-ray op jouw 50" plasma. Die ervaring is echt wel significant beter hoor.
Exact.... Niets aan toe te voegen.
Zelf heb ik ook nog een isf gecalibreerde Pioneer Kuro uit 2009. Ook ik ben hier nog hartstikke tevreden over. Zelf ga ik waarschijnlijk pas tot vernieuwing over wanneer de Pioneer stuk gaat.

Ik zie overigens wel een groot verschil wanneer ik foto's bekijk op de TV. Dit ziet erop een UHD/Oled een stuk beter uit. Echter met een reguliere 1080P uitzending is de Pioneer perfect.
Ik ben het geheel met je eens. Ik heb 2 tv's.
Een Panasonic VT50 plasma tv
Een samsung ue6400 LCD UHD HDR tv.

Toch vind ik dankzij de goede zwartwaarden mijn Panasonic nog steeds beter, en gebruik ik deze dan ook nog steeds als hoofd tv
(De samsung staat op de slaapkamer)

Ik ben zeker van plan om in de toekomst een Oled aan te schaffen, maar pas als de kinderziektes eruit zijn gehaald, en de optimalisaties die nog nodig zijn, daadwerkelijk zijn doorgevoerd.

Over 3-4 jaar zal ik waarschijnlijk voor een "high-end neusje van de zalm model gaan" tot die tijd gebruik ik mijn plasma nog wel (mocht deze het niet voor die tiid begeven)
Neenee, dat snap ik. Ik zou OLED een geweldige upgrade vinden. Ik bedoelde mij punt iets genuanceerder dan je het opvat.
Geef mij maar liever een fiesta dan een Volvo... bah
En dan heb je mensen die enkel een fiesta willen omdat ze licht zijn, relatief zware motors kunnen hebben, zeker de st en goed rijgedrag hebben en heel sportief aanvoelen, terwijl de volvo v90 zeker al een zwaardere motor heeft en meer rijd als een salon op wielen. Veel meer weegt. Iedereen heeft zo zijn ding.
Hoe kan een tv die je nu koopt en je nu waanzinnig, fantastisch,....... vindt, nou ineens over 5 jaar ergernis opleveren om hij een slechte beeld kwaliteit heeft? |:( Raar argument.....

Enne, de soc? Serious? Beetje tweaker heeft toch een knappe HTPC oid er aan hangen? Ga je toch niet met een flut socje stoeien? |:(
Ik zou niet weten waarom je met een LG OLED een HTPC nodig zou hebben. Heb nog geen bestand kunnen vinden wat de interne mediaspeler niet af kan spelen via DLNA.

Ik denk dat als je je wat meer moet inlezen in HTPC's, want het samenstellen van een fatsoenlijke HTPC die overweg kan met HDR, UHD blurays, 4k netflix e.d. is nog niet zo eenvoudig. Volgensmij is er bij de allernieuwste generatie Intel processoren en videokaarten van NVIDIA recent wat support toegevoegd maar daar heb je het zo'n beetje mee gehad.

Nee als beetje tweaker met een high-end TV is er op dit moment juist weinig reden om een HTPC te kopen. Een fatsoenlijke UHD blu-ray speler of als de interne speler echt niet voldoet een NVIDIA Shield is dan een betere investering.
Ik zie toch andere dingen , ook met die phillips van jou nieuws: Eerste smart-tv's van Philips uit 2009 verliezen smart-functionaliteit

Een TV vandaag is meer dan enkel een beeld met klank.

2006 is ook een andere tijd , toen waren er ook nog niet echt apps.
Heden ten dage is een TV al bijna vergelijkbaar met een uit te kluiten gewassen tablet. (Android op TV )
Na een tijdje stoppen de OS updates , en de apps die er op werken.
Daarom ben ik er voorstander van dat de OS en apps van een TV of telefoon voor de hele EU verplicht 5 jaar ondersteunt moeten worden.
Zoveel apparaten zijn tegenwoordig 24/7 online en maandelijks komen er nieuwe kwetsbaarheden aan het licht. In deze tijd van wereldwijde ransomware aanvallen, NAS hacks etc zit het mij toch niet lekker dat mijn Samsung TV na de eerste twee jaar geen updates meer heeft gehad en het hele platform van apps dood op zijn gat ligt. Het is een prima toestel verder maar ik geloof dat hij zo lek is als een mandje en op bugfixes wacht ik ook niet meer.
inderdaad , niet alleen dat.
Huidige TV's hebben ook al vaak webcams en microfoons on board.
Ook niet leuk als je OS op je TV niet meer secure is.

[Reactie gewijzigd door Soulshaker op 23 juli 2024 05:46]

Juist vanwege deze problemen lijkt me absoluut geen slecht idee dat fabrikanten verplicht worden om de beveiliging op orde te houden en anders bij onveilige apparaten verplicht de internetverbinding uit te schakelen. Dit moet dan wel wettelijk geregeld zijn en van tevoren moet door de fabrikant worden aangegeven hoe lang de support minimaal is om consumenten zo goed mogelijk te beschermen en de mogelijkheid te geven een goed afgewogen keuze te maken.

Ik heb zelf laatst de netwerkkabel uit mijn Samsung TV van 5 jaar oud getrokken, het smart gedeelte was vergeleken met een chromecast absoluut nutteloos en vertrouwen in beveiligingsupdates van TV fabrikanten heb ik helaas niet... *zet alu hoedje op*
Na laatste verkoopdatum? Of na introductie in een EU land? Als ik nu een gloednieuwe tv koop die al 3 jaar te koop is, krijg ik ook kort ondersteuning, ondanks dat ik hem nu nieuw koop. Heb ik dan ook recht op 5 jaar ondersteuning? En iemand die dezelfde tv 3 jaar geleden koch mag dan door Samsung afgekapt worden na over 2 jaar?
Dat fabrikanten niet updaten hebben we aan ons zelf te danken (consumenten). Vroegah kochten mijn ouders een Sony beeldbuis voor 2K bij de lokale TV shop. goede marge voor shop en top service. Nu vinden we 500Eu te veel en dan klagen over geen support.

Sonos is een goed voorbeeld waarvoor mensen wel willen betalen. Goede ondersteuning en et werkt altijd omdat er alleen een Spdif op zit.
Dat ben ik met je eens. Maar dat wil niet zeggen dat een tv niet meer 10-15 jaar mee kan gaan.

Ik hecht blijkbaar weinig waarde aan het smart-deel van een tv. Mij gaat het om de beeldkwaliteit en de ervaring die ik daarbij heb. Er is uiteraard nu beter beeld te vinden, maar ik ervaar mijn beeld nog steeds als meer dan acceptabel. Dan heeft mijn tv nog waarde voor mij en is hij niet afgeschreven.
Ik hoop dat je 2500 bedoelt ipv 25000 ;)
Je kunt het wel onzin vinden, maar de tijd dat fabrikanten je 10-15 jaar ongestraft naar je televisie lieten kijken is over. Soulshaker heeft daarin wel deels gelijk. En met de 'smart' TV gaat het aantal bruikbare jaren alleen maar omlaag.

Waar de gemiddelde tweaker na een aantal jaren er gewoon een chromecast o.i.d. in propt om apps te kunnen draaien, laat de gemiddelde NLer zich bij de MediaMarkt een nieuwe TV aanpraten.
Want Netflix etc. kunnen ze niet missen thuis... ;)
Klopt. Ik heb een Philips 37PFL9732D uit 2007 en deze heeft nog steeds een fantastische beeldkwaliteit en hij kostte toen €1900.
Als ik nu weer een nieuwe tv koop kijk ik niet naar de prijs maar kijk of het ook een significante
verbetering en upgrade is t.o.v. mijn huidige Philips lcd tv.
Ditto, ik heb ook een Philips uit 2006, ok was weliswaar het toenmalige topmodel 42", meerzijdige Ambilight, maar werkt nog prima.

Qua geluid zou ik er zowiezo op achteruit gaan mocht ie het begeven, mijn Philips heeft nog fatsoenlijke speakers en een klankkamer, menigeen denkt dat het geluid over de audio installatie gaat

Rode draad is Philips geloof ik, maakte wel kwaliteit in die tijd
Volledig met je oneens! Inmiddels heb ik mijn smart tv heel wat jaartjes en wil er ook zeker wel 10+ jaar mee doen. Daarnaast zie ik bij heel veel mensen om me heen oude full hd tv's die beelschermtechnisch zeker niet aan vervanging toe zijn.

Als je een tv van 2000 euro koopt mag ik er toch zeker wel vanuit gaan dat ie langer meegaat dan 5 jaar. 400 euro afschrijven per jaar is namelijk bizar! Helemaal aangezien je voor dat bedrag jaarlijks een nieuwe full hd tv kan kopen.

Overigens heeft mijn vorige matchline van philips een gigantische leeftijd bereikt en staat hij nu nog in een andere woonkamer!
Haha waarom is 400 euro afschrijven bizar? Ik doe 5 maximaal 6 jaar met mijn 65inch OLED. Het is meer een kwestie van wat je er voor over hebt en waar je prioriteiten liggen. Na 6 jaar hebben de nieuwe technieken je tv wel goed ingehaald. Doet hij het dan nog? Ja waarschijnlijk wel, maar haal je ook alles uit je nieuwe console of nieuwe film speler? Dat denk ik niet. Boeit dat je niks, dikke prima! Maar mij dus wel en heb ik dat geld er graag voor over. Ik word er blij van als er eens in de 5 a 6 jaar wat nieuws in de huis kamer hangt.
Mijn TV komt uit het tijdperk dat een 40" FullHD LED ongeveer 1000€ kostte. En nog steeds zie ik een groot verschil tussen gewoon tv kijken of er een echt Blueray schijfje in plaatsen. Ik heb al vaak gedacht om te upgraden omdat een nieuwe tv gewoon zo goedkoop geworden is, een beetje groter zou ook wel mogen, en de grote bezels vind ik ook niet meer mooi.

Maar telkens vraag ik me terug af, waarom? Het lijkt me dat de content nog steeds achter loopt.

Onlangs was ik OLEDs aan het vergelijken, maar stuitte dan op de HDR technieken van nu. Denk dat ik nog even wacht wat zij kunnen doen tegenover OLED.

Offtopic, mijn excuses. Soms hoop ik dat hij stuk gaat ^^

[Reactie gewijzigd door wouzke op 23 juli 2024 05:46]

Mijn huidige TV in de woonkamer is een Panasonic 37 inch 720p plasma TV die ik in december 2007 heb aangeschaft. Die TV staat eind dit jaar dus 10 jaar in mijn huiskamer en hij doet het prima met nog altijd mooi beeld. Een hele goede aankoop van destijds net geen duizend euro. :)

Ja, natuurlijk zou ik wel wat groter beeld willen. Destijds was 37 inch een flinke stap omhoog vanaf de CRT breedbeeld TV die ik daarvoor had, maar tegenwoordig is 37 inch aan de kleine kant voor in de huiskamer. En hoewel je zittend op de bank op zo'n 3 meter afstand weinig verschil tussen 720p en 1080p kunt zien op 37 inch, zou ik voor mijn volgende TV toch wel graag QHD op 55 inch willen hebben. En dan toch wel heel graag OLED als beste opvolger van plasma. :9~

Nu alleen nog even geduld hebben tot de prijs van (instap) OLED TV's daalt tot rond de duizend euro. ;)
Je zou er qua energieverbruik wel flink op vooruit kunnen gaan... ;-)
Je zou er qua energieverbruik wel flink op vooruit kunnen gaan... ;-)
Ja, dat wel. Gemiddeld verbruik van mijn plasma TV is 240 Watt. Dat is wel significant hoger dan je gemiddeld met een OLED scherm gebruikt.
Ik heb nog steeds een FullHD tv van 9 jaar terug geloof ik. Werkt nog steeds prima.
Huidige tvs hebben dat probleem ook maar weinig mensen ondervinden er echt last van.
Je kan er altijd een nieuwe chromecast/apple tv iets op aansluiten in de toekomst.
Dat zou je ook over smartphones kunnen zeggen. :P
Er is heus wel een manier om die te vervangen natuurlijk. Bij reparatie van de 1 gooien ze echt de ander niet weg. LG wil gewoon niet dat de consument teveel controle heeft over zijn eigen apparatuur. Net als veel andere fabrikanten.
Met de degradatie van OLED hoop ik niet dat ze de panelen hergebruiken. Als je het paneel van iemand krijgt die 3 jaar lang heeft zitten kijken ben je wel een beetje genaaid.

Hoewel; als je 7k aan een tv uit kan geven zal je wel niet heel veel tv kijken.
Reparatie houdt per definitie (deels) hergebruik in... Als de soundbar kapot is wordt het paneel dus hergebruikt, al vind ik het een vreemde term in dit verband.
Degradatie van LG OLED panelen is tegenwoordig juist heel laag.
De OLED panelen van deze televisies worden gerate op 100.000 uur.
Dat is 30 jaar tien uur per dag kijken.
Ik denk niet dat je veel 'gewone' LED televisies zal vinden waarvan de panelen op 100.000 uur worden ingeschat

https://www.homecinemamag...v-ligt-nu-op-100-000-uur/

[Reactie gewijzigd door TWyk op 23 juli 2024 05:46]

Goed om te horen dat de vraag al is langs gekomen, maar misschien een punt voor een toekomstige versie, lees je mee LG (of concurrent). En wat te denken aan andere versies als:
Alleen controller unit geen sound.
Betere sound of controllers voor draadloos dollby systeem.
Gaming module/pc module met g-sync freesync :)
Niet alle even realistische maar bedenkt maar een module :P
Ja en nee. Ten eerste is er ongetwijfeld een gereedschap om ze te paren, en ten tweede kun je als je bijvoorbeeld het paneel moet vervangen, de aansturing (TCON e.d.) van de schermsamenstelling bij de soundbar houden zodat ze gepaard blijven.

Je hebt natuurlijk wel kans dat er het nodige gejusteerd zou moeten worden, waardoor het alsnog niet opschiet zonder speciale gereedschappen.

Maar om terug te komen op de vraag van D0gtag over het uitwisselen tussen huidige en nieuwere generaties: die kans is om een andere reden nul komma nul. Je hebt het hier over bleeding edge technologie, dus geen generatie die hetzelfde zal zijn voorlopig. Met relatief grote productieaantallen loont het om steeds opnieuw te ontwerpen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 05:46]

Dat zou betekenen dat de fabrikanten minder geld krijgen dus die kans is klein
Ik ben wel benieuwd waarom je denkt dat deze tv een kortere levensduur dan 5 jaar heeft. Heb je daar een bron voor? In het artikel ben ik het in ieder geval niet tegen gekomen.

In mijn ogen is LG tegenwoordig zeker geen B merk meer. ze waren het ooit maar ze hebben hard aan de weg getimmerd en hebben lange tijd als enige fabrikant prachtige oled tv's geproduceerd.
Totdat je een telefoon van ze hebt gehad... En na een tijdje alleen maar ellende hebt.... en het internet vol staat met vergelijkbare problemen.

Dan merk je nog wel dat LG geen A merk is (met telefoons dan).....
Ik doelde met mijn reactie ook echt op de tv's van lg. Telefoons van lg heb ik geen ervaring mee ;)
3 verschillende LG TV's binnen 5 jaar kapot is een aardig referentiekader om geen LG meer te kopen.

Ik heb even zitten rekenen:
50PK350, feb 2011 aangeschaft, kapot feb 2016 = 5 jaar
37LD420, feb 2011 aangeschaft, kapot dec 2014 = 4 jaar
32LD320, okt 2010 aangeschaft, kapot, maart 2014 = 4 jaar

Defect, niet meer aan willen. Volgens reparateur power of mb defect.

Alle drie de zelfde defecten en bij naspeuren op Internet kijken alle LG modellen er last van te hebben, met name laat de kwaliteit van de condensatoren te wensen over.

En mijn mening is, je gaat toch geen 1000+ euro geven aan een bedrijf wat bespaard op iets van 10 cent.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 23 juli 2024 05:46]

Betere reparateur zoeken. Zulke fouten zijn heel vaak repareerbaar zonder de verwachte afschrijving per jaar significant te verhogen, of zelfs te verlagen (levensduurverlengend).
Misschien wel, maar niet onder garantie en ik verwacht van een TV dat hij ten minste 10 jaar mee gaat qua basis functionaliteit. Het gaat er niet om dat ze repareerbaar zijn, het gaat er om dat ze "gratis" repareerbaar zijn wanneer ze de verwachtte levensduur niet halen.
20K of 10K of 7K voor een TV welke niet eens de 5 jaar levensduur zou halen.... Beetje overdreven om een B-merk zo de lucht in te prijzen. Zelfs Medion heeft betere kwaliteit spullen.
Denk eerder een jaar of 30
https://www.homecinemamag...v-ligt-nu-op-100-000-uur/
Slecht overgeschreven (vervangen doe je dóór) en slecht begrepen persbericht. Die 100.000 uur slaat op de LED's zelf. In de praktijk treedt de fout vrijwel altijd eerder elders op, net als bij CRT en LCD modellen. Een jaar of 10 is realistisch voor een toestel in deze prijsklasse, met als je een beetje pech hebt halverwege een reparatie en als je heel veel pech hebt een fout in een niet repareerbaar onderdeel zoals het paneel.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 05:46]

Jammer weer. Waarom nu de besturing in de soundbar integreren? Misser. Mensen die een scherm als dit kopen, hebben in 95% van de gevallen waarschijnlijk al een heel dik audio systeem. IPV dat je nu een kleiner kastje moet verbergen voor de aansluitingen, kan je nu een complete soundbar wegwerken. Bijna raak LG. Nog even 1 stapje door denken.
En daarnaast ook een dik audio systeem nodig met een receiver met ARC HDMI, dan moet je bv. geen Meridian receiver hebben, want die heeft dat niet...
Inderdaad, hoewel ik niet per se een dik systeem heb (onkyo nog wat met Eltax speaker setup), is een TV als dit gewoon een stap achteruit (qua ruimte). Leuk dat die TV plat is, maar die paar cm vanaf de muur deed ik toch al niks mee, er staat een meubel onder :/ . Nu zit je dan met een soundbar die je nergens kwijt kunt, want recht onder de TV staat onder andere een center speaker en een Nintendo Switch :+

Dit is volgens mij dus alleen nuttig voor mensen die al een soundbar hadden, of eentje wilden. Anders kost het je alleen maar meer ruimte....

Met andere woorden: niet veel verder gelezen, want hoe mooi het beeld ook blijkt te zijn, het komt er hier om bovenstaande redenen gewoon niet in.
Zou de soundbar als center speaker binnen een losstaand audio systeem kunnen functioneren?

Als dat wel kan, dan is deze soundbar nog niet eens zo'n slechte oplossing. Het geluid is waarschijnlijk uitstekend voor een center speaker..
Ik zou eerder zeggen; waarom een soundbar in de besturing integreren? Iedereen die dit kan betalen heeft toch al een duur audiosysteem staan?

Een apart kastje voor de aansturing lijkt mij namelijk veel praktischer mbt tot bekabeling en dergelijke.

Misschien dat fabrikanten er dan ook eens een fatsoenlijke processor in stoppen, want qua snelheid valt er nog wel wat te winnen bij veel televisies.

[Reactie gewijzigd door idus op 23 juli 2024 05:46]

Zeg ik niet exact dat? -_-'

Gewoon die audio los van de besturing van het scherm. Dan donderstraal je die brakke soundbar gelijk weg
Jorgen Moderator Beeld & Geluid @idus28 juli 2017 01:29
Een deel van de mensen met zo'n televisie zal ook een goede geluidsinstallatie hebben. Voor een deel zullen er ook mensen zijn die dit scherm gewoon heel mooi vinden en tevreden zijn met de soundbar en mensen die willen patsen met dit scherm zonder er verder veel verstand van te hebben.
Absoluut niet, een heleboel mensen kopen een tv, zoals deze, en hebben helemaal geen dik audiosysteem staan. Tweakers die deze kopen wel, maar oudjes b.v. die zo'n scherm mooi aan de muur vinden bijna nooit. Mensen die hun huis in stijl inrichten en een dito tv zoeken.
Ik ken weinig mensen met een dik audio systeem in huis (jong en oud), de enigen die ik ken doet het alleen maar voor de show (I know, pathetic) en één voor werk, ik heb ook geen interesse in een dik audio systeem in mijn huis. TV met goed geluid is voldoende (we kijken al geen tv, alleen een film zo nu en dan, en soms staat de tv maanden uit)
De mensen die 7k uitgeven, en geen tv liefhebbers zijn, hebben een goede baan, kopen hem omdat hij mooi is, maar ik ken weinig mensen met een goed betaalde baan die zeeën van tijd hebben en hun tv ook daadwerkelijk gebruiken (afgezien van het nieuws) :+
Als ik zo'n tv zou kopen zou ik hem ook niet aansluiten op een sound system, want deze hangt gewoon veel mooier alleen op de muur met de soundbar minimalistisch eronder.
Ieder zijn keuze, maar geen aannames maken aan de hand van je eigen voorkeur -of mede tweakers- want dat is niet bepaald de norm.
Jammer weer. Waarom nu de besturing in de soundbar integreren? Misser.
En dat draadje bevalt me ook niet. ''Een voorzetwandje''. Ja, zo kan ik het ook.. dan mag het tv-tje ook wel 6-10 cm dik zijn. Zelfs mijn CRT-bak stond met de voorkant gelijk met de rest van de boekenkast.

Platter dan een beamer-beeld wordt het toch niet, LG.
Tsja, als je een extreem plat schermgedeelte wilt, zul je nou eenmaal een los kastje moeten gebruiken voor de rest van de electronica.

Denk aan de eerste plasmatelevisies. Al minstens 10cm dik en dan nog eens een kubus van een halve kuub ofzo erbij. Voor die tijd was dat ontzettend plat. Een jaar later kon de inhoud van die kubus al in het toestel zelf geplaatst worden.

Of die geschiedenis zich zal herhalen, betwijfel ik. Ik denk dat zo'n toestel minstens 1 a 2 cm dikker zal zijn en dan wellicht gevoed moet worden uit een power brick (laptopvoeding).
Ik vind het dan zo raar dat je voor die extra 10" €13.000 betaald. Daar kan je er bijna 2 "kleine" voor halen.
Die 10" betekent , net zoals bij van 55'' naar 65'' , een 40% groter beeldoppervlak om naar te kijken. Dat is echt wel een stuk groter en technologisch moeilijker om te maken (zoals Nilsepils vermeld, yield rates)
Ik had de wiskunde niet gedaan, maar 40% klinkt een stuk meer dan 10", en dat verklaart dan ook wel wat. Thanks!
Heeft (waarschijnlijk) te maken met de lage yield rates van OLED panelen. OLED panelen bevatten bij grote formaten veel sneller foutjes, dat is ook de reden geweest dat OLED tv's relatief lang op zich hebben laten wachten. Telefoons hebben een veel kleiner scherm dus is het percentage 'perfecte' schermen veel hoger.
Niet alleen yields, maar ook volume speelt een belangrijke rol.
Er gaan een stuk minder 77" oleds dan 65" oleds verkocht worden. Een aparte 77" productie lijn openhouden voor een dergelijk laag volume is peperduur.
Oleds (en lcds) worden niet op maat gemaakt maar uit een groter substraat gesneden. Wat dus wel kan is dat er meer verlies is voor de 77 inch versies omdat er minder efficiënt kan gesneden worden, dat wel :-)
Ik ben hier niet echt in thuis, maar het lijkt mij toch niet dat je een 65" scherm uit hetzelfde substraat kan snijden als een 77". Beide schermen hebben een UHD resolutie maar wel een andere pixel dichtheid. Het substraat voor de 77" zal toch apart gemaakt moeten worden.
Dat klopt, men gebruikt verschillende substraten met andere pixeldichtheden op dezelfde productielijn(en), waardoor de afmetingen van de productielijn bepalend zijn voor yield-optimalisatie.
Zo maakte Samsung bijvoorbeeld geen 60" FHD panelen, maar kocht deze in bij Sharp. Samsung sneed wel 55" en 65" FHD-schermen.

Waarom LG kiest voor 77"? Want dat is toch een "vreemd" formaat, logischer zou 75 of 80 inch zijn maar ik twijfel er niet aan dat de rekenmeesters en techneuten dit zeer nauwkeurig en tot ver achter de komma zijn nagegaan.
Dat hangt van de grootte van het substraat af natuurlijk: als de substraat 78" is haal je daar dus je maximaal 1x65"of 1x77" uit, 1 keer raden welke dan het meeste afval heeft ;)
Als er kapotte pixels inzitten in het midden, kun je zowel geen 65 als 77 inch versie snijden. En dat 'afval' gaat gewoon gebruikt worden om nog tientallen smartphoneschermpjes uit te halen...
Dan hebben die smartphonrschermpjes wel een heel lage resolutie. :)
Dat is een hele goeie ja! Stom van me. Dan kun je uit een dubstraat van 78" dus alleen een 77" TV snijden, en ook geen 65" als je dat zou willen!
Ja daar dacht ik ook al aan, misschien nog een beetje vraag en aanbod, maar voor bijna 3x de prijs kan ik mij dat bijna niet voorstellen. Ik vraag mij dan ook wel af hoeveel mensen dan voor het grootste model gaan, en niet 3 mooie tv's naast elkaar zetten ;)
Ik vind de review een beetje dun, in praktisch opzicht gezien. Hoe goed komt deze rolls royce onder de TVs uit de verf wanneer je gewoon TV kijkt, vaak 1080i? Hoe zit het met een Bluray, hoe schaalt die op? En hoe zit het met Youtube, Netflix wanneer je daar 4K danwel HDR content bekijkt? En consoles?

Verder, wederom praktisch gezien: prima dat dit perfecte beeldkwaliteit en contrasten leverd in een donkere kamer. Maar zover ik weet, kijken de meeste mensen niet in een sterk verduisterde kamer. Ikzelf houd dat niet eens langer dan een uur vol, zo moe worden mijn ogen dan. Waar moet ik aan denken in een "normaal" verlichte kamer? Blijft er dan iets over van de superioriteit?
Tweakers of Sim Kranenburg vind het niet belangrijk om de basis functie van wat Nederland kijkt of gebruikt te bespreken. Want er valt weinig over te melden.

Ik heb daar hele andere ideeën over ( wat je eveneens in de hyperlink terug kan lezen).

Na mijn kritiek zie ik wel verbetering van review maar wederom niets vermeld over 1080i uitzendingen ( met gebruik van CI+ module intern).

Ook de W7 is geplaagd met LG zijn Motion erfenis van afgelopen jaren die bij hun OLED televisies zichtbaar verschijnen. Wel schijnt het minder aanwezig te zijn dan vorige LG generatie OLED televisies.

Met andere woorden snelle beelden in combinatie met beeld compressie (1080i kabel bijvoorbeeld) kan schokkerig beeld of zelfs beeldfouten geven ondanks dat alle beeldverbeteraars uitstaan.

Sony A1 schijnt hier veel beter mee over weg te kunnen gaan.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 23 juli 2024 05:46]

Ik heb er, na de eerdere opmerkingen in de reakties, bij de W7 extra op gelet en meerdere testvideo's gebruikt, maar ook bij deze tv heb ik geen rare dingen gezien met beweging als je TrueMotion op UIT hebt staan. Zoals je op de pagina over beeldverwerking kan lezen gaat er zeker het een en ander mis als je het aan zet. Ondanks dat er zeker verschillen zijn in de kwaliteit van dit soort algoritmes heb ik er nog nooit een gezien die goed genoeg is om daadwerkelijk te gebruiken. Ze hebben allemaal last van storende artefacten in beeld. Als je beeldkwaliteit belangrijk vindt zet je dit soort algoritmes dus uit.

Er is verder niets mis met de weergave van 1080i materiaal. Het is wederom wel getest, maar er viel niets bijzonders over te melden.
Er is verder niets mis met de weergave van 1080i materiaal. Het is wederom wel getest, maar er viel niets bijzonders over te melden.

Dus vergelijkbaar met een goedkope tv van ca 10% van de prijs van deze?
En het opgeschaalde 720p spul, dat nog vaak door m'n kabel komt. Hoe staat het daarmee?
Hoewel televisiefabrikanten altijd hoog opgeven over de kwaliteit van de upscaling zitten daar in de praktijk helemaal geen grote verschillen in. De verschillen die je ziet zijn meestal terug te voeren op verschillen in de hoeveelheid sharpening. In dat opzicht doet een tv van 8000 euro het inderdaad niet beter dan eentje van 800..
Dan houdt ik het nog maar een poosje met mijn 4k ips schermpje.
Voor de beste hdr-weergave levert een donkere kamer het beste resultaat op en dat haal ik dan ook aan in het artikel. De conclusie dat een oled het dus niet goed doet in een normaal verlichte kamer is niet juist. Ook bij meer verlichting is het contrast beter dan bij een lcd. Alleen bij zeer felle verlichting of direct invallend zonlicht is het voordeel van oled niet goed waarneembaar, maar geen enkele tv levert in dit soort situaties een goed beeld. Je hebt dan eigenlijk professionele schermen nodig die bedoeld zijn voor buitengebruik en een veel hogere helderheid hebben dan consumentenschermen.

[Reactie gewijzigd door Sim op 23 juli 2024 05:46]

Verwijderd @Sim29 juli 2017 02:41
"Voor de beste hdr-weergave levert een donkere kamer het beste resultaat op en dat haal ik dan ook aan in het artikel"

Zoals ik al zei, vrijwel niemand kijkt TV in een donkere kamer. Dat bedoel ik met praktische info. Hoe goed komt de kwaliteit uit de verf in normale omstandigheden? Hoe groot is het verschil dan met een LCD met local dimming?

Ik begrijp dat het contrast dan nog "beter" is, maar dat is niet echt een term waar ik iets mee kan.
Ook de insteek is vrij negatief valt me regelmatig op, maar goed voor echt uitgebreide reviews zijn er genoeg internationale sites te vinden die zich met alleen tv’s bezighouden 👍

[Reactie gewijzigd door et36s op 23 juli 2024 05:46]

Eigenlijk wel jammer dat de TV's die de beste beeldkwaliteit leveren altijd in zo'n formaat van "kijk eens wat ik een grote heb" geleverd moeten worden. Voor mij zou het maximale dat ik op ga hangen 40" of 42" zijn, hoewel ik dat ook al behoorlijke formaten vindt.
Zijn er nog fabrikanten die in dit formaat topmodellen verkopen?
Ik zat er ook zo in, maar ben nu wel overtuigd van de toegevoegde waarde van een groot scherm. Heb nu een 55 inch OLED (kwam van een CRT, dont ask) en heb eigenlijk het gevoel dat ie nog wel een maatje groter had gekund. Is op dit moment de meerprijs niet waard maar volgende tv wordt dus waarschijnlijk groter dan 55 inch.
Aangezien de ruimte waar ik kijk, ook een fysieke beperking heeft om veel groter te gaan en ik er dicht genoeg op zit, zou ik niet eens groter kunnen gaan dan ergens achter in de 40". Dus ik denk niet dat dit er ooit van gaat komen, of ik moet al een deur gaan verplaatsen, voor de TV.
Ik kijk nu nog steeds naar een 37" Philips 9000 serie van om en nabij de tien jaar, dus dan weet je hoe belangrijk TV voor mij is... :p
Ik mis inderdaad de OLED-schermen <55". Ik hoef niet zo'n enorm scherm, maar wel goed beeldkwaliteit.
Samsung en Panasonic verkopen nog wel aardige modellen in kleine formaten. Ik heb zelf even overwogen om deze Panasonic te kopen op basis van de review van het grotere broertje op Tweakers. Opvallend was trouwens dat de prijs bij de mediamarkt in Duitsland 200 euro lager lag dan de laagste Nederlandse prijs.

Je kunt je natuurlijk afvragen of 4K wel interessant is op een 40" tv. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan omdat mijn 10 jaar oude Sony (destijds een topmodel) het nog goed doet en het beeld daarvan nog goed genoeg is voor mij, ook al zijn modernere schermen zichtbaar beter. Daarnaast kwamen er nog verborgen kosten zoals een 4K receiver bij kijken.

[Reactie gewijzigd door oef! op 23 juli 2024 05:46]

Dat is echt klein :o

Ik zit ook niet super ver van mijn tv maar 50" gaat net. Ik moet nooit mijn hoofd draaien.
Ik zou het kunnn meten voor je maar het gaat rond de 3 meter afstand zijn.

Tenzij je in een gang tv kijkt kan je meestal wel 50" gebruiken hoor.

ik zou moeten opzoeken waar ik het online had gevondne ivm kijkafstand en grootte.
55" zou bv net te groot zijn voor mij maar op zich nog wel gaan.
Hebben jullie nou echt alleen een render waar je het hele systeem op ziet?
Voor een TV waarvan het uiterlijk zo bijzonder is vind ik dat echt heel erg karig.
WoutF Hoofdredacteur @Knobby28 juli 2017 08:10
Er zijn in deze review geen renders gebruikt hoor :) Op deze foto zie je zowel tv als soundbar: https://ic.tweakimg.net/ext/i/2001572209.jpeg
Ik vind die geshopte vlek wit licht zo lelijk.
WoutF Hoofdredacteur @Arokh28 juli 2017 09:05
Niks geshopt aan hoor :) Dat zit in de glasplaat, bedoeld om de flatcable te verhullen
Er zit een glasplaat onder de TV?

Maar als je die niet wilt omdat je de kabel mooi hebt weggewerkt dan heb je die niet nodig hoop ik. Bedankt voor je snelle reactie!

[Reactie gewijzigd door Arokh op 23 juli 2024 05:46]

WoutF Hoofdredacteur @Arokh28 juli 2017 09:11
We kregen de tv voorgemonteerd op een glasplaat geleverd: https://www.instagram.com/p/BWptMsAAOMi/ Wat je er thuis mee doet is natuurlijk helemaal aan de koper :)
Dank je! Heel verhelderend!
Is dat een foto? wat is dat checkerbox-patroon dan tussen de TV en de Soundbar? de belichting en muur schreeuwen ook "render".

Kan er naast zitten natuurlijk :Y)

[Reactie gewijzigd door Waah op 23 juli 2024 05:46]

WoutF Hoofdredacteur @Waah28 juli 2017 09:04
De tv kregen we voorgemonteerd geleverd van LG, op een meubel met glasplaat: https://www.instagram.com/p/BWptMsAAOMi/
Dat verklaart een hoop! _/-\o_
Best slimme manier om die flatcable te verhullen. Mooie foto's verder ook _/-\o_

Als die zonder soundbar was had ik er over nagedacht :+

[Reactie gewijzigd door Waah op 23 juli 2024 05:46]

Hij verhult hem niet helemaal :-) in het wittige geblokte zie je hem nog best wel lopen.
Ok, dat was me niet duidelijk, dank je wel.
Lelijk die glasplaat zeg, maar goed das dan weer persoonlijk.
Die soundbar is echt jammer zeg. Die hoef ik niet. Persoonlijk was een paar HDMI poorten, waarvan 1 voor de receiver, prima geweest. Het is wel een gaaf ding zeg. Maar niet 7 Duizend euro gaaf.

Wat ook een voordeel is: geen Android! yay!

Met ThreadRipper op komst komen er al een paar grote uitgaven aan. ;)
Volgens mij is het hier besproken model een soort 55 inch versie van dit model zonder soundbar.
Je ziet wel vaker dat dit soort tv's een broertje hebben ergens in het digital signage landschap. Die hebben dan vaak geen audio, maar zijn dan ook echt gemaakt voor het op afstand aansturen.

Daarmee ligt de prijs natuurlijk ook meteen een stuk hoger.

[Reactie gewijzigd door raschaoot op 23 juli 2024 05:46]

Ik zou ook hopen dat er een variant mogelijk is met een HDMI adapter ipv die hele soundbar. Ik neem aan dat mensen die zoveel geld aan een tv besteden ook wel een fatsoenlijke receiver en speakers hebben. In dit geval is die soundbar alleen maar weer een extra (groot!!) kastje.
Ik vind het vooral geweldig dat ik zo'n tv over 5 jaar aan de muur kan hangen, fijn vooruitzicht. Ik kan dit soort technische hoogstandjes enkel toejuichen, want in de nabije toekomst is het een luxe product en niet een ultra luxe product zoals nu.
Vandaag bij de mediamarkt (Roermond) geweest. Eigenlijk om een product om te ruilen, maar ook even naar de TV's gekeken. Het was duidelijk dat de OLEDs die er stonden (veelal de nieuwste modellen uit 2017) de meeste indruk maakten. Echt verbluffend mooie beeldkwaliteit. Hele mooie kleuren, hele goede kijkhoeken, een heel mooi contrast, en ze oogden ook erg helder. De winkel was heel helder verlicht, toch wist de OLED qua helderheid echt nog wel te knallen. Flink helderder dan de meeste plasma TV's waren.

Naast de OLEDs stonden een aantal 4K IPS TV's van LG. Die maakten eigenlijk ook best wel indruk. Voornamelijk om de kijkhoeken. Zo ongeveer de beste kijkhoeken die ik ooit bij een LCD TV gezien had. Ik heb de kijkhoeken uitvoerig vergeleken met de OLEDs, en hoewel de OLEDs betere kijkhoeken hadden, was het verschil best klein. In de helder verlichte winkel viel de wat zwakkere zwartwaardes van de IPS TV's eigenlijk niet zo op, dat zag ik bijna niet. Thuis in een donkere ruimte zul je dat ongetwijfeld wel kunnen zien. Verder waren de IPS TV's heel erg helder en hadden ze erg mooie kleuren.

Er stonden ook een hoop tv's met een VA-type scherm (bijvoorbeeld S-PVA). Die maakten vooral recht van voren bekeken ook een erg goede indruk. Dan knalden ze ook flink qua kleuren, contrast en helderheid. Vanaf de zijkant bekeken maakten die TV's wel duidelijk de minste indruk. Je kon wel zien dat dit type TV's qua kijkhoeken ook wat verbeterd is t.o.v. vroeger, maar ze zijn nog steeds lang niet op OLED of IPS niveau. De TV's knalden flink van voren, maar van de zijkant oogden ze best flets en vaal. Dit terwijl de content die de winkel op de TV's liet zien van een erg hoge kwaliteit was (veelal 4K op een hele hoge bitrate) en de beelden veel kleur bevatten. Maar zelfs met zo'n content leveren de huidige VA-TV's dus een vaal/flets beeld op vanaf de zijkant. Iets wat in de helder verlichte winkel goed zichtbaar was.
Indien je thuis beelden van een wat lagere kwaliteit kijkt (die misschien ook wat minder kleur bevatten), dan zullen die magere kijkhoeken van de VA-TV's alleen maar meer opvallen. En het waren geen goedkope TV's hoor, veelal 1000+ euro.
Indien kijkhoeken niet heel belangrijk voor je zijn, en je veel in donkere ruimtes TV kijkt kan een TV met een VA-paneel wel een aanrader zijn, indien gunstiger geprijsd dan OLED. Of indien je je erg zorgen maakt om mogelijke image retention op de OLEDs, bijvoorbeeld omdat je veel gamed. Maar volgens mij is het bij de recente OLEDs zo dat de image retention weer weg gaat na het even uitgeschakeld laten zijn van de TV en dan weer inschakelen.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 23 juli 2024 05:46]

Ligt het nu aan mij of staat er in het hele artikel in feite nergens daadwerkelijke hoe dun de TV nu precies is?
Ik lees ergens 'zo dun dat hij met magneten aan de muur geplakt kan worden'.
En 'Doordat het scherm enorm plat is en slechts 4mm van de muur hangt, is het uiterlijk erg strak'.
Maar ik kon niet vinden hoe 'dun' de TV dan in feite is.

Op internet vond ik ergens 0.23 inch = ongeveer 6 mm.
Ja, dat is dun, vooral voor zo'n grote maat.
Kan hij ook los staan? Of kan hij mij beter tegen een muur worden geplakt?
Op de pagina over het uiterlijk en aansluitingen kan je lezen dat de tv op 4mm van de muur hangt.
Hij is niet los op een meubel te gebruiken want hij heeft geen voet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.