Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG OLED65W7V Zwart Review

Heftytastic 1 november 2017, laatste update op 3 november 2017, 892 views

LG OLED65W7V Zwart (Hands-on)

Met de LG W7 haal je misschien wel de beste televisie in huis die momenteel verkrijgbaar is. Hoewel de W7 goed aan de prijs is, krijg je een TV terug met een filnterdunne display, uitstekend out-of-the-box geluid en een design waar je 'U' tegen zegt.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Picture-on-wall form factor
  • Uitstekend out-of-the-box geluid
  • Future proof d.m.v. meerdere standaarden
  • Signature Magic Remote

Minpunten

• Erg aan de prijs
  • Commitment bij aanschaf
  • Gelimiteerde hoeveelheid 4K HDR content
  • Matige 4K optimalisatie van webOS
  • Onduidelijke positionering van de W7 t.o.v. featureset

Ik was door Tweakers en LG uitgenodigd om de LG W7 OLED TV te testen tijdens het "Tweakers October TestFest". Helaas konden de Televisies van LG niet thuis worden getest en kregen wij van LG een privé hands-on. Daarnaast was er een LG Expert aanwezig die wij als testers vragen konden stellen. De onderstaande review gebaseerd op de hands-on van slechts 1 dag.

Specs

Ik denk dat de menige Tweaker zich wel wegwijs weet met de product paginas, ik zal daarom niet alle specs weer doorlopen. Omdat er tijdens het Testfest een LG expert aanwezig was heb ik wel extra kenmerken kunnen opvragen van de TV die niet direct vindbaar zijn op de website van LG:
De Televisie bevat twee tuners
LG verkoopt de televisie bij een select aantal dealers gezien de installatie.
De Tv komt met een aparte Signature afstandsbediening geleverd
Soundbar dient parallel onder de TV gemonteerd te worden
De ribbon cable zit vast aan de TV en is niet draaibaar

Hardware & Connectivity

Alle hardware en connectivity voor de W7 zit in de meegeleverde Soundbar. Hoewel de W7 uitgerust is met vrijwel alles wat je mag verwachten van een OLED tv in dit tijdperk, was ik enigszins teleurgesteld in de IO. Zo beschikt de W7 slechts over 4 HDMI poorten? Omdat ik nieuwsgierig was wat de motivatie was om slechts 4 HDMI poorten te hebben heb ik bij de LG Expert die aanwezig was bij het Testfest navraag gedaan.
De LG Expert gaf aan dat de verwachting is dat de TV met 4 HDMI poorten ruim zou moeten voldoen aan de verwachting van de consument. Ikzelf zou toch wel 6 HDMI poorten verwachten. Je koopt namelijk met de W7 in feite een TV met surround sound. Dat mensen de W7 dan als receiver willen gebruiken in plaats van een losse receiver lijkt mij niet een hele gekke aanname.

Je krijgt met de W7 in totaal de volgende IO
- 4x HDMI 2.0
- 1x 3,5mm audio jack
- 1x optical audio
- 1x Ethernet 100Mbps
- 2x USB 2.0
- 1x USB 3.0
- Wifi 802.11ac (2,4&5GHz)
- Bluetooth

Alle kabels gaan aan de achterkant van de soundbar erin. Je bent beperkt in de manier waarop je de soundbar positioniert. Hoewel de W7 wordt geleverd met extension kabel (150cm)l die de ribbon kabel (50cm) van het paneel naar de soundbar verlengt tot 2 meter dient de ribbon altijd parallel onder de TV te staan. Daarnaast dien je rekening te houden met het feit dat de ribbon kabel redelijk fragiel is en vrijwel zeker niet door je bestaande kabelgoot zal gaan. De ribbon kabel is verder niet los te koppelen van de tv. De soundbar kan verder niet zoals je dat wellicht kent van de Sonos playbar gekanteld worden gemonteerd doordat de tweeters altijd naar plafond gericht dienen te zijn en er geen mounting beschikbaar is.

Bij het testen hadden we beschikking over een USB met daarop wat 4K content om te kijken. De W7 heeft geen enkel probleem met het uitlezen van 4K video bestanden via USB. Dit staat of valt natuurlijk met wat voor bandbreedte er gebruikt wordt. Ik verwacht niet dat de W7 om kan gaan met een Red Dragon bestand ;). Desondanks is het fijn dat de W7 ondersteuning heeft voor 4K.
Kwa overige connectiviteit doet de W7 het erg goed. De W7 beschikt over ethernet, 2,4GHz Wifi, 5Ghz Wifi AC, Bluetooth, 3,5mm en Optisch. De W7 is verder Google Cast certified wat inhoud dat je de sommige online diensten kunt "casten", let wel het is dus niet hetzelfde als Chromecast.
De W7 beschikt helaas niet over de mogelijkheid om de soundbar uit te breiden. Je kunt dus bijvoorbeeld niet extra speakers of een subwoofer gebruiken in combinatie met. Maar meer hierover in het "Het Geluid gedeelte".

Het Design

In 2017 is LG begonnen met het uitbrengen van Televisies in verschillende form factors. Een van de nieuwe form factors is het nieuwe picture-on-wall format van de W7. Met deze form factor wordt de de TV als een soort poster op de muur gemonteerd en wordt alle hardware die nodig is verplaatst naar een losse box. In het geval van de W7 monteer je een grote metalen plaat met magneten aan de muur. Op deze plaat plak je vervolgens je OLED paneel waar een hele platte ribbon komt die aansluit op de bijgeleverde soundbar. De soundbar fungeert vervolgens als hub voor alle hardware.
Deze nieuwe form factor is echt een lust voor het oog. Iedereen weet hoe goed een TV gemonteerd aan aan de muur met verborgen kabels eruit ziet. Het is echter de combinatie van het extreem dunne OLED paneel, het minimalistische design van het paneel en de geniale montage dat W7 een TV maakt met een prachtig design.
Daarnaast voegt de picture-on-wall form factor iets speciaals toe wat het kijken extra plezierig maakt. Het is lastig te zeggen wat het precies is wat de form factor doet dus de winkel bezoeken is zeker een aanrader.
Naast de TV beschikt de W7 ook over een Soundbar. De soundbar prachtig ontworpen waar menig sound fabrikant nog iets van kan leren. De combinatie van aluminium, de patronen en de tweeters die uit de soundbar verschijnen zodra je TV aanzet zorgt ervoor dat je een soundbar hebt die je niet snel zult verstoppen.

Voor dit prachtige design betaal je niet alleen met centen maar ook met commitment. Doordat het picture-on-wall format niet los kan worden neergezet zul je altijd de TV aan de muur moeten monteren. LG gaf aan dat de meeste W7 worden gemonteerd door de retailer en dat dit meestal gepaard gaat met het toevoegen van een klein gipswand voor het wegwerken van de ribbon cable. Koop je dus W7 dan is het niet een kwestie van doos opmaken en TV neerzetten. (Lees vooral de manual online door van te voren als je goed idee wilt krijgen van de installatie)

Het Beeld

Man Man Man Man Man. Wat zal ik zeggen.. wanneer je overstapt van een LCD TV met LED backlight naar TV met OLED dan zul je meteen merken dat OLED de toekomst is. Vooral bij beelden waarbij er kleur wordt gecombineerd in een zwarte achtergrond, merk je pas hoe goed het beeld is van de W7.

Naast de uitstekende kleur- en zwart weergave van de W7 heeft het gebruik van een OLED paneel als bijkomend voordeel dat de input-lag uitermate goed is. Gamers zullen dan ook niet teleurgesteld zijn in de input-lag van slechts 21ms.
De W7 beschikt verder over vrijwel alle standaarden en features die je tegenwoordig mag verwachten bij een 4K tv. Denk bijvoorbeeld aan HDR, 4K upscaler, TrueMotion en een Game mode. Erg fijn is dat voor HDR beeld de TV dit automatisch aangeeft of het mogelijk is.
De W7 ondersteund zowel HLG HDR als Dolby Vision en zal, volgens de LG expert, meerdere software updates en meer support dan andere TVs. Je koopt tenslotte een signature TV van LG die iets langer dient mee te gaan dan een TV uit het lagere segment.
Voor het beeld van de W7 is er eigenlijk maar 1 ding belangrijk, test het. Geen foto of video van de W7 doet recht aan de beeldkwaliteit die ziet zodra je hem in het echt ziet.

Het Geluid

In tegenstelling tot veel andere televisies is de W7 out-of-the box voorzien van een soundbar waar je "u" tegen zegt. De soundbar beschikt over 4.2 channels met behulp van zogenaamde "peekaboo" tweeters. De tweeters stijgen bij het aanzetten van de televisie uit de body van de soundbar en richten zich dan vervolgens naar het plafond. Door het geluid via het plafond te weerkaatsen kan de soundbar Dolby Atmos en DTS-HD surround sound produceren.
Tijdens het testen merkte ik dat veel andere Tweakers wat sceptisch waren als het ging om surround sound capabilities van de soundbar. Echter, ik heb het uitvoerig getest met een aflevering "Stranger Things" en ik moet zeggen het werkt prima. Er zijn voor een degelijke set up wel veel randvoorwaarden. Zo werkt de surround sound met de soundbar alleen wanneer je in de "Sweet spot" zit van de TV en dient je huis akoestisch geschikt te zijn. Heb je bijvoorbeeld een schuin plafond of een plafond dat geluid absorbeert, dan kun je het surround sound geluid op je buik schrijven.

Verder maakt LG een aantal compromissen die de soundbar eigenlijk onbruikbaar maakt als je je geluid serieus neemt. De soundbar is namelijk niet geschikt om uit te breiden. Dit houdt in dat wanneer je naar surround sound systeem wilt gaan met 5.1 of 7.1 geluid dat je de prachtige soundbar van LG eigenlijk niet kunt gebruiken. Je kunt de soundbar namelijk niet als basis gebruiken (je kunt dus geen extra speakers ervoor kopen). Daarnaast kan je de soundbar op zijn beurt ook niet gebruiken in een ander bestaand surround sound systeem.

De Software

De laatste versie van webOS (3.5) zal voor de meeste mensen bekend zijn. De interface is vlot, de apps worden relatief gezien goed onderhouden en er is een goed divers aanbod van apps. Vooral wanneer webOS gecombineerd wordt met magic remote van LG zullen je merken dat webOS er al wat iteraties op heeft zitten qua gebruiksgemak. Hoewel webOS qua gebruiksgemak erg goed doet, doet webOS het een stuk slechter als het gaat om 4K optimalisatie. Bij het inspecteren van de UI zul je merken dat veel textures in lagere kwaliteit zijn of dat er UI elementen zijn die erg veel "jagged" edges bevatten. Het is erg jammer dat LG zoiets niet meeneemt bij het uitbrengen van een televisie van dit kaliber.

Tijdens de briefing van LG werd ons verteld dat webOS 3.5 een speciaal on-screen toetsenbord heeft dat geoptimaliseerd is voor het gebruik met de magic remote. Het spijtige alleen hier is dat de toepassing van dit on-screen toetsenbord afhankelijk is van de App developer. Zo maakt de webOS search wel gebruik van het geoptimaliseerde on-screen toetsenbord en maakt de Youtube app weer gebruik van zijn eigen toetsenbord.
Overall ben ik zeer te spreken over webOS. In tegenstelling tot AndroidTV of FirefoxOS neemt LG naar mijn idee wel echt de moeite om webOS te onderhouden. Uiteraard zijn er hier daar wat verbeter punten maar over het algemeen is webOS erg fijn in gebruik, overzichtelijk en zal het voldoen voor de meeste consumenten.

De Afstandsbediening

Wanneer je een televisie aangeschaft dan is het belangrijk dat je afstandbediening goed leert kennen. Tenslotte zal de afstandsbediening de primair manier zijn waarmee je gebruik maakt van de nieuwe televisie. De W7 wordt geleverd met de zogenaamde LG Magic Remote die het o.a. mogelijk maakt om afstandbediening als een soort pointer te gebruiken. Omdat de W7 uit de "Signature" lijn is van LG is de afstandbediening iets anders dan de standaard magic remote. De afstandsbediening oogt iets moderner die meer in lijn is met het design van de TV.
De afstandsbediening werkt erg fijn in combinatie met webOS. Het signature design zorgt er niet alleen voor dat de afstandsbediening er meer uitziet als een afstandsbediening in plaats van een gamecontroller maar ook nog erg fijn vasthoudt.

De afstandsbediening bevat 2 vast knoppen voor Netflix en Amazon. Hoewel de intentie vast goed is, zou het beter zijn om deze toetsen programmeer te maken. Zo heeft Amazon momenteel geen volwaardig Amazon Prime aanbod in Nederland.
De afstandsbediening kan gekoppeld worden aan andere apparaten zoals je STB. De afstandsbediening zelfs over een dedicated "STB Power on" knop.

4K Content

Wanneer de W7 in huis haalt dan zul je ook goed moeten nadenken over de content. 4K content vereist nu vaak nog een apart abonnement bij je streamer. Daarnaast zul je in de meeste gevallen een 4K capable device moeten aanschaffen als je de echte kwaliteit van de W7 wilt ervaren. Zo kun je zien in de foto hieronder dat de Youtube 'slechts' 8Mbit/s gebruikt voor zijn 4K streams.

Het verbaasde mij dan ook dat LG hier zelf niet aan had gedacht. LG is namelijk 1 van de weinige fabrikanten die een 4K UHD BluRay Player verkopen. Het zou dan ook aardig zijn als LG je al wat content geeft om 4K content te consumeren.

The Good
The LG W7 biedt je wellicht het beste beeld dat momenteel op de markt is. Naast het uitstekende beeldkwaliteit biedt de W7 een televisie met een design waar je u tegen zegt. Van de diepe zwarten, de flinterdunne display, of de "peekaboo speakers" die verschijnen zodra je de televisie aanzet zal de W7 zeker wat "Wow" momenten bezorgen.
The Bad
Hoewel ik eigenlijk niet anders dan positief ben over de W7, voelt het toch een beetje alsof de W7 kampt met positionerings probleem. Neem bijvoorbeeld de uitstekende soundbar. Hoewel de Soundbar een fijne toevoeging is, is het nog maar de vraag hoeveel mensen de soundbar daadwerkelijk gaan gebruiken. Zo is de soundbar niet uitbreidbaar en beschikt de televisie slechts over 4 HDMI ingangen. De vraag is dan ook waarom LG een dure soundbar toevoegt aan een TV die in de meeste gevallen gecombineerd zal worden met een Hifi systeem dat true surround sound bied.
The Ugly
De prijs… met enige frustratie ging ik naar huis nadat de Tweakers October TestFest was afgelopen. De prijzen voor de W7 beginnen namelijk vanaf 6000 euro tot een maximum van bijna 20 000 euro voor de 77inch versie. Hoewel het prijskaartje prima kan worden verantwoord, neemt het niet weg dat de prijs voor veel mensen een showstopper zal zijn voor de aanschaf van een LG Signature TV. Dit in combinatie twijfelachtig positionering in de markt zal bepalen of de W7 een commercieel success zal zijn.
Resumé
Één ding is duidelijk, met de W7 laat zien dat LG dat ze de beste TV van het moment hebben en dat het introduceren van een nieuwe form factor echt iets kan toevoegen. De picture-on-wall form factor in combinatie met de beeldkwaliteit van LG OLED technologie zorgt er in de praktijk voor dat TV kijken nog meer immersive wordt en dat een TV ook echt mooi kan zijn. Het is dan ook spijtig dat de W7 slechts door een selecte groep mensen aangeschaft zal worden doordat de prijs zo hoog is.

Heb jij ook een LG OLED65W7V Zwart?

Mooie review! Kijk alleen nog even naar de spelling van je samenvatting bovenaan;)
Zelf ook geïnteresseerd in deze TV en van dichtbij bekeken. Eens met deze review, ik moet er wel een paar dingen aan toevoegen.

De kabel is zeer gevoelig. Ik weet niet of het komt omdat het een demo unit is (misschien is de connector beschadigd geraakt) maar een kleine tikke en het was gebeurd. Als ik in de buurt kwam met mijn phone gebeurde er ook rare dingen.

Ik snap sowieso niet waarom ze er zo'n rare flatcable tussen hebben gedaan. Ja ik snap het wel, ze hebben een bestaand ontwerp uit elkaar gehaald en dat was het. Had die flatcable dan vervangen met iets anders wat beter bestand is tegen mechanische krachten en storing.

Daarom snap ik de prijs ook absoluut niet. Het is een TV waarvan ze de elektronica hebben ondergebracht in een extern kastje. Daar heeft geen flinke R&D in gezeten. In principe kan ik hetzelfde door een "normale" TV te kopen en die te verbouwen. Het niche gehalte in de prijs is echt hoog.

Dat gezegd hebbende zou ik hem echt wel willen kopen hoor. Stukje in de muur frezen waar hij perfect in kan vallen. LTT heeft er een "raam" van gemaakt.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 3 november 2017 17:10]